Islamitische revolutie ontreddert Soedan Voedsel voor de ziel van Europa SaidóaQoivuvnt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Boeddhist in Barcelona brengt Olympische sporters tot rust Als de ochtend een last is COMMENTAAR En wie zich daar al wèl ooit zorgen maakte over het b dreigde milieu moet welhaast apathisch worden. Bijvoo beeld van de manier waarop de juridische nasleep van t (V olieramp met de Exxon Valdez is ontaard in vrijspraak va de dader. Of. van de opzichtige manier waarop pi Bush tijdens de wereldmilieuconferentie in Rio de Janei^1 de hand op de knip hield. Nieuwe catechismus Vaticaan laat ruimte voor de doodstraf £cidóc0outant zaterdag 25 juli 1992 j BARCELONA Ga zitten in de lotus-houding, luister naar Tibetaanse fluitmuziek en stel je het geluid van een klappende hand voor. Probeer innerlijke rust te vinden, zoek de hogere sferen op en de spanning zal uit je lichaam wegvloeien. En je zult beseffen dat er meer is dan de fanatieke jacht op het Olym pisch goud. Dat is het geestelijk advies van Thubten Wangchen, een boed dhistische monnik uit Tibet, aan de deelnemers aan de Olympische Spelen in Barcelo na. Hij houdt dagelijks medita ties in het religieus centrum in het Olympisch dorp. „Mijn me ditatie geeft de sporters rust. We proberen een evenwicht te vinden tussen het materiële en het geestelijke". De 37-jarige monnik, gehuld in zijn saffraankleurige pij, is een opvallende verschijning temid den van de sporters uit 170 lan den: „Ik ben een vreemd ele ment in het Olympisch dorp. Ie dereen komt naar me toe voor een praatje". In de harde we reld waar alles om winnen draait, verkondigt hij met een aanstekelijke lach een andere filosofie. „De gebeurtenis is heel bijzon der voor iedereen. Deelnemen is het belangrijkste, niet win nen. Er zullen meer deelnemers verliezen dan winnen. Zij zullen met een goed humeur moeten meedoen. Veel jonge mensen komen me opzoeken. Juist nu zijn zij op zoek. Als je zenuw achtig of neerslachtig bent, kom hier", meent de monnik. Terwijl hij het zegt, worden de islamitische deelnemers uitge nodigd tot het gebed even ver derop in het religieus centrum dat de naam van aartsvader Abraham draagt. De monnik vindt de oproep wat te luidruch tig, maar zegt: „Het is hier een heel bijzondere plaats. Het ka tholieke, protestantse, joodse, islamitische en boeddhistische geloof is hier vertegenwoor- Zijn eigen weg naar de Olympi sche Spelen was zwaar, zegt hij. Hij ontvluchtte Tibet toen Chi na in 1959 het land binnenviel. Hij was vier jaar. Zijn zwangere moeder was bezweken onder de dwangarbeid van de Chinezen; zijn vader en zijn broer en zus ter brachten hem over de Hima laya naar Nepal. „In de straten van Kathmandu moest ik bede len. Daardoor leerde ik hoe je verschrikkelijke omstandighe den kunt omzetten in geestelij ke ervaring. Daarna gingen we naar India, waar ik op 16-jarige leeftijd besloot monnik te wor den", aldus Thubten Wang chen, die ongeveer twintig jaar bij de Dalai Lama heeft geleefd en gestudeerd. Gevraagd naar zijn eigen ambi ties tijdens de Olympische Spe len, antwoordt hij: „Ik heb Carl Lewis gezien in de kranten en zo. Hij is erg beroemd. Maar wat ik heel erg graag zou willen zien, dat is turnen. Dat is zo gracieus." Wie bovenmate liefheeft, kan ook bovenmate haten. door MARINUS V.D. BERG Soms ziet een mens het liever avond worden dan ochtend. Het donker worden biedt meer veiligheid en rust dan het licht worden. Soms kan een mens iemand geen goedemorgen wensen. Je gunt hem meer de vloek dan de zegen voor een nieuwe dag. Daarvoor kunnen zeer gegronde reden zijn. Wie moeite heeft met de ochtend, heeft levensmoeite. Je voelt geen spontane uitnodiging tot leven. De dag is geen belofte voor je. Alles is gesloten. Je voelt geen zin. Voor wie zou je opstaan Soms heeft een mens in de ochtend angst voor de dag. Je ziet op tegen de ontmoeting met mensen. Je