Te kritisch kan niet op
Italiaanse televisie
Vliet
De jacht op Scarlett is geopend
De specialisten
voor gek gezet
80.000 bezoekers 'struinen' over Deventer boekenmarkt
KUNST/RTV
Bedenker Superman
strip overleden
Pd lil van
CcüLw (Souxatvt
MAANDAG 3 AUGUSTUS 1992 A'
LOS ANGELES De tekenaar Joe Shuster, de
mede-bedenker van de Superman-strip, is zater
dag op 78-jarige leeftijd in zijn woning in Los An
geles aan een hartaanval overleden.
„De stripwereld heeft een grote tekenaar en een
echte pionier verloren", zei Jerry Siegel, de au
teur van de strip die samen met Shuster de 'man
van staal' creëerde. „Ik heb een vriend voor het
leven verloren. Hij zal worden gemist", aldus
Siegel.
Siegel en Shuster hebben hun idee voor de bijna
onverslaanbare Superman in 1938 aan het be
drijf DC Comics verkocht. Ondanks het enorme
succes van de strip hebben de twee er nooit veel
geld aan verdiend.
Glaskunstenaar
exposeert
LEERDAM Het Nationaal
Glasmuseum in Leerdam toont
van 15 augustus tot en met 19
oktober het nieuwste werk van
de invloedrijke Amerikaanse
glaskunstenaar Dale Chihuly.
Chihuly, bekend van onder
meer 'Seaforms' en 'Soft Cylin
ders', ontwerpt sinds vier jaar
'Venetians'. Hij laat zich hierbij
onder meer inspireren door het
Italiaanse glas uit de Art Deco-
tijd. Chihuly exposeerde eerder
op de manifestatie Glas '86 in
Asperen en in 1989 in het mu
seum Boymans-Van Beuningen
in Rotterdam.
Waaiercollectie Felix Tal
dreigt uiteen te vallen
AMSTERDAM De bekende waaiercollectie van Felix Tal, die al meer
dan tien jaar is te zien in Museum Beeckestein in Velsen-Zuid, dreigt uit
een te vallen. De eigenares ziet zich gedwongen de collectie te gelde te ma
ken via het Londense veilinghuis Christie's. Het museum krijgt de gele
genheid om een kerncollectie aan te kopen, maar heeft daarvoor het geld
niet. De verzameling Tal is een van de weinige en tot voor kort de grootste
permanent aan het publiek tentoongestelde waaierverzamelingen in Ne
derland. Hij bestaat uit 360 Europese, Aziatische en etnologische waai
ers, een aantal waaierbladen en authentieke waaierkasten. De waaiers
dateren uit de 17de tot en met de 20ste eeuw. Naast zeer kostbare exem
plaren maken ook een paar unieke handschermpjes met daarop de afbeel
dingen van stadhouder Frederik Hendrik en zijn vrouw Amalia van
Solms deel uit van de collectie. De kerncollectie die Beeckestein eventueel
kan behouden bestaat uit ongeveer 100 waaiers en enkele bladen en kas
ten. De aanschaf kost zeker 250.000 gulden. Volgens conservator J. van
der Aar komt het museum nog zeker de helft tekort. De waaiercollectie
was sinds 1979 op Beeckestein tentoongesteld.
Recessie raakt Christie's nie
AMSTERDAM Christie's International lijkt nauwelijk
volgen te ondervinden van de economische recessie. Na
aanvankelijke daling eind 1991, steeg het aantal verkope
het eerste halfjaar van 1992 met zes procent, in vergelij;
met dezelfde periode in het jaar ervoor. In totaal werd
deze periode voor een bedrag van 336 miljoen Britse poi
verkocht. Wereldwijd gerekend zit Christie's concurrent
theby's op de hielen met een marktaandeel van 49 proc
Dat is sinds de helft van de jaren vijftig het hoogste percen
ooit behaald. Binnen Europa heeft Christie's de slag al ge\
nen. Met een marktaandeel van 54 procent is Christie's
grootste Europese veilinghuis. Het aantal verkopen van o
meesters is gestegen met 23 procent, van meubilair me
procent, Oosterse kunst met 20 procent en boeken met 42
cent. Het meest kostbare stuk dat in de eerste helft van 1
bij Christie's onder de hamer kwam was Canaletto's 'The
Horse Guards, Londen, from St. James's Park', dat voor 1(
miljoen Britse ponden van eigenaar verwisselde.
