'De bijbel is geen politieke encyclopedie' Zaterdag Leidse Courant t> zaterdag 29 augustus 1992 T VOOR BIT houkes ein' Lotus weer helemaal bij de tijd Over de hele wereld is Lotus 1-2-3 onbetwist het meest gebruikte rekenprogramma voor de personal computer. Die positie verkreeg het programma al vrijwel direct na de introductie in 1982, en die heeft het nooit meer afgestaan. 1-2-3 is een zogenaamd rekenblad programma, een spreadsheet, dat wat het uiterlijk op het scherm betreft bestaat uit een matrix met vele kolommen en rijen, die samen evenzovele cellen vormen. In die cellen kunnen getallen of formules worden opgeslagen, en met al die gegevens kunnen de meest ingewikkelde berekeningen worden gemaakt. Het programma heeft daarnaast nog twee andere hoofdfuncties: het maken van grafieken en het bijhouden van gegevensbestanden; respectievelijk de '2' en de'3'van 1-2-3. Dat principe van een werkblad met rekencellen werd meer dan tien jaar geleden al toegepast door het rekenblad-programma dat toen erg populair was: Visicalc. In feite is de basis-opzet nog altijd hetzelfde, maar in de mogelijkheden van Visicalc en het huidige Lotus 1-2-3 zit een wereld van verschil. In tien jaar tijd heeft de automatisering met microcomputers immers een gigantische ontwikkeling doorgemaakt en dat is aan zo'n modern programmapakket zeker af te lezen. Toch blijft het voor software-ontwikkelaars hard werken om bij te blijven, om regelmatig nieuwe versies en verbeteringen te kunnen presenteren. Ook Lotus Development investeert veel in het blijvend verbeteren van zijn produkten. Met de laatste opwaarderingen van het programma is Lotus weer helemaal bij de tijd. Zowel gebruikers van 'gewoon' DOS als Windows kunnen met 1-2-3 voortreffelijk uit de voeten. de DOS-versie van Lotus 1 -2-3 heeft nu een grafische "tjrface met Smartlcons en een exacte afbeelding op het ®rm van de uiteindelijke afdruk op papier: WYSIWYG. Voor DOS-gebruikers is release 2.4 onlangs uitgebracht: een pakket dat geheel inspeelt op het gemak van de -Tj grafische interface, die het intoetsen van commando's 1voor het grootste gedeelte heeft overgenomen. Het programma laat zich voor een belangrijk deel met de muis bedienen; de nieuwe Smartlcons, een knoppenbalkje aan de rechterkant van het rekenblad, dragen daar niet weinig toe bij. Voor allerlei veel gebruikte functies wordt zo'n Smartlcon meegeleverd; meer dan zeventig om precies te zijn. De gebruiker bepaalt zelf welke functies hij onder handbereik met zo'n aankliksymbool wil kunnen bedienen. In feite zit er, met het WYSIWYG (What You See Is What You Get) - uiterlijk van het programma, niet eens veel verschil meer met de bediening van de Windows-versie. Opvallend is wel dat het programma desondanks zeer snel is gebleven, ook op 'simpele' 286-computers. Nieuw in de 2.4-release is verder onder meer het dwars kunnen afdrukken (ook op simpele matrix-printers!) en een fraaie BackSolver. Dat onderdeel is van betekenis bij het analyseren van bijvoorbeeld financiële gegevens. Met de BackSolver kan worden doorgerekend wat er voor nodig is om aan een vantevoren bepaald resultaat te komen. De BackSolver maakt het ook mogelijk om meerdere variabelen tegelijkertijd aan te laten passen om het gewenste doel te bereiken. Ook 1-2-3 voor V/indows is verbeterd. Voor gebruik onder Windows kwam onlangs versie 11 uit, die ten opzichte van de eerste Windows-versie een hogere verwerkingssnelheid heeft gekregen. Daar is het niet bij gebleven, want voor versie 1.1-gebruikers heeft Lotus al weer een aanvulling ter beschikking gesteld, een 'SmartPak', waarin enkele nieuwe functies zijn ondergebracht. Eén van die nieuwe functies is SmartFill, een opdracht waarmee opeenvolgende reeksen