Afkicken of wegwezen Herder van de hopelozen Zaterdag 41 D Leidse Courant i zaterdag 5 september 1992 Een dominee en een wetenschapper. De een, Rotterdammer Hans Visser, blijft drugverslaafden, alcoholisten, asielzoekers en dak- en thuislozen warm ontvangen in 'zijn' Pauluskerk. De ander, psychiater Martien Kooyman, vindt dat een beetje té warm. Junks, vindt hij, zijn meer gebaat bij een harde aanpak. ,,Pffzegt Visser, en gaat gewoon door. Twee gesprekken. De junkiedominee haalt de schou ders op: „Wat een onzin weer. Gad verdamme. Die hulpverleners. Zij zorgen hooguit een uurtje per dag voor de verslaafden, ik de resterende 23 uur. En altijd denken zij het beter te weten". Hij zet meteen de aanval in, zo op de vroege ochtend. Niks harde aanpak van junks waarvoor psychiater Mar tien Kooyman pleit, niks hulpverle ning in Nederland, niks politieke spelletjes. Op de kansel. Buiten, voor de ramen van het diaco naal centrum van de Pauluskerk, slaan een paar jongens Hans Visser nieuwsgierig gade. Bijna allemaal mager, versleten broeken, kapotte schoenen. Blank en zwart. Marokka nen. Ze schreeuwen wat en gaan weg. „Die horen bij ons", zegt Vis ser. „Ze hebben zin in koffie". Binnen zijn dealers bezig hun waar te verhandelen, een bezoeker zet on gestoord een spuit in zijn arm. De koster zit aan de telefoon en vrijwil ligers zetten koffie. 'Overwin het kwade door het goede' is te lezen op een gevel. Twee mannen hebben ru zie. Waarover het gaat is niet duide lijk. Ze spreken Arabisch. Eindhalte Pauluskerk. Dagelijks komen twee honderd tot driehonderd mensen 'zonder bezit, zonder toekomst en zonder drijfveer' op de kerk af. Visser kijkt naar dekoffieruimte vanuit zijn kamer, trekt dan reso luut de telefoonstekker uit het con tact en doet de deur van zijn kan toortje dicht. 'Even geen rumoer'. Streng Uitgerust van een maand vakantie in Polen is hij alerter dan ooit. Een stortvloed aan woorden: „Maar om maar met de deur in huis te vallen: er is gewoon een groep drugverslaaf den die niet geholpen kan worden. Domweg omdat ze dat zelf niet kan of wil. Bekijk het maar met je hulp verlening, roept ze. En wie heeft met die groep te maken? Juist. Ik dus. De drughulpverlening heeft potten met geld en verstrekt maar methadon dat het een lieve lust is of ze zorgt voor ingewikkelde programma's voor een elitegroep. Prima, maar de mensen met wie ik te maken heb vinden nergens een dak boven het hoofd, vinden nergens rust. Alleen in de Pauluskerk". „En streng optreden? Wat nou streng optreden? Voor koffie en thee moeten ze betalen, de bezoekers. En geweld accepteren we niet. Maar de deur gaat nooit helemaal dicht. Dat gebeurt al genoeg. Soms schors ik eens iemand. 'Ga maar een maandje buiten spelen', zeg ik dan. Maar na een maand mag hij weer naar bin nen. En loopt het geweld te veel uit de hand dan sluit ik de tent. Hop. Zo maar. Geen problemen. Want het is een lastig volkje hier hoor. Maar ik geef ze nooit een trap na. De volgen de dag gaat de deur weer open". „Let wel: hier komen mensen die vaak alle hulpverleningsinstanties van" Nederland al hebben gezien. Ze zijn zo gestoord als een konijn en zijn dieper gevallen dan ooit. Maar ieder een denkt: De Pauluskerk van Vis ser? Is dat niet die softe instelling met een dominee aan het hoofd die krankjorem is? Nou, mooi dat deze jongen zich niet aangesproken voelt". „Nee. We bereiken misschien niks hier. We kunnen geen mooie cijfers laten zien. Maar we houden wel de junks van de straat. Afkicken doen ze hier niet. Dit is geen afkickcen trum. Punt uit. Maar hebben alleen die elite-verslaafden recht op een plekkie? En misschien, heel mis schien zorgen