De culturele misdaad Reizen: Tweede leven voor Air Holland Simenon: in het voetspoor van de schrijver Bloedwraak, moord na belediging, het schaken van een bruid, ernstige mishandeling van vrouwen advocaten vinden een excuus in de niet-westerse culturele achtergrond van een verdachte. De rechtbank denkt er anders over en zoekt steun bij deskundigen. ZATERDA LEIDSE COURANT ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1992 HBIIII3HH3IÏ' MB8MI doorAgaathGarschagen 9 I e Turk Ahmed kijkt g: Ij verdwaasd naar de Rotterdamse rechter. Met open mond, de schouders gebogen, zijn zwarte haar ver ward. „Weet u eigen lijk wat u heeft ge daan? U heeft uw vrouw vermoord", jt de rechter streng, imed haalt de schouders op. „Najim is od", antwoordt hij in gebroken Ne- rlands. „Het moest zo zijn. Ze stond der invloed van de duivel". werkelijkheid ging de vrouw haar ei- n weg: ze werkte, begeleidde kinde- n op school en zette zich in voor de jk. De man heeft het, zo blijkt uit psy- iatrische rapporten, 'niet kunnen staan dat zijn vrouw het huis verliet nder zijn toestemming'. [oe weet u dat zo zeker dat uw vrouw der invloed stond van de duivel?" lagt de rechter. ulke dingen weetje gewoon", ant- lordt Ahmed. „De hele buurt wist het. eer van het gezin stond op het spel. ben diepgelovig, weet u. Was ik een ;derlander geweest, dan had ik me als in niet hoeven te bewijzen", officier van justitie eist vier jaar on- Drwaardelijke celstraf, zaak van Ahmed (de naam is op ver- >k van de advocaat veranderd) is een llekeurig voorbeeld van een recht- ak waarin een verdachte zijn niet- "isterse culturele achtergrond als ex- jus gebruikt voor het plegen van een isdrijf. Hoe vaak dat in Nederland ge tart is onbekend. „Vaak", zegt men op i rechtbank. beveel maal het excuus wordt gehono- jerd staat evenmin vast. Registratie [etniciteit is verboden. „Niet vaak", pat men op de rechtbank. „Maar de [lturele achtergrond wordt bij ieder- net als bij voorbeeld de toereke- igsvatbaarheid en de ernst van het idrijf, betrokken bij het bepalen van strafmaat". zit 'een behoorlijk aantal' mensen ;t een niet-westerse achtergrond in Nederlandse gevangenissen. Maar een misverstand te voorkomen: iets inder dan mensen met een Neder- idse achtergrond. Volgens hulpverle- [rs en ingewijden in het justitiële ap- iraat hebben gedetineerden met een pt-westerse achtergrond bovendien jker een misdrijf gepleegd dat te ver- aren is door de sociale en maatschap pij ke omstandigheden, dan door lou- t culturele. De problemen van tweede (derde generatie Turken en Marok- Inen bij voorbeeld kunnen voortko- fen uit 'een combinatie van omstan- gheden en het leven in een kloof tus- h twee culturen', zeggen zij. De Telegraaf in maart 1990: Min- ;ns viermaal reed een zware auto ir- en achteruit over hoofd en li- iam van de Koerdische asielzoekster listan Saleh Saleh en tussendoor ;rd ze met een stok afgeranseld. Zij lest sterven. Dat was haar in familie- aad vastgestelde straf voor overspel, in februari was Gulistans doodvon- geveld. Het zou voltrokken worden 6 de schoonvader kwam logeren op de fentse camping die als tijdelijk op- ""tngcentrum voor asielzoekers is inge- -Iht. Op de camping wist iedereen wat ging gebeuren. Jilistan had er te veel minnaars op na jhouden en ook een abortus laten uit keren. Die schande moest worden uit- (wist, aldus de Telegraaf. Amsterdamse rechtbank heeft deze tak uitspraak gedaan in een hele ïemde rechtzaak, in de media ook wel tend als de azijnzuur-zaak. Voor het rst werd een man vervolgd omdat hij i vrouw zou hebben aangezet tot Ifmoord. De hindoestaanse Surina- fer zou zijn echtgenote jarenlang heb- 'in geslagen en getreiterd. Vier jaar ge ilen maakte zij daar een einde aan: ze dronk wanhopig uit een fles azijnzuur en overleed later in een ziekenhuisbed. Op het delict staat volgens artikel 294 uit het Wetboek van Strafrecht maxi mum driejaar