bent misschien bang voor hen. Wat is de ochtend, die soms zo hartstochtelijk bezongen wordt? Geen moment zo mooi als de vroege ochtend, wanneer de dauw nog over het gras ligt. De ochtend is uitnodiging om aan het licht te treden. De duisternis die bedekt, die verhult, die omhult en beschermt, wijkt. De ochtend brengt je in het openbaar, in de openbaarheid, zodra jeje huis verlaat. Openbaarheid is een opmerkelijk woord. Het heeft te doen met open-baren: bekend maken, bekend worden. Wat jouw geheim was, wordt openbaar. Open-baren doet ook denken aan de vrouw die een kind baart. De ochtend is als een vrouw. Elke ochtend is een opnieuw geboren worden. Elke dag is een nieuw gebeuren. Maar het is anders als je jezelf niet kunt aanvaarden, als je je bezwaard voelt door verdriet, door tegenslag, door geen raad weten met jezelf. Als je angst hebt voor bekend worden. Het is anders als je het moeilijk vindt anderen onder ogen te komen, als je bang bent afgewezen te worden, veroordeeld en miskend. Als je niet door anderen in je eigenheid wordt erkend. Dan kun je meer verlangen naar het donker van de avond, het duister dat toedekt, dan naar het licht van de ochtend. Soms voelt een mens zich als een pasgeborene, nog te kwetsbaar voor de volle dag, 't felle licht en de soms harde stemmen. De stemmen die geen mededogen kennen. Je kunt ze nog niet verdragenWie een ander geen goedemorgen kan wensen, heeft redenen daartoe. Je kunt niet samen de dag tegemoet treden. De ander verduistert voor jou het licht van de dag. Er moet soms een lange weg worden gegaan om woorden te kunnen geven aan deze pijn, aan de moeite die je met elkaar hebt. Soms leven mensen naast elkaar in zwijgen. Ieder spreekt in de stilte van zichzelf. Ze kun nen elkaar niet zien, nauwelijks verdragen. Zo leven, ontneemt aan de dag haar glans. De ochtend kan alleen zuchtend en met grote moeite worden begonnen. Weer anderen voelen de vreugde van de ochtend niet meer, omdat die ene stem wordt gemist. Wie dooreen diep verdriet dat je is aangedaan, heenkomt, de lange donkere tunnel uit, die wordt weer verrast door het licht van de ochtend. Het licht dat jou groet en zegt: wees welkom, jij mag er zijn. Als een lange moeheid eindelijk van je wegvalt en je je opnieuw geboren voelt, dan kun je weer het licht van de ochtend zien. Als angst wijkt voor zelfvertrouwen, als openkomt wat gesloten en verhard was, dan kun je weerjuichen om de ochtend. Het groeten kan weer op gang komen. Centrum Vervolgd Christendom door brand verwoest ALMERE Het landelijk zendingscentrum van de kerkelijke hulpverleningsorganisatie Vervolgd Christendom in Almere is in de nacht van donderdag op vrijdag volledig door brand verwoest. Zowel het kantoor als de bijbehorende opslagloodsen met voorra den zijn in de as gelegd. Ook een vrachtauto van de organisatie ging in vlammen op. De schade bedraagt volgens algemeen secre taris Sipke van der Land in ieder geval een miljoen gulden. Het ge bouw was verzekerd. Dat geldt echter niet voor de opgeslagen bij bels, voedsel en kleding in de loodsen. Deze goederen waren be stemd voor Oost-Europa. Van der Land raamt de waarde van de goederen, die zijn verzameld met behulp van de donateurs van Vervolgd Christendom, op enkele tonnen. LONDEN/AMERSFOORT Henry Omar Akolawin is geboren in de buurt van Ko- dok, het gebied van de Opper Nijl, twee jaar voordat de En gelsen Soedan - in 1956 - de onafhankelijkheid gunden. Hij herinnert zich nog heel goed de missionarissen bij wie hij tussen '61 en '64 op school heeft gezeten. Zijn ou ders hadden zich door de En gelsen laten dopen. Je beke ren tot het christendom le verde voordelen op, zo simpel was dat, het bracht je in con tact met het westen. Missie en zending konden tot '56 hun gang gaan in het zuiden van Soedan, maar na de onaf hankelijkheid laaide de strijd om de arabisering op. Akolawin kan trots zijn op zijn westerse