Israël schaadt zichzelf door verhinderen vrede svoettocht OPINIE CDA-RUBRIEK Aanpak criminaliteit Haagse binnenstad lï (fcidaeGoiruwl ZATERDAG 4 JULI 1992 lan' he^redesmensen hebben t zoiikwijls een 'Fingerspit- nenengefühl' voor negatieve - ka-^twikkelingen in een )rJteïnd. Ze trekken vaak als iereerSten aan de iets-'°°P dat de betrokkenen inetpt inkeer komen of dat de bijinternationale) rechts- nle-rde tijdig intervenieert. 3luiji de regel zien zij eerder ^°1an de doorsnee burger de 1 dejeweldsdreigingen en de ügeiaaraan ten grondslag lig- etisende grote ongerechtig- iezqeid. rke- d eniat vorige week een kleine i al-veehonderd mensen uit alle r deelen van de westerse wereld achtjch energie, tijd en geld heb- ezeifen getroost om naar Israël te rien^izen en deel te nemen aan ïensen 'Voettocht voor een vreed- dar^me toekomst in het Midden- ccesJosten', was dan ook niet zon deer politieke betekenis. Een linQ>ettocht - in dit geval op ba- jastis van geweldloosheid en met kte-fe leuze 'Twee volken, twee n t^aten', 'Beëindig de bezetting' 'atien 'Respecteer de mensen- looftchten' - behoort tot de fase nte-an de dialoog en van de sym- danolische acties. Het is een eer- -ten^e fase in een strijd voor ge- stel-»chtigheid en vrede. Ze gaaf veejjter, als de bewustwording 1 bijyer het gesignaleerde kwaad Dod-jgemener wordt, in de regel ringyer in de fase van economi- -de&he drukmiddelen. We zagen at bijvoorbeeld ook met be dekking tot de apartheid in !uid-Afrika. Hoe lang hebben Dorhoedemensen zich niet aan10eten laten horen, voordat ka-e bewustwording over de on- beyrechtigheid in dat land alge- ^aak,een werd? Indien kortom Wensen, die proberen te leven miiaar hoge morele maatstaven, rienj groten getale participeren in Jbe-gn internationale vredesmars Israël, dan heeft dat hoe dan /oorok een belangrijke signaal- ruc1nctie. 2 la- var>e autoriteiten in Israël diesjoeten zich daarvan bewust ïthfjn geweest. Toen de leiding v°l-an de tocht samen met een Is- iëlische vredesactivist for- l ir\eel om toestemming vroeg, ilta-^eenden zij dit niet te kunnen icht iaar ngs- weigeren. Dit temeer omdat een veertigtal Israëliërs tevens meedeed aan de voettocht en het nu eenmaal niet gebruike lijk is de bewoners van en gas ten in Israël, de Palestijnen buiten beschouwing gelaten, een vergunning voor zoiets te onthouden. De democratie in Israël schrijft dat ook voor. Het bleek echter niet van harte te gaan. Men vertraagde en be dacht een halve oplossing. Vlak voordat de voettocht zou beginnen, dus toen alle voor bereidingen reeds waren ge troffen (ook op de Palestijnse westelijke Jordaanoever) kwam de vergunning af, zij het beperkt tot het eigenlijke Is raël. De westelijke oever, nu door Israël reeds vijfentwintig jaar militair bezet, meerdere uitspraken van de VN ten spijt, bleek van de vergunning te zijn uitgesloten. Maar de voet- tochtgangers, onder wie veer tien Nederlanders, hadden eveneens een boodschap rich ting Palestijnen. Kwam die naar de Israëliërs neer op: 'Doe gerechtigheid en daarvan zal vrede de vrucht zijn', op de Pa lestijnen wilden zij een beroep doen toch vooral te (blijven) kiezen voor de sinds 1988 inge slagen hoofdkoers van onder handelingen en drukuitoefe- ning zonder geweld. Was er met zo'n beperkte vergunning geen sprake van discriminatie en werd zo niet een grondrecht geschonden, nl. de vrijheid van meningsuiting? Zo ja, mochten zij dit dan wel in ge weten accepteren? De vredes activisten besloten het beant woorden van deze vraag nog wat uit te stellen en alvast op weg te gaan naar Haifa. Een paar dagen later was de keuze niet meer te ontlopen. Een gro te politiemacht, voor een deel te paard, stond aan de Groene Lijn bij Armageddon de vre- deswandelaars op te wachten. Na intern beraad besloten de laatsten dit machtsvertoon te trotseren en zich op basis van een persoonlijke beslissing op te splitsen