ROME Een van de popu
lairste tv-programma's,
'Mezzogiorno Italia' - dat da
gelijks van twaalf tot twee
uur 's middags werd uitge
zonden op Italia 1, een van de
drie particuliere zenders van
Silvio Berlusconi - is niet
meer. Presentator Gianfran-
co Funari heeft zijn ontslag
ingediend omdat hem het
werken onmogelijk werd ge
maakt door toedoen van poli
tici die zijn kritische gelui
den onwelgevallig waren.
De zestigjarige Funari, die in
het verleden spelletjesleider bij
de staatstelevisie RAI is ge
weest, werd vorige zomer door
Berlusconi aangetrokken om
'Mezzogiorno Italia' te gaan lei
den. Aanvankelijk was dit een
gezapige mengeling van infor
matie en entertainment bij het
middagmaal, tot de parlement-
verkiezingen van april, de Mila
nese steekpenningen-affaire en
de moord op Giovanni Falcone,
Funari de mogelijkheid boden
om zijn programma
te transformeren tot een poli
tiek volksgericht.
Verbouwereerde Italiaanse po
litici, die van de gezagsgetrou
we RAI-journalisten zelden een
kritische opmerking te horen
krijgen, werden nu geconfron
teerd met vragen als 'Hebt u
dat geld nu wel of niet in eigen
zak gestoken?', 'Wanneer en
hoe gaat u het smeergeld terug
geven?' en 'Waarom doet de re
gering eigenlijk niets tegen de
mafia?'.
En wanneer daarop de gebrui
kelijke mistige antwoorden
kwamen, greep Funari in met
'Wilt u dat nu ook nog eens in
gewoon Italiaans zeggen, want
deze taal verstaan de mensen
niet!'. Funari nodigde het pu
bliek van zijn al snel razend po
pulair geworden programma
uit om telefonisch zijn mening
te geven over mafia, corruptie,
misstanden in de gezondheids
zorg en de kwaliteit van de Itali
aanse politici, met resultaten
die zich gemakkelijk laten ra
den.
Hij liet dagelijks een spot uit
zenden met de titel 'Forza (Zet
'm op), Di Pietro!' (Antonio di
Pietro is de officier van justitie
die het onderzoek naar de cor
ruptie in Milaan leidt). En de
dag na de moord op rechter Bor-
sellino hield hij zijn publiek
voor: 'Waarom werd Borsellino
niet voldoende beschermd?
Denkt u daar maar eens goed
over na'.
Teruggeslagen
Dat was ook zijn laatste uitzen
ding, want intussen had de poli
tiek al teruggeslagen. Nadat
Funari met de burgemeester
van Milaan had afgesproken om
in de uitzending een week lang
rechtstreeks in te gaan op
klachten van de burgers van
zijn stad, volgde er een furieuze
reactie van Avanti!, het dagblad
van de socialistische partij PSI.
Geen wonder als men bedenkt
dat de PSI de hoofdrol speelt in
de Milanese steekpenningenaf
faire. Kort daarop werd de pre
sentator ontboden bij Berlusco
ni, die hem vroeg of het niet wat
minder kon omdat hij werd
overstelpt met telefoontjes van
politici. Hoewel Funari weiger
de, mocht hij toch doorgaan,
maar al gauw merkte de pre
sentator dat hij niet meer vrij
uit kon werken.
Hij kreeg geen toestemming
meer voor politieke interviews
en kreeg het dringende verzoek
om zijn show een lichtvoetig en
opgewekt karakter te geven.
