Wandelen in teken van taal ra» Unieke atlas in paleis op de Dam EeidaeCouttmt LEVEN WELZIJN Loire- streek heeft meer dan kastelen Geologisch Museum Artis vertelt levensverhaal van Moeder Aarde WOENSDAG 29 JULI 1992 De toeristische boom heeft vele takken. Van berm- en massatoerisme tot 'groene' en cultuur-historische ont dekkingsreizen. De Culturele Raad Overijssel heeft daar samen met de VVV's van Kampen, Ommen en Oot- marsum een nieuwe variant aan toegevoegd: het taaltoeris- me. Onder het motto 'Woord makers in de winkel' zijn in de drie Overijsselse plaatsen veer tig winkeletalages ingericht met getekende portretten en attributen die betrekking heb ben op zogeheten 'eponiemen'. Dat zijn produktnamen, ont leend aan personen. Zo dankt bijvoorbeeld een van de be langrijkste Nederlandse aard appelrassen, het bintje, zijn naam aan een Fries school- meiske. Zij zat aan het begin van deze eeuw in de klas bij Kornelis Lieuwe de Vries uit Suameer. In zijn vrije tijd was deze 'bovenmeester' een ver woed aardappelkweker. Toen hij in 1905 in glazen potten, ge maakt van afgedankte feest verlichting, een aardappelras kweekte dat groot van stuk, goed van smaak, goed te koken en niet kruimig was, noemde hij het naar de ijverigste krui mel uit zijn klas, Bintje Jans- Doordrenkt Onze taal is doordrenkt met eponiemen. Een voorbeeld: De saxofonist wreef over zijn buik die de spencer onder zijn colbert deed bollen. Hij had trek. Zou 'ie een sandwich ne men, of iets stevigers? Hij koos een chateaubriand, met een Bloody Mary als aperatief en een peche melba toe. Achter dit alineaatje gaan ze ven historische personen schuil en een reeks anecdotes. De saxofoon uit ons voorbeeld is genoemd naar zijn uitvinder, de Belg Antoine Joseph Sax, die de verouderde ventielbeu gel nieuw leven inblies. De mouwloze spencer dankt zijn naam aan de Engelse graaf George John Spencer (1758- 1834). Deze minister van mari ne viel op een avond voor de open haard in slaap. Een mouw van zijn trui vloog in brand. Om het evenwicht te herstel len scheurde hij de andere er ook maar af. Een Franse collega van Spen cer, de Franse minister van fi nanciën Jean Baptiste Colbert, drukte zijn stempel op de he renmode. Hij droeg als eerste een jas zonder panden, het col bertje. De sandwich herinnert aan de gokker graaf van Sandwich. Die was in 1762 zo in de ban van het spel dat hij de kaartta fel niet wilde verlaten. Daarom liet hij het vlees van de avond maaltijd tussen twee sneetjes brood opdienen. De dikke bief stuk van ossehaas, die bekend staat als de chateaubriand, houdt de herinnering levend aan de Franse schrijver, diplo maat en staatsman Frangois René graaf van Chateaubriand (1768-1848), die zich in de bui tenechtelijke sponde harts tochtelijk overgaf aan de ver lokkingen des vlezes. Een cha teaubriand bracht de levensge nieter daarna weer op krach ten. In een poging het katholicisme in Engeland te herstellen liet koningin Mary I (1516-1568) vele vooraanstaande protes tanten op de brandstapel roos teren. Haar bloedige bewind leverde haar de bijnaam Bloody Mary op. Die leeft voort in een mixdrankje van wodka en tomatensap. Helen Porter Mitchell was een heel wat vrediger typetje. Deze Australische operazangeres trad op onder de artiesten naam Melba, afgeleid van Mel bourne. Vanaf 1918 mocht zij de Engelse titel Dame voeren en stond zij bekend als Dame Melba. Deze bepaald niet ijs koude lady kreeg het eens aan de stok met Georges-Auguste Escoffier, de beroemde chef kok van het Savoy hotel