Danneels: België draaischijf van Europa
Oostduitse Kirchentag trekt weinig mensen
„Die wetten hebben niks
met ons geloof te maken"
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
G7-leiders wilden niet
naar Dachau komen
COMMENTAAR
Celdóe (Sou/tont
ecULjeSomaitt
MAANDAG 6 JULI 1992
Sint Pieter zet de
sterren in de schaduw
ROME - De Sint Pieter laat de sterren in
Rome verbleken. De nieuwe verlichting
van de koepel maakt de nachtelijke bestu
dering van de sterrenhemel onmogelijk,
zo heeft de Italiaanse vereniging van
astronomie bij de burgemeester van Rome
geklaagd. De koepel van de Sint Pieter is
sinds enkele weken na zonsondergang tot
op dertig kilometer zichtbaar. De vereni
ging heeft burgemeester Francesco Carra
ra gevraagd de „ondoordachte en stroom-
vretende" verlichting te verbieden. Het
Vaticaan heeft wegens de luchtvervuiling
in Rome zijn eigen sterrenwacht uit Cas-
telgandolfo bij Rome naar Tucson in de
Amerikaanse staat Arizona verhuisd.
Als je het karakter
van een mens wilt
leren kennen, moet je
hem macht geven.
Abraham Lincoln
Raiser: Wereldraad heeft
nieuwe prioriteiten nodig
FRANKFURT AM MAIN De Wereldraad van Ker
ken moet ophouden met navelstaren en nieuwe prio
riteiten stellen. „De oecumenische beweging hoeft
geen leentjebuur bij New Age te spelen, maar kan uit
de rijkdom van haar eigen traditie putten," aldus de
Duitse theoloog, die een van de drie kandidaten is
voor de opvolging van de huidige secretaris-generaal,
dr. Emilio Castro. Door nieuwe oecumenische initia
tieven vanuit de basis kunnen de onzekerheid en de
oecumenische stagnatie worden overwonnen, aldus
Raiser in een vraaggesprek met het Duitse maand
blad 'Evangelische Kommentare'. Verder pleit hij
voor een fundamentele theologische herbezinning en
een open discussie met de geseculariseerde wereld.
Pogingen om zich veilig in de eigen kerk terug te trek
ken, zijn volgens Bochumer theoloog mislukt. Ook de
Wereldraad moet weer leren „vooruit te kijken in
plaats van om de eigen problemen heen cirkelen".
Wycliffe voltooit vertaling
Nieuwe Testament in Ecuador
DRIEBERGEN - De Wycliff Bijbelvertalers hebben hun werk
in Ecuador voltooid. Kortgeleden werd de vertaling van het
Nieuwe Testament in de Waorani-taal officieel aan de plaatselij
ke bevolking overgedragen. Dit meldt Wycliffe Nederland. De
overdracht gebeurde op twee plaatsen, in Tiwaeno en in Shell
Mera. In het laatste dorp werden 36 jaar geleden vijf zendelingen
gedood door de Waorani, een Indianenstam die ook als Auca's
bekend zijn. Tijdens de dienst werden 13 Waorani gwedoopt door
twee voorgangers, Dyowe en Quemo, die indertijd aan de moord
partij hadden deelgenomen. De vertaalsters Catherine Peeke en
Rosi Jung, die 22 jaar aan het vertalen van het Nieuwe Testa
ment in het Waorani hebben gewerkt, werden gehuldigd. De bij
belvertalers van Wycliffe richten zich vooral op de vertaling van
het Nieuwe Testament in de kleinere taalgebieden. De laatste ja
ren hebben zij meer oog gekregen voor de vertaling van het
Oude Testament. Wycliffe Nederland, lid van de Nederlandse
Zendingsraad, heeft ongeveer tachtig (ver)taalkundigen en alfa-
betiseringsmedewerkers uitgezonden.
