Opkomen voor het belang van de lijdende baby Drewermann-teksten op Zwitserse 06-lijn GEESTELIJK LEVEN OPINIE Middag COMMENTAAR De weigering van het Vaticaan Israël diplomatieke erkenp ning te geven, heeft voor veel wrijvingen gezorgd. Zo zijn d|> pausen vaak het doelwit van hetze-campagnes geweest, zop als bijvoorbeeld paus Pius XII die tegen alle historisch^ waarheid in, er steevast van werd beschuldigd niets gedaan! te hebben om de joden van de vervolging door de nazi's tf redden. De niet-bestaande officiële betrekkingen hebbeiT nochtans niet belet dat pausen en Israëliërs met elkaar ii| contact bleven. Als teken dat de banden niet helemaal wer den verbroken, werden de Israëlische eerste ministers Gol da Meir en Simon Peres door de paus in audiëntie ontvan gen, net zoals PLO-leider Jasser Arafat overigens. Ook nan een Israëlische delegatie deel aan de plechtigheden bij he begin en het einde van het Tweede Vaticaans Concilie, he concilie dat de joden vrijsprak van Godsmoord. £gidóc@ou4a/nt EckUc Soiwcmt ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1992 GENEVE Op een Zwitserse 06-lijn zijn nu, temid den van sex-nummers, ook teksten van de geschorste Duitse priester en psychoanalyticus Eugen Drewer- mann te horen. Onder meer in het gezaghebbende dag blad Neue Züricher Zeitung wordt sinds kort reclame gemaakt voor 'Eugen Drewermann - Tijd voor Liefde', waarna het bewuste telefoonnummer volgt. Wie dit nummer draait krijgt gedurende enkele minuten tek sten te horen over trouw en liefde, over scheiding en katholieke moraal. De teksten worden voorgelezen door André Bernhard uit Winterberg, die zegt de le venswijsheden van Drewermann zo interessant te vin den dat hij ze niet aan zijn landgenoten wil onthouden. Het Solidariteitscomité Drewermann uit Luzern heeft ertegen geprotesteerd dat ,,hun" theoloog met sex in verbinding wordt gebracht. Ook de Zwitserse uitgever van Drewermann, Walther-Verlag, is niet gelukkig met de affaire. Bernhard gebruikt de teksten zonder auteursrechten te betalen. Weliswaar gaf de Duitse Herder-Verlag toestemming, maar de Zwitserse uitge verij vindt dat er toch een regeling moet komen. Bernhard denkt dat het telefoonnummer even popu lair zal zijn als de band met bijbelteksten, die eerder op het nummer te beluisteren waren. In de afgelopen win ter waren gemiddeld 6.000 Zwitsers per maand geïnte resseerd in teksten van Luther. Daar hield Bernhard maandelijks zo'n 4.500 gulden aan over. Wegens de on duidelijke juridische positie en de vele klachten over de 06-lijnen weigerde de Zwitserse PTT aanvankelijk hem een nummer te verlenen. De inventieve reclame man, die zichzelf „niet bijzonder religieus" noemt, wendde zich tot het bisdom Chur. In plaats van amuse ment van het laagste allooi zouden er onder een 06- nummer ook bijbelse en theologische teksten te beluis teren moeten zijn, luidde zijn pleidooi. Het bisdom hapte toe, zonder te beseffen dat uitgerekend teksten van de Eugen Drewermann zouden worden voorgele- Een halve waarheid i een hele leugen. Joods spreekwoord. Grote ikonensmokkel uit Rusland MOSKOU Niet minder dan 27 miljoen ikonen, onge veer 90 procent van het aantal dat in 1980 nog in de Sov jetunie aanwezig was, zijn sindsdien illegaal het land uitgesmokkeld. Dit bericht het weekblad Moscow News. Volgens het Russisch ministerie van binnenlandse zaken, waarop het 'weekblad zich beroept, houden zo'n veertig interna tionale bendes zich bezig met de smokkel van antiek en religieuze kunst uit de vroegere Sovjetunie. In 1991 is de illegale handel verdrievoudigd in vergelijking met het jaar ervoor, aldus het ministerie. Naar schatting zou het hier gaan om in totaal honderden miljoenen dollars. Schilderijen van Malevitsj of Kandinsky worden in Rus land voor zo'n 40.000 gulden opgekocht, maar blijken in Europa of Japan voor een of meer miljoenen verkocht