21 Duizenden horen klok van Brezi voor 't eerst luiden Grote opruimklus in 'De Herberg' Nog steeds spanning tussen religie en psychoanalyse Geestelijk Leven Opinie Schik COMMENTAAR Onstuimige groei Pinkster- groepen in Rio de Janeiro RIO DE JANEIRO Om de andere dag neemt in Rio de Janeiro een Pinkstergroepering een nieuwe kerk in gebruik. Uit een onderzoek dat gisteren door de Braziliaanse pers is gepubli ceerd, blijkt dat er in Rio, waar meer dan tien miljoen mensen wonen, ongeveer 3300 prote stantse kerken te vinden zijn. De Rooms-Katho- lieke Kerk, waartoe volgens de officiële cijfers 4e meerderheid van de Brazilianen behoort, hébben in de stad 1251 kerken tot hun beschik king. Vooral in de wijken waar de armen wonen, groeit de Pinksterbeweging. Zo zijn in de wijk Sao Goncalo, waai- de 330.000 inwoners vaak in zeer armoedige omstandigheden leven, 22 ka tholieke kerken en 248 protestantse kerken te vinden. Wie altijd en alleen sympathiek wordt gevonden, is een sukkel! Ontslagen r.-k. priester gewijd in Anglicaanse kerk SYDNEY David McAuliffe, die om zijn homo seksualiteit enkele jaren geleden werd ontsla gen als rooms-katholiek priester, is kortgeleden gewijd in de Anglicaanse Kerk van Australië. Tegen het Franse persbureau AFP zei McAulif fe dat hij op 20 augustus is gewijd door de aarts bisschop van Perth, Peter Carnley. Hij is daar mee de eerste anglicaanse priester in Australië die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkomt. De wijdingsplechtigheid droeg een besloten ka rakter en had plaats in de residentie van de aartsbisschop. McAuliffe stichtte in 1988 de ho moseksuele gemeente van de Verrijzenis in Perth. Hij heeft diverse homoseksuele relaties ingezegend. Paus Johannes naar Baltische staten LORENZAGO Paus Johannes Paulus II brengt in september 1993 een bezoek aan de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen. Dat heeft de woordvoerder van het Vati- caan, Joaquin Navarro-Valls, mee gedeeld in Lorenzago, de plaats in de Italiaanse Alpen waar de paus op dit moment verblijft om te herstel len van de darmoperatie die hij vori ge maand onderging. Het wordt het eerste bezoek van de paus aan landen die tot vorig jaar deel uitmaakten van de Sovjetunie. De paus heeft herhaaldelijk laten blijken dat hij naar Rusland en de Oekraïne wil reizen, maar de con- De bus is aardig op weg. Reclame door JOKE FORCEVILLE Heeft u, beste lezer, ook schik in uw leven Nee, luister goed, ik heb het niet over de schrik van uw leven. Ik heb het over schik. De aanleiding zal u straks duidelijk worden. Nu vast schrijf ik dat ik lang over dit woord heb zitten nadenken. Ik geloof dat het een ouderwetse term is. Vroeger, als de oudste zuster van mijn moeder 's winters op bezoek kwam en er lag ijs, ging ze altijd met ons naar schaatsende kinderen kijken. Als ze terug was, zei ze altijd voldaan dat ze zo 'n schik had gehad om de schik van die kinderen. Van langgeleden herinner ik me verder was het in de derde klas dat we moesten spellen in de leesles: „De kin-de-ren had-den schik bij hettol-len". Toen zaten we op de lagere school, die nu basisschool heet. Zouden ze, vraag ik me wel eens af, daar bij de leerlingen tegenwoordig ook nog de basis leggen voor het schik hebben in het leven Ik hoop het maar. Waarom zou schik hebben verouderd zijn Ik weet het niet. Ik vind lol hebben namelijk niet precies hetzelfde. Of lijkt het op plezierIn elk geval, ik verzeker het u, ook nu nog bestaan er volwassenen die schik in hun leven hebben. Ongeveer tweemaal per maand moet ik voor vergadering naar Utrecht. Dat is een auto- onvriendelijke stad. Ik waag het niet met eigen vervoer erheen te gaan. Ik laat me vervoeren, ga met de bus. Dat is een hele