Melissa Etheridge: „Liefde is zo'n heerlijke uitlaatklep" De ene bank is de andere niet MET EEN ADVERTENTIE IN DE KRANT BEREIKT U MEER MENSEI C&idóeSomunt SPORT/KUNST/RTV Avant-garde componist John Cage overleden Betaal televisie I de kabel JOHN VAN LOEN BEGINT WEER ALS RESERVE 1 DONDERDAG 13 AUGUSTUS 19) Slagwerker Van der Kraan overleden DEN HAAG De Haagse musi cus Frans van der Kraan is op 70- jarige leeftijd overleden. Van der Kraan, geboren op 13 juli 1922, werd vooral bekend als slagwer ker en in het bijzonder paukenist van het Residentie Orkest. Als le raar aan het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag heeft hij talrijke slagwerkers opgeleid, die nu deel uitmaken van Nederland se en buitenlandse symfonie-or kesten. Frans van der Kraan was ridder in de orde van Oranje-Nas- sau. Zijn crematie heeft overeen komstig zijn wens in besloten kring plaatsgevonden. John Cage was een van de belangrijkste Amerikaanse componis- ten van deze eeuw. FOTO: AP NEW YORK - De Amerikaan se avant-garde componist John Cage is gisteren op 79-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York aan een beroerte overleden. Cage geldt als een van de belangrijkste Ameri kaanse componisten van deze eeuw. Als avant-gardist heeft hij veel bijgedragen aan de ver nieuwingvan de muziek. In de jaren dertig werd John Cage een van de voormannen van de avant-gardische stro ming binnen de klassieke mu ziek. Cages eerste werken wa ren zogeheten 'prepared piano recitals' waarbij de piano de rol van slagwerk met verschillende timbres kreeg toebedeeld. Om dat te bereiken werden in de piano stukken hout, metaal, rubber en papier bevestigd om zo exotische geluiden te kun nen voortbrengen. Het eerste 'prepared piano-stuk' was de Bacchanale (1938). Vier jaar daarvoor schreef Cage al 12 toonsmuziek. En aan het eind van de jaren veertig maakte hij als een van de eerste componis ten gebruik van elektronisch geproduceerde geluiden. In de jaren vijftig had zijn conceptie van muziek zich ontwikkeld tot de opvatting dat muziek niet uit hoorbare geluiden hoeft te be staan, maar dat muziek alles kan zijn dat zich binnen een be paalde tijdspanne afspeelt. In 1952 schreef Cage een com positie waarin de belangrijkste partij werd gespeeld door 12 ra dio's. In zijn stuk 'O'O' (1962) sneed de componist groente fijn, stopte dit in een mixer en dronk het sap op. In die tijd hield Cage zich bezig met een nieuw soort muziektheater, dat streeft naar de integratie van muziek, beeld, beweging en licht. Aan het eind van de jaren zestig legde Cage zich onder in vloed van de studentenbewe gingen in de Verenigde Staten, Frankrijk en de Bondsrepu bliek toe op activiteiten gericht op de bescherming van het eco- i sociale milieu. Cage werd muzikaal geschoold in zijn geboortestad Los Ange les en in Parijs. Hij werd vooral beïnvloed door experimentele componisten als Richard Buh- lig, Henry Cowell, Adolph Weiss en Arnold Schönberg. Cage was ook op andere kun- sterreinen actief. Zo schreef hij poëzie en essays en was ook ac tief als schilder. AMSTERDAM - Op het mo ment dat Melissa Etheridge de eenentwintigste editie van Pinkpop 1990 afsloot met een hartverscheurende versie van 'I want you', was de wanhopi ge schreeuw haar geliefde in de armen te kunnen sluiten, meer gemeend dan menigeen kon vermoeden. Terwijl het publiek genoot van de extra lange, passionele en doorleef de uitvoering, was het voor de Amerikaanse zangeres-gita- riste de laatste strohalm. „Als ik nu terugkijk, waren de relaties die ik had nooit erg se rieus. Was ik verliefd, dan stort te ik mij er weliswaar met hart en ziel in, maar al bij de eerste ruzie pakte ik mijn koffers. Mijn grote liefde was immers muziek. Daar rangschikte ik mijn leven naar. Die relatiepro blemen en het daaruit voort vloeiende liefdesverdriet ver werkte ik vervolgens tot num mers. Mijn eerste twee langspe- lers staan er vol mee. Op een dag werd ik echter hopeloos verliefd. Het was alsof iemand mij de sleutel tot het geluk aan reikte. Maar