Vrouw- en
geloofbeweging
neemt heft in
eigen handen
Hooggerechtshof India gelast
stopzetting bouw van tempel
CcidócSotnant
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Lindeboom-instituut ergert zich aan
discussie over pro life-leerstoel
COMMENTAAR
De begrafenis van de vijf omgekomen lijfwachten van de
eveneens vermoorde onderzoeksrechter Paolo Borsellino in
Palermo liep dinsdag uit op een ware manifestatie van
volkswoede. De aanwezige politici werden uitgejouwd. Zelfs
president Oscar Luigi Scalfaro werd bijna door de woedende
menigte in de ziedende kerk gemolesteerd.
De familie van de vermoorde Borsellino wees verontwaar
digd een staatsbegrafenis van de hand. Ze zouden hem in be
perkte familiekring de laatste eer bewijzen, zonder de hypo
criete aanwezigheid van de staatsorganen. Sedert 1969 zijn
er immers al 23 magistraten door de maffia vermoord. De
staat vergenoegde zich telkens met een laatste postume hul
de. En daar bleef het bij. Volgens de familie van Borsellino
zou een staatsbegrafenis totaal ongepast zijn omdat de staat
in zijn eigen rangen prominente personen telt die al lang
iedere geloofwaardigheid hebben verloren.
De staat wil dat niet, denken velen, omdat vele politici on
der één hoedje met de georganiseerde misdaad spelen. De
maffia en soortgelijke misdaadorganisaties kunnen blijven
voortbestaan dank zij de medeplichtigheid in de hoogste po
litieke kringen.
CetdócSoutant
DONDERDAG 23 JULI 1992
Syrische joden verlaten hun land
ANDIJK De afgelopen maanden hebben 400 Syri
sche joden hun land verlaten en zijn naar de Verenigde
Staten afgereisd. Nog eens 2000 joden hebben boven
dien een uitreisvisum aangevraagd bij de Syrische au
toriteiten. Dat heeft Dorkas Hulp aan Vervolgden in
Andijk van diverse bronnen vernomen. De uittocht van
de 4500 leden tellende joodse gemeenschap in Syrië
lijkt hiermee op gang te zijn gekomen. Op 13 april jl.
verklaarde de Syrische president Assad dat joden voort
aan het land mochten verlaten en zelfs konden emigre
ren. Sinds 1949 heeft Syrië altijd een uitreisverbod voor
joden gehandhaafd. Het land wilde hiermee voorkomen
dat de joden zich in Israël zouden vestigen "om daar
mee de zionistische entiteit te versterken". Joden die
alsnog probeerden het land te verlaten, riskeerden
riiarteling en jarenlange opsluiting. De joodse gemeen
schap is bovendien altijd in haar bewegingsvrijheid be
perkt, en sterk in de gaten gehouden door de Syrische
geheime politie.
De misdaad heeft haar
helden; de dwaling
haar martelaars.
Yaakov Hazan, stichter van
kibboets-beweging, overleden
JERUZALEM, 22 juli (AP) - Yaakov Hazan, een van
de oprichters van de socialistische kibboets-bewe
ging Hashomer Hatzair, is gisteren op 92-jarige leef
tijd overleden.
Hazan was ook betrokken bij de oprichting en lei
ding van de socialistische Mapam-beweging en was
afgevaardigde in de Knesset van 1949 tot 1973. Ma-
pam maakt nu deel uit van het linkse Meretz-blok
dat zitting heeft in de coalitieregering van premier
Yitzhak Rabin. Hazan zag in 1899 het levenslicht in
Brest Litovsk, Rusland. Hij emigreerde in 1923 naar
Palestina, waar hij zich inzette voor een samengaan
van het zionistische en socialistische gedachtengoed,
hetgeen uiteindelijk leidde tot de Hashomer Hatzair
beweging. Hazan is vandaag begraven in de kibboets
Mishmar Haemek, waar hij heeft gewoond sinds de
oprichting in 1926.