zoals data, maanden, letters of andere series P automatisch kunnen worden samengesteld. Een primeur is dat overigens niet: een soortgelijke functie was al opgenomen in de laatste versie van Excel for Windows, het concurrerende spreadsheet-programma van Microsoft. Het SmartPak voor Lotus 1-2-3 versie 1.1 for Windows geeft de gevorderde gebruiker nog meer mogelijkheden om het programma naar zijn eigen wensen aan te passen. Er is nu een zogenaamde Dialog Editor, dat bedoeld is om eigen dialoogvensters te ontwikkelen, inclusief drukknoppen, radiobuttons enzovoort. Die functie gecombineerd met de uitgebreide macro mogelijkheden van het programma laten haast niets meer te wensen over. Anti-virusprogramma uitgebreid Central Point, bekend van PC Tools, heeft zijn Anti- Virusprogramma flink uitgebreid. Versie 1.3 kan meer dan 1200 virussen onderscheppen en onschadelijk maken. Het programma biedt nu ook bescherming tegen n zogenaamde polymorfe virussen, wellicht het meest gemene soort dat er bestaat. In de software zijn verder extra opties aangebracht voor het verwijderen van aangetaste bestanden. Daarnaast biedt het programma bescherming tijdens het op- of herstarten van de computer. Polymorfe virussen zijn in staat hun eigen 'vingerafdruk', waar viruscheckers naar zoeken om zo'n indringer op te sporen, telkens opnieuw te veranderen. Hierdoor is het zeer lastig dit soort programma's op te sporen. Virussen van dit soort zijn veelal gemaakt met behulp van het programma Mutation Engine, een zogenaamde programmeer-tooi waarmee het eenvoudig is om van een bestaand virus een nieuwe versie te maken die zichzelf kan wijzigen. Central Point Anti-Virus 1.3 kan nu ook dit soort indringers de baas. Twee gedeelten van het programma blijven tijdens het gebruik van de computer als een waakhond in het geheugen, om er op toe te zien dat er niets vreemds gebeurt. Deze zogenaamde TSR-programma's controleren onder andere ook het starten van de computer met een diskette in de A-drive. Als blijkt dat die diskette is besmet, dan wordt het opstarten verhinderd, om zo besmetting van de harde schijf te voorkomen. De nieuwe versie van het programma is te koop voor 279 gulden (excl. BTW). Geregistreerde gebruikers van eerdere versies betalen uiteraard minder voor de opwaardering. Een verrassend interview met CDA-partijvoorzitter Wim van Velzen. In de loop van een moeizaam gesprek concludeert hij drie dingen. Ten eerste is de bijbel er bij het CDA niet om open te slaan. Ten tweede zou de zinsnede dat de bijbel toetssteen is voor het politieke handelen uit het program moeten verdwijnen en ten derde: het CDA is geen christelijke partij. door Hildebrand Bijlevelo Het was vrijwel niemand opgeval len. Maar wat in de jaren zeventig na heftige discussies in 1980 het pro gram van uitgangspunten van het CDA niet haalde, bleek in april dit jaar ineens wel te kunnen in het ver nieuwde nog te aanvaarden program van uitgangspunten. Een van de nieuwe zinnen luidt: „De toetsing aan de Heilige Schrift (de bijbel) is de kern van de politieke overtuiging". Die zinsnede komt in de plaats van het huidige vrijblijven de CDA-jargon: „Het CDA richt zich naar het bijbels getuigenis met de in tentie te zoeken naar de betekenis van het evangelie". Wim Deetman, voorzitter van de programcommissie, zei ter verkla ring van de gewijzigde tekst: „Het toetsen aan de Heilige Schrift geldt dus óók voor niet-christenen die ac tief willen zijn in het CDA". Van Vel zen zegt nu echter het tegenoverge stelde en vindt dat vertegenwoordi gers dat niet hoeven te onderschrij ven. - Hoe toetst het CDA aan de Heilige Schrift? „Ons verkiezingsprogramma base ren wij op het program van uitgangs punten. Daarin vertalen wij de inspi