n
Een hartverscheurend
«schaakspel om liefde
Olympiade-kijker in VS mag zappen
iJarige MTV Europe ziet aantal kijkers nog steeds toenemen
KUNST/RTV
A9
Hessel houdt
strand schoon
Franse actrice Arletty overleden
Professor De Swaan:
„Verzorgingsstaat
heeft overleefd"
L
Juid-Afrika verbiedt
ilip Michael Jackson
OHANNESBURG uidafrikaanse over-
eid heeft gisteren de clip van het nummer
[n the Closet' van Michael Jackson en het
ubbelalbum 'Use your Illusion' van de Ame-
ilcaanse rockgroep Guns n' Roses verboden.
)e Zuidafrikaanse censuur, het Directoraat
an Publikaties, oordeelde dat de teksten van
ijftien nummers op 'Use your Illusion' niet
oor de beugel konden en verbood de import
n distributie van het album. De staatsom-
oep stelde een uitzendverbod in op de clip
'In the Closet', omdat het publiek aan-
toot zou kunnen nemen aan het „zeer sensu-
|e karakter" ervan. In de clip danst Jackson
net het model Naomi Campbell in de woes-
ijn. De censuur verbiedt sinds jaar en dag
ilms, liedjes, boeken en tijdschriften.
JkidóeGouocwt
ZATERDAG 25 JULI 1992
Greenaway begint aan nieuwe film
TROISDORF De Engelse regisseur Peter Greenwaway is in het
Duitse Troisdorf begonnen met de opnamen van zijn nieuwe film
'The baby of Macon'. De opnamen duren acht weken en hebben
plaats op locatie in Duitsland en in Amsterdam. De film wordt ge
produceerd door de Haagse producent Kees Kasander en vertelt de
legende van een heilig kind in een Noorditaliaanse stad in 1650.
Greenaway werkt met hetzelfde produktieteam dat aan 'The cook,
the thief, his wife and her lover' en 'Prospero's books' werkte: ca
meraman Sacha Vierny, produktie-ontwerpers Ben van Os en Jan
Roelfs, montage-man Chris Wyatt en kostuum-ontwerper Dien
van Straalen. Distributeur Meteor Film zal 'The baby of Macon'
volgend jaar in Nederland uitbrengen. Greenaway, die ook beel
dend kunstenaar is en vorig jaar een veelbesproken expositie in
het Rotterdamse museum Boymans-van Beuningen inrichtte, is
op het moment tevens bezig met de voorbereidingen voor de ten
toonstelling '100 objects to represent the world', die in oktober in
Wenen te zien zal zijn. Daarnaast is hij gastconservator voor een
tentoonstelling rond het thema vliegen, getiteld 'Flying out of this
world'. Deze tentoonstelling zal in november in Parijs te zien zijn.
DEN HAAG De Stichting Nederland Schoon
voert een driejarige actie tegen zwerfafval. Hessel
doet mee, met zijn nieuwe ceedee-single, 'The world
in perfect state'.
De bijbehorende videoclip onderstreept speels het
motto 'Het strand aan kant, dat heb je mooi zelf in de
hand'. Vrolijke muzikanten, badgasten en zelfs een
zeemeermin zetten zich in voor een schoon strand.
„Mijn aversie tegen rotzooi is groot, maar mijn bood
schap is wel positief', aldus de Terschellinger zan
ger. „De mensen verwachten misschien een depri
nummer over hoe erg het allemaal is, maar ik kom
met een vrolijk nummer van we-komen-er-wei-uit".
De hoes van de single-ceedee is, geheel in stijl, zo mi
lieuvriendelijk mogelijk geproduceerd.
PARIJS Arletty, een van de grootste Franse
filmactrices, is op 94-jarige leeftijd overleden. Dit
heeft het Franse ministerie van cultuur gisteren
De in een Parijse voorstad in een eenvoudig gezin
als Léonie Bethiat geboren actrice maakte naam
met een legendarische optreden in de films 'Hó-
tel du Nord' en 'Les Enfants du Paradis' van
Marcel Carné.
