12.000 kilometer fietsen door Siberië BINNENLAND REIZEN IN DIENST „Ze willen alles weten, je mag geen steen overslaan" Minachting voor volksvermaak maakt plaats voor trots CeidóeSou/WMit „Schrijven, dat is pas een avontuur' ZATERDAG 25 JULI 1992 Reisleidster Dini Kouwijzer op culturele bustours: Reizigers zijn grofweg te verdelen in twee categorieën: zij die zich vanwege hun beroep of functie op reis begeven en degenen die louter voor hun plezier reizen en doorgaans als 'toerist' worden aangeduid. Vooral in de vakantieperiodes komt het herhaaldelijk voor dat personen van beide categorieën dezelfde wegen bewandelen, gewoon omdat ze elkaar nodig hebben. Daarover gaat deze serie. Zes gesprekken met beroepsreizigers in dienst van plezierreizigers. Idoor DICK HOFLAND HOEK VAN HOLLAND - Pas nog, in Schotland, kwa men ze één voor één naar haar toe. Twaalf van de 28 passa giers hadden buikgriep. Daar gaatje vakantie. Niet bij Dini Kouwijzer, een reisleidster die wel iets gewend is. „Je zorgt voor een dokter en de volgen de dag kun je weer met z'n al len verder". Er gebeurt altijd wel iets, maar om nou te zeggen dat er ooit een trip echt volledig in het water is gevallen: nee. Dini Kouwijzer heeft dan ook wat gemakkelijker mensen bij zich dan gemiddeld op busrei zen, omdat ze culturele trips begeleidt. Geen holadiejee-rei- zen naar de costa's, maar tien dagen geheel verzorgd 'klas siek' Griekenland. Bijvoor- Wie met zo'n reis meegaat, is gemotiveerd. Zéér gemoti veerd. „Ze willen alles weten. Je mag geen steen overslaan. Zulke mensen zeuren ook niet zo snel over een griepje of een pijntje. Ik heb ooit een me vrouw meegemaakt die haar arm gebroken had. In de plaats waar we op dat moment zaten, was het niet mogelijk die arm in het gips te zetten. Daarom moest ze direct terug met het vliegtuig naar Neder land of met ons de volgende dag naar Dublin. Ze koos voor het laatste, waardoor ze met een uiterst pijnlijke, gespalkte arm de hele dag in een bus heeft gezeten". Maar, waar ze ter wereld ze ook zijn, over één ding klagen Nederlanders vrijwel altijd: het eten. Zelfs op de trips met Dini Kouwijzer, waar de va riatie aan hotels en maaitijden toch heel groot is en geen nacht in hetzelfde onderko men wordt doorgebracht, wordt wel eens gemekkerd. Maar volgens Dini valt het mee: „De meeste reizigers hebben een houding van: nou ja, een keertje wat minder is niet zo erg, morgen zal het wel beter zijn. Maar ze fleuren op als er een keuze-menu is. Daar te beren zien, degenslikkers en vuurspuwers". Variété op hedendaagse ker missen is zeldzaam. De vrouw met de drie borsten is verdron gen door spectaculaire attrac ties voor waaghalzen en sterke magen. Onder de dreun van house-muziek gaan gondeltjes van links naar rechts en over de kop. De attracties zijn in aan schaf zó duur dat de exploitan ten in het na- en vooijaar naar Spanje trekken om hun kostba re investering zoveel mogelijk te laten draaien. En overal zijn de kermisexploi tanten welkom. Het volksfeest dat bijna een eeuw lang is ver vloekt, wordt nu bezongen. „Steeds meer steden willen een gezellig imago omdat dat be langrijk is voor het vestigings klimaat. Een werkstad als Rot- zijn Nederlanders echt gek op". Vanuit haar flat in Hoek van Holland heeft ze een perfect uitzicht op de veerboten van en naar Harwich. Dini Kou wijzer is ruim twintig jaar reisleidster, de afgelopen 12,5 jaar bij De Jong Intratours, de onderneming die busreizen verzorgt onder de vlag van Holland International. Ze heeft het vak in de praktijk ge leerd. Niet via zo'n officiële opleiding. „Het staat die ande re meiden best leuk, zo'n uni form en een sjaaltje, maar het zegt natuurlijk niets. Het gaat er in dit vak vooral om dat je kunt omgaan met mensen. En ik denk dat je zoiets niet kunt leren, het moet in je zitten". Wintersport 