Stad van David wordt opgegraven
Kleine oecumene aan vooravond synode in woelig water
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
li
Minister Hirsch Ballin:
COMMENTAAR
kerken zijn te behoedzaam De 'ommezwaai van Pronl'
Het dagboek is
als een gebed
£eidóe6oivumt
EcidócSouomit
A
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1992
Steeds meer lidkerken geven Wereldraad te weinig
GENEVE Een record aantal van de
320 lidkerken hebben vorig jaar niet aan
hun financiële verplichtingen ten op
zichte van de Wereldraad van Kerken
voldaan. Ondanks de „ongeïnteresseerd
heid en onwetendheid" bij veel lidker
ken, zoals de financiële topman Michael
Davies het noemde, rekent de Wereld
raad met een klein overschot over 1991.
Vooral de inkrimping van de staf met on
geveer 25 formatieplaatsen heeft hiertoe
bijgedragen. In 1990 was er nog een te
kort van 3,1 miljoen Zwitserse frank (bij
na 4 miljoen gulden)
Een meevaller in 1991 was het overschot
van 1.6 miljoen frank van de assemblee
in Canberra, die bijna 10 miljoen frank
heeft gekost.
Uit een overzicht van de inkomsten van
de afgelopen tien jaar blijkt dat de bijdra
gen van de Europese lidkerken met 61
procent zijn gestegen van ruim 16 mil
joen naar bijna 29 miljoen frank. Die van
de Noordamerikaanse lidkerken daalden
met 60 procent tot ruim 6 miljoen frank.
Koersverschillen hebben daartoe in hoge
mate bijgedragen. Bijna 40 procent van
het budget van de Wereldraad wordt be
taald in Duitse marken.
De Nederlandse lidkerken betalen per
jaar ongeveer 130.000 frank (ruim
150.000 gulden) aan contributie. Daar
naast trokken zij vorig jaar ruim één mil
joen frank uit voor hulpverleningspro
jecten van de Wereldraad.
De rijke zwerver wordt
toeristgenoemd.
Paul Richard
LEEUWARDEN Minister Hirsch
Ballin vindt dat de kerken in Nederland
te behoedzaam zijn. In de Vredeskrant
zegt hij: „Het jarenlange beroep op de
gelovigen in Nederland om zich in te
zetten voor de Derde Wereld is uiter
aard goed. Maar er is vrij weinig gezegd
over hoe mensen zich in onze samenle
ving moeten gedragen". Volgens de mi
nister van justitie wordt de gelovigen
„niet ingeprent, dat ze weerstand
moeten bieden aan de verleiding om een
video-recorder voor een zacht prijsje in
het café om de hoek te kopen, en dat ze
niet die lucratieve transportorder mo
gen pakken, zonder na te gaan wat er in
die vaten verpakt zit, ook al heeft het
bedrijf het nog zo moeilijk". Hirsch Bal
lin plaatst ook een kritische noot bij de
belastingmoraal van veel mensen. „Er
is sprake van een toegenomen verhar
ding in de samenleving bij het nastreven
van eigen voordeel en gewin, zonder
veel bekommernis over de gevolgen
daarvan voor de gemeenschap", aldus
de minister in de Vredeskrant. Het In
terkerkelijk Vredesberaad geeft de
krant uit ter gelegenheid van de vredes-
week, die van 19 tot en met 27 septem
ber wordt gehouden.
Al weer enkele jaren schrijf ik, bijna dagelijks, in
mijn dagboek. Soms ben ik te moe. Jammer, want
elke dag gebeurt er zoveel. Er is zoveel te horen en te
zien. Het bijzondere van een dag zit vaak niét in het
opzienbarende, maar in het niet opzienbarende. De
dingen, de gesprekken, de ontmoetingen die 'het
grote nieuwsniet halen. Als je maar doorleeft,
doorholt, nooit eens stilstaat, mediteert, bidt, dan
ontgaat je het bijzondere. Dan gaan de dagen en de
weken op elkaar lijken, terwijl geen dag hetzelfde
is. Schrijven in het dagboek is voor mij mediteren.
