Russen kiezen aarzelend voor christendom GEESTELIJK LEVEN OPINIE Oekrainse president steunt nieuwe kerk Blanke kerk nog geen waarnemer in SACC Russisch-Orthodoxe Kerk gaat KGB-collaboratie zelf onderzoeken Jacques Delors vraagt kerken om Europa weer een ziel te geven Duitse kerken kritisch over geringe toelating vluchtelingen COMMENTAAR £aicUc Souoant DINSDAG 7 JULI 1992 S Moeder Teresa krijgt UNESCO-vredesprijs PARIJS - Moeder Teresa krijgt de UNESCO-prijs voor de vrede 1992. De prijs van 60.000 dollar (ruim 100.000 gulden) zal haar in oktober tijdens een feestelijke bijeen komst in Parijs worden overhandigd. Moeder Teresa, „wiens onvermoeibare inspanningen voor de vrede be kend zijn", krijgt de prijs op voordracht van Caritas In ternationaal en op aanbeveling van de jury die van 1 tot en met 3 juli heeft vergaderd. Dit heeft directeur Federi- co Mayor bekendgemaakt. Met de prijs, die sinds 1980 jaarlijks wordt uitgereikt met geld van de 'Japan Ship building Industry Foundation', wil UNESCO alle activi teiten stimuleren die bijdragen tot „verankering van de verdediging van vrede in het denken van de mensen". De prijs is bedoeld als onderscheiding voor een „bijzon dere inzet voor het gevoelig maken van de publieke opi nie en het wakker schudden van het geweten der mens heid voor de vrede" volgens de richtlijnen van UNESCO en het Handvest van de Verenigde Naties. Iedere zin die de schrijver schrijft vermindert zijn vrijheid. Willem Brakman i KIEV De Oekrainse president Leonid Kravtsjoek heeft zijn steun betuigd aan de 'Verenigde Orthodoxe Kerk van Oekraine' die is ontstaan uit een samengaan van de Au- tocephale Orthodoxe Kerk van Oekraine en de aanhangers van de afgezette metropoliet Filaret. Als onafhankelijke staat heeft Oe kraine nu ook zijn eigen kerk, zei Kravtsjoek tegenover de Izvestia. Hij wees vermoedens af alsof de oprichting van de nieuwe kerk op instigatie van de politici zou zijn ge schied. Intussen heeft het nieuwe hoofd van de Oek- rains-Orthodoxe Kerk, metropoliet Vladimir, de Oekrainse gelovigen opgeroepen geen contacten met de nieuwe kerk te aan te knopen. Deze „kerk" is een privé-ondernemen van Filaret. Zij heeft een door en door politieke bedoeling, aldus Vladimir. Tijdens de discussie over het afzetten van Filaret had de Oekrainse raad voor religieuze aangelegen heden de kant van de gevallen metropoliet gekozen. Als enige republiek van de vroegere Sovjetunie heeft Oekraine nog zo'n raad, die dooor het vroegere communistisch regime werd gebruikt om de kerken te controleren. De raad noemde de achttien (van de twintig) bisschoppen, die eind mei voor het aftreden van Filaret hadden gestemd, „pseudo-bisschoppen". Filarets positie was onhoudbaar geworden nadat de synode der Russisch-Orthodoxe Kerk, waarbinnen de Oekrains-Orthodoxe Kerk een zekere mate van autonomie heeft, zijn streven naar volledige onaf hankelijkheid verwierp. Bovendien wordt hij ervan beschuldigd te hebben samengewerkt met de KGB en samengewoond met zijn huishoudster bij wie hij enkele kinderen heeft verwekt. DURBAN - De blanke Nederduitse Gerefor meerde Kerk (NGK) heeft de Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC) ge vraagd niet te overwegen hen dit jaar de waarne merstatus te verlenen. Ze heeft verzocht een besluit hierover tot volgend jaar uit te stellen. SACC-gede- legeerden, bijeen op de jaarvergadering te Dur ban, hebben opgelucht op dit bericht gereageerd. Zij vreesden voor een inge wikkeld debat over deze kwestie. Vorig jaar verzocht de Neder- duits-Gereformeerde Kerk de SACC haar de status van waar nemer te verlenen, maar dit werd afgewezen na een debat onder leiding van een zuster kerk van de NGK, de Neder- duits-Gereformeerde Kerk in Afrika (NGKA). De SACC ver zocht de NGK in een resolutie de betrekkingen met haar zus terkerken te normaliseren en afstand te nemen van een aan tal vroegere aanvallen op de SACC De SACC beloofde de NGK deze beslissing op de conferen- tie van dit jaar opnieuw te zul len bezien. Maandag maakte ^secretaris-generaal Frank Chi- cane van de SACC