Arletty, die in de jaren twintig debuteerde in de
music-hall cabarets en mannequin was bij Poiré,
begon haar filmloopbaan gelijktijdig met de op
komst van de sprekende film in de jaren dertig.
Ze werd geroemd om haar schoonheid en toonde
haar met soms venijnige spotlust omgeven raad
selachtigheid in zo'n 50 films. Geen regisseur
wist Arletty's artisticiteit beter te benutten dan
Carné, die haar in 1939 in 'Le Jour se léve' tegen
over Jean Gabin zette, die met haar de raadsel
achtige 'Visiteurs du Soir' (1942) maakte en, met
groot internationaal succes, 'Les Enfants du Pa
radis' (1945). Nadat zij door de filmstudio's werd
afgewimpeld wegens een verhouding met een
Duitse officier tijdens de oorlog, keerde Arletty
terug naar het toneel. Ze behaalde triomfen in
Tennessee Williams' 'Streetcar named Desire' en
'Les Monstres Lacrés' van Jean Cocteau. „Het
theater was voor mij een luxe", verklaarde ze
trots. Arletty hernieuwde de kennismaking met
de cinema in Carné's 'l'Air de Paris' uit 1955. In
1962 trad ze nog op in Darryl Zuckers epos over
de Tweede Wereldoorlog, 'De langste dag'. Daar
na trok Arletty, getroffen door een oogziekte die
uiteindelijk tot blindheid leidde, zich terug in
haar flat in Parijs. Ze schreef haar memoires geti
teld 'Je suis comme je suis'.
ogt li
knult
•flak n ishenden. Vierdelige spionageserie,
mstaii [RO-televisie. Nederland 1 om 20.45
teg« «r Zonda9-
llen
igt d HLVERSUM Dat de
steu racht van het woord en de
tege choonheid van het beeld een
icht l rirukwekkende eenheid
eff 0 unnen vormen, bewijst de
u en oor BBC-handen gemaakte
pionageserie 'Ashenden',
raarvan de eerste aflevering
usayn en hartverscheurend
iet uil ichaakspel om liefde toont,
al dj lat het gesproken woord in
ke ge leze serie zich niet zomaar
a'kei aat verpletteren, soms zelfs
3rlopi |e boventoon voert, is min-
Ier vreemd dan het lijkt.
nT oi chrÜver 's namelijk William
ukke i°merset; Maugham en daar
teruf un Je die weloverwogen
r in ti euze van woorden wel aan
iverlaten.
-ionel *augham, die op 91-jarige leef-
n ijd in Zuid-Frankrijk overleed,
tboro roe^e *n zeventig schrijversja-
veren een van de grootste
met(j uteurs in de Engelse taal. Met
ar jje Ashenden', dat hij op 53-jarige
Q0|j leftijd schreef, leverde hij een
auwe literst persoonlijk werkstuk af,
ïisschien dat de BBC daarom
Alex Jennings voor een
hoofdrolspeler heeft gekozen
die gelijkenissen vertoont met
de schrijver.
Maughams kleinzoon
Dat 'Ashenden' op het scherm
verschijnt, is te danken aan co
producent Julian Hope, Maug
hams kleinzoon, die alles in het
werk heeft gesteld om de spio-
nage-verhalen verfilmd te krij
gen. Bij onderzoek bleek dat de
rechten ervan sinds de jaren
veertig in Hollywood-handen
waren, maar dat daar nauwe
lijks interesse was iets met het
boek te doen. Daarvoor was So
merset Maugham te onbekend
gebleven in het land van de on
begrensde mogelijkheden.
Hierdoor ook wist Julian Hope
die rechten voor weinig geld te
rug te kopen en kon uiteindelijk
de BBC, met de gedegen aanpak
die wij van de Britse staatsom
roep gewend zijn, ermee aan de
slag. David Pirie herschreef de
verhalen tot scripts van vier
keer vijftig minuten.