In het dagboek gaat het niet om de feiten, maar om
de beleving, de gevoelens. Het gaat om de ziel van
mijn leven. Over verlangen en angst, over pijn en
vreugde, licht en donker. Het dagboek is als een
intieme vriend met wie je deelt watje niet zomaar
aan iedereen vertelt. In je leven gebeurt vaak zoveel.
Dingen die je heel persoonlijk raken, waarje heel
persoonlijk bij bent betrokken. Soms zijn er dingen
die je het liefst zou willen vergeten. Een brief die je
kwetst, waar je wakker van ligt, waar je kwaad om
bent. Je wilt je soms verdoven voor de pijn die iets
teweeg brengt. Je ontdekt dat dat niet zomaar kan.
Je wonden vragen om zorgvuldige aandacht. Een
dagboek kan je helpen bij het doorleven, bij het
zuiveren van je wonde, zodatje geen bitter mens
wordt, zodat je open en ontvankelijk blijft. Dagboek
schrijven is leren aandachtiger te leven, niet in de
ban raken van de haast, even terzijde gaan staan,
ademen, op je eigen stroom komen. Het dagboek is
voor mij als een pelgrimage. Je gaat onderweg met
jezelf. Niet iedereen is in staat om te gaan naar een
pelgrimsoord. In onze dagen gaan velen met de bus
of het vliegtuig. Vooreen pelgrimage is dat te snel.
Het wordt al gauw een heen en weer vliegen, een
dagje op en neer. De echte pelgrimage gaat te voet.
Lopen is de snelheid die het dichtst bijjezelf blij ft
als je niet gaat rennen. Wie het lopen ontdekt,
merkt dat er meer te zien is dan je dacht. Een echt
dagboek wordt geschreven met de hand, niet op een
typemachine of achter een tekstverwerker op een
scherm. Je hand is direct verbonden met je hart. Je
hart bepaalt het tempo. Dat er een verwantschap is
tussen pelgrimeren en dagboek schrijven blijkt.
Veel pelgrims schrijven onderweg. Inspirerend
zijn de notities die Herman Andriessen heeft
opgeschreven in zijn pas verschenen boekje 'Klein
Pelgrimsboek(Uitgeverij Kok, Kampen).
Wie niet te snel leeft, hoort en ziet meer. Er gebeurt
meer. Wie pelgrimeert leeft niet te ver vooruit
hoewel je wel verdergaat en ook gelooft in een
verder. Wie het zien kan, kan elke dag zien als een
kleine pelgrimstocht. Elke dag heeft zijn eigen
begin, zijn eigen belofte, zijn eigen gaan, onderweg
zijn, zijn eigen ontmoetingen, soms zijn eigen
zoeken, de weg kwijt zijn en de angst die dat geeft,
maar ook zijn eigen engel die je behoedt. Elke dag
heeft zijn eigen avond en thuiskomen. Het dagboek
is een ontvankelijke vriend. De witte bladzijden
luisteren aandachtig en geduldig naar mijn
verhalen. Onderweg doe je verhalen op. Ik schrijf
niet alleen over de dingen die soms als kleine
scherpe kiezelsteentjes in mijn schoen zijn, maar
ook over de dingen die me goed doen, vreugde
geven, ontroeren, inspireren. Je mag elke dag ook
een beetje vrede hebben met jezelf. Het dagboek is
als een gebed: ze luistert zonder te antwoorden en
toch antwoordt ze. Ze is als eén voortgaand gesprek
.en al sprekend krijg je gehoor, zie je de weg verder.
Als ik mijn dagboek een tijdje verwaarloos, is dat
als een signaal. Ik verwaarloos een goede vriend en
zo mijzelf. Om een dagboek te schrijven heb je een
veilige plek nodig, een plek waar je weet dat
niemand er ongevraagd in zal lezen. Als je zo 'n
plek niet hebt, kan je ziel voor lang te lang) op slot
gaan.
Jeruzalem gezien vanaf de Olijfberg
JERUZALEM - Archeolo
gen gaan in het Arabische
deel van Jeruzalem de stad
van de bijbelse Koning David
opgraven, waarmee zij plan-
men van joodse kolonisten
dwarbomen om op deze
plaats woningen te bouwen.
