Paus maakt het goed Schuldvraag over deportaties joden houdt Fransen nog hezig GEESTELIJK LEVEN OPINIE Chikane ergert zich aan kritiek op ANC COMMENTAAR Christelijke studentenclubs groeien ondanks taboe op geloof CcidócSouoatvt Ccidóc Gouoatit DONDERDAG 16 JULI 1992 Priester met rijdende biechtstoel is oplichter NEW YORK De man die zich met de 'portofess', een draagbare biechtstoel, had opgesteld bij het gebouw in New York waar de democratische partijcon ventie wordt gehouden, blijkt geen priester te zijn. De man, die beweerde lid te zijn van de orde der dominicanen en zich van diverse namen bediende, zo als pater Anthony Joseph en pater Willi am uit Monterey in Californië, heeft de afgelopen dagen onder meer van enkele bezoekers van de conventie de biecht gehoord. Een woordvoerder van het bis dom Monterey deelde mee dat de man er onbekend is en dat hij evenmin bekend is in de plaatsen waar hij naar eigen zeg gen actief is. De man had de biechtstoel vastgemaakt aan zijn flets. Er is niets dat een mens achterdochtiger maakt dan weinig te weten. 'We hebben genoeg gedaan' Idoor JAN VERHAGEN Francis Bacon LONDEN „Hoelang moeten we nog blijven praten over onze pijn. Hoelang moeten we nog vragen om steun, vragen om ons alstublieft vrij te laten zijn. Wij het ANC, de Zuidafri kaan se raad van kerken en vele anderen hebben genoeg gedaan. Als aan onze een voudige eisen niet tegemoet wordt gekomen dan roepen we op tot actie en dan moeten het maar massa-ac ties worden. Dit is een kai- ros, een moment van waar heid". Dit zei dr. Frank Chi kane, algemeen secretaris van de Zuidafrikaanse raad van kerken deze week tij dens een bijeenkomst in Londen. Hij is daar voor een internationale hoorzitting over het politieke geweld in Zuid-Afrika. Chikane hekel de daarbij onder meer de protesten in het westen te gen oproepen van massade monstraties omdat deze zou den kunnen escaleren. "Toen in het oostblok de massa's in beweging kwa men, werd er geapplaudi- seerd. Nu wij, zwarten het willen, wordt er geprotes teerd", aldus Chikane, die verder duidelijk aangaf het vertrouwen in president F.W. de Klerk te hebben ver loren. Volgens hem is de situatie ernstiger dan ooit tevoren. Internationale boycot-akties blijven onverminderd nodig. "Alleen door druk van bui tenaf is De Klerk gedwongen te onderhandelen". Vrijwel iedere spreker tijdens de hoorzitting onderstreepte dat, verwijzend naar de kille cijfers. Sinds juli 1990 zijn er als gevolg van de onrusten in heel Zuid-Afrika 6.000 doden en 13.Q00 gewonden geval len. EN Schijnmanoeuvres op zee K DREIGENDE verklaringen over Joegoslavië volgen elkaher steeds sneller op, maar de realiteit achter de diplomatieke Ivo gade verandert niet. Uiteindelijk blijft iedereen, van de G7 tple de Verenigde Naties en van de Europese Gemeenschap totlr® Verenigde Staten, op veilige afstand toekijken terwijl BosijJ" sche burgers onder moordend Servische vuur liggen. I NAVO-smaldeel, dat sinds vanmorgen patrouilleert in 1 noorden van de Adriatische zee, en de eenheden die name! de WEU meer zuidelijk toezicht moeten houden op het hat delsembargo tegen Servië en Montenegro, onderstrepen d alleen maar. De moeizame manier waarop de Conferentie voor VeiliT heid en Samenwerking in Europa (CVSE) vorige week F haar top in Helsinki een afgezwakte verklaring over Joegl slavië goedkeurde, bewees opnieuw dat de internationale a meenschap niet bij machte is een echte oplossing te vindèl Zoals verwacht mocht worden overheerste de crisis in Bosiu de debatten. Maar niemand durft de stap te zetten die werli lijk een oplossing zou bieden: een openlijke militaire col frontatie met Servië en de Servische milities. Deze optie il pliceert een grote militaire operatie