'Azzie Borden is
mgeloofwaardig
fe Laurel Hardy van de actiefilm
udi 80 Avant: een toonbeeld van goede smaak
uitse auto-industrie somber
xm* dreigende ontslagen in twee
jidócQouAxvnt FILM/KUNST/AUTOvrijdag n JULI 1992 15
'Flodder 2':
meer dan
half miljoen
bezoekers
versies
:ter fokker
t lijkt bij Audi niet op te
nnen: terwijl men er
elk nieuw model be-
in slaagt zich tot het
lusieve niveau van
tW en Mercedes te ver-
'fen, lukt het ook nog
steeds meer auto's te
kopen en een record
ist te behalen over
1. Het kan beschouwd
rden als een terechte
oning, dat Audi's hoog-
man Ferdinand Piëch
het najaar Carl Hahn
g opvolgen als baas van
hele VAG-groep
iVAudi/Seat/Skoda).
is ongelooflijk dat Audi zo
d scoort, met welbe-
ouwd maar twee modelse-
die nog sterk op elkaar lij-
ook. Aan de andere kant
die 80- en 100-reeksen wel
Audi noemt de 80 Avant 'sportief-elegant', het woord stationcar is
niet van toepassing
uitgebreider dan ooit. Dat
geldt nog het meest voor de 80.
De keus tussen sedan, coupé of
cabriolet wordt in oktober uit
gebreid met een vijfdeurs
Avant-versie, in dezelfde stijl
als de 100 Avant. Marketing-
expert Hans-Jurgen Sauer van
Audi verklaart: „De combi
wordt steeds populairder,
vooral in de middenklasse.
Daarin loopt Duitsland voorop,
in de middenklasse heeft een
kwart van de verkochte auto's
een combivorm. Het combi-pu
bliek is jonger dan de gemid
delde middenklasse-koper, er
zitten veel vrouwen bij, het
zijn meestal mensen met kin
deren en veelal beoefenaren
van een zelfstandig beroep".
Zeg dus maar de groep van
modebepalende yuppies, om
een standaardkreet te gebrui
ken. Ed Servaas, persvoorlich
ter van importeur Pon, ver
wacht in Nederland eerder een
nog groter aandeel voor de
Avant in de 80-verkopen dan
de twintig procent die voor de
Duitse markt werd voorspeld.
Perfekte afwerking
Van buiten heeft de 80 Avant
precies hetzelfde formaat als
de gewone 80. Ook de gewone
80 heeft tegenwoordig al een
variabele bagageruimte met in
ongelijke delen neerklapbare
achterbank. Sterker nog, de
gewone 80 kan meer bagage
opnemen dan de Avant wan
neer niet hoger dan tot de
raamlijn gestapeld wordt. De
cijfers zijn voor de gewone 80
(standaard/met omgeklapte
achterbank) 430/712 liter en
voor de Avant 370/650 liter. Al
leen kan de Avant nog tot 1200
liter ruimte bieden wanneer
tot het dak gestouwd wordt.
Kortom, het gaat bij de Avant
meer om de stijl dan om extra
beladingsmogelijkheden.
Ontegenzeglijk toont de 80
Avant als een exclusieve, dure
auto. Daaraan draagt de per
fekte afwerking tot in het
kleinste detail bij, al verschilt
hij ook daarin niet wezenüjk
van andere Audi's. De bagage
ruimte van de Avant heeft
kostbare bekleding. In de vier
hoeken zitten degelijke ver
chroomde ogen, netjes in een
vakje verzonken, om zware la
ding vast te sjorren. Wanneer
de (evenals de leuning gedeel
de) achterbankzitting wordt
opgeklapt kunnen de achter
ste hoofdsteunen in de om-
hoogstaande zitting gestoken
worden. Werkelijk aan alles is
gedacht. Ook aan een heel
praktische handgreep om de
achterklep te openen bijvoor
beeld, in plaats van de drukk
nop die een sedan heeft.
De exclusiviteit waar de 80
Avant op richt wordt onder
streept door het motorengam
ma. Begrijpelijk en terecht
ontbreekt een 1,6 liter, die veel
te bescheiden zou zijn voor
deze wat zwaardere auto. Doch
ook twee van de drie diesels uit
het 80-gamma ontbreken, al
leen de direkt ingespoten TDI
turbodiesel is leverbaar. Ver
der zijn er twee tweeliter vier-
cilinders, een 2,3 vijfcilinder
en de nieuwste 2,6 liter V6.