's Winters is ze vier maanden hostess tijdens wintersportva kanties, 's zomers zit ze op de bus, reist ze zo'n beetje heel Europa door. Hoewel Oost- Europa een tijdje buiten de boot valt, zeker Joegoslavië. „Daar zullen we de eerste tien jaar niet meer komen, denk ik". Ze is er wel geweest. Mooie, pioniersachtige trips waren dat. Plaatjes in de rim boe, geen dokter te bekennen. Dan is het maar wat handig als je een EHBO-cursus hebt gevolgd. Nu doet ze andere dingen, zo als een Vikingtour door Scan dinavië, een Higlands-and-Is- lands-tour door Schotland en Ierland, maar ook 'eenvoudi ge' rondreizen door diverse landen, met de bekende bezoe ken aan kathedralen, tuinen en kastelen. De vraag naar rust en stilte, naar bestemmingen waar bij na niemand komt, wordt met het jaar groter. Maar zulke reizen zijn onmogelijk in Eu ropa. Als je in Athene een tem pel wilt zien, sta je keurig in een colonne bussen. Netjes wachten op je beurt. „Mensen vinden dat steeds vervelender, maar ze gaan uiteindelijk wel mee om iets te zien. Dus ze ne men het voor lief'. Soms gaat het niet allemaal terdam wringt zich in alle boch ten om ook gezellig te zijn. Utrecht is het al gelukt. Met veel terrassen maar ook een voortreffelijk kermis", vindt Jansen. Sinds vijfjaar wordt op de Utrechtse Maliebaan een kleine maar authentieke ker mis gehouden met straatarties ten, Bengaalse tijgers, levende muziek, een openluchtmis met sacrale koorzang op de botsau- tootjesbaan (groot succes) en zeer vriendelijke prijzen: elke attractie kost slechts één gul den. Omdat de gemeente Utrecht weinig staangeld re kent, kunnen de exploitanten toch een goede boterham ver dienen. De prijzen op de Tilburgse ker mis zijn vele malen hoger door toedoen van de gemeente. „In even soepel. Blijkt de tunnel even buiten Madrid helemaal onder water gelopen te zijn. Moet je van 's avonds zeven tot de volgende morgen in de bus blijven. „Dan is er altijd wel iets te drinken en te eten. Het gekke is dat Nederlanders over dat soort dingen juist niet zo snel klagen. Men schikt zich vrij gemakkelijk in zijn lot". Maar als een paar reizi gers de volgende dag het sta dion van Real Madrid willen zien, waarvoor er een uur moet worden omgereden, dan doet Dini Kouwijzer ook niet moeilijk. „Je probeert het de mensen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Als we ver trekken zeg ik ook altijd: het is uw vakantie. Zeg zoveel moge lijk wat u wilt, wat u ver wacht, dan zal ik proberen het te realiseren. Is er, ik noem maar wat, ergens een azalea- tuin dicht, omdat de azalea's zijn uitgebloeid, dan probeer ik iets anders te vinden. En ik zeg ook altijd: u hoeft niet mee de kerk in, u mag uiteraard ook lekker de stad in of in de bus blijven zitten, als u maar op tijd bent voor het vertrek". De meeste deelnemers zijn bo ven de veertig, goed voorbe reid en zeer geïnteresseerd. Ze weten vaak veel. „Soms vra gen ze dingen waarvan ik moet zeggen dat ik 't niet weet. Dat is beter dan de schijn ophouden, dat is niet goed voor het contact. Vergeet niet dat je acht, tien of nog meer dagen intensief met el kaar optrekt. Van 's ochtends zes, zeven uur, tot 's avonds laat. In het begin zeggen men sen nog wel eens tegen me dat ik zo'n mooie, glamourachtige baan heb. Omdat ze denken dat het voor mij precies het zelfde is als voor hen. Ik eet immers ook lekker mee, ik zit ook met ze op een terrasje. Maar dat is natuurlijk slechts een deel van de waarheid. Het is heerlijk werk, leuk en afwis selend, maar ik moet natuur lijk alles zeer intensief voorbe reiden. Veel lezen, veel navra-, gen, veel regelen, ook tijdens de reis. Je moet altijd klaar staan. Ik word niet zelden midden in de nacht uit bed ge beld, omdat er weer eens ie mand niet lekker is geworden. Geen punt, dat hoort erbij, maar als ze dan vragen of ik nog ergens