gevangenis. De uitspraak luidde acht maanden voorwaardelijke celstraf. De rechtbank achtte het niet bewezen dat er een 'oor zakelijk verband' bestond tussen het getreiter en de zelfmoord van de vrouw. Wel werd de man schuldig bevonden aan 'het plegen van de fysieke en psy chische mishandelingen'. Het proces was vergeven van cultuur. De rechter-commissaris die door de rechtbank was gevraagd meer informa tie over de man te verstrekken, had cul tureel antropoloog Lamur, hoogleraar op de Universiteit van Amsterdam, er bij gehaald om meer te weten te komen over azijnzuur als zelfmoordmiddel en de man-vrouw verhoudingen op het Su rinaamse platteland. De cultureel antropoloog vertelde dat vrouwen in hindoestaanse kringen een zeer ondergeschikte plaats innemen, maar 'dat slaan bij hindoestanen niet gebruikelijk is'. „Zelfmoord komt voor onder vrouwen die worden mishandeld", zei Lamur. Volgens de advocaat van de verdachte, de Amsterdammer P. Hoek, heerst er in het Surinaamse district Nickerie waar de meeste hindoestanen wonen, 'nog steeds een mentaliteit die het mishan delen van vrouwen rechtvaardigt'. De rechtbank hoorde en oordeelde: „Anders dan de verdachte en zijn advo caat stellen, vinden de afstraffingen geen enkele rechtvaardiging in de eigen achtergrond. Maar de mishandelingen missen het karakter van het opzettelijk aanzetten tot zelfmoord volgens ons Wetboek van Strafrecht. Het is wel aan nemelijk dat de vrouw geleidelijk in een staat van ontreddering is geraakt en geen andere uitweg zag dan, op de gruwelijke wijze die in haar cul tuur voorkomt, zich van het le ven te bene- men". Behalve Lamur hadden ook een Nederlandse en een hindoestaanse psychiater met de verdachte gesproken. Hoewel de azijnzuur-zaak in Amster dam uniek is vanwege 'de aanzet tot zelfmoord', is de werkwijze van de rechtbank dat geenszins. Wanneer ie mand wordt verdacht van het plegen van een zwaar misdrijf wordt altijd een psychiatrisch rapport, door een indivi duele psychiater of iemand van het Utrechtse justitiële ziekenhuis Pieter Baan Centrum, opgemaakt. Speelt 'wellicht' de niet-westerse achtergrond een rol, dan wordt een cultureel antro- Gulistan had er te veel minnaars op na gehouden en ook een abortus laten uitvoeren. Die schande moest worden uitgewist. Cultureel antropoloog en Indoloog Suk- hai, zelf van oorsprong een hindoe staanse Surinamer, wordt door de Utrechtse en Zwol- se rechtbank ge middeld driemaal per jaar benaderd om onderzoek te doen naar de cultu rele achtergrond van niet-westerse verdachten. Hij be trekt daarbij altijd de thuissituatie van de persoon in kwestie. „De culturele achtergrond is niet los te zien van de thuissituatie. Van geloof, van intelligentie. De een zegt: ik sla mijn vrouw, omdat dat in mijn thuis land zo hoort. De ander slaat niet ter wijl hij uit hetzelfde land komt. Er zijn mensen die hun gebruiken nooit losla ten, er zijn mensen die dat wel doen". Hij vertelt het verhaal van een Suri naamse jongen die dacht dat zijn moe der was overleden doordat een man haar had gedwongen cola te drinken. „De vrouw had na een ruzie met de man gezworen nooit meer te eten of te drin ken. De man dwong haar dat toch te doen en de volgende dag was ze dood. Haar zoon was er heilig van overtuigd dat de geesten boos waren geworden en dus vermoordde hij de man. Hij was door het dolle heen, zei dat hij uit naam van Jadoe een moord had gepleegd en snapte niet dat hij iets verkeerds had Het Pieter Baan Centrum verklaarde hem volledig ontoerekeningsvatbaar en vervolgens liet de rechtbank de jongen gaan. „Het bevangen raken door geesten is te verklaren door de culturele achter grond van de jongen. Maar het Pieter Baan Centrum moest hem nog wel eerst 'gek' verklaren, wilde de rechtbank hem vrijspreken. De rechtbank bepaalt hoe zwaar geesten wegen en hoe ge vaarlijk iemand is. Dat doe ik niet en dat doet een psychiater