Men zag af van de grotere 2,8
liter. „De seriegrootte zou te
klein worden als we beide zes
cilinders boden, we kozen voor
de goedkopere kleinste V6 die
al sterk genoeg is. Andere mo
torvarianten dan wat nu in de
Avant geboden wordt zijn
vooralsnog niet gepland".
Daarop valt wel iets af te din
gen, want de 110 kW/150 pk
sterke 2,6 liter zescilinder
overtuigt bepaald niet door
zijn trekkracht bij laag toeren
tal. Pas als de motor boven zo'n
4000 toeren wordt gehouden
gaat hij er goed tegenaan. Het
variabele inlaattrajekt, dat al
leen de 2.8E heeft, doet kenne
lijk toch veel goed voor het mo
torkarakter. Natuurlijk loopt
de 2.6E nog wel heel mooi rus
tig. Datzelfde geldt echter voor
de 1.9 TDI, die alleen stationair
lopend nog enigzins verraadt
dat het om een diesel gaat.
Hoewel de maximale presta
ties van de 66 kW/90 pk sterke
TDI natuurlijk achterblijven
heeft hij- een veel gelijkmati
ger trekkracht te bieden dan
de 2.6E.
Afgaande op de meerprijs in
Duitsland voor een Avant te
genover een 80 sedan (3500
Mark) zal in ons land de Avant
circa zes mille duurder zijn.
Het prijsgamma van de Avant
komt dan tussen ruim vijftig
en ongeveer tachtig mille uit.
De levering begint vanaf 23 ok
tober. Als men aan de vraag
kan voldoen tenminste, want
er wordt al overgewerkt om
voldoende gewone 80's te kun
nen bouwen.
<^roene*\j
'Flodder in Amerika' heeft in
twee weken tijds meer dan een
half miljoen bezoekers getrok
ken. Max van Praag, directeur
van distributeur United Inter
national Pictures: „Tot en met
donderdag komen we op zo'n
550.000 bezoekers. En er is een
stijging in het bezoek van te
gen de tien procent".
Regisseur Dick Maas liet vlak
na de première weten datje ei
genlijk pas na het tweede
weekend weet of een film
'doorzet'. Dat lijkt nu zeker het
geval voor 'Flodder in Ameri
ka'. „Ongelooflijk" noemt Van
Praag het resultaat van Dick
Maas' film tot nu toe. „In de
eerste week sloeg het bezoek
dat voor 'Flodder 1' met vlag
en wimpel. We zullen nu iets
onder het resultaat blijven dat
het eerste deel in z'n tweede
speelweek had, maar die viel
destijds exact in de feestweek
na Kerst tijdens andere weers
omstandigheden. Gezien de
stijgende tendens in de bezoe
kersaantallen vermoed ik dat
we 'Flodder 1' op den duur ze
ker voorbij gaan".
Lloyd Webber
ligt dwars
Steven Spielberg en Andrew
Lloyd Webber hebben moei
lijkheden over de tekenfilm-
produktie van de musical
'Cats'. Lloyd Webber vindt het
filmscript dat naar zijn musi
cal is gemaakt niet goed, en de
tekenaars die Spielberg in
Londen al aan het werk had ge
zet zijn voorlopig op non-ac
tief. Lloyd Webber heeft de
FILMBLIK
naam behalve succesvol nogal
lastig te zijn. Ook de filmpro-
duktie van zijn andere hit-mu
sical 'Phantom of the Opera'
dreigt te blijven steken bij
Warner Bros. Allerlei namen
hebben de ronde gedaan, maar
een definitieve regisseur is.
nog niet benoemd. Lloyd Web
ber wil controle houden over
zijn eigenTireaties. Zijn Really
Useful-organisatie stelt: „Wat
'Cats' betreft willen we abso
luut dat de erven van dichter
T.S. Eliot, die ons toestonden
'zijn 'Old Possum's Book of
Practical Cats' te bewerken,
ook nu tevreden blijven. Dat is
eep morele verplichting". Een
andere bron stelt: „'Cats' heeft
over de hele wereld ruim twee
miljard dollar opgebracht, dat
is meer dan enige Hollywood-
film, Spielbergs 'E.T.' incluis.
