Hollandse gezelligheid
komt uit de ruimte
Allez-hop en tralalala met Les Charmeurs t.
Museum-directeuren
bij elkaar te rade
EaidaeGoutani
KUNST 7 RTV DONDERDAG 23 JULI 1992
John Bratby, pionier 'Gootsteenschool', overleden
Liberale Olijfje brengt
tekenaar in problemen
RTL4 krijgt
aandeel in
FilmNet
ROTTERDAM - Eigenlijk
was er geen behoefte aan nóg
een nieuw commercieel
radiostation. Want er waren
er al genoeg. Toch ontbrak er
één. Een echte Hollandse
zender, met de gemoedelijk
heid van een ouderwetse pi
raat, en open voor de luiste
raars. De radio weer als
vriend.
„Het is weer een beetje net als
vroeger met Radio Veronica, de
zendschiptijd", vertelt Ger
Lammens van Holland FM. De
marketing en public relations
manager en tevens een der pre
sentatoren van het tien maan
den jonge radiostation is vol en
thousiasme over de zender die,
zoals hij het zelf noemt 'een gat
in markt' is.
In 1990 gaf Northsea Media,
een mediabedrijf dat opereert
vanuit het Noorse industries
tadje Halden, ex-piraat Nico
Volker de opdracht Nederland
stalige programma's te maken.
Het Noorse bedrijf, dat radio
zenders in Halden en Fredriks-
stad exploiteert, wilde een deel
van Europa bestrijken. Een pri
ma manier om Holland FM via
een legale omweg in Nederland
in de lucht te krijgen. Het sta
tion heeft inmiddels zo'n drie
miljoen kabelaansluitingen in
Nederland, en is daarmee één
der snelst groeiende satelliet
zenders in ons land. Onder het
motto 'radio maak je voor de
luisteraars' zit Lammens zelf
elke zondag acher de micro
foon. Iedereen die iets te vertel
len heeft, kan hem tijdens de
uitzending bellen. Zijn twee
'studiohonden' Gompie en Gab
ber vergezellen hem en zijn al
grote favorieten bij de luiste
raars. Dat blijkt niet alleen uit
het aantal bellers, maar ook uit
de talloze schrijvende luiste
raars. Stapels brieven liggen op
het bureau van Lammens. De
predikantszoon ziet zijn pro
gramma op de zondagochtend
als een 'surrogaatkerkje'. ,,In
mijn programma sta ik klaar
voor de mensen, ze kunnen ver
tellen wat ze willen. Ik zie het
als liefde voor de medemens".
Holland FM wil er heel duide
lijk zijn voor de mensen zelf.
„Wij denken dat het heel be
langrijk is om een band te
scheppen en aan ons succes kun
je afleiden dat er vreselijk veel
behoefte aan is".
Op dit moment is de studio van
Holland FM gevestigd in een
oud winkelpand tussen wat
seksshops. „Het huiselijke dat
we uitstralen, komt waar
schijnlijk ook door de kleine
ruimte waar we het mee
moeten doen", denkt Lam
mens. Het in populariteit groei
ende radiostation is op zoek
naar een nieuw, groter onder
komen. „Maar die gemoedelijk
heid blijven we behouden",
voegt hij er aan toe.
Het bedrijf heeft nu vijftig me
dewerkers in dienst, onder wie
oude bekenden zoals Bert van
Rheenen (Chiel Montagne),
Krijn Torringa en Pierre Kart-
ner (Vader Abraham). Door de
week is 65 procent van de ge
draaide muziek nationaal, in
het weekend is honderd procent
van de platen van Nederlandse
bodem. „Het valt op dat er heel
veel belangstelling is voor Ne
derlandse muziek. Luisteraars
die Holland FM hebben gevon
den, zeggen weieens dat ze
nooit meer wat anders willen
horen", vertelt Lammens glun
derend. De radiomakers krijgen
ook veel reacties uit het buiten
land, van vakantiegangers en
geëmigreerde Nederlanders.
„Laatst kregen we een telefoon
tje van een Nederlandse man
die in Moskou woont, hij luis
terde liever naar ons dan naar
de Wereldomroep".
APELDOORN - J.-P. Ba-
belon van Chateau de Ver
sailles en R. Palman van het
Zweedse Drottningholm Pa
lace en A. Vliegenthart van
het Apeldoornse Rijksmu
seum Paleis Het Loo steken
de koppen bij elkaar. „Houd
ik de binnenkort geplande
tentoonstelling nu klein van
omvang, of pak ik wat groot
ser uit", zo vraagt de een zich
af.