in een groep van 113 (onder wie negen Nederlan ders en ook de Belgische sena tor M. Maex) die hand in hand in rijen van drie de voettocht zouden vervolgen, en een groep van ongeveer vijftig on dersteuners. Halfhartig Het gaat mij in dit artikel niet om het verloop van de door de Op de westelijke Jordaanoever hadden de vredesactivisten het minste gevaar te duchten. televisie opgenomen confron tatie tussen de vredesmensen en de politie te paard noch om de wijze van arrestatie en het verblijf van hen in de gevange nis voor twee dagen en nach ten, hoe boeiend ook op zich. In dit bestek wil ik proberen aan te tonen, dat de autoritei ten van Israël zich heel wat moeilijkheden hadden kun nen besparen, indien zij niet zo halfhartig waren geweest in het verlenen van een vergun ning voor de voettocht. Tot nu toe had deze nog niet veel pu bliciteit getrokken, maar door het ingrijpen van de politie aan de 'Groene Lijn' werd ze inter nationaal nieuws. Ook in Israël maakte het veel los. Rechtse partijen vroegen om deportatie op staande voet, progressieve partijen pleitten voor onmid dellijke vrijlating en ook de be trokken buitenlandse consula ten in Israël lieten van zich ho ren, die van de VS en Canada zelfs via een persoonlijk be zoek aan de voetgangers in de gevangenis. Ook moest nu tegenover de publieke opinie de politieke betekenis van de internationa le mars zo klein mogelijk wor den gemaakt. De gebruikelijke formule was ook hier het poli tiebericht als zou de PLO de fi nancier zijn van de actie. Al leen daarom al ongeloofwaar dig, omdat mensen uit nage noeg alle landen van de wes terse wereld echt niet bereid zouden zijn geweest tot een ge wetensdaad zoals nu aan de Groene Lijn, indien zij eenzij dig zouden hebben gekozen voor één der partijen in het conflict en zich zelfs door deze zouden hebben laten betalen. Voor wat reisgeld neem je niet het risico door politiepaarden te worden omvergelopen. Een andere spastische reactie om de vredeswandelaars in een kwaad daglicht te stellen was de volstrekt uit de lucht gegre pen aantijging als zouden zij zijn uitgenodigd door de voor malige Communistische Partij in Israël, een partij, zoals de Jerusalem Post er aan toevoeg de 'met echte Stalinistische ge loofsbrieven' (9 juni). Dezelfde krant stelde ook in een zelfde hoofdartikel, dat voettocht- gangers naar Israël kwamen omdat zij als 'bestrijders van het westerse anti-communis- me' na het beëindigen van de Koude Oorlog 'werkloos' wa ren geworden. Het dagblad Ma'ariv maakte het nog bonter door de voetgangers te etiket- Vuil Indirect kwam er zo dus door het ingrijpen van de politie te gen de voettochtgangers heel wat vuil in het betreffende land boven water. Internatio naal was door deze interventie ook reeds schade toegebracht aan het imago van Israël in de wereld. Toen gematigde krach ten op het ministerie van bui tenlandse zaken begrepen dat die schade nog veel groter dreigde te gaan worden, wer den de arrestanten vrijgelaten. Veel moeilijkheden zouden zijn voorkomen indien de voet gangers niet een halve eenzij dige vergunning was gegeven. Op de westelijke Jordaanoever hadden zij bovendien het min ste gevaar te duchten. Dat bleek ook toen de groep van vijftig ondersteuners na de ar restatie van de 113, met een ge huurde bus midden in de nacht ongestoord de 'Groene Lijn' konden oversteken en in de buurt van Jenin allerharte lijkst zijn ontvangen in een Pa lestijns dorp, waar werd over nacht. Het was trouwens de be FOTOrEPA doeling de nederzettingen van de extreme joodse kolonisten zoveel mogelijk te mijden. Een argument tenslotte (onder meer in de Ma'ariv) was nog dat Israël alleen verantwoorde lijk is voor zijn zaken. Ik noem dit een onjuist argument: a) Ongerechtigheid is nimmer een zaak van het betreffende land alleen, b) Het Westen is door steun en door te lang ne gatieve zaken in Israël met de mantel