Burgemeester Teddy Koliek
van Jeruzalem maakte deze
week bekend dat de Zuidafri-
kaanse zakenman Mendel Ka-
plan had toegezegd de opgra
vingen te financieren. Kaplan
heeft tien jaar geleden al inge
schreven op een proefopgraving
naar de overblijfselen van de
„Stad van David", die dichtbij
het oude deel van het huidige
Jeruzalem in de Arabische wijk
Silwan liggen. Koliek zei dat de
opgravingen naar schatting vijf
jaar in beslag zouden nemen en
begroot werden op 5 miljoen
shekel (ongeveer 3,5 miljoen
gulden). Hij sprak van „een van
de belangrijkste plekken van
Jeruzalem".
Koning David veroverde de
oude stad in het jaar 997 voor
Christus op de Jebusieten en
maakte hem tot hoofdstad van
zijn rijk. Archeoloog Gideon
Avni zei dat al 0,3 hectare van
het terrein was afgegraven,
maar dat het de bedoeling is in
totaal 1,6 hectare boven de
grond te brengen. „Dit is de bij
belse stad Jeruzalem", zei
Avni. „Het is de enige plaats
waar je de oude fundamenten
van de stad kunt zien. Restan
ten van de periode van de Eer
ste Tempel en zelfs van daar
voor.
De Stad van David bleef hoofd
stad tot de Babylonische koning
Nebukadnezar het land bin
nenviel en de Eerste Joodse
Tempel, in 586 voor Chr. ge
bouwd door Davids zoon Salo
mo, verwoestte. De stad van
David lag even ten zuiden van
de Klaagmuur, een overblijfsel,
van de Tweede Tempel, die door
koning Herodes werd gebouwd
maar al in 70 na Chr. door de
Romeinen werd verwoest.
De plannen voor de opgravin
gen in Silwan zijn in een
stroomversnelling geraakt door
een controverse tussen joodse
kolonisten en Arabische buurt
bewoners. Voor de nationalis-
tisch-joodse organisatie El Ad
was de historische waarde van
de plek aanleiding tot een po
ging een aantal huizen van Ara
bieren over te nemen. De over
name was bedoeld om een plan
te kunnen uitvoeren voor de
bouw van 240 woningen voor jo
den. Het plan, dat opschudding
veroorzaakte in de Palestijnse
gemeenschap, werd eerder dit
jaar via de rechter geblokkeerd.
Woordvoerder Yigal Canaan
van El Ad zei dat zijn organisa
tie niet gekant was tegen arche
ologische opgravingen, maar
een deel van het terrein voor
woningbouw wilde bestemmen.
„Het idee is om er joods leven te
brengen, niet alleen ruïnes en
musea", zei hij.
Silwan maakt deel uit van oost-
Jeruzalem, dat tijdens de Zes
daagse Oorlog van 1967 door Is
rael werd veroverd op Jordanië
en dat door de Palestijnen
wordt opgeeist als de hoofdstad
van een toekomstige Pale
stijnse staat.
Woede na rede Servische prelaat bij Wereldraad
GENEVE De secretaris-ge
neraal van de Wereldraad van
Kerken, dr. Emilio Castro,
heeft zich gedistantieerd van
uitlatingen van de Servisch-or-
thodoxe bisschop Danilo, die
het doden van de vijand „het
recht en de plicht" van de Ser
vische mannen heeft genoemd.
Eerder had de rede de woede
opgeroepen bij de deelnemers
aan de vergadering van het cen
traal comité van de Wereldraad
van kerken in Genève. De toe
spraak van Danilo die hij hield
voor de Europese gedelegeer
den van de raad, was voor de
Duitser Klaus Wilckens woens
dag aanleiding te pleiten voor
opschorting van het lidmaat
schap van de Servisch-ortho-
doxe kerk van de Wereldraad
van kerken (zie onze editie van
gisteren). In zijn toespraak had
Danilo opgeroepen tot een
kruistocht tegen de paus en de
moslims en vroeg hij om steun
voor de Groot-Servische ge
dachte. De rooms-katholieke
kerk noemde hij een maffia
achtige organisatie. Servië had
behoefte aan meer ruimte en
was volgens hem door Tito ten
onrechte tot een veel te klein
gebied ingeperkt. Secretaris W.