„De mensen gaan met vakantie
en willen dan geen zware on
derwerpen meer", aldus de pro
grammaleiding. „Wat! De ma
fia moordt, de politici stelen, de
mensen zijn des duivels en ik
moet lichtvoetig worden, dat
nooit!", was de verontwaardig
de reactie van Funari, Hij vroeg
Berlusconi om steun, maar
kreeg geen antwoord en nam
daarop zijn ontslag.
Voorwaarde
Berlusconi maakte daarmee
een einde aan een programma
dat hem al dertig miljoen gul
den winst uit reclame heeft op
gebracht. Hij kon vermoedelijk
moeilijk anders, omdat hem het
mes op de keel was gezet door
de twee grootste regeringspar
tijen, christen-democratie (DC)
en PSI. In augustus moet de re
gering namelijk een beslissing
nemen over de toekenning van
zendmachtigingen. In totaal
zullen er twaalf landelijke zen
ders overblijven, waarvan Ber
lusconi er drie rechtstreeks
heeft geclaimd en drie andere
via stromannen. Het heeft er
daarom alle schijn van dat de
beide partijen die het nauwst
betrokken zijn bij de corruptie
affaires, DC en PSI, het ontslag
van Funari als voorwaarde heb
ben gesteld voor de toekenning
van de zes machtigingen.
De carrière van Funari lijkt
voorlopig ten einde, hoewel RAI
3, het rebelse net van de staats-
De Deventer Boekenmarkt, de grootste van het land, heeft
dit jaar naar schatting tussen de 80.000 en 90.000 bezoekers
getrokken. Uit het hele land (en zelfs van daarbuiten)
kwamen de liefhebbers gisteren naar de (voormalige)
Koekstad voor alweer de vierde aflevering van het bibliofiel
festijn. 'Het boek is mijn enige levensgezel'
de eerste exemplaren al even
over zevenen de 'deur' uit.
Een enkeling is nóg eerder naar
Deventer getogen, zoals A.
Schoen uit Amsterdam. Zater
dag heeft ze - om niets aan het
toeval over te laten - haar in
trek genomen in een hotel.
Lang voordat de grote stroom
bezoekers op gang komt, is ze
op pad. „Ik ben al maanden op
zoek naar een bundeltje van de
Duitse dichter Georg Trakl,
maar tot nu toe zonder succes.
Nee, ik ben geen echte biblio
fiel, het gaat mij toch meer om
de inhoud van het boek. Het is
natuurlijk leuk als het een eer
ste druk is, maar ik ben al blij
als het er een beetje mooi uit
ziet".
DEVENTER - 'Het kan ver
keren', schreef Bredero al
vele eeuwen geleden. Die
wijsheid is volledig van toe
passing op de Deventer boe
kenmarkt, die gisteren voor
de vierde keer werd gehou
den. De ene bezoeker geniet
met volle teugen van een
dagje uit. ,,Ik kom alleen
voor de gezelligheid, boeken
zeggen mij niet zoveel", ter
wijl een ware bibliofiel tegen
twee uur 's middags verstrikt
raakt in het massale boektoe-
„Je kunt er door al dat volk vrij
wel niet meer bij", aldus een
licht teleurgestelde W. Elsinga
uit het hoge noorden. „Maar,
zoals ze bij ons in Groningen
zeggen, 'niet zeur'n, gewoon de
kopnaor veur'n".
Uniek in Nederland en wellicht
ook in Europa: een file van anti
quariaat-houders. Rond half ze
ven zondagochtend vormt zich
een lange rij auto's (veelal met
aanhangwagen) bij het Pot
hoofd in Deventer. Uit alle de
len van het land zijn de hande
laren naar de Hanzestad afge
reisd, om in de vroege ochtend
hun kraam in te richten. Hoe
wel de boekenmarkt officieel
om elf uur van start gaat, gaan
Speurder
Hij heeft het geoefende oog van
de speurder, L. Verhaard, eige
naar van het Geologisch Mu
seum in de gemeente Olst. „Ik
kijk eerst naar de antiquariaat
houder, daaraan kun je zien
wat voor boeken hij heeft. De
ochtendstond heeft voor mij
goud in de mond, daarom ben ik
ook zo vroeg. Straks lopen de
mensen elkaar te verdringen en
is de kans groot dat je iets
mist".