der liefde te bedekken mede schuldig voor de huidige verdrietige situatie aldaar, c) De westelijke Jordaanoever heeft net als de Gazastrook bo vendien een» internationale status krachtens het mandaat verdrag van 1920 en het VN- verdeelplan van 1947 en het was juist in dat gebied, waar de voetgangers de toegang werd versperd. (Dr. J. P. Feddema is antropo loog. Hij nam mede namens Groen Links deel aan de inter nationale 'Voettocht voor een vreedzame toekomst in het Midden-Oosten". Hij bracht 48 uur in de gevangenis van Tibe rias door als een der 113 arres tanten. Hij keerde afgelopen weekeinde terug in Neder land). In het algemeen wordt het winkelklimaat in de Haagse binnenstad door het publiek als positief ervaren. Toch mijdt 28 procent van het winkelpubliek op koopavond het centrum, en voelt 23 procent zich onveilig. Deze uitkomsten van het onderzoek 'Voorkomen is beter dan verliezen' over de aanpak van winkelcriminaliteit verontrusten ons zeer. Den Haag heeft een goede winkelsfeer, maar er zitten hier en daar kwetsbare locaties in de binnenstad die extra aandacht vergen. Reeds in 1990 maakten de gemeente, politie en de Vereniging Ondernemers Haagse Binnenstad door middel van een samenwerkingsovereenkomst afspraken gezamenlijk hieraan iets te doen. Het doel van de aanpak is een gezamenlijke bestrijding van de winkeldiefstal met als uitgangspunt dat niet alleen de overheid, maar alle belanghebbenden verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van deze vorm van criminaliteit. Vorige week evalueerde de raadscommissie deze aanpak. Een zeker spanningsveld kwam wel naar voren. Winkeliers bleken slecht op de hoogte te zijn van het lopende project en schuiven het probleem en de verantwoordelijkheid van zich af. Regels Natuurlijk heeft de gemeente de taak regels vast te stellen en, in samenwerking met de politie, de naleving daarvan te garanderen. Toch gaf de raadscommissie, in navolging van het rapport, aan dat er een beroep moet worden gedaan op de verantwoordelijkheid van de winkeliers in de binnenstad. Neem als voorbeeld de aangifte van diefstal. Natuurlijk werkt het niet wanneer een ondernemer twee uur moet uittrekken om een aangifte te doen en voor die tijd dus zijn zaak moet verlaten. Maar, zo blijkt uit de reactie van de politie, er zijn inmiddels aangifteformulieren onder de winkeliers verspreid om dit probleem op te lossen. Tevens worden cursussen aan winkeliers gegeven over de meest geschikte winkelinrichting en hoe om te gaan met een betrapte winkeldief. Niet iedere winkelier bleek hiervan op de hoogte te zijn. Aan de informatieoverdracht schort dus wel het een en ander. Doelgericht Het CDA stemde dan ook in met het voorstel om het project 'Aanpak van de winkelcriminaliteit' per gebied, dat qua winkelprofiel overeenstemt, aan te pakken. Een groot voordeel van deze gebiedsgewijze aanpak is de meer doelgerichte en directe wijze van benaderen van de desbetreffende winkeliers. Men moet hierbij denken aan informatiebijeenkomsten en cursussen voor de winkeliers. Met deze instemming geeft het CDA weer dat behalve gemeente en politie, ook de winkeliers hun verantwoordelijkheid moeten kennen en nemen. Via samenwerkingsovereenkomsten per deelgebied in de stad worden hierdoor de verantwoordelijkheden helder gemaakt. Het CDA vindt dat met deze aanpak het goed mogelijk is om de samenleving op tal van punten te vernieuwen. Deze aanpak van de criminaliteit, waaronder ook het straatjunkenproject valt, is zo'n voorbeeld van sociale vernieuwing. En daarmee zijn we al een stap in de goede richting om een aangenaam winkel- en leefklimaat in de binnenstad te bevorderen. Hermine Taai-van den Hoek is lid van de Haagse gemeenteraad voor het CDA). ^BRIEVEN VAN LEZERS Brieven graag kort en duidelijk geschreven redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten. De redactie behoudt zich het ede-echt