Transseksuele predikant
niet gewenst
GROUW De leden van de Gereformeerde Kerk in
Grouw hebben zich uitgesproken tegen de beroeping
van de transseksuele predikant J.A.A. de Boer. Nadat de
beroepingscommissie haar had voorgedragen en de ker-
keraad deze voordracht had overgenomen, wezen ge
meenteleden met 37 stemmen voor en 44 stemmen te
gen de beroeping van De Boer af. Na de dienst van 21
juni, waarin De Boer voorging, werden gemeenteleden
in de gelegenheid gesteld om de predikant vragen te
stellen. „Er werden mij zeer vertrouwelijke dingen ge
vraagd, onder meer over mijn transformatie tot vrouw",
aldus De Boer. „Ik ben heel ver gegaan om aan deze vra
gen tegemoet te komen." Op een gemeente vergadering
stemde 54 procent van de aanwezigen tegen de beroe
ping van De Boer. De kerkeraad heeft „met grote droef
heid" het uiteindelijke besluit genomen om De Boer niet
DRIEBERGEN De tweede
oecumenische vrouwensyno
de die van 22 tot en met 27
augustus a.s. in Driebergen
wordt gehouden, stelt een ac
tieplan op voor de vrouw- en
geloofbeweging voor de ko
mende vijf jaar. De laatste
dag van de synode zijn 1.000
vrouwen welkom in een tent
op het terrein van Kerk en
Wereld waar ze zich kunnen
inschrijven voor medewer
king aan acties waarover de
maximaal 325 synodeleden
de dagen ervoor hebben ge
sproken.
„Het gaat er die dag vooral om
de taken te verdelen voor de ko
mende vijfjaar", zegt coördina
tor Annelies Knoppers van de
vrouwensynode. „Een groep
vrouwen kan bijvoorbeeld af
spreken om eens per week de
pastoor te bellen om na te gaan
of hij zich aan zijn afspraken
houdt".
Werd vijfjaar geleden tijdens de
eerste - eendaagse - vrouwensy
node door de 70 synodeleden,
afkomstig uit allerlei kerkge
nootschappen, een aantal aan
bevelingen gedaan aan de ker
ken en de vrouw- en geloofbe
weging, nu nemen de vrouwen
zelf het heft in handen. Ze
wachten niet langer lijdzaam af
wat er met hun aanbevelingen
gebeurt, maar houden zelf
nauwlettend in de gaten, of de
kerken hun beloften nakomen.
Een ander verschil met vijfjaar
geleden is dat de organisatie
ditmaal in handen is van de
vrouw- en geloofbeweging. De
éerste synode werd georgani
seerd door het vormingscen
trum Kerk en Wereld in het ka
der van" het symposium Vrouw
en Macht - Vrouwenmacht, ter
gelegenheid van het tienjarig
bestaan van het vrouwenwerk
van Kerk en Wereld. In 1987
waren meer dan 250 vrouwen
uit diverse maatschappelijke
groeperingen aanwezig, maar
zij mochten niet meepraten. Dit
keer mogen zij wel hun zegje
Gedurende de week is ruimte
voor 325 deelnemers. Inmid
dels hebben zich 230 vrouwen
opgegeven voor de hele week en
250 voor de slotdag. Penning
meester Gisela Hoeven ver
wacht uiteindelijk 270 deelne
mers gedurende de week en 550
op de slotdag. „Zij vormen een
goede doorsnede van het
vrouw- en geloofwerk in Neder
land", aldus Hoeven. „Zowel
individuen als afgevaardigden
van groepen hebben zich opge
geven, van binnenkerkelijk tot
zeer radicaal en afkomstig uit
allerlei denominaties".