ratie uit de Heilige Schrift in vier uitgangspunten: solidariteit, ge rechtigheid, rentmeesterschap en gespreide verantwoordelijkheid. Er zal elke keer reflectie nodig zijn om te kijken hoe je politieke opstelling zich verhoudt tot deze vier uitgangs punten". - U heeft dus niet de Heilige Schrift, maar die vier begrippen als kern van uw politieke overtuiging gemaakt. „Dat heb ik niet gedaan, dat deed de programcommissie in 1980. Voor ons telt de vraag: wat is de politieke vertaling van die inspiratie uit de bijbel. Je kunt twee dingen doen. Je kunt de bijbel openslaan en psalm 96 pakken om'te kijken: wat staat daar nou? Wij hebben geconstateerd dat het zó niet werkt. Want dan moeten we de bijbel letterlijk gaan interpre teren. Daar hebben wij nee tegen ge zegd. De bijbel is geen politieke ency clopedie. Wij hebben die inspiratie vertaald in die begrippen. Daar toet sen wij op en niet direct op de bij bel". - Het is dus niet de bedoeling dat ie mand op een CDA-vergadering bij belgedeeltes gebruikt bij discussies over abortus, euthanasie of iets an ders? „Nee. Bij ons is het niet de bedoeling datje aan de hand van bijbelteksten met elkaar het debat voert. Het gaat veel meer om wat er uit de bijbel op ons afkomt als het woord van God". Hoofdboodschappen - U zegt niet aan de hand van bijbel teksten, maar wel aan de hand van de bijbel. Hoe doe je dat? „Als je de bijbel leest, ontdek je en kele hoofdboodschappen. Die heb ben wij politiek gekanaliseerd in vier kernbegrippen. Natuurlijk kun je bijbelteksten wel gebruiken als illus tratie. Dat gebeurt ook, maar we ge bruiken ze niet als argument". - Maar als u in het program zelf refe reert aan de bijbel, dan moet je daar toch over kunnen discussiëren? „U stelt de vraag of je een stuk uit het evangelie moet interpreteren. Het punt is: wat is je ambitie? Wil je een kerkelijke of een politieke bewe ging zijn?". - Op het moment dat iemand vraagt: 'Vinden jullie dat en dat besluit in overeenstemming met de bijbel?', dan zegt u: 'Daar ga ik niet op in'. „Inderdaad, daar ga ik dan niet op Het duurde enige tijd, maar heel langzaam komt de CDA-achterban overeind. Dat het CDA niet te koop loopt met de bijbel is okee, het is tenslotte geen evangelisatiebegweging. Dat verschillende volksvertegenwoordigers van het CDA nauwelijks iets van de bijbel afweten is verontrustend maar nog net acceptabel voor de achterban, maar dat het CDA-bestuur sinds kort het hindoe-kamerlid D. Ramlal het christen democratisch erfgoed laat verdedigen gaat velen een stap te ver. In dagblad Trouw, dat door veel CDA'ers gelezen wordt, regent het ingezonden brieven. Dominees vragen zich bezorgd af of de identiteit van het CDA niet hoognodig ter sprake moet komen en trouwe CDA'ers kondigen aan hun lidmaatschap op te zeggen. De enige die tot op heden niets had gezegd en niets werd gevraagd was het CDA-partijbestuur. Maar na enkele aarzelingen mengt partijvoorzitter drs. W. van Velzen zich in de strijd. - Wat heeft het dan voor zin om de toetsing aan de Heilige Schrift in het program van uitgangspunten op te nemen? „Luister nou eens - De vraagstelling is toch heel hel der? „Laten we het nu eens zo doen. Dat boek (wijzend naar de bijbel op een kastje) is onze inspiratie. Moet je dan naar zinnetjes in de bijbel zoe ken om puntje, puntje, puntje? Het gaat er ons om dat je je bewust bent van je totale inspiratiebron". - Het bewust zijn van die bron dus - Die zin in het nieuwe program: 'De toetsing aan de Heilige Schrift is de kern van de politieke overtuiging', suggereert dat u de bijbel er bij pakt om te kijken hoe het zit. „Nee dat is dus niet zo. Ik vertaal die tekst niet als het openslaan van de bijbel". - Het CDA identificeert zich in zijn naam