met vakantie naar toe ga, dan zeg ik altijd: ja, naar m'n eigen flat, languit op de bank, met een boterham met kaas en een glas melk. Heerlijk. Want hoe leuk elke reis op zich ook is, als ik thuis kom ben ik echt uitgeteld". tegenstelling tot vroege moeten kermissen nu geld op brengen. Vroeger stuurde eei exploitant de burgemeester eei i kaartje waarop hij hem een za lig nieuwjaar wenste en vroej of hij in het nieuwe jaar wee: welkom was. Nu laat een ge meente zoals Tilburg de exploi tanten tegen elkaar opbieder voor een plaats op de kermis Voor negen dagen kermis ont vangt de gemeente 3,5 miljoen gulden aan pachtgeld! Het ii dat er een miljoen bezoekers naar Tilburg komt, anders wa ren de ritprijzen voor de klant echt niet meer te betalen. De kermisexploitanten zijn tol gaarders geworden voor de ge meente. We moeten uit die spi raal van prijsopdrijven en terug naar de gedachte dat volksver maak zichzelf kan bedruipen". Idoor KARIN SWIERS UTRECHT - Siberië. Als tienjarige al werd Mark Jen kins als een magneet aange trokken door dat grote, lege en duistere continent. Drie jaar geleden fietste de inmid dels 33-jarige Amerikaan er in vijf maanden doorheen. Van Nachodka tot St. Peters burg, een tocht van 12.000 kilometer. Op zijn weg lagen moerassen, spoorlijnen, zandpaden, asfalt en onver getelijke ontmoetingen. Jenkins is een paar dagen in Utrecht om reclame te maken voor zijn boek over de onbe schrijfelijke tocht: 'Modder en muggen'. Hij mag de Nederlan ders wel, „omdat ze begrijpen dat een fiets meer is dan speel goed". Ontspannen poseert hij op een echte 'opoe-fiets' voor de foto. Wel even wat anders dan het lichte stalen ros waarmee hij Rusland doorkruiste. Jen kins kreeg zijn eerste fiets toen hij vijfjaar was. Opeens kon hij verder komen dan zijn benen hem ooit konden dragen, en dat betekende vrijheid. Iets wat hij zich nooit meer zou laten afne men. Drie jaar lang zeurt hij de Rus sische autoriteiten aan de kop om toestemming voor een fiets tocht door Siberië. Met dezelfde vasthoudendheid krijgt hij njet njet en nog eens njet als ant woord. Totdat de filmer Carl Jones plotseling toestemming krijgt om een documentaire te maken over de eerste poging om het ontoegankelijke Siberië per fiets te doorsteken. Jenkins wordt opgenomen in de zeven koppige ploeg. Tezamen met twee andere Amerikanen en vier Russen begint hij op 20 juni 1989 met het dopen van zijn fiets in de Japanse Zee. Siberië is zo'n zeventig jaar af gesloten geweest voor wester lingen. Jenkins krijgt als een van de eerste de kans dat land en zijn bewoners eens van heel dichtbij te bekijken. „Als fietser kom je veel gemakkelijker bij de mensen over de vloer. Je staat dichtbij ze, je bent niet bedrei gend. Je wordt beschouwd als een van hen, als een doodnor maal mens, net zoals ze zelf zijn. Daarom hoor je ook het bij zondere verhaal dat achter die gewone mensen schuilt". Maar voordat het zover is, moeten de" fietsers eerst het Russische po- litie-escorte en de filmploeg van zich afschudden. Dat lukt op het moment dat de weg op houdt. „Zo ver het oog reikte: modder. Vloeibaar en zwart als olie. Een oceaan van modder waar bo men en gras in groeiden". Fiet sen is niet meer mogelijk, de spoorlijn is de enige weg die door het moeras voert. Jenkins en zijn maatjes lopen, dagen lang. De fietsen worden geduwd of gedragen, ook al vinden ze dat eigenlijk heiligschennis. Geen seconde is Jenkins bang geweest het spoor bijster te ra ken. „Verdwalen is gezond. Als je steeds maar veilig thuis leeft, altijd maar weet waar je bent, word je lui. In de wildernis ben je pas echt op jezelf aangewe zen. Dan realiseer je je pas hoe nietig je bent. Thuis kom je niet in aanraking met je sterfelijk heid. Op avontuur wel. En soms is dat beangstigend, maar even goed is het reuze opwindend". Uiteraard