opvoeding. In een per fect gesneden pak bedrijft hij vanuit Londen public relations voor het SPLA, de zwarte be vrijdingsbewegingvan zuidelijk Soedan. Hij kan ook van geluk spreken, ook al heeft hij een le ven van vluchten en verhuizen achter de rug. In 1964 werd zijn school, als gevolg van de bur geroorlog tussen het noorden en het zuiden, gesloten. Alle missionarissen en zusters moesten vertrekken. Twee jaar later klaarde de situatie weer op en kon hij naar een katholie ke school in de hoofdstad Khar toum om zijn lagere school af te maken. Daarna moest hij op nieuw verhuizen om zijn mid delbare school te doen. Tussen '76 en '80 studeerde hij wiskun de in Khartoum en vanaf 1980 werkte hij voor de regionale re gering in Juba, de hoofdstad van zuidelijk Soedan. Na daar een jaar leraar geweest te zijn, kon hij in Londen een post-uni- versitaire studie volgen en sinds 1986 woont hij daar onaf gebroken. Akolawin laat geen misverstan den bestaan over de ware be doelingen van de huidige machthebbers in Khartoum. Vanaf de onafhankelijkheid heeft de Soedanese regering ge probeerd het niet-islamitische zuiden in het gareel te krijgen. De toepassing van de islamiti sche wetten werd niet echter al tijd door alle machthebbers even consequent toegepast. Hard optreden werd afgewis seld met concessies. In 1972 kreeg het zuiden een vorm van autonomie. Generaal Numeiry maakte daar in 1982 weer een eind aan. Hij voerde de sharia - de islamitische strafwetgeving - in. Numeiri moest het veld rui men, maar de huidige macht hebber Omer Bashir is meer dan al zijn voorgangers vastbe sloten van Soedan een moslim staat te maken. Op de ontred derde zuiderlingen die het ge weld ontvluchten wordt door de islamieten intensief inge- preekt. Faciliteiten aan hen worden afhankelijk gesteld van de bereidheid het moslimgeloof te omhelzen. Ook wordt er vol op gestraft op islamitische ma nier: handen worden afgehakt van dieven en overspelige vrou wen worden gestenigd. In feite is er een stille revolutie gaande. Omer Bashir heeft de steun van Iran dat Soedan van goedkope olie voorziet en dit land maar al te graag als springplank wil ge bruiken om het moslimfunda mentalisme elders in Afrika te introduceren. Bashir treft het bovendien dat de verzetsbeweging van het christelijke en animistische zui den zwaar verdeeld is. Com mandant John Garang die het SPLA al vanaf 1984 leidt, heeft zich bij vele leidende figuren binnen het SPLA onmogelijk gemaakt door zijn arrogante optreden. Een andere comman dant dr. Rial Mashar heeft zich als leider opgeworden en dit heeft tot een bloedige strijd ge leid tussen facties binnen het SPLA, terwijl ook nog eens de hongersnood tienduizenden slachtoffers maakt in het zui den. Akolawin heeft de neiging het conflict tussen beide mannen te bagatelliseren. Hij ontkent dat er sprake is van een stammen strijd, Garang is een Dinka en Mashar een Nuer. Eerder is er volgens hem verschil van me ning over de doelstellingen van het verzet. Garang zou van Soe dan een seculiere, democrati sche staat willen maken, de am bities van Mashar zouden min der ver reiken. Volgens Akola win hebben beide leiders tij- .dens overleg in Nigeria hun conflicten tyijgelegd. Donkere mensen De strijd tussen het noorden en zuiden van Soedan dateert in feite al van ver voor de onafhan kelijkheid. Soedan was voor de Arabieren het land van de don kere mensen en zij hebben on afgebroken geprobeerd deze barre woestijnstreken onder controle te krijgen. Volgens Akolawin zal dit nooit lukken, want de negers hebben een af schuw van de arabisch-islamiti- sche cultuur. De grote fout van de Engelsen is volgens hem ge weest dat zij het animistische en christelijke zuiden in een staat hebben verenigd met het islamitische noorden. De hebzucht van het islamiti sche noorden is gewekt door het feit dat in het zuiden delfstoffen gevonden zijn. Dat lijkt de stel ling van de