'Phantom of the Opera' kan
dat succes zelfs gaan overtref
fen. En waarom zou Lloyd
Webber die successen uit han
den geven aan Hollywood zo
lang hij niet tevreden is met de
creatieve kant vand e zaak
daar?"
Whitney Houston
uitgefloten
De eerste grote filmrol van
popzangeres Whitney Hous
ton, samen met Kevin Costner
in 'The bodyguard', lijkt voor
lopig geen succes. Een testver
toning van de film voor een bi-
socoppubliek, leverde vooral
boe-geroep en fluitconcerten
op voor de prestaties van de
zangeres. Producent Warner
Bros is snel met de film terug
gegaan naar de montagekamer
om er iets aan te doen. De film
stond op de lijst om in de loop
van dit jaar officieel te worden
uitgebracht.
begint ook in Amerika) fabrie
ken.
Het zijn - afgaande op de uitla
tingen van de diverse directies
- stuk voor stuk juweeltjes van
bedrijven, ver buiten de woon
kernen gebouwd, zowel in de
oude als de nieuwe, oostelijke
deelstaten en met een geraffi
neerde, moderne technologie.
Maar er zijn steeds minder
mensen nodig in dit door ro
botten en automatisering be
heerste produktieproces. Aan
gezien de Duitse loonkosten
torenhoog boven die in de
meeste andere industrielan
den uitsteken, moeten de
werkgevers voornamelijk op
de factor menselijke arbeid be
zuinigen.
Tegenvaller
Het toekomstperspectief van
de meeste autofabrikanten is
vooral een zware tegenvaller
voor de werknemers in de
voormalige DDR. Weliswaar
verrijzen ook daar nieuwe au-
tofabrieken, maar het aantal
arbeidsplaatsen wordt met bij
na tweederde gereduceerd tot
een totaal van 40.000 vaste ba
nen.
Duitse auto's zijn in het bui
tenland nog steeds erg in trek.
De eerste maanden van dit jaar
hebben een sterk stijgende ex
port te zien gegeven. En hoe
wel ook de produktie stijgt,
blijven de netto winsten in ver
houding achter. In autokrin
gen wordt daarom gewaar
schuwd dat snel en fors bezui
nigd moet worden, anders treft
de Europeanen hetzelfde lot
als de Amerikaanse autocolle
ga's de afgelopen jaren. De
Duitse fabrikanten maken er
geen geheim van de concur
rentie van de Japanners zeer te
vrezen.
BMW heeft onlangs nogmaals
ontkend gerichte onderhande
lingen te voeren over de even
tuele overname van het presti
gieuze Engelse Rolls Royce.
Idoor
peter fokker
Begin dit jaar presenteer
de Rover tegelijk, in de
200- en 800-serie sportieve
topmodellen, respectieve
lijk een cabriolet en een
coupé. Op de 800 coupé
wachten we nog, de 200
Cabrio is nu nog net in het
zomerseizoen leverbaar
geworden.
Aanvankelijk zou in ons land
alleen de open 216 geleverd
worden, doch daarop is men te
ruggekomen. Niet alleen is er
toch ook een open 214, daar
naast koos de importeur voor
een stuk luxueuzer uitrusting
dan eerst was voorspeld.
De ombouw tot open vierper-
soons auto staat de Rover 200
goed, als je tenminste geen
grote bezwaren hebt tegen een
cabrio met rolbeugel. Het is
Vooral de Rover 216 Cabrio is zee
met name esthetisch gezien
een goed idee dat men de ca-
briokap niet helemaal achter
op de auto laat beginnen, wat
bij neergeklapt dak altijd een
enigszins onelegant rugzak
idee geeft. Aan de exclusieve
ambiance van de open Rover
draagt de fraaie interieuraf
werking bij, met standaard
hoofdsteunen achterin en
stukjes wortelnotenhout ver
siering voorin. De beide ca-
brio-versies hebben tevens
uxueus, met zijn elektrische dakbe<
stuurbekrachtiging, maar
waarlijk exclusief is pas de 216.