bekend dat de NGK zelf had verzocht de zaak nog een jaartje te laten rusten. In een brief liet de NGK de SACC weten dat ze volgende maand een ontmoe ting heeft met haar zusterker ken en dat haar relatie met an dere internationale oecumeni sche organisaties ook onder werp van gesprek is. Ds. Russel Botman van de Ne- derduitse Gereformeerde Sen- dingskerk deelde mee dat zijn 'kerk de uitnodiging van de NGK om elkaar volgende maand te ontmoeten heeft ge accepteerd, maar dat hij het als een informele bijeenkomst ziet. Volgens Botman hangt de relatie van de NGK met haar zusterkerken samen met de vi sie van de blanke kerk op apartheid. Hij is er niet van overtuigd dat de NGK van me- -ning is veranderd en apartheid nu als een zonde of als ketterij beschouwt. 'Hoewel de NGK uitspraken in ..die richting deed tijdens de re cente bijeenkomst van het Ge deformeerd Oecumenisch Be raad (GOR) in Athene, zwakte de blanke kerk deze uitspra ken later, terug in Zuid-Afrika, weer af. Dr. Piet Meiring van de NGK, die optimistisch is over het herstel van de relatie met de andere kerken, erken de dat de NGK bepaalde uit spraken uit Athene later heeft herzien. Hij zegt dat hij het woord ket terij in het Engels acceptabel vond, maar dat het in het Afri kaans te hard klonk. Daarmee zou hij teveel leden van zijn kerk treffen die nog steeds met apartheid worstelen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Reeuwijk P.F Bouter te Schelluinen; beroepen te Akkrum (toez.) drs. B.G. Keizer, kandidaat te Arnhem, te Rhoon B.G. Hinderink te Kamperland. Aangenomen naar Putten(Gld H. Tals- ma te Nijkerk; naar Veenendaal(nieuwe pred.plaats) G.J. van Steeg te Vriezenveen. Toegelaten tot de evangeliebediening: M C Buijk, Speelheuvelplein 7, 5711 AR Someren, tel. 04937-91491 Mevr C Nicolay, Veluwelaan 48-a, 8443 AE Heerenveen. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar Mevr M Nijveld, Vletweide 196, 3981 ZR Bunnik, tel. 03405-70894; Mevr A.E.J. Schutmaat, Schimmelpenninc- klaan 32. 3571 BH Utrecht, tel 030- 711703. Gereformeerde Kerken Beroepen te Halfweg-Zwanenburg drs. D. Kamminga te Hollum (Ameland) die dit beroep heeft aangenomen; aange nomen naar Rotterdam (studentenpre dikant) drs. J.B. Weenink, kandidaat te Amsterdam. Aangenomen naar Urk Jac. Griffioen te Klundert. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Nijverdal T. Bosma, kandidaat te Kampen die bedankte voor Harkstede i.c.m. Overschild; naar Alphen aan den Rijn J. Borgdorff te Rot terdam-Noord Bedankt voor Hoogvliet-Spijkenisse R.Th. de Boer te Ureterp; voor Voorthui- zen-Barneveld R de Graaf te Rouveen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Breda J. van Dijken te Lis- ST PETERSBURG - In Rusland worden na de val van het communisme meer mensen gedoopt, gaan meer mensen naar de kerk en worden kerken opnieuw geopend na 70 jaar onderdrukking. De meeste bekeerlingen ver langen naar geloof. Zij voelen zich echter niet aangetrokken tot een reli gie die vorm krijgt in een kerkelijk instituut. ,,De meeste bekeerlingen staan aan het begin van een onzekere spirituele reis", al dus Vladimir Poresj, tot voor kort orthodox dissident, nu woordvoerder van de organisa tie Open Christendom, gericht op dialoog tussen christenen en atheïsten. „Ze willen niet orthodox, protestant of katho liek zijn, maar christen". „Ik noem mezelf christen", zegt bosbouwdeskundige Ser gei Maroesin (37), die zichzelf omschrijft als een voormalige atheïst en ex-lid van de com munistische partij. Toch be zoekt hij nooit een kerk, omdat hij gelooft dat hij zich kan „verenigen met God zonder tussenkomst van enige organi satie". Maroesin zegt sterk beïnvloed te zijn door het werk van de grote Russische schrijver Leo Tolstoi, die vanwege zijn onor thodoxe ideeën in 1901 uit de kerk werd gezet. Tolstoi stond achter de ethische opvattingen van het christendom, maar ge loofde niet in de religieuze doctrines, zoals het geloof in een goddelijke Jezus. „Ik zie Christus als mijn gewe ten. Ik volg de lessen van Je zus zogds ze in de bijbel be schreven staan", aldus