zit, maar wat ik allemaal niet zie onderweg.En hoor We tuffen door allerlei leuke plaatsen en plaatsjes en overal stappen mensen in die, zogauw ze gezeten zijn, opvallend veel te vertellen hebben. Mijn voornemens om eens een flink stuk te lezen in mijn boek, gaan daarmee in rook op. Zelfs in mijn diepzinnige overpeinzingen word ik Een paar weken geleden werd ik afgeleid door luid gelach van de chauffeur, die door de microfoon berichtte: Wat heb ik een schik, wat heb ik een schik!". Iedereen keek op en constateerde hoe wij met een behoorlijk vaartje over de busbaan de dubbele file rechts voorbijstoven. Wat schoten wij op. De eerlijkheid gebiedt me overigens eraan toe te voegen da t er geen zweem van leedvermaak doorklonk in zijn stem. Het verheugde hem blijkbaar alleen oprecht dat hij het voordeel van het openbaar vervoer metterdaad bewees. „Maar wacht", vervolgde hij kort daarop, „laat ik niet te vroeg juichen. Daar heb je de brug. En als die open is, moeten wij net zo goed stilstaan". We hadden geluk, geen open brug. Toen we in Utrecht waren gearriveerd, heb ik de buschauffeur bedankt. Ik zei hem dat ik van zijn cabaretnummer had genoten. Alweer bleek hij schik te hebben. Nadat ik was uitgestapt, zwaaide hij vrolijk naar mij. Ik liet de bus passeren voordat ik overstak. Dat kon ik zonder levensgevaar. Er was geen kip, pardon geen auto op de weg.Op de achterruit van mijn bus kon ik toen nog net lezen: 'De bus is aardig op BREZI Er luidt weer een klok in Brezi. Duizenden Tsjechen, uit dit dorp en om geving, en met hen zo'n hon derdvijftig Nederlanders hebben dit gisteren met ei gen oren kunnen horen. Ge doopt als hij was door kardi naal A.J. Simonis, werd hij na het middaguur de toren ingehesen, waarna zijn wel luidende klanken weldra over het zeshonderd inwo ners tellende dorp werden uitgestrooid. Hoogtepunt van een actie in onze krant die op 1 februari be gon. Hoogtepunt ook van een enerverende morgen, waarin de ene plechtigheid met de andere werd afgewisseld. Nadat eerst nog met bezorgde blikken naar een bewolkte hemel werd geke ken, stroomde later in gedempt zonlicht het immense terrein voor het kerkje van Brezi vol met gelovigen en wellicht meer nog niet-gelovigen, die wilden weten wat voor bijzon ders daar wel zou geschieden. Allereerst werd in drie toespra ken het doel van de bijeenkomst toegelicht en werden dan kwoorden gesproken aan het adres van iedereen die aan deze bijzondere actie had meegehol pen. Want niet alleen werd daarmee een in 1942 door de nazi's gestolen klok aan deze kleine gemeenschap als het ware teruggegeven, maar ook werd het kerkje van de H. Bar- tholomeus op het orgel na geheel gerestaureerd. Dat was de reden dat mgr. Si monis graag ingaand op de uitnodiging uit Praag - bereid was niet alleen de klok te do pen, maar ook het kerkje op nieuw in te zegenen. Afzonder lijke plechtigheden, die uit mondden in concelebratie door de twee bischoppen, vele pries ters en de door de kardinaal op gedragen plechtige gezongen Latijnse heilige mis. Een na veertig jaar communisme op zijn minst opzienbarende ge beurtenis in Tsjechoslowakije. Vandaar dat er ook opvallend veel pers en zelfs de Tsjechische televisie bij vertegenwoordigd waren. Drie koren, een in de kerk en twee op het buitenterrein, be geleidden de plechtigheden. Het koor Phoenix uit Den Haag onder leiding van Nico Vlasveld zong onder meer een mis van W.A. Mozart. De twee andere koren kwamen uit Ricany, niet ver van Brezi gelegen. In hun toespraken dankten mgr. F. Radkovsky uit Praag, mgr. J. Skarvada en pastoor K. Shubert de Nederlandse wel doeners voor hun gaven. Zon der die zou, aldus de burge meester van Brezi, de restaura tie van de kerk onmogelijk