f 1 mal Ie Joel Silver houdt van getallen achter zijn filmtitels l£eidóc6outtmt' ZATERDAG 11 JULI 1992 PAGINA 28 LONDEN Ooit een gelukkig mens gezien? Ik wel. Joel Silver, producent van 'Lethal Weapon 3' (vanaf 17 juli in de bioscoop) en nog een hele serie internatio nale succesfilms. „I'm a happy man" roept hij diverse malen na drukkelijk. Dick Maas en Lau rens Geels zijn dezer dagen zwartkijkers vergêleken bij Sil ver. „Ik heb erg veel geluk ge had" voegt de Amerikaan er aan toe. Zijn 'Lethal Weapon 3' hoeft alleen 'Batman returns' te laten voorgaan op de recordlijst van Amerikaanse bioscooppre mières en bij de eerste Europese vertoningen, in' Zweden, gingen ook alle records eraan. Joel Silver en zijn regisseur Richard Donner lopen in het Penthouse van het Londense Dorchester rond alsof ze er met vakantie zijn. Donner, een grote gebruinde man met een verwarde bos met grijs doorschoten zwart haar, komt zich vrolijk aan het gezelschap voorstel len. „Hi, I'm Dick Donner". Zijn stem is even gebronsd als hijzelf. Hij straalt zelfverzekerdheid en succes uit. „Is er een roker hier?" vraagt hij. Ik dus. Hij bietst een sigaretje, steekt 'm op en ver dwijnt met een collega-journalist voor een interview. Ik mag met zijn producer praten, Silver. Een ongewone keus, want producenten nemen filmmaat schappijen meestal niet op in het pro motiecircus dat ze op touw zetten voor een film. Ik zeg ja, omdat Silver een fe nomeen is. Een Hollywoods movie- monster, wiens films meestal vele mil joenen winst maken: '48 hours', 'Bever ly Hills Cop', 'Die hard', 'Predator', 'Lethal Weapon'. Wie zit achter dat succes? Een man met een creatieve drijfveer? Een super-opportunist? Een 'tycoon' met dollartekens in de ogen? Joel Silver is nog zwaarder dan regis seur Donner. Een lang wijd en zwart shirt over z'n buik, een zwarte fladde rende broek om z'n benen. Vanaf het moment dat hij gaat zitten, gebeurt er iets merkwaardigs. Hij straalt alle rust van de wereld uit. Maar zijn benen doen bijna onafhankelijk van zijn li chaam een soort vitusdans op het tapijt. Ze bewegen, springen omhoog, huppe len. Als van een man die eigenlijk de rust mist om stil te zitten. Hij moet pra ten, maar zijn benen protesteren. Wil len actie. Gemene deler „Ik heb net een film geregisseerd" be kent Silver, „maar dat ik doe ik van m'n leven niet meer". Het gaat om een tv- episode van 'Tales from the crypt', waarvan Silvers maatschappij er al meer dan vijftig maakte. „Geen van onze regisseurs was vrij, toen heb ik 't gedaan. In vijf dagen. Geen problemen noor, maar ik bèn gewoon geen regis seur. Ik moet produceren, de kunst van het mógelijk maken. Daar ben ik 't bes te in". Het Amerikaanse blad Premiere schilderde Silver ooit af als 'The Sel- znick of Schlock', de Keizer van het Ac- tiewerk, van de films voor de Grootste Gemene Deler, het hap- en slikwerk voor de massa. Silver was razend. Hij stond een verslaggever toe een aantal dagen bij zijn werk te zijn. Uit dat recti ficerende artikel.komt Silver te voor schijn als een man die schreeuwt, fleemt, regelt, 'deals' maakt, bezeten bezig met de logistieke en artistieke kant van het filmen. „Een films is als een haai die moet zwemmen" zegt hij. „Je zoekt een locatie, je zorgt dat hij vrijkomt, en je draait. Je gaat naar de volgende locatie, zorgt dat hij vrij is en je draait. Wanneer je stopt, gaat de haai dood". Woorden die hij bijna schreeuwt tegen de autoriteiten van de staat Califomië, waar afgesproken toe stemmingen om op locatie te filmen niet loskomen. „Weet je wat dat kost" roept hij. „Dit is een peperduur circus dat onder weg is. Ik vraag m'n locatie- manager: heb je alle handtekeningen binnen? Maar dan is er ergens een vrouwtje dat aarzelt, omdat ze bang is dat we de rozen in haar tuintje bescha