VATICAANSTAD - Bel
gië wordt de draaischijf
waar heel Europa en heel
de wereld elkaar ontmoe
ten. België, en in het bij
zonder Brussel, is zoals
het bont gekleurde kleed
van Jozef in de bijbel:
mooi, met gevarieerde
kleuren maar niet zonder
problemen.
Met deze woorden schetste
kardinaal Danneels, aartsbis
schop van Mechelen en Brus
sel, afgelopen weekeinde de
zorgen en vreugdes van de
Belgische bisschoppen tijdens
een audiëntie bij paus Johan
nes Paulus II. Zij verblijven
van 2 tot 6 juli voor hun vijf
jaarlijks ad limina-bezoek in
Rome.
Als problemen noemde Dan
neels „de betrekkingen tussen
de Vlaamse en Waalse ge
meenschappen, de stank van
het racisme, de niet altijd ge
rechtvaardigde bekommernis
om zelfverdediging, de 'ieder
voor zich'-neigingen, kortom
het probleem om samen te le
ven".
Verder somde hij een heel
reeks „grote problemen" van
de samenleving op: de bevor
dering van de sociale recht
vaardigheid, de strijdtegen
uitsluiting en marginaliteit, de
vrede tussen de gemeenschap
pen, de strijd tegen de werk
loosheid, de strijd voor de
menselijke waardigheid, de
bescherming van het leven
vanaf het prille begin tot een
waardige dood, de sanering
van de publieke moraal, die
wordt gekenmerkt door een
grote permissiviteit en door
hedonisme. Het grootste deel
van de bevolking bewaart diep
in hun hart diep-christelijke
overtuigingen, aldus Dan
neels.' „Maar wij krijgen ook te
maken met de uitholling van
de christelijke cultuur, met al
de problemen van de publieke
moraal vandien. Wij beleven
de schokken van een maat
schappij in volle verandering,
die wordt gekenmerkt door de
botsing tussen verschillende
culturen, talen, rassen en
godsdiensten, en door de onze
kerheden over de toekomst".
Als vreugdevolle gebeurtenis
sen noemde kardinaal Dan
neels de publikatie van het Ge
loofsboek in 1987 en de aan
kondiging van het pastoraal
jaar rond 'de zondag, tijd voor
God, tijd voor de mensen'. In
1989 werd het honderste over
lijden herdacht van pater Da-
miaan, wiens zaligverklaring
is aangekondigd voor oktober
1993. „De zaligverklaring van
de apostel van de onmogelijke
genezingen zal een enorme ge
nade en een bovenmenselijke
hulp zijn voor een ieder die
zich wijdt aan de melaatsen
van de moderne tijd, de ver
slaafden aan drugs en degenen
die aids hebben".
Teruggang
De teruggang van het aantal
priesterroepingen en van roe
pingen tot het religieuze leven
vormt een van de grote pasto
rale zorgen van de Belgische
Bisschoppen. Bisdommen en
parochies beginnen stilaan
een gebrek aan priesters te
hebben. „Op menselijk zicht
tenminste" is de opvolging
niet meer verzekerd, aldus de
voorzitter van de Belgische
bisschoppenconferentie.
De paus riep de Vlaamse en
Franstalige gemeenschappen
in België op zich voor de natio
nale eenheid in te zetten. Ver
der moeten ze voor de opname
bevorderen van immigranten,
onafhankelijk van hun her
komst en cultuur.
Hij moedigde alle priesters
aan tot „eerbiedige opname"
van de hertrouwde gescheide-
nen in de zielzorg. Hij herin
nerde er tegelijkertijd aan dat
een tweede verbintenis altijd
in tegenspraak is met de na
tuur van het sacrament van
het huwelijk. Bijgevolg
moeten vieringen worden ver
meden die bij de betreffende
paren, hun familieleden en de
christelijke gemeenschap tot
verwarring kunnen leiden.
De paus klaagde over het
groeiend aantal echtscheidin
gen in België en over de nieu
we abortuswet. De Rooms-Ka-
tholieke Kerk moet het mense
lijk leven altijd als gave van
God verdedigen.
