KUNSTIRTV ngrid Bergman, de vrouw die Amerika schokte Expositie als troost Engelse monarchisten Bijna 30.000 gulden voor afdragertje van Madonna ji oorlog estolen oeken £rug naar ederland Theater festival: „Kunst is géén handel" L Indrukwekkende woede zonder stemverheffing leid&iQowuvnt ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1992 C1 Prijs van de Kritiek voor theaterdirecteur Frans Lommerse AMSTERDAM Frans Lommerse, directeur van de Haar lemse Toneelschuur, krijgt de jaarlijkse onderscheiding van de Kring van Nederlandse Theatercritici, de prijs van de Kritiek 1992. Lommerse ontvangt de prijs voor zijn kritische en be trouwbare wijze waarop hij al jarenlang op voorbeeldige wijze de functie van programmeur uitoefent, aldus het bestuur van de Kring van Nederlandse Theatercritici. Lommerse krijgt de prijs, een plastiek van kunstenares Margot Zanstra, op 3 sep tember in Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De prijsuit reiking vindt plaats in het kader van het Theaterfestival, dat gisteren in de Hofstad werd geopend en duurt tot 5 september. Op de laatste dag van het festijn worden in het genoemde the ater de theaterprijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) uitgereikt. LONDEN De door Paul McCarthy met de hand geschreven tekst van de Beatle-song 'She's Leaving Home' heeft by een veiling van pop-memorabilia van Sotheby's in Londen 41.000 pond (128 duizend gulden) opgebracht. John Lennons handgeschreven 'A Day in the Life' ging zelfs voor 44.000 pond (137 duizend gulden) van de hand. Voor een corseletachtige outfit van de zangeres Ma donna, een ontwerp van Jean Paul Gaultier, werd 9.000 pond (28.000 gulden) neergelegd. Aan het kledingstuk van goudlame dat Madonna droeg tijdens haar 'Blonde Ambition Tour' was dui delijk te zien dat het veel was gedragen, werd in de catalogus ge zegd. De koper, de 40-jarige Belgische zakenman George Uhoda, een verzamelaar van pop-souvenirs, klaagde niet over de prijs, die 50% hoger was dan verwacht. Fluit uit 9e eeuw gevonden in terp WIJNALDUM - Het archeologisch onderzoek op de terp aan de Foarryp in Wijnaldum (Fries land) heeft de afgelopen week een benen fluit uit de 9e eeuw opgeleverd. De fluit is nog geheel compleet en vrijwel onbeschadigd. Nadat de fluit was schoongemaakt heeft de betrokken archeo loge drs. T Volkers het instrument afgeleverd bij Visser in Woudsend, die in het verleden een klein fluitenmuseum had. ,,Na enkele dagen oe fenen kon Visser er eindelijk geluid uithalen. Hij heeft een stuk voor ons gespeeld en dat was heel bijzonder, omdat je kon horen welk geluid de mensen duizend jaar geleden ook hebben ge hoord", aldus mevrouw Volkers. Illegale uitgaven boeken van Marquez BOGOTA De Colombiaanse politie heeft in opslagplaatsen in de steden Bogota en Mede- llin duizenden illegaal uitgegeven boeken (pi- ratenedities) van de schrijver Gabriel Garcia Marquez gevonden. De boeken zouden zijn gedrukt door een internationaal crimineel netwerk dat Latijns Amerika, Duitsland en de Verenigde Staten voorziet van 'piratenuit- gaven' van meer dan dertig, voor het meren deel Latijns-Amerikaanse schrijvers. Ten minste twee mensen zijn gearresteerd. Ver der nam de politie illegale boeken en drukap- paratuur in beslag met een waarde van meer dan 1,6 miljoen gulden. OCKHOLM - Hetisvan- ag precies tien jaar geleden t de Zweedse actrice Ingrid rgman (67 jaar oud) aan nker overleed. Ingrid rgman was waarschijnlijk laatste actrice geweest, door haar privé-leven de reld nog écht kon schok- n. Haar carrière overbrug- eeri tijdperk waarin de n< n en Hollywood verander- m n Hollywood dat haar een "car gaf (voor 'Gaslight', 14), haar vervolgens uitstoot- ]na het schandaal rond haar leiding van haar eerste man, ;ter Lindstrom, en haar pas tien jaar later