„Krijg de Kriebels" in Museon: enge beestjes op, om en in je lijf KUNST/RTV 13 Pi de Bruijn kansrijk voor ontwerp verbouwing Rijksdag De lezers maken er hun verzen van etebegoutcwl ImNet eerste ^mmerciële tv DONDERDAG 16 JULI 1992 N HAAG - FilmNet wordt het eerste Neder- dse commerciële televisiestation. Vrijdag gt het bedrijf de vergunning van het minis- e van WVC om uitzendingen met reclame de kabelnetten te gaan verzorgen. Eerder e week werd bekendgemaakt dat Radio irdzee Nationaal als eerste commerciële ka- •adio mag gaan bedrijven. iNet is al op de meeste kabelnetten te ont- gen als abonnee-tv. Het station zendt speel- is uit, die alleen tegen betaling met een de- •-kastje kunnen worden ontvangen. Over ;ele maanden denkt FilmNet daarnaast te ;n beginnen met niet-gecodeerde uitzen- gen gedurende enkele uren per dag. Com- ciële omroep via de kabel is nu alleen toege- aan formeel buitenlandse zenders, zoals Luxemburgse RTL4. Veiling werken Kees van Dongen AMSTERDAM Bij Van Gendt Book Auctions in Amsterdam komt op 22 september een collectie van veertig tekeningen, drie schilderijen en enkele stuks grafiek van Kees van Dongen (1877-1968) on der de veilinghamer. De werken komen uit particu lier bezit. De verzameling geeft, volgens Van Gendt, een gevarieerd beeld van de artistieke ontwikkeling van Van Dongen. Het veilinghuis verwacht een op brengstvan rond één miljoen gulden. De drie schilderijen en dertien van de tekeningen zijn tussen 1897 en 1917 gemaakt. In die periode vond de belangrijkste artistieke ontwikkeling in het werk van Van Dongen plaats, aldus Van Gendt. In de verzameling bevinden zich voorts negen tekeningen uit de jaren twintig. Van Dongen portretteerde toen voornamelijk rijke, modieuze en beroemde figuren. Ook zijn er werken bij die Kees van Dongen nog op hoge leeftijd, gedurende de jaren zestig, heeft ver vaardigd. De kijkdagen zijn van 18 tot en met 20 sep tember. Nederlanders exposeren in Rome ROME Twaalf Nederlandse kunste naars exposeren dit jaar in de Sala 1 in Rome. De door de Rijksdienst Beeldende Kunst georganiseerde expositie heet 'Double Dutch". Er wordt gewerkt met fo tomateriaal. Het is een tentoonstelling van werken die de toeschouwer op het verkeerde been zetten, aldus de Rijks dienst. „Door foto's en afdrukken te ge bruiken als ruw materiaal en een loopje te nemen met ons gevoel voor logica, scheppen de kunstenaars hun eigen wer kelijkheid. Het effept is daardoor vaak verrassend en verwarrend". Onder de kunstenaars zijn Jan Dibbets, Seymour Likely, Erwin Olaf en Servaas. Langere subsidie voor het HCAK RIJSWIJK - Het Haags Centrum voor Aktuele Kunst (HCAK) is tot en met volgend jaar verze kerd van rijkssubsidie. Volgens het recente Kunstenplan van het ministerie van WVC zou den 'presentatie-instellingen' voor beeldende kunst steeds slechts voor één jaar gesubsi dieerd worden. Minister d'Ancona is daar nu op teruggekomen naar aanleiding van de motie Niessen (PvdA), die had gepleit voor een twee jaarlijkse subsidiëring. In de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, waar De Appel en Witte de With door de ge meente telkens per vier jaar worden bedeeld, is de minister zelfs met die termijn akkoord ge gaan. Wel laat ze een onderzoek doen naar de mate waarin éénjarige subsidies tot problemen leiden. Daarna zal de Raad voor de Kunst om een oordeel worden gevraagd. seta annulata of geringde steekmug. Wijfje GE ;e cuius humanis, of hoofdluis. DEN HAAG Het engste op de tentoonstelling „Krijg de Krie bels", in het Museon, is een apehoofdje op sterk water. Zo te zien moet het een lief aapje zijn geweest. Zijn kraaloogjes, nu natuurlijk dood, kijken nog altijd heel zachtaardig. De romp van het diertje heeft men weggehakt. Alleen het hoofdje is bewaard gebleven, omdat hieraan goed is te zien op welke afgrijselijke wijze de aap aan zijn eind is gekomen; bij leven leed hij aan spoelworm. Deze worm, in de darmen van de aap beland in de vorm van eitjes, ontwikkelde zich