Nederlandse missio naris Tjeu Haumann (54) te on derstrepen - die in het vooijaar uit Soedan terugkeerde - dat het geloof in Soedan als dek mantel wordt gebruikt voor po litieke doeleinden. Toch is het heel moeilijk onderscheid te maken tussen geloof en poli tiek, beaamt hij ook, want de is lam erkent geen scheiding tus sen kerk en staat. De grens tus sen politiek en geloof is daarom heel moeilijk te trekken. Tjeu Haumann werkt sinds 1988 in de Soedan na vijfen twintig jaar in Kenia genissio- neerd te hebben. Hij is ronduit geschokt door de desinteresse die hier voor de problemen in Soedan bestaat en houdt de journalistiek daarvoor mede verantwoordelijk. „We voelen ons niet schuldig. Het is eén strijd die ons niet aangaat. In tegenstelling tot de situatie in Zuid-Afrika. Dat gaat ons wel aan omdat het onze eigen soort is die daar discrimineert". „De Verenigde Naties kunnen hun handen van de Soedan af trekken, want het wordt voor gesteld als een strijd tussen godsdiensten". Maar dat is vol gens hem niet de kern van het conflict. „De godsdienst wordt door machthebbers over en weer misbruikt. Een moslim kan ik niet veroordelen als hij zijn overtuiging uitdraagt, wel als hij de rechten van anderen schendt. De negers zullen de sharia nooit accepteren, zegt hij net als Akolawin. Het westen is volgens Hau mann wel degelijk partij, want behalve voedsel levert het ook wapens aan de strijdende par tijen. Er wordt steeds gespro ken over mensenrechten, maar daar achter verschuilen zich al tijd belangen.. Tjeu Haumann heeft de afgelo pen jaren gewerkt in Yambio in het uiterste zuiden van Soedan. Mensen zijn er voortdurend een speelbal tussen de strijdende partijen. De oorlog gaat op en neer. Het gebied waarop ze wo nen wordt veroverd en dan weer door de tegenpartij terug- veroverd. Er is geen gezin waar niet iemand slachtoffer is ge worden van de oorlog. Voedsel kan niet worden verbouwd. Haumann was in Yambio actief in de Raad van Kerken waar een katholieke bisschop de voorzitter van is. Een bijwer king van de oorlog is, zegt hij, dat de oecumene bloeit, maar een oplossing voor het conflict komt daarom niet dichterbij. „Het enige dat je kunt doen is de mensen helpen". Geconfron teerd met de schuldvraag naar het conflict zou de bisschop vol gens hem zeggen: 'het is ons kruis. We zijn christenen. We verwerpen dit kruis niet, jullie kunnen het niet van ons over nemen, maar we vragen jullie wel ons te ondersteunen'. En Haumann voegt daar zelf aan toe: de oorlog is niet zonder ons ontstaan en ze zal ook niet zon der onze medewerking aan een eind komen. Tjeu Haumann schreef Afrika, geef me je ogen'. Uitgave Cen traal Missie Commissariaat, Rhijngeesterstraatweg 40 Oegstgeest. Tel. 071 -159159. Greenpeace DAT uitgerekend de Nederlandse afdeling van Greenpeai EN niet gebukt gaat onder de dramatische terugval van de ii af' komsten hoeft niet te verbazen. De Nederlander is immei ne, gewend zonder veel omhaal zijn portemonnee of zijn ch !n queboekje te trekken als het om een 'goed doel' gaat. D 111 Greenpeace daaronder valt staat hier ook niet ter discussi we staan in meerderheid achter de moedige activistische b 1(j. zigheden van de milieu-organisatie. De laffe overval vani edi Franse geheime dienst op de Rainbow Warrior ligt hier m |D vers in het geheugen en leverde Greenpeace ook nog eei i]t veel goodwill op in ons land. tgi srl In Amerika, waar het meeste geld vandaan kwam, ligt d;IJ heel anders. Daar wordt het internationale milieu-geweteng vooral gekoesterd door een intellectuele bovenlaag, grootste groepen in de Amerikaanse samenleving kijki '1 niet veel verder dan hun voorstad of hun wijk en als ze van Greenpeace horen, zien ze die radicale activisten eerd als een bedreiging van de (technologische) 'vooruitgaiij dan als een broodnodig tegenwicht tegen het cynische eigei belang van de grootindustrie. DAT alles moet heel demotiverend