wij ervoor dat ze een punt bereiken dat ze wel zeggen: en nu ga ik afkicken. Dan is de Paulus kerk ze kwijt en kunnen hulpverle ners met de eer strijken". Bevlogenheid Het is Visser ten voeten uit. De woordenbrij, de passie, de driftige gebaren waarmee hij het bevlogen betoog ondersteunt. Donkere ogen flitsen van links naar rechts, een haal door zijn grijze haar. Kom niet aan zijn werk, kom niet aan de Rot terdamse junks. Dit is de man die het geweld vergoelijkte van de Rote Armee Fraktion, die posters van Mao en Marx in zijn predikantenka mer had hangen, graag Henriette Roland Holst leest en die demon streerde met Koerden. Dit is de linkse dominee ten voeten uit. Met wel wat realiteitszin, gezien zijn credo: vertrouw op God, maar doe wel je fiets op slot. „Soms denk ik wel eens: geef mijn portie maar aan fikkie. Crisis in mijn geloof. God maakt kromme stokken recht, staat in de bijbel. Maar wanneer?". Hij zucht en is stil. „Even wat drinken". Hij werd in 1942 als zoon van een ambtenaar in Den Haag geboren. Geen dominee's gezin, hoewel zijn grootvader dat wel was en zijn broer het oók is geworden. „Het fascine rende van de theologiestudie vond ik het conflict tussen geloof en wereld. Het had iets bevrijdends", zei Visser ooit. In 1965 studeerde hij af en daarna kwam hij in het zuidwesten van Gro ningen terecht waar hij ging werken dooragaath garschagen Eigenlijk is hij aan het onderzoek be gonnen, omdat hij twijfelde aan het succes van zijn eigen harde aanpak van drugverslaafden. Hij 'dacht wel dat hij er wel goed aan deed' in de Emiliehoeve in Den Haag. Maar hoe het ex-bewoners verging, wist hij niet. Een reuze opluchting straalt van zijn aardige gezicht: de aanpak blijkt een succes. Psychiater Martien Kooyman is deze week, na ruim tien jaar onderzoek, gepromoveerd op het proefschrift 'De therapeutische gemeenschap voor verslaafden' waaruit blijkt dat tachtig procent van de mensen die het programma in de Emiliehoeve voltooien clean blijven. En het betreft niet zoals veel critici denken alleen hoger opgeleide, jon ge, gemotiveerde en aan slechts een middel verslaafde druggebruikers, zegt de onderzoeker niet zonder trots. Nee, de groep die erin slaagt van de dope af te blijven ziet er net zo uit als in een andere instelling voor drugverslaafden. Bovendien zijn ex-bewoners in staat te leven zonder drugs en medicijnen en heb ben ze geen problemen met alcohol. Van alle verslaafden die opgenomen zijn geweest (dus ook degene die het maar een paar dagen hebben volge houden in de Haagse instelling), is 32 procent niet teruggevallen in het oude gedrag. Deze groep maakt geen gebruik van hulpverleningsinstel lingen. Ontslag De Emiliehoeve, verguisd door ver slaafden die er niet zijn geweest, ge prezen nu door de cijfers, was het eerste drugvrije therapeutische cen trum van het Europese vasteland. Er wordt geen methadon of ander medicijn verstrekt, men stelt be hoorlijke eisen aan verslaafden, mensen worden verrot gescholden als ze iets verkeerds doen en het ge bruik van geweld is, op straffe van ontslag, uit den boze. In Den Haag komt de junk niet op de sofa terecht. „Als het maar in hemelsnaam geen Emiliehoeve is. Dan ben ik zo weg. Echt waar", aldus verslaafde Dun can in de Volkskrant van maart 1992. „Ik ga daar niet naar toe om mezelf belachelijk te maken' En Jamie over de Emiliehoeve in de Haagsche Courant van september 1990: „Ik heb gehoord dat je er wordt geslagen en vernederd. Nou. Dat ben ik dus effe genoeg in mijn le ven, hè. Ik wil wel van de dope af, maar dan in mijn eigen tempo". Kooyman wuift de angst van ver slaafden voor de harde aanpak weg. Ex-verslaafden en huidige