voor ingezonden brieven n bijdragen (maximaal 250 voorden) eventueel in te kor en dan wel te weigeren. Ano- lieme inzendingen verdwijnen n de prullenbak. Brieven die- len te worden ondertekend en \oorzien van naam, adres en elefoonnummer. Ze dienen ge reld \dresseerd te worden aan de ventoofdredactie van deze krant, opiostbus 9,2501 CA Den Haag. i en van >tie%edankt lezers! zon- Heflierbij willen wij de lezers van leze krant heel hartelijk dan- ten voor de financiële bijdra- pesqen, kaarten en hartverwar- ikemende brieven die wij hebben <al$ekregen. Wij vertelden half venpril in deze krant, hoe René smals hemofiliepatiënt door het idiapedienen van besmet bloed onaids heeft gekregen en net als danndere Nederlandse lotgeno- adigen in de kou is gezet door geniulpverleners en Nederlandse zijnverheid. Terwijl in sommige ranenden overheden schadever- ïuisjoedingen uitkeren die oplo- Ne*en tot 250.000 gulden, ging mdetaatssecretaris Simons vorige r eltiaand niet verder dan een eifoorstel waarin ook aidspa- ropaënten een levensverzekering el imogen afsluiten. Hij wil, tot datfrote verbazing van de hemofi- naléepatiënten, geen onderscheid neemaken tussen hen en andere zonnsicogroepen rlieUit de vele reacties is gebleken hoelat heel veel mensen het ook •raatiiet eens is met deze beslis- 3 daing van Simons. Hoewel we edeleel erg blij zijn met de bijdra- -volfen is het in feite toch schan- taalalig dat een land dat bekend ir jataat om haar sociale instel ing, de hemofiliepatiënten als stulltraatvuil behandelt, areiftené en Ilona Streur, lijköEN HAAG van 'Valkenburg aleüek die 'klachten' van de 're- ontgio' over vliegveld Valken- erijöurg. De Leidse wethouder :dolvan Rij wil het volbouwen. indLaat hij gaan bouwen op die n in^aanzinnige hoeveelheid baïportvelden in zijn stad. Of de lijkmiddenberrnen van bijvoor- indbeeld de Lammeschansweg. Daar kunnen makkelijk heel aru^at kleinere huizen gebouwd worden. Per slot van rekening Jenfnoest dat kleine zonnige plek je uit de wind met bank en plantenbak naast het gerecht (Pieterskerkhof) toch óók be bouwd worden! Blijft hij ten minste op eigen terrein. En lawaaiAch, tijdens de open dag was er geluidsover last, vooral ook veel enthou siasme. Wat een sfeer die dag. LawaaiMotorfietsen en bromfietsen, die maken pas kabaal. Dat gaat je door merg en been. Wij willen ons vliegveld hou den. Om vele redenen. Onder meer vanwege het behoud van de vrede. Het spreekwoord zegt: Wie de vrede liefheeft be- wapene zich ten oorlog. Nie mand kan in de toekomst kij ken! En het moet behouden blijven vanwege de bescher mende functie van onze na tuurgebieden. Het marine vliegkamp Valkenburg slui ten? Nooit. Wassenaarders hebben niets te klagen, mijn heer Niebling. M. Bosch-Gans, VALKENBURG ZH. BKR Jarenlang heeft de overheid getracht een systeem te hante ren ter bevordering van Neer- lands cultuurgoed d.m.v. aan kopen van kunstwerken via de BKR. Door de jaren heeft heeft het totaal ontbroken aan een goed spreidingsbeleid van deze kunstwerken in openbare gebouwen zoals scholen, zie kenhuizen, ministeries etc. Door dit falend beleid zit de overheid nu met pakhuizen vol kunstwerken. Vanwege de hoge kosten die deze opslag met zich meebrengen, heeft de minister het plan opgevat om de kunstwerken in drie jaar op de markt te dumpen. Dit gaat finaal in tegen de voorwaarden waaronder deze kunstwerken zijn aangekocht, neergeschre ven in de Beeldende ^Kunste naars Regeling. Artikel 39 1. „Aan de ingevolge deze re- gelng verworven kunstwerken wordt een bestemming gege ven die de belangen van de maker zoveel mogelijk dient. De kunstwerken mogen echter niet worden verkocht en de be stemming mag de vrije markt niet in nadelige zin beïnvloe den". Bovendien veroorzaakt de overheid met deze dumping een overvloed. Als er in andere enconomische sectoren een overvloed dreigt dan wordt er met overheidsgeld