„Concentratie kampen duidelijk herkenbaar kwaad" Servische politiechef'beschermt' Europa tegen islam ,Ze staken mijn haar in brand terwijl verpleegsters toekeken' BINNENLAND BUITENLAND WD en CDA: houding NAVO „beschamend" Idoor KARIN SWIERS BOTHOVEN - Stel dat Eu ropa over honderd jaar weer eep. vredig en welvarend ge- hegl is. Hoe zullen de ge schiedkundigen het westerse optreden tegen Joegoslavië anno 1992 dan beoordelen? „Wat was het toch een erbar melijk geslacht. Ze hadden geftoeg te eten, ze staken geéji poot uit, terwijl de men sen naast de deur werden af geslacht", denkt de histori cus H.W. von der Dunk. Reageerden de geschiedkundi gen in de welvarende jaren zes tig-niet net zo op de slappe hou ding van het Westen tijdens de opmars van Hitler in de jaren dertig? De Engelse politiek van kijken, praten, verzoenen, sus sen, maar geen vinger uitste- keA is door velen zwaar bekriti seerd. Von der Dunk verwacht dat Nederland en de rest van westerse wereld eenzelfde lot waght. Want er wordt uiterma te lauw en laat gereageerd op de gebeurtenissen in het voorma- ligJoegoslavië. De professor heeft daar wel een verklaring voor. „Ik geloof dat dat zeker te maken heeft met de onoverzichtelijkheid van de si tuatie. Joegoslavië is natuurlijk een wespennest. Daarbij komt dat-' niet alleen de Serviërs wreedheden begaan. Maar het is nu wel duidelijk dat de Ser viërs een groot Servisch Rijk willen stichten. En om dat te bereiken volgen ze een ontvol- kirigspolitiek. Servië draagt verreweg de grootste verant woordelijkheid voor deze ellen de' Nederland is gewend in grote ideologische kaders te denken, ventrolgt hij zijn verklaring voor de flauwe reactie. Zo'n opmer king vergt wel enige uitleg. „Je hebt om te beginnen het kader fascisme-antifascisme. Bij een conflict waarin de ene partij duidelijk een racistisch, antise mitisch of fascistisch karakter heeft, kiest men in Nederland onmiddellijk emotioneel partij voor de antifascisten. Tijdens de koude oorlog was er ook zo'n heöl duidelijk kader, namelijk coitrmunisme-kapitalisme. Men koos tegen het communisme, behalve in de jaren zestig bij de deining rond Vietnam toen de jongere generatie tegen het ka pitalisme protesteerde. Maar dit paste in elk geval nog in het ideologische kader en dat gaf een zekere legitimatie voor pro testen en acties. Deze Joegosla vische zaak is zo ingewikkeld dat het ideologische kader om actie te voeren ontbreekt". Rode lichtjes Pas bij het zien van de televisie beelden van Joegoslavische kampen werd Nederland en de rest van de wereld wakker. De verwijzingen naar de Duitse concentratiekampen bleven niet uit. „We denken nog steeds: er is een groot kwaad in de wereld en dat is het fascisme. Daar is men hier uitermate ge voelig voor, door de eigen erva ringen natuurlijk, want dat is de kachel waar we ons aan ge brand helpben. En op alles wat op de een of andere manier in dat ideologische kader past, krijg je heel gauw reacties. Er kunnen straatgevechten plaats vinden, sluipmoordenaars mo gen op wachtenden schieten, enzovoorts. Natuurlijk vindt men dat afschuwelijk, maar pas bij het woord concentratiekamp gaan de rode lichtjes branden. Dan ziet men opeens weer de verbinding met het fascisme, is het weer ideologisch, is het weer een herkenbaar kwaad". Kennelijk heeft de wereld'ge leerd van de geschiedenis. Want in de jaren dertig werd niet zo heftig gereageerd op verhalen over concentratiekampen. De eerste berichten over mishan delingen, folteringen en moord partijen in Nazi-Duitsland kwamen al in 1933 naar buiten. 