Zelf meubels laten ontwerpen: een spannend avontuur Frisdisk lekkere hoop voor gebruiker biobak Up-and-down lampen Projector van 450 gram Sport schoen op sjiek met hak Brassière van Marilyn Monroe uit catalogus CfiidaeSoivuwt LEVEN WELZIJNWOENSDAG 15 JULI 1992 J3 Gebruikers van biobakken en andere mini- containers weten er alles van: de stankover last die de bakken met dit warme weer ver oorzaken is doorgaans gigantisch. Vooral maden met hun onfrisse praktijken maken de container tot een onhygiënische afvalplaats, al zijn het deze zomer vooral de mieren die voor top drukte in de biobak zorgen. In sommige gemeen ten proberen bewoners de plaatselijke reiniging er van te overtuigen dat vooral de biobakken vaker dan eens in de twee weken moeten worden opge haald. Veel heeft het allemaal nog niet uitgehaald. Maar wellicht dat de oplossing uit het noorden komt. De in het Groningse Nuis woonachtige heer Koster heeft een even simpel als doeltreffend appa raatje uitgevonden, waarmee volgens zijn zeggen de stank- en andere overlast tot een minimum be perkt wordt. Het gaat om de Frisdisk, een kunst stofhouder die onder het deksel van de container wordt bevestigd. Daarvoor is wèl een elektrische boor of op z'n minst een priem nodig. In het hou- dertje zit een sponsje waarin een verfrissende, mi lieuvriendelijke vloeistof moet worden gespoten. Het spul, dat met z'n citroengeur het midden houdt tussen een muggenverdelger en een afwasmiddel, houdt het meeste kleine ongedierte op een afstand. De FrisDisk wordt over twee weken door Euro Ac tual Products in Leek op de markt gebracht. Het setje, voornamelijk verkrijgbaar bij doe-het-zelfza- ken en supermarkten, kost 8,95 gulden; een navulf- lacon kost 7,95 gulden. Duravit introduceert een nieuwe trend in lampen: halogeen up-and-down lampen, die tegelijkertijd naar boven, beneden en naar voren schijnen. Daar door verspreidt de lichtbundel zich op een speciale manier die sfeervol oogt, aldus de fabrikant. De lampen zijn ontworpen door Dieter Sieger. Er zijn verschillende uitvoeringen: een aluminium-versie met getrapte voorzijde of een schaalvormig front en een model in zwart met getrapte voorzijde of een schaalvormig front. De up-and-down lampen kun nen op verschillende plaatsen in huis worden ge bruikt; in de badkamer, de hal, de gang, de woon- of de slaapkamer. De nieuwe lampen kosten onge veer 380,- per stuk. Informatie over verkoopadressen via: Duravit AG, postbus 20,5450 AA Mill. Fuji komt met een zeer klein apparaatje op de markt waarmee opnamen van een videocamcorder kunnen worden bekeken. Het gaat om de Fujix Handy Projector, die niet groter is dan de afstands bediening van een tv-toestel en 450 gram weegt. Als het compleet donker is, kan de projector een beeld van ongeveer anderhalve meter groot leve ren met stereo-geluid, aldus de fabrikant. De Fujix kan op het lichtnet worden aangesloten, maar werkt eveneens op een batterij. Het is ook mogelijk om beelden van een video-recorder of een beeld-cd via dit nieuwe apparaat te projecteren. De projector kost 1498,00 en is verkrijgbaar bij fotozaken en radio- en televisiezaken. Wat zou Marilyn Mon roe ervan vinden als zij zou kunnen zien dat een van haar bustehou ders door Norma's Jeans, een nieuw Ame rikaans postorderbe drijf in beroemdheden- memorabilia, voor 14.000 dollar wordt aan geboden? Marilyns brassière uit de film 'Some Like it Hot', een zilver-turkooise riem van Elvis Presley en het groen fluwelen deux-pièces dat Greta Garbo in 'Mata Hari' droeg, zijn een paar van de verscheidene prijzige arti kelen in de uitgebreide cata logus. Niet alles