„Mythe bepaalt in feite idealisering Indiaan" EöidócSoivuMit GEESTELIJK LEVEN OPINIE „Uittreden Boff verzwakt bevijdingstheologie" Zomer92 Mariaverschijningen kosten stadje tienduizenden dollars Pro Rege wil opvang soldaten op 'Euro-formaat' I COMMENTAAR H De Grieken hebben sinds deze week een nieuw land wafê op ze hun gifpijlen kunnen richten. Na Nederland, Deif jj. marken, Italië en Bulgarije is het nu de beurt aan Ruslaiu0' De Russische president Boris Jeltsin heeft het gewaagd a onafhankelijkheid van de voormalige Joegoslavische repde bliek Macedonië te erkennen. jaai Kb £eidóe@ou/io/nt ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1992 Athos blijft open voor mannelijke bezoekers ATHENE De Griekse monnikenrepubliek Athos blijft geopend voor mannelijke bezoekers. De Griekse regering heeft toch besloten af te zien van haar voornemen om de twintig kloosters van Athos voor een keer een belasting op het grondbezit op te leggen. Het bestuur van de repu bliek had uit protest hiertegen aangekondigd de grenzen per 10 augustus voor onbepaalde tijd te sluiten. De secre taris van het bestuur van de monnikenrepubliek vindt het besluit van de Griekse regering vooral om juridische redenen van groot belang. Als de monniken een grondbe lasting was opgelegd, was de eeuwenlang gewaarborgde autonomie van Athos aangetast. Athos herbergt op dit moment meer dan 1500 monniken. De laatste jaren zijn vele orthodoxen uit Rusland, Georgië, Roemenië, Bulga rije en Servië ingetreden. Dit jaar hebben tot nu toe meer dan 30.000 mannen de republiek bezocht. Voor vrouwen is Athos verboden terrein. Ik kan in twaalftalen neen zeggen dat is voor een vrouw genoeg. BUENOS AIRES De protestantse Argentijnse theoloog José Miguez Bonino vreest voor een ver zwakking van de positie van de bevrijdingstheologie binnen de kerken, nu de Braziliaanse bevrijdingstheo loog Leonardo Boff heeft besloten het priesterambt neer te leggen. Zonder de aanwezigheid van een bekende theoloog als Boff zal de bevrijdingstheologie aan invloed verliezen, ook al zal de sterke positie die ze in de basisgemeen schappen, het pastoraat onder de armen, de landlozen en de inheemse volkeren en de Latijnsamerikaanse theologie heeft verworven, niet snel ongedaan kun nen worden gemaakt. Bonino, oud-president van de Wereldraad van Kerken (1975-1983), meent dat Boffs besluit laat zien aan welke beperkingen theologen binnen de Rooms-Ka- tholieke Kerk zijn gebonden. De Rooms-Katholieke Kerk laat krachtige kritiek op sociale wantoestanden en een keuze voor de armen toe, maar treedt hard op, als theologen hun kritiek richten op de hiërarchische inrichting van de kerk. De bevrijdingstheologie staat volgens Bonino voor de uitdaging een antwoord te vinden op de huidige socia le situatie in Latijns-Amerika. Zij moeten zich afvra gen welk antwoord christenen moeten geven op het economische beleid van de Latijnsamerikaanse rege ringen waardoor velen in armoede en marginalisering vervallen. De Argentijnse theoloog roept de bevrijdingstheolo gen op ruiterlijk toe te geven dat zij in het verleden fouten hebben gemaakt. De bevrijdingtheologie heeft zich bijvoorbeeld in Nicaragua te nauw verbonden met de sandinistische regering. Het falen van de san dinisten op sociaal en politiek gebied heeft de geloof waardigheid van de door de bevrijdingstheologen ge steunde volkskerk geschaad. door MARINUS V.D. BERG Op mijn netvlies, in mijn dromen zie ik deze zomer alsmaar twee stromen, twee lange stoeten van mensen. In de ene stoet zie ik de 'gelukhebbersop weg naar het zuiden. In lange files trekken ze naar het zuiden, soms opgehouden door protesterende boeren en stakende vrachtwagenchauffeurs, mensen bezorgd om hun brood op de