weer in de ar- n sloot met nog een Oscar or 'Anastasia', 1957). Met ^isablanca' (1942) werd ze in klap een ster en de best be lde Hollywöod-actrice van komende jaren. Op 26 no- 2 nber 1942 ging de film in ltf llywood in wereldpremière. aks vijftig jaar geleden. Om ieren is de filmklassie- van regisseur Michael Cur- tiz met een nieuwe kopie in Ne derland in roulatie gegaan. Voorlopig aleen in Amsterdam. Toen Ingrid Bergman na een aantal Zweedse en een Duitse film (tijdens een kortstondige flirt met Nazi-Duitsland) haar gezicht op de Amerikaanse bioscopschermen liet zien, werkte dat voor de Amerikanen bijna als een schok. Ze viel op de plek die die andere Zweedse, Greta Garbo, had opengelaten. Ingrid Bergman was geen Hol- lywood-schoonheid, ze gebruik te geen make-up, ze was zo lang (1,80) dat studiobazen eerst dachten dat ze daardoor nóóit een ster zou worden, ze was emotioneel, met een toen onge kende directheid. Hollywood- kappers knipten haar haar in een 'Ingridkopje' dat een rage werd. Criticus James Agee schreef in die dagen: „Miss Bergman vertoont niet alleen een verrassende gelijkenis met een echt mens, ze kan boven dien acteren met een mengsel van dichterlijke gratie en rustig realisme dat je zelden ziet in Amerikaanse films". Auteur Ernest Hemingway stond er persoonlijk op dat zij de hoofd rol zou spelen in zijn 'For whom the bell tolls', Erich Maria Re marque idem dito met zijn 'Arc de Thriomphe'. Het bericht dat ze zwanger was van de Italiaanse regisseur Ro berto Rossellini (met wie ze 'Stromboli' maakte) terwijl ze nog getrouwd was met haar Zweedse man, schokte de we reld. Er barstte een publicitaire waanzin rond haar los, die anno 1992 riiet meer voorstelbaar is. Kranten vochten om nieuws, de kliniek waar ze haar zoon Ro- bertino zou krijgen werd zo he vig belegerd, dat een fotograaf van de gevel viel en een arm brak. Voor Hollywood was In grid Bergman daarna taboe. Vooral de Women's Clubs maakten het daarbij zo bont, dat wat nu rond Woody Allen en Mia Farrow de kranten haalt erbij vergeleken kinderspel is. Een senator, Edwin Johnson, noemde haar zelfs „een gevaar voor het Amerikaanse gezinsle ven". De Zweedse speelde daar na zeer uiteenlopende rollen, van zondares tot heilige, maar het publiek zag haar het liefste in haar 'goede' karakters. Van Jeanne d'Arc tot en met 'De herberg van het zesde geluk'. Ingrid Bergman was een ambi tieuze actrice die alles opzij zet te voor haar werk en daarin al les vergat, ook al kwam ze door de omstandigheden in heel wat rollen terecht die nauwelijks voor haar geschikt waren. Acte ren was haar allereerste en alle- grootste passie. De rest was on dergeschikt. Verhoudingen Ze zou ook van Rosselini schei den van wie ze nog de tweeling Isabella en Isotta kreeg), even als van haar derde man, de Zweed Lars Schmidt. Kortston dige verhoudingen bleven haar leven beheersen: Met de foto graaf Robert Capa, met harmo nica-virtuoos Larry Adler o.a. Met Numprhey Bogart 'had' ze niets. De opnamen van 'Casa blanca' waren chaotisch. Scè nes moesten nog geschreven worden terwijl de acteurs al op de set stonden. Bogart trok zich liever terug in z'n kleedkamer. „Ik heb hem gekust, maar ik heb hem niet gekend" zou Bergman later zeggen over de man met wie ze een van de meest romantische verhoudin gen uit de filmhistorie speelde. Enkele jaren geleden was er sprake van dat haar leven ver filmd zou worden met haar dochter Isabella inmiddels ook filmactrice in de hoofd rol. Voor Ingrid Bergman was acteren haar allereerste en aliegrootste passie. De rest was onder geschikt. FOTO ANP 'cfSTERDAM - Vijfhonderd 'ken die door de Duitsers tij- i de Tweede Wereldoorlog Nederlandse bibliotheken )rivé-collecties zijn gestolen, n, -den aan Nederland terugge en. De teruggave is een initi- f van de