Snel groeiende pinksterbeweging
bekoort theologen niet
AFRIKA
STERFT VAN
DE HONGER
GIRO 555
Verleden komt tot leven in Archeon
£etdóe(5ou/imii
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
'Titus Brandsma had zijn vijanden lief
DAT LATEN WE
TOCH NIET
GEBEUREN!
DEN HAAG
CeidócSomarit
MAANDAG 27 JULI 1992 A2
BOLSWARD Het gevaar
bestaat dat wij Titus Brands
ma alleen maar bewonderen,
en niet navolgen. Ten on
rechte. Titus Brandsma was
een normaal mens, zoals wij,
met gewone gevoelens en
verlangens.
Dit zei pater B. Roorda van de
orde der Karmelieten gister
morgen in de parochiekerk te
Bolsward. In de eucharistievie
ring stond het overlijden van
pater Titus Brandsma op 26 juli
1942, gisteren precies vijftig
jaar geleden, in het concentra
tiekamp Dachau centraal.
"Hij had zijn vijanden in het
concentratiekamp lief', aldus
pater Roorda die eveneens in
Bolsward geboren werd. "Hij
zag in hen broeders en zusters
die het waard waren om bemind
te worden. Titus gedroeg zich in
die kampen als een heilige".
De wreedheden die de Friese
pater om zich heen zag, kon hij
niet plaatsen en verdragen.
"Hij kon niet geloven dat men
sen tot zoiets in staat waren".
Vicaris C.L.M. Grasveld ofm
verving de zieke bisschop
J.B.W.M. Möller. Pastoor J.
Stolk ofm van Bolsward maakte
aan het begin van de dienst be
kend dat de bisschop van Gro
ningen na vier maanden in het
academisch ziekenhuis van
Groningen te hebben verble
ven, weer thuis was. "Het is nu
afwachten hoe het herstel zal
verlopen", aldus de pastoor die
de ziekte van de bisschop ook in
het gebed noemde. Möller kreeg
in maart 1991 een niertrans
plantatie. Door complicaties
moest hij kort daarna opnieuw
in het ziekenhuis worden opge-
Wie bemint
heeft de tijd
Herul de Montherlant.
W
Paus herstellende
Vanaf de tiende etage van de Gemellikliniek wuifde een sterk verma
gerde paus gisteren naar mensen die voor het ziekenhuis stonden.
De paus is zodanig opgeknapt van zijn operatie dat hij alleen nog wat
rust nodig heeft. Niet uitgesloten wordt dat de paus al vandaag of
morgen zal terugkeren naar het Vaticaan.
FOTO: AP
Glastra van Loon:
Onderzoek naar
Godsgeloof nodig
AMSTERDAM - Konden
vroeger problemen nog aan
de natuur worden toege
schreven, de belangrijkste
problemen van deze tijd, zo
als de armoede en de milieu
vervuiling, zijn uitsluitend
het gevolg van menselijk
handelen. Toch blijven men
sen deze problemen toe
schrijven aan goden, demo
nen of „andere voortbrengse
len van de menselijke ver
beelding."
Dat constateerde voorzitter
prof. dr. J. Glastra van Loon
van het Humanistisch Verbond
gisteren in Amsterdam bij de
opening van het tweejaarlijks
congres van de Internationale
Humanistische en Ethische
Unie (IHEU), waarin 72 huma
nistische en atheïstische orga
nisaties uit alle delen van de
wereld samenwerken. Volgens
Glastra van Loon is het zeer be
langrijk dat humanisten de so
ciale, emotionele en politieke
redenen onderzoeken waarom
mensen in God blijven geloven
om met de problemen van deze
tijd af te rekenen. De humanis
ten moeten manieren vinden
om mensen te helpen op een
soortgelijke wijze als God ken
nelijk de gelovigen bijstaat.
Deze humanistische 'hulpmid
delen' mogen niet het menselijk
vermogen tot zelfbeschikking
ondermijnen, maar moeten dat
juist versterken.