Tenslotte riep de paus alle ge
lovigen op trouw aan de mo
raalleer van de kerk te blijven
en de toepassing ervan niet af
hankelijk te maken van een ei
gen interpretatie ervan. Dat
leidt slechts tot relativering
van de dogmatische en morele
waarden. Hij riep de bisschop
pen op te waken over een waar
achtig christelijke opvoeding
aan de scholen in België.
MarcTanenbaum foto.ap
Rabbijn Mare
Tanenbaum
overleden
NEW YORK - De Amerikaan
se rabbijn Mare Tanenbaum,
die veel heeft gedaan voor een
beter begrip tussen het joden
dom en de katholieke kerk en
tot 1989 directeur buitenland
se betrekkingen was van het
Amerikaans Joods Comité, is
afgelopen weekeinde op 66-ja-
rige leeftijd overleden. Tanen
baum, die vorige maand een
hartoperatie had ondergaan,
overleed in een ziekenhuis in
New York aan een hartverlam
ming, maakte zijn vrouw Geor
gette bekend.
Tanenbaum, die wel schert
send de „minister van buiten
landse zaken van de joden"
werd genoemd, nam in 1965
deel aan het Tweede Vaticaans
Concilie, dat zich uitsprak te
gen anti-semitisme en afre
kende met het oude katholieke
vooroordeel dat de joden af
schilderde als moordenaars
van Jezus Christus.
Niet alleen met het Vaticaan,
maar ook met andere gezind
ten probeerde Tanenbaum een
dialoog op te zetten. Zijn me
destanders in dit oecomeni-
sche streven waren de Zuida-
frikaanse Anglicaanse bis
schop Desmond Tutu, de Ame
rikaanse evangelist Billy Gra
ham en de katholieke kardi
naal van New York, John
O'Connor.
De afgelopen jaren hield Ta
nenbaum zich vooral bezig
met vluchtelingenzaken en
ontwikkelingsproblematiek.
Hij zat in de raad van bestuur
van het Internationaal Red-
dingscomite voor vluchtelin
gen en werkte voor de Ameri
kaans Joodse Wereld Dienst,
een organisatie die zich in
spant voor ontwikkeling van
de Derde Wereld en bestrij
ding van de honger.
ERFURT De eerste Kir
chentag in de vroegere
DDR na de Duitse eenwor
ding leed de afgelopen
dgen onder de geringe be
langstelling. Tijdens de
slotviering waren zondag
in Erfurt slechts 5.000
deelnemers aanwezig,
aanzienlijk minder dan de
40.000 vier jaar geleden.
De theoloog Heino Falcke ver
maande de Oostduitse gelovi
gen bij de jacht om het Westen
in te halen, de volkeren in
Oost-Europa en de Derde We
reld niet te vergeten. In de
vroegere DDR zelf dreigt een
diepe kloof te ontstaan tussen
degenen die succes hebben, en
degenen die de klappen krij
gen. Veel Oostduitsers zijn ra
deloos en teleurgesteld door de
nieuwe situatie. Zij zijn niet
bepaald blij over de nieuwe
vrijheid, zei Falcke.
Onder het thema 'God blijft
nabij' werd in zo'n 200 bijeen
komsten vooral aandacht be
steed aan het Duitse hereni
gingsproces en de economi
sche en sociale gevolgen daar
van. De massale werkloosheid,
de economische malaise, de
Stasi-beerput enerzijds en het
conciliair proces voor gerech
tigheid, vrede en het behoud
van de schepping anderzijds
stonden daarbij in het middel
punt.
De inmiddels opgeheven com
munistische partij SED heeft
het met haar geheime dienst
Stasi „posthuum" voor elkaar
gekregen dat de protestantse
christenen en hun kerk in
Oost-Duitsland monddood
worden gemaakt, zo zei minis
ter-president Manfred Stolpe
van Brandenburg. Uit politie
ke, anti-kerkelijke, farizeïsche
of domweg egoïstische motie
ven probeert een „onheilige al
liantie" de kerk het zwijgen op
te leggen, zo klaagde de door
Stasi-geruchten in het nauw
gedreven SPD-politicus.