M.I. Rudomino Bi- Iitheek voor Buitenlandse Li- atuur in Moskou, die de boe- sinds 1982 in bezit heeft, arvoor bevonden ze zich in i bibliotheek in de Russische i d Minsk. laf 2 september worden de liken enkele dagen tentoon- Iteld in de Universiteitsbi- itheek in Amsterdam. Prof. v|F. Janssen, directeur van de ^iliotheca Philosophica Her- tica in Amsterdam, zegt dat overdracht een geste van de •Bsen is. „Ze willen schoon ip maken en hopen met de uggave enigszins uit hun iso- lent te komen". De directeur de Rudomino Bibliotheek hem, in het bijzijn van de oij6sische minister van cul- ook verteld hebben dat de q tenberg-bijbel uit 1454 in ssisch bezit is. Deze bijbel is' oudste gedrukte boek ter •eld en heeft een waarde tus- de 20 en 50 miljoen gulden, us professor Janssen, gestolen boeken zijn voor merendeel „gewone" histo- :he en literaire boeken uit de ;n 1900-1920. Ongeveer tien cent zou in de ogen van de itsers verdacht zijn geweest, ils bij voorbeeld de bibliogra- van Karl Marx. De terugge en boeken vertegenwoordi- volgens professor Janssen m uitzonderlijke waarde, zijn de verzamelde werken Multatuli uit 1900/06, uit- ven door Elsevier, bijzon- De boeken zullen voor zo mogelijk worden terugge- aan de rechtmatige eige- ir. De rest, naar verwachting procent, blijft op de plank de Amsterdamse Universi- ;sbibliotheek liggen. LONDEN - 'Happy Times' staat er boven het paneel. Spe ciaal voor deze expositie ter vie ring van haar veertigste rege ringsjaar heeft koningin Eliza beth persoonlijke kiekjes gese lecteerd uit haar familiealbum. Misschien niet toevallig tonen de 'gelukkige tijden' vooral de jaren zestig, met Charles en Anne als giechelende tieners. Andrew is een dappere kleuter en Edward een kleine turf. De bezoekers, veelal ouderen, bestuderen de kiekjes tot in de tail en graven in hun collectieve herinnering. Op sommige ge zichten staat zowel bewonde- ring als medelijden geschreven. „Een gelukkige jeugd garan deert geen gelukkig leven", ver zucht een vrouw. „Goeie hemel, wat moet ze allemaal door staan". Het lijkt alsof monarchistisch Engeland naar zuurstof hapt in het Londense Victoria Albert Museum. Nog tot 13 september is daar de jubileumtentoonstel ling 'Sovereign' (vorstin) te zien, gewijd aan die onwankel bare en alom gerespecteerde pi laar van een geplaagde konink lijke familie: Elizabeth de Twqede, Koningin van het Ver enigd Koninkrijk van Groot- Brittannië en Noord-Ierland en Haar andere domeinen en ge bieden, Hoofd van de Common wealth en Verdediger van het (Anglicaanse) Geloof, zoals de volledige aanspreektitel luidt. De herrie rond het koninklijke kroost heeft de expositie weinig geholpen. Sarah, de vrouw van prins Andrew, flirtte open en bloot met een Amerikaanse playboy en Diana, prinses van Wales en wanneer haar hu welijk met kroonprins Charles standhoudt toekomstig ko ningin maakte van haar huwe lijksproblemen (on)gewild een soapopera. Extravaganties waar de Britten stiekem van smullen, maar die ze hun 'roy als' wel aanrekenen. 'Sove reign' heeft dan ook niet de massa's getrokken waarop de organiserende Royal Anniver sary Trust had gerekend. 140.000 bezoekers in bijna zes maanden is een tegenvaller die niet alleen kan worden ver klaard uit de absurd hoge toe gangsprijs van bijna twintig gulden. „De verhalen in de rod delpers hebben mensen doen twijfelen over het koningshuis. Wij hebben een moeilijke tijd gehad, maar dankzij veel publi- citeitsinspanning is het bezoek gelukkig weer aangetrokken", aldus Tracy Williamson, voor lichtster van het 'V&A'-mu- seum. Bij verlies zullen de kos ten worden gedekt door de sponsors Pearson and Reed en The Daily Telegraph, de krant die zich overigens niet onbe tuigd heeft gelaten in de Wind- sor-hysterie. De door Elizabeth en prins Phi lip bezochte en dus koninklijk