en zover gaat de bezorgf heid om het lot van de Bosniërs niet. L TOCH is met de inzet van marine-eenheden door zowel r Westeuropese Unie als de NAVO om toezicht te houden a het VN-embargo een historische stap gezet. Duitsland doet d° aan mee en dat betekent dat voor het eerst sinds de Tweeii! Wereldoorlog Duitse militairen buiten de eigen landsgrenza worden ingezet. Die Duitse deelname zou extra gewiclEl moeten geven aan de operaties, die bedoeld zijn om de Senph sche president Slobodan Milosevic duidelijk te maken diet het geduld van de internationale gemeenschap op is. In wael kelijkheid is de operatie echter niet veel meer dan een schjl c noperatie. De eenheden hebben geen enkele bevoegdhe^oi om schepen te enteren. Zij kunnen enkel registreren omdjur er voor het daadwerkelijk afdwingen van de sancties e«r( nieuwe VN-resolutie nodig is. Niemand twijfelt er bovendiael aan dat het embargo wordt geschonden. Belgrado wordt nqaa altijd bevoorraad; niet over zee, maar over land. Patrouillele op zee hebben dus nauwelijks enig effect, zodat meteen (rij vraag naar hun nut rijst. Er DAT de NAVO en WEU het eens werden om de operatie si men uit te voeren, kan het feit niet wegnemen dat zij elka| h het commando fel hebben betwist. Voor de Europeanéat kwam het er op aan te tonen dat zij het initiatief behoyden Fe de crisis en dat de WEU na de top van Maastricht meer dr®1 ooit het geschikte middel is om de Europese politiek kract^ bij té zetten. Voor de Amerikanen, die als de dood zijn dat door een sterker wordend Europa een secundaire rol zulliri krijgen in de Europese veiligheidsarchitectuur, was het absjg luut noodzakelijk dat de NAVO het commando over de opeijaa ties kreeg. Vlagvertoon leek in deze discussie belangrijk^ dan het lot van de Bosnische bevolking een pijnlijke varj stelling. Lj De manier waarop NAVO en WEU buiten de top vergades den, werpt verder ernstige twijfels op over de verdere uj. bouw van de CVSE. Het beraad van vorige week was in c opzicht een stap terug. Helsinki heeft ook bevestigd dat d opvattingen van de VS over de veiligheidsconferentie lijP* recht staan tegenover die van de meeste Europese state! Een zo breed samenwerkingsverband als de CVSE, steeds nieuwe deelnemers, leidt per definitie tot moeizanj onderhandelingen en trage besluitvorming. Als de CVSE nif het podium is om knopen door te hakken over kwesties i Joegoslavië, is zij inderdaad niets anders dan een praatff rum. Een alibi om de Oost- en Centraaleuropese staten f doen geloven dat zij wel inspraak hebben in het nieuwe Eurj UTRECHT - „Het taboe op geloof wordt alleen maar groter. Als student praatje daar niet over, dan ben je wel gek". René van Loon weet waarover hij praat. Hij is staflid van IFES-Neder- land, een organisatie die een zestal christelijk-orthodox ge tinte studentenverenigingen ondersteunt. Die verenigingen maken ondanks het gesigna leerde taboe momenteel een opvallende groei door. Het ledental van de reformato rische studentenvereniging CSFR steeg de laatste jaren van vierhonderd naar zeshon derd, de vereniging Ichtus, de studieclub met de oudste pa pieren op dit terrein, steeg van vierhonderd naar ruim zeven honderd en Alfa, de jongste loot van de christelijke studen tenbeweging die zich speciaal op HBO-studenten richt, mag zich eveneens in een behoorlij ke belangstelling verheugen. Tezamen bundelen ze nu ver spreid over alle universiteits steden zo'n tweeduizend stu denten. Het zijn nadrukkelijk geen gezelligheidsverenigin gen, maar clubs waar levens beschouwelijke vragen cen traal staan. Ze zijn ook actiefin de plaatselijke universiteitsra den. Zowel Rotterdam als Wa- geningen tellen sinds kort een christelijke studentenfractie. Ook in het katholieke