Die heeft ook nog lichtmetalen
velgen, elektrisch bediende
voorportierruiten en - uniek in
deze klasse - elektrische bedie
ning voor de kap. Dit in aan
merking genomen is de 216
Cabrio eigenlijk voordeliger
dan de 214, die zonder deze ac
cessoires slechts een kleine
negen mille goedkoper uitvalt.
Men zal wel besloten hebben
toch de 214 te leveren omdat
FOTO:PR
dit 66 kW/90 pk sterke model
met 46.950 nog een beetje in
de buurt blijft van de goed
koopste cabrio-aanbiedingen.
De 90 kW/122 pk sterke 216
voor 55.350 behoort eerder
tot de duurdere open midden
klassers. Vooral zijn handige
elektrische kapbediening
maakt hem niettemin een aan
trekkelijke aanbieding in de
inmiddels aardig dichtbevolk
te cabriomarkt.
Schitterend verzorgd dashboard, met Audi's nieuwe sportief aan
doende vierspaaks-stuurwiel FOTO'S: PR
door de concurrentie met de
goedkoper werkende Japan
ners aan te kunnen, moeten ei
genlijk minstens 250.000 ar
beidsplaatsen vervallen. Op
Ford en Audi na hebben alle
andere Duitse autofabrikanten
de afgelopen weken en maan
den al aangekondigd perso-
neelsbezuinigingen door te
zullen voeren; variërend per
bedrijf gaat het om enkele dui
zenden tot tienduizenden ba
nen. Het meest ingrijpend zijn
de maatregelen bij Porsche,
welke fabriek een uiterst moei
lijke tijd doormaakt.
Investeringen
Voor de werknemers en de
vakbonden zijn de onont
koombare ontslagen en het
niet opvullen van de vele weg
vallende arbeidsplaatsen des
te zuurder, omdat de meeste
autofabrikanten enorm inves
teren in' nieuwe binnenlandse
en zelfs buitenlandse (BMW
owe Crimes'
'Love Crimes', met Sean
g en Patrick Bergin. Scenario:
Moyule. Regie: Lizzie Borden.
DT
Spoi F
zich haar 'Working Girls'
- nnert, met zijn realistische
op het saaie en tegelijker-
gevaarlijke bestaan van
New Yorkse prostituées,
met belangstelling uitkij-
naar de nieuwe film van de
feministe bestempelde re-
dei'eur Lizzie Borden. Borden
etj ijst met 'Love Crimes' op-
w dat ze kan filmen, maar
scenario (van Allan Moy-
Mui||waarmee ze werkt wil maar
geloofwaardig worden.
,ove Crimes' neemt officier
justitie Dana Greenaway
n Young) het op tegen een
verkrachter, die zich voordoet
als een bekende fotograaf. Hij
gaat als volgt te werk: Hij zet
een fotosessie op met zijn
slachtoffer, gaat met haar naar
bed en verdwijnt met meene
ming van haar geld, auto of
iets anders. Het probleem voor
Greenaway is dat de slachtof
fers zich door de fotograaf/o
plichter gevleid voelen en
geen aangifte willen doen. On
danks dat hij ook geweld ge
bruikt.
In wat daarna gebeurt ont
spoort 'Love Crimes' hevig. De
vrouwelijke officier besluit
zelf'undercover'Je gaan om de
verdachte op te sporen, maar
verzuimt haar ware identiteit
te verbergen. Door een domme
fout valt zij in z'n handen. Van
af dat moment loopt 'Love cri
mes' in het honderd. Scenarist
Moyles geeft mevrouw Gree
naway nog wel een psycholo
gisch achtergrondje mee, maar
verzuimt de meest simpele lo
gica in de handeling te verwer
ken. Laat een officier van justi
tie een verkrachter alleen ach
ter in eep auto niet draaiende
motor? In 'Love Crimes' ge
beurt dat en nog meer onwaar
schijnlijks.
Lizzie Bordens thriller degra
deert daardoor tot het type
film dat men in Amerika tot
het 'exploitation'-genre zou re
kenen: met veel (bijna) bloot,
o.m. van actrice Sean Young,
vastgebonden, zwetend, vrij
end en in het bad. Patrick ('Ro
bin Hood') Bergin is de geobse
deerde verleider. Regisseur
Lizzie Borden heeft te veel aan
de commercie gedacht. Ook
een knappe bijrol van Arnetia
Walker als politieagente maakt
dat niet goed.