zijn geweest. Ook namens het comité 'Klok voor Brezi' werd het woord ge voerd. „Net als veel steden in Nederland in Tsjechoslowakije een soms zelfs hechte stedenband hebben gesmeed, zo heeft onze krant een zij het meer geestelijke band tot stand gebracht tussen haar lezers en de mensen in Brezi en wijde omgeving", aldus de co mité-voorzitter. Na de mis onderhielden de bis schoppen zich met de talrijke aanwezigen en beantwoordden vragen, waarbij kardinaal Si monis zich niet onbetuigd liet. Hij zou kardinaal Simonis niet zijn geweest als hij zelf niet even achter het orgel zou zijn gaan zitten om een improvisa tie ten beste te bren- gen. In een persoonlijke reactie zei hij het verbazingwekkend te vinden dat een zo klein begon nen actie zulke grote gevolgen zou hebben. Mgr. Radkovsky meende dat het 'zaad van het geloof ermee is gezaaid en hoopte dat er later een rijke oogst uit zou voortkomen. Dat mgr. Simonis er ook zo over dacht bleek wel uit het feit dat hij midden onder de plech- tig- heden plotseling een gehandi capt kind een halsketting met kruisjes in de hand duwde. De viering rond de klok, die ook werd bezocht door een minister van het nieuwe kabinet van Tsjechië, voltrok zich in een op merkelijk vriendelijke sfeer, die velen zich nog lang zullen heu gen. Vooral het moment dat de klok ging luiden en tegelijker tijd het koor het Hallelujah van Handel inzette. Schandpaal Na een oecumenische dienst te hebben bijgewoond in de RK kerk in Zaltbommel hebben kerkgangers en leden van belangengroepen tegen de ontzanding in Maas en Waal een schandpaal in de polder ge plaatst. De paal, met het opschrift "Hier vreet de dood' is bedoeld als waarschuwingsbaken tegen de ont zanding. OOSTERBEEK - Een groep vutters, studenten en huisvrouwen is vorige week in landhuis 'De Pietersberg' in Oosterbeek gearriveerd voor een grote opruimklus. Ze zullen de hele inboedel van het voormalige conferen tie-oord in dozen pakken. Het huis wordt het komend half jaar verbouwd en met bezems gekeerd. Daarna jnoet het een 'Herberg' wor den. Een Missionair Diako- naal Centrum, waar mensen een paar weken: op adem kunnen komen. De Hervormde Bond voor In wendige Zending (IZB) heeft de Pietersberg onlangs aange kocht, in samenwerking met de Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. G. de Fijter uit Haren is speciaal met de coördinatie van het project belast, als predi kant voor buitengewone werk zaamheden. „Er is inmiddels 1,2 miljoen gulden ingezameld. En we hebben de hele winter de tijd om de drie miljoen te halen. De actie loopt uitstekend. „In mei 1993 moet De Herberg aan ongeveer vijfentwintig mensen onderdak bieden. Mensen met sociale en geestelijke proble men. De behoefte in het land is veel groter, maar wé moeten ons er niet aan vertillen, dus we beginnen voorzichtig". De IZB heeft onlangs een evan gelistenechtpaar benoemd om het huis te beheren. „Het zijn geen professionele hulpverle ners, maar dat is ook niet de be doeling. Het centrum is be stemd voor mensen die even af stand moeten nemen -van de thuissituatie om tot zichzelf en tot God te komen. Daarbij kun nen ze begeleiding krijgen van. de staf. Na maximaal zes weken moeten ze dan weer naar huis kunnen". De Fijter benadrukt dat De Herberg niet de taak van de ge meente wil overnemen. „De plaatselijke gemeente moet al lereerst zelf zorg dragen voor mensen die in problemen zit ten. De kerk moet met de ogen van Christus om zich heen kij ken. Soms schieten de handen van de plaatselijke gemeenten te kort. Dan is de Herberg de lange arm". De staf van De Herberg blijft tot zes mensen beperkt. „We hebben vier part-timers nodig: een sociaal-psychiatrisch ver pleegkundige of maatschappe lijk werker, een