Bisschop Tökes in hongerstaking Aleksej laakt zieltjeswinnerij westerse christenen Geestelijk Leven/ Opinie Filipijnse bisschop vermoord COMMENTAAR Zesjarig jongetje leermeester volgende Dalai Lama Katholiek Media Centrum gaat dicht Actie voor restauratie Noorderkerk uT CcidöeSoutmii 21A Leidse Courant donderdag 3 september 1992 Gebedsbijeenkomst in Brussel van wereldreligies voor vrede ROME 'Religies en solidariteit tussen volkeren' is één van de hoofdthema's van de internationale gebedsbijeenkomst van wereldreligies voor de vrede, van 13 tot 15 september in Brussel. Aan de ontmoeting nemen vertegenwoordigers van alle grote religies deel. Naast de vraag om solidariteit staan discussies op het programma over de huidige conflicten in Europa en in het Midden-Oosten. Ook de dialoog tussen ver schillende religies is onderwerp van discussie. In het kader van 500 jaar ontdekking en evangelisering van Amerika neemt ook de Braziliaanse oud-aartsbisschop Helder Cama- ra deel aan een gesprek over het thema '1492-1992: de Ame rikaanse en Europese kerken'. De bijeenkomst kan gezien worden als een vervolg op de wereldgebedsbijeenkomst van religies voor de vrede die paus Johannes Paulus II in 1986 in Assisi bijeenriep. Vorig jaar vond de bijeenkomst in Malta Een vrouw die de nieuwste mode gekleed wil gaan, moet naar Parijs of naar de zolder. MANILA De Filipijnse bisschop Juanito Ferrer (52) is zaterdag bij een bomaanslag om het leven geko men. Drie anderen raakten ge wond. Ferrer was bisschop van de inlandse Filipijnse Onhankelijke Kerk. Hij kwam om het leven in Talugtog, zo'n honderd kilometer ten noorden van Manila, toen een bom in zijn jeep ontplofte. Volgens de secretaris-generaal van de kerk, bisschop Admirador Fede- ris, konden de andere inzittenden zich redden door uit de jeep te springen. Federis: "Ferrer werd in zijn hart door een granaatscherf getroffen, zodat hij onmiddellijk overleed." Federis zei er vanuit te gaan dat ie mand de bom in een tas heeft ge stopt. "Waarom zouden de bis schop en zijn gevolg een bom bij zich hebben?", zo vroeg hij zich af. Ferrer was vaker met de dood be dreigd. Federis weigerde te zeggen uit welke hoek de dreigementen kwamen. De kerk, die drie miljoen leden om vat, werd in 1902 opgericht door een priester die met de Rooms-Ka- tholieke Kerk had brak. De leden van de kerk zijn actief op het gebied van de mensenrechten en hebben oppositie gevoerd tegen de aanwe zigheid van Amerikaanse militaire bases op de Filipijnen. Helikopter stort neer boven kerk LYSS In het Zwitserse Lyss, bij Bern, is gisteren een heli kopter boven een kerk neerge stort. De 71-jarige piloot, tevens eige naar van de helikopter, kwam om het leven. Omdat zich op het moment van het ongeluk nie mand in de hervormde kerk be vond, vielen er geen verdere slachtoffers. Waarom de heli kopter is neergestort, is nog niet duidelijk. Ooggetuigen zei den dat ze de indruk hadden dat het toestel met problemen aan de motor kampte. Duits asielrecht DUITSLAND komt bijna elke dag, ook vandaag weer, o| onaangename wijze in het nieuws door de geweldplegingei5ri tegen buitenlanders, tijdens het afgelopen weekeinde zelf in meer dan tien Oostduitse steden. Bange herinneringei aan meer onzalige tijden worden wakker geroepen. Men zie [r de bruine troepen weer door de straten marcheren: racis n ten, fascisten en neo-nazi's zijn net als toen bereid asielzoe eg kers en andere buitenlanders met geweld het land uit te jas gen. NEW DELHI Het zesjarig Tibetaanse jongetje Ling Rinpoche zit op zijn gouden troon in Dharmsala, con stant omgeven door tiental len leraren, dienstboden en koks. Vijf uur per dag wijdt hij zich aan zijn studie. Ling Rinpoche is niet zomaar een Tibetaans jongetje, levend in de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap in het noorden van India. Hij is voorbestemd om de leermeester te worden van de nog ongeboren volgende Dalai Lama, de spiritueel leider van de Tibetanen. Respect Aan de voet van de Himalaya leert Ling Rinpoche de myste ries en de boeken van het la- maistische boeddhisme. Aan het einde van de dag loopt hij naar de tempel om te bidden. Op zijn weg vouwen de Tibeta nen hun