hoe ga je daar mee om? Elke relatie is een kwestie van geven en nemen. Ik wilde alleen ontvangen, eiste min of meer dat de ander mij gelukkig zou maken. De conflicten die dat tijdens mijn Europese tour nee in 1990 opleverde, leken met de ellenlange telefoonger sprekken die ik met mijn gelief de voerde niet meer goed te pra ten. Maar deze relatie wilde ik absoluut niet verbreken. Mijn optreden op het Pinkpop Festi val was een soort paniekreactie, die nog eens werd versterkt door die enorme mensenzee. Ik hoopte vurig dat ik aan de ande re kant van de Atlantische Oceaan werd gehoord. Eenmaal thuis heb ik mijzelf eens flink onder de loep genomen. Ik kwam er achter dat ik eerst vol doening in mijzelf moest vinden voor ik een ander gelukkig zou kunnen maken. We hebben de crisis overleefd, zijn inmiddels drie jaar samen... En heel ge lukkig". Doel „Een ander probleem waarmee ik werd geconfronteerd toen ik thuis kwam was, dat ik mijn doel had bereikt. Vijfentwintig jaar lang had ik gedroomd van een platencontract, internatio nale tournees en succes. Ik had niets meer te wensen. Als kind dacht ik altijd dat het bereiken van die doelen mij het geluk zouden brengen waar ik naar op zoek was, dat al mijn proble men als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Dat bleek niet zo te zijn, dus hoe moest ik verder?" „Ik heb nieuwe uitdagingen ge vonden. Ik weet inmiddels dat er altijd wensen en dromen overblijven. Gevolg is wel dat het materiaal op mijn nieuwe, derde langspeler 'Never Enough' wat meer dubbele bo dems heeft dan zijn voorgan gers. Deze plaat toont mij als dertigjarige. Toch zal ik, ook in de toekomst, vanuit mijn lief desleven naar gebeurtenissen om mij heen blijven kijken. Ik ontdek, door middel van andere mensen, heel veel over mijzelf'. „Ik heb voor 'Never Enough' heel veel materiaal geschreven, herschreven ook. Ik had er de tijd voor. Nadat ik na ongeveer drie jaar constant onderweg te zijn geweest, thuiskwam, heb ik eerst eens flink uitgeslapen. In het begin schrik je nog wel eens wakker met de gedachte: waar ben ik eigenlijk, maar dat slijt. Ik ben van het huiselijk bestaan gaan houden, heb inmiddels twee katten en een vogeltje. Maar de grootste overwinning op mijzelf is dat ik heb leren skiën. Daar ben ik echt trots op. Vooral omdat ik het heb aange durfd een nieuwe uitdaging aan te gaan. Wie weet kan ik dit na jaar, wanneer ik in Europa ben (Melissa staat op 10 oktober in de Rotterdamse Ahoy'), een korte vakantie inlassen om de Alpen te bedwingen... Hoewel, zo goed ben ik ook weer niet. En ik roep niet graag de hulp in van mensen als ik hun taal niet spreek. Stel je voor dat ik boven op een berg sta en niet naar be neden durf. Reken maar dat ik in paniek raak". „Het merendeel van de liedjes is tijdens mijn tournee in 1990 ontstaan. Veel heb ik niet ge bruikt zoals 'Change' en 'Yes, I am', twee voor mij belangrijke composities die ik wel tijdens concerten zal zingen, maar die niet tussen het andere materi aal pasten. Anderen liedjes van de plaat zijn ouder. 'Keep It Precious' bij voorbeeld, een compositie waar ik in eerste in stantie uiterst ontevreden over was. Dat hij niet verloren is ge gaan, is te danken aan mijn bas sist en mede-producer Kevin McCormick, die de diepere be tekenis in de tekst eerder ont dekte dan ik. Soms kan ik zó blind zijn. 'Meet me in The Back' stamt van acht jaar te rug. Het nummer speelt zich af in de café's, waar ik vroeger speelde. Ik heb het tweede cou plet herschreven, wat nadruk gelegd op veilig vrijen en de ge varen van aids. Dat leek mij erg belangrijk. Ik ben niet zo'n vei lig vrijen-prediker, maar als ik een nummer schrijf over het be drijven van de liefde voor een nacht terwijl de mensheid wordt geconfronteerd met een Melissa Etheridge: „Amerikanen praten niet graag over seks". plaag, een ziekte als aids, dan kan ik moeilijk roepen: rotzooi maar wat aan". Aids-benefiet „Ik zal ook nooit een uitnodi ging om op een aids-benefiet op te treden afslaan, tenzij ik door een tournee of