niet. Wij zijn slechts getuige-deskundigen". Hij vjndt dat de culturele achtergrond alleen nooit een alibi mag zijn om de wetten van een land niet te respecteren. De achtergrond kan slechts meewegen als verzachtende omstandigheid. I „Advocaten van niet-westerse verdach- I ten hoor je tegenwoordig wel erg ge makkelijk zeggen dat bij voorbeeld slaan heel gewoon is. Maar hoewel in de ene gemeenschap de handen losser zit ten dan in de andere, mag nergens een man zijn vrouw helemaal tot moes mep pen". Een woordvoerder van het Regionaal Centrum Buitenlanders voegt daaraan toe: „Hoewel de schande voor bij voor beeld een Turkse familie bij een niet goedgekeurd huwelijk heel groot is, kan er altijd nog worden overlegd. Er wor den voor de rechtbank dingen beweerd die niets met een culturele achtergrond te maken hebben. Het gaat er dan al leen om de rechtbank te beïnvloeden. In augustus 1990 meldde het Alge meen Nederlands Persbureau: De moord op de 42-jarige Nihat Kara- man, voorzitter van de Turkse arbei dersvereniging in Nederland, was geen politieke moord, maar seksuele eer wraak. R. bekende voor de rechtbank Kara- man te hebben doodgeschoten omdat hij dacht dat hij zijn zus had verkracht. 'Verkrachting is zelfmoord", aldus R. „Ik ben bereid mijn straf te aanvaar den. Mijn eigen belang is ondergeschikt aan het familiebelang". Officier van justitie Van Noord vond dat cultuurachtergronden niet mogen meewegen bij de strafmaat. Van Noord: „Moord uit zo'n motiefis geen mildere moord dan een andere en ver dient geen rechtvaardiging". De raads man van R. was het daarmee niet eens. Bij de strafoplegging zou de rechtbank rekening moeten houden met het pluri forme karakter van onze samenleving en niet met de mening dat vreemdelin gen zich hier maar moeten aanpassen. „Uit de stukken blijkt bovendien dat Karaman misschien een verkrachter is geweest, maar waarschijnlijk een ver sierder. Voor een Turk zijn zulke activi teiten levensgevaarlijk", aldus citeert het ANP de raadsman. In het Pieter Baan Centrum worden jaarlijks tweehonderd verdachten van ernstige misdrijven psychisch onder zocht. Waren ze wel, deels of niet toere keningsvatbaar tijdens het misdrijf en hoe zijn ze er nu geestelijk aan toe? De antwoorden zijn heel belangrijk voor de rechtbank. 'Gek' betekent in ons land ontslag van rechtsvervolging. Zaken als religie, de geestesgesteldheid i en cultuur kunnen daarbij een rol spe- j len. Een cultureel antropoloog helpt zo nodig bij het onderzoek. H. van Marie is geneesheer-directeur van het Pieter Baan Centrum. „Het is soms moeilijk mensen gek te verklaren als je de culturele achtergrond helemaal niet kent", zegt hij. „Er zijn mensen die zo onder invloed zijn van bepaalde idee ën dat ze psychotisch raken en doden. Je moet dan wel van de ideeën op de hoogte zijn. Als mensen zeggen dat ze stemmen horen, heb je een deskundige nodig die hiervan iets begrijpt. Dat geldt overigens ook voor de achtergrond van een Katwijkse visser en een moor denaar uit Staphorst om maar een paar voorbeelden te noemen. Ook hun ge drag kan bepaald zijn door een culture le achtergrond. Kan. Want hier in Utrecht hebben we slechts één doel: kij ken in hoeverre iemand gestoord is of I niet". In het Pieter Baan Centrum worden j voor de psychiaters en andere werkne- i mers regelmatig cursussen over niet- i westerse culturen gehouden. „Onze psychiaters en psychologen kijken naar de manier waarop iemand door de rem men is heengeschoten. Geen gemeen schap die geweld goedkeurt. Een afran seling is in de Turkse gemeenschap wel iswaar meer getolereerd dan hier, maar blijvend letsel toebrengen mag ook in Turkije niet. Net zo min als afrekenin gen, het gijzelen van mensen en terrori seren van familieleden", aldus Van Marle. j Lees verder pagina D3 eindredactie rene van zanten vormgeving peter J. C. martens

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 25