actïviteitenbe- geleider, een huishoudelijk me dewerker en een kok. En verder zullen de gasten ook taken in het huis moeten verrichten. Dat is wel gezond". Waarschijnlijk zal de IZB daar naast ook een beroep kunnen doen op een arsenaal vrijwilli gers. Een oproep in een aantal kerkelijke bladen heeft al veer tig reacties opgeleverd. AMSTERDAM - Ruim vijf tig jaar na de dood van Sig- mund Freud is de spanning tussen psychoanalyse en reli gie niet verdwenen. Niet alleen hebben de kerken hun negatieve houding tegen over de psychoanalyse nog niet laten varen, zoals blijkt uit de schorsing van de Duitse pries ter en psychotherapeut Eugen Drewermann, die in zijn werk selijke vernietigingsdrang sti muleert. Maar er is ook sprake van toe nadering. Steeds meer psychoa nalytici zijn positiever over de godsdienst gaan denken. De be langstelling voor een cursus Klinisch Pastorale Vorming is onder rooms-katholieke en protestantse pastores zo groot dat de cursussen de komende jaren zijn volgeboekt. In deze cursussen wordt onder meer ge werkt met de resultaten van de met elkaar probeert te verbin den. Sommige psychoanalytici menen dat juist de godsdienst mensen ziek maakt en de men- Een van de 'vaders' van de Kli nisch Pastorale Vorming, dr. H. Faber, behoorde tot de onge veer tweehonderd mensen die zaterdag naar de Rode Hoed in Amsterdam waren gekomen om in die voormalige remonstrant se kerk na te denken over de re latie tussen religie en psychoa nalyse. Een der organisatoren, stafpsycholoog dr. J.J. Baneke van het St. Lucasziekenhuis in Amsterdam, ging uitgebreid in op de visie van Freud op de reli gie. Voor Freud was godsdienst een neurotische dwang, een po ging om een compromis te vin den tussen enerzijds de wens om driften uit te leven en an derzijds de dwang van de cul tuur om deze te beheersen. Re ligie is voor hem een kinderlij ker vorm van zo'n zoeken naar een compromis dan de weten schap, maar zij is voor de mees te mensen de hoogst bereikba re. Kernbegrip in Freuds analy se is de illusie: een poging van de mens om zijn wensen te ver vullen los van de werkelijkheid. Baneke toonde aan de hand van de Zwitserse lutherse predikant Oscar Pfister aan dat sommi gen binnen de kerk Freuds op vattingen weigerden te veroor delen. Pfister had waardering voor de door Freud ontwikkelde psychoanalyse, maar koesterde bezwaren tegen diens visie op de godsdienst. Volgens Pfister heeft Freud over het hoofd ge zien dat in de hoogste ontwik kelingsfasen van godsdienst de dwang juist wordt opgeheven. Jezus stelt tegenover de gebo den van de wet het gebod van de liefde. Juist het liberale protes tantisme met zijn nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van het individu en zijn streng kri- tisch-wetenschappelijke hou ding maakt duidelijk dat Freuds visie niet voor elke gods- De psychoanalyticus dr. F. Koerselman, eveneens verbon den aan het Lucas Ziekenhuis, bracht daartegen in dat gods dienst vaak 'iets minder moois' is dan mensen als Pfister me nen. Hij erkende dat 'sommige rijpere vormen van religie', waarin woorden als vergeving en tolerantie een belangrijke plaats innemen, een positieve invloed op mensen kunnen heb ben, maar er moet niet worden vergeten dat 'er geen oorlog is gebeurd zonder dat godsdienst er een rol in speelde'. Een psy choanalyticus mag flicten tussen het Vaticaan en de Russisch-Orthodoxe Kerk over on der meer de benoeming van rooms- katholieke bisschoppen in het ge bied van de vroegere Sovjetunie ma ken zo'n reis voorlopig onmogelijk. Behalve de Baltische staten zal de paus volgend jaar Uganda bezoe ken, zijn negende reis naar Afrika. In juni 1993 gaat hij naar Spanje en twee maanden later brengt hij een bezoek aan de