in Londen. Tijdens een galasou per wilde de zangeres peches flambees als dessert, maar Es coffier stond er op ijs te server en. Deze onenigheid eindigde in een culinair compromis: een nieuw gerecht, bestaande uit roomijs met gepocheerde per zikken. Als dank voor deze op lossing gaf Lady Melba toe stemming om dit nieuwe ge- De taaltoeristische wandelingen voeren langs de fraaiste monumenten van Ommen, Ootmarsum en Kampen, waarvan de bekende Koornmarktspoort in de route is opgenomen. FOTO: WV Kampen recht naar haar te noemen: Pe che Melba. Bij de taairoute hoort een vlot geschreven gidsje. Daarin pas seren veertig woordmakers de revue. Er zitten oude beken den tussen, als Ampère, Cha nel, Diesel, Dunlop, Gilette, de zoetekauw baron Hop (van het Haagse hopje), de fotograaf Kiek (van het 'kiekje'), Kneipp, Pasteur en Watt. Ook minder bekende eponiemen komen aan bod. Nicotine bijvoorbeeld, genoemd naar de Fransman Jean Nicot, die in het midden van de 16e eeuw de tabaks plant in Europa introduceerde. De taaltoeristische route be steedt ook aandacht aan de uit gever en schrijver van de eer ste moderne reisgids, de Duit ser Karl Baedeker. Piloten van de Luftwaffe die in 1941 en 'Woordmakers in de winkel' laat de wandelaar kennis maken met onder meer de saxofoon, uitgevonden door Antoine Joseph Sax met als grootste telg de bassaxofoon. FOTO: SP 1942 Engelse steden als Bath, Canterbury en Norwich bom bardeerden, gebruikten 'de Baedeker' om opzettelijk doe len van groot cultuurhistorisch belang uit te kiezen. Op die manier wilden zij de geallieer de bombardementen op Keu len en Lübeck wreken. Een aantrekkelijke wandel route rijgt de veertig etalages met eponiemen aaneen. De wandelaar maakt op die wijze ook kennis met de belangrijk ste historische panden en plek jes van Kampen, Ommen en Ootmarsum. De route stimu leert dus zowel de belangstel ling voor de Nederlandse taal als voor de geschiedenis. Voor de jury van de ANWB/NBT Toerisme Trofee 1992 was dat een reden om de initiatiefne mers een pluim op de hoed te steken. Het project kreeg een eervolle vermelding. De wandelroute en het eponie mengidsje kosten 3,50. Aan 'Woordmakers in de winkel' is ook een prijsvraag verbonden. In augustus kan de route wor den gelopen in Kampen en in Ommen en in Ootmarsum in september en oktober. Infor matie is verkrijgbaar bij de VW Kampen, telefoon 05202- 13500. Wijn uit de streek van de Loire is bekend, maar het gebied is ook vermaard vanwege zijn vruchtentaarten waarin appelen, pruimen, abrikozen, perziken, peren, aardbeien, frambozen en kersen worden verwerkt. FOTO: EPA Ij 1 Veel mensen zullen het Loi- re-gebied kennen vanwege de vele kastelen die langs deze Franse rivier staan. Maar behalve deze gebou wen, die overigens zeker een bezoek waard zijn, zijn er meer dingen in dit gebied te zien. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk per auto het hele stroomgebied te volgen en te zien hoe de ri vier fraai slingerend door het landschap stroomt. Behalve de Loire zijn er ook be paalde steden in deze streek de moeite waard: Anger met een prachtig kasteel en een goti sche kathedraal, Tours, Blois en natuurlijk Orléans, de stad die sommigen zich zullen her inneren van Jeanne d'Arc. Per auto, maar ook per fiets zijn er hier mooie tochten te maken. De streek is over het al gemeen zacht glooiend, waar door een fietstocht geen mar teltocht hoeft te worden. Natuurlijk ontkomt de bezoe ker hier niet aan de vele kaste len die aan de Loire staan. Het klimaat en