„Welke ervaringen heeft mijn
collega met sponsoring opge
daan", peinst de ander. Babe-
lon en Palman maken deel uit
van een gezelschap van veer
tien paleismusea-directeuren
uit negen Europese landen die
gistermiddag op Paleis Het Loo
zijn neergestreken. Doel van
het driedaagse symposium is
een uitwisseling van gedachten
over beheersvorm, conserver
ing, presentatie, bezoekerswer
ving en afwijkende gebruiks-
vormen van de paleismusea.
Het is voor het eerst dat op Pa
leis Het Loo een symposium
wordt gehouden. Het idee voor
de Europese bijeenkomst is uit
gedacht op de burelen van Pa
leis Het Loo. Vertegenwoordi
gers uit Denemarken, Duits
land, Engeland, Frankrijk, Oos
tenrijk, Zweden, Rusland en ui
teraard Nederland zijn aanwe
zig. Directeur dr. A. Vliegent
hart van Paleis Het Loo ver
meldt dat de gedachte van het
symposium niet is ingegeven
door een gebrek aan geld. „Eu
ropese paleizen die als museum
voor het publiek toegankelijk
zijn, hebben alle te maken met
eenzelfde werkwijze. Het is
juist de bedoeling dat we van el
kaar wat kunnen opsteken".
Vliegenthart heeft met name
belangstelling voor de mogelijk
heden van sponsoring en mani
festaties, de benadering van de
bezoekersmarkt, de beveiliging
van de collectie tegen aanraken
en presentatiesystemen voor
voorwerpen.
Per 1 januari 1994 wordt rijks
museum Paleis Het Loo zelf
standig, maar blijft overheids
steun ontvangen voor onder
houd en beheer van de rijksver
zamelingen. Door de verzelf
standiging zal de staf meer be
slissingsbevoegdheid krijgen
over personeel en materieel van
Het Loo. Tevens ontstaat er on
der andere grotere vrijheid om
met sponsors en donateurs in
zee te gaan.
Directeur dr. A. Vliegenthart
van Paleis Het Loo weet niet
van ophouden. Opmerkelijke
ideeën voor intensief en alter
natief gebruik van het rijksmu
seum heeft hij in overvloed. „Ik
kan mij zo voorstellen dat we
bepaalde voor het publiek toe
gankelijke ruimten van het pa
leis, die niet te kwestbaar zijn,
in de avonden voor sponsorrela
ties beschikbaar stellen. Of dat
we dit doen voor ontvangsten
pen in het huis laten we achter
wege". Paleis Het Loo zal meer
reclame voor zichzelf gaan ma
ken om mensen op alle tijden
van de dag naar het museum te
lokken. Het onmogelijke wordt
mogelijk geacht. „Groepsbezoe
ken van honderd rolstoelers te
gelijk sluiten we niet uit, mits
we de groep opsplitsen in klei
nere eenheden en op diverse
plaatsen beginnen. Het is vaak
een kwestie van organisatie",
aldus de directeur. 'Paleis Het
Loo zal een deel van de boven
ste verdieping van het paleis
openstellen voor bezichtiging.
Ook zal de entreeprijs worden
verhoogd.
DEN HAAG De commerciële
zender RTL4 heeft tien procent
van de aandelen van FilmNet
verworven. Het tweetal wil
gaan samenwerken op commer
cieel, technisch en programma
tisch gebied. RTL4 en FilmNet
hebben dat gisteren bekendge
maakt. Beide partijen willen
niet zeggen hoeveel RTL4 voor
de aandelen heeft betaald.
Hoe de samenwerking er pre
cies gaat uitzien, moet de ko
mende maanden duidelijk wor
den. FilmNet gaat vanaf okto
ber elke dag een uur commer
ciële televisie in Nederland ver
zorgen. Die uitzendingen zijn
voor iedereen te ontvangen dus
niet alleen voor de abonnees,
die een speciale decoder heb
ben. FilmNet zendt nu voorna
melijk films uit, maar wil in het
'open uur' bredere program
ma's brengen. „We willen daar
bij profiteren van de kennis die
RTL4 heeft", aldus een woord
voerster van FilmNet. Volgen
de week stelt de zender een pro
grammadirecteur aan. Voor
RTL4 is de drang tot uitbrei
ding van de media-activiteiten
reden geweest om tien procent
van de aandelen van FilmNet te
verwerven, aldus een woord
voerder. .Abonneetelevisie is in
opmars en RTL4 wil daar graag
in meedoen". Bovendien heeft
FilmNet abonnees in Scandina
vië, een deel van Europa waar
RTL4 en de belangrijkste aan
deelhouder CTL zich nog niet
roerden.
hje
Bijzonder concert Herman van Veen Anne van Egmond stopt
DEN HAAG Herman van Veen en platenmaatschap
pij Polydor werken 25 jaar samen.