Het congres heeft dit keer als
thema 'Humanisme voor hoofd
en hart'. Het Humanistisch
Verbond, dat als gastheer het
programma in grote lijnen
heeft vastgesteld, heeft het ac
cent gelegd op het werk van hu
manistische organisaties. De
ongeveer 400 deelnemers ma
ken kennis met de humanisti
sche geestelijke verzorging in
onder meer de krijgsmacht en
de gevangenissen en met het
werk van humanistische orga
nisaties als Humanitas en de
medefinancieringsorganisatie
HIVOS.
Volgens Glastra van Loon heb
ben het nationaal-socialisme en
het communisme in Oost-Euro
pa aangetoond dat „de produk-
ten van de menselijke geest en
de behoeften van onze emoties"
ernstig kunnen worden mis
bruikt. Alleen een samenwer
king van verstand en emotie
kan tot een effectief verzet te
gen zulke destructieve krach
ten leiden.
Glastra van Loon zei desge
vraagd te verwachten dat het
IHEU-congres het doorgescho
ten individualisme van de wes-.
t^rse samenleving zal kritise
ren. „In de westerse cultuur ligt
de nadruk op economische
gyoei, welvaart en verbetering
van het onderwijs en dat is op
z{ch niet slecht, maar het is wel
slecht, als het ten koste gaat
van de zorg voor elkaar.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Cil-
laarshoek(part-time) C den Otter, pred. voor
bijz. werkz te Puttershoek (bejaardenpasto
raat, part-time) die deze benoeming heeft
aangenomen en tevens in zijn huidige functie
werkzaam blijft.
Beroepen te Heilouw R W. de Koeijer, kandi
daat te Stellendam; te Stolwijk M. de Boer te
Middelburg.
Bedankt voor Reeuwijk P.F. Bouter
DEN HAAG De snel groei
ende pinksterbeweging komt
er bekaaid af in de (theologi
sche) wetenschap. „Voor al
les hebben .aan onze univer
siteiten specialisten en insti
tuten, maar niet voor de be
langrijkste zendingsbewe
ging van onze tijd. Waarlijk
een merkwaardige opvatting
van datgene wat weten
schappelijke theologie wil
zijn".
Deze kritische noot kraakt de
Zwitserse hoogleraar W.J. Hol
lenweger in het jongste num
mer van 'Wereld en Zending',
dat geheel gewijd is aan 'het
missionaire geheim van het
pentecostalisme'. Hij verbaast
zich des te meer, omdat de pink
sterbeweging wereldwijd „bijna
net zoveel aanhangers heeft als
alle overige protestanten sa-
Hollenweger, van 1965 tot 1971
verbonden aan de Wereldraad
van Kerken, is zelf een van de
weinige specialisten. Maar ook
hij kan de groei van de pinkster
beweging niet altijd bijhouden.
„Zij neemt overal, behalve in
Midden-Europa, sterk toe en
produceert voortdurend nieu
we verschijningsvormen, zodat
zelf de specialist spoedig het
overzicht kwijtraakt."
De Zwitserse professor en ande
re deskundigen geven in het
blad van de Nederlandse zen
dingsorganisaties een overzicht
van de diverse stromingen bin
nen de pinksterbeweging en de
charismatische vernieuwings
beweging in de bestaande ker
ken. Deze hebben met elkaar
gemeen dat het pinksterver-
haal - de uitstorting van de Hei
lige Geest - hun krachtigste
bron van inspiratie is.
Daarmee is zo'n beetje ook alles
gezegd, aldus prof. dr. A.F.
Droogers, hoogleraar culturele
antropologie van de religie aan
de Vrije Universiteit te Amster
dam. De verscheidenheid is
enorm. Er zijn kleine kerkjes
met één predikant, maar ook
strak geleide organisaties van
het type 'Holy Ghost Ministries
Inc.' De een legt zich toe op ge
bedsgenezing, de ander stuurt
evangelisten naar de meest on-
Een jubileumbijeenkomst van de Pinksterbeweging in de Amsterdamse Jaap Edenhal.
mogelijke uithoeken van de we
reld.