Verhaard heeft al wel iets ge
zien, maar nog niet gekocht.
„Er zijn maar weinig liefheb
bers voor wat ik zoek, dat ligt er
over enkele uren ook nog wel.
Geen braderie-sfeer „We moeten p
en te verbeteren".
Bovendien heb ik een beperkt
budget".
Heeft Verhaard voldoende aan
zijn kennersblik, C. Verhagen
uit Steenbergen heeft meer
moeite haar weg te vinden
langs de ruim vijfhonderd kra
men. „Het is veel van hetzelfde.
Nu zoek je je soms wezenloos
naar een bepaald boek. De
markt heeft steeds meer weg
van een braderie".
Verhagen is verslaafd aan kin
derboeken. „Wel een gezonde
verslaving hoor. Wat het boek
voor mij betekent? Alles, het is
mijn enige levensgezel. Je hebt
nooit genoeg boeken. Het ver
zamelen zit in je bloed, daar
word je mee geboren. Als ik niet
zou lezen, zou ik een heel ander
wereldbeeld hebben. Lezen
vormt je, van de spin Sebasti-
aan van Annie M'.G. Schmidt en
Diet Kramer tot Simon Vest-
dijk".
De familie Overeem uit Amers
foort heeft zo zijn eigen reden
voor een bezoek aan de boeken
markt. De vader: „Normaal ge
sproken zat ik nu op de cam
ping in Frankrijk, maar een
wolkbreuk zette enkele weken
geleden m'n huis voor een deel
blank: schade 10.000 gulden.
Dan maar een paar dagjes uit.
Nee, boeken zeggen mij niet zo
veel, ik zoek het meer in de
treintjes. Maar het is hier wel
gezellig en daar kom ik eigen
lijk voor, die gezelligheid".
Kwantiteit
'Twaalf gulden vijftig per kilo'.
Kwantiteit en kwaliteit laten
zich soms moeilijk scheiden op
de vierde boekenmarkt. Kost
een 'zeldzaam' kinderboek bij
de ene kraam 35 gulden, enkele
tientallen meters verder wordt
voor excact hetzelfde exem
plaar 6.50 gulden gevraagd.
„Soms is het wat de gek er voor
geeft", is de uitleg van een han
delaar op het prijsverschil. Het
aantal dozen met het opschrift
'alle boeken 2.50 gulden' is niet
op de vingers van twee handen
te tellen. Het heeft er veel van
weg, dat enkele antiquariaat
houders de dag gebruiken om
het overtollige deel van hun
magazijn te slijten.
THEATERSHOW
Idoor
JACQUES GELUK
"Van Vliet verrast met fraaie e
suggestieve show"
(NRC/Handelsblad)
Ontegenzeggelijk de beste show I
uit zijn solocarrière" (Trouw) J
'Beeldschone liefdesliedjes
(Algemeen Dagblad)
het orkest, dat teksten op
briljante manier inkleurde"
(Algemeen Dagblad)
...de teksten zijn... juweeltjes
zonder enige onzuiverheid"
(Haagsche Courant)
HILVERSUM - Na meer
dan vijftig jaar komt er een
vervolg op de speelfilm 'Gone
with the wind' ('Gejaagd
door de wind'). Begin 1993
wordt met de opnamen van
de acht uur durende minise
rie 'Scarlett' begonnen. Nu
al zoeken de producers over
al ter wereld naar dat ene
meisje dat geknipt is voor de
rol van Scarlett Ó'Hara.