te worden. Het weekblad maakt melding van een portret, 'geschilderd door Chagall, dat uit een theater in Bakoe werd gestolen. In het Westen werd het voor meer dan een kwart miljoen gulden verkocht. door MARINUS V.D. BERG De zon staat nog hoog aan de hemel als hij om de hoek van de straat komt. De man die geen naam heeft. De man die niets zegt. Ineens is hij daar. Zijn komst veroorzaakt een ongekende stilte. Wie is toch die man Wat is toch dat uur U? Het moet in de namiddag geweest zijn. Gaat het om een beslissend uur1? Het uur in het leven waarop het zo stil wordt in jezelf datje alleen nog maarje eigen adem hoortJe hoort haar door de buizen in je eigen huis. Je lichaam. Is het het uur waarop je oog in oog staat met jezelf? Is de man je schaduw dieje ineens aankijkt Je ziet voorje, wat je dacht dat achter je lagIs het uur U de dood in het leven. De dood van je verlangen De dood van een eenzijdige levensstijl: je begroef jezelf in het graf van alsmaar werken, als maar presteren en concurreren. Is het het uur dat je in de put raakte door een diep verdriet Speelt het uur U zich afin middag van het leven Je bent de veertig immers voorbij In ieder geval komt die vreemde man op 'n zomerse dag in de middag. Seizoen en tijdstip zijn opvallend. Het is het moment waarop je verlangt naar rust en naar thuis. De zomer kan warm en lang zijn. Je zoekt schaduw. Je kunt niet alsmaar in de hitte leven. De kinderen spelen op straat. Zij zien geen gevaar in de vreemde man. Ze gaan achter hem lopen: schaduwlopen. Maar de volwassenen zijn hun eerste onbevangenheid kwijt. De man en de kinderen kijken elkaar aan: de angst verdwijnt. Het leven kan doorgaan, maar na de crisis is het voor altijd anders. Niemand weet waar de man heen is gegaan. Hij heeft geen adres achtergelaten. Er is al zoveel gesproken en geschreven en nagedacht over dat gedicht van Martinus Nijhoff, Het uur u. (onlangs opnieuw verschenen met tekeningen van Jeroen Henneman). Alleen al de titel geeft zoveel te denken. Je kunt het lezen als het onbekende uur. Ineens kun je inje leven in een crisis komen, overvallen worden door een ziekte. Het gebeurt op een uur die niet in je agenda stond. Je kunt de titel ook lezen als: „het uur voorjou": jouw beslissende uur. Het uur van jouw waarheid. Het uur waarop je verlangen zich niet langer laat vermoorden en waarop je je verlangen doorgang geeft. Het uur waarop de angst niet langer de boventoon voert. Ik had in de nacht na het lezen van dit gedicht en het kijken naar de tekeningen een droom. Dromen kunnen een brief van de ziel zijn. Een kostbare brief herlees je en bewaarje. Ik droomde dat ik een kind zou dopen. Het zou een nooddoop zijn, want het kind werd ernstig gehandicapt geboren. Het bijzondere was dat de ouders tegen alle verwachtingen in bleven hopen. Dat verhinderde mij om tot de doop over te gaan. De doop leek hier eerder onheil aan te kondigen dan heil, nieuw leven. Ik kon dus niet anders dan wachten. Samen met de ouders. Naarmate ik langer wachtte, zag ik de baby worden tot een gezond kind. Lachend en gezond. De droom vertelt mij dat pastoraat wachten is, opdat het verlangen doorgang kan vinden. De mei\s van onheil, wat hem stuk, eenzaam, verdrietig maakt, opnieu w heil vindt, leven dat hem goed doet. Dat gebeurt er in een mens die zijn verlangen niet vermoord. De droom vertelt me ook van de kracht van het vertrouwen. Je kunt, ondanks alles wat er soms gebeurt in je leven, opnieuw geboren worden. Je komt aan in een nieuwe onbevangenheid. De „tweede"zei Han Fortmann. Crisis betekent ook zuivering. In de middag kan het leven opnieuw intens worden. Volop de moeite waard. Als je doorgroeit en als je aan de dreiging die ieder boven het hoofd hangt, een plaats weet te geven. Misschien is de man van het uur Ude dood. Maar het is erger datje ziel sterft, dan je lichaam. Wie zijn ziel niet