De ene pinkstergemeente richt
zich tot de allerarmsten en de
'straatslapers', de andere mikt
uitsluitend op de betergestel-
den. Er zijn talrijke gezagsge
trouwe pinkstergelovigen, die
in overeenstemming met Ro
meinen 13 elke overheid door
dik en dun steunen. Maar er
zijn er ook die met het pinkster-
verhaal in de hand de dictatuur
te lijf gaan.
Sociale wetenschap
Terwijl een pinkstergelovige de
groei van zijn beweging aan de
werking van de Heilige Geest
zal danken, zoekt Droogers in
eerste instantie een verklaring
in de sociale wetenschappen.
Hij komt onder meer uit bij de
trek naar de stad, die vooral in
de Derde Wereld sterk is. Pink
sterkerken staan snel klaar om
het sociale en morele vacuüm
waarin mensen van het platte
land terechtkomen, op te vul
len.
Het pinkstergeloof levert de
nieuwkomers leefregels die het
leven in de stad draaglijk ma
ken. Het biedt een remedie voor
de problemen van de stad: ziek-
te, werkloosheid, huisvesting,
alcoholisme. Soms is die oplos
sing een resultaat van bekering
en geloof, soms wordt het uitge
breide relatie-netwerk van de
pinkstergelovigen aangespro
ken om een oplossing te rege
len.
Daarnaast is het geloof een op
stap naar deelname aan het mo
derne leven, zegt Droogers.
„Het individualisme in de ge
loofsbeleving sluit aan op het
individualisme in de moderne
samenleving. Omdat in het
pentecostalisme de waarden
van arbeidzaamheid, deugd en
het benutten van talenten ge
propageerd worden, passen
pinkstergelovigen wonderwel
in de nieuwe maatschappij. Zij
hebben alles mee om te stijgen
op de maatschappelijke lad
der."
Ook kan de groei van de pink
sterbeweging gezien worden als
reactie op de klassensamenle-
ving: „Wie economisch arm is,
wordt religieus rijk. Leken wor
den gerehabiliteerd. De gees
tesgaven zijn immers voor ieder
die gelooft. Het heilige is direct
toegankelijk, zonder de bemid
deling door een clerus van een
De onstuitbare opmars van de
Geest kan verder verklaard
worden uit de modernisering
van de samenleving. „In de
westerse wereld heeft moderni
sering tot secularisatie geleid.
'In Latijns-Amerika brengt zij
echter zoveel menselijk leed
met zich mee dat de behoefte
aan religie juist lijkt toe te ne
men. Religie is een van de in
stanties die voor probleemo
plossing kunnen zorgen".
Dat velen hiervoor juist bij het
pinkstergeloof terechtkomen,
heeft volgens Droogers onder
meer te maken met de aantrek
kingskracht van de gaven van
de Geest. Die zorgen voor per
soonlijk rehabilitatie, maar
werken ook sterk gemeen
schapsvormend. Ook de nadruk
op dramatische bekeringserva
ringen en het heldere, overzich
telijke wereldbeeld (God tegen
over de duivel) verklaren veel.
„Succes kan dodelijk zijn voor
een pinksterkerk", weet Droog
ers evenwel. „Organisatie, in
stitutionalisering en hiërachie
zijn weliswaar noodzakelijk
voor het runnen van een groei
ende kerk, maar tegelijk bedrei
gen zij de fundamentele gelijk
heid die zo typerend is voor de
inspiratie van het pentecosta
lisme: genezing, tongentaai,
profetie."
Opwekkingsbeweging
Dr. C. van der Laan, secretaris
van de Broederschap van Pink
stergemeenten, memoreert dat
de pinksterbeweging in Neder
land in 1907 ontstond, aanvan
kelijk als een opwekkingsbewe
ging zonder de bedoeling een ei
gen kerk te stichten. Precies
veertig jaar geleden bundelde
een aantal gemeenten zich in de
Broederschap.