zeer voorspoedig. Zozeer dat het witte kronkelding zich een weg baande naar de keelholte en zich vervolgens vertakte om via mond, neus en oren het aapje weer te verlaten. Zó is het schepseltje in zijn spoelworm gestikt. En nu nog, in het sterk water-aquarium, kronkelt de worm de aap uit. „Dit kan ook jou overkomen", bevestigt Vio la Bongers, „na het eten van een broodje tartaar. Spoelworm gedijt heel goed in tartaar, voor al als je het vlees een paar da gen bewaart in een slecht ge koelde vitrine. Ga je niet naar de dokter, ja, ik weet niet pre cies hoe lang het duurt, maar na een tijdje komt die worm echt je neusgaten uit". De 24-jarige Viola Bongers en de even oude Jozé de Ridder hebben de tentoonstelling „Krijg de Kriebels" gezamen lijk ingericht in het kader van hun stage bij het Museon. Viola volgt een hogere beroepsoplei ding 'recreatie en toerisme', terwijl Jozé zich bekwaamt in de museologie. Van stonde af aan wilden de meiden iets engs. Iets met spinnen of parasieten of zo. Doordenkend op deze in valshoek, ontwikkelde zich hun wens om inzicht te ver schaffen in een reeks van enge beestjes in en om het menselijk lichaam. Eerst wat griezel-crea turen in de tuin, dan in de keu ken en woonkamer en zo voort tot en met de lint- en spoelwor- men die je hele darmenstelsel kunnen doorreizen met uitein delijk de opgemelde gevolgen. Aan het resultaat beleven voor al kinderen veel genoegen. Ze willen alles weten over de mij ten, luizen, bedwantsen, wes pen en kakkerlakken die veelal ook in levende lijve zijn te aanschouwen. Zo hebben Viola en Jozé een heel mooie collectie van 80 wriemelende, kakkerlakken te bieden. Uit de vijver vóór het Museon visten zij een handvol muggenlarven op die zich nu achter glas tot originele muggen ontwikkelen. Onder een microscoop liggen een stelletje meel-, kaas- en confiturenmijten die duizend voudig vergroot op een televi siescherm worden geprojec teerd. „De mijten zelf vinden dat hele maal niet leuk", weet Viola. „Die houden van koele en voch tige plekjes. Een pak rijst of macaroni in een vochtige kel der vinden ze geweldig. Onder de microscoop hier in de ten toonstellingsruimte, is het kli maat veel te droog. Na een paar dagen zijn ze dood. Daarom hebben we in de koelkast hier naast een potje met verse mij ten staan om de dooie mijten te vervangen. Een potje met te ken hebben we daar ook. Die te ken zijn heel lastig in leven te houden. Ze voeden zich met bloed, maar niemand wil zich door hen laten bijten. Dus als ze dood gaan bestellen we nieuwe bij de universiteit in Utrecht. Daar heb je een werkgroep Wo ning en Gezondheid, en die le vert, als je maar betaalt, zoveel teken als je maar hebben wilt. Oogstmijten en vogelvlooien kun je daar ook bestellen. De oogstmijten krijgen we binnen kort binnen". Leerzaam is de expositie zeker ook. Kinderen in de knikker- leeftijd vernemen wat er kan gebeuren wanneer men, gecon centreerd in de weer met een enerverende pot, spelenderwijs even een knikkertje in de mond steekt. Aarsmaden! Eitjes van de aarsmade bevinden zich wel bijna overal op straat. Mét het knikkertje komen de eitjes in de mondholte, worden doorge slikt, komen in de darmen, ra ken daar tot volwassenheid, worden weer uitgepoept, en dan zit je met de gebakken pe ren. In plaats van in de spoel bak te plonzen, hechten ze zich vast rond het aarsgat en leggen daar op hun beurt een serie nieuwe eitjes. En die kriebelen als de hel. „Heb ik zelf ook wel 's gehad", aldus Viola Bongers. „M'n zus ook. En Jozé ook. Je moet dan naar de dokter om een pil te ha len. Dan is het euvel zo weer verholpen, maar toch: je kan beter geen knikkers in je mond steken". „Krijg de Kriebels" is in het Museon te zien tot en met 30 augustus. Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Het Museon is gevestigd aan de Stadhou derslaan 41 in Den Haag. 11<Éella Germanica, of gewone teek, op stengel. Kinderen turen naar springende vogelvlooien. leder nest heeft zijn eigen populatie ongedierte. FOTO: HANS DE BAKKER lop nep-Boeddha's or Tropenmuseum ,lab jgedaan gemaakt !