aan het christendom. De kie zer denkt dan, op grond van die C, dat het CDA een christelijke partij is. „Nee, nee, nee. Daar hebben we op nieuw dat verkeerde wisseltje bij u. Het CDA is een partij 'geïnspireerd door'. Daar mogen wij op worden aangesproken. Maar het CDA is geen christelijke partij. Het is een volkspartij die zich richt op de hele samenleving, niet alleen op christe nen. Het is wèl een christen-demo cratische partij". Heel het volk Wat is het verschil tussen een chris telijke partij en een christen-demo cratische partij? „Ik denk dat een christelijke partij zich onder meer alleen richt op christenen. Een christelijke partij is gelijk aan klein rechts. Daar zit nou precies het punt. Het CDA richt zich op heel het volk". - Ik probeer het te begrijpen. U zegt: 'Wij zijn een volkspartij en richten ons op het hele volk'. Staat het CDA dan open voor iedereen, ongeacht het geloof dat hij aanhangt? „Ja, wij hebben geen toelatingsexa men. Als mensen zich in het CDA herkennen met de verwijzing naar onze inspiratiebron en men meldt zich bij ons aan, dan is men wel kom". - Moeten de mensen die het CDA- standpunt uitdragen die zin over de Heilige Schrift als toetssteen kun nen onderschrijven? „Het is niet de vraag of zij twee keer per week naar de kerk gaan. De ver tegenwoordigers moeten het pro gram van uitgangspunten onder schrijven. Sterker nog, ze moeten ook de bereidheid hebben die zaken uit te dragen in de politiek". - Moet een CDA-kamerlid dus ook die passage over de toetsing aan de Heilige Schrift onderschrijven? „Ze moeten weten dat het program van uitgangspunten het politieke antwoord is op de inspiratie van de Heilige Schrift". - Dat staat dus niet in het program van uitgangspunten. Daar staat: 'De toetsing aan de Heilige Schrift is de kern van de politieke overtuiging'. Nogmaals de vraag: moeten alle CDA-vertegenwoordigers dat onder schrijven? „Ja, maar ik geef u toch mijn inter pretatie van die zin' - Dan begrijp ik uit uw woorden dat een CDA-vertegenwoordiger* deze zin niet hoeft te onderschrijven. „Je zult moeten onderschrijven datIk heb het gevoel dat we el kaar nu een beetje op een paar woorden willen vangen". - Juist niet. Nu komen we bij de clou. „Nee, de clou is dat, als je als volks vertegenwoordiger voor het CDA wilt opereren, moet aanvaarden dat het CDA een beweging is die zijn in spiratie vindt in de bijbel". Onderschrijven - Dat is de vraag niet. Moet iemand de toetsing aan de Heilige Schrift als kern van zijn politieke overtuiging aanvaarden? Dat is heel eenvoudig de vraag. „Daar kan ik u op dit moment geen antwoord op geven. Dit is een ont- werp-tekst van de program-commis- - Staat het partijbestuur dan wel achter die tekst? „Ach, het feit dat u er zo over praatLaat ik zeggen: dat u daar zoveel vragen over heeft, is voor mij een signaal nog eens heel goed naar deze tekst te kijken. En laten we kij ken of dit weergeeft wat onze inter pretatie is". - Dan vraag ik u op de man af: Wat vindt u van die tekst? Moet een CDA-vertegenwoordiger in de Twee de Kamer dit onderschrijven? „Ik kan niet met uw vraag uit de voe ten. Als ik ja zeg, betekent het dus dat ik als CDA-vertegenwoordiger Het Boek moet openslaan en zeggen: dat is onze leidraad voor het politie ke handelen. Dan zeg ik nee". - Voor u hoeven ze het dus niet per soonlijk te onderschrijven? „Nee, inderdaad". - Hoe zou u dan deze zin vervangen en zodanig formuleren dat het voor iedereen en mij duidelijk is? „Daar begin ik zo niet aan. Dit type formulering komt aan op komma's. De intentie is duidelijk. Het gaat om inspiratie vanuit de Heilige Schrift". - Dus zo'n zin zou u daarvoor in de plaats willen zetten. „Ik ga daar nu niet op deze plaats met u over discussiëren. Dat