plank. Het mag de pret van de „gelukhebbers" niet drukken. Ze zijn op weg naar de zonnige stranden, de Wereldtentoonstelling en de spelen van de verbroedering in Barcelona. In de andere stoet zie ik de 'ongelukkigende opgejaagden, te voet, in bussen en treinen, kinderen, vrouwen en mannen, ontkomen aan het oorlogsgeweld in het andere zuiden van hetzelfde Europa, soms aan de grenzen opgehouden. Het is alsof deze twee stoeten nog geen driejaar na de val kan de muur mij een nieuwe muur laten zien, dwars door het oude Europa, dat zoekend naar eenheid steeds meer uiteenvalt. Aan de ene kant van de muur de gelukhebbers' en aan de andere kant 'de ongelukkigenDe stroom van ongelukkigen lijkt alsmaar groter te worden en als een nieuwe volksverhuizing door Europa te trekken. Aan de kant van de 'gelukhebbers'beginnen leuzen te verschijnen op de muur, zoals: 'de zwarten zijn de parasieten van Europa'Nederland voor de Nederlandersen 'België voor de BelgenHet Vlaamse Blok, de JanMaatten, Monsieur LePen en de Zwart Hemden roeren de trom en trachten een nieuwe stoet te verzamelen: 'het volksleger zonder mededogen, zonder fatsoen, zonder hart'. De nieuwe 'Führers' lijken geboren en wagen zich in zaaltjes, zalen en nog net niet in stadions. Overal bevrijdden volkeren zich van onderdrukkingen willen leven in hun eigen identiteit en de wapenhandelaren leveren van harte de middelen om het recht op eigen grenzen en een eigen gebied te verdedigen. Zij schuwen geen geweld. Ruimhartig en mondjesmaat, gaan de deuren open van kazernes en bungalowparken. Gastvrijheid wordteen regeling voor ontheemden. Iedereen beklemtoont de tijdelijkheid, maar niemand kent de tijd. Wat tijdelijk is, zou wel eens minder tijdelijk kunnen zijn. Als de zomer voorbij is en de stoet van gelukhebbers terug is gekeerd en de Olympische Spelen ten einde zijn en de Wereldtentoonstelling is gesloten, dan is Europa veranderd. Wat zal vriendschap en verbroedering nu betekenen Wordt de nieuwe muur dikker? Gaan de grenzen, die volgendjaar zullen worden afgeschaft, alsof dat kan, weer dicht Worden de ontheemden teruggestuurd Niemand die het weet. Dagelijks informeren de media ons in een stroom van informatie. Een stroom 'spelen'en een stroom 'ongeluk en ellende'. Niemand kan meer zeggen: 'wir haben es nichtgewusst'. Met de afstandsbediener kunnen we kiezen: we drukken de stroom ellende weg van de buis en kijken naar de stroom spelen. Zo trekken we een muur op in ons hart. We kunnen ook kijken naar de stroom van 'ongeluk en ellende'en de gezichten zien van de ontredderden. In mijn geheugen is het verhaal van nog twee stromen en van de ene beslissende vraag: De schapen en de bokken werden van elkaar gescheiden en Hij zei: „toen ik ziek was, toen ik hongerig was, toen ik ontheemd was, toen ik gevangen was, waar was jij toen Watje aan de minstens der Mijnen hebt gedaan dat heb je aan Mij gedaan Door welke woorden laat ik me leiden in het nieuwe Europa Naar welke stem luister ik Aan wie geef ik mijn stem Welk geluid versterk ik Met welke stoet trek ik op Waar is het geluk en waar is het ongeluk dat niet tijdelijk is WASHINGTON - Het be stuur en de politie van het stadje Marlboro in de Ameri kaanse staat New Jersey krijgen hoofdpijn van de ver schijningen van Maria. Sinds Maria eens per maand verschijnt aan Joseph Janusz- kiewicz, trekken duizenden ge lovigen naar diens huis in Marl boro. Zij belagen de achtertuin en de directe omgeving van het huis. Tijdens een weekeinde moesten 7.000 mensen in be dwang worden gehouden die de tuinen van de buren dreigden te bezetten en straten dreigden te blokketen. Behalve 74 politie-agenten wa ren vrijwilligers in de weer om verkeerslichten te plaatsen en de openbare