Dat de reeks niet tot de letter
het boek volgt, komt omdat veel
autobiografische gegevens van
Maugham in de serie zijn ver
werkt. Daarbij is gebruik ge
maakt van recent ontdekte dag
boeken en brieven uit de tijd dat
het verhaal speelt; de Eerste
Wereldoorlog. Grappig is overi
gens dat Somerset Maugham
met Ashenden de grondregels
voor de spionage-roman afle
verde. Ian Fleming (James
Bond) en John le Carré (George
Smiley) noemde de excentrieke
Maugham, met zijn cynische
kijk op de mensheid, meerdere
malen als hun inspiratiebron.
Saai
Een echt hoge pet had Somerset
Maugham overigens niet op van
het spionnenbestaan. In zijn
brieven is te lezen hoe saai hij
dat leven veelal vond. Als ge
heim agent in Genève had hij
vooral als taak het uitbetalen
en het instrueren van agenten.
Toch deed hij genoeg stof tot
schrijven op. Ashenden is een
mooi voorbeeld. Soms waren
die verhalen zelfs zo realistisch
dat ze op grond van overtreding
van de 'Official Secrets Act'
werden verboden.
De eerste episode 'The Dark
Lady' kon de toets der (geheime
dienst)kritiek wel doorstaan.
Het geeft een prachtig beeld
van een geheim agent in actie,
al ziet het er lang naar uit dat
Ashenden, een succesvolle,
Londense West End-schrijver,
niet aan de bak komt. Hem
wordt in eerste instantie lache
rig de deur gewezen. „Ik zal kij
ken of ik een baan als pennelik-
De Orangerie. Praatprogramma met
als gast prof. dr. Abram de Swaan.
AVRO-televisie. Nederland 1 om
22.06 uur. Zaterdag.
Alex Jennings (r) als de Britse geheim agent Ashenden.
ker bij de Admiraliteit voor je
kan versieren", laat R. (een rol
van Joss Ackland) weten. Vol
gens de overlevering staat R.
voor Sir John Wallinger, die
aan het begin van de twintigste
eeuw de leiding had over de
spionage-activiteiten van de
Engelsen in Frankrijk en Zwit
serland. Hij krijgt uiteindelijk
toch een baan als geheim agent
wanneer blijkt dat zijn schrij
verschap een waterdichte dek
mantel is. Bovendien kan zijn
beroep op een nuttige manier
worden ingezet. In 'The Dark
Lady' moeten namelijk een
aantal liefdesbrieven worden
geschreven om een gevaarlijke
Indiase spion, die door de Duit
sers naar Europa is gehaald, uit
te schakelen. Ashenden dic
teert de brieven aan de Italiaan
se actrice Julia, een geliefde van
deze spion, die door haar mede
werking buiten de gevangenis
blijft. Er zitten prachtige passa
ges in zoals de confrontatie tus
sen R. en Ashenden wanneer de
opdracht lijkt te mislukken.
FOTO CAROLINE MARDON
„Liefde op de planken is heel
iets anders dan echte liefde",
merkt R. scherp op.
Harriet Walker zet een ijzer-
sterke Julia neer. Aan de ene
kant noemt ze mannen machi
nes, aan de andere kant kan ze
het niet laten met Ashenden te
flirten. Het wordt een schaak
spel om liefde, die met gevoel
voor detail in beeld is gebracht.
Haar echte liefde is echter de
Indiase spion, zoals tijdens het
hartverscheurend einde zal blij
ken.
WASHINGTON - Snelle zap
pers, die met hun afstandsbe
diening onmiddelijk naar een
concurrerend tv-kanaal deser
teren zodra het getoonde ook
maar een spatje minder be
koort, zijn al jarenlang een bron
van onrust voor programma
makers.
Maar NBC, de omroep die in de
Verenigde Staten de rechten
heeft verworven om de Olympi
sche Spelen uit te zenden, heeft
iets op het zap-probleem gevon
den. Wie de komende twee we
ken in Amerika weg wil zappen
van een Olympische uitzending
van NBC, omdat het betreffen
de sportevenement even niet
meer zo boeit, kan op drie ande
re kanalen terecht, waar op dat
zelfde moment dezelfde NBC
rechtstreeks vanuit Barcelona
drie verschillende Olympische
competities laat zien.