Lidkerken
In januari 1989 heeft de Raad
van Kerken, in reactie op de
aanbevelingen van de eerste
vrouwensynode - over onder
meer positieve actie, verbete
ring van de positie van bij
stands-, zwarte, lesbische en ge
scheiden vrouwen, vrouwen
pastoraat en vrouwvriendelijke
taal in de liturgie - de lidkerken
verzocht aan te geven welk be
leid zij op het gebied van vrou
wenemancipatie voeren.
De rooms-katholieke bisschop
pen hebben tot nu toe niet op de
aanbevelingen uit 1987 gerea
geerd. In alle bisdommen be
staan al wel zo'n tien a vijftien
jaar werkgroepen 'vrouw en
kerk'. Alle bisdommen, met uit
zondering van Den Bosch en
Limburg, hebben iemand in
Vrouwen zitten bij kerkelijke bijeenkomsten meestal op de tribune, niet achter de bestuurstafel.
dienst die het vrouwenwerk
coördineert.
Op verzoek van de Raad van
Kerken, naar aanleiding van de
aanbevelingen van de vrouwen
synode, hebben de bisschoppen
de nota 'Pastorale zorg inzake
seksueel geweld en incest' ge
publiceerd, waarvan verschil
lende diocesane werkgroepen
gebruik hebben gemaakt in hun
overleg met de leiding van hun
bisdom. De bisschoppen onder
zoeken naar aanleiding van een
rapport van de Katholieke Raad
voor Kerk en Samenleving een
aantal voorstellen voor een
vrouwvriendelijker liturgie.
De Nederlandse Hervormde
Kerk heeft naar aanleiding van
de aanbevelingen gepleit voor
positieve actie, een vrouwenbu
reau, aandacht voor de positie
van vrouwen op de kerkelijke
opleidingen en speciale aan
dacht voor racisme, incest, ho
moseksualiteit en echtschei
ding. Het vrouwenbureau is in
middels opgericht.
De Gereformeerde Kerken in
Nederland (GKN) voeren een
actief beleid voor meer vrouwen
in staffuncties, hoewel de prak
tijk volgens de woordvoerder
kerk wel eens „weer-
is. Naar aanleiding
van de vrouwensynode heeft de
kerk een adviescommissie
emancipatie in het leven geroe
pen die het boekje 'Vrouw, taal
en liturgie' heeft gepubliceerd
en een discussie over incest
heeft aangezwengeld.
Feministische theologie is een
vast onderdeel geworden van de
twee opleidingen voor gerefor
meerde predikanten. Vrouwe
lijke synodeleden en leden van
landelijke deputaatschappen
kunnen de kosten voor kinder
opvang declareren die zij ma
ken om vergaderingen bij te
kunnen wonen. Sinds 1987
kennen de Gereformeerde Ker
ken een vertrouwenspersoon
voor ongewenste intimiteiten,
tot wie overigens ook mannen
zich kunnen wenden.
De discussie over homoseksua
liteit is na de vrouwensynode
volgens de woordvoerder in een
„stroomversnelling" gekomen,
onder meer door de instelling
van een vertrouwenscommissie
voor homoseksuele theologen.
„De status van de aanbevelin
gen is nihil", aldus de woord
voerder, „maar ze hebben wel
weerklank gevonden in de Ge
reformeerde Kerken".
Aan elkaar gebonden
Het thema van de tweede oecu
menische vrouwensynode is
'Naar een open en gebonden
ruimte'. Daarmee willen de or
ganisatoren aangeven dat
openheid nodig is om verschil
len tussen vrouwen zichtbaar
te maken. Tegen die verschillen
tussen vrouwen onderling liep
men op tijdens de eerste vrou
wensynode. Tegelijkertijd wil
len de organisatoren met het
thema uitdrukken dat vrouwen
aan elkaar gebonden zijn in
hun strijd tegen onderdruk
king.