kamp is een soortgelijke ontwikkeling te signaleren, maar dan op veel kleinere schaal. In Delft is Sanctus Vergilius succesvol en beschikt er zelfs over een ei gen moderator, een priester die de studenten ter zijde staat. In Maastricht is de R.K. Studentenvereniging Servati- us actief. Al deze studentenorganisaties hebben gemeen dat ze zich na drukkelijk weer oriënteren op traditionele geloofswaarhe den. Ze zijn de opvolgers van gedeconfessionaliseerde stu dentenverenigingen als SSR en Augustinus in Leiden, Veri tas in Utrecht, Roland in Nij megen en Laurentius in Rot terdam. De confessionele sta tus van deze verenigingen werd in de tweede helft van de jaren zestig door de leden steeds meer als een blok aan het been ervaren. Sommigen behielden hun naam zoals Laurentius in Rotterdam, maar verloren volledig hun oorspronkelijke karakter. Het langst bleven de afdelingen van de gereformeerde studen tenverenigingen SSR aan het erfgoed der vaderen trouw. Maar ook daar zette de decon fessionalisering in de jaren ze ventig door. Traditie Van Loon komt uit een ortho dox-hervormd gezin. Hij stu deerde af in economie in Rot terdam en doet nu een studie theologie in deeltijd aan de Rijksuniversiteit in Utrecht naast zijn baan als stafmede werker van IFES (Internatio nal Fellowship «of Evangelical Students). Van Loon heeft in die functie intensief contact met de zes studentenvereni gingen. Hij leidt gespreksgroe pen over de manier waarop je kunt geloven. IFES belijdt als grondslag de traditionele waarheden van het (reformato risch) christendom (Drieëen- heid, de zondigheid van de mensen, de rechtvaardiging van de zondaar door de genade van God, de verwachting van de persoonlijke terugkeer van Christus). Van Loon wijst er op dat de bijbel nadrukkelijk als norm wordt gehanteerd, niet, zoals je zoveel hoort, als inspi ratiebron. Toch wil hij niets weten van het verwijt dat zijn club fundamentalistisch is. De bijbel als norm is een breed ge dragen kerkelijke visie die vol gens hem niets sectarisch heeft. Op de vraag of je vandaag de dag nog kunt geloven zegt hij dat er evenveel gronden zijn aan te voeren om het geloof te verwerpen als het te aanvaar den. „Je kunt meegaan met veel geleerden die zeggen dat het ontstaan van de wereld op toeval berust, maar het is niet minder redelijk te veronder stellen dat de bewoonde we reld geleid wordt door een bij zondere intelligentie". Een belangrijk motief voor hem om het geloof te aanvaar den is dat ethiek alleen maar gebaseerd kan zijn op een be staande harmonie in de na tuur. Als er alleen maar chaos is ontbreekt zijns inziens de basis voor ethiek. Het werk van de Engelsman C.S. Lewis, schrijver van vele ethische ver handelingen, heeft veel in vloed op hem gehad. Als geloof in God niet onredelijk is, dan is, aldus Van Loon, het niet minder logisch „dat hij zich ook op een of andere manier met ons bemoeit". De aantrekkingskracht van de nieuwe verenigingen moet niet overdreven worden.. Er zijn driehonderdduizend stu denten in Nederland, dus de tweeduizend leden die georga niseerd zijn in IFES vormen slechts een fractie van het tota le aanbod. Toch gelooft Van Loon dat de interesse voor le vensbeschouwelijke aangele genheden wel degelijk veel groter is dan veelal wordt aan genomen. Een kleine enquete van de studentenclub Ichtus in Nijmegen wees volgens hem uit dat naar schatting de helft van de studenten geïnteres seerd is. Hij ziet voor de studentenvere nigingen ook een soort schuil hoekfunctie. Studenten heb ben behoefte om over hun ge loof te praten en dat kan bij deze verenigingen. De sterke gemeenschapszin die deze ver enigingen kenmerkt blijkt bo vendien op nogal wat studen ten aan te trekken. Nog niet zo lang