Elk NBC-kanaal heeft dus drie
concurrerende Olympische
zenders, die alle drie eveneens
NBC-kanalen zijn. „Het is een
opwindend experiment", zegt
producer Terry Ewert. „We ma
ken elke kijker tot regisseur in
zijn eigen huis- sportstudio. Ie
der kan zijn eigen Olympische
tv-programma samenstellen
Kabelzenders
Het basketballteam, met sterren als 'Magie' Johnson, is voor het NBC heeft voor deze nieuwe
jrootste deel van de Amerikanen de meest sensationele bijdrage van aanpak voor de duur van twee
iBt land tot de Olympiade. FOTOiAFP weken op alle - meer dan dui
zend - lokale kabelzenders in de
Verenigde Staten drie kanalen
gereserveerd. Samen met de
hoofdzender (die tevens met de
antenne is te ontvangen) be
schikt NBC dus ten tijde van de
Olympische Spelen over vier
kanalen. De drie kabelkanalen
zijn 'pay per view' en komen
dus alleen in de huiskamers van
degenen die 29 dollar per dag of
125 dollar voor de twee weken
betalen. De 'Triplecast' met het
'rode', het 'witte' en het 'blau
we' kanaal zendt 24 uur per dag
uit: van vijf uur 's ochtends tot
vijf uur 's middags rechtstreeks
«vanuit Barcelona (waar het zes
uur later is dan aan de Ameri
kaanse oostkust), waarna van
vijf uur 's middags tot vijf uur 's
ochtends alle drie de kanalen
alles volledig herhalen.
De hoofdzender brengt daar
naast tweemaal per dag - drie
uren in de ochtend en drie uren
in de avond - samenvattingen
van alle hoogtepunten. Op dat
'moederkanaal' worden de uit
zendingen op de normale Ame
rikaanse wijze voortdurend on
derbroken voor reclame. Maar
op de triplecast kunnen de
Amerikanen het zeldzame ge
noegen van reclameloze sport
beleven.
Moederkanaal
NBC heeft voor de Olympische
uitzendrechten 400 miljoen dol
lar moeten betalen, zal aan pro-
duktiekosten nog eens 100 mil
joen kwijt zijn en aan huur van
de drie kabelzenders 250 mil
joen dollar. Luttele dagen voor
de Spelen had de omroep voor
500 miljoen dollar aan reclame
op het moederkanaal verkocht
(335 duizend dollar per 30 se
conden tijdens de 'prime-time'-
avonduren). Op dat onderdeel
valt er daarom een bescheiden
winst voor het televisiebedrijf
te verwachten. Maar het triple-
cast-experiment lijkt financieel
een flop te worden, nu nog maar
een half miljoen Amerikanen
zich erop hebben geabonneerd
en er twee miljoen nodig zou
den zijn om in de positieve cij
fers te komen.
NBC hoopt dat op het laatst nog
talrijke kijkers zich voor het
rode, witte en blauwe kanaal
zullen melden. Om dit te bevor
deren, zijn de basketball-wed
strijden van het professionele
Amerikaanse 'dream team' al
leen integraal op een van de tri-
ple-kanalen te zien en niet op
het gratis moederkanaal. Het
VS-basketballteam, met ster
ren als 'Magie' Johnson, Mi
chael Jordan en Patrick Ewing,
is voor het grootste deel van de
Amerikanen de meest sensatio
nele bijdrage van het land tot de
Olympiade.
Dat zulke beroepsatleten en su
persterren nu in Barcelona mo
gen meedoen, heeft met name
in de Verenigde Staten aan de
Olympische Spelen een enorme
commerciële waarde gegeven.