|2'STERDAM - Het Tropen- seum in Amsterdam is ge- ppua bij de aanschaf van twee hiocc 'eke' Boeddhabeelden bij (Dui) inghuis Christie's. De beel- die volgens de catalogus 1_ Ci arschijnlijk uit de 15e Bane w» en ujt de vroege 17e w zouden dateren, blijken emer1 jonger. Ze zijn de dertig- sto 12 zend gulden die ervoor Cast d betaald bij lange na niet 1ri'ird. De koop is inmiddels [edaan gemaakt. Dit heeft 3 38 van Nispen van het veiling- art (Bs Christie's bevestigd. HooyTropenmuseum kocht de i de V lden half juni op een vei- tende» van Indonesische kunst, nas» ,er*s van bet Tropenmu- 20 2 P1 en van veilinghuis1 Ion (2 hadden tevoren de beel- Dui), onderzocht en veronder- 16 Vi den hun echtheid. Later ihout ;k echter dat het goed na- 1A laakte exemplaren zijn. erge'et blijkt weer dat uit het 7ihhn<iten ontzetten(i goede ver- Poe >ingen ko'men, die eigenlijk 50. n €n microscopisch onder- .27,1 ht kunnen worden. Maar is natuurlijk ondoenlijk te veilen voorwerpen aan laboratoriumonderzoek te l*V lerwerpen. Er wordt zo goed l gelijk onderzocht, maar het •luiten van valse voorwer- i is onmogelijk", aldus Van i wufaen- d st omdat altijd de mogelijk- haar van onechtheid bestaat >ged ft bet veilinghuis een clau- e Tce ln de veilingvoorwaarden. i eet r'n staat dat de koop bin- 50 seen paar weken terugge- e fn a'b kan worden als er iets ey w t goed is met de gekochte 3p d kken. In het geval van het j Vi 'Penmuseum is dat ook ge- ella ,rck Boeddha's en geld wer- n 2.01 meteen overgestoken. AI bijna half miljoen bezoekers Tweede Kamer Idoor DICK HOFLAND DEN HAAG - De Neder landse architect Pi de Bruijn maakt een goede kans de opdracht te krij gen voor de verbouwing van de Rijksdag, het ge bouw waar het Duitse par lement over enkele jaren weer gaat vergaderen. Voorzitter Rita Süssmuth van de Bondsdag zei dit gisteren, nadat ze een kijkje had geno men in het nieuwe onderko men van het Nederlandse par lement, dat door De Bruijn is bedacht. De beslissing over wie de opdracht krijgt, wordt overigens pas in januari vol gendjaar genomen. Süssmuth zei onder de indruk te zijn van de nieuwbouw van de Tweede Kamer. Vooral het 'open' karakter sprak haar aan. Ook verbaasde ze zich erover dat in korte tijd al zoveel Ne derlanders een bezoek aan het gebouw hadden gebracht. Als de interesse niet afneemt zal naar verwachting in septem ber al zo'n drie procent van de Nederlandse bevolking, onge veer een half miljoen mensen, het gebouw hebben bezich tigd. „Dat willen wij ook heel graag bereiken", aldus Süss muth. De Duitse bondsdag vergadert nu nog in Bonn. Als gevolg van de eenwording verhuist het parlement over enkele jaren naar Berlijn, naar het gebouw van de Rijksdag, waar ook voor 1945 het Duitse parlement ze telde. Het gebouw zal daarvoor echter moeten worden omge bouwd, en zal ook meer onder deel moeten worden van de omgeving. Het staat nu mid denin een grote leegte. Voor de verbouwing is een prijsvraag uitgeschreven voor Duitse architecten, maar daar naast zijn er veertien buiten landers uitgenodigd ook een ontwerp in te zenden. Eén van hen is De Bruijn. „Ik be schouw dat als een groot com pliment", zei hij, terwijl hij Süssmuth rondleidde in zijn 'Haagse' schepping. Eén van de eisen waaraan hij voor de verbouwing van de Rijksdag zal moeten voldoen, is dat het gebouw geen bombastische in druk meer mag maken, zoals nu het geval is. Pi de Bruijn. FOTO MILAN KONVALINKA Henk van der Molen overleden DEN HAAG - Henk van der Molen is gisteren op 71-jarige leeftijd overle den. De musicus maakte vooral naam als tekstdich ter en componist van Mar- tine Bijl, die hij op jonge leeftijd ontdekte. Henk van der Molen, die zes weken in het ziekenhuis in coma lag nadat hij door een kennis bewusteloos naast zijn bed was gevonden, deelde 23 jaar lang zijn leven met Marti- ne (44). Aan hun verhouding kwam twee jaar terug een ein de toen de cabaretière voor re