laat sterven, gaat in de stilte van de middag iets verstaan van onsterfelijkheid. „Om gestorven dood te gaan, isgervade", dicht Nijhoff. Homobewegingen roepen hulp in van kardinaal Simonis AMSTERDAM - Het COC en het Landelijk Koördinatiepunt Groepen Kerk en Homoseksua liteit (LKP) vragen kardinaal dr. A.J. Simonis zijn invloed aan te wenden voor een andere houding van het Vaticaan te genover homoseksualiteit. Aanleiding voor dit verzoek is het recente document waarin het Vaticaan de bisschoppen er toe oproept gelijkberechtiging van homo- en heteroseksuelen in bepaalde gevallen te bestrij den. Het COC en het LKP schrijven in een open brief aan Simonis het „al erg genoeg" te vinden, dat de Rooms-Katholieke Kerk op theologische gronden homo seksuelen het recht op hun ei gen levensstijl ontzegt en ho moseksualiteit omschrijft als een objectieve afwijking. Maar het is „volstrekt onaanvaard baar" dat het Vaticaan oproept tot „regelrechte discriminatie en schending van de mensen rechten" en van bisschoppen verlangt dat zij anti-discrimina tie wetgeving tegengaan. Directeur A. van Kooten Nie- kerk van het COC rekent er niet op dat Simonis gehoor zal geven aan het verzoek van haar organisatie. Maar nadat diverse leden van hun grote zorgen blijk hadden gegeven, besloten de besturen van het COC en het LKP de brief te sturen als sig naal dat het Vaticaanse docu ment niet door de beugel kan. Het COC en het LKP beraden zich nog over andere acties. Hoewel de tekst van het docu ment in de Verenigde Staten al is verspreid, hebben de Neder landse bisschoppen nog altijd geen exemplaar ontvangen, al dus hun woordvoerder. Het COC daagde Simonis begin 1987 voor de rechter, nadat deze voor de radio begrip had getoond voor een huisbaas die geen kamer aan een homosek sueel paar wil verhuren. De rechtbank in Utrecht wees de vorderingen van de hand. Kindermoord of dan toch zeker doodslag. Vin cent van den Burg, Tweede-Kamerlid voor het CDA, reageerde deze week fel op een concept nota van zes vooraanstaande kinderartsen. Zij vinden dat actieve euthanasie bij baby's in uit zonderlijke gevallen mogelijk moet zijn. De con fessionele partijen zien hun voorspelling van het 'hellende vlak' steeds meer uitkomen. Na de wilsonbekwame comapatiënten en stoorden zijn nu de onmondige baby's aan de beurt, vrezen ze. Voor de kinderartsen is het een delicate kwestie. De ethische afwegingen van betrokken ouders verschillen hemelsbreed. Maar het aanschouwen van (onnodig) zwaar lij den van een pril brokje menselijk leven laat geen enkele volwassene onberoerd. „Uiteinde lijk", zegt kinderarts O.F. Norbruis, „staat het belang van het kind voor ons toch voorop". Kinderarts Norbruis over zeer 'delicaat vraagstuk' Is het leven voor een mon- gloïde kind niets waard? Sommige ouders schrikken zo na de geboorte van hun 'ongelukkige' baby, dat ze ernstig overwegen of hun kind niet beter een zachte dood kan sterven. Ouders in de jaren negentig kie zen bewust voor een kind en dan moet het ook perfect zijn. De wetenschap biedt daarbij een ongekende steun. Het is technisch heel goed mogelijk om vroegtijdig vast te stellen of er een jongetje of meisje in aan tocht is. In ons land is het uit ethisch oogpunt ech ter ondenkbaar dat op grond van geslacht een selectie wordt doorgevoerd. In China zou het voor ongewenste meisjes veel ellende na de geboorte kunnen Voorkomen. In ons land is het wel in brede kring geaccepteerd om een zwangerschap vroegtijdig af te breken als na een vruchtwater punctie blijkt dat het kind met een ernstige handicap ter we reld zal komen. Het aantal ba by's met open ruggetjes en wa terhoofdjes is daardoor flink af genomen. Aan de andere kant besluiten vrouwen op steeds la tere leeftijd kinderen te nemen waardoor de kans op een 'niet- volmaakt' kind groter is. Zo'n vijf jaar geleden baarde professor Voute opzien met