digen. Echt, je kan haar bij wijze van spreken goedkoper uit de weg laten rui men, dan te wachten tot ze dat ver draaide papiertje getekend heeft". Alles voor de film, alles om hem binnen het budget, draaiende erfelevend te hou den. „Ik heb van jongsaf aan eigenlijk maar één ding gewild" vertelt Silver in Londen, „films produceren". Het be gon met het boek over een van de grote Mel Gibson als Martin Riggs richtlijn wapen op de tegenstander. Movie Moguls uit het verleden dat hij als kind las: 'King Cohn: the lifes and ti mes of Hajrry Cohn'. Na z'n studie start te Silver bij Lawrence Gordon Produc tions, als assistent van de baas. Binnen de kortste keren was hij er President van.de Filmafdeling. Eddie Murphy's '48 hours' was z'n eerste zelfstandige produktie. Op zoek naar een herken baar stempel op z'n successen, het wet tig gedeponeerde 'Een Joel Silver Film', draait Silver moeilijk met z'n hoofd. „Films maken is het werk van een hoop mensen. Wat er van Joel Sil ver herkenbaar is? Ik weet wat ik wil, wat ik kan en wat ik leuk vind. Mijn maatschappij levert amusement. Ik kan geen 'The last emperor' maken. Ik maak films die een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Daar heb ik ver stand van. Je hebt films waar de rol van de producent snel afgelopen is. Ik maak films die behoorlijk wat kosten. Actie films met enorme logistieke proble men. Daarbij is een producent erg be langrijk. En daarom maak ik ze. We zijn een ploeg, werken vaak met vaste regsiseurs, bijna als een oude Holly- wood-studio. Ik houd van getallen ach ter m'n titels. Ik houd van serie-films, van werken met karakters die je kent. Ik zit te wachten tot ik 'Beverly Hills Cop 3' kan maken met Eddy Murphy. Er wordt geroepen dat een vierde 'Let hal Weapon' me niet lukt. Ik zit gewoon te popelen om 'Lethal Weapon 4' te maken". Mevrouw donner Een voorbeeldje graag, meneer Silver, hoe ging dat bij 'Lethal Weapon 3'? „We kochten eerst dat script voor 1. Óver een jonge politieman, ex-Viet- nam, met zelfmoordneigingen. Gekop peld aan die oudere zwarte recher cheur, een familieman die het liefst geen ellende aan z'n lijf had. Dat duo werkte. In nummer 2 zochten we nieu we elementen rond diezelfde karakters. Joe Pesci onder andere. De film werd een nog groter succes. In nummer drie wilden we een uitgangspunt waarin we de karakters van die twee politieman nen, Mel Gibson en Danny Glover dus, meer ruimte konden geven. Dat kader werd simpelweg de laatste week van Glover vóór z'n pensioen. Dat moest- ten we gaan invullen. Joe Pesci hebben we weer het verhaal binnen gehaald, plus een nieuwe figuur. Dat was eerst een man, een rechercheur van de Inter ne Controle bij de politie. Maar de vrouw van rechercheur Donner zei: „Jullie zijn gek, van die man moet je een vrouw maken". Om ons gezicht te redden, hebben we voor ons uit ge mompeld dat wij dat ook al dachten. Maar ze had gelijk. En wij hadden weer nieuwe mogelijkheden. Zo werkt dat, zoals bij elke film. Ik wilde graag een achtervolging zien met twee van die ge pantserde geldwagens. Die kwam er. En toen had iemand het diee om in een van die wagens een vrouwelijke chauf feur neer te zetten. Zo ontstaat weer een nieuw karaktertje dat iets aan de film toevoegt". Danny Glover in actie als Roger Murtaugh in 'Lethal Weapon 3'. Murtaugh (Danny Glover links) en Riggs (Mel Gibson) maken Leo Getz (Joe Pesy) dui delijk zich niet met hun zaken te bemoeien. FOTO'S: PR Problemen lijken er, in die Londense hotelkamer, niet te bestaan voor Joel Silver. Geld? Nee. „Ik heb de laatste negen jaar negentien films gemaakt. Negen ervan hebben meer dan honderd miljoen dollar opgebracht". Écht geen geldproblemen? „Nee, ik financier zelf niets. Ik ben geen 'executive producer'. Ik werk voor een studio (in dit geval Warner