studiowerkaam- heden bij voorbeeld echt niet kan. Amerikanen praten niet graag over seks. Het ligt, in te genstelling tot hier in Europa, nog heel erg in de taboe-sfeer. Het is vies. Daarom praten ou ders er niet over met hun kinde- FOTO: ARIOLA ren, terwijl het beter zou zijn als het onderwerp de slaapka mer verliet. Met 'Place your hand' doe ik een poging, pro beer ik de intimiteit, maar ook de vreugde en angsten die liefde omringen, te beschrijven. Lief de is zo'n heerlijke uitlaat klep". RIJSWIJK - Het kanaal van Free Chi zal vanaf december i anderhalf miljoen dens te ontvangen z verwachting werd door de initiatiefnem gesproken tijdens de kening van een overee met de vereniging vai exploitanten VECAI wijk. Free Choice TV biedt t gramma's. Vanaf acht avonds tot vier uur wordt een aanbod van ele speelfilms gedaan, zijn alleen met een spe coder te ontvangen. D betaalt behalve voor der, alleen voor de fili naar wordt gekeken, der kost maximaal tiei per maand. De prijs j moet nog worden vast maar die zal volgens Fr ce TV vergelijkbaar ziji kosten van een bioscoop Verder heeft Free Ch van de minister van W gunning gekregen voo ploitatie van een comi zender. Het open kan elke kabelabonnee kan wordt vooral gebruikt o me te maken voor beta sie. Vanaf vier uur 's zendt Free Choice T commercials film-frag een filmkwis, intervie filmsterren en andere i tie over speelfilms ui Choice TV is bereid de I ploitanten voor de d van het kanaal een ver te betalen. Ingenomen VECAI-voorzitter B. E< toonde zich gisteren ze nomen met de komst taaltelevisie. Naar zijn wordt daarmee de cor in staat gesteld zelf ui ken welke programm wenst te zien en en is afhankelijk van de keuz kabelexploitant. VEC wacht op korte termijn dere gegadigden voor ciële binnenlandse tele bestaan in ieder geva moment geen contac mogelijk nieuwe aanbi< Een spits is in de eerste plaats op de wereld om doelpunten te maken, niet om op de bank te zitten. De perspectieven van John van Loen bij Ajax zijn niet rooskleurig. De duurste reserve van Nederland bereidde zich op het nieuwe seizoen voor met zeven dagen regen op Mallorca en een ziekenhuisopname in Amsterdam. door Gijsbert Spierenburg Amsterdam De ene bank is de andere niet. Bij Anderlecht was de dug-out een hel van vuur. Daarbij vergeleken is die van Ajax de hemel op aarde. De voormalige betonvlechter uit Utrecht kan het weten. „In Brussel ben ik door de ge haktmolen gehaald. Wat ik daar heb meegemaakt, wens ik niemand toe. Van het moment af dat ik het Anderlecht-stadion binnenstapte werd ik wegge hoond. Door de pers, door het publiek. Ze noemden me een lantaarnpaal en een strijkijzer. Ze wilden liever Johnnie Bos man en ik werd de dupe". Tot overmaat van ramp liet ten slotte ook trainer De Mos de aankoop vallen als een bak steen. „In de eerste drie wed strijden ging het niet goed met Anderlecht in de competitie. De Mos zei: Ik moetje ernaast zet ten anders kost het mij m'n kop hier. Dat is lekker lullen na tuurlijk. En sindsdien ben ik er niet meer ingekomen. De Mos deed altijd lief en aardig tegen me, maar z'n beloftes kwam hij nooit na". „De Mos kon geen kant op. Vol gens mij moest hij mij onder druk van voorzitter Vanden- Stock en manager Verschueren uit het elftal zetten. De Mos pffft. Zijn ontslag kon je daar twee jaar geleden al zien aanko men. Ik hoorde dat hij twee mil joen gulden heeft meegekregen. Dat is niet verkeerd natuur lijk". „Hij had totaal geen greep meer op de groep. Zo'n Mare Degryse kon zich veroorloven hem in in terviews soms compleet 'de grond in te boren. Pagina's vol. In de kleedkamer fluisterde Mare het ons dan van tevoren in: Jullie moeten morgen eens lezen wat ik allemaal over De Mos heb gezegd. En toch bleef De Mos dan de gevierde jongen met Mare uithangen. Dat kan toch niet". „Tegen de vedettes durfde De Mos niet hard op te treden. En van die mannen liepen er na tuurlijk een paar rond daar in Brussel. Mare Degryse, Luc Ni- lis beter bekend als Piet Kap en natuurlijk Keshi, onze voor stopper, die in