handen en buigen als teken van respect. Er leven' meer dan 100.000 Tibetanen in India, nadat de Dalai Lama in 1959, acht jaar na de Chinese inval in zijn land, zijn volgelin gen in ballingschap leidde. De Tibetanen bewaren zorgvuldig hun religie en cultuur. „Er is veel verdriet in de we reld", verklaarde Ling Rinpo che eens in Dharmsala, de zetel van de Tibetaanse regering-in- ballingschap. „We moeten doen wat we kunnen om anderen te helpen. Ook ik speel graag voet bal, een goede oefening voor de voeten. Maar studeren is be langrijker", aldus de zesjarige lama (hogepriester) in spe. Er was weinig keus voor Ling Rinpoche. Na een gecompli ceerde en afmattende zoektocht ontdekten Tibetaanse monni ken dat hij de reïncarnatie was van de in 1983 overleden hoofd leraar van de Dalai Lama. Tij dens de zoektocht bestudeer den de monniken tekens en voortekens om de lijst van 690 in aanmerking komende kinde ren te verkleinen. De destijds 21 maanden oude Ling Rinpo che - wiens echte naam Tenzin Cheophag is maar de naam van de oude leermeester kreeg - werd gevonden nadat hij feil loos de bezittingen van zijn voorganger wist aan te wijzen. En daarom wordt het jongetje nu opgeleid om de leermeester te worden van het nog ongebo ren kind waar de ziel van de huidige Dalai Lama in verhuist als deze het lichaam verlaat. Dalai Lama's zijn volgens de la- maistische boeddhisten de reïn carnaties van de boeddhistische god Avalokiteshvara, de spiri tuele en wereldlijke leiders van het Tibetaanse volk. TIMISOARA - De prote stantse bisschop Laszlö Tö- kès is maandag in het Roe meense Timisoara in honger staking gegaan om „recht vaardigheid te eisen in naam van de slachtoffers van het post-communisme en het na tionalisme", zo liet hij weten in een persverklaring. „De waarheid kan niet langer worden verzwegen", meent de protestantse bisschop, die aan de wieg stond van de demonsta ties die uiteindelijk leidden tot de val van Nicolae Ceausescu in december 1989. „De hongersta king die ik vandaag begonnen ben is bedoeld om de publieke opinie te waarschuwen voor de leugens, de vreemdelingenhaat en de anti-Hongaarse houding die door de communistische machthebbers zijn geculti veerd", verklaarde hij. „Het nieuwe regime bedekt de misdaden van zijn voorgangers, geeft moordenaars vrij baan en neemt een voor een diegenen in de eigen rijen op die verant woordelijk zijn voor de zonden van het verleden", zegt Tökes in een verklaring. Zijn hongerstaking komt enke le weken voor de verkiezingen van 27 september. President Ion Iliescu en zijn aanhangers staan voor een zware opgave omdat de oppositie hen krach tig heeft aangevallen. Tökes, een etnische Hongaar, kondigde aan zijn hongersta king voort te zullen zetten tot dat de schuldigen van wat hij noemt de genocide van de de- cemberrevolutie van 1989 ge straft zijn. Meer dan 1.000 Roemenen zijn om het leven gekomen tijdens de revolutie die een einde maakte aan het bewind van dic tator Nicolae Ceausescu. Zelfs na diens val werd nog op allerlei plaatsen in het land geschoten en veel mensen geloven dat Iliescu de zaak in de doofpot wil stoppen. Tökes benadrukte dat het niet zijn bedoeling is om de verkie zingen te beïnvloeden, maar liet daarop volgen: „Ik zoek de waarheid en als die bekend is zal dat de uitslag beinvloeden." Iliescu, die minister onder Ceausescu was, kwam tijdens de revolutie aan de macht en ti Bisschop Tökes. won vijf maanden later de ver kiezingen. Maar sindsdien is hij veel steun kwijtgeraakt vanwe ge de harde economische aan passing en volgens peilingen worden de verkiezingen bijzon der spannend. Iliescu zou vol gens critici ook de onderdruk kingspolitiek van Ceausescu voortzetten en hij heeft toege geven voormalige leden van de FOTO: AP gehate Securitate in dienst ge nomen te hebben. Tökes, nu bisschop in Oradea in het noordwesten van Roeme nie, houdt zijn hongerstaking in de Hongaarse kerk in Timi soara waar hij in 1989 predi kant was. Tökes zei dat de Hon gaarse minderheid van twee miljoen mensen nog steeds geen volledige rechten heeft. De Noorderkerk in de Amsterdamse Jordaan. AMSTERDAM Onder het motto „Red de Noorder" wordt op 5 september het startsein gegeven