Meer dan de helft van de 560
pinkster-, évangelie- of volle
evangelie-gemeenten, met in
totaal 77.000 leden, is hierbij
niet aangesloten. „Het uit
gangspunt van de autonomie
van de plaatselijke gemeente,
waarachter een doe-het-zelf
mentaliteit schuilgaat, maakt
velen wars van elke landelijke
organisatie. Deze fragmentatie
brengt een grote variatie met
zich mee in leer, beleving, ge
meentestructuur en liturgie",
aldus Van der Laan.
Maar de beweging wordt vol
gens hem langzaam maar zeker
volwassen. Dat blijkt onder
meer uit de verbeterde verhou
ding met de kerken. In verschil
lende plaatsen zijn pinksterge
meenten betrokken bij oecume
nische activiteiten. Ook wordt
er op nationaal en internatio
naal niveau officieel gesproken
met de RK Kerk en andere ker
ken.
Daarnaast groeit het aantal we
tenschappelijke publikaties uit
eigen kring over de beweging en
is uit recent onderzoek geble
ken dat het opleidingsniveau
aan de Centrale Pinkster Bij-
belschool, die dit jaar 25 jaar be
staat, „hoger is dan het gemid
delde in Nederland". De Broe
derschap poogt, tot nu toe te
vergeefs, aan de Rijksuniversi
teit Utrecht een bijzondere
leerstoel pentecostalisme te re
aliseren.
De binnen de kerken actieve
Charismatische Werkgemeen
schap Nederland slaagde daar
wel in bij de Vrije Universiteit,
die als eerste universiteit ter
wereld een bijzondere leerstoel
charismatische vernieuwing zal
instellen. De oud-katholieke dr.
M.F.G. Parmentier - door het
VU-blad Ad Valvas kortweg
aangekondigd als 'hoogleraar
Heilige Geest' - zal proberen de
pinksterbeweging wetenschap
pelijk op te krikken.
e Schei-
Doopsgezinde Broederschap
Beroepen le Hilversum-Huizen AA. van Daal-
en, thans tijdelijk werkzaam te Baarn-Soest.
wonende te Utrecht die dit beroep heeft aan
genomen.
ALPHEN AAN DEN RIJN
De eerste prehistorische
boerderijen staan er al en in
middels is ook al het hoogste
punt van de middeleeuwse
hutkommen bereikt. Er
wordt duidelijk hard gewerkt
in het archeologisch thema
park Archeon in Alphen, om
de poorten in 1994 voor het
publiek te kunnen openen.
Het is zelfs de bedoeling om de
schooljeugd volgend voorjaar al
op het educatief erf te kunnen
ontvangen. Op dit erf, compleet
met boerderijen uit de ijzertijd,
de bronstijd, de Romeinse tijd
en de middeleeuwen, kunnen
groepen schoolkinderen zich
een tijdje in de prehistorie wa-
Met de bouw van het archeolo
gisch themapark werd in het
voorjaar gestart. Het Archeon
wordt gebouwd naar een idee
van een aantal archeologen. Zij
vonden dat het verleden van
ons land meer aandacht moest
krijgen. Dit zou het beste gerea
liseerd kunnen worden door het
verleden levend te maken. In
het themapark gaat de bezoe
ker terug tot de oermens, de hu
nebedbouwers, de Romeinse le
gioenen en de middeleeuwen.
Dit alles geschiedt door middel
van reconstructies naar aanlei
ding van archeologische opgra
vingen overal in ons land.
Naast de bouwwerken wordt
gezorgd voor authentieke land
schappen, flora en fauna. Ook
de 'bewoners' van het Archeon
werken mee aan de reis door de
tijd. Zij werken in authentieke
kleding en met behulp van ge
reedschappen uit de vroegere
tijden.