Een andere premier van een
Oostduitse deelstaat, Bern-
hard Vogel, noemde het een
schandaal dat de Westduitse
deelstaten weigeren mee te
helpen de schulden van de
vroegere DDR weg te werken.
Vrijdag hadden de ministers
van financiën van de deelsta
ten een voorstel verworpen
van de Duitse minister van fi
nanciën Theo Waigel om de
helft van de schuld ter hoogte
van 350 miljard mark over te
nemen. De opbouw van een so
ciale economie in het Oosten is
volgens Vogel alleen dan mo
gelijk als er hulp uit het Wes
ten komt.
Joachim Gauck, door de rege
ring belast met het verwerken
van het Stasi-verleden, klaag
de erover dat de rechtsstaat
niet bij machte is „de grote vis
sen" achter de SED-misdrij-
ven te pakken te krijgen. De
rechtsstaat komt in gevaar als
deze gevaarlijke ontwikkeling
zich doorzet. De Wittenberger
predikant Friedrich Schorlem
mer, indertijd een gevreesd te
genstander van het commu
nistische regime, toonde zich
bezorgd over de wijze waarop
de bevolking met het DDR-
verleden omgaat. Het mag niet
aan de boulevard-bladen wor
den overgelaten daarover op
heldering te verschaffen, zo zei
Schorlemmer. Hij uitte verder
kritiek op het feit dat nog
steeds veel leraren, predikan
ten en artsen die met de Stasi
hebben samengewerkt, op hun
oude post zitten.
Conflict tussen parochies Doetinchem en aartsbisdom
Vier parochies in Doetinchem zijn in conflict geraakt met het
bisdom Utrecht. Kardinaal Simonis heeft de pastoraal werkers in
die parochies verboden nog langer de sacramenten toe te dienen.
Deze zijn volgens het Vaticaan voorbehouden aan gewijde pries
ters, hoewel het kerkelijk wetboek de mogelijkheid openlaat dat
ook niet gewijden dopen en assisteren bij een huwelijkssluiting.
Gisteren nam pastor Herman Woorts, die zich niet met de ge
groeide praktijk in Doetinchem van de pastoraal werkers kon
verenigen, afscheid van de H. Geestparochie.
Bij de dertigjarige herdenking van de bevrijding van Dachau kwamen
vertegenwoordigers van de Westduitse regering en buitenlandse
ambasades naar het voormalige concentratiekamp. Ruim veertigdui
zend mensen kwamen hier om. Enige oud-gevangenen droegen
kampkleding. fotO:ANP
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Akkrum drs. B.G Keizer,
kandidaat te Arnhem Aangenomen
naar Putten(Gld H Talsma te Nijkerk
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Halfweg-Zwanenburg drs.
D Kamminga te Hollum(Ameland) die
dit beroep heeft aangenomen
Aangenomen naar Urk Jac. Griffioen te
Klundert.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Aangenomen naar Nijverdal T. Bosma,
kandidaat te Kampen die bedankte
voor Harkstede i.c.m. Overschild.
Bedankt voor Hoogvtiet-Spijkenisse
R Th de Boer te Ureterp; voor Voorthui-
zen-Barneveld R. de Graaf te Rouveen.
Nederlandse Gereformeerde Kerken
Beroepen te Almkerk-Werkendam
i.c.m. Gorinchem A.W. Vis te Lisse-
Heemstede.
DACHAU Met lege
stoelen voor de leiders van
de zeven rijkste landen,
die weigerden te komen,
hebben joodse groepen
gisteren een herdenkings
bijeenkomst in Dachau
gehouden. De Amerikaan
Bob Kunst van Shalom In
ternational noemde het
„slechter dan slecht" dat
geen van de zeven wereld
leiders, die vanaf maan
dag in het nabij gelegen
München vergaderen, de
uitnodiging had aanvaard.