orde te handhaven. De komst van de pelgrims brengt hoge kosten met zich: per Mariaverschijning 15.000 tot 20.000 dollar. „Dat is meei dan een politiewagen kost", zegt het hoofd financiën van Marlboro, Robert Albertson. „Zoveel geven wij normaliter voor een middelzware sneeuw storm uit". Medische voorzie ningen en het plaatsen van openbare toiletten zullen het tekort op de begroting van 14 miljoen dollar nog vergroten. „Als wij die hier neerzetten, kunnen wij gelijk ook rozen kransen verkopen", is het laco nieke commentaar van een plaatselijke politie-agent. Maria heeft weinig medelijden met de gekwelde stadsbestuur ders. Januszkiewicz heeft haar gevraagd of zij niet ergens an ders zou willen verschijnen. Haar antwoord was kort en bondig: „Neen". AMSTERDAM - De Indi aan mag zich verheugen in een grote populariteit. Werd hij vroeger in boeken en films voornamelijk geportretteerd als een roodhuidige woeste ling die zich bezighield met het scalperen van blanke ko lonisten, tegenwoordig staat hij bekend als een nobele, vredelievende mens die in harmonie met zichzelf en zijn omgeving leeft. Hij is zelfs hét grote voorbeeld voor een heleboel milieuactivisten en progressieve christenen geworden. Maar is dat te recht? Dr. S. W. Verstegen, docent ecologische geschie denis aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, vindt van niet: ,,De Indiaan heeft nau welijks minder boter op zijn hoofd dan wij". Mededelingen zoals deze wor den door Verstegen op enigs zins verheugde toon verstrëkt. Hij heeft er plezier in om tegen wicht te bieden tegen het huidi ge gedweep met de Indiaan. Verstegen: „De nobele wilde is een idealisering. Maar idealise ringen zijn altijd gebaseerd op mythes en ze kloppen vrijwel helemaal nooit. Iedereen die iets wil bereiken zoekt voor beelden, het liefst in het verle den. Zo hadden de marxisten hun bezitloze oermaatschappij, de christenen hun verloren pa radijs, de feministen hun matri archale oermaatschappij, zo heeft de milieubeweging haar Indiaanse ideaal. Al deze idea len worden op de toekomst ge projecteerd. Dat is de joods- christelijke manier van denken: er was ooit een goed begin, er komt ooit een goed einde en daar tussenin zitten wij en is het slecht. Wanneer je zo denkt is het begrijpelijk dat je voor beelden zoekt". Maar bij al die idealisering, zegt Verstegen, wordt vergeten dat ook de Indiaanse samenleving een geschiedenis heeft; een ge schiedenis die niet eens zoveel minder dodelijk is geweest dan de Europese. Zo'n twaalfdui zend jaar geleden trokken er, via de Beringstraat, voor het eerst mensen het Amerikaanse continent binnen: Mongolen, de voorouders van de Indianen. Binnen een periode van vier honderd jaar slaagden zij erin om ongeveer driekwart van de grote zoogdieren op de noorde lijke helft van het continent uit te roeien. Verstegen: „Dat is een bekend effect: een superieure jager komt binnen in een geisoleerd ecosysteem en veegt het leeg. Daar vel ik geen oordeel over. Het is op zoveel plaatsen ge beurd, maar het relativeert enigszins ons beeld van de Indi aan". Dat de Indianen in evenwicht leefden met hun natuurlijke De Indiaan heeft nauwelijks minder boter op z'n hoofd. omgeving is grotendeels kul, zegt Verstegen: „De Inca's wa ren eigenlijk de enigen op het continent die een goed en even wichtig landbouwsysteem had den, maar ook dat was echt niet beter dan bijvoorbeeld de Euro pese en Chinese landbouw in de achttiende eeuw". Hij noemt het voorbeeld van de Maya's, een Indianenvolk dat tussen de jaren 300 en 800 zeer machtig was in Midden-Ameri- ka. „Hun rijk stortte in, omdat zij de grond veel te intensief hadden bebouwd. De boeren werden daartoe gedwongen, omdat de soldaten moesten worden gevoed. Er