In Nederland heeft het omroep
blad TeleVizier de taak op zich
genomen een Scarlett-verkie-
zing te houden. Vrouwen tus
sen 22 en 26 jaar met rood of
zwart haar, blauwe of groene
ogen, een lengte tussen 1,65 en
1,80 meter konden zich opge
ven. Tientallen reacties zijn bij
de redactie van het blad bin
nengekomen. Er wordt niet al
leen gekeken of ze voldoen aan
de lichamelijke eisen. Ze
moeten bovendien goed Engels
kunnen spreken en ook arro
gant, wilskrachtig, sexy, bru
taal en tegelijk kwetsbaar en
onschuldig overkomen. Tijdens
de finale op 12 augustus in Den
Treek in Leusden wordt de bes
te Nederlandse Scarlett O'Hara
gekozen door een deskundige
jury.
Vlaanderen
De BRTN heeft, als produktie-
partner in de serie, een soortge
lijke competitie georganiseerd
in Vlaanderen. Daar mogen
vrouwen vanaf 18 jaar al in
schrijven (tot 16 augustus),
maar die moeten dan wel een
bleke teint hebben. De finale
wordt zondag 13 september in
het Casino van Knokke gehou
den en wordt kort daarna door
de BRTN-televisie uitgezon
den. De winnaressen uit alle
deelnemende landen strijden in
oktober in New York om de
hoofdrol in de televisieserie. De
NCRV heeft een claim op 'Scar
lett' gelegd voor uitzending in
Nederland.
Het boek 'Gone with the wind',
geschreven door Margaret Mit
chell, verscheen in\ 1936. Het is
een soort driestuiverroman
over de Amerikaanse Burger
oorlog. Het superromantische
verhaal beschrijft de liefde tus
sen de temperamentvolle Zui
delijke schoonheid van Ierse af
komst Scarlett O'Hara en
Rhett Butler.
Twee jaar na verschijning werd
besloten tot verfilming. Produ
cer David O. Selznick sprak
destijds voor de rol van Scarlett
met honderden jonge vrouwen
en testte er negentig. Uiteinde
lijk ging de rol naar Vivien
Leigh. Butler werd gespeeld
door Clark Gable. De film kreeg
een Oscar, evenals regisseur
Victor Fleming, actrices Vivien
Leigh en Hatty McDaniel en
scenarist Leslie Howard.
Mitchell heeft, ook na dit we
reldwijde succes van de film, al
tijd geweigerd een vervolg te
schrijven. Ze overleed in 1949.
Alexandra Ripley werd medio
jaren tachtig door de erfgena
men van Mitchell uitverkoren
om het vervolg op 'Gejaagd door
de wind' te schrijven. De uitge
vers moesten voor de rechten
bijna negen miljoen gulden
betalen.
Vrijwel onmiddellijk nadat het
werk was gepubliceerd is de
verfilming geregeld. De rechten
zijn gekocht door een consorti
um, bestaande uit onder meer
CBS Network, the Kirch Group
en Silvio Berlusconi Communi
cations.
Een internationale jury heeft na afloop van het concours v)
fortepiano in Brugge prijzen toegekend aan twee uit
Oekraïne afkomstige musici, die dit muziekinstrument no
eerder hadden bespeeld. Dat betekent een klap in het gezio
van talrijke specialisten op historische muziekinstrument
opgeleid aan gerenommeerde conservatoria.
Festival oude muziek
Berlusconi (r) ...overstelpt met telefoontjes van politici... FOTO:EPA
omroep, verwoede pogingen
heeft ondernomen om hem in te
huren voor een eigen middag
programma. Funari zelf wilde
maar al te graag, maar dit voor
nemen stuitte op een dubbel
veto van zowel de voorzitter
van de RAI, Walter Pedulla, als
van algemeen directeur Gianni
Pasquarelli. De eerste is een so
cialist en de tweede een chris
ten-democraat. Zo gaat dat in
Italië.
Mede-organisator J. Bouw
meester is van mening dat de
kwaliteit van de markt nog
steeds de overhand voert. „Het
pulp valt misschien eerder op,
maar er is toch nog heel veel
kwaliteit. Ik denk niet dat de
markt te groot is. Ook dit jaar
was het weer fantastisch en
grandioos. De omzet ligt weer
hoger dan die van vorig jaar. Er
zijn bij mij complete gaten in de
planken gevallen".