R. van der Zee van de Neder
landse Raad van kerken liep
halverwege de toespraak ver
ontwaardigd de zaal uit. Ook
Emilio Castro, secretaris-gene
raal van de Wereldraad, was dit
te gortig. Hij gaf Danilo geen
toestemming zich tot het volle
dige centraal comité te richten.
Daarop verspreidde Danilo zijn
boodschap per fotokopie. Vol
gens Danilo is het gewelddadig
optreden van de Serviërs in
Bosnië-Hercegovina gerecht
vaardigd omdat zij door Kroa-
ten en moslims uit deze gebie
den worden verdreven. Danilo
maakte in zijn toespraak gewag
van martelkamers in Sarajevo.
Ook zouden Servische vrouwen
en meisjes tot prostitutie wor
den gedwongen. De mensen
rechten worden volgens Danilo
door de Kroaten geschonden,
hetgeen blijkt uit de verwoes
ting van de residenties van Ser-
visch-orthodoxe bisschoppen,
terwijl aan de andere kant bis
schop Komarica van Banja
Luka veilig zou zijn op door Ser
viërs gedomineerd gebied.
IC
i
HEERENVEEN - De con
clusie van de gezaghebbende
christelijk gereformeerde
predikant J.H. Velema dat de
vrijgemaakt- en Nederlands
gereformeerden te licht op de
graat zijn, komt heel dichtbij
het standpunt van de meer
derheid van de christelijke
gereformeerde deskundigen
voor de eenheid van de gere
formeerde belijders in Ne
derland.
Dit laat ds. K. Muller, Neder
lands gereformeerd predikant
te Heerenveen, desgevraagd
weten. Hij maakt deel uit van
de commissie voor contact en
samensprekingen met andere
kerken van zijn kerkgenoot
schap. De predikant heeft vele
uren met de christelijke gere
formeerde deskundigen voor de
eenheid van de gereformeerde
belijders om de tafel gezeten.
Zijn taxatie is dat de christelijke
gereformeerde synode die op 11
september in Apeldoorn begint,
het afwijzende standpunt van
de meerderheid van deze des
kundigen zal volgen.
De christelijke gereformeerde
deskundigen, ook wel deputa-
ten genoemd, hebben een rap
port op tafel gelegd over de zo
genaamde 'kleine oecumene'
dat over twee weken besproken
wordt op de christelijke gerefor
meerde synode. Met 'kleine oe
cumene' worden de oecumeni
sche contacten bedoeld die er
zijn tussen christelijke-, vrijge
maakt- en Nederlands gerefor
meerden. Ds. Velema uit Nun-
speet maakte deze week in het
reformatorische opinieblad
Koers van zijn hart geen
moordkuil. Zonder mitsen en
maren zegt de predikant dat de
Nederlands- en vrijgemaakt-ge-
reformeerden te weinig aan
dacht schenken aan de geloofs-
worsteling en de daadwerkelij
ke bekering die hun leden
moeten ondergaan (dit wordt
ook wel de toeëigening des heils
genoemd). Volgens de Nun-
speetse éminence grise kunnen
de Nederlands- en vrijgemaakt-
gereformeerden op dit gebied
een voorbeeld nemen aan de
christelijke gereformeerden.
Duidelijker
„De aap komt uit de mouw",
meent ds. Muller. „Het wordt
steeds duidelijker hoe de dingen
aan christelijk gereformeerde
zijde liggen". De Heerenveense
predikant verwacht dat er wel
contacten zullen blijven tussen
de Nederlands Gereformeerde
Kerken (30.000 leden) en de
Christelijke Gereformeerde
Kerken (76.000 leden). „Maar
wat ons betreft is de zaak over
de toeëigning des heils nu uit
den treure besproken. Daar
hoeft niet meer over gesproken
te worden". Volgens Muller is
er op dit punt nagenoeg geen
verschil van mening: „We zit
ten verschrikkelijk dicht bij el
kaar. Het gaat om gevechten op
de vierkante centimeter".