bewoners zijn veel positiever. „Hoe meer gra tis koffie en broodjes, des te voller en chaotischer het wordt. Maar help je de drugverslaafden daarmee? Nee. Absoluut niet. Junks zijn geen zieli ge typetjes. Het zijn gewone mensen die niet graag de verantwoordelijk heid over iets nemen, die zich ver schuilen achter hun verslaving, die slap zijn en triest in het leven staan. De meeste van hen kunnen echt van de drugs af als ze willen". Hij valt met dit soort uitspraken alle goedbedoelde hulpverleners aan die 'de zachte aanpak' verkiezen, die door een aai over de bol en een lief woord hopen dat de verslaafde zelf tot inzicht komt om te stoppen met gebruiken. Kooyman vertelt dat hij meb vallen en opstaan heeft geleerd wat hij nu weet. Hij was vroeger,'een echte sof tie'. „Ik had erg veel begrip voor junks. En ik dacht dat ze niet meer te helpen waren", zegt hij. „Wist ik veel. Zo dacht iedereen in die tijd over junks, ik praat over beginjaren zeventig. Maar de liefdevolle aanpak resulteerde in het ziekenhuis Bloe- mendaal waar ik eerst werkte en in de beginmaanden van de Emiliehoe ve in een chaos. Iedereen ging ge woon door met gebruiken. Alles werd democratisch beslist. Wilden de drugverslaafden naar het café, nou dan gingen ze toch naar het café. Controle was er niet, alles kon. Je hoopte, door hen zoveel liefde en vertrouwen te geven, dat ze uitein delijk minder of helemaal geen drugs meer zouden gebruiken. On zin dus". Gevaarlijk Hij vindt de Pauluskerk anno 1992 een goed voorbeeld van de softe aan pak die haar doel totaal voorbij schiet. „Men gebruikt er, men vecht er, men dealt er. Zo heb ik me laten verfellen. En ondertussen krijgt men nog een aai over de bol ook. Dat is heel aardig bedoeld natuurlijk van dominee Visser en de zijnen. Maar je behandelt zo mensen, die vinden dat ze niks waard zijn, als hopeloze ge vallen. Je zorgt ervoor dat ze nog dieper in de put raken, nog slechter gedrag vertonen omdat ze een steeds negatiever zelfbeeld krijgen". „De aardige aanpak is zelfs gevaar lijk. Ze kan leiden tot zelfmoord. Ga maar na: je gedraagt je rot en er wordt niet op gereageerd. Je voelt je nog rotter en neemt een extra shotjè om je vervelende gevoel kwijt te ra- Martien Kooyman: 'Aardig bedoeld van Visser, maar die junks raken alleen maar dieper in de put'. ken. Een instelling waar men beoogt mensen van hun verslaving af te hel pen, mag nooit een vakantieoord zijn". Kooymans visie is gekleurd. Hij is in 1972 de initiatiefnemer van de Emi liehoeve geweest. Weliswaar werkt hij al geruime tijd bij Centrum 45 in Oegstgeest, als voorzitter van de Vereniging Vrienden van de Emilie hoeve is hij nog steeds verbonden aan de Haagse instelling waar ruim duizend drugverslaafden in de loop van de jaren hebben gewoond. Kooyman herinnert zich nog goed hoe ontevreden hij was over de be handeling van drugverslaafden, twintig jaar geleden. En dat hij daar om naar de Verenigde Staten toog waar meer ervaring was met de drughulpverlening. Drugvrije hulp verlening, beter gezegd. Geen me thadon, geen medicijnen. De Emilie hoeve was een test voor hem, kijken of het Amerikaanse programma ook hier werkte. Na de eerste softe maanden werd zijn aanpak in de Emiliehoeve steeds strenger. „Drugverslaafden werd geleerd hoe zich weer mens te voe len. Je kunt zeggen: op de Emilie hoeve harden wij junks. Ze kunnen tegen een stootje en hebben geen drugs nodig om de pijn te verzach ten". Zou niet elke drugverlaafde gedwon gen moeten worden naar de Emilie hoeve te gaan als de aanpak zo suc cesvol is? Kooyman schudt zijn hoofd. Van verplicht afkicken wil hij niet horen. „Mensen moeten kun nen kiezen. Ze moeten het idee krij gen dat de Emiliehoeve een tweede huis voor ze is, geen gevangenis. Ze leren omgaan met vrijheid, met de normen en waarden die in de gewo ne maatschappij gelden. Je moet ze heropvoeden eigenlijk. Je zegt conti nu dat ze iets waard zijn en dat ze best passen in de gewone maat schappij. Dat kan niet achter slot en grendel". 