het vredige land schap zorgden er voor dat de Franse adel in de vijftiende eeuw het hectische Parijse le ven verruilde voor de kastelen van deze rivier. Van deze mees terwerken in renaissance-stijl zijn er nog ongeveer honderd twintig bewaard gebleven. Het kasteel Chambord met zijn vierhonderdveertig kamers» wordt wel als het beroemdste beschouwd. In de tijd dat het kasteel Che- nonceau werd gebouwd, ont vingen de belastingontvangers ongetwijfeld nog topsalarissen, want de opdrachtgever van dit stulpje, Thomas Bohier, be kleedde in die tijd zo'n functie. Overigens was het niet hij, maar zijn vrouw Cathérine Briconnet die de bouw van het kasteel op zich nam, omdat haar man zo vaak op dienstreis was. Zij bleek in sommige opzichten praktischer ingesteld te zijn dan de architect èn zorgde er bijvoorbeeld voor dat de af standen tussen de keukens en eetzalen niet al te groot waren. Op die manier sleten de schoenzolen van het personeel heel wat minder dan in sommi ge andere kastelen het geval was. Behalve Cathérine Briconnet hebben ook andere vrouwen een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Chenon- ceau. Koning Hendrik II, die getrouwd was met Cathérine de Medicis, schonk het kasteel aan zijn minnares Diane de Poitiers. De tuin die zij heeft aangelegd, wordt samen met die van het kasteel Villandry als een van de mooiste van het hele gebied beschouwd. Toen Hendrik II bij een ongeluk om het leven kwam, nam Cathéri ne de Medicis wraak door de minnares van haar man uit het kasteel te zetten en te verban nen naar het nogal sombere kasteel Chaumont. In de jaren daarna heeft Cathé rine het kasteel Chenonceau verder verfraaid, onder meer door de bouw van de zestig me ter lange galerij over de Cher, de zijrivier van de Loire waar dit kasteel aan ligt. Er wordt overigens veel aan dacht besteed aan de instand houding van de kastelen: de meeste kunnen worden be zocht en 's zomers zijn in som mige ervan klank- en lichtspe len te bewonderen. Kasteel- en routebeschrijvin gen zijn bij de ANWB en de boekhandels te verkrijgen. Een daarvan is de groene Michelin- gids 'Chateaux de la Loire'. Zacht klimaat De Loire-streek heeft een zacht klimaat, prima weer dus voor een vakantie. Bovendien is de fruitteelt en de wijnbouw hierdoor tot bloei gekomen. Terwijl de Provence de groen tetuin van Frankrijk wordt ge noemd, is het Loire-dal de ba kermat van de fruitteelt. De fa meuze appeltaarten van de De moiselles Tatin, de pruneaux van Tours en de vruchtentaar ten met abrikozen, perziken, peren, aardbeien, frambozen en kersen hebben hun oor sprong in de Loire-streek. De bij ons bekende pruimen 'reine claudes' hebben hun naam te danken aan een ver woed tuinierster: de zeer ge liefde koningin Claude de France, echtgenote van Frans I. Ook onze goudreinette is naar haar genoemd (reinette betekent koninginnetje). Wat de wijnbouw betreft zijn Muscadet, Rosé d'Anjou, Vou- vray, Saumur, Touraine en Sancerre wel de meest bekende wijnsoorten uit dit gebied. Het zijn over het algemeen droge, witte wijnen van hoge kwali teit. Tot de bekendste produkten van de Loire-keuken behoren wildgerechten uit de Sologne (zoals civet de lièvre: hazepe- per), rillettes de porc (een soort paté van tot draadjes gekookt varkensvlees met spek), zoet watervisgerechten, peren in rode wijn en pruimen in witte wijn. Ook met fruit bereide vlees- en wildschotels, zoals ca nard a l'orange en onderstaand gerecht, behoren tot de popu laire gerechten uit deze streek. Idoor AAP STRUIJS De aarde