Maroe sin. „Ik streef er niet langer naar om haantje de voorste te zijn, zoals vroeger." Zijn keuze voor het christendom ging niet zonder slag of stoot. Zijn vrouw maakte een einde aan hun huwelijk, zijn familiele den veroordeelden hem en sommigen verklaarden hem voor gek. Ze hebben alle con tact met hem afgebroken. Irena Terletskaya, onderzoek ster op een polytechnisch in stituut, gaat af en toe naar de kerk. Ze bidt vooral graag voor de ikoon van Jezus in de kerk dicht bij haar moeders woning in Kiev. Maar ze accepteert niet het joods-christelijke idee van een persoonlijke God. „Onze generatie is atheïs tisch", zegt de 34-jarige Ter letskaya. „Dus wij zullen nooit echt in God geloven. Mis schien onze kinderen wel". Ze noemt zich wel christen, maar haar idee van het chris tendom is „een beetje vaag". „Misschien ben ik orthodox", antwoordt ze aarzelend op de vraag bij welke denominatie ze zich het meest thuisvoelt. „Ik weet niet zeker of ik geloof dat er leven is na de dood", illus treert ze haar onzekerheid. „Maar in het diepst van mijn hart geloof ik in een geest, die ik God noem. En ik bid tot deze God". Terletskaya komt uit een toe gewijde communistische fami lie. Haar moeder gaat sinds kort ook naar de kerk. Tien jaar geleden, toen haar dochter was geboren, is Terletskaya gedoopt. Pas sinds een jaar toont ze echter interesse in de kerk en in spirituele vragen. Volgens Poresj hebben men sen als Terletskaya veel vra gen over het geloof, maar krij gen ze weinig antwoorden van de orthodoxe kerk. Dat komt omdat de kerk bijna volledig gericht is op liturgie en aan bidding. Dat waren de enige activiteiten die tijdens het communisme waren toege- Poresj meent dat de zoektocht van atheïsten wel eens een dui delijker teken van spirituele vernieuwing zou kunnen zijn dan het stijgende aantal regu liere kerkgangers. Veel men sen zijn volgens Poresj lid van de Russisch-Orthodoxe Kerk zoals ze vroeger lid waren van de communistische partij. „Omdat het zo hoort". ZURICH - De Russisch-Or thodoxe Kerk wil beschuldi gingen over collaboratie van hoogwaardigheidsbekleders met de KGB tot op de bodem onderzoeken. Een hiertoe in gestelde commissie zal de waarheid „in christelijke lief de, met positieve bedoelingen en zonder wraakgevoelens" boven water halen, aldus de voorzitter ervan, bisschop Aleksandr van Kostroma en Galicië, gisteren op een pers conferentie van Glaube in der zweiten Welt te Zürich. Tot dusver beschikt de com missie niet over documenten waarin „onweerlegbaar" wordt aangetoond dat bepaalde me tropolieten KGB-agenten wa ren. Desbetreffende documen ten die door een comité van het Russisch parlement zijn gepu bliceerd, zijn afkomstig van de KGB zelf, aldus bisschop Alek sandr, die weinig waarde aan de beschuldigingen hechtte. Op deze manier probeert de KGB de kerken in diskrediet te brengen in een poging de grote toeloop van nieuwe gelo vigen tot staan te brengen. De Russisch-Orthodoxe Kerk stelde begin dit jaar de com missie van onderzoek in nadat de parlementaire commissie bekend had gemaakt dat de metropolieten Filaret van Kiev, Joevenali van Kroetitsky en Pitirim van Volokolamsk als KGB-agenten geregi streerd stonden. Pitirim heeft inmiddels „bij God en bij mijn geweten" gezworen dat hij zich nooit tot enige medewer king aan de KGB heeft ver plicht. Wel erkende hij dat de kerk volledig door de commu nistische partij en de KGB werd gecontroleerd. Eén bis schop, Chrysostomus van Vil nius, heeft inmiddels toegege ven dat hij achttien jaar lang willens en wetens met de KGB heeft samengewerkt. De commissie moet voor de zo mer de documenten hebben onderzocht. Het concilie van de kerk moet op basis daarvan nog deze zomer besluiten ne men. Patriarch Aleksej II heeft met de instelling van de eigen com missie bereikt dat de parle mentaire commissie haar werkzaamheden beëindigde. Met een beroep op een wet uit 1900 die de kerk onafhanke lijkheid van de staat garan deert, wees Aleksej het parle ment erop dat de activiteiten van deze commissie „inmen ging in interne kerkelijke aan