Heilige Oorlog wil niet echt aanslaan in Sarajevo Ondertekenaars Charta verwijten KEK lafheid Geestelijk Leven Opinie Servisch-orthodoxe bisschop rechtvaardigt oorlog Bosnië Tökes zet hongerstaking voort Onzeker toekomstbeeld beheerst herdenking honderdjarig bestaan Christelijke Gereformeerde Kerken COMMENTAAR HELP HELPEN £gidóe (Bou/to/nt 2! A Leidse Couhant I MAANDAG 7 SEPTEMBER 1992 P^IAAG De servisch-or thodoxe bisschop Irenej van Bhcka heeft de oorlog in Bos- nië-Hercegovina als „verde digingsoorlog van de Ser viërs" gerechtvaardigd. Het Servische volk wil geen ge bied veroveren, maar reageert slechts op een dreigende volke renmoord door Kroaten en rijoslims. Van Servische agres sie is geen sprake. Irenej zei dit z&terdag in Praag tijdens een persconferentie op de assem blee van de Konferentie van Europese Kerken. De bisschop van Backa had zich eerst een te genstander verklaard van het principe van de „rechtvaardige oorlog". Maar toen hem werd gevraagd of hij dus ook tegen het militair optreden van de Serviërs in Bosnië was, zei Ire nej: „Dat is een verdedigings oorlog." Irenej geldt volgens een staflid van de Wereldraad van Kerken als een van de meest liberale le den van de servisch-orthodoxe hiërarchie. De meesten staan achter het servisch nationalis- Een cirkel is eigenlijk een mild vierkant. TIMISOARA - De Roe meense dominee Tökes is niet van plan zijn hongersta king op te geven, hoewel hij het aanbod van president Iliescu voor een gesprek heeft aanvaard. Daarom heeft hij de president voorgesteld elkaar in Timisoara te ontmoeten. „Gezien hetgeen U in Uw brief heeft geschreven, is er voor mij geen reden de hongerstaking voortijdig te beëindigen," zo schrijft Tökes aan de president in zijn ant woord, waarvan het persbureau Reuters een copie ontving. „Met het oog op mijn fysieke conditie stel ik daarom als plaats van ontmoeting Timisoa ra voor, de stad van de martela ren." In deze plaats, waar Tö kes destijds hervormd predi kant was, begon in december 1989 de revolutie die een eind maakte aan de dictatuur van president Ceausescu. De grootste coalitie van opposi tiepartijen, de Democratische Conventie, heeft gisteren de hervormde dominee Laszlo Toekes verzocht zijn vier dagen oude hongerstaking te beëindi gen. De oppositie zegt het ge baar van Tökes „te begrijpen en te waarderen", maar verzoekt hem desalniettemin de actie te stoppen. Nieuw dienstencentrum voor charismatici HELMOND Mgr. R. Bar van Rotterdam heeft zaterdag het nieuwe landelijke dienstencen trum van de charismatische vernieuwing in Helmond-geo pend. De bisschop hield de aan wezigen voor dat „de gebeds groepen van de katholieke Cha rismatische Vernieuwing thans werkelijk deel uitmaken van het katholieke geloofsleven in ons land". De charismatische beweging vierde onlangs in Ne derland haar vijfentwintigjarig bestaan. Zij wil de RK kerk ver nieuwen door de werking van de H. Geest. „Hef Konferentie van Europese Kerken op" PRAAG Meer dan dertig ondertekenaars van het r^ensenrechtendocument Charta '77 hebben gepleit vpor opheffing van de Konfe rentie van Europese Kerken (ÈEK). Zij verwijten de KEK dat zij in het verleden blind is geweest voor het geweldda dig karakter van de commu nistische regimes in de Oost- europese landen en niets heeft gedaan voor de dissi denten. Óe 35 ondertekenaars van het dpcument, dat in 1977 werd ge publiceerd en waarin werd ge pleit voor het beschermen van de mensenrechten in Tsjecho- Slowakije, verspreidden zater dag tijdens de assemblee van de KEK in Praag een open brief onder de afgevaardigden van de 112 lidkerken. De afgevaardig den wordt aangeraden te bevor deren dat hun kerk het KEK- lidmaatschap opzegt of de orga nisatie in Praag op te heffen. De afgevaardigden hebben deze raad niet opgevolgd. Zij aan