goedgekeurde expositie legt de nadruk op de pracht en praal van het uitverkoren ambt. Decoraties, foto's van staatsbe zoeken (twee aan Nederland, in 1958 en 1988), een kopie van de imperiale staatskroon, echte uniformen, zwaarden, gouden lepels, een garderobe die wat bleek is vergeleken met die van de Nederlandse ambtszuster, postzegels, munten, vriendelij ke tijdschriftcovers en nog veel meer brengen vier decennia in beeld „waarin de wereld veran derde, Russische leiders en Amerikaanse presidenten kwa men en gingen, maar Elizabeth een symbool van continuïteit werd". Kleurrijk openingsconcert van Festival Oude Muziek Idoor ERIK BESIER (ADVERTENTIE) DEN HAAG - Het zesde Theaterfestival is gisteren geopend in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Tijdens dit festival gaan ne gen van de twaalf (volgens de jury) interessantste voorstel lingen van het afgelopen sei zoen in reprise. Een toespraakje bij de opening van de Haagse wethouder me vrouw Van den Berg (cultuur en financiën) kan dan kennelijk niet zonder flauw en provinci aals aandoend chauvinisme. Van der Berg noemde het festi val het tweede, omdat het dit keer voor de tweede maal in haar stad plaatsvindt. De ande re redenaars spraken bij de ope ning een groot wantrouwen uit tegen de combinatie van kunst en financiën. Vooral tegen de manier waarop minister d'An- cona daarmee omgaat in haar bezuinigingsnota met de hypo criete titel 'Investeren in cul tuur'. Festivaldirecteur Arthur Son- nen haalde collega's aan die vechten tegen de commerciali sering van de kunst. Daarnaast schetste hij de desinteresse van de televisie voor de uitreiking van de Theaterprijs aan het ein de van het festival. De KRO had UTRECHT - In Utrecht beier den gisteravond 43 klokken uit 14 torens een half uur lang het elfde Oude Muziek Festival in. Na het spectaculaire lustrum- jaar biedt dit festival een wat bescheidener keuze met minder bekende artiesten en muziek. Het openingsconcert onder lei ding van Ton Koopman gister avond in een propvol Vreden- burg was gewijd aan vier gees telijke werken van H.I.F. Von Biber. De vioolvirtuoos Von Bi- ber schreef in de tweede helft van de zeventiende eeuw behal ve kamermuziek ook opera's en geestelijke muziek. De muziek van Von Biber valt onder een van de acht festival-thema's, namelijk dat van de Zuidduitse en Oostenrijkse barok. De door trompetten gedomi neerde Sonata Sancti Polycorpi van Von Biber werd door een pijnlijk ongelijke passage ont sierd. Het Requiem, waarin het nieuwe barokkoor in een halve cirkel rond het orkest stond op gesteld, was opvallend rijk aan kleur met talloze korte soli van zes koorleden. Aangename mu ziek, die zijn charme voor een belangrijk deel ontleende aan de beweeglijke en doorzichtige directie van Koopman en de uit stekende prestaties van zan gers en musici. De pittige Drie koningencantate, waarin de so pranen Els Bongers en Anne Grimm zich extra onderscheid den, was in zijn kort bestek ei genlijk veel interessanter. Het feestelijk karakter van deze Zuidduitse kerkmuziek werd nog eens extra onderstreept door het 32-stemmige Vesperae in een tweekorigheid de Veneti- aanse San Marco waardig. Met dit concert is de marathon van 92 officiële en 33 gratis fringe-concerten in de komende tien dagen begonnen. Het aan bod is zeer gevarieerd en loopt van verhalenvertellers uit verre landen en concerten op histori sche harpen tot en met inge nieuze opera- en dansproduc- ties. Bovendien krijgt muziek uit het Iberisch schiereiland ex tra aandacht. Veel wordt op ra dio en televisie opgenomen en gedeeltelijk direct uitgezonden in de komende dagen. Cas Enklaar en Els Ingeborg Smits speelden bij de opening van het Theaterfestival twee oude acteurs: 'I geen zendtijd, de NOS alleen voor sport, de VARA wilde een cabaretprijs