gisseur Berend Boudewijn (52) koos. Henk van der Molen kon het vertrek van Martine Bijl maar moeilijk verwerken en liet menigmaal weten geeste lijk en lichamelijk kapot te zijn. Volgens vrienden is de dood voor Henk van der Molen een bevrijding. „Zijn liefdes verdriet maakte van hem een wrak. Hij wilde niet meer le ven". De laatste twee jaar werden vooral beheerst door drank omdat hij het leven alleen niet aankon. Eerder al, in mei 1990, had hij een poging onderno men een einde aan zijn leven te maken. Hij werd toen in het ziekenhuis opgenomen met een maagbloeding, een gevolg van een te veel aan kalmeren de middelen. Slotconcert van Kurt Thomascursus SCHEVENINGEN - Het slotconcert van de jaarlijkse Kurt Tho mascursus wordt dit jaar gehouden op zaterdag 18 juli in de Nieuwe Badkapel (hoek Nieuwe Parklaan en Nieuwe Duinweg) in Scheveningen. Het concert, dat om acht uur begint is gratis toegankelijk. De Kurt Thomascursus, georganiseerd door de Kurt Thomas Stichting en de Stichting Samenwerkende Neder landse Korenorganisaties, is een zomercursus voor koordirigen ten. Gedurende twee weken werken meer dan 120 dirigenten van wie een aantal uit het buitenland afkomstig is, in zes niveaugroe pen aan een repertoire dat zich uitstrekt van Lassus tot Escher en van Pergolesi tot Orff. De cursisten worden door vooraan staande Nederlandse docenten getraind in onder meer stemvor- ming, slagtechniek, literatuur en koorscholing. De 120 cursisten vormen samen het grote koor van de Kurt Thomascursus. En dat koor treedt op 18 juli op onder leiding van dirigenten, die in de hoogste niveaugroepen de cursus hebben gevolgd. De zangers worden begeleid tloor een gelegenheidsorkest, bestaande uit on der anderen studenten van het Koninklijk Conservatorium in* Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. Op het program ma staan onder meer delen uit 'Carmina Burana' van Carl Orff en 'Ein Deutsches Requiem' van Johannes Brahms. door KLAAS DE JONG OZN. Zijn goede gedichten moeilijk om te lezen 9 Sommige mensen vinden van wel. Sommige dichters vinden ook dat hun verzen zich niet al te gemakkelijk gewonnen moeten geven. In elk geval is het wel zo dat men om poëzie ten volle te kunnen genieten, zich meestal enige moeite dient te getroosten. Die dan echter wel ruimschoots wordt beloond. Maar die moeite kan heel verschillend gericht zijn. Neem bijvoorbeeld deze strofe van Jacqueline van der Waals: De grond is wit, de nevel wit De wolken waar nog sneeuw in zit. Zijn wit dat zacht vergrijzelt. Hetfijngetakt geboomte zit Met witten rijp beijzeld. Hier zal men waarschijnlijk vooral op de klank moeten letten. Of dit van H. Marsman: Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan rijen ondenkbaar ijle populieren als hoge pluimen aan de einder staan. Hierbij is het ritme een belangrijke aandachtsfactor: dat gaat bijna vanzelf. Bij beide voorbeelden is de betekenis van de woorden en zinnen niet moeilijk te vatten. Minder eenvoudig is dat in het volgende vers van Rutger Kopland: Misschien is het ook wel dit, zegje, terwijl we kijken naar onze kleren in het gras hoe ze daar liggen, de jouwe en'de mijne. Wat betekent hier eigenlijk 'het' in de eerste regel? Kopland heeft eens verteld, dat er eerst 'het verdriet' stond. Maar later heeft hij het woord verdriet weggelaten waardoor 'het' veel meer oproept en de lezer zelf met het gedicht aan de gang kan, ook met zijn eigen gevoelens en opvattingen. En zo kom je dan uit bij gedichten waarvan de betekenis van de woorden en zinnen zo moeilijk lijkt, dat je er eigenlijk een commentaar bij nodig zou hebben om ze goed te kunnen meebeleven. Echter bij die zogenaamde moeilijke gedichten in deze zin kun je ook zelf gewoon intensief aan het lezen gaan, met verstand en gevoel, een beetje naïef soms wel, en dan maar af wachten waar je terecht komt: misschien heel ergens anders dan een andere lezer. Kopland heeft eens geschreven: Schrijven is een vorm van uitvinden van watje in je hoofd hebt. En