vaardden zaterdag met slechts enkele stemmen tegen een nieuwe constitutie van de KEK. De KEK stond niet aan de zijde van de volkeren en kerken die van hun waardigheid werden beroofd, maar liet zich bedrie gen en manipuleren door de communistische regimes, con stateren de Charta-onderteke naars. De pogingen om de ont spanning tussen Oost en West te bevorderen waren op onjuis te vooronderstellingen geba seerd en veroorzaakten veel schade, omdat zij „immorele re gimes" begunstigden en het be staan ervan verlengden. Dissi denten als de Russisch-ortho- doxe priester Gleb Jakoenin en de Tsjechische protestant Jan Litomisky, een van de onderte kenaars van de open brief, kre gen geen enkele steun van de KEK, hoewel zij de waarheid onthulden over de vervolging van de kerk door communisten. De KEK, die sinds 1964 is geleid door de huidige patriarch van Moskou, Aleksej II, wordt ver weten dat zij vertrouwen had in de afgevaardigden uit Oost-Eu ropa, hoewel deze zeer afhanke lijk waren van het regime en in sommige gevallen zelfs nauw met de geheime dienst van hun land samenwerkten. De onder tekenaars van de open brief vin den het daarom ook een „niet te verdragen idee" dat de bijeen komst in Praag zou lijken op de negen eerdere assemblees van de KEK. Een van de ondertekenaars van de open brief, de predikant Mi- los Réjchrt, voerde zaterdag het woord tot de ongeveer driehon derd afgevaardigden, maar rep te ook tot verrassing van KEK- secretaris Jean Fischer met geen woord over de brief. Rejchrt, eens woordvoerder van Charta, besprak de risico's van de invoering van de markteco nomie in zijn land en vroeg de westerse kerken om hulp bij het vinden van rechtvaardige eco nomische modellen. Hij noem de de markteconomie de enige economie die welvaart kan voortbrengen, maar zij is er. niet opgericht gerechtigheid te produceren. Fischer zei desgevraagd dat hij de open brief, die hem in juni onder ogen kwam, naar de tien Tsjechoslowaakse lidkerken heeft gestuurd. Al deze kerken hebben hem laten weten waar dering te hebben voor de rol die kerk onder het communisme heeft- gespeeld als kanaal voor contacten met kerken in bui tenland. Fischer sprak tegen dat de KEK het niet heeft opgenomen voor de dissidenten. Als mensen als 'Jakoenin en Litomisky zich tot de KEK wendden, werd hun zaak voorgelegd aan het bureau mensenrechten van de KEK en de Wereldraad van Kerken. Ethiopische rabbijnen zoeken erkenning Ethiopische joden en hun rabbijnen beschermen zich tijdens een betoging in Jeruzalem tegen de hete zon. De Ethiopische joden zijn kwaad over het feit dat de Israëlische rabbijnen hen niet als gelijkwaardig willen erkennen. FOTO: EOPA BARNEVELD - Hoe lang nog? Deze vraag kregen de ruim vierduizend gelovigen zaterdag in Barneveld enkele malen te horen bij de herden king van het honderdjarig bestaan van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In de bijeenkomst, waarin veel tijd was ingeruimd voor sa- men- en koorzang, werden in een drietal toespraken het verleden, het heden en de toekomst van de kerken be licht. De Christelijke Gereformeerde Kerken worden volgens de 75- jarige ds. J.H. Velema bedreigd door een fundamenteel secula risatieproces, maar ook door een stille revolutie van binnen uit. „Velen heten nog wel chris telijk gereformeerd maar zijn het niet meer en willen het on bewust ook niet meer zijn". Volgens Velema wordt er in de kerken vaak „langs elkaar heen geleefd". „We zijn verschillend in presentatie, in de liturgie, in de wijze van zingen, in de stijl van kleding". De verschillen kunnen dienen om de spanning erin te houden, maar tegelijker tijd dreigt het gevaar dat ze „tot een voort vretend wantrouwen" leiden. Over het samengaan met de Ge reformeerde Kerken (Vrijge maakt) en de Nederlandse Ge reformeerde