'Zwaar overdreven, gruwelver halen' was het oordeel dat werd geveld. De communisten publi ceerden in 1934 een uitgebreid document inclusief foto's waar in opnieuw de gruwelijkheden onthuld werden. Maar de com munisten hadden boter op het hoofd, vond de westerse wereld, omdat toen ook al informatie was verspreid over de kampen in Stalinistisch Rusland. Getui gen, die met grote moeite de kampen waren ontvlucht, stuit ten overal op ongeloof. Veiligheidsklep Von der Dunk legt uit dat er toen 'een soort gespleten be wustzijn' heerste. „De mensen voelden waarschijnlijk wel dat het waar was en dat het iets af schuwelijks was, maar men wil de het niet ter kennis nemen. Want als men het ter kennis zou nemen, dan was men mo reel verplicht er iets aan te doen". Zelfs toen de kampen op Nederlands grondgebied ver schenen wilde men het niet ge loven. Begrijpelijk, vindt de his toricus. „Wanneer je van dit soort gruwelijke toestanden hoort, komt het geweten in op stand. Daarom bouwde men een veiligheidsklep in. Men wil de zich er niet teveel in verdie pen, omdat men het gevoel had dat men machteloos was". De neiging om te zeggen dat de verhalen over de Joegoslavi sche kampen overdreven zijn, steekt ook nu weer de kop op, zo heeft Von der Dunk gemerkt. „We weten er ook nog niet zo vreselijk veel vanaf, maar na de ervaringen met de concentra tiekampen van Hitier en de Sta linistische kampen geloof ik dat we uitermate voorzichtig moeten zijn om onmiddellijk te zeggen dat het overdreven is. Natuurlijk zijn er altijd dingen bij die achteraf niet blijken te kloppen, maar andere dingen die even erg of nog erger waren klopten dan weer wel. Daarom moeten we er hier van uitgaan dat in Joegoslavië in wezen af- grij selij ke dingen gebeuren Het doet Von der Dunk goed dat de Nederlandse bevolking zich nu wel het lot van de Joego- slaven aantrekt en massaal vluchtelingen wil opnemen. De beelden en verhalen over con centratiekampen in het Europa van 1992 bracht de hulp in een stroomversnelling. Beter laat dan nooit. Hij heeft zich mate loos geërgerd aan de 'schriel heid van het vluchtelingenbe leid' van de regering. Ook in de jaren dertig waren vluchtelin gen uit Duitsland niet erg wel kom in Nederland, merkt hij op. „En dan die hele ontheemden- status, nietwaar. Gauw even een veiligheidsklep inbouwen om die Vluchtelingen zo snel mogelijk weer kwijt te raken, dat vind ik onder de maat. Na tuurlijk leeft hier een onwil om de rijkdom die wij hebben prijs te geven. Wanneer we hier dui zenden vluchtelingen opne men, dan zullen we veren moeten laten. Die mensen moeten worden onderhouden". Overleg opvang DEIN HAAG De Nederlandse overheid heeft morgen een ge- sprb'k met Vluchtelingenwerk Nederland en het Nederlandse Rodte Kruis over een gezamen lijk'plan van aanpak bij de op vang van vluchtelingen uit het voofmalige Joegoslavië. Van overheidszijde nemen ambte naren van de ministeries van buitenlandse zaken, justitie en WVC deel aan het gesprek. Een woordvoerster van het mi nisterie van justitie benadrukte dat ons land de opvang wil rege len in nauwe samenspraak met het jHoge Commissariaat voor de vluchtelingen in Genève. „H,et heeft geen zin dat Neder land iets op eigen houtje gaat dofp. We willen het beleid van het -Hoge Commissariaat niet doorkruisen. Door aan te slui- ten,i)p dat beleid willen we be reiden dat die mensen worden opgevangen die het het hardst no#g hebben", aldus de woord voerster. Ongeveër 3000 mensen hebben zic^ sinds donderdag via het speciale telefoonnummer bij Vli^chtelingenWerk Nederland (V¥\ gemeld voor de opvang van Bosnische vluchtelingen. Vap hen zijn 2500 bereid om Bospiërs in hun gezin op te ne- mqp, aldus woordvoerder Heer- keifts van Vluchtelingenwerk Nederland. Hij zei dat het geen prqbleem is om gastgezinnen te vinden. De organisatie zal de particuliere adressen eerst be zoeken, voordat er vluchtelin gen worden geplaatst. Moslims en Kroaten wachten hun lot af in een van de krijgsgevangenenkampen in het