wereldjongerendag in de Amerikaanse stad Denver. De paus heeft dit jaar nog een bui tenlandse reis op zijn programma staan: een bezoek aan de vergade ring van de Latijnsamerikaanse bis schoppenconferentie in Santo Do mingo in oktober. Religieuze leiders VS willen God buiten de campagne houden NEW YORK Amerikaanse religieuze leiders hebben hun bezorgdheid geuit over de dis cussies over religie in de Ameri-; kaanse presidentsverkiezingen en hebben president George Bush en zijn Republikeinse par tij gewaarschuwd dat een par tijdig gebruik van Gods naam blasfemisch is. „Wij moeten duidelijk maken dat God van geen van beide par tijen is, wij geloven dat wij allen van God zijn", zo schreven 23 kerkelijke leiders, onder wie le den van de nationale raad van kerken, aan Bush en de Repu blikeinse partij. „Elk partijdig gebruik van de naam God leidt in de regel tot intolerantie en verdeeldheid", en het is een te ken van religieuze arrogantie, zo schreef de groep, waar ook een episcopaalse bisschop deel van uitmaakte. Bush is een nooit als iets heiigs beschouwen waaraan hij in zijn gesprekken met de patiënt niet mag komen. Als de godsdienst een negatieve invloed heeft, is de psychoana lyticus verplicht het geloof aan te pakken als 'het virus' dat de patiënt ziek maakt. Faber zei te vermoeden dat door de psychoanalyse de scep sis onder gelovigen is toegeno men. Veler geloofshouding kan worden samengevat in het bij belwoord: „Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp". Klopt de visie van Freud dat het ge loof is aangepraat, vroeg Faber zich af. Hij riep de psychoanaly tici op onderzoek te doen naar 'de ernstige religieuze situatie van dit ogenblik'. Afghaanse tragedie ZELDEN is een politieke evolutie met zo veel nauwkeuri1' heid voorspeld als de strijd die de afgelopen weken is losgr barsten in Afghanistan. Sinds de terugtrekking van de laaj ste Sovjettroepen in februari 1989 stond het vast dat er ei escalatie van geweld zou losbreken zodra de verschillen! islamitische milities slaags raakten. Het heeft nog gedum, tot de val van het regime van president Najibullah in api voor het zover was, maar de door iedereen voorspélde 'libji nisering' van het land begint nu elke dag meer realiteit worden. DRIE weken beleg door de milities van de fundamentalis!1 sche rebellenleider Gulbuddin Hekmatyar hebben de hooi stad Kaboel veel meer verwoest dan alle beschietingen dens de veertien jaar strijd van het islamitische verzet teg het communistische regime van president Najibullah. krijgsheren maken zich nu op voor de grote afrekenii want het is duidelijk dat hetgeen er gebeurt slechts voorspel op een nog veel grotere tragedie is. De communistische machtsgreep van 1978 en de aanv zigheid van de honderdduizend man Sovjettroepen die h meer dan tien jaar lang in het zadel hielden, overbrugden geschillen tussen de verschillende etnische groepen. Ma het verdwijnen van de gemeenschappelijke vijand heeft oude rivaliteiten weer blootgelegd en er is nu een grc en bijzonder gevaarlijk verschil met vroeger: alle lities zijn nu uitgerust met een omvangrijk wapenarsena Zoals de afgelopen dagen is gebleken, zijn organisaties als Hezb-i-Islami van Hekmatyar in staat om de hoofdstad 1 puin te schieten en duizenden mensen de dood in te jagen. HEKMATYAR maakt deel uit van de Pathanen of Pa toen, de grootste etnische groep die meestal aan de macht geweest in Kaboel en nu haar kans ziet om groepen als Oezbeken en de Tadzjieken opnieuw te domineren. Gueri laleiders als de Tadzjiek Ahmed Shah Massoud, die jare lang de zwaarste inspanningen in de strijd tegen de comm nisten heeft geleverd, zijn echter niet van plan dat zonder slag stoot te laten gebeuren. Met bovendien diepe