-ithal Weapon 3'
'Lethal weapon
3' met Mel Gibson, Danny Glover en
Joe Pesci. Regie: Richard Donner.
Idoor
bert jansma
Iedere regisseur die een
actiefilm a la Hollywood
wil maken, heeft aan 'Let
hal weapon 3' ideaal stu
diemateriaal: een brok
filmamusement met het
tempo van een tijdrit, met
bonificatiesprintjes van
de ene stunt naar de vol
gende achtervolging.
Tussendoor zorgen slimme
porties humor voor de verlich
ting en zowaar nog figuren in
de hoofdrollen waarmee je iets
kunt 'hebben'. Topamusement
in z'n soort.
Wat die soort inhoudt, mag be
kend worden geacht na de
nummers 1 en 2 uit de serie.
Twee politie-agenten uit Los
Angeles vormen een koppel-
apart: Mel Gibson als de wilde
bras die het een zorg zal zijn
als er iets met hem gebeurt;
Danny Glover als de zwarte,
zorgelijke familieman, die aan
vrouw, kinderen en z'n pen
sioen denkt en ongeschonden
het eind van z'n loopbaan
hoopt te halen. In deel drie is
dat pensioen nog zeven dagen
van hem verwijderd. Een
kwestie van de race kalm uitlo
pen. Maar collega Gibson moet
zo nodig ergens een bom on
schadelijk maken en Verwoest
daarbij een gebouw dat aan het
Spui als stadhuis niet had mis
staan. Gevolg: het tweetal
wordt gedegradeerd en mag
een rang lager verder dienst-
kloppen-in-uniform op straat.
Mel Gibson heeft niettemin
geroken aan iets verdachts en
móet - ondanks tegenwerking
van een vrouwelijke recher
cheur van de interne controle -
de aap uit de mouw krijgen.
Gibson en de vrouwelijke col
lega (René Russo) gooien het -
uiteraard - liefderijk op een
akkoordje. Danny Glover doet
uiteindelijk met ze mee. Een
morele keus ditmaal. Want hij
schiet uit zelfverdediging een
vriend van zijn zoon dood, die
iets met de duistere zaak te
maken heeft. Glover treurt,
twij feit, maar besluit dat wraak
op de leveranciers van wapens
en drugs die de jeugd verpes
ten belangrijker is dan dat on
geschonden pensioen.
In wezen is het alledaagse
thrillerkost. Ware het niet dat
regisseur Richard Donner en
zijn mensen alles op actiege
bied uit de kast hebben ge
haald. Het brandt, ploft, schiet,
knalt en botst een hele film
lang. Los Angeles als het pret
park van de misdaad. En het
gekke is dat 't je absoluut niet
verveelt, omdat Gibson en Glo
ver tussendoor alle ruimte krij
gen om hun merkwaardige
verhouding uit te spelen. Hun
vlees en bloed houdt de boel
overeind, want vooral de zwar
te Glover is een prima acteur.
En de lange scène waarin hij
dronken wordt en het niet
meer zitten is pure winst voor
dit soort film. Bovendien zijn
hun onderlinge strapatsen en
de daarbij behorende dialogen
zó gehaaid uitgewerkt, dat je
voortdurend in de lach schiet.
Gibson en Glover als de Laurel
Hardy van de actiefilm.
'Lethal weapon' heeft de kroon
in dit genre allang van de Ja
mes Bond-films overgenomen.
winsten, recordom
en fraaie exportcij-
in de Duitse
niet
vrolijke gezichten.
cijfers zelf geven welis-
ir aanleiding tot tevre-
ïheid, maar de toe
ristverwachtingen
mmen uiterst somber.
uilen de komende jaren in
Duitse auto-industrie hon-
Iduizend tot misschien wel
honderdduizend arbeids-
itsen geschrapt moeten
den. In totaal zijn in deze
rijfstak bijna 800.000 men-
werkzaam.
20 procent van de produk-
osten te drukken en daar-
Glover en Mel Gibson leggen Joe Pesci het zwijgen op in een van de komische intermezzi.