„Wij spreken uit wat juist zij
hadden moeten zeggen: nooit
weer," aldus Kunst. „Zij had
den zich hier kunnen uitspre
ken tegen het oplevend neo-
nazisme in vele landen, maar
ze hebben deze kans voorbij la
ten gaan." München was in de
jaren '30 de wieg van het nazis
me en is nu de hoofdstad van
het neo-nazisme, zo zei Kunst.
Dachau, het eerste concentra
tiekamp van de nazi's, werd in
1933 geopend, slechts zeven
weken nadat Hitier aan de
macht kwam. Naar schatting
zijn hier tot 1945 ongeveer
40.000 joden, zigeuners en te
genstanders van het nazisme
vermoord.
Verschillende sprekers uitten
hun bezorgdheid over aanval
len in Duitsland van rechtsra-
dikale 'skinheads' op immi
granten en buitenlanders ge
durende de afgelopen twee
jaar.
De Israëlische ambassadeur in
Duitsland had eerder op de
dag een krans gelegd in het
Olympisch dorp in München
waar in 1972 Palestijnen Israë
lische atleten in gijzeling na
men. Tijdens de stille tocht
naar het vijftien kilometer ver
derop gelegen Dachau droe
gen veel deelnemers foto's van
de elf sportlieden en van de
Duitse politieman die de dood
vonden toen de politie op het
vliegveld van München de at
leten trachtte te bevrijden.
DOETINCHEM - Een
goed gevulde kerk op een
zondagmorgen in Doetin
chem. Voor de buiten
staander een eucharistie
viering als alle andere.
Voor de parochianen van
de H. Geestkerk en drie
andere rooms-katholieke
kerken in Doetinchem is
er meer aan de hand.
Het plotselinge afscheid van
pastor Herman Woorts giste
ren is een van de gevolgen van
een conflict tussen parochia
nen van de vier parochies en
hun bisdom Utrecht. Heet
hangijzer is het uitdrukkelijk
verbod van kardinaal Simonis
richting pastoraal werkers om
nog langer de sacramenten toe
te dienen van het doopsel, de
ziekenzalving en het assiste
ren bij huwelijkssluitingen. De
officiële kerkleer kent deze be
voegdheid alleen aan gewijde
priesters toe.
Een deel van de parochianen
in Doetinchem staat achter de
gegroeide praktijk die al meer
dan tien jaar duurt en waarin
ook pastoraal werkers de ge
noemde sacramenten toedie
nen. Woorts die net afgestu
deerd in februari naar Doetin
chem kwam, was het met deze
praktijk niet eens.
Parochiaan mevrouw Caerte-
ling: „Jammer dat de situatie
zo is gegaan. De kerkelijke
wetten die het bisdom vast
houdt zijn door mensen inge
steld en dateren van ver vóór
onze tijd. Die wetten hebben
niks met ons geloof op zich te
maken. Lange tijd hebben we
geprobeerd vanuit de basis
veranderingen door te voeren
maar dat gaat kennelijk niet.
Regels worden boven mensen
gesteld". Hoewel ze gemoti
veerd is door te gaan, ziet ze
het af en toe somber in. „Heeft
het nog zin, denk ik dan, om je
als bewogen parochiaan in te
Pastoor Woorts tijdens de af-
scheidsdienst
FOTO: PERS UNIE
zetten? Maar aan de andere
kant laten we ons de kerk door
zulke situaties ook niet afpak
ken".
Conflicten
De conflicten zijn al een tijdje
hoog opgelopen. Zo hoog dat
de priester H.J. van Wijnber
gen en de pastoraal werker H.
Kolman hebben gezegd te wil
len vertrekken zodra vervan
gers zijn gevonden. Ook de
kerkbesturen van de H. Geest
parochie (6.000 parochianen)
en de Martinusparochie zijn
het niet met de stellingname
van Simonis eens en hebben
het voornemen af te treden zo
dra er een nieuw bestuur is ge
vormd. De andere kerkbestu
ren kijken de zaak nog even
aan.