ingegrepen ter voorkoming hiervan. Ineke Calis, ROTTERDAM. Tv-reclame Slechts tien a vijftien jaar gele den was er een kamermeerder heid tegen tv-reclame om ze ven uur 's avonds, omdat dit een slechte invloed op kinde ren zou hebben. Men vond het een slechte zaak om bij kinde ren de suggestie te wekken dat zij pas gelukkig zouden wor den als zij óók die spulletjes zouden hebben die getoond werden. Nu zijn we op betere gedachten gekomen. Er is nu reclame om zeven uur 's a- yonds, 's middags, 's zon dags, tussen de programma's door, ja, altijd wel ergens. Voor de publieke omroepen geldt (vooralsnog?) een maximum van zes procent reclame per uur, voor de commerciële is dit maximum 15! Volgens mij zijn er de volgen de argumenten voor en tegen tv- (en natuurlijk ook radio-) reclame. Eerst de argumenten tegen: Volgens het NlPO-onder- zoek waarvan het resultaat on langs in uw krant werd gepu bliceerd, vindt 78 procent van de Nederlanders reclame irri tant; Het regelmatig uitzenden van deze onzin en onwerkelijk heid maakt dat de mensen worden geïnfantiliseerd. Men mag de invloed hiervan name lijk niet onderschatten. Recla me (maar ook al die banale en mensonterende programma's als quizjes enz.) werkt een steeds oppervlakkiger en ma- terialistischer instelling van de mensen in de hand; Volgens deskundigen zal de aarde ons huidig niveau van consumeren niet zo lang meer aankunnen. Verder consu meert tien procent van de be volking (de rijkste landen) zes tig procent van alles wat er in de wereld te koop is. Dit kun nen die rijke landen onder meer door de arme landen te weinig voor hun produkten te betalen. Nog steeds sterven in de Derde Wereld elke dag dui zenden mensen door honger en ondervoeding. De gemid delde Nederlander consu meert 24 keer zoveel als de ge middelde Derde-Wereldbur ger. Alle reden dus om ons ni veau van consumeren naar be neden bij te stellen. De recla me werkt dit duidelijk tegen: een groot deel van de mensen wordt systematisch door de re clame gehypnotiseerd om de consumptiedrang te vergro ten. Het enige argument dat ik al tijd voor (uitbreiding van) tv- reclame heb gehoord is: eigen lijk zijn we er tegen, maar als wij die reclame niet toelaten, wordt deze door een buiten landse zender uitgezonden. Door het toe te laten houden we die reclameomzet tenmin ste binnen Nederland en kan zij het omroepbestel zelf finan cieren. Ik vind dit een kul-ar- gument. Het is dezelfde rede nering als: eigenlijk zijn we er tegen, maar laten we de ver koop van heroïne, opium, on veilige vliegtuigen maar legali seren, want anders gaat die handel naar het buitenland! En wordt (ook hier weer) het belang van die omzet niet vre selijk overdreven? In 1990 kreeg de publieke omroep 420 miljoen uit de reclamegelden. Uitgaande van een potentie van 14 miljoen luisteraars/kij kers zou het elke luisteraar/kij ker 8 cent per dag kosten om een reclameloze (publieke) ra dio en tv te krijgen. Wie zou dat er niet voor over hebben? Ik wel! Frits Benschop, DEN HAAG. Heilige koeien De Heilige Democratius en zijn heilige koeien hebben in Nederland het onbetwiste recht op optimale vertroete ling van ons Nederlanders. Drugs-, alcohol- en gokver slaafden, straat- en tasjesro vers, rondzwervende ver krachters, asielzoekers, immi granten en vluchtelingen, de kanslozen (wat een heerlijk woord hè, daar kun je alle kan ten mee op). Als je je ogen sluit dan zie je in den geest de Heili ge Democratius met zijn kud de heilige koeien door de sa menleving wandelen. Een wel verdiende schop onder een heilige koeiekont roept van bo venaf een storm van protesten op (mariniers in Rotterdam). Wij leven immers niet meer in de middeleeuwen. De kanslo zen die te lui zijn om een kans te grijpen vinden het wel best zo. De democratische uitke ring is immers verzekerd? Van de eenentachtig jaar dat ik nu leef was ik maar een half jaar zonder werk. Dat