voor een actie die ruim drie miljoen gulden moet opleveren voor de restauratie van de Noor derkerk in Amsterdam. De restauratie gaat meer dan tien miljoen gulden kosten en wordt voor het grootste deel be taald door Monumentenzorg en het Amsterdamse Stadsver nieuwingsfonds. Ruim drie mil joen gulden moet worden opge bracht door de gebruikers van de kerk, de hervormd-gerefor- meerde gemeente. De Noorderkerk behoort samen met de Zuider-, Ooster- en Wes- terkerk tot de krans van refor matorische kerken in Amster dam, die dateren uit de Gouden Eeuw. De Noorderkerk is ge bouwd in 1623 en is als enige van de vier nog niet gerestau reerd. Het ontwerp van Hen- drick de Keyser heeft de vorm van het Griekse kruis (met vier gelijke armen). De Noorder is indertijd een voorbeeld geweest voor ver schillende andere kerken, waaronder de Grote Kerk in Maassluis, de Nieuwe of Noor derkerk in Groningen en de Neue Kirch in het Noordduitse Emden. Het monument op de Noorder- markt in de Jordaan maakt een vervallen indruk, al wordt de kerk nog steeds gebruikt voor de zondagse gebedsdienst en voor tal van andere activiteiten. Het dak lekt, de buitenmuren zijn verweerd, de ramen toch ten en de vloerstenen zijn hier en daar verzakt. Ook het Knip- scheer-orgel moet onder han den worden genomen van een restaurateur. De Stichting Vrienden van de Noorderkerk hoopt dit jaar al de eerste miljoen gulden binnen te hebben om te kunnen begin nen aan de eerste fase van de restauratie. Het hele proces zal, inclusief de restauratie van het orgel, tot tegen het jaar 2000 duren. DRIEBERGEN - Het Ka tholiek Media Centrum in Driebergen gaat dicht. Dat heeft directeur ad-interim Maria ter Steeg gisteren be kend gemaakt. Het bestuur van het KMC heeft dit be sluit genomen, omdat de fi nanciële middelen op korte termijn uitgeput raken. „Bo vendien is er weinig uitzicht op voldoende activiteiten in de toekomst", aldus Ter Steeg. Voor de elf medewerkers, deels part-time werkend, wordt col lectief ontslag aangevraagd. Het centrum blijft nog enkele maanden open om de lopende activiteiten af te .ronden. De pa rochiebladenservice, het maan delijkse pakket artikelen dat naar alle parochies werd ver stuurd en één van de grote pro jecten van het mediacentrum, blijft nog tot het einde van het jaar in handen van het KMC. Daarna moet de service elders ondergebracht worden. Eigen inkomsten uit bijvoor beeld cursusgelden vormden samen met een aantal giften van katholieke organisaties en instanties het financiële funda ment waarop het KMC rustte. Het centrum kampte volgens Ter Steeg al anderhalf jaar met financiële problemen die sa menhingen met een terugloop van de belangstelling voor de vormingsactiviteiten van het KMC. Het KMC werd in 1983 opge richt met als opdracht het aan bieden van audio-visuele vor ming. De behoefte daaraan is volgens Ter Steeg de afgelopen tien jaar afgenomen. „De ka tholieke gemeenschap heeft wel behoefte aan hulp, assistentie en advies op het gebied van pro motie van de kerk", meent Ter Steeg, maar daarvoor zijn men sen en middelen nodig waaro ver het KMC niet beschikt. Over overname van bepaalde activiteiten van het KMC is geen overleg gevoerd met het Interkerkelijk Media Instituut (IMI), dat qua activiteiten het meest op het KMC lijkt. „Het IMI heeft een veel beperktere doelstelling", legt Ter Steeg uit. Het IMI houdt zich voorna melijk bezig met het begeleiden van kerkelijke programmama kers bij de lokale omroepen. Gerdienke Ubels van het IMI betreurt het dat het KMC ge dwongen is te sluiten. „We heb ben altijd prima samengewerkt op een aantal terreinen", zegt Ubels, die niet kan zeggen of de sluiting van het KMC conse quenties heeft voor de activitei ten van het IMI. Het instituut wacht overleg met het KMC af. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beróepen te Vroomshoop (toez.) S. Bloemhof te Musselkanaal. Gereformeerde Kerken Beroepen te Gerkesklooster-Stroobos drs. J. Abbink te Scharnegoutum c.a. Te Hoogeveen drs. L.L. Pleijsant te Ede. PRAAG Patriarch Aleksej II van de Russisch-Ortho- doxe Kerk is teleurgesteld over de reactie van westerse christenen op de veranderin gen in Oost-Europa. Hij had verwacht dat deze christenen de orthodoxen in Oost-Europa zouden helpen bij het herstel van het evangelisa tiewerk onder de mensen die ja renlang onder een atheïstisch systeem hebben moeten leven. Maar in plaats daarvan pro beerden westerlingen, die zich zelf als zendelingen en predi kers aandienden, orthodoxe kerkleden voor hun kerk te winnen. Aleksej vertrouwt erop dat de orthodoxe kerken in Oost-Europa deze invasie uit het westen even goed zullen doorstaan als „de nog ergere tij den van vervolging en aanval len" onder het communisme. Aleksej, in 1990 gekozen tot pa triarch van Moskou, toonde zich gisteren in zijn afscheid stoespraak als voorzitter van de Konferentie van Europese Ker ken (KEK) niet alleen bezorgd over het zendingswerk van wes terse christenen onder ortho doxe gelovigen. Hij vreest ook voor een verzwakking van de internationale oecumene, door dat de kerken te zeer in beslag worden genomen door de pro blemen in eigen land. Ook hekelde hij de schendingen van de rechten van de gelovigen van zijn kerk door de met Rome verbonden Oekraïns-Katholie- ke Kerk en de zelfstandige or thodoxe kerk in de Oekraïne, die zich na het ontslag van me tropoliet Filaret van Kiev door de heilige synode van de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk van deze kerk heeft losgemaakt en de steun heeft van de Oekraïnse regering. Aleksej is vanaf 1964 voorzitter van de KEK geweest. Hij heeft besloten af te treden, omdat hij zich wil concentreren op zijn werk als hoofd van de Russisch- Orthodoxe Kerk. In zijn laatste rede als voorzitter herinnerde hij aan de grote veranderingen binnen de KEK sinds zijn jaar van aantreden. In 1964 hield de KEK haar assemblee op een schip in internationale wateren in het Kattegat (tusen Dene marken en Zweden), omdat geen enkel land visa voor alle deelnemers wilde garanderen. Nu komt de assemblee bijeen in een voormalig communistisch land en is er geen enkel pro bleem met visa meer. Met de toelating van de orthodoxe kerk in Albanië woensdag zijn ker ken uit alle Europese landen in de KEK vertegenwoordigd op enkele dwergstaten als Vati caanstad en Luxemburg na. De regeringen van vele Oosteu- ropese landen probeerden na 1989 de conflicten in hun land met geweld te beteugelen of ne geerden ze, constateerde Alek sej. Dit heeft geleid tot een ex plosie van geweld tussen etni sche of nationale groepen, zoals in het vroegere Joegoslavië, Na- gorno-Karabach, Georgië en Moldavië. De kerk moet de „tekenen des tijds" leren zien, betoogde Aleksej, en dat betekent onder meer dat zij het in een wereld die lijdt onder een diepe econo mische en sociale crisis, moet opnemen voor de armen en voor Jean Fischer, secretaris-generaal van de Konferentie van Europese Kerken, en de Russische patriarch Aleksej bij de opening van de ker kelijke conferentie in Praag. FOTO: EPA alle anderen die worden ver- ren een toonbeeld van verzoe- volgd en vernederd. Verder ning en eenheid zijn. Slechts zo moet zij in een wereld vol vijan- kan zij een sociale explosie digheid tussen staten en cultu- voorkomen die ook voor de ker- ALS het daar in het oosten van Duitsland inderdaad alleiar maal neo-nazi's, fascisten en racisten zijn, kan men alleei maar vaststellen dat het opvoedingssysteem in het voorma lige communistische Oost-Duitsland totaal heeft gefaald De jongelui die in Rostock en elders de straat op gingen ziji allen produkten van het DDR-opvoedingssysteem. Ze kre gen de internationale solidariteit, het anti-fascisme en d( haat tegen het nazisme met de paplepel ingegoten. WAS de Muur van Berlijn niet de verdedigingswal tegei het fascisme? De Oostduitse jeugd werd gehersenspoeld on alles wat niet Duits-Democratisch was af te wijzen en te ha1J ten. Bang voor het fascistische virus werd de Oostduitser omgang met vreemden verboden. De wegen naar het bui tenland waren afgesneden. En nu zou men van diezelft jongeren verlangen dat ze onmiddellijk hun indoctrinati vergeten en inruilen voor een wereldvriendelijke xenofieli houding tegenover alle buitenlanders. Het zou interessan zijn te weten hoeveel van die Oostduitse neo-nazi's, fascis ten en racisten nu aan de extreem-rechtse kant voortzetten