sch dingslijnen tussen soennitische en sji'itische moslims en manipulaties door buurlanden als Iran en Pakistan die i invloed in Afghanistan hun regionale ambities kracht v. len bijzetten, ligt bijna het recept voor een permanente bi geroorlog klaar. De Verenigde Naties hebben daarvoor steeds gevreesd daarom geprobeerd een nationale regering op de been brengen, waarin alle groepen vertegenwoordigd zoud zijn. Die zou algemene verkiezingen moeten voorbereide i De huidige regering.van interim-president Rabbani was h na een stap in de goede richting. De weigering van Hekm tyar aan die regering deel te nemen lijkt alle pogingen verzoening echter voor lange tijd onmogelijk te hebben j maakt. AFGHANISTAN komt daardoor in een uitzichtloze spira terecht. Als elke bemiddeling faalt, moeten de wapens de k slissing afdwingen. Geen enkele militie is echter in staat ander militair te overwinnen, terwijl Pakistan of Iran geen geval zullen aanvaarden dat de met hen samenwerke de groepen worden verslagen. Afghanistan is bovendien lang geen inzet meer van de confrontatie tussen Ameriïk nen en Russen. Sinds de terugtrekking van de Sovjets, het het land ook voor de Amerikanen geen strategisch bela meer. Dat betekent dat er vanuit de Veiligheidsraad weii zal worden ondernomen om het conflict te beëindigen, Afghanen worden dan gedoemd hun problemen zelf op lossen. Hoeveel doden er zullen vallen eer dat gebeurt, du niemand te voorspellen. Van een tweede Somalia is n geen sprake, maar in elke oorlog zijn de gewone burgers tijd de eerste slachtoffers. Voor hen moet de nachtmen pas goed beginnen. Een andere groep van meer dan vijftig religieuze leiders en ge leerden, voornamelijk protes tanten, maar ook enkele katho lieken en joden, verklaarde be zorgd te zijn over het misbruik van religie als een campagne thema. „Geloof in God zou ons moeten verenigen, niet verde- De oproep van de vijftig reli gieuze leiders was duidelijk ge richt op Bush, die de Democra ten vorige week tijdens een bij eenkomst van religieuze con servatieven bekritiseerde om dat zij God niet in hun verkie zingsprogramma hadden ge noemd. Tijdens de Republikein se conventie in Houston ver klaarde Bush bovendien dat 'je geen president kunt zijn als je niet in God gelooft'. En zo'n uit spraak is in strijd met de Ameri kaanse grondwet, waarin staat dat iemands geloof geen reden mag zijn om iemand te weige ren voor het presidentsambt. uT CeidócSoumnt Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit vi Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Postadres: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacteur F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters e~ M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijtho Pers. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik v, in zijn verspreidingsgebied; van de Stichting Pers Unie, een i ale kranten in Nederland i - dep dactioneel samenwerkingsverband v België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiers M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P,Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wee - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis). A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordoi (Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van V - (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid vé publicatierechten van The Times M. de Cocq. i Wijland i de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal-1 in The Sunday Times of London. Vertaalster: d Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal 18.00 tot 19.00 u 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het do geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2