werden na melijk voortdurend oorlogen gevoerd met de buurstaatjes. Dat is toch niet echt harmo nieus. Nogmaals, het is niet iets bijzonders. In alle culturen, overal ter wereld, is roofbouw gepleegd. Wat ik maar wil zeg gen is dat de Indiaan wat dat betreft nauwelijks minder bo ter op zijn hoofd heeft dan wij". Mensenoffers Verstegen geeft nog een voor beeld. „Dë Azteken beschouw den de natuur als hun vijand en leefden er zeker niet mee in harmonie. Volgens hun religie bestond de geschiedenis uit vijf tijdperken en aan het einde van ieder tijdperk zou de bescha ving ten onder gaan: de eerste keer doordat jaguars de mensen opaten, de tweede keer doordat de mensen in apen verander den, de derde keer door vuur uit de hemel, de vierde keer door een zondvloed en de vijfde keer door aardbevingen. Óm deze ondergang nu tegen te houden, lieten de priesters mensenof fers brengen. Dat zoiets gebeur de is niet zó uitzonderlijk in iedere beschaving zijn op de een of andere manier wel mense noffers gebracht maar hier ging het wel erg bloedig. Toen de Spanjaarden er binnendron gen, vonden ze duizenden sche dels". En de Noordamerikaanse Indi aan dan? Ons beeld van de no bele rode man is toch groten deels op hem gebaseerd. Verste gen: „Weetje hoe die Indianen op buffels jaagden? Die werden in grote kuddes bijeen gedreven en in een afgrond gejaagd. Dan werden er een paar mooie uitge zocht en de rest bleef liggen. Dat krijg je als er overvloed is. Dan doe je niet moeilijk over dit soort zaken. Zolangje de ruimte hebt, kun je heel gemakkelijk in harmonie met de natuur leven. Maar daarmee ben je nog geen eco-held". Voor veel progressieve kerk mensen is de Indiaan dat in ie der geval wél. „De Indiaan is perfect toegesneden op de Groen Links-manier van den ken. Hij is en dat bedoel ik een beetje cynisch het ideale slachtoffer: het slachtoffer van Luthersen schorten hulpactie Sudan op STUTTGART - In verband met de toenemende gevechten rond de stad heeft de Lutherse Wereldfederatie het transport van voed sel via de lucht van Nairobi naar de Zuidsudanese stad Juba opge schort. De kerken in Juba hebben in wanhoop het buitenland om hulp gevraagd. Vooral kinderen, zieken en gewonden verkeren in acuut levensgevaar, omdat er geen medische verzorging voor hen meer is. De mensen in het door rebellen belegerde Juba kunnen al leen overleven, als het transport van voedsel door de lucht weer op gang komt. UTRECHT - De Koninklijke Nederlandse Militaire Bond Pro Rege, die 30 protestantse militaire tehuizen (PMT's) be heert in Nederland, wil samen werken met soortgelijke orga nisaties in Europa. De KNMB streeft naar een federatie, die overal waar grote legereenhe den zijn gevestigd, zorg kan dragen voor christelijke militai re tehuizen. Van 23 tot 25 sep tember komen 22 organisaties uit Nederland, Finland, Duits land, Engeland, Zweden, Dene marken, België en Zwitserland bijeen in Utrecht. Op deze con ferentie moeten de eerste stap pen tot nadere samenwerking gezet worden, aldus initiatief nemer Piet Koornneef, direc teur van Pro Rege. De Nederlandse bond heeft 26 tehuizen in Nederland en 4 in Duitsland. Ook niet-prote- stantse organisaties, zoals de Centrale van Katholieke Mili taire Tehuizen in Nederland, zijn uitgenodigd. Het is de be doeling dat het Europese sa menwerkingsverband een alge meen christelijk karakter krijgt. Met de samenwerking wil Pro Rege een antwoord geven op de nieuwe ontwikkelingen op mili tair gebied. Sinds kort vervul len steeds meer soldaten hun plicht in dienst van niet alleen nationale legers of de NAVO, maar ook van de West-Europe- se Unie en de Verenigde Naties. Nederlandse en andere Europe se soldaten worden her en der over de wereld ingezet