„We kunnen geen verantwoor
ding voor het door Simonis en
het bisdom gevoerde beleid
dragen", zegt Tweusten. Hij is
zo'n beetje de woordvoerder
van de H. Geestparochie. „Wij
zullen ons echter actief inzet-
Kat in nood
Het verzoek van de Romp-Joegoslavische en bovendien!
communistische regering aan de succesrijke en dus kapita
listische Californische zakenman Milan Panic om in Belgra
do de nieuwe eerste minister te worden, is een heel rare
sprong. De nationaal-bolsjevist Slobodan Milosevic moet
zich wel heel erg in een hoek gedreven voelen. Het interna
tionale isolement en de door de VN-Veiligheidsraad opgeleg- j
de economische boycot moeten Servië dan toch wel uiterst
pijn doen.
DAT Servië zich nu in een dergelijke penibele situatie be-1
vindt heeft het in de allereerste plaats aan zichzelf te wijten.
Europa, de EG en de VS hebben in de afgelopen jaren en
maanden heel wat lankmoedigheid en goodwill ten aanzien
van Servië betoond. Slobodan Milosevic heeft die lankmoe-1
digheid - overigens terecht gezien als een uiting van
zwakheid, onmacht en onwil om handelend op te treden. Hij
heeft ze bijgevolg tot aan de uiterste grens uitgebuit om de ei
gen doelstellingen de creatie van een zo groot mogelijk
Groot-Servië na te streven.
VOOR die overmoed en minachting voor de internationale!
spelregels moet heel het Servische volk boeten. Want Milose-
vic heeft niet alleen de economieën van Kroatië en Bosnië- j
Hercegovina verwoest. Ook de Servische economie ligt op
apegapen. Oorlogvoeren is immers een geldverslindende be
zigheid. Voeg daarbij de economische boycot. Economische
chaos is dan het onvermijdelijke gevolg.
MILOSEVIC kon lange tijd de schijn ophouden door de
geldpersen naar believen te laten draaien. De hyperinflatie
blijft hem echter achtervolgen. Momenteel ligt de inflatie, op
jaarbasis gerekend, op 120.000 procent. Maar dat kan morgen
al weer een paar duizend procent hoger liggen. Dat zijn toe
standen die een'decennium geleden nog in Zuid-Amerika op-1
geld maakten.
VAN de Amerikaanse miljonair van Servische afkomst, Mi
lan Panic, wordt verwacht dat hij aan de economische neer- i
gang een halt toeroept. De vraag is hoe hij dat kan. Zolang de
economische boycot van de VN-Veiligheidsraad overeind
blijft, is er geen soelaas voor Servië. En de boycot wordt niet
opgeheven zolang Servië al dan niet via tussenperso
nen blijft oorlogvoeren in Kroatië en Bosnië.
EERSTE vereiste is dus dat de wapens zwijgen of dat Milo
sevic de wapens doet zwijgen in de buurrepublieken waar hij,
strikt gesproken, niets te zoeken heeft. Dat betekent dat Mi
losevic zijn droom van een zo groot mogelijk Groot-Servië
moet opgeven, zich moet beperken tot de eigen republiek
met desnoods Montenegro erbij en dat hij zich in zijn gebied
moet schikken naar het Handvest van de Verenigde Naties,
van de CVSE-akkoorden en van de Verklaring van Parijs wat
de rechten van de mohammedaanse, Albanese en Hongaarse
mens betreft. Indien Milosevic weigert aan die voorwaarden
te voldoen, kan ook de Amerikaanse miljonair Milan Panic
of eender wie hem niet redden. Milosevic voert Panic
ook ten tonele om de eigen wankel geworden positie in Ser
vië te stutten. De oppositie tegen hem groeit, hoewel die op
positie van studenten en intellectuelen niet in staat is hem
ten val te brengen. Erger is dat de Kerk hem haar zegen heeft
onthouden.
