Fotograferen is vooral goed kijken Ccidóc Souocuit KUNST/RTV North Sea Jazz rechtstreeks op radio Rembrandt-portret voor bijna 14 miljoen geveild Sport kijken gaat veel geld kosten Tien gegadigden voor commerciële omroep JAVAANSE W JONGENS Muziek van Queen als totaaltheater JONGENS Rieks S war te lost probleem schouwburg op met expositie DONDERDAG 9 JULI 1992 HILVERSUM De NOS-radio ver zorgt morgenavond een rechtstreekse marathon-uitzending van het Nort Sea Jazz Festival, dat vanaf morgen tot en met zondag wordt gehouden in het Ne derlands Congresgebouw in Den Haag. De NOS zendt uit via Radio 4 tussen zes uur 's avonds en twee uur 's nachts. Welke con certen er precies worden uitgezonden wordt pas in een later stadium door de NOS-redactie beslist. In elke geval zijn te horen: de Steve William son Funk Band, het Courtney Pine Kwintet, het Newport Jazzfestival All Stars, de Mario Bauza's Mambo Kings, Spyro Gyra, Maceo Parker, Bobby Mc Ferrin en de Dizzy Gilles pie 75th Birtday Celebration Band. De muziek wordt afgewisseld met korte inter views en fragmenten uit eerder opgenomen concerten. Gedurende de drie dagen van het festival zul len door de NOS (en ook door de VPRO en VARA) radio-opnamen worden gemaakt. Een selectie uit deze opnamen wordt de komende vijf weken onder meer uitgezonden in het ka der van het NOS-programma 'Supplement', elke vrijdagavond vanaf acht uur op Radio 4. Openingsgale Ook de NOS-televisie besteedt op Neder land 3 uitvoerig aandacht aan het festival. Zo wordt onder meer een registratie van het ope ningsgala van vanavond en live-opnamen en hoogtepunten van het festival in het komen de weekend uitgezonden. LONDEN Een portret van de hand van Rembrandt is giste ren bij het veilinghuis Sotheby's in Londen voor 4.180.000 pond (bijna 14 miljoen gulden) geveild. Het schilderij uit 1633 stelt de remonstrantse predikant Johannes Uyttenbogaert voor. De ko per wenst anoniem te blijven; het is in ieder geval geen Brit. Dit heeft een woordvoerster van het veilinghuis Sotheby's meege deeld. Het schilderij wordt toegevoegd aan „een zeer speciale verzameling 17de eeuwse Hollandse meesters". Het schilderij werd ter veiling aangeboden door de graaf van Rosebery. Het „meesterstuk" is 130 jaar in zijn familie geweest. Het is één van de grootste (132 bij 102 cm) en belangrijkste portretten van Rembrandt dat nog in privé bezit was. De graaf wil de op brengst van het schilderij gebruiken om zijn landgoed in Schot land op te knappen en open te stellen voor het publiek. Uytten bogaert bekleedde invloedrijke functies aan het hof in Den Haag en gaf onder meer godsdienstonderricht aan leden van de koninklijke familie. Als remonstrant ging hij in 1618 in balling schap, maar acht jaar later keerde hij terug naar Den Haag. Jazzmusicus Joe Newman in New York overleden NEW YORK - Naar pas nu bekend is geworden is de jazztrompettist Joe Newman is zaterdag op 70-jarige leeftijd in New York overleden. De trompettist werd onder meer bekend doordat hij in de orkesten van Count Basie en Benny Goodman meespeelde. Newman werd geboren in New Orleans als zoon van een pianist. Hij studeerde muziek bij een van de lera ren van Louis Armstrong en begon zijn muzikale car rière in 1941 in het orkest van Lionel Hampton. Twee jaar later stapte hij over naar het orkest van Count Ba sie, dat hij in 1946 voor korte tijd verliet om zes jaar la ter terug te keren. Tien jaar lang, tot 1962, bleef hij voor Count Basie spelen, waarna hij zich meldde bij Benny Goodman. Newman speelde in talloze shows op Broadway, nam meer dan 25 albums onder zijn ei gen naam op en begeleidde ook nog vaak artiesten als Judy Garland, Frank Sinatra, Aretha Franklin en Quincy Jones. Doek valt voor museum Fodor AMSTERDAM Voor het museum Fodor aa de Keizersgracht in Amsterdam is het doek g vallen. Een meerderheid van de Amsterdamse g meenteraad zei gistermiddag de vestiging va het Vormgevingsinstituut