Om dit feit te vieren, brengt Van Veen onder de titel 'You
take my breath away' op 10,11 en 12 september een een
malige concertreeks in de Dr. Anton Philipszaal in Den
Haag.
Begeleid door het symfonisch orkest II Novecento, onder
leiding van Robert Groslot, zal Van Veen niet alleen ei
gen repertoire zingen maar ook een ode brengen aan an
dere auteurs.
Aan het concert werken verder mee: Erik van der Wurff,
Nard Reijnders, het Amsterdams Gitaar Trio, Peter
Weekers, Emmy Verhey en andere muzikale vrienden.
De arrangementen zijn geschreven door Erik van der
Wurff, Nard Reijnders, Jurre Haanstra en Robert Gros-
lot. Het concert wordt door de VARA in de nieuwe
HDTV-norm (breedbeeld en sterk verbeterde beeld- en
geluidskwaliteit) opgenomen en in november in twee de
len uitgezonden via Nederland 3.
HILVERSUM Anne van Egmond
stopt per 1 oktober met haar radio
programma 'Met Anne' bij de TROS.
„We krijgen vanaf die datum minder
zendtijd, maar dat betekent niet dat
we hebben gedacht: wie gaan we er
nu eens uitgooien.
Zwaar heeft echter gewogen dat
Anne nooit een echte TROS-pro-
grammamaakster is geworden", al
dus de TROS. „We zagen haar ook
bijna nooit, alleen op de dag van uit
zending.
Dat is geen verwijt, maar een consta
tering. Ze heeft ongetwijfeld kwali
teiten". Van Egmond werkte eerder
voor de KRO-radio, voor welke om
roep ze onder meer 'Ratel' en 'Adres
onbekend' presenteerde.
rakter heeft. Zaken als: bij wie
ligt de verantwoordelijkheid
voor de collecties, welke dien
sten worden uitbesteed, in hoe
verre moet een paleismuseum
concessies doen voor de pu-
blieksopvang komen aan de
orde. Directeur Vliegenthart
verneemt graag van een van
■zijn collega's hoe Paleis Het Loo
het aandeel buitenlandse be
zoekers kan vergroten. Dat ligt
gemiddeld op ongeveer acht
procent van het jaarlijkse be
zoekersaantal, zo'n 350.000.
Het streven is twintig procent.
„Waarschijnlijk zullen we meer
met tijdelijke, bescheiden ten
toonstellingen werken. Ingre
NEW YORK De tekenaar
van de strip Popeye, Bobby
London, heeft zijn congé ge
kregen omdat hij van Olijfje
een mondige vrouw wilde
maken die zich bezighoudt
met de Amerikaanse abor
tuswetgeving.
Tegen de Newyorkse krant Dai
ly News zei London dat zijn op
drachtgever King Features,, die
de strip dagelijks aan tientallen
kranten in de Verenigde Staten
levert, hem ontslag heeft aan
gezegd omdat hij Olijfje in een
aflevering liet zeggen zelf te
willen beslissen over wat ze wil,
omdat het haar leven is.
In de aflevering krijgen Popeye
en Olijfje een
gestuurd met
pop. Ze zeggen: „Laten
baby terugsturen naar zijn
ker". Twee priesters horen d
en denken dat de zeeman e
zijn vriendin een discussie vo< 0
ren over abortus. „Het is
leven en de beslissing is dus
mij", zegt Olijfje, aldus
Dat is precies de slogan van
voorstanders van een
abortuswetgeving in de
nigde Staten. King
wilde geen commentaar geve Aft.
op de uitlatingen van Londoi *r
maar stuurde maandag aan d 0
kranten een brief waarin me ust
het betreurt dat de afleverin jet-
van de strip „niet past in ee
voor de hele familie bestemt
mooiste resultaten komen. D Als
gebeurde ook bij Les Cha 15
meurs. Van Jan O. valt te me jrK(
den dat over het meest gruizig us
en dus wellicht sexy stemgelui per:
van Nederland beschikt, alsmt J'
de het feit dat hij het liefst
het Frans zingt.