Kerken zei Vele ma aan de vooravond van de sy node waar het samengaan op de agenda staat: „Het is een grote verantwoordelijkheid om nee te zeggen, maar het is eveneens een grote verantwoordelijkheid om samen te gaan". Desge vraagd zei hij dat hij voor de sy node grote obstakels ziet om met de andere kerken samen te Velema zei zich neer te zullen leggen bij een eventueel besluit tot samengaan. „Ik heb genoeg kerkelijk besef om me bij de meerderheid neer te leggen. Ik ben christelijk gereformeerd geboren en zo wil ik ook ster- Velema, typeerde in zijn toe spraak 'Samen onder weg in het heden' de Christelijke Gerefor meerde Kerken als bewaard maar bedreigd, verbonden maar verschillend en verscho ven maar verantwoordelijk. Hij vergeleek de CGK met een brandende braamstruik uit de bijbel, die wel brandde maar niet verteerde. Het branden werd veroorzaakt door de men sen, het niet verteren door God. Ook ds. J. Plantinga uit Gro ningen, die sprak over 'Samen onderweg naar de toekomst', deed weinig moeite om de ver schillen in de Christelijke Gere formeerde Kerken te verdoeze len. „Kunnen we nog wel eerlijk over een samen onderweg zijn spreken als kansels over en weer voor elkaar worden geslo ten", zo vroeg hij zich af. Hij zei niet uit te sluiten dat de christe lijk gereformeerden zullen ver dwijnen. „God kan de Christe lijke Gereformeerde Kerken als onbruikbaar afschrijven." Toch zag hij toekomst voor de kerk omdat het „geloof dwars door alles heen Gods werkelijkheid ziet. Door Christus zal er altijd de kerk zijn." Prof. dr. W. van 't Spijker vroeg de gelovigen na te gaan of ze nog begrepen waarom hun kerkvaders in 1892 besloten niet in de Gereformeerde Ker ken op te gaan. Hij benadrukte dat ook in de toekomst het goeds van de Afscheiding niet moet worden prijsgegeven. Omsingeld door orthodoxe Serviërs en rooms-katholie- ke Kroaten en in de steek gelaten door het Westen, flirten Bosnische moslims, geheel tegen hun traditie in, met de orthodoxe islam in de hoop het tij in de oor log te doen keren. In de majestueuze keizerlijke moskee in Sarajevo roept de imam, gekleed in een blauw gewaad en getooid met een witte tulband, op tot gebed en gebiedt de soldaten zich voor te bereiden op de jihad de Heilige Oorlog tegen de Servische belegeraars van de stad. De Bosnische regering pro beert intussen de kansen aan het front te keren door het be nadrukken van de islamiti sche historie en het paaien van islamitische landen om hulp en wapens. Maar dat gaat niet van een leien dakje. De Bosnische moslims zijn af stammelingen van de Slaven die zich zo'n vijfhonderd jaar .geleden onder heerschappij van de Ottomaanse Turken bekeerden tot de islam. Ze staan bekend om hun gods dienstige verdraagzaamheid en hun seculiere benadering van de islam. Buiten de moskee staat de roodharige rechtenstudente Mirsada Hamzic. Ze draagt versleten jeans, sportschoe nen en een opzichtige zonne bril; kleding tegengesteld aan de lange jurken en sluiers die de orthodoxe islam voor schrijft. „Ik ben gelovig, reli gieus", zegt de 26-jarige stu dente. „Maar ik ga op deze manier gekleed omdat het mo dern is. Niemand schrijft mij voor hoe ik mij te kleden heb", aldus Hamzic. „Op de eerste plaats zijn we Europeanen", meent de 32-ja- rige Arman Galicic die naast haar staat. „Maar hoe slechter de situatie voor ons wordt, des te radicaler worden de men sen. Steeds meer jonge men sen gaan naar de moskee, steeds meer wordt er over de jihad gesproken", vertelt Ga licic. De televisiebeelden van de Servische gevangenkampen shockeerden de wereld en leidden tot het opschroeven van de westerse hulp aan Bos nië, maar ondanks de smeek bedes van de Bosnische rege ring blijft een westerse mili taire interventie uit. Wisselend succes Dus zocht de minister van bui tenlandse