H. te Riele van de Culturele
Raad is er alles aan gelegen om
de markt uit de braderie-sfeer
te houden. „We moeten probe
ren de kwaliteit te bewaren en
te verbeteren. Veel groter kan
de markt niet worden".
Te Riele schat de hoeveelheid
bezoekers gelijk aan die van vo
rig jaar, ongeveer tachtigdui
zend. „Het aantal mensen dat
van buiten de stad komt is ont
zettend groot. De locatie speelt
ook een belangrijke rol, de sfeer
rond de IJsel en De Waag, die is
echt perfect".
Primeur
Hij heeft een primeur. Als eer
ste Vlaming staat L. Vanhawer-
beke uit Antwerpen op de
markt. Het bezoek verliep niet
geheel vlekkeloos. „We zijn
uren bezig geweest om de prij
zen aan te passen. De mensen
schrokken erg van de Belgische
franken. Maar het is geweldig.
Ik heb veel te weinig meegeno
men. Normaal heb ik een omzet
van vijfhonderd gulden, tegen
nu tweeduizend. Er is ook veel
vraag naar Belgische spullen
als het vorstenhuis en dergelij
ke." Eén ding is zeker. Volgend
jaar keert hij terug. „Ik pas m'n
vakantie er op aan."
BRUGGE De uitslag van
het de afgelopen week in
Brugge gehouden concours,
gewijd aan de fragiele voorlo
per van onze hedendaagse
concertvleugel, kwam zater
dagavond als een schok.
Twee jonge musici uit Kiev
en Charkov die, voordat ze in
België arriveerden, nog nooit
een fortepiano hadden aan
geraakt, vielen in de prijzen.
Andrej Koetasevitsj en Natalja
Solotitsj zijn degelijk opgeleide
pianisten. Dat zij nog nooit een
fortepiano hadden gezien is
niet vreemd. Voor zover bekend
bevinden zich in de voormalige
Sovjet-Unie slechts enkele
exemplaren van dat instru
ment. Na enkele dagen experi
menteren op de pianoforte met
zijn, vergeleken met de 'norma
le' piano, zo smalle toetsen en
zijn extreem lichte aanslag, na
men zij welgemoed aan het ge
renommeerde concours deel.
Koetasevitsj (19), die handen
als kolenschoppen heeft en die
zijn lange benen nauwelijks on
der het instrument kwijt kon,
kreeg een tweede prijs ex
aequo, samen met de Duitse
Henrike Seitz (25). Natalja So
lotitsj (29) kreeg de derde prijs.
De eerste prijs werd niet toege
kend.
Niveau
Gustav Leonhardt, die ook dit
jaar deel uitmaakte van de jury,
reageerde laconiek op de door
een groot deel van het publiek
met gemengde gevoelens ont
vangen resultaten. „Men zou
mogen verwachten dat het ni
veau van dit concours toch
langzamerhand omhoog zou
gaan. Maar die indruk heb ik
ook nu niet gekregen. Er waren
weer heel veel jonge musici die
veel over hun instrument en
over stijl hebben geleerd, maar
het ontbrak aan allure, aan per
soonlijkheid. En dan komen er
ineens twee van die mensen uit
Oost-Europa, die die achter
grond missen en op wie je qua
stijl veel kunt aanmerken,
maar die wel persoonlijkheden
zijn, die bewogenheid hebben.
Vooral die Koetasevitsj".
Het publiek, dat weer voor een
zeer groot deel uit ervaren luis
teraars en beoefenaars op het
terrein van de oude muziek be
stond (onder wie veel Nederlan
ders), was zaterdagavond be
hoorlijk van slag. De fortepiano
is toch al een instrument dat
controverses pleegt op te roe
pen (klinken Mozart en Schu
bert toch niet beter op een con
certvleugel?). Als dat instru
ment dan ook nog op één dag op
totaal verschillende manieren
wordt bespeeld, slaat de twijfel
nog sterker toe.