was toen ik met een tijdelijk verlamde arm een half jaar lang elke dag bij Maatschappelijk Hulpbetoon voor mijn uitkering moest ko men 'stempelen'. Elke dag op een andere tijd, zodat ik niet bij een zwarte baas zwart zou kunnen gaan bijverdienen. Bij de toenmalige regering had Democratius geen kans om de zaak te tillen. Op wie moet ik nu binnenkort gaan stemmen in dit land van potverteerders en goedgelovige, strooiende sinterklazen, dat vrije toegang en financiële ondersteuning biedt aan alle mogelijke soor ten gelukzoekers die ons ach ter onze rug nog uitlachen ook? Wij mogen niet spreken van een sprinkhanenplaag, maar bij een half miljoen vreemdelingen kun je toch niet meer spreken van 'de vreemdeling'? Kom CDA en PvdA, ga achter Kosto staan. Schaf dan gelijk het mini mumloon af, opdat er op lager niveau een vrije arbeidsmarkt kan ontstaan net als vroeger, toen ik zonder werk was en zocht bij een tuinder, boer of bloemenkoopman. Of ging bordenwassen. Aan deze brief kunt u zien dat ik hieraan niet gestorven ben, evenmin als de heilige koeien van nu hieraan zullen sterven. D. van Fessem, DEN HAAG. Seminaries Van in de beginjaren van deze eeuw was het moeilijk voor de RK bevolkingsgroep middel baar en hoger onderwijs te krijgen. Ouders die hun kinde ren vooruit wilden brengen, hadden dan ook dikwijls maar één mogelijkheid: de semina ries. Daar zocht men dan wel uit of er roeping was. Zo niet, dan was er in elk geval een de gelijke en gelovige opvoeding gegarandeerd. Toen na het concilie ruimere opvattingen opgeld deden, terecht of niet, was het begrijpelijk dat bij hen die minder gemotiveerd waren geweest, twijfels opkwamen. En dat zij opnieuw hun keus wilden maken. Denkend dat dit bijbels wel verantwoord zou zijn. Logisch dat dit een terug slag had op nieuwe kandidaten voor het priesterschap. Terwijl nog eens de mogelijkheden op andere soort instituten onder wijs te genieten ook voor de katholieken mogelijk werd. Dat het episcopaat aanvanke lijk geen raad ermee wist kwam doordat het onder hevi ge druk kwam te staan. Het wachtte af. Maar bewees in elk geval ook zorg te hebben voor hen die het ambt verlieten. Waar niet altijd adequaat op werd gereageerd. Inmiddesl waren de ontwikkelingen al dus, dat door het groeiende materialisme de mens vereen zaamde, de mentaliteit ver hardde en de gangbare me ning zich afkeerde van het ge loof. Juist omdat er te weinig aan de zielzorg kon worden ge daan door het gebrek aan priesters. Maar er is een nieu we uitdaging groeiende, nu de verwarring de kerk voor het feit stelde. Zij paste de semina ries aan de behoeften van nu aan. Zij leerde de gelovigen on derscheid maken tussen wat noodzakelijk was om te weten en wat bijkomstig was. Waar het écht om ging: Het verschul tussen aardse zekerheden en de zekerheden die God bood. Hetgeen gepaard ging met be ter selecteren en een zuiverder motivatie ten opzichte van de noden in de wereld. Om het be sef bij te brengen dat naast vrijheid, verantwoordelijk heid, trouw en gezag even noodzakelijk zijn. Opdat de priesters weer een zegen wor den voor de hele gemeen schap, zoals vroeger. Hoe wei nigen hebben toch velen ge red. H. Rutges, DEN HAAG. Pater Zwetsloot Over het artikel 'Kerk van bo ven, kerk van onderop' door pater H. Zwetsloot sj. zou ik het volgende willen opmerken. Er is een strijd gaande over wat er nu belangrijker is: de top of de basis. Mij lijkt dat nogal eenvoudig vast te stellen. Als je maar echt gelooft in de Christus en wat Die daarover zegt. Mattheus 16:18: „En ik zeg u, gij zijt Petrus en op deze steenrots zal ik mijn kerk bou wen" etc. Petrus en zijn opvol gers zijn dus de basis funda ment waarop gesteund wordt). En daarop groeit de Kerk in ge loof, gehoorzaamheid en liefde (het mystieke Lichaam van Christus). Verder Johannes 21:15-17. Een ontroerend ver haal over het primaat van Pe trus. De heer Zwetsloot