Een combinatie die tot succi l86
gedoemd lijkt. „In het FranR
kan ik mijn gevoelens het bes! hop
uitspreken. Mijn teksten zije p
voor elke brave huismoeder vo Kk
strekt acceptabel, maar na ee
LOI-cursus Frans blijken ze vr Q
dubbelzinnig. Het zijn eigenlij e|'
vaak nogal vieze teksten. Ze zi
ten vol met contrasten, maar
zitten ook niemendalletjes tu 0 n
sen. Ik probeer het verdriet 0 in
een vrolijke manier te verto
ken. Er zit ook flink wat cyni
me in". G
Gitarist Alain Labrie lijkt ei t)®r
op zijn plaats in de groep: h k
heeft een cursus van veertie -Fii
grootmeester
flamenco, en is naar eigen zeérmi
gen verliefd op de warmbloed Ab
ge muziek van het Iberisc^
schiereiland.
Joodse volksmuziek
Accordeonist Geert Verhai
houdt het meest van klezmej
joodse volksmuziek. Vandal
ook dat de groep het melancho
lieke 'Die Mama ist gegangen
op het live-repertoire heep
staan. En Arie van Duyveif
voorde, de goedmoedige bassisf
is afkomstig uit de free-jaz<2
hoek. „Ja, wat valt daar nu ova
te zeggen? Het was een hoop gs
piel, een hoop herrie en ee*VEI
hoop subsidie".
Dit opmerkelijke amalgaaèfj
van stijlen en liefhebberijef
heeft uiteindelijk geleid tot L#"e
Charmeurs, waar naast alf
muzikale invloeden eigen kf^1
één element de boventocL
voert, en dat is plezier in h£ns
maken van muziek en pleziftg
op het podium. Jan O.: „Waéid.
we ook staan, tijdens grote o|bci
tredens op het Museumplein f1ui-
op de Uitmarkt, of in een kroefee
je met veertig man publiek, h"0r
is allemaal erg leuk. En bijna al
tijd slaat de sfeer over, en da!)PI
heb je een band met je publiekge
Daarom proberen we de ceedthof
ook zo live mogelijk op te ni^r
men. De studiotechnicus zegtfn'
en toe wel dat een nummer wc[.
sneller eindigde dan dat het bt-
gon, maar dan was het: 'Ma* k
ga het conservatorium afmi
ken'. Dat een nummer in temfto
oploopt, is mooi, het gaat naSGE
een climax. Dat hoort zo". (VIN
LONDEN John Bratby, de Engelse
maker van schilderijen waarop bierfles
sen, blikken en andere alledaagse zaken
worden afgebeeld, is op 64-jarige leeftijd
in zijn woonplaats Hastings overleden.
Dat heeft zijn familie gisteren bekendge
maakt. De doodsoorzaak werd niet ver
meld. Bratby's werk werd aanvankelijk
beschouwd als een bedreiging van de be
zadigde en nette kunstnormen in de jaren
vijftig. Later werd hij de voorloper van
wat wel de 'Gootsteenschool' binnen de
schilderkunst werd genoemd.
Onder zijn enorme produktie - Bradby
maakte in sommige periodes drie schilde
rijen per dag - bevinden zich meer dan
duizend portretten van beroemdheden
zoals de Britse koningin-moeder, de ac
teur Sir Alec Guinness en Beatle Paul
McCartney.
Bratby studeerde aan het Londense Roy
al College of Art. Bij zijn afstuderen in
1954 ontving hij drie belangrijke prijzen.
In datzelfde jaar hield hij zijn eerste ten
toonstelling in Londen. Zijn werk had on
middellijk veel succes onder kunstcritici
door de plastische kwaliteit van zijn olie
verfschilderijen, zijn opvallende kleurge
bruik, zijn superieure tekenkunst, het
harde realisme van zijn werk en een uit
dagende individualiteit.
Het Londense dagblad The Times merkte
in de jaren vijftig op dat, geconfronteerd
met het werk van Bratby, men zich kon
voorstellen „hoe het zou zijn om voor de
eerste maal een van Gogh te aanschou-
Op sommige schilderijen bracht Bratby
de verf rechtstreeks uit de tube op het
doek aan, waarop een criticus zijn werk
doopte met de naam 'tubisme'. Zijn werk
werd beschouwd als onderdeel van de be
weging van de 'Angry young men', een in
de jaren vijftig opgekomen stroming, aan
gezwengeld door toneelschrijver John
Osborne, die een protest was tegen het
als saai beschouwde naoorlogse Britse
kunstklimaat.