voormalige Joegoslavië. n CficUcSootant DEN HAAG De Tweede-Kamerleden De Hoop SchefTer (CDA) en Blauw (WD) vinden het „beschamend" dat de NAVO tijdens zijn jongste vergadering geen besluit heeft genomen over uitvoe ring van de VN-resolutie tot militaire bescherming van hulpkon vooien in Bosnië. Zowel CDA als WD veroordeelden gisteren voor de NCRV-radio de uitkomst van het NAVO-beraad, waarin werd afgesproken dat eex§t nog moet worden gestudeerd op militaire maatregelen. Op zijrj vroegst op 24 augustus zal een definitief besluit worden geno men. De houding van de NAVO is onder meer te verklaren uit on enigheid onder de lidstaten over de in te zetten middelen. Met name Groot-Brittannië voelt weinig voor het inzetten van grond troepen. Volgens Blauw zou premier Lubbers binnenkort naar Londen moeten afreizen om zijn Engelse collega Major te overtui gen" van de noodzakelijkheid van steun aan een militaire operatie. __L (Vervolg van de voorpagina) ZAGREB Bij een gevange- nenruil vrijgekomen krijgs gevangenen van de strijd in het uiteengevallen Joegosla vië hebben in het weekeinde verhaald over lichamelijke mishandeling, psychische marteling en continue verne dering waar zij naar hun zeg gen aan blootstonden. Zo'n duizend mensen, onder wie vierhonderd Serviërs, wer den vrijdag onder toezicht van het Internationale Comité van het Rode Kruis en de Verenigde Naties in Nemetin in vrijheid gesteld. Het was de grootste ge- vangenenruil op het grondge bied van het uiteengevallen Joegoslavië tot nog toe. „Als zij mij weer zouden arres teren, zou ik zelfmoord ple gen", zei de Serviër Goran Pan- tic, de piloot van een gevechts vliegtuig, die 112 dagen in de Lora-gevangenis in het Kroati sche Split doorbracht. „De be wakers riepen soms de hulp van burgervrienden in om mij in el kaar te slaan". Ook Bosnische moslims die op 4 april, tijdens Bajram het einde van de vastenperiode Ra madan in Mostar gevangen werden genomen en naar het kamp Morinj in het Montene- grijnse Boka Kotorska overge bracht verhaalden over licha melijke mishandeling. De 68-ja- rige burger Vinko Popovic toon de slecht genezen wonden op zijn lichaam. Hij zei slecht te zijn behandeld in het zieken huis waar hij voor hij naar het kamp werd overgebracht we gens buikwonden verbleef. „Daar begonnen ze mijn haar in brand te steken terwijl de ver pleegsters toekeken", zei hij. „In de gevangenis kreeg ik geen medische behandeling meer". Zo'n tien andere mannen met kaalgeschoren hoofden maar in goede lichamelijke conditie zei den gedwongen te zijn geweest orthodox-katholieke gebeden op te zeggen en „Lang leve Joe goslavië" te roepen. Volgens een van hen waren er geen goe de sanitaire voorzieningenen moesten zij zich in de buiten lucht ontlasten. Soms zou hun water, dat vaak al vervuild was, zijn ontzegd. Zij zeiden vol met luis te hebben gezeten en het kamp zou vol muizen zijn ge weest. De bewakers zouden hen vaak hebben geslagen, onder meer met zand gevulde sokken om littekens te voorkomen. De ex-gevangenen noemden de on derbevelhebber van het kamp, Boro Serdarevic, een oorlogs misdadiger die berecht zou moeten worden. Het merendeel van de Kroate i, die vrijdag in vrijheid werde gesteld was in de zeventig kil(a meter van Belgrado gelegen gï vangenis Sremska Mitrovii p vastgehouden. Een aantal va de Kroaten was gevangen geni men nadat Vukovar vorig jai november in Servische hande g was gevallen. u Ook zij hadden het over stelse j| matige lichamelijke mishandi ling, onmenselijke omstandig heden in de gevangenis en oi voldoende voedsel. Zij hadde het echter niet over martelinv en leken niet ondervoed. Gee van hen toonde littekens. L „Tijdens ondervragingen slo< gen zij ons altijd", zei de-33-jar j ge Zhelko Tuka, die bij de Kroi - tische nationale garde