voorrang geven, maar vond ook dat te duur, de AVRO wilde graag komen als het festival twintig mille dokte. De BRT daarentegen belt maanden van tevoren wanneer ze kunnen komen. Sonnen juichte de samenwerking met Vlaanderen (in Antwerpen vindt een parallelfestival plaats) dan ook toe. Gelukkig is de belangstelling groot voor het festival. Hij voorspelt het toneel een mooie toekomst, zeker kwa litatief. Ritsaert ten Cate ging diep in op het gevaar van de tendens kunst als een produkt te zien. Dat resulteert dit jaar al in vijf procent bezuinigingen, maar kwalijker vindt hij de mentali teit om aan inhoudelijke waar den voorbij te gaan en alleen geld en stoelen te tellen. Kunst kost geld, publiek moet ervoor rijp gemaakt worden en een sa- meYileving zonder cultuur is tot de ondergang gedoemd. Alleen de kunstenaars zelf kunnen het hoofd bieden aan de kaalslag door een uitspraak te doen over onze tijd en met de nieuwe idee ën te komen die de politici niet hebben. Zij moeten zich niet la ten strikken voor vergaderin gen over beleid, maar zich „met s en Elze kijken terug' FOTO: FREDERIKCOENRAAD heel hun hebben en houwen" storten op de inhoudelijke za ken van de kunst. Daar gaat het om. „De werkelijke waarde van de kunst zie je pas als de kunst verdwenen is", aldus Ten Cate. Zijn gesproken essay vormde een sombere, maar strijdbare opmaat voor een festival waarin juist op het terrein van de in houdelijke waarden veel te be leven zal zijn. TheaterfestivalToneelspelersgezel- schap Stan 'Het is nieuwe maan en het wordt aanzienlijk frisser'. Gezien in Korzo, Den Haag. Vanavond herha- „De politiek heeft in onze tijd afgedaan, de kunstenaars zijn de mensen met de nieuwe idee ën." Ritsaert ten Cate haalde Peter Sellars aan bij de opening van het Theaterfestival. Ten Cate verwacht van kunst niets minder dan dat die de visie geeft op de samenleving die de politiek niet langer heeft. En de eerste voorstelling die ik zag in het festival bedient hem op zijn wenken. Het Vlaamse Toneel spelersgezelschap Stan speelt 'Het is nieuwe maan en het wordt aanzienlijk frisser', een collage van teksten uit brieven van Georg Büchner van zo'n 175 jaar geleden, fragmenten van Thomas Bernhard en een montage van radio- en tv-flar- den over de Golfoorlog. De voorstelling is uiterst simpel en kaal: op het speelvlak staan twee tafels met geluidsappara tuur, twee stoelen en twee man nen. Ze dragen colberts, witte overhemden en stropdassen bo ven blote benen. In de voorstel ling staat de mensheid meer in het algemeen in zijn onder broek. Büchner schreef zijn ge liefde' zijn verontwaardiging over menselijke wreedheid, des interesse, machtsmisbruik en domheid. Bernhard wond zich op over vergelijkbare dingen, vooral kleinburgerlijke middel matigheid. Zonder stemverhef fing brengt Frank Vercruyssen een woedende machteloosheid over: „Als ik iets ernstigs wil doen dan lijk ik op de komedi ant die zijn zwaard wil trekken, maar een hazestaart in z'n hand houdt." Prachtig. Halver wege kruipt hij als een discjoc- key achter de elektronica en slingert hij via de speakers veel bekende uitspraken uit de Golf oorlog de zaal in. Vermengd met popmuziek klinken banale, sentimentele, heldhaftige, god vrezende, ironische en andere statements van Bush, Schwart- zkopf en anderen „The bom bing of Iraq looks very much like a video game." Tegen het einde schakelt Vercruyssen het verbale geweld uit en neemt hij de rol van de geteisterde en jonggestorven Duitse toneel schrijver weer aan. De medede ling is helder: politici maken geen einde aan het lijden in So malië, zij vechten om macht en olievelden. IEXTRA VOORSTELLING Het THEATERFESTIVAL 'Liefhebber' Toneelgroep Amsterdam ORZO, zondag 30 aug. - 18.00 uur 7 0 - 3 46.9 4.5 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17