Vroeger was het veelal afwach
ten wat voor nieuwe vedetten
de Spelen zouden opleveren;
thans zijn het de multi-miljo-
nairs van het 'dream team' die
het evenement in Barcelona te
voren al tot een 'marketing ex
travaganza' voor het bedrijfs
leven maken. Alleen al een man
als Michael Jordan komt dit
jaar aan een record-inkomen
uit de reclame van 23 miljoen
dollar, mede dankzij het au
reool van de Olympische rin
gen.
Turnmeisjes
Ook de selectie van sportbeel-
den op het moederkanaal zal er
evenredig op zijn toegesneden
de kijkers en de adverteerders
maximaal te behagen.
Zondagavond, na de eerste ech
te competitiedag, zullen aller
eerst de turnmeisjes de Ameri
kaanse huiskamers intuimelen.
Het nooit aflatende kijkerson-
derzoek heeft immers geleerd
dat sedert Nadia Comaneci dat
Olympische onderdeel het
meest geliefd is bij het breedste
- en dus niet specifiek in sport
geïnteresseerde - publiek.
Daarna komen de zwemmers
en de duikers aan de beurt.
Alles bijeen biedt NBC op de
vier Olympische kanalen 1241
uren sport. Als dat kolossale
aanbod een commercieel succes
wordt, kan het over vier jaar -
als de Spelen in de Amerikaan
se stad Atlanta worden gehou
den - allemaal nog veel uitge
breider worden.
HILVERSUM - „Ik zal u
een voorspelling doen: bin
nen een jaar kunnen wij het
Afrikaans weer verstaan",
zegt de politicoloog, socioloog
Abram de Swaan in de laat
ste aflevering van 'De Oran
gerie' tegen interviewer en
presentator Peter Brusse.
Die voorspelling is typerend
voor De Swaans kijk op de sa
menleving: nuchter, met een
scherp oog voor de grote proces
sen die er zich binnen de mas
sa's afspelen, maar tegelijk met
gevoel voor de psychologie van
het individu. Jarenlang was
Zuid-Afrika fout en daarmee de
taal van de blanken, het Afri
kaans. Nu het politieke taboe
langzaam aan het verdwijnen
is, zullen we die taal weer her
kennen als verwant aan de
onze. Opeens kunnen we het
Afrikaans weer verstaan.
Prof. Abram de Swaan is tegen
woordig hoogleraar sociologie
aan de Universiteit van Am
sterdam, waar hij de leerstoel
Verzorgingsstaat bekleedt. Hij
is gespecialiseerd in kennis over
de wijze waarop de samenleving
zichzelf verzorgt. Die zorg is
noodzakelijk in een moderne
maatschappij, meent De
Swaan. En alle rechtste rege
ringen hebben de verzorgings
staat dan ook vrijwel intact ge
laten. Zelfs in het Amerika van
Ronald Reagan en George
Bush, notoire bezuinigers op de
overheidsuitgaven, is de ar
menzorg eerder toe- dan afge
nomen, constateert hij. Opmer
kelijk is ook zijn uitspraak dat
in ons land de verzorgingsstaat
nauwelijks te lijden heeft gehad
onder de kaalslagoperaties van
de politiek.
Aan het eind van het gesprek
met Brusse werkt De Swaan
ook een suggestie van hemzelf
over een wereldwijd uitkerin
gensysteem wat verder uit. Hij
brengt de nogal utopisch aan
doende gedachte voorzichtig,
en benadrukt dat het er om
gaat een deel van de gelden
hier, in West-Europa, over te
hevelen naar daar, Oost-Euro
pa bij voorbeeld, om te voorko
men dat de mensen het zelf zul
len komen halen en onze cul
tuur onder de migratiedruk be
zwijkt.
De Swaan is overigens veel
meer dan een academicus. Voor
zijn hoogleraarschap was hij
een rebel in intellectueel Ne
derland. Hij was een van de eer
ste die Fidel Castro mocht in
terviewen, maakte tijdens zijn
studie de grote studentenbewe
gingen in Yale en Berkeley mee
en is ook als filmmaker actief
geweest. Hij maakte onder
meer een film over het leven
van fabrieksarbeiders.