in de panden va het museum belangrijker te vinden dan h voortbestaan van Fodor in de huidige von Dat bleek tijdens het debat over het Kunstei plan over de periode 1993-1996. Een meerde heid van de raad steunde wel een motie va D66 waarin werd uitgesproken dat de podium?: functie die Fodor heeft voor de Amsterdams!! kunstenaars behouden moet blijven. De rijkjr bijdrage van 275.000 gulden moet apart in dpc begroting worden omschreven, om te voorkijj men dat het geld op de grote hoop wordt gi, veegd en niet meer wordt herkend als zijn<£v bestemd voor Fodor. De museale functie va£c Fodor vindt D66 minder belangrijk. jptc Two points of view. Drie afleveringen in de reeks Dockument. NCRV-televi- sie. Nederland 1 om 23.13 uur. Vrij- HILVERSUM - Er zit ge lukkig heel veel humor in, anders was 'Two points of view' wel een erg stijf drie luik geworden. Deze reeks over het werk van zes foto grafen, die zich ieder op een ander terrein uiterst verdienstelijk maken, is namelijk in het strakke keurslijf van Radio Neder land Wereldomroep gego ten. En dat betekent dat zakelijkheid hand in hand gaat met een interviewlo- ze formule. De televisie-afdeling van Ra dio Nederland Wereldomroep heeft het natuurlijk liever ook anders, maar de internationale omroep-wetten schrijven nu eenmaal voor dat als je op het buitenland gerichte program ma's maakt, ze aan bepaalde formules moeten voldoen. Pie- ter Landman (RNTV): „In het buitenland hebben ze liever geen interviews, omdat er dan moet worden ondertiteld of ge bruik moet worden gemaakt van een voice-over, zoals in Duitsland vaak gebeurt. Dat is een beperking". Filmmaker Alex Boon, verant woordelijk voor de drieluiken: „Hierdoor Sluipen wat obligate zaken in de tekst, simpelweg omdat ik mijn informatie kwijt moet. Bovendien wil ik vertel len dat ik het goede fotografen vind, want dat zijn het. Was het een produktie voor de binnen landse omroep geweest dan had ik middels een interview verschillende zaken aangesne- Het succes is er niet minder om. De BBC heeft het drieluik inmiddels twee keer op het scherm gebracht en ook in IJs land. Sri Lanka, Spanje en Hong Kong heeft de kijker kunnen waarnemen hoe Ne derlandse sport- reclame- en mode-fotografen met hun werk bezig zijn. En eerlijk is eerlijk: alle - dertig minuten durende afleveringen heb ben een mooie beeldkwaliteit. Wat dat betreft is het smullen geblazen. Bovendien zijn ze ui terst informatief. Wat vooral uit de programma's blijkt, is dat foto's nemen topsport is en dat het bij het nemen van die platen om heel goed kijken gaat. Aardigheidje van Alex Boon is dat hij de kijker een kans biedt even mee te turen door de lens van de fotograaf. De NCRV, waarvoor Alex Boon vroeger werkte, onder meer bij 'Hier en Nu', koos voor zijn werkstukken omdat ze prach tig in de reeks 'Dokument' pas sen. Ze hebben namelijk de menselijke invalshoek die alle produkties uit die (zomer reeks kenmerkt. ik eerst een lijst gemaakt. Ver volgens ben ik gaan bellen. Omdat een draaidag redelijk duur is, vond een eerste selec tie al tijdens die gesprekken plaats. Bovendien waren er fo tografen die direct afhaakten. Voor het programma over re clame-fotografie bij voorbeeld liet een aantal weten niet in beeld te willen verschijnen, omdat ze aan collega's niet wil den laten zien hoe ze werken. Anderen zeiden nee omdat de opdrachtgever (de klant) het niet goed vond. Even heeft het er naar uitgezien dat ik Steffie Graf in beeld zou krijgen. Ze zou meewerken aan een recla me-filmpje, maar de tennisster haakte af op het moment dat er ook vrouwen in het team ble ken te zitten. Zij wil uitslui tend met mannen werken". Dat de keuze op de fotojourna- listiek (Wubbo de Jong en Hans Heus), reclamefotografie (Jim Moor en Jan Dulfer) en mode-fotografie (Joop der We duwen en Carli Hermès) is ge vallen heeft geen diepere ach tergrond. Alex: „Het had een twaalfdelige serie kunnen wor den. In