had gi£ diend en naar zijn zeggen vijfti j keer in elkaar was geslagen. n „Toen we naar Nemetin wei den overgebracht, konden we i geen dertien uur gebruik mit ken van het toilet," zei Josi Kis, een Kroatische gevangei met een etnische Hongaarse vi der en een Russische moede r f,Soms gaven zij ons zeven snf den brood voor zestig mense j en de hongerige gevangene vochten om een stuk terwijl d bewakers lachend stonden to te kijken". MAANDAG 17 AUGUSTUS 1992 PRIJEDOR Het hoofd van de politie in de Noordbosni- sche stad Prijedor, Simo Drljaca, zegt dat hij en ande re Serviërs een historische missie vervullen: Europa be schermen tegen de islam. „Europa heeft Servië op genie pige wijze opnieuw in een posi tie gebracht dat het moet optre den tegen de islam. Europa is feitelijk een hoer die ons het werk laat doen", aldus Drljaca. Simo Drljaca is politiechef in Prijedor waar al duizenden moslims zijn weggejaagd en de Verenigde Naties momenteel proberen te voorkomen dat nog eens 28.000 burgers eenzelfde lot ondergaan. De politieman is ervan over tuigd dat Serviërs nooit in een Bosnische staat kunnen leven. „Dit is de Servische republiek van Bosnië-Hercegovina. We hebben eigen grenzen, onze vlag en ons wapen. Daar kan geen onduidelijkheid meer over bestaan. Onze positie is geves tigd". Volgens Drljaca zullen Serviërs nimmer meer instemmen met een kanton binnen een onaf hankelijke Bosnische repu bliek. In plaats daarvan zal de zogeheten Servische Republiek van Bosnië zich spoedig voegen bij Joegoslavië, dat nu bestaat uit Servië en Montenegro. „In het begin stemden de Serviërs nog in met zo'n kanton. Maar daarvan is nu geen sprake meer. Alle Serviërs moeten in één staat leven". In Prijedor patrouilleren gewa pende Serviërs in de straten en houden moslims zich schuil in hun huizen na documenten te hebben ondertekend „vrijwil lig" het gebied te zullen verla ten. Overal in het noorden van Bosnië zijn controlepunten met moslim-vijandige Serviërs die niet aarzelen hun automatisch wapens te gebruiken. De mos lims wachten daarom totdat ie mand een konvooi organiseert waarmee zij wegkunnen. Bijna elke moskee in het gebied is verwoest. Burgers zijn gede porteerd naar internerings kampen, gehele dorpen in qua rantaine geplaatst waar mos lims witte vlaggen moeten op hangen om te voorkomen dat hun huizen worden verwoest. Drljaca heeft geen last van aan tijgingen dat hij betrokken is bij „etnische zuiveringen", wreed heden pleegt of meewerkt aan het opzetten van concentratie kampen. Voor hem gaat het om de oprichting van een nieuwe Servische staat en om de strijd tegen de islam. Drljaca: „Servië is gedwongen in de frontlinie te vechten tegen de islam. Europa heeft dit ver oorzaakt door de moslims een ai »j zag van het Ottomaanse Rijk. De gevoelens van Drljaca zijii die van veel Serviërs in dit dei )I0 van het voormalige Joegoslavië mu Zij menen dat zij niets andei doen dan zich verdedigen. Voir he gens Drljaca zijn alle repressie m d< ve maatregelen erop gericht t Jap voorkomen dat de moslims uil arb eigen staat te geven, terwijl ze voering geven aan hun samen digi weet dat de Serviërs nooit ak koord gaan in zo'n staat te le ven of zich te gedragen volgens de regels van de islam. Het is vergelijkbaar met 1389". In dat jaar verloren de Serviërs de Slag van Kosovo en kwamen voor vijf eeuwen onder het ge- zwering de Serviërs te verniet ir g gen. Het bestaan van zo'n com mi, plot had hij opgemaakt uit doo n d hem in beslag genomen docuids menten van een gearresteerd rve moslim-functionaris. „De gaf ze aan mij in ruil voor zijijop leven", aldus de politieman. Historicus H.W. von der Dun n ledereen wil eerst een eig« ei rijk, een eigen land hebben re gaat ervan uit dat het dan w1£ weer goed gaat Maar het ga j' natuurlijk