in de catalo gus is alleen voor miljonairs weggelegd. Voor 70 dollar (120 gulden) heb je al twee stropdassen die Jack Lord in de tv-serie 'Hawaii Five- O' omgeknoopt had. En een onbeschreven kerstkaart van Jimmy Stewart kost slechts 10 dollar. „In dit land worden be roemdheden aanbeden. Ik denk dat het deels jaloezie is, deels bewondering en deels pure lust is", zegt Ri chard L. Wilson, die de cata logus drie maanden geleden uitbracht. Wilson is altijd al filmgek geweest en verzamelt al. ja ren filmposters en -bladen. In 1984 trof hij echter een verzamelaar van kleding en persoonlijke bezittingen. „Zittend in een van John Kennedy's schommelstoe len met de kachelpijp van Harpo Marx op", zag Wilson het licht. Hij gaf zijn oude baan op om zich geheel aan het verzamelen te kunnen wijden. Wilson zegt al meer dan honderd artikelen uit de ca talogus te hebben verkocht. Iemand bemachtigde een grote hoeveelheid mantel pakjes die Jodie Foster in 'Little Man Tate' droeg. En Jennifer Beals' kleding uit 'Flashdance' deed hij bin nen de kortste keren voor 900 dollar van de hand. Hij verwerft de memorabilia op inboedelveilingen, door advertenties te plaatsen in filmbladen en middels een netwerk van contacten dat hij opbouwde in filmstu dio's en 'antiek'-winkels. •Soms belt er ook zomaar ie mand op. „Mensen hebben vaak de gekste dingen op zolder staan", zegt Wilson. „Dan belt er iemand op met een kostuum dat grootvader vijftig jaar geleden kreeg van een vriend bij de Para mount filmstudio's". On langs kocht hij twee van Monroe's jurken uit 'Some thing's Got to Give', haar laatste onvoltooide film. Voor zover hij weet droeg zij nooit een spijkerbroek. Volgepakt Maar als Norma Jean jeans droeg en die er nog zijn, is de kans groot dat de spijker broek een plaatsje vindt in Wilsons volgepakte woning, die tevens als zijn magazijn dient. Filmposters en foto's van filmdiva's bedekken er de muren. Hoeden die eens de hoofden sierden van Ma- riel Hemingway, Charles Laughton en zelfs Barry Goldwater balanceren ver vaarlijk op zwaar beladen muurplanken. In een hoek van de woonka mer staat een klerenkast met zo'n vijftig kostuums. Er hangen een zwart hemd dat Danny Glover in 'A Rage in Harlem' droeg, Judy Gar lands luchtige, perzikkleu- rige zijden slip uit 'Easter's Parade', een zijden colbertje van John Wayne, een broek die Arnold Schwarzenegger in 'Total Recall' droeg, een jasje van Orson Welles uit 'Citizen Kane' en verpleeg stersuniformen waarin Claudette Colbert, Paulette Goddard en Veronica Lake schitterden. De vloer staat vol gestapeld met filmvideo's en overvolle dozen met allerhande za ken, zoals een nagelvijl van Mary Pickford, een stapel handtasjes van Joan Craw ford en Melanie Griffiths lingerie uit de film 'Pacific Heights'. Heel wat mensen blijken volgens Wilson op zoek te zijn naar bezittingen van hun favoriete ster. Een vrouw belde om te vragen of hij zaken had van Angela Lansbury uit de tv-serie 'Murder. She Wrote'. En een ander wilde alles van Spen cer Tracy hebben. Volgens hem wonen er in de kleinste gehuchten mensen met in hun hobby kamer „een ten toonstellinkje. een altaar ter ere van Jodie Foster of Mari lyn". Sportschoenen zijn al lang niet meer alleen be doeld om mee te tennis sen, joggen, basketballen of wat dies meer zij Ze zijn nu ook doorgedrongen tot de 'echte modewereld'. „Sportschoenen als mode- schoenen is een algemene trend. Ze zijn er met plateau zool, gewone hak en sleehak", vertelt Bert Termeer, direc teur inkoop van de trendy schoenenzaken met de naam Sacha. „Volgend jaar komen er ook een sportsandaal en een sportlaars