gelegenheden" waren en dus moesten worden gestaakt. Franse bisschop laakt nietigverklaring huwelijk Caroline EVREUX Bisschop Jac ques Gaillot van Evreux, bekend wegens zijn non- conformistische opvattin gen, hëeft gisteren zijn verontwaardiging uitge sproken over de nietigver klaring door het Vaticaan van het huwelijk van Ca roline van Monaco. Volgens hem meet de katholie ke kerk met twee maten. „Als je geld hebt, word je be schouwd als behorend tot de groten der aarde en krijg je al les wat je wilt", aldus mgr. Gaillot in een verklaring die door zijn bisdom werd bekend gemaakt. Gaillot, voorstander van een verzoenende houding ten aanzien van scheiding, be nadrukt dat de kerk „in plaats van een dergelijke soepele houding ten aanzien van een prinses, beter begrip zou kun nen tonen voor mensen die na een scheiding opnieuw zijn ge- Es» FOTO: PERS UNIE trouwd. De kerk zou hen moeten accepteren door hen aan de eucharistie deel te laten nemen. Dat zou rechtvaardig zijn en zeker in overeenstem ming met het evangelie". ANTWERPEN/BRUSSEL „Europa staat voor het fascinerende tijdperk van de politieke eenwording. Daarvoor hebben we de eerstvolgende tien jaar een nieuwe adem nodig, een ziel en een spirituali teit". Dat zei EG-commissievoorzit- ter Jacques Delors gisteren tot de afgevaardigden van het Eu ropees Lekenforum, een infor meel overlegorgaan van kerke lijke inspraakorganen uit bijna alle Europese landen, zoals het Landelijk Pastoraal Overleg (LPO) in Nederland en het In terdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB) in Vlaanderen. Als we er niet in slagen Euro pa weer een ziel te geven, zul len we de slag om Europa ver liezen", aldus Delors. „Want veel meer dan vroeger staan we voor morele en politieke keuzes. In die keuzes zullen kerk en godsdienst weer een grote rol spelen". Delors nodigde de kerken uit om een bijdrage te leveren aan het uitbouwen van „een mo reel Europa". „Er is geen plaats op de wereld waar de be trekkingen tussen individu en samenleving beter geharmoni seerd zijn dan in Europa", al dus Delors, die opmerkte dat de Amerikaanse samenleving de nadruk legt op individualis me, terwijl Japan vooral op ge meenschap gericht is. „Dat zeldzame evenwicht danken wij niet in geringe mate aan het christendom". Hij riep het Lekenforum, jn Antwerpen bijeen rond het thema 'leven in een multicul turele samenleving', op om een antwoord te vinden op de grote migrantenstroom. „Om dat we ook op dat vlak voor morele keuzen staan die bepa lend zijn voor onze politieke, sociale en economische opties. Alleen een Europa dat die vra gen kan beantwoorden, heeft toekomst", besloot Delors. BONN De RK Kerk en de Evangelische Kerk in Duitsland hebben zich zeer kritisch uitgelaten over de houding van poli tici ten aanzien van vluch telingen. De toestroom van vluchtelingen wordt momenteel „radicaal aan banden gelegd", schrijven de kerken in een geza menlijke verklaring. Deze tendens kan volgens hen niet getolereerd worden. De geloofwaardigheid van de Bondsregering staat „serieus op het spel". De deelstaten leg gen een „steeds radicalere houding aan de dag". In de verklaring wordt de verslech tering van het opvangbeleid uitgebreid bekritiseerd. Nergens wordt de strijdigheid met de wet duidelijker zicht baar dan bij de opname-aan vragen van vluchtelingen die van oorsprong Duitser zijn. Vaak gaan er maanden voorbij tussen het moment waarop de aanvraag wordt ingediend en het tijdstip waarop hierop wordt gereageerd. Als voorbeeld van de ver scherpte behandeling van aan vragen wijzen de kerken op het lot van een tweeling, van wie er één als Duitse en de an der als buitenlander werd be schouwd. Hoewel men nog steeds trouw is aan de grond- wet, is de opname van vluchte lingen steeds meer vergelijk baar met „een ketel onder toe nemende druk". Ook leverden de kerken kri tiek op het hanteren van de taal als opnamecriterium. Meer aandacht zou moeten worden besteed aan land van herkomst en de motieven van betrokkene om dit land te ver laten. Artikel 116 uit de Duitse grondwet over naturalisatie