HET inhuren van een Amerikaanse zakenman, door een
communistische regering nog wel, is op zichzelf al een be-
kentenis van onmacht. Gehoopt wordt dat door het aantrek-
ken van die man uit het Amerikaanse Beloofde Land de Ser
viërs ervan overtuigd zullen worden dat Milosevic en zijn ka
meraden geen verstarde ideologen en collectivistische
scherpslijpers zijn, maar zich integendeel heel soepel kun
nen opstellen. Blijft natuurlijk de vraag hoe die Amerikaanse
zakenman het collectivistische gedragspatroon van het dooi
de communisten beheerste Servië kan doorbreken. En of hij I
daartoe wel de kans krijgt.
ten om een geschikte opvolger
voor pastor Woorts te vinden
en de zaken goed over te dra
gen. Het parochiële leven gaat
intussen gewoon door".
Hoe de meningen in de paro
chies precies zijn verdeeld, is
volgens hem niet te zeggen.
„We zijn een actieve parochie
met meer dan driehonderd
vrijwilligers in dertig werk
groepen. Er zijn mensen die
hun mening zeer duidelijk
naar voren brengen maar daar
staat een zwijgende meerder
heid tegenover". Hij hoopt op
spoedig overleg met het bis
dom over de nabije toekomst.
Voor de goede verstaander laat
pastor Woorts, die niet bereid
is een interview te geven, tij
dens de preek merken met ge
mengde gevoelens weg te
gaan. „Het is triest met je werk
te moeten stoppen dat je net
aan het opbouwen was". Hij
maande de gelovigen niet „te
oordelen op basis van leugens
en halve waarheden en waar
door mensen onrecht is aange
daan. Laten we niet op de rech
terstoel van Christus gaan zit
ten om vermeende schapen en
bokken te oordelen. We doen
er beter aan ons te richten op
wat ons bindt in plaats van op
wat ons verdeelt".
Enkele dagen eerder zei hij in
een telefonische reactie zich te
ergeren aan de „eenzijdige be
richtgeving over het conflict".
„Alles wordt op personen toe
gespitst terwijl het in feite
draait om het meningsverschil
tussen het bisdom en het kerk
bestuur. Bovendien is het niet
waar wat sommige kranten
schreven als zou ik mijn be
klag bij het bisdom hebben ge
daan over de praktijk van de
pastoraal werkers". Hoe de
zaak na tien jaar dan nu
opeens naar buiten is geko
men, wilde hij niet uitleggen.
Hij weigerde verder op de zaak
in te gaan omdat die naar zijn
zeggen nog veel te gevoelig
ligt.
Een receptie na zijn afscheids-
mis zag pastor Woorts niet zo
zitten. Wel kwamen de meeste
kerkgangers hem na de mis de
hand geven. „De hele parochie
is bij het conflict betrokken",
meent een kerkganger buiten
op het kerkplein. „Natuurlijk,
dit gaat ons allemaal aan." Of
hij een idee heeft hoe nu ver
der? Afwerend: „Dit lijkt me
niet de plaats om op die vraag
in te gaan". Spoedig loopt het
kerkplein helemaal leeg.
Uitgave
Kantoor redactie:
Kantoor advertentie- e
abonnementenafdeling: Stationsweg 37. Leiden
Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070-3190 933.
070-3906 717
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 8
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815):
A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A
Holstein, E Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo.
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piët.
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A.
J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H. Set
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K Swiers,
M. van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout
(chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J van den Bergh
(Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm
(Johannesburg), drs A Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koninck
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W Voordouw
(Parijs), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs
M deCocq.
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248 op mï
15 00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand
per kwartaal
per jaar
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand
per kwartaal
per jaar
n 18.00 tot 19.00 u
27,00
79,80
312,65
28,20
82,80
318,65
Het abonnementsgeld dient vi
e worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905 Voor uitsluitend het door- i
feven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
elefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050