Bronstijdboerderij
Voor het oprichten van de ge
binten voor de bronstijdboerde
rij is de afgelopen maanden
door zo'n zestig archeologen sa
mengewerkt. Daarna werd een
offerande, van een rundersche
del en wat aren, aangeboden
aan de goden. Het lijkt erop dat
deze offerande in dank is aan
vaard want het werk verloopt
voorspoedig. Eind april waren
de brondstijd- en de ijzertijd
boerderij al voorzien van een
rieten dak. Deze dakbedekking
maakt deel uit van een archeo
logisch experiment. De ene
boerderij is normaal gedekt met
riet terwijl bij het andere dak
gekozen is voor een methode
waarbij het verse riet om een
dakspar gebogen wordt en deze
met riet behangen staken dak
pansgewijs boven elkaar wor
den gehangen zodat het riet
niet kan verschuiven. Deze ver
schillende manieren van riet-
dekken worden gebruikt om te
bekijken hoeveel riet er nodig
is, hoelang de daken waterdicht
blijven en wat de mate van on
derhoud is.
De maand mei werd gebruikt
voor de start van de Romeinse
stad compleet met een amfithe
ater, een castellum, haven en
een Romeinse herberg. Daar
naast hielpen schoolkinderen
met de inrichting van het edu
catief erf door kuilen te graven,
schermen te vlechten, bomen te
planten en het via botanische
tuinen en de genenbank van de
universtiteit van Wageningen
verkregen gewaszaad te poten.
Dit is zaad onder meer van niet
meer gebruikte graansoorten
als eenkoorn en emmer, hut-
tentut, de duive- en de paarderr-
boon, wede en pastinaak.
Door het uitplanten van dit
zaad op de kleine akkertjes
hoopt men bij het Archeon vol
doende nieuw zaad te kweken
om in de toekomst grote akkers
op het terrein te kunnen be
planten.
Middeleeuwen
Na de bouw van de Romeinse
stad wordt gestart met de mid
deleeuwse stad waar naast de
gewone ambachtshuizen ook
huizen en opslagplaatsen van
de kooplieden gebouwd worden,
evenals een klooster en een pa
rochiekerk. In deze stad zal het
leven zich afspelen precies zoals
dat in de echte middeleeuwen
het geval was. Men is inmiddels
al bezig met het maken van de
juiste kleding en het bakken
van al het aardewerk dat ge
bruikt zal worden.
Het Archeon telt nu 35 mede
werkers, inclusief de bouwploeg
van 17 deskundigen. In het be
gin van deze maand zijn deze
medewerkers verhuisd naar
DE SAMENWERKENDE HULPORGANISATIES
COMMENTAAR
Feestje in Madrid
IN de Spaanse hoofdstad Madrid waren eind vorige week de
Spaans- en Portugeestalige landen van Latijns-Amerika te
gast op een conferentie waarvan het doel nogal bombastisch
omschreven werd als de stichting van een 'nieuwe statenge
meenschap'. De topconferentie was de diplomatieke klapper
op de viering van de 500e verjaardag van de ontdekking van
Amerika, het geschikte ogenblik, zo dacht men in Madrid,
om de eeuwenoude banden tussen de moederlanden
Spanje en Portugal en de voormalige kolonies nau
wer aan te halen, temeer daar de kolonies de door de moe
derlanden aangewezen democratische richting zijn gevolgd.
Vrijwel alle Ibero-Amerikaanse landen hebben het tijdperk
van de militaire dictators en de caudillos achter zich gelaten
en de weg der democratie ingeslagen.