verdwaalt onderweg iemand van de ploeg, wordt een fiets gestolen en wordt Jenkins ziek, maar dat mag de pret niet drukken. Dank zij de bijzonde re ontmoetingen met de Russen vergeten ze bijna het dagelijkse geploeter. Al wonen de mensen in een hutje langs de spoorlijn, in een vervallen blokhut, in een goudzoekerskamp of in een modderdorp, de fietsers zijn Mark Jenkins: „Als fietser kom je over de vloer. Je staat dichtbij ze, j' welkom. De koeien worden ge molken, de groenten worden uit de tuin opgegraven, zolang de gasten maar te eten en te drin ken hebben. Jenkins is vooral onder de indruk van de 'ba- boesjka's'. „Om in hun huizen te komen, om met deze vrou wen te praten over hun leven. Dat zijn voor mij de beste mo menten geweest. Ik bewonder de eenvoud en de kracht in deze vrouwen. Hoe meer baboesjka's je ontmoet, hoe dichter je bij de ziel van Siberië komt". 'eel gemakkelijker bij de mensen bent niet bedreigend. FOTO:'t STICHT Na ruim 1200 kilometer is het zover: Jenkins is weer terug op de kaart, terug in de Sovjet- Unie, terug op een asfaltweg. Al veranderen deze ideale omstan digheden weer na het Baj kal meer, als de ploeg in het Westsi- berisch Laagland terechtkomt. Moe en murw Felle westenwinden teisteren de fietsers op deze zandvlakte. Ongedierte maakt de hotels tot een hel. En de Sovjets blijven maar banketten, toespraken en rondritten door saaie steden or ganiseren. „Rusland is een land waar je vreselijk depressief van kan worden". Het asfalt tussen Omsk en St. Petersburg maakt echter weer veel goed. In ieder dorp worden ze uitgenodigd, ze eten en sla pen bij mijnwerkers, bij artsen, bij boeren en buschauffeurs. Op 25 oktober 1989 fietsen ze St. Petersburg binnen. „Daar ston den we, schrijlings op onze fiet sen, en ergens diep, diep in ons binnenste wilden we juichen als gekken van trots en triomf, maar deden het niet. We had den zin om te huilen en met onze vuisten te schudden en vervolgens weg te sukkelen, maar ook dat deden we niet. We waren moe. We waren murw". Eigenlijk is Jenkins geen fiet ser, vertelt hij nu pas, hij is bergbeklimmer. En een goede ook. Hij beklom zijn eerste berg toen hij tien was en inmiddels heeft hij de toppen van de Hi malaya en Antartica al bedwon gen. Hij heeft meer reizen op zijn programma staan, liefst gaat hij twee keer per jaar op expeditie, „want de wereld is groot en telt nog zoveel fantas tische plekken". Momenteel werkt hij aan een boek over de rivier de Niger in West-Afrika die hij per kano heeft bevaren. „Ik ben geen bijzonder mens hoor. Iedereen heeft zo zijn uit dagingen, zoekt op zijn manier het avontuur. Ik ben toevallig opgegroeid met bergbeklim men. Mijn vrienden zijn veel be tere klimmers dan ik, omdat ik veel te veel tijd achter de com puter zit. Schrijven, dat vind ik pas een avontuur. Ik had meer moeite met dit boek dan met de tocht door Siberië". Mark Jenkins: Modder en mug gen. Een fietstocht van 12.000 kilometer door Siberië. Uitgeve rij A.W. Bruna, Utrecht. Prijs 29,90. UTRECHT - Volksvermaak mag weer. Werksteden bij uit stek wringen zich in alle boch ten om een gezellig imago te verwerven. Kermissen en ge meenten spinnen garen bij de opleving van het volksvermaak. Naar schatting een miljoen mensen bezoeken deze dagen de kermis van Tilburg, die de gemeente 3,5 miljoen gulden aan pachtgelden oplevert. Een 'doorgezaagd meisje' en een houten paard uit een heuse carrousel sieren de hal van zijn grachtenhuisje in Utrecht. Kof fie schenkt hij in een beker met opdruk van zwierende en zwaaiende mensen. Prof. dr. G. Jansen is niet alleen kenner maar ook liefhebber pan ker missen. Met de verwondering van een kind en de beroepsma tige belangstelling van een we tenschapper, slentert hij over de Tilburgse kermis. 