geleden was het studentenpastoraat het enige herkenningspunt op de universiteit voor hen die zich nog wilden oriënteren op ge loof en kerk. Hoe groot hun werfkracht in het verleden was en hoe het er nu voorstaat is nooit onderzocht. De vrijzinnigheid van het stu dentenpastoraat bevalt Van Loon duidelijk minder. „Zij vinden dat wij te veel zeker heid uitstralen". Het studen tenpastoraat is wars van evan gelisatie en wil studenten al leen iets „aanbieden". Van Loon: „We hebben plezierige contacten met ze, maar we zit ten duidelijk op een andere lijn. Ze bieden bijvoorbeeld cursussen in zen-boeddhisme aan, dat is niet onze stijl". Hij relativeert het bedrijven van evangelisatie door zijn club. „Mensen denken dan al gauw aan Amerikaanse toe standen en Jehova's Getuigen en zo. We proberen dat in per soonlijke contacten te leggen. Je moet duidelijk met een an dere benadering komen, een bepaalde humor inbouwen. Dan kom je over het taboe heen. Rationeel kun je in ge loofszaken best wat recht brei en, maar de mensen worden er niet koud of warm van. Wat jongeren aanspreekt is wan neer je een duidelijke overtui ging kunt uitstralen, wanneer je jezelf op een bepaalde ma nier kunt verantwoorden. Als jongeren dat zien, springt er iets over. Je ziet het ook bij die charismatische groepen, dat vormt de aantrekkingskracht ervan. Jongeren zitten niet te wachten op de Kerk. Die heeft altijd zoveel antwoorden klaar gehad, dat interesseert ze hoe genaamd niet. wel als ze men sen uit een stuk tegenkomen. Laatst hadden we hier Fred Philips. Die straalde het uit. Daar komt het op aan". Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit v Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden Hoofdkantoor Telefoon: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot Leiden en omgeving (tel 071 -144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redacteur), F Buurman, K. van Kesteren, R Kleijn, drs R Koldenhof, M Kroft.T Pieters M Roso Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815)' A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A ve Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piét. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Bels (chef), A J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Scl" Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819) T Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgel - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers I dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in fs (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. Va., ni^uiuicu dm .x. het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J. van den Bergh 3), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), B. van Hut (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulc (Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W W (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) Huët (Londen), M de Koninck Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma t/m v 15.00 uur. 08 30 tot 17 00 uur 18 00 tot 19.00 uur, op z Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318.65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 Vaticaan: Humanisten onderscheiden anesthesist P. Admiraal DELFT De internatio nale unie van humanisten (IHEU) heeft haar twee jaarlijkse onderscheiding dit jaar toegekend aan de Delftse anesthesist P. Ad miraal. Hij krijgt de on derscheiding wegens zijn pionierswerk op het ge bied van de vrijwillige eu thanasie. Admiraal (63), werkzaam in het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, was in de jaren zeven tig de eerste arts in Nederland die openlijk sprak over het toe passen van euthanasie. Hij werd in 1985 van rechtsvervol ging ontslagen na het toepas