'£eidóc6owiant Alles is mogelijk in 'Batman Returns' mal Ie ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1992 PAGINA D8 Idoor BERT JANSMA AMSTERDAM De kans is klein dat bij de Nederlandse pre mière van 'Batman' over enkele weken een aantal levende, tam me Koningspinguïns aanwezig zal zijn. Aan Nederland gaat de 'Batman-hype' een beetje voor bij. Maar vanuit een aantal ande re landen kwamen via filmmaat schappij Warner Bros diverse smeekbedes binnen bij Richard Hill (eigenaar van 'Birdland', een natuur- en pretpark in de Amerikaanse Cotswolds) om een paar van zijn pinguïns in hun richting te sturen. Waarom eigenlijk niet, denk je, als je 'Batman returns' gezien hebt. Alles is toch mogelijk? Vier grote pinguïns die hun misdadige leider, Danny de Vito alias The Penguin, als volleerde dood gravers op zijn laatste buiklanding rich ting de eeuwige wateren begeleiden. Of een heel legertje pinguïns dat gewa pend met kleine raketten op de rug probeert Gotham City te onderwerpen.. De raketten worden inderdaad afge vuurd. Alles is mogelijk. In Amerika stonden de activisten van de Vereni ging Dierenrechten voortdurend bij Warner Bros op de stoep. Of ze gek wa ren om pinguïns tot zulke oneerbare daden aan te zetten. Bij Warner waren ze niet echt gek. Richard Hill had een lijst met garanties die de filmmaat schappij hem moest geven, wilden ze zijn pinguïns, bij hem opgegroeid uit ei eren die hij in '89 in Antarctica verza melde, gebruiken. Een aantal pinguïns had inderdaad een namaak-raketje op de rug. Maar ze waren zo tam (Hill: „Ze denken dat ik hun moeder ben, en ze gedragen zich als kinderen") dat ze het zich lieten welgevallen. Eén niet, en die werd volgens Hill in het blad Empire door de filmcrew onmiddel lijk 'Michael Keaton' gedoopt. Omdat hoofdrolspeler Michael Keaton blijk baar ook wel eens dagen had dat hij zich niet achter de voorgevormde borst- partij van zijn eigen Batman-kostuum wilde verschansen. Kleine mensen Nee, de beelden van de pinguïns in 'Batman returns' bestaan uit opnames van echte Zwartvoet- en Koningspin guïns; dertig pinguïn-robots, gemaakt en bewogen door de 'special-effect'- studio van Stan Winston, vier Konings pinguïn-kostuums voortbewogen door kleine mensen binnenin en drie-dimen sionale door de computers van Boss Film gegenereerde pinguïnbeelden. Want alles is mogelijk op film, maar met enige moeite en tegen een prijs. Maar wat dat laatste betreft waren de limieten bij Warner Bros vanleen rede lijke kwaliteit elastiek. Dat mocht ook wel. In '89 kwam de maatschappij met de eerste 'Batman', een bescheiden produktie die een van de grootste geld makers werd in de filmgeschiedenis: opbrengst 406 miljoen dollar uit bios coopkaartjes, 150 miljoen dollar aan vi deorechten en nog eens 750 miljoen dollar uit de 'merchandizing' van Bat- man-produkten. Met zijn kleine hono rarium en z'n paar procent uit de op brengst van de film werd Jack Nichol son in één klap multimiljonair. Met zo'n film in je achterzak kun je nog eens een gokje wagen. Die gok is inmiddels al geslaagd. Ondanks dat hoofdrolspe ler Michael Keaton nu ook wel multi miljonair wilde worden met z'n tweede optreden als de 'Caped Cruisader', dat Michelle Pfeiffer de zwangere Annette Bening slechts voor drie miljoen dollar kwam vervangen als 'Catwoman', en ondanks dat ditmaal de hele film in de duurste studio's van Amerika werd op genomen. Een blik op het 'Weekly Box Office Report' uit Variety van 20 juli toont een bruto-recette in alleen de Verenigde Staten en Canada van ruim 141 miljoen dollar. 