een eerste voorstel stonden er meer arti-fotogra- fen op mijn lijstje. Patricia Steur bij voorbeeld, maar zij is ook veel met bloot bezig en dan komt toch de puriteinse opvatting van het buitenland om de hoek kijken. Dan wordt je programma onverkoopbaar. Wat ik wel jammer vind, is dat er geen vrouwelijke fotografen bij zijn. Ik heb er wel naarstig, bijna geforceerd naar gezocht, maar heb niemand kunnen vinden". Naïeve schilderkunst „Ik zou best een vervolg willen maken, maar dan moet er wel een opdrachtgever zijn. Voor lopig ga ik eerst, weer een op het buitenland gerichte reeks maken over naïeve schilder kunst. Daarbij breng ik vier Nederlanders en vier buiten landers in beeld". De NCRV viel bij het kijken naar 'Two points of view' vooral voor de Foto-journalist Hans Heus op het voetbalveld foto's nemen is ook topsport. passie die Alex registreerde. Documentaire-maker Jan-Pie- ter Visser (NCRV): „Ze bren gen op een non-verbale n over wat hun liefde is. Die mensen zijn goed met hun werk bezig en ik vind dat Alex met hen meeleeft. Dat maakt het een mooi 'Dokument'. Eijai ach, dat er geen interviews ir- zitten... onze praatcultuur iir nnk maar ppn pnlt.iiiir". r Twee sterren De filmactrice Kim Basinger legt haar hand op haar juist onthulde 'ster' op de boulevard van beroemdhederv in Hollywood. Kim Basinger speelde onder meer glansrollen in films als 'Final Analysis', 'The marrying man' en 'Batman'. FOTO: AP RIJSWIJK - Het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) voert met een groep van vijf tot tien ge gadigden overleg over het ver lenen van licenties voor com merciële omroep via de kabel. Dat heeft het departement gis- taren, de eerste dag dat com merciële omroep in Nederland mogelijk is, verklaard. De eer ste licenties worden nog deze maand uitgereikt. y Volgens de woordvoerster is er hoofdzakelijk belangstelling voor radio. Een enkeling heeft belangstelling voor televisie. Het gaat daarbij niet om een lUIM SCHAAOI0! GI/OHDHIID Kil KAK «R KI HAAIKIAOHM VIROOR/AKIN KON KIM VAK 79 419BI, SIK 3?9 LONDEN/HILVERSUM Sport op televisie wordt in de loop van de jaren ne gentig een zaak voor kij kers, die veel geld willen neertellen om recht streeks topsportbeelden te kunnen zien. Dat is de conclusie van BBC-.pro- grammamakers, die over dit onderwerp een docu mentaire hebben ge maakt. De BBC-mensen verwachten dat de kijkers binnen enkele jaren beelden van bij voor beeld Wimbledon alleen nog rechtstreeks met behulp van zogenaamde smartcards kun nen ontvangen. Zij kunnen zich daarmee op een station abonneren, of moeten per wed strijd betalen (pay-per-view). Bovendien zullen bij tennis, voetbal en andere sporten de reglementen zo worden gewij zigd, dat extra 'breaks' (pau zes) kunnen worden ingelast. Met de reclamespots die dan worden uitgezonden wordt nog meer geld aan de topsport verdiend. De televisie heeft zelf een aan tal sporten populair gemaakt. Snooker was 20 jaar geleden net zo'n minderhedensport als gymnastiek. Nu is snooker niet alleen in Engeland, maar over de hele wereld populair. De beste Snooker-biljarters gaan als beroemde miljonairs en tv-helden door het leven. De kwijnende gymnastiek- sport kreeg sinds rechtstreek se uitzendingen weer tal van jonge beoefenaren. Nieuw leven „Televisie kan een nieuw le ven aan een sport geven", toonde de BBC-documentaire aan. In Engeland maakt veel indruk, dat in een van oudsher cricketgebied als West-Indïe (de duels met moederland En geland zijn zo juist weer eens op televisie verschenen) onder de jeugd basketbal veel popu lairder is geworden. Oorzaak: De basketbalbeelden uit Ame rika, die sinds enkele jaren ook in West-Indië op de telebisie te zien zijn. Voordat die beelden verschenen wist in dat verre land niemand iets over basket bal. Cricket was al die jaren dé sport voor jongeren daar, zoals in ons land voetbal. Oudere kijkers zullen zich herinneren hoe in 1962 voor het eerst