zijn voorstel om kankerpatiëntjes zelf te laten bepalen of ze hun ellendige ziekte al dan niet tot het bittere einde willen bele ven. Hij oogstte veel veront waardiging die nu niet minder Uitgelekt De politieke reacties maken de discussie er niet gemakkelijker op, weet kinderarts O.F. Nor bruis die verbonden is aan het Medisch Spectrum Twente. „Het is goed dat er aandacht voor het onderwerp is. Het is al leen wat onhandig dat het con cept van een rapport nu blijk baar is uitgelekt. Het zou wel eens kunnen zijn dat accenten, zoals ze nu in de publiciteit ko men, in werkelijkheid anders blijken te liggen". U komt als kinderarts in een lastig parket als ouders bij u ko men met de delicate vraag of het niet beter is het leven van hun kind te beëindigen. „Ja. Daarom zullen we dit soort gevallen ook altijd in teamver band bespreken. Afhankelijk van de aard van de aangeboren afwijking zullen we dan in schatten wat de mogelijkheden van het kind nog zijn". U bedoelt: wat de levenver wachting is en dan vooral wat de kwaliteit van dat leven zal „Vooral dat laatste is natuurlijk erg belangrijk. Al is het uiter mate moeilijk om daarover een uitspraak te doen. Maar je kunt er wel met de nodige slagen om de arm op grond van erva ringen in vergelijkbare geval len iets van zeggen. We be spreken dat dan met de ouders. Bedenk wel en dat is het misleidende van de koppen in de krant deze week dat we dan niet spreken over euthana sie. Want strikt genomen kan euthanasie bij baby's niet. Bij euthanasie geef je zelf aan datje niet langer ondraaglijk wilt lij den. Dat is hier nu juist het gro te probleem. Jonge kinderen kunnen dat niet". „Het belang van het kind staat toch voorop" Vier redenen In vier gevallen zou volgens de zes vooraanstaande kin derartsen actief levens beëindigend mogen worden ingegrepen. Als een ernstig zieke pas geboren baby na het sta ken van een zinloze me dische handeling niet meteen overlijdt. Als na een paar dagen of weken blijkt dat de zorg niet in het belang was van het kind omdat de af wijkingen ernstiger zijn dan de artsen aanvanke lijk dachten. Als direct vanaf de ge boorte van een medische behandeling wordt afge zien en het kind niet meteen sterft maar wel lijdt. Als een pasgeborene op eigen krachten overleeft maar de afwijkingen zo ernstig zijn dat artsen en ouders zich afvragen wat de kwaliteit van het le ven zal zijn. In dat geval spreken de ou ders toch voor hun kind. Wat maakt dat voor verschil „Dat maakt puur formeel, (juridisch veel uit. Aan de ene kant kan een arts zeggen: luister, deze behandeling is zin loos. Terwijl de ouders zeggen: nee, we willen dat u alles op al les zet om door te gaan. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat ouders op een gegeven mo ment zeggen: wij willen stoppen terwijl de artsen zeggen dat een behandeling nog wel degelijk zinvol kan zijn. Toch kun je niet altijd bij voorbaat zeggen dat de ouders (aarzelend) het het beste weten. Daaruit moet u niet begrijpen dat we de ouders niet serieus nemen. Dat doen we natuurlijk wel. Zij moeten immers met hun kind verder. En dat is in feite het allerbelangrijkste. Als ouders vinden dat een leven niet heel lang moet worden ge rekt, dan zul je daar eerder aan toegeven. Maar wij zullen men sen nooit opdringen dat het met hun kind niet verder kan. Dat lijken me moeilijke gesprek ken. „Dat zijn het ook. Hoewel we geen intensive-care voor baby's hebben, krijgen we tcch met dit soort vraagstukken te maken. Dan is het vaak zo dat het kind de eerste dagen met maximale zorg goed is doorgekomen maar zich daarna toch allerlei com plicaties manifesteren. Dan ontstaat de onzekerheid en de discussie. Wat moet je dan ver der?" De groep van zes vooraanstaan de kinderartsen spreekt zelfs van actieve euthanasie door de toediening van medicijnen. „Nogmaals, ik denk dat het woord euthanasie bij deze jonge