sen van euthanasie bij een vrouw. Volgpns de IHEU heeft Admi raal de afgelopen jaren met zijn pleidooien voor zelfbe schikking in zaken van leven en dood een belangrijke bij drage geleverd aan de openba re discussie over euthanasie, vooral ook buiten Nederland. De humanisten hebben Admi raal eerder geëerd door hem op te nemen in de 'Academy of Humanism'. Voor het lidmaat schap van dit genootschap van 60 leden worden personen uit genodigd die zich zeer ver dienstelijk hebben gemaakt voor de bevordering van het humanistische gedachtengoed in de wereld. De onderscheiding wordt Ad miraal over twee weken uitge reikt tijdens het jaarlijkse con gres van de IHEU, dat dit jaar in Amsterdam wordt gehou den. Eerdere winnars waren onder anderen de Russische kerngeleerde en strijder voor de mensenrechten Andrej Sa- charov en Alexander Dubcek, de leider van de Tsjechoslo- waakse communistische partij tijdens de 'Praagse Lente' van 1968. PARIJS Precies vijftig jaar na de eerste razzia's tegen de joden is Frank rijk nog altijd verdeeld over de vraag wie moreel verantwoordelijk is voor de deportaties naar de ver- nietingskampen van de nazi's. Intellectuelen, onder wie de schrijver Patrick Modiano, de acteur Michel Piccoli en de filmregisseur Louis Malle drongen vorige maand erop aan dat president Francois Mitterrand zou erkennen dat het met de Duitsers collabore rende Vichy-bewind medever antwoordelijk is geweest voor de vervolging van de joden tij dens de Tweede Wereldoorlog. Geheel in de traditie van de vroegere president Charles de Gaulle liet Mitterrand deze week op de Franse nationale feestdag blijken daar niet voor te voelen. „De staat, als ik dat mag zeggen, bestaat niet", zei Mitterrand tegenover de ver baasde journalisten. „De repu bliek bestaat". En de Franse republiek heeft de joden al in 1791 érkend als gelijkberech tigde burgers en is sindsdien nooit van dit deugdzame pad afgeweken. Mitterrands verklaring leidde tot verontwaardigde reacties bij overlevenden van de joden vervolging. Zij herdenken de zer dagen dat op 16 en 17 juli 1942 de Franse politie joodse mannen, vrouwen en kinderen bijeendreef in het Vélodrome d'Hiver, de wielerbaan in het vijftiende arrondissement van Parijs. Het ging in de eerste plaats om buitenlandse joden die voor de nazi's naar Frank rijk waren gevlucht. In gloei ende hitte en bijna zonder voedsel werden 13.152 joden acht dagen op de wielerbaan samengeperst, totdat zij naar een doorgangskamp werden overgebracht. In het begin hadden de Fran sen problemen alle gevange nen aan de nazi's kwijt te ra ken. Die wilden alleen volwas senen, maar bij een ontmoe ting op 17 juli met de Gestapo stond de Franse politie erop dat ook de kinderen boven twee jaar zouden worden gede porteerd. Op 31 juli 1942 begon de depor tatie van de volwassenen uit Drancy naar Auschwitz, waar bijna allen werden vergast. Na dat de Duitse regering waren gezwicht voor de Franse druk, volgden eind augustus de 4.000 kinderen. Enkele kinde ren ontkwamen aan deze tocht des doods,' doordat zij ziek wa ren en de nazi's hen uit vrees voor epidemieën niet wilden vervoeren. Aan de razzia van het Vélodro me d'Hiver werkten ongeveer 4.500 Franse politieagenten en honderden vrijwilligers mee. De leiders hebben nooit ver antwoording hoeven af te leg gen. Het hoofd politiezaken van het Vichy-bewind, René Bosquet, leeft ondanks een on langs op gang gebracht proces nog altijd in vrijheid. En de lei der van de Vichy-politie in het bezette gebied, Jean Leguay, in 1979 aangeklaagd wegens misdaden tegen de menselijk heid, stierf tien jaar later zon der dat hij ooit voor de recht bank hoefde te verschijnen. Toch is de tijd voorbij dat de jo denvervolging als een 'Duits