werken. Greenpeaiet USA heeft dan ook nog eens te lijden van de steeds verha 'n dende instelling van de jaren tachtig en negentig. Fondsei werving kan daar bijvoorbeeld niet (meer) geschieden dooin 'gratis' vrijwilligers, maar moet worden opgedragen aaee mensen die een percentage krijgen van het huis-aan-hi "1; ook dat roomt de inkomsten danig af. De voorzitter van de Europe se Commissie Jacques Delors herhaalde begin deze maand óp een kerkelijke bijeen komst in Brussel zijn plei dooi aan de kerken "om Eu ropa een ziel te geven". De vraag is evenwel wat de ker ken met dat pleidooi aankun nen. Toen Delors vorig jaar een soortgelijke uitspraak deed, werd er door de kerkelijke vre desbeweging geroepen dat ze die pretentie niet voor haar re kening kon nemen. Onze mar ginaliteit maakt dat gewoon on mogelijk. Als Europa een ziel geven betekent dat verloren ge- gane posities weer terugvero- verd moeten worden, zijn we niet thuis, zo werd door nogal wat protestanten gezegd. In ka tholieke kring heeft men met die pretenties in ieder geval minder moeite. Maar daar ont aardde de herbezinning over Europa in een strijd met ortho doxen, in feite in een conflict om macht in die contreien waar de rol van de kerken nog van be lang is. Maar creativiteit in het nadenken over de manier waar op men aansluiting zou kunnen vinden bij de massa's in het sterk ontkerstende West-Euro pa was er niet of nauwelijks. De speciale synode in Rome eind vorig jaar aan dit onderwerp ge wijd leverde in ieder geval daar geen bijdrage aan. Toch is de kwestie zeer actueel. Het is daarom niet verwonder lijk dat die vragen steeds vaker buiten de gevestigde kerken om aan de orde worden gesteld. Een niet ontoepasselijke bouta de in dit verband geuit luidt dat het christendom te belangrijk is om alleen aan de christenen te worden overgelaten. Want wat plechtig gezegd gaat het om de zorg voor het avondland. Dat is de titel die de Vlaamse filosoof Jacques De Visscher onlangs gaf aan een reeks lezingen op de Brusselse Vrije universiteit. Deze instelling is vanouds een anti-clericaal bolwerk in een land dat in naam nog steeds overwegend katholiek is. Dat niettemin op die plek dit pro bleem aan de orde kon worden gesteld geeft aan dat dit soort tegenstellingen achterhaald zijn. Je zou kunnen zeggen dat De Visscher in feite probeerde een acceptabel antwoord te geven op de vraag van Delors. Ook hij vraagt zich af wat de conse quenties zullen zijn wanneer de Europese integratie voorname lijk in het teken staat van poli tiek, economie, wetenschap en technologie, met verontachtza- ming van de ethische en reli gieuze dimensie van het leven in Europa. Hier gaat het dus uitdrukkelijk niet om de vraag naar de kennis van het Europe se christendom zonder welke een groot deel van de culturele geschiedenis van het westen een gesloten boek dreigt te wor den (hetgeen het in feite voor grote groepen reeds is). Het gaat hier om de waarden die ge acht worden verbonden te zijn met de christelijke kerk. Het grote probleem is dat zij zijn in gebed in een dogmatische tradi tie waar steeds minder mensen verstandelijk mee uit de voeten kunnen. De gereformeerde theoloog Herman Wiersinga die in zijn carrière al eerder heilige huis jes omver wierp, is in Geloven bij daglicht; verlies en toekomst van een traditie het dogmati sche gedachtengoed doorgelo pen op zoek naar wat nog bruik baar is. Hij hanteert subjectieve criteria als ervaarbaarheid, werkbaarheid, denkbaarheid en bevattelijkheid om zaken te schrappen als de Drievuldig heid en de almacht van God (maar uiteraard niet God zelf). Het getuigt van moed dat hij voor een hoogkerkelijk omge ving - want voor dat milieu is zijn boek toch op de eerste plaats geschreven - deze zaken aan de orde stelt. Zijn boek mag je een noodzakelijke intellec tuele reiniging noemen, maar de vraag is of deze poging op de buitenwacht veel indruk zal maken. Daarvoor