op de markt". Sacha werkt samen met de Engelse firma Shellys, die de rechten heeft gekocht van mode-ontwerper Jean Paul Gaultier, en de schoenen in Engeland laat maken. Sacha verkoopt de schoenen exclu sief voor Nederland. Voor het nieuwe schoeisel worden materialen en kleuren van de 'gewone sportschoe nen' gebruikt. De modellen met de plateauzolen zijn laag en zwart (op het witte em bleem van junior Gaultier na). De schoenen met sleehak (met uitvoeringen in twee hoogten, tot aan de enkel en wat hoger) zijn verkrijgbaar in zwart met wit en effen zwart; de versies met gewone hak zijn alleen te koop in zwart- Avit. Behalve de genoemde modellen is er ook nog een zwartAvit herenmodel ver krijgbaar met een platte hak. Gaultiers hebben altijd veters en kosten 150,00 per paar; al leen de plateauzool-versies kosten 200,00. Volgens Eduard van der Hey- de, medewerker van de schoe nenzaak Dr. Adams (met 10 fi lialen), is de sportschoen een gemiste markt voor de schoe nenbranche en wordt nu ge probeerd de schade in te ha len. De zaak heeft geen sport schoenen met hak in de col lectie, maar wel een klassieke versie met een platte rubbe ren zool in effen rood of zwart leer van Chevignon. Ze zijn er alleen in laag model 209,75). Sportschoenen als modeschoenen. Verder heeft Dr. Adams een „sportschoen in burger-uit voering", zoals Van der Heyde het noemt. Het gaat om een suède sportschoen van Lotto, die zowel in een hoge als in een lage uitvoering verkrijg baar is (beide 199,75 per paar). Cinderella ziet niet dat sport schoenen in een modische vertaling een rage worden, „althans niet voor het publiek waar wij ons op richten", zegt W. Scholtz, hoofd inkoop van de schoenwinkelketen met veertien filialen in Nederland. „Ik zie het niet passen in het modebeeld, tenminste als ik het vanuit onze winkels be kijk". Cinderella richt zich op een gematigd modische doelgroep tussen de 15 en 40 jaar. Vol gens Scholtz zijn de sport schoenen met hak voor een extreem publiek dat idem dito out-fits draagt. Maar wat er FOTO: SACHA uiteindelijk mee gaat gebeu ren, weet ook hij niet. „Ik kan geen seizoenen vooruit kij ken", aldus Scholtz. De zaak heeft wel enkele va rianten in 'vertalingen' van sportschoenen naar modisch schoeisel in het assortiment. Maar ook daarvan verwacht het hoofd inkoop niet dat het een trend wordt, althans niet bij de doelgroep waar Cinde- I rella zich op richt. verder aan het produkt? Hier kom je achter door te obser veren en te praten". Ook tast hij af, met wat voor meubelstijl we de meeste affi niteit hebben. Hij licht toe: „Vaak is het zo dat de klant zich al heeft georiënteerd op wat er zoal te koop is. Daaruit kan je als ontwerper al het een en ander afleiden". Uit het eerste gesprek leidt Jeanson af, dat we 'gevoelig zijn voor vormgeving, die in de voor hoede van de vernieuwing staat', of an ders gezegd: we houden van ontwerpen die afwijken van het gemiddelde. Ook belangrijk is waar het meubelstuk moet komen te staan. Bij ons was dat tegen een saaie muur met wit ge schilderde, horizontale schro ten. De wand, die eigenlijk meer oogde als een garage deur, was nogal storend. Jean son adviseert om de schroot jes te vervangen door een vlakke wand. We strubbelen tegen: moet een ontwerper zich niet alleen met ontwer pen bezig houden? Hij legt uit: „Het gaat er niet zozeer om, mijn ontwerp beter te doen uitkomen. Een meubel staat namelijk niet op zich zelf, maar gaat een relatie aan met andere voorwerpen en met de ruimte waarin het staat". Om dit te verduidelij ken twee voorbeelden. Ieder een zal wel eens hebben mee gemaakt, dat een nieuw bank stel