zou „een brug moeten zijn voor Duitsers die onder druk staan om hun land te verla ten." Duitse minderheden uit het Oosten werden tot de verande ringen van de laatste jaren door alle regeringen graag op genomen. De kerken eisen van de regering en het parlement een „wettelijk ja" voor toe komstige opname van Duitse vluchtelingen. Mes op de keel De landen die deel uitmaken van de G-7 en gisteren in Mün chen aan een nieuwe economische top begonnen, worden tra ditoneel de 'zeven rijkste landen' ter wereld genoemd. Maa dat rijk moet men tegenwoordig met een flinke korrel zou nemen. De zes westerse landen Duitsland, Frankrijk Groot-Brittannië, Italië, de VS en Canada kampen alli met een acuut gebrek aan geld. Het zijn rijke landen, maa arme staten. Bovendien hebben de presidenten en de rege ringsleiders te kampen met ernstige binnenlandse moeilijk heden. Dit met zorgen overladen gezelschap heeft te weinij speelruimte om voor Sinterklaas te gaan spelen. ALLEEN Frankrijk.beroemt er zich op als enig land te vol doen aan de eisen voor de toetreding tot de Europese muntu nie. Duitsland heeft van zijn kant zijn mogelijkheden duide lijk overschat: het kan niet tegelijkertijd de EG-kas blijver spekken, Rusland met gulhartige financiële steun bedanker voor zijn welwillendheid en tegelijkertijd de twee Duitslan den aan elkaar lijmen. Italië, zo blijkt, vervalst al jaren de sta tistieken waardoor het trachtte te bewijzen als economisch! grootmacht zelfs voor Groot-Brittannië te komen, maar ni het op betalen aankomt, beroept Rome zich op de echte sta tistieken om niet hoeven te betalen. De Verenigde Staten, d< enig overgebleven supermacht, zijn het grootste schulden land ter wereld geworden. Men geeft president Bush al d< raad er het zwijgen toe te doen als hij niet de middelen heef om zijn wil op te leggen. ALLEEN Japan wordt geplaagd door de zorg van te vee geld, zodat ze het zich kunnen permitteren een grote mom op te zetten. Dat wordt ook duidelijk op de top van de G-7 ii München. Het idee om een gezamenlijk G-7-fonds op te rich ten om de veiligheid van de onveilige kerncentrales in di voormalige Sovjetunie te vergroten, stuit op het besliste nei van Japan. Japan zegt ook kortaf nee tegen het Russisch! verzoek uitstel te verlenen voor de afbetaling van de Russi sche miljardenschuld aan het buitenland. Een beetje deni grerend zegt Tokio dat deze kwestie maar moet geregeld wor den binnen de Club van Parijs, de groep van landen die ziel bezighoudt met de schulden van meestal Afrikaanse ontwik kelingslanden. Het maximum waarop Jeltsin die net al Gorbatsjov vorig jaar in Londen in de wachtkamer mag blij ven zitten - kan hopen is de toegezegde 24 miljard dolla die het Westen heeft toegezegd om de GOS toe te staan evei naar adem te happen. JAPAN zegt even beslist nee tegen de aanvraag van Ruslan< te mogen toetreden tot de 'Club der rijken'. Rusland is daar voor nog lang niet rijp, zegt men in Tokyo. En in Bonn, Was hington en Londen is men maar al te blij met het stijfkoppigf nee van de Japanners. Dat Japan daarbij de gelegenheid aan grijpt Rusland het mes op de keel te zetten omwille van di Koerilen, is tenslotte niet de zaak van het Westen. De Japan ners zullen zich blijven verzetten tegen uitbreiding van fi nanciële en economische hulp aan Rusland zolang Moskoi de Koerilen-eilanden, die op het einde van de Tweede We reldoorlog door het Rode Leger werden bezet en nadien gean nexeerd, niet heeft teruggegeven. Moskou heeft wel de DDE losgelaten, zo oordeelt men in Tokyo. Waarom zou Moskoi dan blijven vasthouden aan die eilanden in de Zee var Ochotsk. BlJ gebrek aan successen op het economische front, zullei de zeven G-7-leiders zich moeten profileren op een ande vlak: het politieke. De dramatische toestand in het voormali ge Joegoslavië leent zich tot het innemen van krachtig standpunten, te meer omdat het prestige van de Verenigd^ Kerken met uivormig uitgeruste koepels zijn nog steeds karakteristiek voor het Russische landschap. FOTO: AP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2