zaken Haris Salid- zic steun bij de islamitische wereld. Met wisselend succes. Turkije dringt aan op een mi litair ingrijpen en bood een bijna vijfhonderd man sterke troepenmacht aan om zij-aan- zij met de Bosnische moslims te vechten, alleen echter met goedkeuring van de Verenigde Naties. Iran riep op een isla mitische strijdkracht te for meren om tegen de christelij ke Serviërs te strijden. En de laatste weken schieten de Bos nische strijdkrachten Ameri kaanse Stinger-raketten af op Servische gevechtsvliegtui gen; hetzelfde soort raketten dat de Afghaanse islamitische rebellen in de jaren tachtig ge bruikten tegen de Sovjets. Commandanten in Sarajevo blijven geheimzinnig over de herkomst van de Stinger-ra ketten. De moslims zijn de grote ver liezers van de burgeroorlog. De Servische milities en de Kroaten hebben bijna het complete land in handen, de Bosnische regering kan alleen nog de scepter zwaaien over het al maanden belegerde Sa rajevo. Veruit de meeste van de 1,3 miljoen vluchtelingen zijn moslim, terwijl duizenden zijn vermoord tijdens de etni sche zuiveringen door de Ser viërs. Van de 72 moskeeën in Saraje vo zijn er nog drie open. Fon teinen, bibliotheken en Turk se baden zijn onder het artille rievuur vernietigd. De Medre- sa, de elitaire islamitische school die met zijn twaalf mi naretten een symbool van de cultuur in de hoofdstad is, is voor de eerste keer in zijn 455- Solidariteit Uitsluitend Serviërs en Kroa ten krijgen van de Servische belegeraars toestemming de stad te verlaten, waarmee de onderlinge solidariteit van de moslims nog eens wordt aan gewakkerd. „Ik heb mij nooit moslim gevoeld in de nationa le betekenis van het woord", aldus de lokale journalist Adi- sa Busuladzic. „Nu doe ik dat wel omdat alleen moslims de stad niet kunnen verlaten". De historicus Muhamed Fili- povic verklaart dat het groei ende radicalisme een reactie is op het extreme nationalisme in het naburige Servië en Kroatië. „Dit is geen nieuwe oorlog. De moslims worden nog steeds als de erfgenamen van het Ottomaanse Rijk be schouwd en ze proberen ons nog altijd uit te roeien", zegt Filipovic. De Servische en Kroatische nationalisten beweren dat de moslims 'verraderlijke Ser viërs en Kroaten' zijn die zich tot de islam bekeerd hebben om er persoonlijk beter van te worden onder de Turken. De Servische miliciens noemen hun islamitische vijanden 'Turken'. Servische leiders, alsook de Kroatische presi dent Franjo Tudjman, op pa pier een bondgenoot van Bos nië, beweren dat moslimslei ders een 'fundamentalistische staat' willen. Ook zeggen ze dat Bosnië een kunstmatig in het leven geroepen republiek is, gecreëerd door de Joegosla vische leider Josip Broz Tito, om de Servische en Kroatische nationalisten af te houden van hun aanspraken op hun 'na tionale rechten op de Balkan'. De moslims zien dat anders. Zij zeggen dat hun voorzaten afvallige middeleeuwse chris tenen waren, bogomielen. De zen bekeerden zich om vervol ging door de orthodoxe Ser viërs en katholieke Kroaten te ontlopen. Adisa Busuladzic lacht om het idee van een fundamentalis tisch Bosnië. „Ik lees nooit de koran en ken slechts één gebed dat mijn grootmoeder mij heeft geleerd. Moslimkle- ding draag ik nooit. Waarom zou ik7 Ik heb een prachtig stel benen", aldus Adisa Bus uladzic. Nog geen echte democratie^ Marokko, een land van 26 miljoen inwoners van wie ruim 37 procent tussen twintigen dertig jaar oud zijn, is m steeds kandidaat voor het EG-lidmaatschap. Niet dat k ning Hassan snel zijn zin krijgt. Desondanks wekt hij de druk dat hij druk doende is zijn land langzaam maar zek ,a aan te passen aan de politieke structuren die voor het E( u< lidmaatschap vereist zijn. De Europese Gemeenschap is ii mers een gemeenschap van democratische staten met zelfde