De thema's die op de synode
aan de orde komen, zijn onder
gebracht in vier clusters: leren,
dienen, vieren en delen. Onder
die vier noemers staan werk
groepen op het programma
over thema's als vrouwen in
Europa '92, taal in de liturgie,
vrouwen in verschillende cultu
ren, seksueel misbruik in het
pastoraat en joodse en christe
lijke feministes in gesprek.
Daarnaast kunnen de deelne
mers in werkgroepen discussië
ren over de voorwaarden, orga
nisatie en cultuur van de
vrouw- en
Groepen en organisaties die
participeren in de vrouw- en ge
loofbeweging, zijn vanaf het be
gin bij de voorbereiding van de
synode betrokken geweest. De
coördinatie is in handen van
drs. Annelies Knoppers, die
speciaal voor dat doel in januari
dit jaar is aangesteld.
De organisatoren wordt vaak
gevraagd of mannen ook mogen
meedoen aan deze vrouwensy
node. „Natuurlijk!", schrijven
zij in hun nieuwsbrief. „Elke
man die mee wil doen, kan geld
storten op onze giro, zodat
meer vrouwen kunnen deelne
men. Vrouwen hebben altijd
mannen gesubsidieerd voor sy
nodes door hun collectegiften
en door te zorgen voor de kinde
ren terwijl de mannen verga
derden. Nu is het de beurt aan
mannen." Het aantal mannen
dat aan deze oproep gehoor
heeft gegeven is echter „op vier
handjes te tellen", aldus een
enigszins teleurgestelde pen
ningmeester.
Klok voor moslim-reizigers
De Corsicaan René Berlandi heeft een klok ontworpen voor Moslim-reizigers. De klok geeft een belletje
wanneer het tijd is voor gebed en geeft ook de richting van Mekka aan. foto: epa
NEW DELHI - Het Indiase
hooggerechtshof heeft gisteren
de regering van de noordelijke
deelstaat Uttar Pradesh op
dracht gegeven ervoor te zor
gen dat de bouw van een Hin
doe-tempel op de plek waar een
16de-eeuwse moskee staat,
wordt stopgezet.
In heel India zijn de spannin
gen tussen Hindoes en moslims
hoog opgelopen in verband met
de reeds jaren spelende tempel
kwestie. Militante Hindoes
hebben gezworen de moskee te
zullen neerhalen om er een
tempel ter ere van de Hindoe
god Ram voor in de plaats te
zetten. Ze zeggen dat Ram werd
geboren op de plaats waar de
moskee staat en dat op die plek
eerder een tempel stond, die
door een moslim-veroveraar
met de grond gelijk werd ge
maakt.
Maandag werden bij botsingen
tussen Hindoes en moslims in
twee steden in het oosten en
westen van het land in totaal
zes mensen gedood. In 1990
kwamen 1.000 mensen om het
leven bij gewelddadigheden in
verband met het conflict om de
bouw van de tempel in Ayod-
hya.
De Wereld-Hindoeraad, een
fundamentalistische organisa
tie, begon op 9 juli de tempel te
bouwen, daarmee een verbod
negerend van de rechtbank van
Uttar Pradesh op bouwactivi
teiten in en rond de moskee.
De bouw ging gisteren door, on
danks berichten dat de 600 aan
de rand van Ayodhya gestatio
neerde extra legermanschap-
pen bezig waren op te rukken
naar de moskee. „We zijn er
klaar voor om te worden gecon
fronteerd met kogels", zo liet
een woordvoerder van de We
reld-Hindoeraad het persbu
reauweten.
EDE Binnen de Vrije Uni
versiteit wordt „een discus
sie van laag niveau" gevoerd
over de instelling van éen bij
zondere leerstoel christelijke
medische ethiek. Dat vindt
voorzitter prof. dr. E.
Schuurman van het Linde
boom-instituut, dat vijf jaar
geleden al een aanvraag in
diende voor deze leerstoel.
„Onbegrijpelijk" noemt
Schuurman het negatieve ad
vies dat de universiteitsraad
van de VU onlangs uitbracht.