voor vre destaken, of zelfs voor actieve krijgsdienst. Het meest recente voorbeeld daarvan is Cambodja, waar een Nederlands contingent is gele gerd dat mijnen en andere ex plosieven moet ruimen in het van oorlogstuig vergeven ge bied. Nederlandse militairen werden tijdens de Golfoorlog in Turkije en Israël gelegerd om met Patriotraketten een aan deel in de luchtverdediging te leveren. Nederlandse militai ren zijn ook nog steeds actief in de Sinai. Sinds kort is er boven dien een eenheid Nederlandse militairen in het voormalige Joegoslavië. De toename van het aantal (inter)nationale brandhaarden en de daarop in spelende, steeds mobieler wor dende legermacht, wijzen erop dat aan deze trend voorlopig geen einde zal komen. Onderzoek heeft aangetoond dat Nederlandse militairen de tehuizen waarderen. In 1991 vond 86 procent van de solda ten de tehuizen belangrijk. Op vallend was dat dienstplichti gen met name de ontspanning zoeken in de tehuizen, terwijl Macedonië K jm KOPPIG blijven de Grieken zich tegen de erkenning vfag zetten. Zij eisen de naam Macedonië voor zich op en willp™ dus dat de republiek van Skopje zoals zij Macedonië nif men haar naam verandert. Griekenland vreest dat er® onafhankelijk Macedonië zal streven naar gebiedsuitbrLg ding en aanspraak zal maken op Grieks Macedonië, ej streek in het noorden van Griekenland DEZE angst is duidelijk overdreven. Wat zouden twee njl joen arme Macedoniërs beginnen tegen de tien miljoen Git-, ken die lid zijn van de NAVO en de EG? Macedonië her 1 geen hulpbronnen, geen leger en geen luchtmacht. Het zelfs nauwelijks in staat zijn grenzen te verdedigen. Bovi* dien heeft de Macedonische regering reeds in haar grond\|H laten schrijven geen territoriale aanspraken te zullen J ken. Als ze die toch zou hebben, al heeft de Macedonische» gering dat dus duidelijk ontkend, dan zal een andere na|_ daaraan niets veranderen. HET Griekse nationalisme gaat wel erg ver en neemt sii realistische vormen aan. Macedonië zucht al maanden a der een Griekse economische boycot. Affiches laten er gal twijfel over bestaan dat Macedonië Grieks is. Op alle mojU lijke manieren wordt de Griekse geschiedenis verheerlij om de Grieks-nationalistische gevoelens bij de bevoll aan te wakkeren en de Grieks orthodoxe kerk doet hei ons kolonialisme. De Indiaan is door ons uitgemoord en uitge buit. Daar wil ik niets aan af doen; het is gebeurd en het was afschuwelijk. Maar het feit dat wij iets fout hebben gedaan, rechtvaardigt de idealisering niet", aldus de historicus en hij voegt er aan toe: „We hebben nu een belegd broodje milie u/Indianen, en de kerken pik ken dat op, net zoals ze tien jaar geleden de kruisraketten op pikten. Ik bedoel het niet ver wijtend, maar het is natuurlijk een hapklare brok". „De Indiaan is voor kerkmen sen een spiegel geworden. In hem zien ze alles wat de witte mens heeft verknoeid aan deze aarde. In hem zien ze dat er een alternatief is, dat het ook an ders kan. Mijn grootste verwijt als historicus is dat ze alleen maar kijken naar dat beeld, en niet naar hoe de werkelijkheid was. En daar zit een gevaar in. Er is een reëel probleem de mi lieucrisis en als je die dan gaat spiegelen aan een schijn werkelijkheid, is de kans groot dat je bij schijnoplossingen te recht komt. Bijvoorbeeld: de In dianen kenden geen bezit, dus moeten wij ook van het bezit af. Of: de Indianen leefden eenvou dig, dus moeten wij de moderne technologie afschaffen. Onzin natuurlijk, je kunt de natuur ook met simpele middelen ver nielen". DAT de EG zich daarmee op sleeptouw laat nemen is on^ grijpelijk. Nadat zij maandenlang een beslissing voor z| T had uitgeschoven, eist zij onder druk van Griekenland evL eens een naamsverandering