'De groot ste kermis van de Benelux!', schreeuwt het stadsbestuur van de daken. Een sliert van 220 attracties door de gehele binnenstad maakt Tilburg de zer dagen tot een pretpark dat dagelijks meer bezoekers trekt dan Eurodisney in Parijs. Ge durende negen dagen sjokken per dag meer dan honderddui zend mensen door de Tilburgse binnenstad. Ambtenaren in het stadhuis kregen afgelopen week 's middags vrijaf vanwe ge het allesoverheersende ker- misgeweld dat om twaalf uur losbarstte. Een handjevol ker- mishaters ontvlucht de binnen stad, de massa dompelt zich on der tot en met zondag. Jansen: „De Tilburgse kermis is een enorm spektakel. Alles wentelt en wiekt. Als dan 's avonds ook nog miljoenen lichtjes branden gaan, dan is de aanblik zó over donderend dat ik helemaal uit de bol ga". Onzedelijk Er mag weer naar hartelust ge zwierd en gezwaaid worden. Het oorspronkelijke kerkinwij- dingsfeest (kerkmis) is lange tijd vervloekt geweest. In de ja ren vijftig nog werden vlam mende protestschriften ge schreven tegen het verderfelij ke volksfeest. Het verzet was het hevigst in de negentiende eeuw toen een waar bescha vingsoffensief losbarstte. „Van uit een opvoedende bezeten heid wilden bestuurders af van 'die achterlijke kermissen waar dronken mensen van de kroeg de mallemolen inzwieren'. Het was het begin van de strijd te gen drank en volksvermaak en vóór het gezin en beter wonen. Kermissen pasten niet in de moderne tijd van vooruitgang, ze waren' minderwaardig en on zedelijk", vertelt Jansen. Rond 1870 werden aan de lopende band kermissen afgeschaft. In Amsterdam leidde dit besluit tot een grimmig oproer. Met scherpe patronen en blanke sa bels sloeg het leger de opstand neer. In het bourgondische Zui den werd volgens Jansen met evenveel minachting over ker mis gesproken als in Amster dam, maar het trommelvuur van zedenprekerij sloeg er min der aan. „De kermis in Tilburg werd drooggelegd. Maar dat heeft ook maar een paar jaar ge duurd. Mensen laten zich geen feest ontnemen. Overal waar kermissen zijn afgeschaft, zijn ze vroeg of laat weer teruggeko men". Veluwe Jansen toont een kaart van Ne derland met daarop meer dan tweeduizend stippen. Elke stip staat voor een kermis, die er gens tussen april en november wordt gevierd. In Limburg ziet het bijna zwart van de stippen, op de voet gevolgd door Brabant en de katholieke kop van Noord-Holland. De Veluwe ver toont het minste kermisvertier. „Van het in de jaren vijftig nog sterke anti-kermisfront is haast niets meer over. Het op voedingsoffensief is veel min der agressief, de samenleving toleranter en minder gediscipli neerd. Daarnaast is de kermis veel beschaafder geworden in vergelijking met een eeuw gele den. Carnaval neemt nu eigen lijk de rol van de negentiende- eeuwse kermis over. Want men sen willen toch uit de sleur van de dag treden. Het najagen van dromen en illusies is in mensen ingeboren. Ook op de Veluwe willen mensen loskomen van de grond. Alleen gebeurt het daar niet in de openbaarheid, maar op bruiloften en partijen", al dus Jansen. De aantrekkingskracht van de kermis schuilt sinds jaar en dag in de presentatie van novitei ten. Jansen: „Kermisexploitan ten zijn altijd met de techniek meegegaan. De eerste films werden vertoond op de kermis. Pas daarna kwamen er vaste bioscopen. De droom van een auto was te koop op de kermis. Voor een habbekrats kon je ach ter het stuur van een autoscoo ter zitten. De kermis was ook de voorloper van de dierentuin en het circus. Je kon er levensech- SUSKE EN WISKE - DE SCHERPE SCORPIOEN c Standaard Uitgeverij/Wavery Productions De kermis is een bron van inkomsten voor gemeenten. Een busgezelschap tijdens een tussenstop. „Je probeert het de mensen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Als we vertrekken zeg ik ook altijd: het is uw vakantie". foto: sp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 4