De raad is vooral bang voor „ne
gatieve beeldvorming" van de
VU, als deze ertoe over gaat de
'pro life-leerstoel' aan de medi
sche faculteit te vestigen. De
RPF-senator heeft tot nu toe
„geen enkel wetenschappelijk
argument gehoord".
„Men overschat de positie van
zo'n bijzonder hoogleraar
enorm. Wij worden veel belang
rijker geacht dan wij in werke
lijkheid zijn", aldus Schuur
man. Het Lindeboom-instituut,
genoemd naar de oprichter van
de medische faculteit van de
VU, wil slechts voor twee uur
per week een hoogleraar aan
stellen die vanuit christelijke
optiek kritische vragen bij me
dische ontwikkelingen plaatst.
„Wij willen niks anders dan een
heel bescheiden plaatsje", zegt
de voorzitter. Het college van
bestuur van de VU heeft daar
geen problemen mee; de uni
versiteitsraad, de faculteit en
ook het VU-ziekenhuis wel.
„Beneden peil", reageert
Schuurman. „En wij worden
helemaal niet gehoord". Hij
heeft er echter alle vertrouwen
in dat het bestuur in het najaar
uiteindelijk instemt met de
leerstoel.
De tegenstanders van de leer
stoel hebben volgens hem „een
kwaad geweten" en „willen
niet met hun eigen geschiede
nis worden geconfronteerd".
Zij willen alleen „een hoogle
raar die bij voorbaat alles accep
teert wat in een ziekenhuis
wordt bedacht, een ethicus die
alle ontwikkelingen dekt. Ter
wijl wij kritische vragen stel
len".
Kritisch
Het Lindeboominstituut, hal
verwege de jaren tachtig opge
richt, is tegen abortus en eutha
nasie. Het staat kritisch tegen
over reageerbuisbevruchting
(IVF), experimenten met em
bryo's en gen-manipulatie.
„Wij proberen een christelijke
medische ethiek te ontwikke-
De maffia en de staat
DAARMEE zegt de familie-Borsellino hardop wat velen in
Italië denken: de staat heeft het vertrouwen van de burgers
verloren. De gruwelijke moord op onderzoeksrechter Falco
ne en zijn vrouw is pas twee maanden achter de rug. En op
nieuw slaat de maffia toe waar en hoe zij wil. En de staat
staat machteloos.
MAAR is dat werkelijk zo? Velen in Italië zijn van mening
dat de staat machteloos is omdat de staat nooit ernstig werk
heeft gemaakt van de strijd tegen de georganiseerde mis
daad, de maffia op Sicilië, de n'drangheta in Calabrië of de
camorra van Napels. Wat de Siciliaanse maffia betreft zou
het hooguit om 4000 tot 5000 bendeleden gaan. Hoe zou de
staat met al zijn machtsmiddelen niet in staat kunnen zijn
het maffia-monster te verpletteren?
ZOLANG de Koude Oorlog heerste, bleef in Italië, zoals in
alle Westeuropese landen, het politieke landschap min of
meer bevroren. De NAVO verschafte een veilige paraplu en
de EG het kader voor een merkwaardige economische her
opleving. Met het smelten van het ijs tussen Oost en West is
echter ook in West-Europa het politieke landschap in bewe
ging gekomen. In Italië, land met een uiterst labiel politiek
evenwicht, komen de schokken harder aan dan elders.
IN de strijd om de politieke overleving na het pak slaag
dat de traditionele partijen in de parlementsverkiezingen
van april kregen komt de droesem van het poltieke leven
aan de oppervlakte. De ene corruptiezaak na de andere
wordt uit de doeken gedaan. Alle partijen van het politieke
spectrum blijken boter op hun hoofd te hebben, vooral in het
geïndustrialiseerde noorden van het land, waar politieke
praktijken aan de dag gekomen zijn waarvan men zich kan
afvragen in hoeverre zij verschillen van de afpersingsprak
tijken van de georganiseerde misdaad in het zuiden.