rechtstreeks uit Amerika honkbalbeelden op onze scher men verschenen. Het was een extra service van de Amerika nen, omdat de geplande toe spraak van president Kennedy even op zich liet wachten. Opwinding Groot was hier de opwinding toen de profvoetballers via de KNVB geld van de omroepen gingen vragen. Inmiddels drei gen vele publieke omroepen in Europa de voetbalbeelden niet langer te kunnen betalen, om dat commerciële omroepen een veelvoud op tafel leggen. Multi-mediamiljonair Berlus coni heeft nu al in de gaten, dat betaaltelevisie ook op dit ter-" rein de toekomst heeft. Voor zijn AC Milan koopt hij nu al de beste voetballers van de we reld op om straks in zijn eigen betaal-tv-Europa-Cup-compe- titie al die geïnvesteerde mil joenen weer met vette winsten terug te verdienen. „Geld be heerst de sportwereld en dat zal nog erger worden", voor spelt de BBC. APELDOORN - Totaal theater. Zo omschrijft pro ducent Henny Veis het Queen-spektakel waaraan honderden mensen zullen meewerken. Muzikanten, dansers, acteurs, koorzan gersjongleurs en zelfs cy- clisten zullen op 3 oktober vorm geven aan deze gro te produktie, waarin veer tien nummers van de rockgroep Queen worden uitgevoerd. Het is niet de eerste keer dat de Apeldoornse muziekdocent Henny Veis met een groot schalig project voor het voet licht treedt. Zo kwam hij vorig jaar met 'The Phantom of the Opera' op de proppen. Het idee ■voor dit Queen-gebeuren ont stond begin dit jaar. Voor de muzikale basis bena derde de docent het Apel- doorns Accordeon Orkest (AAO) en die gaat ook de kar trekken. Het orkest, versterkt met onder meer koperblazers, dwarsfluitisten en achter grondzang zal ongeveer hon derdtwintig man groot zijn en meerstemmige partijen voor haar rekening nemen. Het on derdeel dans is inmiddels in gevuld maar voor een groot aantal rollen zoekt Veis nog mensen, die actief zijn in di verse sectoren van de amateu ristische kunstbeoefening. Koren Zo hoopt hij diverse koren te interesseren. Die wil hij temid den van het publiek plaatsen. Ook is hij op zoek naar twee te noren, een mezzo-sopraan en een sopraan. Laatstgenoemde dient de rol van operazangeres Montserrat Caballé te vervul len, die samen met de aan aids overleden Queen-zanger Fred die Mercury het nummer 'Bar celona', heeft ingezongen. Jongleurs worden gevraagd om op te treden in 'Innuendo', terwijl een peloton mountain bike-berijders het nummer 'Bicycle Race' extra cachet dient te geven. Belangstellen den kunnen zich wenden tot Henny Veis (telefoon 055- 333525). In totaal zullen driehonderd vijftig deelnemers bij de pro duktie worden betrokken. Veis, die behalve als producer, ook als dirigent en arrangeur optreedt, verwacht zo'n dui zend man publiek. De uitvoe ring vindt plaats in het multi cultureel centrum De Wieken in Vaassen. volledig programma, maar om een combinatie van commer ciële omroep met abonneetele visie. In het verleden hebben zich vijftig gegadigden ge meld. Van de meesten van hen heeft het departement nooit meer iets vernomen. Commerciële omroepinstellin gen krijgen voor tien jaar toe stemming uit te zenden. Zij mogen alleen landelijk uitzen den. Zowel radio- als televi siestations moeten voldoen aan de Europese richtlijn voor televisie. Reclame moet als zo danig herkenbaar zijn, de hoe veelheid reclame mag niet meer dan 20 procent per uur bedragen en sluikreclame is verboden. Ook moeten de om roepinstellingen een program mastatuut krijgen. Voor televi sieprogramma's geldt verder dat het aanbod voor ten minste 40 procent uit oorspronkelijk Nederlands- of Friestalige pro gramma's moet bestaan. Voor de jaren 1992 en 1993 moeten de omroepinstellingen voor ra dio een bijdrage betalen van 10.000 tot 50.000 gulden. Voor televisie geldt een bijdrage van 25.000 tot 125.000 gulden. North Sea Jazz Festival. R0K1N SCHAAOI 01GUONOHIIO Kil KAN MlAKKA 01 KAAIMIfA VMAMff KOK BlSlRlflAK 79 4 1991)18 379 AMSTERDAM