niet goed" foto:! allemaal kleine staatjes die ec nomisch en politiek niet op t gen benen kunnen staan. D g wordt een chaos. Als je kij naar Joegoslavië, elke rep'' bliek heeft een groep minderh nt den, de bevolkingsgroepen zi zo door elkaar gehusseld de a gelopen eeuw. De enige manii '8 waarop het in Joegoslav c vreedzaam wordt, is het scheln pen van een multinationale fn' deratie met door de VN en E 'f- absoluut gegarandeerde recle' ten voor de minderheden. Mai - of dat gaat lukken is de vraa Het blijft een hele lange we Voordat het zover is zal er tot heel wat bloed vloeien ben Niet dat iedereen opeens een Joegoslavische vluchteling in huis moet nemen. Von der Dunk doet dat zelf ook niet, hij vertrekt deze week voor een va kantie naar Indonesië. „Ik weet ook niet of dat een goede'oplos sing is. Deze mensen hebben het toch al moeilijk, ze komen in een totaal vreemde omge ving, voelen zich al zo vereen zaamd. Ze kunnen beter bij el kaar zijn, zodat ze hun eigen contacten hebben en hun eigen taal kunnen spreken. Het zijn natuurlijk mensen die in begin sel weer terug willen zodra het kan. Al is dat gedeeltelijk een il lusie als je de verwoeste dorpen bekijkt. Ik geloof dat we erop moeten rekenen dat een groot percentage van deze mensen zal blijven". Meer dan het opvangen van vluchtelingen kan Nederland niet doen, meent Von der Dunk. Gezamenlijke stappen onder de paraplu van de Verenigde Na ties, zijn wel mogelijk. Hij pleit voor een sterke westerse mili taire inzet om humanitaire hulp in Joegoslavië mogelijk te maken. Hij gaat ervan uit dat ingrijpen mensenlevens kost. „Het vervelende is dat ik zoiéts makkelijk kan zeggen. Zelf hoef ik niet in het leger en toevallig heb ik ook niemand in mijn kennissenkring die naar het front zou moeten. Ik kan me voorstellen dat de Nederlan ders van wie de jongens in dienst zijn er anders tegenover staan. Deze persoonlijke gevoe lens zijn heel begrijpelijk, maar als ze doorslaggevend zijn, kom jeer nooit uit". Als de toeleveringsroutes voor hulpmiddelen sterk beveiligd worden, als er nu eens terugge schoten wordt bij een aanval van sluipschutters, dan binden de Serviërs wel in. En krijgt de oppositie in Belgrado een kans, verwacht Von der Dunk. „Je moet de Serviërs niet zien als een geharnast blok". Het klinkt eenvoudiger dan het is, beseft hij uiteraard. Het kan een lang, slepend en bloedig conflict wor den dat westerse mensenlevens kost. Maar als er'niets gebeurt kunnen de etnische conflicten zich als een lopend vuurtje uit breiden over andere delen van Oost-Europa. Dan is de prijs die moet worden betaald nog ho ger. „Dat betekent geen Derde Wereldoorlog, maar wel een vreselijk bloedvergieten, een chaos en miljoenen vluchtelin gen naar het Westen De aarzelingen van de Verenig de Naties, van de NAVO, van de Verenigde Staten en Europa om militair in te grijpen, be grijpt Von der Dunk wel. „Maar deze hele reactie van het Wes ten onderscheidt zich eigenlijk in wezen heel weinig van de ap- peasement-politiek van de En gelsen in de jaren dertig en veertig ten opzichte van Hitier. Men sniert erover dat Cham berlain zo slap is geweest tegen over Hitier. Maar ook hij dacht natuurlijk aan het leven van de Engelse soldaten. Deze begrij pelijke aversie, deze onwil leeft ook nu weer. En daarom zeg ik: we zijn geen haar veranderd. We zijn niet beter geworden dan die appeasers". Von der Dunk is bezorgd over de opkomst van het nationalis me. „Iedereen wil eerst een ei gen rijk, een eigen land hebben en gaat ervan uit dat het dan wel weer goed gaat. Maar het gaat natuurlijk niet goed. Als je het etnische beginsel, het zelf beschikkingsrecht wil toepas sen, ontstaat een volslagen on werkbare situatie. Dan krijg je

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 4