doen we later, als het congres dit behan delt". - Het CDA-Tweede-Kamerlid Ram lal komt er voor uit dat hij hindoe is. Vindt u dat de bijbel andere gods diensten als het hindoeïsme positief beoordeelt of juist uitsluit? „Dat is voor mij niet te beantwoor den. Als voorzitter van het CDA heb ik daar geen opvatting over. Dat moet u aan de persoon Van Velzen vragen. Als partijvoorzitter heb ik niet uit te maken of het christendom een andere positie heeft dan het hin doeïsme of boeddhisme. Die uit spraak wil ik niet doen". Veda en Koran - Waarom haalt u uw inspiratie al leen uit de bijbel en niet uit de veda van de hindoes of de koran van de moslims? „Omdat we honderd jaar geleden een grote groep mensen hebben ge kregen, van Schaepman tot Kuyper, die geïnspireerd was door de Heilige Schrift. En omdat nog steeds blijkt dat diezelfde beweging gevoed en ge steund wordt vanuit mensen die het op deze basis willen doen". - Toen zat er nog geen Ramlal of Rambocu6 bij. Nu wordt die bewe ging wèl gevoed en gesteund door hindoes en moslims. Zou u die stro mingen in de CDA-ideologie willen opnemen? „Nee, het is een christen-democrati sche beweging". - Dat is blijkbaar historie. Maar nu groeit er een partijgeschiedenis met mensen uit andere geloofsrichtin gen. Waarom neemt u de inspiratie bronnen van hen ook niet op in uw program? „Omdat we daar niet voor kiezen. We willen christen-democratisch blijven". Waarom wilt u dat zo expliciet blij ven als toch al mensen uit andere godsdiensten uw partij vertegen woordigen? „Mijnheer Ramlal vindt dat hij op basis van zijn hindoe-geloof het CD A-program kan praktizeren". - Waarom wilt u dan toch zo vast houden aan het christelijke? „Niet vasthouden aan het christelij ke, maar aan het christen-democra tische karakter. De terminologie luistert heel nauw. U wilt vragen of wij het christen-democratische ka rakter willen inruilen voor een mul- ti-religieuze partij. Wij willen'dat niet op basis van historie en ook op basis van onze totale verworteling in de samenleving. Wij denken dat de bijbel ons nog steeds in voldoende mate als beweging inspireert voor politieke antwoorden. De christen democratie is een eigen doctrine, een herkenbare politieke beweging. Wij hebben geen behoefte aan verbre ding". - Als politieke partij richt u zich in campagnes op bepaalde groepen, zo als het gezin en de middeninkomens als ruggegraat van de samenleving. Is het CDA ook van plan om zich met mijnheer Ramlal te richten op de hindoes? „Het CDA richt zich op alle groepen, van middeninkomens tot uitke ringsgerechtigden en van katholie ken tot moslims. Het CDA is een volkspartij. Wij hebben ons al jaren lang ook duidelijk op de minderhe den gericht. Het feit dat mijnheer Ramlal op de lijst staat is daar een afspiegeling van. Ik zou het jammer vinden als we vanaf nu moesten zeg gen dat de minderheden voortaan al leen terecht kunnen bij niet-reli- gieus geïnspireerde partijen". - U schrijft in het program dat het spreken en handelen van de kerk een grote betekenis heeft voor de partij. Gaat u nu ook met hindoes en islamieten praten, zoals u nu doet met de kerken? Als de hervormde synode een standpunt inneemt ten aanzien van armoede, dan kijken we daar buiten gewoon serieus naar vanwege onze gemeenschappelijke inspiratiebron. Indien de islamieten op deze wijze georganiseerd waren, hetgeen niet zo is, dan zou ik daar zeker ook naar willen luisteren. Maar het gewicht is toch anders. Ze hebben toch een wat andere inspiratiebron. Die is princi pieel anders". „Dit zijn moeilijke gesprekken", constateert de CDA-voorzitter tot slot. De interviewer, bij wie het zweet tappelings over de rug loopt, beaamt dat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 29