de kleedkamer op een goede dag toen hij zijn naam miste in de opstelling, on middellijk opstapte en naar huis ging. En wat deed De Mos? Die sloeg hem de volgende dag weer vrolijk een arm om de nek, alsof er niets aan de hand was geweest". Gevoelige snaar Carl Huijbrechts maakte op de BRT het grote nieuws van de transfer van John van Loen naar Ajax bekend met de cyni sche toevoeging dat het nog on duidelijk was hoeveel franken Anderlecht aan de Amsterdam se club had moeten toebetalen. Van Loen misprijzend: „Die jongen is niet goed bij z'n hoofd. Geintjes over de rug van een an der. Ik vind dat asociaal". De fans van Ajax klemden de in Vlaanderenland weggehoonde underdog vervolgens innig aan de borst. Die uitgestoken hand heeft de spits in grote dank aan vaard. „Het Amsterdamse publiek heeft vorig seizoen vierkant achter me gestaan. Het doetje wat als je in het Olympisch sta dion vijftigduizend mensen je naam hoort scanderen dat je erin moet. Dat maak je denk ik nergens anders mee als reser ve". De Utrechtse stormram heeft bij de kritische aanhang kenne lijk een gevoelige snaar ge raakt. „In Amsterdam heb ik vertrouwen opgebouwd. Ik heb me bewezen in de eerste wed strijden van vorig seizoen toen ik in het elftal stond. Bij Been hakker had ik constant een ba sisplaats. Ik maakte vier doel punten in het Amsterdam-toer nooi, in de competitie scoorde ik tegen Volendam, tegen Fortu- na, tegen MW. Drie doelpun ten in zes wedstrijden is na tuurlijk zo slecht nog niet". „Maar Van Gaal zag het an ders. Toen hij Beenhakker was opgevolgd, zei hij het me met een midden in mijn gezicht: Je speelt niet meer, Stephan Pet- tersson speelt. Ik moest eruit en mocht af en toe alleen nog wat invallen. Die tik kwam hard aan, want ik kwam net uit die hel van Anderlecht. Boven dien had ik tijdens de onder handelingen de garantie gekre gen dat ik zou spelen". De onheilstijding kwam voor de schutter als een donderslag bij heldere hemel. „Daarna heb ik de eerste twee weken in Am sterdam als een dood vogeltje rond gelopen. In die dagen heb ik praktisch niets uitgevreten. Ik voelde me voor joker gezet. Ik heb een keer een invalbeurt gehad van twee minuten en in Waalwijk, tegen RKC, moest ik van Van Gaal op een gegeven moment zelfs als linksback in vallen". „Het is niet zo dat ik slecht speelde maar Van Gaal wilde het gewoon anders doen dan Beenhakker en ik was de lui. Er is een periode geweest dat ik be ter speelde dan Stephan, maar toch liet hij Stephan staan. We speelden tegen Sparta-uit, ik stond er van begin af aan in en we wonnen met 3-1. Stephan werd halverwege gewisseld om dat hij bar slecht speelde. Ik niet. Ik haalde het einde. Ik was in vorm, ik had vertrouwen, ik kon alles met de bal, kortom, ik had het weer". Zakken vol „De woensdag erna moesten we tegen AA Gent, voor de Europa Cup. Eigenlijk kon Van Gaal niet om me heen. Maar dins dagavond, ik wilde na het kaar ten net naar bed gaan, zei hij mij toch weer dat hij aan Stephan de voorkeur gaf. Ik zei 'u wordt bedankt' en ben met een naar boven gelopen. Nee, van mij hoefde hij me niets uit te leggen. Ik had mijn zakken alweer vol. Tot vijf uur 's mor gens heb ik die nacht wakker gelegen, samen met Robbie Alf- len. Ik kon niet meer slapen. Het had ook allemaal geen zin meer". Koortsig meldde Dennis Berg kamp zich op de valreep af voor de UEFA Cup-finale in Amster dam tegen AC Torino. In het hart van Van Loen klonk hei melijk een bescheiden applaus je op. Niets leek een rentree van de geplaagde bankzitter meer in de weg te staan, maar op nieuw verwees de trainer hem onbarmhartig naar de dug-out. In het feest na afloop viel het Van Loen niet zwaar de cup te kussen. Een beetje geluk is al mooi. „We hadden toch gewon nen. Je wint niet elke dag een Europa Cup. Ik heb op het bor des gestaan, ik heb gezongen, ik heb gedanst en ik heb gedron ken. Ik was door het dolle heen, iedereen die ik tegenkwam kon een knuffel van me krijgen. Ik kan het ook niet helpen dat ik een vrolijk mens ben". Mooie doelpunten Van Loen