schokt voortdu rend. Ook vandaag zijn er weer duizenden aardbevin gen geweest. Of liever gezegd bevinkjes, want meestal zijn het niet meer dan vluchtige fronsjes op het gerimpelde gelaat van Moeder Aarde. Wereldschokkende rampen, zo als in 1976 in het Chinese Tang- Shan, waarbij 750.000 mensen om het leven kwamen, zijn ge lukkig een unicum. Dat geldt ook voor aardbevingen in onze streken. Hooguit een paar keer per eeuw wordt ons land opge schrikt door een natuurramp van het kaliber die eerder dit jaar half Nederland uit de slaap rukte en voor tientallen miljoe nen guldens schade aanrichtte. Toch trilt ook ons land perma nent op zijn grondvesten. Dat is te zien in het nieuwe Geolo gisch Museum in de Amsterd- samse dierentuin Artis. In één van de drie zalen staat een seis mometer, waarmee weten schappers permanent de pols van Moeder Aarde voelen. Het supergevoelige apparaat regis treert feilloos de trillingen van de ontelbare aardbevingen en bevinkjes die door de aarde ja gen. De harteklop van de bodem verschijnt als schichtige lijntjes op een strook papier en op een kleurig beeldscherm. De seismometer vormt één van de vele aantrekkelijke onderde len van de permanente tentoon stelling 'Genesis in Artis'. Die neemt de bezoeker in reuzen stappen mee door het familie album van Moeder Aarde. Het nieuwe museum laat zien hoe de aarde 4,6 miljard jaar gele den ontstond door de samen klontering van stof en gruis uit de oerknal. Er wordt uitvoerig ingegaan op de oorzaak en de gevolgen van continentver schuivingen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, de wer king van de aardse thermos taat. Ook zijn de bouwstenen van onze planeet te zien: van de meest gangbare gesteenten, tot adembenemende kristallen en mineralen, waaronder fluores cerende die spookachtig oplich ten in het donker; een lichtend voorbeeld dat de natuur ook een geniaal kunstenares is. Levensverhaal Maar het boeiendst is natuur lijk het verhaal over het leven op aarde: van de eerste herken bare sporen van leven, via de ontwikkeling van het leven in zee, gevolgd door die op het land, tot het ontstaan en de op komst van de zoogdieren. Wat In het Geologisch Museum is de schedel te zien van één van onze voorouders, de Neanderthaler. FOTO:SP hier in één zinnetje is samenge bald omspant in werkelijkheid een periode van meer dan drie miljard jaar. Het Geologische Museum illustreert dat levens verhaal met replica's en origi nele fossielen, schedels, skelet ten en afbeeldingen uit alle hoofdstukken van de aardse ge schiedenis. Er zijn heel nietige voorbeelden van leven te zien, bijvoorbeeld overblijfselen van blauwgroene algen, stromatolieten genaamd, die drie miljard jaar geleden de eerste vormen van leven vorm den. Maar ook kolossen, zoals een zeven meter lang skelet van de Stegosaurus, een dinosau riër die 145 miljoen jaar geleden op dit ondermaanse rond-' stampte en een 2,5 meter hoog en drie meter lange skelet van een reuzenhert dat zo'n 12.000 jaar geleden ook onze streken Natuurlijk toont het Geolo gisch Museum ook de schedel van één van onze voorouders, de Neanderthaler. Zo'n kwart miljoen jaar geleden verscheen de moderne mens ten tonele. De Homo Sapiens komt dus eigen lijk nog maar net kijken, maar heeft met name de laatste 100 jaar méér schade aangericht dan in de ruim 3.000.000.000 jaar ervoor. Overbevolking, in dustrialisatie, uitputten van energiebronnen, ontbossing en zovoort brengen het leven op aarde steeds dichter bij de af grond. En dat is de spiegel die het