'Batman returns' zou tachtig miljoen dollar gekost heb ben. Op het moment van de peiling draaide de film pas vier weken in de Amerikaanse bioscooptheaters. andere Amerikaanse fenomeen. En zoeken we dan tóch iets Europees, dan vinden we dat alleen in een naam. Want de éndere tegenstander van Batman, een door Christopher Walken gespeel de spijkerharde zakenman, heet Max Shreck. Hij heeft de C in z'n achter naam verloren, maar het is de naam van de acteur die beroemd werd door zijn rol in een van de eerste beroemde Eu ropese griezelfilmprodukties: Max Schreck uit 'Nosferatu'. „Nee, geen toeval, moedwillig gekozen" aldus de makers. De misdadige Danny de Vito alias The Penguin Batman (Michael Keaton), strijder tegen het kwaad. VERVOLG VAN TACHTIG MILJOEN DOLLAR Enorme snavel 'Batman returns' is inderdaad een bete re film geworden dan 'Batman'. Niet door de visuele overdaad, niet door de in een ballonpak gestoken, en met een enorme snavel onherkenbare Danny de Vito als 'The penguin', maar hoofdza kelijk omdat de rol van Keaton als de zakenman met een dubbelleven iets meer werd uitgediept, en omdat Mi chelle Pfeiffer als de Katvrouw een mooi tegenwicht vormt en er tussen beide gespleten persoonlijkheden een spanning ontstaat die werkt. Het is bij na onthutsend te stellen dat het een dóódsimpel dramatisch element is dat alleen een beetje nadenken en wat pa pier heeft gekost, dat die gigantische produktie beter bij elkaar houdt en bo ven het eerste deel uittilt. Laat geen Amerikaan het horen. Die wil popcorn eten, en kijken naar de 'over the top'- beelden van een verloederend Gotham City, een slappe burgemeester, de mis daad die de stad overneemt, schurkach tige presidentskandidaten die de massa manipuleren. En lezen hoe de ontwer per van het rubberkostuum van kat vrouw Michelle Pfeiffer zwoegde om de kruispartij ervan draagbaar te houden. Hoe Danny de Vito zich elke draaidag twee uur moest laten volsmeren met meer schmink dan het hele Nationale Toneel in één week gebruikt. Hoe 'dub bel' de verhouding tussen Keaton en Pfeiffer was omdat zij ooit iets in wer kelijkheid met elkaar 'hadden'. En in welk land zou een actrice zoveel pijnlijke moeite voor een rol doen als Sean Young deed voor Pfeiffers rol als Catwoman. Young brak in '89 een van haar ledematen en kon zo niet de rol van Vicky Vale vervullen in de eerste 'Batman'. Ze vond dat ze recht op re vanche had: de katvrouw dus. Ze liet zich een kostuum aanmeten, liep er 'live' een beroemde talkshow (van Joan Rivers) mee binnen, huurde een privé- vliegtuig naar Los Angeles, en reed daarna met haar broer Don achter het stuur van een limousine in kostuum de studio's van Warner binnen om ieder een te overtuigen dat zij de ideale kat vrouw was. Regisseur Tim Burton c.s. vonden dus van niet. En Sean Young zal de eerste jaren door haar eigen stunt achtervolgd worden in de pers. Poeha Met 'Batman returns' redden ze het op nieuw wel bij Warner Bros. 'Batman' staat er gelijk aan 'Jackpot'. Met de ook al enorm succesvolle 'Lethal Weapon III' moet de maatschappij bezig zijn aan een van de betere jaren uit haar be staan. In Nederland wilde het niet zo met 'Batman'. Rond de première van de eerste 'Batman' op 9 oktober '89 werd een hoop poeha gemaakt, er was een voor ons land enorm bedrag aan betaal de reclame uitgegeven, maar Neder land ging er niet voor door de knieën. De filmpers al helemaal niet. Want die kreeg de film niet eens te zien. Een oe kaze van het Europese hoofdkantoor van Warner Bros: het creëren van een sfeer van geheimzinnigheid en ver wachting. Zoiets kan tegen je werken. Een aantal filmjournalisten ging toen naar Londen, een aantal trok bij Ant werpen de grens over om daar 'Batman' in een reguliere bioscoopvertoning te zien. Het bleek een hoop decor en wei nig film. Een opgepompte strip die bij vertoning met fluittonen leegliep. 