dat net thuis is bezorgd ineens veel grote oogt dan het op het eerste gezicht in de reusachtige meubeltoonzaal leek. En een klassiek meubel stuk springt er tussen overi gens hypermoderne meube len veel meer uit dan tussen 'soortgenoten'. Lijnenspel Als de kast eenmaal is be- Ujkg Jack Lemmon en Marilyn Monroe in de film 'Some like it hot door CHRISTA VAN DER H0FF De Nederlander anno 1992 is eigenzinnig, durft te combineren en wil vooral weer warmte in zijn interieur brengen. Die trend signaleerde onze krant enkele weken HUUZ.C 1S.1 dl geleden. Het kan echter nog eigenzin- niger: zelf een ontwerper in schakelen om tot een super- individueel ontwerp te komen dat in de winkel niet te koop is. We zochten een buffetkast die als extra bergruimte moest dienen, maar die ook een blikvanger in de woonka mer moest worden. Menige zaterdagmiddag brachten we door in meubeltoonzalen. Hèt dressoir was er echter niet bij. Wat nu? Een onverwachte op lossing diende zich aan toen we de Haagse ontwerper Vin cent Jeanson (28) ontmoetten. Als hèt meubel in de winkel niet te vinden was, waarom zou hij er dan speciaal voor ons geen ontwerpen? Een af spraak voor* een oriënterend, vrijblijvend gesprek was gauw gemaakt. Aftasten Gewapend met schrijfblok en r meetlaLstaat de ontwerper hij is in 1988 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie I voor Beeldende Kunsten in Den Haag - een paar weken I later voor de deur. Hij onder- I werpt de woonkamer aan een nauwkeurig onderzoek. Waar let hij zoal op? Jeanson ver telt: „Voor het ontwerp-traject is het belangrijk een goede in druk te krijgen van de op drachtgever. Hoe is zijn esthe tische beleving? Waar wil hij meubelstuk voor gebrui- Wat voor eisen stelt hij De kast die niet in de winkel te koop is. Leuk detail: laatje blijkt een klepje te zijn. zorgd blijkt de ontwerper het bij het rechte eind te hebben. De wand is vervangen en de kast kan zijn schaduwen vrij afwerpen op de vlakke muur, zonder onderbroken te wor den door de hinderlijke rig- gels tussen de schrootjes. Er ontstaat zo een boeiend lij nenspel. „De schaduwen zijn als het ware een voortzetting van het dressoir op de wand", verklaart Jeanson. Na het eerste contact zullen er nog heel wat gesprekken vol gen. Het spannendst is af gezien natuurlijk van het be zorgen van de kast zelf - het bekijken van de eerste teke ningen. We zijn daar zo door verrast dat we besluiten daad werkelijk met de ontwerper in zee te gaan. Het materiaal (het wordt kersehout) komt aan de orde, de kleuren en ook de prijs waarvoor de ontwerper de kast denkt te kunnen ma ken. Het ontwerp zal nog di verse malen worden aange past, maar dat gebeurt steeds in overleg met ons. Als er een maquette van de kast op tafel komt, wordt het ontwerp wat konkreter. Het bestaat uit twee delen: een 'onderkast', die alleen pootjes aan de voor zijde heeft en een bovenge deelte dat uit laatjes en klep jes bestaat. Beide delen wor den gedragen door twee mo numentale poten, die de kast als pijlers stutten. Enkele maanden later is de kast klaar. Zelf zijn we er wild- enthousiast over. .Hoewel hij in eerste instantie wat kleiner lijkt dan verwacht, blijkt de verhouding prima te kloppen met de rest van het meubilair. Wij vinden hem mooi. Het blijkt een kast die door nie mand over het hoofd wordt ge zien: het is bron van voortdu rende discussie. Daar moet je wel van houden als je zo'n 'ei genzinnig' ontwerp in huis haalt. Maar na enkele maan den kunnen we nog steeds concluderen, dat we alleen maar enthousiast zijn over dit unieke meubelstuk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13