Pietluttig
De meeste bespelers van de for
tepiano zijn (ex-)clavecinisten.
Dat is ook te horen. De uitvoe
ringen hebben juist op dit in
strument vaak iets pietluttigs
door de zeer lichte vingertech-
niek en de korte fraseringen,
die tot verbrokkeling leiden. De
twee pianisten uit Oekraïne
daarentegen gaven de klank
veel meer body. Ook kregen de
werken van Mozart die tijdens
de finale verplicht waren, bij dit
tweetal meer eenheid.
Maar qua stijl viel er veel op aan
te merken, vooral bij Koetase
vitsj. Daarom is het zeer aan
vechtbaar dat juist bij dit con
cours, dat toch altijd een voor
beeldfunctie binnen de uitvoe
ringspraktijk heeft vervuld,
deze twee musici uit Oekraïne
door de internationale jury zo
hoog toerden gewaardeerd.
Koetasevitsj en Solotitsj keren
deze week terug naar hun ge
boorteland om weer 'gewo|
piano te gaan spelen. Ze hebt
ieder omgerekend enkele a
zenden guldens mogen incas
ren. De vraag is wanneer'
weer eens de mogelijkheid i
len hebben een fortepiano tel
spelen, zo ze daaraan al de I
hoefte zouden hebben.
Prestatie
Het was, meent Gustav Le
hardt, een 'middelmatig ja
voor zowel het fortepianoc
cours als de tegelijk gehouo
clavecimbelcompetitie. Ook|
de clavecinisten werd geen a
ste prijs toegekend. Nietteij
was voor iedereen duidelijk j
de 26-jarige Fran?aise Bland
Rannou, leerlinge van Bob
Asperen aan het Sweeliij
Conservatorium in Amstj
dam, een bijzondere presta
had geleverd. Zij kreeg vj
haar levendige spel dan ook;
tweede prijs. Voor twee Nee}
landers waren er eervolle \j
meldingen: Pieter-Jan Bel]
en Menno van Delft.
Het werk van Mozart (aan de p|
no) kreeg door twee pianisten;
Oekraïne meer body. foto:I
Er was zaterdag niet alleen d
wondering voor al die toetse
bespelers, maar ook voor e{
aantal strijkers. Een ad hoc e
semble, met Elizabeth Wa'
fisch als eerste violiste, sto|
voor de taak vijf maal een cla\
cimbelconcert van Johann S
bastian Bach en vier keer
klavierkwartet van Mozart
verplichte werken voor de fin
le - ten gehore te brengen. H<
wat bespelers van fortepiano
clavecimbel hadden aan de v
tuositeit en geestdrift van de
musici een voorbeeld kunn
Concerten
Het concours mag dan de me<
te aandacht trekken, het Bru
se onderdeel van het Festi\
van Vlaanderen biedt liefht
bers van oude muziek in
laatste week van juli en de et
ste van augustus ook talrij
concerten. Er zijn enkele
kende, maar ook nieuwe e
sembles bij.
Meer dan de uitvoerders sta
echter de componisten ct
traal. Het thema is dit jaar
muziek uit de Spaansspreken
landen. Zo voerde Peter Ph
lips met zijn Tallis Scholars
rige week een prachtig pi
gramma uit, met behalve wt
ken van Morales en Victoi
ook een aantal fascineren
stukken van minder beken]
componisten als Guerrero
Cardoso.
Lezingen zijn er ook, zoals c
van de Amerikaanse musit
loog David Harris over de
vierwerken van Johann Kas]
von Kerll, waarvan hij een coil
plete uitgave verzorgde. Of hl
nu gaat om Spaanse renaissa
ce-componisten of om Duitl
barok-klaviermeesters, het n
pertoire voor oude-muziek-ffj
tivals, of ze nu in Bruga
Utrecht of Boston worden 0
houden, is nog lang niet uits
put.