kinderen niet op zijn plaats is. Dat zal in het rapport ook niet zo gezegd zijn maar het wordt natuurlijk wel zo opgepikt. In deze gevallen is sprake van een noodsituatie. Van kinderen met een hele slechte prognose die door medisch ingrijpen zachter en misschien eerder kunnen in slapen." U kunt zich voorstellen dat mensen daar principieel be zwaar tegen hebben „Ja." Aan de andere kant zult als arts veel pijn en ellende bij kinderen „Daarom moetje als kinderarts ook voor de belangen van het kind opkomen. Dat is toch wel de kern van het geheel. En daarbij komen dan de belangen van de ouders en van de rechts orde." In ons land bestaat een breed ge accepteerde euthanasiepraktijk voor wilsbekwamen waarbij artsen niet vervolgd worden als ze aantonen uiterst zorgvuldig gehandeld te hebben. Kan die richtlijn niet ook hier toegepast worden „Dat is heel moeilijk. Het blij ven onmondige patiënten." Elke ouder zal de grens anders leggen. Sommigen vinden het leven van mongololde kind, dat heel gelukkig kan zijn, al onver draaglijk. Anderen zullen een zwaar gehandicapt kind met chronische pijn tot in lengte van jaren liefdevol verzorgen. Is het mogelijk en menselijk om daar in als arts ethische grenzen te trekken „Dat soort richtlijnen zouden niet werken en ook niet goed zijn. De verschillen zijn er en worden geaccepteerd. Het is ook niet niet zo dat iedereen verplicht wordt tot diagnostiek tijdens de zwangerschap boven een bepaalde leeftijd. Over dat soort zaken wordt in alle open heid met ouders gepraat. Het is niet zo dat na een punctie het leven van de foetus bij een slechte uitslag per definitie be ëindigd zal worden. Nee, er zijn mensen die dat toch accepte ren. Anderen zien wel reden om hun zwangerschap te beëindi gen. Die vrijheid bestaat en ik denk dat dat een goede zaak is." Eerste stappen ISRAËL onderhoudt normale diplomatieke betrekkingei met alle niet-Arabische landen, behalve met het Vaticaan Israël is er al lang op op gebrand ook het Vaticaan aan he r rijtje te kunnen toevoegen, maar het Vaticaan heeft steeds de boot afgehouden. Het Vaticaan heeft de staat Israël sea dert zijn stichting in 1948 niet officieel willen erkennen hoewel het nooit het bestaansrecht van Israël heeft betwist Voor die afwachtende houding ten aanzien van Israël heef het Vaticaan zijn eigen redenen. De grenzen van de nieuw» staat lagen en liggen bijvoorbeeld niet vast. Ook heeft hef Vaticaan de annexatie van Oost-Jeruzalem door Israël nooil erkend. Het Vaticaan pleit integendeel voor een internatio nale status van Jeruzalem, een stad die als heilige stad vooijt de drie monotheïstische wereldgodsdiensten niet aan eeif land toebehoort, maar aan heel de wereld, een stad boven\ dien waar, volgens de paus, de drie godsdiensten broederlijl naast elkaar zouden moeten kunnen bestaan. Maar met de strijd tussen joden en Arabieren die al decennia duurt, kar er van een dergelijke broederschap geen sprake zijn. Hef Vaticaan legt zich evenmin neer bij de annexatie de factd1 van de bezette Palestijnse gebieden. FOTO: SP Kamerleden vallen vooral over het feit dat de werkgroep zegt dat artsen de overlijdensakte maar vals moeten invullen zo lang euthansie bij baby's niet wettelijk geregeld is. Verbaast die uitspraak van uw collega's u niet „Ik denk dat het begrijpelijk is dat artsen daartoe komen door het ontbreken van een duidelijk kader. Want - dat is nu wel ge bleken - het heeft in de gangba re euthanasiepraktijk al tot grote problemen geleid." Je haalt je wel wat op de hals als je de overlijdensakte bij eutha nasie juist invult. „Ja, het heeft nogal wat conse quenties. Vooral omdat het tot gevolg kan hebben dat kinder artsen handelingen ten gunste van het kind niet meer zullen uitvoeren waartoe ze anders ze ker wel waren overgegaan. Het is wel zeker dat veel meer eu thanasie plaatsvindt dan je op grond van de meldingen