Een van zijn beroemdste werken is 'Jean
en Stilleven voor het Raam'. Het werk
toont zijn eerste vrouw Jean naakt achter
een tafel die opgehoopt is met bierglazen,
overvolle asbakken, dozen cornflakes en
andere alledaagse zaken.
In de jaren zeJtig nam de interesst
Bratby af door de populariteit van de
stracte kunst. Critici veroordeelden
werk als opzichtig. In 1991 werd hij
rontdekt. Er werd een grote
tentoonstelling georganiseerd in de
tional Portrait Gallery in Londen er
deed mee aan een groepstentoonste
genaamd de 'Gootsteenschool'.
De bebaarde, pijprokende,
Bratby gaf regelmatig uiting aan
angst dat het individu een ucuiciw
soort is en had een intense hekel aan
hij de 'gelijkvormige r„
noemde. In 1959 werd hij verkozen alsa W
pirant-lid van de prestigieuze
demy of Arts; in 1971 werd hij
lid.
Museum
directeur dr. A.
Vliegenthart
.opmerkelijke
ideeën voor
intensief en
alternatief
gebruik van het
rijksmuseum...
FOTO: PERS
UNIE
van overheden, zoals gemeen
ten, provincies, of iemand van
het koningshuis".
Paleis Het Loo gaat meer aan
evenementen doen en meer
contact zoeken met sponsors en
donateurs voor ondersteuning
bij aankoop van museumstuk
ken bij voorbeeld. Een naam
plaat met sponsorvermelding
bij een tentoonstelling behoort
tot de mogelijkheden.
Welke stappen moet een paleis
museum nemen om de komen
de jaren een (groter) publiek
(blijvend) voor zich te winnen?
Dat is de hamvraag die centraal
staat gedurende het symposi
um, dat een discussie-achtig ka
AMSTERDAM - Over Jan
O., zanger van de groep Les
Charmeurs, doen merkwaar
dige verhalen de ronde. Niet
zo vreemd, want vroeger
speelde O. (van Obbeek) in
groepen met namen als Jan
O. en de Zeven Dwergen,
Gratis Bier en Histoire d'O.
Niet bepaald namen waar je
mee voor de dag komt als je
serieus wilt worden geno
men.
Pópeye-tekenaar Bobby London in problemen omdat Olijfje zelf
beslissen over wat ze wil. r.
FOTO: A
Een ander gerucht wil dat O.
tijdens een interview aller
minst een blad voor de mond
neemt en menige pittige uit
spraak voor zijn rekening
neemt. Onzin. Wat volgt is dan
ook geen aaneenschakeling van
woeste uitspraken, sneren je
gens collega's en de verrotte va
derlandse muziekindustrie.
Het is meer een klein kijkje in
de keuken van Les Charmeurs,
één van de aardigste en meest
originele popgroepen die Ne
derland op dit moment rijk is.
Les Charmeurs zitten op het
moment in de studio, waar
wordt gewerkt aan het debuut
van de groep. Titel: 'Allez-hop
et Tralala'. Dat geeft al aardig
aan hoe de muziek van Les
Charmeurs klinkt. Warmbloe
dig, Franstalig, contrastrijk,
swingend en met veel, erg veel
flamenco-invloeden
De groep was uitgenodigd om te
komen play-backen in een tele
visieshow van Carl Huij-
brechts, maar heeft de invitatie
daarvoor beleefd doch beslist
afgeslagen. „Nee, daar hadden
we geen zin in. Het is niet goed
voor onze naam om in dat soort
programma's te komen. Ik weet
ook niet zo goed in welke uit
zending we wel zouden passen,
maar zo'n afzegging wordt in
elk geval wel gerespecteerd.
Onze platenmaatschappij,
Ariola, dwingt ons gelukkig ook
niet om in bepaalde program
ma's, waar je vaak nog moet
betalen om te mogen spelen
ook, op te draven. Wat dat be
treft hebben we het getroffen",
aldus Jan O.