Gelogische Museum Artis de bezoekers voorhoudt. Met een reusachtige opengewerkte klok maakt de expositie duide lijk dat het leven (biosfeer), het water (hydrosfeer), dampkring (atmosfeer) en de vaste aarde (geosfeer) op elkaar inwerken en een eenheid vormen. Als een van de raderen hapert staat de klok stil. Het motto van nieuwe museum dat bij de hoofdingang is gepenseeld luidt daarom: ,,Het leven beïnvloedt de Aarde. De Aarde beïnvloedt het leven. Gekookte steen Het is de vraag of jeugdige be- zoekertjes van die boodschap doordrongen raken. De presen tatie van 'Genesis in Artis' is namelijk niet eenvoudig. Kin deren zullen vooral aangespro ken raken door details, de in drukwekkende skeletten bij voorbeeld, of de ragfijne fossie len en schitterende mineralen uit het kunstatelier van Moeder Aarde. Veel indruk maakt ook ook de 'schacht' die een blik in het gloeiende binnenste van de aarde gunt. Het magma kolkt en kookt. Onderaards gerom mel versterkt het mysterieuze beeld. Een jongetje met een stemband waarvan het profiel duidelijk is gesleten op de klin kers van de Amsterdamse taai straat, voorziet het hellevuur van een geheel eigen ondertite ling: „Krijg nou wat, gekookte steen met bubbels". Het nieuwe Geologisch Mu seum vormt de verbindende schakel tussen het Artis Plane tarium, het Zoölogisch Museum en de dieren en planten in de dierentuin. Alles is met één kaartje toegankelijk. Geopend: dagelijks 9-17 uur. Entree: vol wassenen 17,50, kinderen 4 t/m 9 jaar 10. Artis is vanaf Amsterdam CS te bereiken met tramlijn 9. Op 't randje HERMAN JANSEN Bijna zagen we iemand doodvallen. En nog iemand, en nog iemand. De toeristenstroom naar de republiek Ierland kwam afgelopen maand slechts rustig op gang, dus op uitvallers zat haar groene schatkist niet te wachten. Maar boven op de Cliffs of Moher, die maximaal 220 meter steil oprijzen uit de Atlantische Oceaan, leken veel Europese vakantiegangers Ierland (en daarmee het aardse leven) via de westkust te willen verlaten. Netzoals ons groepje wandelaars hadden zij hun auto's achtergelaten op een parkeerterrein dat op veilige afstand ligt van de 'dodelijke rand'. Niet zoals wij kwamen zij drie meter één lichaamslengte plus ruim een meter spelingvoor wanneer je mocht vallen' voorde rand van de klif tot definitieve stilstand. Of deze mensen nu levensmoe waren of blind, te avontuurlijk of dom, dat weet ik niet. Op de goed gelukte foto 's die wij veilig vanachter een leistenen plaat hebben kunnen nemen, zie je nog eens goed waarom onze maag zich op die momenten omdraaide in ons lichaam. Een Italiaanse twintiger stond precies op het randje, keek naar beneden waarde beroemde 'puffins'hun vliegkunsten vertoonden temidden van losse rotsblokken en keerde zich vervolgens om naar zijn publiek. Hij zwaaide en was te veel macho om te kunnen denken, laat staan om aan gevaar te kunnen denken. Hij viel niet, maar je zou hem een schrikval van twintig meter hebben gegund. Nog akeliger werd het, toen diverse vaders met hun kinderen doodgemoedereerd naar de rand van de klif liepen, waarna een gezamenlijk bukken begon. Gewoon, met je losse slippers op het afbrokkelende randje bukken om ruim 200 meter naar beneden te kunnen kijken. Waar een kolkende zeemassa en zwarte rotsen als een psychologische magneet aan je trekken: 'Kom bij ons, spring dan toch, val te pletter, kom nou toch En daar staan ze dan, die vaders met hun kinderen. Naar Ierland gekomen voor dat pastorale: groene heuvels, heide, schapen, lammetjes, oude bruggetjes