alvorens tot erkenning ovei|^ gaan. Dat getuigt van laksheid en onverschilligheid. Jelt^j heeft gelijk als hij zegt dat de Macedoniërs zelf maar moef beslissen over de naam van hun republiek. Waar gaan naar toe als de internationale gemeenschap haar zegje o^( de naam van een land heeft. Dat Macedonië aan de Griel eis niet wil toegeven is te begrijpen. Ook voor een klein vit zijn er grenzen: het heeft Griekenland al tal van garantej gegeven. er re HET Griekse verzet is van louter emotionele aard, i kan wel zware gevolgen hebben en de destabilisatie van| regio alleen maar verergeren. De Griekse koppigheid prof j ceert de Macedoniërs en zal het nationalisme dat in die re^v al een goede voedingsbodem heeft, nog aanwakkeren. Pij blemen met de Albanese minderheid binnen Macedoijr kunnen dan nog verscherpt worden. Waar zal dat eindig met Albanië en Kosovo als buren? Van een EG-lidstaat El- men meer nuchterheid mogen verwachten. I v GRIEKENLAND heeft het bestaan van een Macedonisp minderheid binnen zijn grenzen steeds ontkend. Zij mor' hun eigen taal niet spreken en hebben geen eigen onderv^ Hoewel ook de Bulgaren jarenlang moeite hebben geg- met het bestaan van een Macedonische republiek binijg Joegoslavië zij ontkennen immers eveneens het bestjii van een Macedonisch volk hebben zij toch al meer e een halfjaar geleden de onafhankelijkheid erkend. Zelfs m lan Panic, de premier van Klein-Joegoslavië, heeft db week erkenning in het vooruitzicht gesteld. Rusland is zevende land dat Macedonië erkent en het is zeer w£ schijnlijk dat vele het Russische voorbeeld zullen volgenf EG zal echter weer eens de boot missen. Moet ook hier e^ bloed vloeien voordat zij op gang komt? st rust zoe ken. De in de federatie onder te brengen tehuizen dienen een christelijk karakter te krijgen. Koornneef verwacht daar de nodige discussie over. In de in vullingvan de 'kleur' zijn de no dige verschillen tussen de orga nisaties. Punt van aandacht zal tevens de financiering zijn. De meeste tehuizen in Europa zijn door ideeële organisaties opge zet. Meestal beschikken deze over beperkte budgetten. De 51-jarige directeur van Pro Rege (dat 100.000 donateurs heeft) denkt dat de verschillen de ministeries van defensie om bijdragen gevraagd zullen wor den, mocht het samenwer kingsverband daadwerkelijk van de grond komen. „Het is maar de vraag hoe belangrijk zij het vinden. Ze roepen altijd van wel, maar zodra we over geld beginnen wordt het stil". Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: n Sijthoff Pers bv) Postbus 9, 2501 CA Den Haag Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur. J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 8 Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R Edens, drs. Chr. van der Hoff, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834)- G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. c Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. I Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn vers. w - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederl; Belgie. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Sw M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hoij (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M. de Konirn (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordj -jj- ;mos(- mé De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve v publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster:) M de Cocq n 08.30 tot 17.00 u n 18 00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op mt 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand j per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend hete geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2