De 19 Ibero-Amerikaanse landen willen met Spanje en
Portugal een hele reeks akkoorden over politieke, economi
sche en sociale samenwerking afsluiten. Hoewel aanvanke
lijk alle 19 presidenten ook aanwezig zouden zijn, zijn er uit
eindelijk drie niet komen opdagen. Niet omdat zij niet wil
den, maar wel omdat de binnenlandse situatie hen niet toe
stond aan te zitten aan Madrileense feesttafels terwijl hun
land in hoogste nood verkeerde. Carlos Andres Perez van
Venezuela kreeg van zijn senaat geen toestemming naar
Madrid te gaan wegens de sociale onrust in het land en we
gens een nooit uit te sluiten militaire staatsgreep. Alberto
Fujimoro bleef in Peru om het hoofd te bieden aan aan een
offensief van de communistische guerrilla van het Lichtend
Pad in de hoofdstad Lima zelf. De Colombiaanse president
Cesar Gaviria zag zijn reis naar Madrid in het water vallen
door de ontsnapping van de drugsbaron Pablo Escobar uit
zijn luxueuze gevangenis, een misdadiger die bovendien het
lef heeft onderhandelingen te eisen met de president.
De afwezigheid van de drie presidenten toont aan dat de
democratie in Latijns-Amerika een zeer teer plantje is. Er is
niet veel nodig om het opnieuw te verstikken. Er is slechts
één Ibero-Amerikaans land waar de democratie stevig inge
plant is en er wel bij vaart: Costa Rica. Alle andere landen
zijn de jongste halve eeuw ten prooi gevallen aan de meest
waanzinnige of fantastische ideologieën van hun leidende
kringen. Met dramatische gevolgen voor de bevolking van
dit bruisende continent overigens. De ideologie die de jong
ste decennia de meeste ravages heeft aangericht, is het mar-
xisme-leninisme. Zij ligt aan de oorsprong van tal van guer
rillabewegingen, heeft een lange rij van brutale burgeroor-r-
logen uitgelokt en heeft tal van landen aan de rand van de
afgrond gebracht. Er loopt een rode draad van de Tupac
Amaro's die Uruguay in het verderf hebben gestort over de
Sandinisten van Nicaragua tot het Lichtend Pad dat in Peru
de meest barbaarse guerrilla voert die men zich kan inden
ken.
HET is ironisch dat de president die aan de oorsprong van
tal van deze guerrilla's ligt, namelijk Fidel Castro van Cuba,
nu in Madrid mee de benen onder de feesttafel schuift. Het
is overigens tekenend voor de mentaliteit dat Castro met de
hoogste eer ontvangen wordt en er met geen woord wordt
gerept over zijn communistische dictatuur noch over zijn
vroegere dure eden dat hij tientallen Vietnams in Latijns-
Amerika zou creëren, terwijl Alberto Fujimoro, die probeert
Peru het lot van Cuba en Cambdoja te besparen, beladen
werd met kritiek omdat hij de democratie geweld zou aan
doen. Het is natuurlijk feest en niemand wil de pret beder
ven. Ook niet wanneer er, naar het woord van de overigens -
ook afwezige Portugese president Mario Soares een 'fossiel
uit een prehistorische tijdperk' aanwezig is. Deze fossiele
rariteit werd in Madrid met liefdevolle zorgen omringd. De
Hispanidad woog tenslotte toch meer dan het democrati
sche gehalte.
een behuizing op het terrein
van het Archeon, op het toepas
selijke adres De Oude Wereld.
Daar wordt nu hard gewerkt
aan de realisatie van een uniek
themapark dat in de komende
jaren vele duizenden bezoekers
naar Alphen zal brengen.
Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit v
Kantoor redactie' Apothekersdijk 34. Leiden
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden
Telefax 071-134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden.
Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070 - 3190 933
070-3906 717.
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor:
Telefoon
Postadres
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J Leune.
Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 8
Leiden en om<
F Buurman. K
M. Roso.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815):
A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A. va
Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo.
Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers
Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piét.
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Redactie-secretaresse (tel. Ö70 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied,
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers,
M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout
(chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland drs D J van den Bergh
(Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm
(Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B van Huèt (Londen), M. de Koninck
(Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordouw
(Parijs), drs. R Vunderlnk (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G van Wijland
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs.
M de Cocq.
Nabezorglng
Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m v
15 00 uur.
n 18.00 tot 19.00 uur. op z
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart
per maand
per kwartaal
per jaar
28.20
82,80
318,65
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend het door
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050