'Bat man' liep goed in Nederland, maar van een rage was geen sprake. En of er na aftrek van de reclamegelden nog iets van de recettes overbleef is de vraag. De nieuwe lichting bij Warner Bros doet het wat Nederlandser. De film wordt gewoon voorvertoond voor de pers. Ook al werd in Amerika bij de op name opnieuw zeer geheimzinnig ge daan. Diverse filmtijdschriften hadden foto's van Michael Keaton op de 'front' waarop hij in 'Batman'-cape een dienst- deur opent waarachter je een glimpje van decors kan zien. Op de deur de Tom poes Ach, het hele 'Batman'-gebeuren is ten slotte ook een typisch Amerikaans fe nomeen. Naast jazzmuziek en in zekere zin de bioscoopfilm, hebben de Vere nigde Staten alleen de cartoonstrip als eigen bijdrage aan de wereldcultuur ge leverd. En Bob Kane's 'Batman', met z'n hyperbolen van een samenleving van uitersten, z'n strijd van eenmansvi- gilante Bruce Wayne (alias Batman) te gen megalomane misdadige breinen, is typisch een produkt van een land waar 'the sky the limit' is. Als Amerika 'Bat man' koestert, knelt het z'n bloedeigen baby aan de borst. Tegenover Bob Ka ne's oerstrip, hadden wij Tom Poes, Ka pitein Rob en de Donald Duck. Er werd toch wat vreemd aangekeken te gen de tv-films in de vijftiger en zestiger jaren rond de gemantelde misdaadbe strijder. Pure 'camp' voor wie ze nu weer ziet. Met Adam West in een knul lig uitgebouwd interlocje tegen de mis daad en met adembenemende speciale effecten waarin hij tegen muren opliep, bereikt door de camera op z'n kant te zetten. Met de eerste 'Batman' paste Amerika z'n eigen geesteskind aan de tijd aan. Dat gebeurde toen nog in En geland, vanwege de kosten. En de enor me sets van de vorig jaar door zelf moord om het leven gekomen Anthon Furst staan daar nog. Ongebruikt. Nu blijkt dat regisseur Tim Burton toen óók niet echt tevreden geweest was over het verhaal dat hij moest verfil men. „Er waren gedeeltes die ik leuk vond, maar soms was het een beetje vervelend", bekent hij nu. En hoofdrol speler Michael Keaton: „De leiding werd Burton toen een beetje te veel uit handen genomen". Americana Om de zekerheid te hebben dat 'Bat man returns' puur en puur Amerikaans zou zijn, er geen smetjes van een Euro pese cultuur aan zouden kleven, liet men de sets van Furst in de Britse stu dio's staan en begon men opnieuw in Amerika. Mèt Amerikanen. De groot ste set van de Warner Studio's (Stage 16) werd volgebouwd met de enorm de cors van Gotham City en Gotham Pla za, een cartoonversie van New Yorks Rockefeller Centre. Tegelijkertijd werd Stage 12 bij Universal City Studio's in gehuurd om daar de ondergrondse rio len te bouwen waar Batmans tegenstan der, 'The Penguin', moest huizen. Alle maal binnen, op 'sound stages'. Op het studioterrein van Warner Bros, werden enkele stukken straat van Gotham City nagebouwd. Met gebruikmaking van de decors van twee beroemde Warner-hits uit het verleden die daar nog stonden. Die van de befaamde gangsterfilm 'An gels with dirty faces' (uit 1938) en van John Hustons verfilming uit 1982 van de musical 'Annie': twee typische brok stukken 'Americana' van de laatste vijf tig jaar verbonden met 'Batman', dat IL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 28