De Heerenveense christelijk ge
reformeerden en Nederlands
gereformeerden maken in elk
geval geen probleem van dit
punt dat de gemoederen op lan
delijk nivéau zo bezig houdt. De
samenwerking in Heerenveen
behelst gezamenlijke diensten
op feestdagen en in de zomerpe
riode. Bovendien zijn er af en
toe gezamenlijke kerkeraads-
vergaderingen. Wat zal er in
Heerenveen gebeuren als de
christelijke gereformeerde sy
node de uitspraken van Velema
onderschrijft? „Ja dat wordt
spannend", aldus Muller, „wat
mijn christelijk gereformeerde
collega en mezelf betreft gaat
alles gewoon door". Hij sluit
echter niet uit dat christelijke
gereformeerde gemeenteleden
door de synodeuitspraak in ver
warring gebracht zulleiï wor
den. Eindredacteur ds. K.T. de
Jonge uit Almere haalt in het
christelijk gereformeerde Kerk
blad voor het Noorden fel uit
naar zijn collega Velema. Hij
verwijt hem kritiek te uiten
zonder het bijbehorende bewijs
te leveren. „Het is dus niet
meer dan een onbewezen sug
gestie. In het interkerkelijke
verkeer moet je elkaar bevra
gen als je zorgen hebt; elkaar
toetsen aan uitspraken. Maar-
we gaan uit van de confes
sionele trouw totdat het tegen
deel blijkt".
Ds. De Jonge die predikant is
van een samenwerkingsge-
meente van christelijke- en Ne
derlands gereformeerden
breekt een lans voor zijn Neder
lands gereformeerde broeders
en zusters: „Als ik het gewraak
te interview lees, krijg ik de in
druk dat alleen de Christelijk
Gereformeerde Kerken weten
wat toeëigning des heils, ware
spiritualiteit is. Ik weerspreek
dat. Zeker in de richting van de
Nederlands Gereformeerde
Kerken heb ik te veel op kerke
lijk niveau vreze des Heren ge
zien, waardering ontmoet bij
aandacht voor de persoonlijke
geloofskeuze om dit zo maar te
Hoogmoed
De Jonge besluit zijn artikel in
het Kerkblad voor het Noorden
met het uitspreken van de hoop
dat de 100-jarige Christelijke
Gereformeerde Kerken niet in
hoogmoed ten onder zullen
gaan. „Als dit de toon wordt,
klappert daar halverwege een
deur Desgevraagd vertelt
ds. De Jonge dat hij „zwaar te
leurgesteld" zou zijn als de
christelijke gereformeerde sy
node zou besluiten om de ge
sprekken met Nederlands- en
vrijgemaakt gereformeerden te
stoppen. Desalniettemin is hij
ervan overtuigd dat zo'n besluit
geen invloed zal hebben op de
samenwerkingsgemeente in Al
mere. „De eenwording in Alme
re is voltooid". Het wachten in
de stad op de bodem van de zee
is op de formele eenwording
van beide landelijke kerkge
nootschappen.
MINISTER Pronk heeft afgelopen week een opmerkelij1
dicussie over de zin en onzin van het Nederlandse defens
apparaat aangezwengeld. Binnen de PvdA stokte de ade
het ÓDA moest even slikken en de WD wreef zich de og li
nog eens uit. Dat uitgerekend Jan Pronk, de held van oi1
wikkelingssamenwerking, in de toekomst een verhogif
van het defensiebudget niet uitsluit, kwam als een dondi1
slag bij heldere hemel.
DRIE jaar na de revoluties in het Oost-Europa is het een a
der duidelijk dat de wereld er niet vrediger op is geword
en dat het begrip vredesdividend aan herziening toe
Langzaam maar zeker dringt het besef door dat het wegvic
len van de Koude Oorlog heel wat warme oorlogen en o< e
logjes heeft veroorzaakt of opgepord, die gevaarlijk dicht
de buurt van het 'vredige' West-Europa komen.