Nieuwsgierig
Zijn engagement, om het woord
uit die jaren te gebruiken, met
de gewone bevolking is hij nog
steeds niet kwijt. Als socioloog
is De Swaan zeer nieuwsgiering
naar het verschijnsel van de
massacultuur, zoals die zich in
de electronische media laat
zien: de popmuziek, de video
clips, Tante Leen en Manke Ne-
lis. Als tijdens het interview Pe
ter Brusse de popgroep Nor
maal ter sprake brengt, weet de
professor onmiddellijk dat „die
die prachtige boerentragedie
'Oerend-hard' hebben geschre
ven. Boerenjongens die niet
meer op het paard kunnen en
nu de motorfiets nemen. En
nog mooi gezongen ook".
Presentator Peter Brusse ...voor de laatste keer...
LONDEN In hoera-stemming zal het commercië
le muziekstation MTV Europe op 1 augustus zijn
vijfjarig bestaan vieren: prognoses over het aantal
kijkers, inkomsten via advertenties en aantal kabel
aansluitingen zijn ver overtroffen, zo laat adjunct-
directeur aquisitie Frank Brown en hoofd producer
Brian J. Diamond weten.
MTV Europe werd op 1 augustus 1987 in Nederland
gelanceerd. Met 1,6 miljoen kabelaansluitingen be-
BrWfo É>on het muziekkanaal, dat vierentwintig uur per
programma's over en met popmuziek uitzendt,
via Nederland aan de verovering van de rest van Eu
ropa.
Inmiddels heeft MTV meer dan 38 miljoen kabelaan
sluitingen in 28 Europese landen. Alleen al in de
maand juni, zo willen de jongste cijfers, werd het
aantal aansluitingen met een miljoen uitgebreid.
MTV richt zich op een muziekminnend publiek in de
_.r leeftijd 16 tot 34 jaar. De gemiddelde kijkdichtheid in
Europa bedraagt 223.513 mensen. In Nederland,
met 4,2 miljoen kabelaansluitingen, is dat ruim
16.000. De cijfers zijn afkomstig van het door de sa
telliet-omroepen opgerichte Pan European Televi
sion Audience Research (Petar) dat kijkdichtheid
meet via enquêtes.
Hoewel de kijkdichtheid niet echt indrukwekkend
boog
ïtels
lijkt, is Frank Brown uiterst tevreden, zeker als het
gaat om de kabelaansluitingen. „Het zijn ongekende
aantallen die de verwachtingen ver overtreffen",
meent hij. „Maar we zijn er nog lang niet. Europa
telt ongeveer honderd miljoen kabelaansluitingen.
Er ligt dus nogal wat werk voor ons".
Het op 1 augustus 1981 in de Verenigde Staten be
gonnen MTV verkoos niet zomaar Nederland als
springplank naar groter Europees succes. Brown:
„Doorslaggevend was dat hier een uitgebreid kabel
net voorhanden was. Net als trouwens in Scandina
vië waar we in dezelfde periode zijn begonnen. Nog
steeds is Nederland het land waar wij gemiddeld het
dichtste net hebben".
Graadmeter
Ook artistiek gezien waren er redenen, zo meldt pro
ducer Brain Diamond, die tot twee maanden geleden
hoofd programmering was. „Nederland is voor mu
ziek een goede graadmeter. Het is de poort naar de
rest van Europa. Veel nieuwe muziek wordt eerst in
Nederland populair en daarna in de rest van Euro
pa". De feeststemming slaat om in stilzwijgen zodra
vragen over de financiën worden gesteld. Daar mo
gen beide heren namelijk niets over zeggen. Aquisi-
teur Brown wil wel kwijt dat het wat betreft de reve
nuen zeer goed gaat. „Elk jaar verdriedubbelen wij
de omzet. Hoe groot de winst is, mag ik niet zeggen.