maakt zij een te willekeurige indruk en is zij te weinig consequent. Ze is niet verrassend omdat de meeste geëngageerde gelovigen al lang zo ver zijn. V ooruitstrevende erediensten in de christelijke kerken, zowel katholiek als pro testant, zijn immers al lang re sultaat van een sluipend drai- neringsproces waarin oude dog ma's zonder nadere discussie zijn komen te vervallen. Het is trouwens wonderlijk om te zien hoeveel vitaliteit en actie daar nog steeds bloeit temidden van allerlei versteend leergezag en machtsaanspraken. De BUSH zou nauwelijks een mooiere manier hebben om zij lopende ambtstermijn af te sluiten dan door een genereus! nancieel gebaar te maken naar het zo onder druk staand ar Greenpeace, en daarmee naar de milieubeweging in het gemeen. ROME De nieuwe rooms-katholieke wereld-catechismus eind dit jaar verschijnt, laat ruimte voor het voltrekken var doodstraf. Overheden mogen in bepaalde gevallen en onder strenge voc e waarden tot deze straf overgaan. De catechismus, waarin de rk ie( loofs- en moraalleer is samengevat, volgt daarmee de traditions opvatting van de R.-K. Kerk. Deze gaat ervan uit dat de doodsti als laatste middel gerechtvaardigd is, wanneer de samenlevi 0j fundamenteel geschaad is, geen andere middelen voorhanden z 0] en de maatschappij op geen andere manier beschermd kan w< e, den. 5j Dat de doodstraf principieel wordt toegestaan, komt als een v er rassing. Paus Johannes Paulus II pleitte vijf jaar geleden nog n succes voor gratie van de ter dood veroordeelde Paula Cooper in Verenigde Staten. Ook andere bisschoppen hebben in het verled regelmatig gepleit om genade voor recht te laten gelden. Medewerkers van het Vaticaan zeggen dat de RK Kerk ook in toekomst zal pleiten tegen het voltrekken van de doodstraf, nieuwe catechismus bepleit de doodstraf niet, maar geeft aan w neer die voor de RK Kerk nog toelaatbaar is. heel andere weg. Hij is -in het spoor van een bepaalde katho lieke traditie - meer geïnteres seerd in de uitkomsten van het geloofsonderricht. Wat zijn dan de specifieke waarden van het christelijke Avondland, vraagt hij zich af. Hij heeft er zes uitge kozen. Daaronder: de wet van de liefde, de opheffing van het geweld, de onthechting van be zit, de gelijkheid van alle men sen en de vergevingsgezind heid. Niet te ontkennen valt dat bei de vormen van bezinning on ontkoombaar zijn. Want de waarden worden gedragen door een theologische traditie. Wordt de laatste ongeloofwaar dig, dan staat het er ook slecht voor met de waarden zelf. N.a.v. Jacques de Visscher: De zorg voor het Avondland, Uitga ve Kok. Prijs 15,-. Herman Wiersinga: Geloven bij dag licht. Uitgave Ten Have. Prijs 34,50. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenatdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 8 Leiden en omgeving (tel. 071 -144 046/047/48/49)- G.- J. Onvlee (chef-redacteur)I F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M Kroft, T Pieters i Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs. Chr. van der Hoff, A. va Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834)- G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swiers, M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef). H. Bijleveld, D. Hofland. P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Weé - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B van Huèt (Londen). M. de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordoti (Parijs), drs. F?. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado). F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- C publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: d M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m v 15.00 uur. n 08.30 tot 17.00 uur n 18.00 tot 19.00 uur, op za. v Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905 Voor uitsluitend het dod geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2