politieke, sociale en economische onderbouw. Maro ko is nog ver van dat ideaal verwijderd: Marokko is geen d mocratie. Hoe ver blijkt onder meer uit de uitslag van h referendum van vorige week vrijdag over de aanpassing vi de grondwet. Volgens de regering keurden niet minder di 99,98 procent van alle Marokkanen de herziening van grondwet goed. In de door Marokko geannexeerde voorma - ge Spaanse Sahara zou de instemming zelfs honderd pi cent zijn geweest. Dat zijn cijfers die wij gewend zijn van t talitaire volksdemocratieën en daarom door democratise landen niet serieus worden genomen. Maar volgens de 1M rokkaanse minister van binnenlandse zaken is de uitsl een bewijs van de ondubbelzinnige steun voor de 'Hassai aanse democratie'. De inzet van het referendum was een herziening van grondwet, maar eigenlijk verandert er niet veel. De almaciA van de koning blijft in elk geval onaangetast. Het enige vi schil met vroeger is dat hij nu de ministers benoemt of oi slaat via de eerste minister, terwijl Mij vroeger die bevoeg heid voor zich zelf hield. Maar de bedoeling van het refere dum was, blijkens de woorden van de Marokkaanse vor vooral pedagogisch: voor het Marokkaanse volk een les democratie; voor de politici een aansporing de regeringss ken en de belangen van het land ernstig op te nemen. K parlement moet volgens koning Hassan een kweekschi worden voor ministers, ambassadeurs, hoge staatsamb naren, zodat het land niet onvoorbereid de 21e eeuw bi nenstapt. En, wie weet, aansluiting kan zoeken bij de E De 'Hassaniaanse democratie' ligt echter al maanden ond vuur van grote en kleine oppositiepartijen, van organisati voor de rechten van de mens, van het Europese parleme en van oppositiegroepen in Parijs. Oppositie wordt wel duld in Marokko, maar in zeer beperkte mate. Meer dan v honderd mensen zijn opgesloten om politieke redenen: v gens hun dissidente politieke opvattingen, wegens deeli ming aan de demonstraties of wegens hun betrokkenhi J met al dan niet vermeende complotten. HOE ver Marokko eigenlijk nog verwijderd is van een dj!, mocratische rechtsstaat blijkt uit de houding van de koniim tegenover politieke dissidenten. De islam is niet alleen i d basis van de religieuze, maar ook van de politieke macht vi ij de koning. In feite is hij, als afstammeling van profeet M if hammed en als de behoeder van de islam, in laatste insta 'f tie verantwoordelijk voor alles wat in zijn koninkrijk g' beurt en gedraagt zich daar in de meeste gevallen ook na. Maar wanneer de, rechten van de mens ter sprake kome wast hij zijn handen in onschuld en verwijst hij naar de ve antwoordelijkheid van de regering, de eerste-minister, minister van binnenlandse zaken en de minister van jus tie. Rechten van de mens, zegt de koning, behoren niet t - mijn bevoegdheden. In een echte democratische rechtsst. is degene die het gezag uitoefent daar juist wèl op ai spreekbaar. RODE KRUISN DEN HAAG GIRO 686C Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071 - 134 941 Postadres- Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financiën er A van Rijn (chef), drs. R Edens, A. Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijthofct Pers. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis. (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebiec - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Houl (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voorda (Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaai- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: c M.de Cocq. van 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma t/m vr van 18.00 tot 19.00 uur. op za. van 1 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 141 905. Voor uitsluitend h geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2