Ontwerper, regisseur en acteur Rieks Swarte heeft uit een handboek voor goochelaars uit de vorige eeuw dé oplossing gevonden voor het probleem dat artis- tiek-directeur Gerardjan Rijn- ders van Toneelgroep Amster dam (TGA) heeft met de Am sterdamse Stadsschouwburg. Rijnders vindt dat de Stads schouwburg niet goed bespeel baar is en wil daarom een ei gen Toneelgebouw; een wens die de Amsterdamse Kunst- raad overigens onderschrijft. Volgens Swarte is dat niet de oplossing van het probleem. Hij zegt dat achter de Stads schouwburg een zwarte doos kan worden gebouwd, waar door de schouwburg uit twee zalen bestaat. De twee zalen zouden dan de toneelruimte kunnen delen, aldus Swarte. Het handboek waaruit Swarte deze vondst haalde, maakt deel uit van de collectie van het Nederlands Theaterinsti tuut (Nthl) in Amsterdam, waaruit Swarte op verzoek van het Nthl een tentoonstelling samenstelde. De expositie is getiteld 'Museum van het toe val De collectie gezien door- .Rieks Swarte', en is nog tot en met 25 oktober in het Nthl te zien. Swarte kreeg, als derde vorm gever van buiten het Neder lands Theaterinstituut, de op dracht om „te grasduinen" in de collectie van het instituut. Een jaar lang heeft hij er onge veer één keer per week rond gelopen, met als resultaat het 'Museum van het Toeval'. Die titel heeft hij gekozen omdat het Nthl een „wonderlijk ratje toe" herbergt. Het instituut heeft geen duide lijk collectiebeleid, maar kreeg na een sterfgeval veelal com plete knipselarchieven of foto boeken van volslagen onbe kende acteurs. De verhalen achter de voorwerpen intri geerde Rieks Swarte. Tranen in de ogen kreeg hij bij voor beeld van de brokstukken van de in 1772 verbrandde stads schouwburg aan het Leidse- plein. Ruim twee eeuwen zijn de restanten van de voorgevel van de schouwburg bewaard gebleven. „Zoiets vertelt een verhaal", aldus Swarte. „Ie mand die heel veel van de schouwburg heeft gehouden moet zoiets vergaard en be waard hebben". Swarte heeft zijn 'Museum val® het Toeval' in vijf verschillerer de zalen van het Theatermij seum opgesteld. In één van dR zalen, die hij 'de verzameling heeft gedoopt, zijn onder mee de meubels en voorwerpen ulo het tuinhuisje van Wim Ka{« ondergebracht. Die spullep omschrijft Swarte als „merlf' waardig". Het zijn volgeijo hem vooral lelijke dingen, dj het Nthl niet zou moeten bf' waren. „Maak er mooie fotoU van en gooi die lelijke meubel weg", aldus Swarte. Aardig in deze verzameling zaal is de opblaasbare kleren, hanger uit de collectie van Cotr ry Vonk. De hanger hanii enigszins slap, omdat de lucr deels is verdwenen. Swarte zaPj er uit esthetisch oogpunt vanf de hanger weer „hard" op i_ blazen. In de zaal 'Vanitas' (iT delheid) heeft Swarte de ijdel heid van acteurs verbeeld doê foto's van acteurs te laten zie| en een facsimile van het hoof van een Poolse pianist, wieif grootste wens het was om in a Hamlet van Shakespeare 1 spelen. Die wens ging echté pas na zijn dood in vervullini toen zijn uitgekookte doodl hoofd naar de rekwisietenafdR ling van de Royal Shakespeac Company ging. Daar vertolkt het de rol van de dode hofnj van Hamiets vader. Gemiste kans Op de bovenste verdieping vi het Nthl tracht Swarte in zaal 'De gemiste kans' een latie te leggen met het huidij Amsterdamse politieke belei In de collectie van het Ntln vond hij een aantal bouwtek J ningen voor een nieuw M ziektheater dat gratis aan stad zou worden geschonken In de jaren twintig wees Amsterdamse gemeenterai het Muziektheater van arcl tect Staal echter af, omdat 1 onderhoud te duur zou zi Het gebouw zou op het IV seumplein komen. De kei van de gemeenteraad was gens Swarte „een gemi: kans", omdat het ontwerp v< beter was dan het huidige ziektheater aan het Waterl( plein van architect Cees Dai Dat is volgens hem „in weekend in elkaar gegooii daarom de slechtste schou) burg van Nederland".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 16