'Drangmodel' Het lijkt dé oplossing voor de proble matiek van de drugverlaafden. Zorg dat mensen kiezen voor de Emilie hoeve en je bent van verslaafden af. Grote vraag is of het 'drangmodel' echt werkt. Er haken, blijkens het onderzoek, ook nogal eens wat men sen af tijdens de rit. En geen van de Emiliehoeve ex-bewoners die korter dan dertig dagen in de instelling doorbrengen blijft clean. „Je hoort tegenwoordig steeds va ker: verslaafden worden ouder, zijn moeilijker, hebben psychische pro blemen, zijn niet meer te helpen. Dan bestempel je veel mensen als hopeloos die niet hopeloos zijn. We 'geven ze methadon en kijken niet meer naar ze. 'Fout', zeg ik: kijk eerst eens goed of ze niet zonder me dicijnen veel beter geholpen kunnen worden. Maak het kortom niet te ge makkelijk voor de verslaafden om verslaafd te blijven". Zijn programma geriiet grote belang stelling in het buitenland. De Emi liehoeve wordt regelmatig bezocht door hulpverleners uit de rest van Europa. In Nederland zijn er onge veer tien soortgelijke instellingen. „Het programma is niet heilig. Heus niet. Maar ik wil alleen waarschu wen niet te aardig te zijn. Drugver slaafden zijn gewone mensen voor wie we piet altijd een straatje om hoeven te lopen. Ze kunnen van het spul af. Als ze maar willen". foto Jacques Zie( Dominee Visser: 'vertrouw op God, maar doe wel je fiets o r> slot'. met jongeren. Van de zeshonderd jongeren kwamen er tien in de kerk. „Een prachtige tijd". In 1970 vertrok hij met zijn vrouw Letty Pak naar Indonesië. Ze kwa men terecjit op het eiland Sulawesi en bleven er acht jaar. Totdat hij er uit werd gegooid eigenlijk. Want ge stuurd door de Raad van Zending hield Visser zich bezig met de ar moedebestrijding, met preken en toespraken die niet door iedereen op prijs werden gesteld. Avontuur In Nederland kwam Visser terecht in wat hij beschrijft als een diep zwart gat. Niemand zat op hem te wachten. Er waren dominees ge noeg. Hij bofte: de stichting Kerke lijke Sociale Arbeid zocht iemand. En ze zeiden ook nog: hier heb je een gebouw. „Zo ben ik in de Pauluskerk begonnen". In die tijd kampte ook Rotterdam al met een ernstig drugprobleem. In zijn uitgegeven dagboek 'Op Drift': Toen ik jaren geleden in aanraking kwam met de Rotterdamse drugge bruikers en hun leefsituatie leerde kennen voelde ik een warme sympa thie voor deze groep mensen in mij op komen. Een dergelijk gevoel is een mengeling van interesse in mensen die iets anders zijn, hang naar avon tuur om met anderen op pad te gaan en zorg voor kwetsbare mensen die afgewezen worden. Hans Visser haalde de junks binnen, maar niet zonder weerstand vanuit de diaconieën, de politie en menig keurige Rotterdammer. „In de kerk is het een zootje, in de Pauluskerk is het een zootje. Dat past dan goed bij elkaar". De kerk is in de ogen van Visser 'een plek waar mensen die door noodlottige omstandigheden in moeilijkheden zijn geraakt op een gastvrij onthaal kunnen rekenen'. Vanaf 1979 zorgt de Pauluskerk voor nachtopvang, maaltijden, en talloze andere activiteiten om drop outs die leven in de smoezelige mar ge van onze samenleving een mens waardig bestaan te geven. Visser gaat in zijn service heel ver. Zo mo gen druggebruikers snuiven en spui ten en helpt hij asielzoekers aan geld Er zijn ook nog wel activiteiten