probleem' werd afgedaan en men angstvallig vasthield aan de mythe dat alle Fransen zich tegen de Duitsers hebben ver zet. In verband met de herden king van de eerste razzia heb ben de kranten talrijke docu menten gepubliceerd die dui delijk maken, hoezeer niet al leen politieagenten, maar ook rechters, prefecten en intellec tuelen hebben meegewerkt aan discriminerende maatre gelen tegen joden, of het nu ging om het verplicht dragen van de jodenster of het verbod voor joden om de telefoon te gebruiken. De Franse spoor wegen stuurden de Duitsers een rekening voor het vervoer van de joden. Maar de kwestie van de morele verantwoordelijkheid blijft omstreden. Tegenover de ver klaring van Mitterrand stellen de intellectuelen de knieval van de vroegere Duitse bonds kanselier Wily Brandt in 1970 in het voormalige getto van Warschau. Niemand heeft ooit gedacht dat Brandt zich daar mee tegen de Duitse Bondsre publiek keerde. „Voor alles wat namens Frankrijk is ge beurd is de Franse staat nu verantwoordelijk". Mitterrand zou volgens velen de herden king van de razzia van het Vé lodrome d'Hiver moeten aan grijpen voor een plechtige ver klaring waaraan de hele natie zich verplicht voelt. ROME Paus Johannes Paulus II is bij bewustzijn en maakt het goed na een operatie waarbij een goed aardige tumor in de dikke darm is verwijderd. Het gezwel had de omvang van een sinaasappel. De operatie heeft vier uur in beslag genomen, zo heeft het Vaticaan in een pers verklaring bekendge maakt. Volgens de cardioloog prof. At- tilio Maseri, die bij de operatie heeft geholpen, was de tumor groter was verwacht. Het ge zwel bevond zich in het S-vor- mige deel (sigmoid) van de dikke darm waar deze over gaat in de endeldarm. Tegelij kertijd is de paus verlost van enkele galstenen. Bij de operatie die begon om 6.25 uur en tot 10.15 uur duur de, was een vijftiental artsen en assistenten betrokken. Het gehele gezwel is verwijderd. Twee biopsies wezen uit dat de tumor goedaardig was. Profes sor Luigi Candia, die optrad als woordvoerder van het medi sche team, onderstreepte dat de aandoening op geen enkele manier verband hield met de aanslag op de paus in juni 1981. Volgens de artsen komen soortgelijke operaties betrek kelijk veel voor bij personen boven de 70 jaar en is er nor maal gesproken weinig risico aan verbonden. De paus heeft de operatie goed doorstaan en zal over ongeveer tien dagen het ziekenhuis mo gen verlaten, tenzij zich com plicaties voordoen. Hij zal di rect met vakantie kunnen gaan en ook zijn reizen naar het buitenland kunnen voort zetten, aldus professor Fran cesco Crucitti, die de leiding had van het medische team. Crucitti vertelde dat de paus zeer goed had gereageerd op de ingreep „dankzij zijn zeer krachtige gestel". Hij zei dat de paus nog wel een paar tests zal moeten ondergaan en wordt onderworpen aan een post-operatieve therapie. Enkele uren voordat de opera tie begon, droeg de paus in zijn appartement op de tiende ver dieping van het ziekenhuis de mis op. Tijdens de operatie baden 5.000 Poolse pelgrims in de St. Pieterskerk in Rome voor een spoedig herstel van hun land genoot. De mis werd geleid door de directeur van het bu reau voor Poolse pelgrims in Rome, pater Konrad Hejmo, en 83 andere priesters. Na de vie ring bracht een delegatie van de pelgrims een reeks ge schenken naar het Gemelli- ziekenhuis, waaronder een ikoon en liturgische gewaden. Toen bekend werd dat de ope ratie geslaagd was, barstten vele Poolse pelgrims in tranen uit. Niet alleen in het buitenland, ook in Nederland waren mensen in gedachten bij de zieke p de Onze Lieve Vrouwe-basiliek in Maastricht die door de paus in 1985 werd bezocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2