De bloedige en ogenschijnlijk uitzichtloze conflicten in J(
goslavië en de voormalige Sovjetunie zijn een direct gev(
van de ondergang van het Sovjetrijk en het communisme i
niet-nationalistische ideologie. Ook de hopeloze, onmens
lijke toestanden in sommige Afrikaanse en Aziatische la
den zijn grotendeels te wijten aan de veranderde wereldpo
tieke situatie.
ONDERDRUKKENDE regimes, zoals in Somalia en Eti
pië, zijn ingestort omdat hun strategische rol, na het v(
dwijnen van de Koude Oorlog, is uitgespeeld. De geld-1
wapenstromen zijn afgeknepen, de leiders op de vlucht g
jaagd. En de staat hield op te bestaan. Somalia is het schri
beeld van een land dat tot totale anarchie is vervallen.
EEN schrijnender bevestiging van de theorie van 17
eeuwse Britse politieke filosoof Thomas Hobbes is ni
denkbaar. In zijn beroemdste werk, 'Leviathan', schre
Hobbes dat de belangrijkste reden dat individuele mensi
een staatsverband aangaan, het voorkomen van een v<
strekte anarchie, en dus willekeurige moord en doodslag,
Hobbes betoogde dat een staat alleen functioneert als er ei
staatsleiding (regering) is die het geweldsmonopolie (poli)
en leger) bezit. In Somalia, evenals in veel andere lande
ontbreekt zo'n geweldsmonopolie. Een dergelijke samen
ving vervalt in rap tempo tot barbarisme.
IN dit licht moet de 'ommezwaai' van Pronk gezien worde
Zijn ervaringen in 'staatloos' Somalia hebben er ongetw
feld toe bijgedragen dat hij snel een discussie over nieuwe
uitgebreide VN-taken van de Nederlandse defensie wil aa
zwengelen. Landen als Cambodja, Somalia, Afghanista
Mogambique, Liberia, Joegoslavië en delen van de voorma
ge Sovjetunie zijn niet meer in staat hun bevolking te t
schermen en een menswaardig bestaan te garanderen.
EEN logische volgende stap is dat een andere, hogere i
stantie een geweldsmonopolie aan de burgers van die la
den aanbiedt. De Verenigde Naties zijn op dit moment
enige legitieme organisatie die in staat is een alternat
voor een nationaal geweldsmonoplie te bieden.
PRONK toont als een van de eerste Nederlandse polit
aan in te kunnen spelen op de razendsnelle verandering
de wereldpolitieke kaart.
Wat de beweegredenen van Pronk ook geweest mogen z
en welke standpunten hij vroeger ook had en nu niet me
doet minder ter zake dan de politiek correcte inschatti
v^n de minister om nu eindelijk een discussie te beginn
over de materiële invulling van de internationale verpik
tingen van Nederland. Wat betreft het verlenen van een 1
pendienst aan de nieuwe vreedzame wereldorde zijn de p(
tici in dit land onnavolgbaar. Maar als de consequent
doordringen en de kassa gaat rinkelen, is Den Haag even
wezig.
VAN den Broek en de meeste politieke partijen roepen
laatste tijd om het hardst dat er fors in Joegoslavië m<
worden ingegrepen. Maar hoeveel en wat voor troepen he
Nederland eigenlijk beschikbaar? En nog Nederlands
wat gaat dat kosten?
HET afficheren van Nederland als een vredelievend int
nationaal georiënteerd land is gemakkelijk. Het uitwerk
van al die mooie woorden is hard werken en keuzen mak<
Het is te hopen dat Den Haag het soms bekrompen par
politieke gehakketak eens even aan de kant zet en e
hoogstnoodzakelijke discussie gaat voeren over een interi
tionaal geloofwaardige Nederlandse bijdrage aan VN-v
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit v
Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden.
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden
Telefax: 071 -134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden.
Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
070-3190 933.
070-3906 717.
Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Telefax:
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
,08.30 tot 17.00 uur.
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815):
A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J.
Leeuwen - Voorbij, R. de Roo.
Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers.
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors
n 08.30 tot 17.00 uur.
Nabezorglng
Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. van 14.00 tc
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand 28,20
per kwartaal 82,80
per jaar 318,65
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het dooi
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050