zou mogen vermoeden." U zou ook kunnen zeggen dat het tot de competentie van de arts behoort om bij wilsonbe- kwamen een beslissing te ne- „Dat lijkt me niet de goede weg." U wordt er wel mee geconfron teerd. „Ja, het komt voor dat ouders komen en zeggen: dokter, zo gaat het niet. Ik kan mijn kind niet zo zien lijden. Hoe moet dat nu verder?" Ik zal er niet ver naast zitten als ik vermoed dat kinderartsen in zulke gevallen aan de wens van de ouders om hun kind uit zijn lijden te verlossen zullen vol doen. „Dat zal ongetwijfeld." Vier redenen In vier gevallen zou volgens de zes vooraanstaande kinderart sen actief levensbeëindigend mogen worden ingegrepen. Als een ernstig zieke pasge boren baby na het staken van een zinloze medische handeling niet meteen overlijdt. Als na een paar dagen of we ken blijkt dat de zorg niet in het belang was van het kind omdat de afwijkingen ernstiger zijn dan de artsen aanvankelijk dachten. Als direct vanaf de geboorte van een medische behandeling wordt afgezien en het kind niet meteen sterft maar wel lijdt. Als een pasgeborene op eigen krachten overleeft maar de af wijkingen zo ernstig zijn dat artsen en ouders zich afvragen wat de kwaliteit van het leven zal zijn. BOVENDIEN wilde het Vaticaan door de erkening van dé: joodse staat de talrijke katholieke en christelijke gemeen)' schappen in de Arabische wereld niet van zich vervreem|< den. De paus heeft als hoofd van de Katholieke Kerk van'1 zelfsprekend de plicht eerst en vooral voor zijn eigen kuddr te zorgen. Er waren en zijn bloeiende christelijke Paler stijnse gemeenschappen in Israël, in de bezette gebieden ei^ de Palestijnse diaspora. Zolang er geen definitieve oplossing komt voor het Midden-Oosten waarmee ook de Palestij neih vrede kunnen hebben, kan het Vaticaan het zich niet pert mitteren de indruk te wekken de Palestijnse christenen iih de steek te laten. De pauselijke bezorgdheid voor de christe 1 nen in de Arabische wereld kwam bijvoorbeeld ook tot uil ting tijdens de moordende oorlog in Libanon. De paus heefh herhaaldelijk zijn solidariteit betuigd met de christenen var Libanon, in de eerste plaats de Maronieten. Hij heeft zier zelfs herhaalde malen bereid verklaard persoonlijk naar LifJ banon te gaan om te trachten de vrede in het verwoeste lanc terug te brengen, een reis die men hem natuurlijk afgeraden heeft, want voor de fanatieke islamitische ontvoerdersben^ den zou hij een onschatbare prooi zijn geweest. WOENSDAG werd in Rome bekendgemaakt dat een geza menlijke Vaticaans-Israëlische commissie wordt opgerich die de mogelijkheden voor het opzetten van normale diplc matieke betrekkingen tussen het Vaticaan en Israël moe onderzoeken. Dat is een eerste stap waarvan het einddot alleen maar kan zijn de erkenning van Israël door het Vati caan. Maar die erkenning zal vanzelfsprekend nog niet voo morgen zijn. De weg naar vrede tussen Israëliërs en Pale stijnen en tussen Israël en de Arabische landen is nog lang. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit v Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071 -134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A. vai Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826). in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piêt. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)- L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K. Swiers, M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M, de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordouw (Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- e publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs. M. de Cocq. Nabezorglng Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m v 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar n 08.30 tot 17.00 uur. n 18.00 tot 19.00 uur. op z, 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2