bij het vinden van de geslaagde slotregel denk je: dit was het dus wat ik wilde opschrijven, met een tevreden herkenning van iets van jezelf. De dichter probeert iets op te schrij ven wat hij nog nooit heeft gelezen. Op het moment dat de dichter denkt, nu ik dit lees, lees ik iets anders dan wat ik ooit bedoeld heb, op dat moment is het gedicht af. Hij herkent een onbekend stuk van zichzelf. En als men hem vraagt waar gaat dit gedicht nu eigenlijk over, zal hij zeggen: ik weet het niet, alleen het gedicht kan vertellen waar het over gaat. Deze citaten haalde ik uit een essay dat Marieke Jonkman in 1990 over Kopland schreef. Zij schrijft zelf ook gedichten en debuteerde onlangs met de bij G. A. van Oorschot uitgegeven bundel 'Dochters van het donker'. Een debuut dat nogal de aandacht trok, algemeen een gunstig onthaal kreeg. De naam Marieke Jonkman is een pseudoniem dat met enige geheimzinnigheid is omgeven. Weinigen schijnen nog te weten wie er zich achter verschuilt. De dichteres weigert ook een foto van zichzelf vrij te geven, geeft slechts op dat zij Nederlands en orthopedagogiek heeft gestudeerd. Haar gedich ten zou je ook niet gemakkelijk kunnen noemen omdat de lezer zich nogal wat moeite moet getroosten om achter de betekenis van de woorden en zinnen te komen. Ze vergen aandacht en inlevingsvermogen, geven hun geheimen niet zo gemakkelijk prijs. Vandaar dat verschillende commentatoren zich al uitgebreid met de uitleg ervan hebben beziggehouden. Met name geldt dat de cyclus gedichten met als titel 'Liefelijk Rotsje'. (In het nummer van december 1991 van het literair tijdschrift 'Woordwerk' door Hans Werkman, waar ik bij dit artikel gebruik van maakte). Als voorbeeld dit gedicht uit die cyclus: Over rode klinkers richting het veer. Die in de wagen kwijlt kent geen rivier droomt zich een lege plek, de slagboom neer. De banden vragen luid om helderheid. Ik weet wel beter want de leeuwerik verraadt de valstrik van het wijs beleid. Ik zie de stroom die naar het leven staat en goedheid mist van Petra's linkeroog. De pont legt aan. Roodwit klimt omhoog. Heilloze klinkers, heilloos de visgraat. Het gaat over een kind dat Petra heet (kind: die in de wagen kwijlt). Petra: van Petrus betekent rots(je). Het ligt in een kinderwagen die een rivier nadert. Vraag: zou dit de doodsrivier kunnen zijn? ('de stroom die naar het leven-staat') De grote vraag is: wint de dood het? De slagboom gaai omhoog voorde veerpont (Roodwit klimt omhoog), maar volgens Werkman gaat de wagen niet met de veerpont mee, dus blijft het kind leven. Zie maar, schrijft hij: in het volgende vers rijdt de moeder met het kind onder aan een dijk. Het moet gezegd worden: zo kun je heel wat uit deze gedichten halen. Ook veel bijbelse motieven. Gedichten die op deze man ier zijn gemaakt gaan vaak over heel essentiële dingen van het leven. Dat geldt ook hier, er valt heel wat te ontdekken, mee te beleven. En dan in een taal en in beelden die opmerkelijk zijn, scherp van deze tijd. Commentaren bij dit soort gedichten zijn gemakkelijk en nuttig. Toch zou ik de lezer willen aanraden ook de adviezen van Rutger Kopland te volgen, zoals Marieke Jonkman ze, zoals hierboven aangehaald, citeerde. Toen Werkman haar om commentaar vroeg op interpretaties van haar werk antwoordde zij: 'Nu de gedichten gepubliceerd zijn, is het mijn werk niet meer. De lezers maken er hun verzen van'. Ook met hetaog daarop wil ik deze dichtbundel graag bij u aanbevelen. Richard Woolley directeur van AHK AMSTERDAM - De Britse scenario-schrijver, regisseur en pro ducent Richard Woolley (48) is benoemd tot directeur van de Fa culteit Film en Televisie (Nederlandse Film- en Televisieacade mie) van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Zijn benoeming gaat in op 1 december. Woolley volgt Henk Pet- let op die naar de IKON vertrekt. De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten bestaat sinds 1987.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13