en snelstromende riviertjes. Nu staan ze op 't randje van de dood. Eén zuchtje... Eén windje... Eén duwtje... Eén aanvalletje spit... Die dag hebben we niemand zien vallen. Maar het aantal risicofiguren was in één uur al zo groot, dat navragen bij de politie of er wel eens toeristen in de diepte verdwijnen overbodig was. In de dichtsbij zijnde pub kwamen we 's avonds weer wat bij van de schrik. Niet dank zij Irish stew, weggespoeld met Guinness, maar dank zij Paddy whiskey, weggespoeld met Jameson whiskey, en nieuwe Ierse vriendschappen. Kenden wij die mop al van dat verliefde stelletje dat op de Cliffs of Moher bukte En kon die mop wel ofwas-ie op het randje ,,Er overheen", gierde een Ier het uit van de pret. „Maar met moppen geeft dat niet, die zijn niet gevaarlijk ".En de hele bar lachte zich dood. Na meer dan 250 jaar is een van 's werelds mooiste atlassen van uit Wenen terugge keerd naar Amster dam. De kaartenver zameling van onschat bare waarde werd in de zeventiende eeuw samengesteld door Laurens van der Hem (1621-1678). Deze Amsterdamse ad vocaat was een gedreven verzamelaar van teke ningen, gravures, kaar ten en boeken. Zijn om vangrijke collectie is als enige grote platenverza meling uit de Gouden Eeuw bewaard gebleven en is nu onder de titel 'Een wereld in het klein, de atlas van Laurens van der Hem' te zien in het Koninklijk Paleis op de Dam. De tentoonstelling duurt tot en met 6 sep tember. Ook het interieur van het Koninklijk Paleis is een bezoek meer dan waard. Het werd in de Gouden Eeuw gebouwd als stadhuis van Amster dam. Het bevat een rijk dom aan beeldhouw werk. Indrukwekkend zyn vooral de dertig me ter hoge Burgerzaal en de Vierschaar, waar tot in de 18e eeuw de dood vonnissen werden uitge sproken. Het paleis is dagelijks geopend van 12.30 tot 17.00 uur. Affiches Amnesty International verzet zich al meer dan dertig jaar tegen schen dingen van de mensen rechten, waar ook ter wereld. Affiches vormen een indringend middel om de boodschap onder de aandacht te brengen. In het Verzetsmuseum in Amsterdam is tot en met 23 augustus een se lectie van vijftig origine le affiches uit het archief van de mensenrechten organisatie te zien. Veel van de affiches zijn gemaakt door interna tionaal gerenommeerde kunstenaars, zoals Pi casso, Lucebert en Con stant. Heel indringend zijn de ontwerpen waar van de maker onbekend is gebleven. Bij het zien van de afbeeldingen van prikkeldraad, tralies en geketende duiven dringt de gedachte zich op hoe het met de anonieme kunstenaars is afgelo pen. Hebben zij dit werk met vervolging en mis schien zelfs met de dood moeten bekopen? Op en kele affiches is de som berheid verweven met een sprankje hoop. Op de afbeelding van Millor bijvoorbéeld laat een ge vangene vanuit zyn grauwe cel een reusach tige bontgekleurde vlie ger op, die fel afsteekt te gen de diepblauwe he mel. Het Verzetsmuseum, Lekstraat 63 in Amster dam is geopend van dins dag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, zater dag en zondag van 13 tot 17 uur. Europa Tot en met 23 augustus biedt het museum Flehi- te in Amersfoort bezoe kers de mogelijkheid om een mini-tour door Eu ropa te maken. Met bei de benen op de grond kan men vanuit de lucht alles bekijken. De ten toonstelling 'Europa in karton' heeft namelijk de meest bijzondere ge bouwen uit 36 Neder landse en 15 Europese plaatsen in karton staan als kant en klare bouw platen. Voor meer infor matie: 033-619987.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15