die iets met de traditionele kerk te ma ken hebben: gespreksgroepen, een kerkdienst voor druggebruikers', zang en soms zelfs bijbellezen. „Na tuurlijk we blijven een kerk. Ik preek ook nog wel eens buiten de Pauluskerk om de contacten niet he lemaal te verliezen". Perron Nul Vijfjaar geleden organiseerde hij in het verlengde van het werk in de Pauluskerk samen met de Rotter damse politie Perron Nul, een ge doogzone voor druggebruikers vlak bij het Centraal Station. Op die ma nier zou de overlast van junks in de stationshal en in de restauratie moeten verminderen. Eind juni was Perron Nul de inzet van een wilde actie van mariniers. De junks zou den toch weer te veel last bezorgen om en rond het station. Het moest maar eens afgelopen zijn. De zoveel ste storm voor dominee Visser. Heeft Perron Nul gefaald? „Hele maal niet. Het ongemak is minder geworden in en rondom het station. Maar wat gebeurt er? De plek krijgt een enorme zuigkracht. Kortom de groep wordt te groot. Perron Nul knapt uit zijn jasje. Ik heb ervoor ge waarschuwd. Ik pleit al jarei meer gedoogzones. Alleen ga niet organiseren. Laat een hu leningsinstelling dat nou doen". Is de situatie op Perron Nul ei Pauluskerk nog wel beheer S( Hij peinst en herinnert zich begon: er was een kleine over lijke drugscène in Rotterdan staande uit bijna alleen maar landers. „Ik kan er heimwa krijgen". De groep groeide en groei steeds: Antillianen, Marokkai andere Noordafrikanen gen asielzoekers, vluchtelinge galen. De Noordafrikanen zi grootste probleem. Ze hebber geloof meer in hun land, trjdc weg, kunnen eigenlijk zonder politie of wie dan ook ingrijpt Nederland komen. Ze zijn vi gecriminaliseerd. Met alle ge\ van dien. Ik ben net een po gent, een manager". Hij wil vanaf heden niet mee honderdtwintig druggebruik! zijn kerk 's nachts, in plaats v sp tweehonderd die tot augusti maand dat de dominee bezint Pauluskerk alleen voor nood len open is, gebruikelijk „Vanwege de beheersbaarhei De rest stuur ik de straat op. niet anders. Het loopt te veel hand. Mensen die niet tegen di harde jongens kunnen, komei niet meer". „Dat is de prijs die ik voor he ben van een laagdre ling moet betalen. Lieve mense ven weg met wie een gesprek ren viel, van wie wij hoopten eens zouden afkicken, die on hun verslaving een aardig levei den. Voor hen was ik weer eve dominee". „Voor de Marokkanen ben il .„nou ja, een onbekende. Ze tr messen, slaan snel, trekken vend en jattend door de stad. D tie moet iets doen aan die gro 11 politiek ook. Hard aanpakken, mijn deur niet helemaal sluitei haar, maar etters sluit ik zo dan buiten. Die zware criminel de sfeer verzieken. Die zijn hoor. Ik ben er ook niet helem^ti gen opgewassen". Hij lacht wat cynisch. „En dan die Kooyman over de harde te aanpak. Met de groep Afril ni kan ook hij niets. Hij bereikt iel beginnende gebruikers, niet m minelen". Afstotend 1,1 Hoë lang houdt hij het werk no Hoeveel slechts kan een ben? En hoe goed is dominee V Hij verzacht. Aarzelt zelfs en zijn woorden. „Ik heb er nog aan gedacht te stoppen. Ik bei bang. Ik zie de problemen, vir weid afstotend, vind sommige t kers ook walgelijk. En natuur het vermoeiend continu de van de duivel te zijn. Ik ben we en vind het leuk in de belangst te staan, maar zoveel belangst hoeft nu ook weer niet „Toch moet ik het geduld'opbr te praten met drugverslai Want wie doet dat anders? Wi trouwens: soms, heel soms opeens de mens tevoorschijn t een gesprek. Er zijn dan even facades meer, er is geen onef heid. Dat is ontroerend. Wat il die gesprekken bereik? Niks lijk. Moet dat dan? Wat een ortf I:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 28