wat ze aan de extreem-linkse kant van hun DDR-leraren ge leerd hebben. TOCH zal niemand durven zeggen dat alle bewoners vaiei Rostock die zich tegen de asielzoekers keerden, allemaaoii neo-nazi's Zijn. De weerzin tegen de toestromende buiten r landers moet een andere oorzaak hebben dan louter de nos talgie naar het Derde Rijk. Terwijl de bewoners van he e voormalige Oost-Duitsland hun met veel arbeid en ontbe ringen opgebouwde wereld in elkaar zien storten, ter wij hun fabrieken sluiten en hun huizen in verval raken, word plaats gemaakt voor de buitenlanders en moeten zij aanziei dat dezen vaak nog een betere behandeling krijgen dan zijr' zelf. De in hun verwachtingen bedrogen Oostduitsers zijn hel beu. Het probleem van de niet aflatende toestroom van mensen uit alle werelddelen groeit echter ook de politici bo ven het hoofd. De Duitse minister van binnenlandse zaken Rudolf Seiters, waarschuwde een maand geleden al vooi grote moeilijkheden als er geen beperkingen zouden wordeie gesteld aan de aanzwellende toestroom van buitenlanders. ECHTE vluchtelingen worden in Duitsland net zo goec en zelfs beter onthaald als elders in Europa. Dat be wijst het gulhartige onthaal voor de oorlogsvluchtelingei uit het voormalige Joegoslavië. Men kan echter steeds min der begrip opbrengen voor de tienduizenden mensei en 40.000 in augustus, 274.000 in de eerste acht maande an van dit jaar die alleen maar naar Duitsland komen orr dat ze hopen daar een beter leven te vinden. Uit onderzoel blijkt dat van de honderdduizenden buitenlanders die iedei jaar Duitsland legaal of illegaal binnenkomen, slechts zever procent in de categorie van politiek-vervolgden wordt on dergebracht. Een aanpassing van het Duitse asielbeleid is re op zich dus niet zo verwonderlijk en was ook al langere tijdin onderwerp van discussie. Het gevaar dreigt nu echter, dat hé extreem-rechts de indruk krijgt dat de politiek zwicht onder druk van het geweld. Een constatering die bij velen onge twijfeld andermaal bange herinneringen wakker roept aan onzaliger tijden. Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Thesinge: G. Drayer, l.l. zen- dingspred. te Sibasa-Venda en P C. de Lanqe te Almelo. Baptisten gemeenten Beroepen te Arnhem-Centrum T. van der Leer, kandidaat te Dordrecht, die dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaarstelling T. van der Leer, kandidaat te Dordrecht. ken een tragedie zou beteke- Ook bisschop Jeremiasz van de Orthodoxe Kerk in Polen herin nerde aan het lijden van de or thodoxe kerken onder het com munisme. Hij betreurde het dat in deze tijd waarin het gemeen schappelijk getuigenis van de kerken dringend noodzakelijk is, „confessioneel egoïsme" op vlamt. Hij doelde daarmee on der meer op de houding van het Vaticaan, dat naar zijn inzicht in de betrekkingen met de or thodoxie herstel van de situatie van voor het tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) nastreeft. De Nederlandse afgevaardigde P. Robbers-Van Berkel is woensdag gekozen tot vice- voorzitter van de assemblee. Zij zal met de andere vice-voorzit- ter, dr. Georges Tsetsis van het oecumenisch patriarchaat van Constantinopel, de Finse lu therse bisschop John Vikström bijstaan, die tot vergadervoor zitter is gekozen. Robbers-Van Berkel is staffunctionaris van de Generale Diaconale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk. Uitgave: Kantoor redactie: Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs J vat Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834). in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijthoff Pers. Geestelijk leven (tel Q70 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swiers, M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh (Pekina), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm B. van Huët (Londen), M de Koninck Voordou n Wijland De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: drs. M.de Cocq. Heering (R ngton), F Lindenkamp (Sao Pauio), B. Schampers (Brussel), W. Voordouw drs R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vi 15.00 uur. n 08.30 tot 17.00 uur. 118.00 tot 19.00 uur, op z Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2