draait de zaak om. Notabene een je zuïet! Als hij dit niet geloven wil, laat hij er dan uitstappen. J.E. Frequin, VOORBURG. Menswording Wanneer wij als parochianen van de H. Pastoor van Ars sa men met onze pastoor tijdens de. H. Mis onze geloofsbelijde nis bidden, zeggen wij ook: „Hij heeft het vlees aangeno men door de H. Geest uit de Maagd Maria en is mens ge worden (Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgi- ne et homo factus est). Over het schriftuurlijk gegeven van de geboorte des Heren is in de eerste eeuwen veel geredet wist. Uiteindelijk is op het Concilie van Nicaea in 325 in bovengenoemde woorden dit geloofspunt vastgelegd. Naar het vlees gesproken (sesarko- menos - incarnatus vlees geworden) is Gods Zoon een gewoon mens net zoals wij al lemaal. Dit geldt ook voor zijn moeder Maria. Toch zijn de Zoon Gods en zijn moeder Ma ria andere mensen dan wij alle maal, omdat beiden naar Gods wil vrijgebleven zijn van de erfzonde, die alle mensen be smet heeft sedert Adams zon deval in het paradijs. Moeder en Zoon waren in beginsel krachtens hun paradijselijke natuur vrij van lichamelijke pijn en smart. Zij konden al leen lijden onder hen door der den aangedaan leed. De woorden 'incarnatus est' zijn altoos woorden geweest om over te peinzen, zoals bij voorbeeld Sint Anselmus (1039-1109) deed toen hij zijn boek schreef ('Waarom werd God mens' ('Cur Deus homo', 1094-1098). Het zijn woorden van goddelijke liefde toen de Zoon de Vader bekendmaakte als mens een daad van onein dige waarde te willen stellen c^e verbolgenheid Zijns Vaders over het overtreden van Diens wil goed te maken. Het zijn woorden die aantonen hoe zwaar het weegt Gods wil te overtreden als men bedenkt dat door een overtreding van Gods wil engelen voor eeuwig werden gestraft in het vuur van de hel en de dood in de we reld is gekomen. Het zijn woorden die herinneren aan het Onze Vader dat de Heer de mens leerde bidden en waarin het 'Uw wil geschiede zoals in de hemel ook op aarde' (Matt. 6,8) en het zijn woorden die in het woord des Heren 'niet mijn wil, maar uw wil geschiede' (Matt. 26,42) bewijzen dat de wil des Vaders in de hemel en op de aarde een bevel is, waar ieder zich naar heeft te richten. Het zijn woorden die op de dag van het Laatste Oordeel de mensheid zullen splitsen in za ligen en eeuwig verdoemden. Het zijn ook woorden van lief de, want ze openen de weg der zaligheid. God wil de zaligheid van alle mensen. Als laatste redmiddel hiertoe dient 's mensen geheugden. Dik wijls hoort men zeggen: 'Opa weet niet veel meer, maar van vroeger weet hij alles'. De her innering aan vroegere fouten kan in 's mensen hart gevoe lens van berouw wakker roe pen, hem vergiffenis doen vra gen en zo op het laatste ogen blik van het leven kwijtschel ding doen ontvangen door zijn acte van volmaakt berouw. Dr.W.J.A. Visser, DEN HAAG. Memoires Luns Als het waar is wat Luns in zijn boek geschreven heeft over de plannen om een staatsgreep uit te voeren, waarvoor hij door drie of vier (men kijkt niet op een meer of minder) hoge offi cieren zou zijn benaderd voor zijn medewerking, dan eis ik als Nederlander dat hij alsnog wordt gearresteerd en berecht. En ook de betrokken officieren moeten verantwoording afleg gen over hun plannen. Op zijn minst moeten zij gedegra deerd worden. Hun door of vanwege de regering verleen de onderscheidingen dienen hun te worden ontnomen. Want de heer Luns had toch terstond de minister van de fensie moeten waarschuwen? Ik beschouw dit als een zeer ernstige vorm van plichtverza king. Oud-minister De Jong mag dan zeggen dat het borrel praat of Indianenverhalen zijn, maar ik heb zo mijn twij fels! Of is het zoals het spreek woord zegt: grote honden bij ten elkaar niet? Ik hoop dat ik in een rechtsstaat leef en dat deze zaak tot op de bodem wordt uitgezocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7