Bros. BJ). Die zorgt voor het geld'. Maar studio's zijn toch ook wat voorzichtiger geworden? „Iedere stu dio wil wel een paar van de actiefilms die ik maak. Omdat bewezen is dat die het overal ter wereld doen. In de bio scoop en op video". Ook geen krappere budgetten? „Nee, als ik een achtervol ging neerzet en ik zeg dat die zo en zo veel kost, zegt een studio echt niet: Dat klopt niet, die kost minder. Zij weten óók d^t als je dat en dat op het doek wilt zetten, je er zo en zoveel voor moet neertellen". Kortom, Joel Silver is een 'happy man'. Zelfs de Coen-broers (van 'Raising Arizona' en 'Blood simple') stapten op hem af. De Coens waren he lemaal niet zo tevreden over de films waar wij in Europa in de filmhuizen zo over juichen. Ze willen meer. Silver: „Ze maken interessante films, hebben in Cannes de Gouden Palm gewonnen. Maar ze zeggen: waarom krijgen wij niet dat grote publiek dat naar andere films gaat? Daar ga ik ze bij helpen. Het gaat een heel gekke film worden, let op. Ik zorg dat ze dat grote publiek krij gen.". Silvers talent om de massa te mo tiveren zal eveneens goed besteed zijn aan de tanende ster van Sylvester Stal lone wiens nieuwste film, 'Demolition Man', hij ook voor z'n rekening neemt. „Ik ben nergens bang voor" zegt Joel Silver. „Ik weet dat de studio's actie films willen, ik weet dat er weinig men sen zijn die ze kunnen maken, en mijn films kosten ook niet zo krankzinnig veel. 'Lethal weapon 3' kostte dertig miljoen dollar. Niet veel voor een grote actiefilm. Helemaal op locatie ge maakt, niet teveel transportkosten, geen grote sets te bouwen a la 'Bat man'. Ik heb het gevoel dat na het ma ken van 'Die hard 2' niets meer moeilijk voor me is. Want dat was verschrikke lijk". Ha, eindelijk dan, tóch proble men. Silver: „We moesten in de winter filmen. Het wérd maar niet koud, er kwam geen sneeuw. De logistieke pro blemen waren enorm". En meteen komt hij met één nummer dat hij niet achter een Joel Silver-produktie wil zet ten, één film die hij niet wil maken 'Die hard 3'. „Ik heb nee gezegd, omdat 'Die hard' alleen nog maar over grootscha ligheid gaat, over 'scope', 'scale', 'big ness'. Zo'n film kan niet goedkoper worden, het publiek zou teleurgesteld zijn. En het gaat allang niet meer over karakters, het gaat alleen om méér. Ik vind dat je in deze tijd zulke films niet meer kan maken. Karakters moeten bij mij toch de basis zijn". Hij zingt nog even de lof van zijn Nederlandse came raman Jan de Bont, die 'Die hard', 'Let hal weapon 3' en Silvers eigen episode van 'Tales from the crypt' draaide. „Een fantastisch karakter. De regisseur is de motor van de film, maar alles komt toch samen bij de cameraman. Hij moet de film levend houden". En dan die an dere Nederlander, Paul Verhoeven. Sil ver: „Wat zou ik graag met hém wer ken. Alles krijgt bij hem net ietsje meer. Wat wij maken is 'total exploitation', de wetten van de getallen. 'Basic Instinct' had een routine-thriller kunnen zijn. Verhoeven tilt 'm op. Zo'n ondervra gingsscène, duizend maal gezien. Ver hoeven maakt er iets speciaals van". 'Lethal weapon 3' opent (en sluit) met de vernietiging van een enorm gebouw. Siver: „We kregen een telefoontje uit Orlando. Het gemeentehuis zou afge broken moeten worden. Via een implo sie. Of wij daar iets mee konden. We zijn gaan praten met onze technische mensen of zij zonder gevaar hun vuur werk en explosieven konden koppelen. En we hebben besloten de film ermee te beginnen". Een tip voor de gemeente Amsterdam: Wanneer stfaks die twee flats in de Bijlmer moeten worden afge broken, loont het misschien een tele foontje te plegen aan het adres van Joel Silver. Of, wie weet, misschien zijn Dick Maas en Laurens Geels wel geïnteres seerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 28