Aanbod
Niet alleen daarom is de groep
tevreden met het aanbod van de
platenmaatschappij om een
Les Charmeurs ..opmerkelijke verzameling instrumenten.
plaat met Les Charmeurs op te
nemen. „Het werd zo langza
merhand een frustratie. Nie
mand wilde met ons een plaat
maken", zucht Alain Labrie, de
gitarist van de groep, die heel
zijn hart heeft verpand aan de
flamenco-muziek. O. vervolgt:
„Daarom zijn we maar geld
gaan sparen van onze optre
dens. Om met deze groep, die
nu twee jaar optreedt, op een
hoger plan te komen, moesten
we toch eens iets gaan maken".
Waarop Arie van Duyvenvoor-
de (basgitaar) meldt: „Ja, en nu
hebben we ons toch beet laten
nemen voor weinig...! Geintje!"
De maatschappij geeft Les
Charmeurs in elk geval volop
creatieve vrijheid. Labrie: „We
konden er terecht omdat we
veel optreden en een vast pu
bliek hebben. Ariola ziet ons
niet als een eendagsvlieg en dat
zijn we ook niet. Bovendien
hoeft deze eersteling niet zo ge
weldig goed te verkopen. Van de
t\yeede wordt dat wel verwacht.
Maar het is erg fijn om dat ver
trouwen te krijgen. Ze zijn ook
niet in de studio komen kij
ken".
Hoewel voor de produktie van
'Allez hop et Tralala' namen
circuleerden als Jean-Marie
Aerts (ex-TC Matic) en George
Kooymans (Golden Earring)
hebben de heren die klus zelf
ter hand genomen. „Aerts was
te duur en Kooymans wist niet
wat hij er mee aan moest. Hij
kon er niks mee. Maar wij wis
ten heel goed hoe de plaat
moest gaan klinken. Daarom
doen wij het zelf?', klinkt het
eenstemmig.
Kroegjes
Twee jaar zijn Les Charmeurs
nu in binnen- en buitenland
aan het optreden. In kroegjes
met vijftig man en op festivals
met 20.000 man publiek. Om
toe te komen aan de voor de
langspeler zo broodnodige repe
tities heeft de groep het aantal
optredens gereduceerd tot
maximaal tien per maand. Nog
steeds aanzienlijk. En het te
kent de energie van de groep en
de grote belangstelling van het
publiek voor Les Charmeurs.
Dat was bij Jan O's vorige groep
Histoire d'O wel anders. O.:
„Die groep bloedde echt dood.
We traden niet meer op, kwa
men niet meer in de oefenruim
te. En optreden is toch belang
rijk voor mij en voor een groep
als Histoire d'O".
O. wachtte de definitieve onder
gang van Histoire d'O niet af en
begon met Van Duyvenvoorde,
Labrie, accordeonist Geert Ver
haar en drummer Antal Steix-
ner aan het Les Charmeurs-
avontuur. Niet met een voorop
gezette marketing-strategie,
maar meer wij wijze van uitda
ging-
O.: „De bezetting van de groep
is al erg uitdagend. Het blijft
een akoestische eenheid, van
wege de accordeon, de contra
bas en de akoestische gitaar.
Dat willen we ook zo houden;
FOTO: ARIOLA
we willen ondanks de verster
king de klankkleur van die ver
schillende instrumenten bewa-
Muziekstijl
Deze opmerkelijke verzameling
instrumenten bracht de groep
tot een heel eigen muziekstijl:
een mengeling van Zuideurope-
se klanken als flamenco met in
vloeden van de moderne wes
terse rock, die in de uitvoering
van bij voorbeeld Les Negresses
Vertes onder de naam petchan-
ka door het leven gaat. Met de
Parijse hoempa, doorspekt met
flamenco, wals, zigeunermu-
ziek en punk van voornoemde
groep is Les Charmeurs dan
ook het best te vergelijken.
Het wekt geen verwondering
dat de groep in het voorpro
gramma van Les Negresses
Vertes stond in de hoofdstede
lijke poptempel Paradiso. Les
Charmeurs waren toen zo slim
om allerhande platenmaat
schappijen per fax van deze ge
beurtenis op de hoogte te stel
len, zodat het na afloop van het
optreden een geroezemoes van
jewelste was in de Paradiso-ge-
welven. Het huidige contract
met Ariola, dat wel meer vader
landse popacts roem heeft ge
bracht, is uiteindelijk daartoe
te herleiden.
Het is vreemd, maar artiesten
en instrumentalisten die op het
eerste oog niets bij elkaar te
zoeken hebben, kunnen door de
juiste chemie uiteindelijk tot de