IN Italië wordt de 'partitocratie', of de machtsgreep van de
partij centrales op het land, even hard aangevochten als el
ders. Maar het politieke desintegratieproces in Italië ver
loopt heel wat spectaculairder dan elders in West-Europa.
De man die jarenlang de ongekroonde koning was van Italië,
de christen-democraat Giulio Andreotti, voormalig rege
ringsleider en would-be president, is voorlopig de enige zon
debok. Hij mocht niet terugkeren in de nieuwe Italiaanse re
gering. Maar Andreotti, als het ware het symbool zelf van de
'partitocratie', kan natuurlijk de enige niet zijn. Onzeker
blijft of uit de overgangsperiode die Italië nu meemaakt, een
nieuwe politieke orde kan ontstaan, een orde die opnieuw
hét vertrouwen van de bevolking weet te winnen en die te
gelijkertijd de kwalen kan aanpakken: de inefficiëntie van
de staat, de corruptie en de georganiseerde misdaad.
len, gebaseerd op de bijbel als
Gods Woord", zegt de voorzit
ter.
„Wij zijn minder dogmatisch
dan men wel denkt", zegt hij,
wijzend op verschillende visies
op IVF. „Wij worden afgeschil
derd als fundamentalisten, dog
matici en zelfs ayatollah's. We
lijken wel een stelletje boeven.
Men zegt dat wij banvloeken
over anderen uitspreken, maar
nee, men spreekt een banvloek
over ons uit."
Het Lindeboom-instituut orga
niseert congressen en geeft we
tenschappelijke publikaties
over medisch-ethische kwesties
uit, die volgens Schuurman
door wetenschappers en politici
redelijk worden ontvangen.
„Okee, men is het niet altijd
met ons eens, maar er wordt in
ieder geval kennis van geno-
Geen problemen
De Rijksuniversiteit Leiden,
waar dr. G. Glas mede namens
het Lindeboom-instituut bij
zonder hoogleraar is, en de uni
versiteiten in Groningen en
Rotterdam, waar gastcolleges
zijn gegeven, hebben geen pro
blemen met de pro life-organi-
satie. „Maar aan de VU accep
teert men zelfs onze eigen
naam niet", aldus Schuurman.
Hij legt uit dat eerst sprake was
van de 'pro life-leerstoel', maar
daarop werd gezegd dat alle me
dici voor het leven zijn. Daarna
werd het de 'leerstoel christelij
ke medische ethiek' en de 'pro
fessor Lindeboom-leerstoel',
maar ook die vielen verkeerd.
Nu is het de 'professor Linde
boom-leerstoel voor reformato-
risch-medische ethiek'. „Het is
ons allemaal best, als u daar
mee tevreden bent."
Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit v
Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden,
Telefax 071 -134 941
Postadres Postbus 112300 AA Leiden.
Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
070-3190 933
070-3906 717
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor
Telefoon
Telefax
Postadres
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17 00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune
Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot
Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redacteur),
F Buurman, K van Kesteren, R Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T Pieters en
M Roso
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815):
A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr, van der Hoff, A van
Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo
Sport (tel 070 - 3190 826). in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers
Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coordinator), B. Jansma, H Piet
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis
Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiers,
M. van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout
(chef). H Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus,
- de volgende correspondenten in het buitenland' drs. D J. van den Bergh
(Peking), drs H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm
(Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B van Huét (Londen), M de Koninck
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voordouw
(Parijs), drs R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijland
(Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs.
M. de Cocq.
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m v
15.00 uur
n 08.30 tot 17.00 uur
n 18 00 tot 19.00 uur, op za van 14 00 tot
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart
per maand
per kwartaal
per jaar
28,20
82,80
318,65
e worden voldaan.
Het abonnementsgeld diei
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 141 905 Voor uitsluitend het door
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050