Ook wat betreft reclames doen we het goed. Elk uur
drie blokken van 4 tot 6 reclames. Dat zegt op zich al
Of MTV Europe veel geld verdient, valt te betwijfe
len hoewel een duidelijk inzicht in de cijfers ont
breekt, zo melden Nederlandse reclamemensen. Een
spotje tussen de popclips kost tijdens topuren naar
schatting enkele duizenden guldens, veel minder
dan bij voorbeeld de twaalf- tot dertienduizend gul
den voor een half minuutje op één van de drie Neder
landse zenders. In de nachtelijke uren daalt het ta
rief van MTV naar minder dan duizend gulden.
MTV behoort, zo valt te beluisteren in het Hilver-
sumse muziekwereldje, inmiddels tot de gevestigde
orde. Platenmaatschappijen nemen het kanaal se
rieus als het gaat om promotie van hun artiesten. De
muzikanten nemen MTV serieus als spreekbuis
naar hun fans.
„Per week krijgen wij 40 tot 70 videoclips toege
stuurd uit alle hoeken van Europa", laat Brain Dia
mond weten. „Die videoclips verdelen wij in drie ca-
tegoriën. De eerste is de categorie 'niet geaccep
teerd'. Die sturen we dus terug. De tweede is: 'nog
even wachten'. Die gaan op de plank. De derde cate
gorie heet 'wel geaccepteerd' en wordt gebruikt in
onze programma's".
Commissie
Producer Diamond maakt persoonlijk deel uit van de
commissie van wijze mannen en vrouwen die bij
MTV Europpe de inhoud van de programma's be
paalt. De commissie telt acht leden in leeftijd varië
rend van 21 tot en met 35 jaar. De commissieleden
zijn afkomstig uit Engeland, de Verenigde Staten en
Frankrijk. „Wij hanteren drie criteria: kwaliteit van
de clip, kwaliteit van de muziek en de inhoud van de
clip", zegt Brain Diamond. „Het komt zelden voor
maar er zijn clips die we bij voorbeeld op bepaalde tij
den niet kunnen uitzenden omdat de inhoud niet ge
schikt is voor jeugdigde kijkers. Wij zijn niet gebon
den aan regels, maar nemen in deze onze eigen ver
antwoordelijkheid".
Elke dinsdagmiddag vergadert de programmacom
missie en worden de 40 tot 70 binnengekomen clips
bekeken. Op de donderdag volgt de vergadering
waarop de programma's daadwerkelijk worden inge
vuld. Dat gebeurt onder andere met behulp van een
computer die uitgekozen clips verdeelt over de 24
uur zendtijd. Als graadmeter voor de te kiezen clips
worden onder andere de hitlijsten van de zeven voor
MTV belangrijkste landen genomen: Nederland,
Duitsland, Zwitserland, België, Groot Brittannië,
Zweden en Italië. „Je hebt eigenlijk twee categoriën:
muziek die hoog in de lijsten staat en die iedereen
mooi vindt en muziek waarvan wij denken dat ieder
een die mooi vindt", zegt Diamond. „De eerste groep
is gemakkelijk. De tweede niet omdat het gaat om
onbekende groepen, nieuwe muziek en bijzondere
clips. Mensen gaan zeer gepassioneerd om met mu
ziek. Iedereen is wat dat betreft anders en iedereen
heeft een eigen smaak. Aan de ene kant willen wij de
mensen geven wat ze vragen. Aan de andere kant
proberen wij ook de nieuwe muziek onder de aan
dacht te brengen via speciale uren en speciale pro
gramma's. Probleem daarbij is dat muziek die wij
uitzenden, ook overal te koop moet zyn".
De Nederlandse popmuziek speelt op MTV een on
dergeschikte rol. Volgens marketing-manager Ge
rard Rutten van platenmaatschappij Sony Music
maken Nederlandse artiesten lang niet altijd video
clips. „De Nederlandse markt is er te klein voor en
het is niet nodig", zegt hij. „Nederlandse artiesten
worden over het algemeen toch wel uitgenodigd om
in levende lijve in programma's te verschijnen".