is niet het type dat gauw huilt. „Ik blijf herhalen dat mijn seizoen bij Ajax mijn beste is geweest van de tien die ik tot nu toe in het betaalde voetbal achter de rug heb. Ik heb bij Ajax heel goed gevoet bald. Ik heb van mijn leven nog nooit zulke mooie doelpunten gemaakt. Die lob over Van Breukelen heen in het Olym pisch stadion - bij Ajax doe je dat gewoon. Op de training zie je allemaal van die rare kunst jes dat je het op een gegeven moment zelf ook gaat doen.. Te gen FC Twente maakte ik een doelpunt achter mijn stand been om. Wie verwacht dat nu van Van Loen?". Te midden van de balkunste naars in de Meer staat de gewe zen stormram in hoog aanzien. Er is er onder de hoog geprezen sterren niet één bij die de lange Utrechter meesmuilend tot 'boomstam' degradeert, een kwalificatie die in het Neder lands elftal ooit uit de mond van één van de jonge Ajacieden ont snapte en die Willem Kieft bij die gelegenheid ter plekke noopte de Oranje-selectie boos de rug toe te keren. „Laat ik het niet van ze horen. Dan krijgen ze met mij te ma ken. Maar ik kan met iedereen goed opschieten. Ik weet dat ze respect voor me hebben, niet al leen voor de mens-Van Loen, ook voor de voetballer-Van Loen. Op de training laat ik die gasten soms versteld staan. Dan hoor ik ze, als ik weer eens iemand met een schijnbewe ging het bos in heb gestuurd, mompelen: De kolère, hoe kan dat nou, joh?". „Er is zelfs waardering voor mij van Stanley (doelman Menzo, red.). Met hem heb ik vroeger vaak in de clinch gelegen. Dat dateert nog van mijn slechte pe riode bij FC Utrecht en Roda JC. In die jaren deed ik alles wat God verboden heeft, het liefst ging ik door de tegenstander heen. Ook door Stanley. Bij Utrecht heb ik hem een keer een knietje op z'n hoofd gege ven. 'Ik vind je een etter', zei hij, 'ik kan je wel doodschieten, als ik ooit de kans krijg pak ik je terug'. Toen ik bij Ajax kwam, was hij het nog niet vergeten. Maar als ploegmaat van mij ziet hij nu in wat ik' allemaal voor een team kan betekenen. Hij heeft me nog niet terugge pakt". Bij Ajax staat John van Loen nog tot juli 1994 onder contract. Nog twee jaar op de bank. Hoelang houdt hij het nog vol met woede in het lijf op de bank plaats te nemen en zich op te of feren voor het teambelang? Woede „Van opoffering is geen sprake. Voor niemand trouwens. Daar voor zijn voetballers nu een maal te grote individualisten of misschien egoïsten. Steeds als ik hoor dat ik ernaast sta, welt de woede in mij omhoog. Elke keer weer. Vorig seizoen dacht ik nog: Twee jaar hou ik niet vol op de bank. Maar nu begin ik weer. Volgens mij komt er van daag of morgen een dag dat ik iedereen verrot scheld en zeg: Krijg allemaal de typhus maar". Topsport is meedogenloos. Van Loen weet het inmiddels als geen ander. „Denk erom datje op je tenen moet lopen. Top sport is hard èn mooi, zoals die volleyballers van Selinger bij foto Michj John van Loen: 'Mijn seizoen bij Ajax was het beste uit mijn loopbaan'. voorbeeld die elkaar in Barcelo na huilend van geluk in de ar men vielen. Ellen van Langen vond ik topsport in zijn zuiver ste vorm. Als je op de laatste vijftig meter van zo'n 800 meter nog eens kunt versnellen ben je een grote. Je moet topsporter zijn om zoiets te kunnen begrij pen. Er zijn mensen die veron derstellen dat wij als voetbal- lers in zo'n trainingskamp al leen maar een beetje uit onze neus zitten te vreten. Laat ze maar een keer meedoen, dan piepen ze wel anders. Ik heb in de bouw gewerkt. Ik weet het verschil tussen werken en wer ken. Het verschil tussen om vijf uur op en om vier uur naar huis of om half elf trainen en om drie uur naar huis. Profvoetbal is net zo zwaar als een hele dag in de bouw". „Als voetballer loop jejef dag uit de naad. 's moet je voor een duurlcj bos in en 's midda een keer trainen, 's Avof je dan op de bank op apeg Liever eelt op de handenC smaak van een oven „Nee. Nu niet meer. Voe is hard werken, maar he£ mooiste dat er is. Ondi les".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 8