Charismatische beweging op zoek naar tweede adem Worsteling met Jacob gevraagd GEESTELIJK LEVEN OPINIE COMMENTAAR Ceidóc Qounanl ZATERDAG 4 JULI1992 Een goed musicus moet ook een menukaart kunnen componeren. Richard Strauss Paus wil naar Kroatië VATICAANSTAD - Paus Jo hannes Paulus II wil Kroatië bezoeken. De paus zei dit gis teren tijdens de audiëntie van Ive Livljanic, de eerste Kroati sche ambassadeur bij de Heili ge Stoel. President Franjo Tudjman en de Kroatische bis schoppen hebben hem uitge nodigd. Een bezoek aan Kroa tië is „een langgekoesterde wens van mij," aldus de paus. „Als de omstandigheden het toelaten, hoop ik tijdens een pelgrimstocht naar dit geliefde land mijn Kroatische zusters en broeders te kunnen sterken in hun geloof." Nog drie kandidaten voor opvolging Emilio Castro HILVERSUM - De En- gelsman Martin Conway, de Indiër Christopher Du- raisingh en de Duitser Konrad Raiser zijn nog in de race voor de opvolging van dr. Emilio Castro, die eind dit jaar als secretaris generaal van de Wereld raad van Kerken aftreedt. Dit heeft de Wereldraad bekend gemaakt na de vergadering van de be noemingscommissie die deze week in Hilversum is gehouden. Het centraal comité van de We reldraad zal op zondagavond 23 of maandagochtend 24 au gustus in Genève de nieuwe functionaris aanwijzen. Vante- voren worden de drie kandida ten nog door de benoemings commissie gehoord. Het is de bedoeling dat er slechts één naam op de voordracht aan het centraal comité komt. De 56-jarige Conway (angli caan) is president van Selly Oakes in Bormingham. De twee jaar jongere Duraisingh, lid van de Kerk van Zuid-In- dia, is sinds begin dit jaar tijde lijk hoofd van de nieuwe We reldraadafdeling voor zending, educatie en getuigenis. Daar voor was hij directeur van de zendingsafdeling. De even oude Raiser, lid van de EKD, is hoogleraar theologie te Bo- chum. Waarnemers geven Raiser de meeste kansen. In de jaren '70 en '80 maakte hij indruk als plaatsvervangend secretaris generaal van de Wereldraad. Hij is een van de drijvende krachten achter het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping. De hopelozen van perron nul Vanaf perron nul vertrekt er geen trein en er arriveert geen trein. In Rotterdam is het de verzamelplaats van de hopelozen. Mensen die in hun leven op dood spoor zijn geraakt. Voorde veelal haastige voorbijgangers zijn het anoniemen..vreemden". Wat vreemd is roept vaak angst op en gevoelens van vijandigheid. Maar weinigen kennen het verhaal van deze vreemden. Hun uiterlijk is vervuild, de haren in geen jaren gewassen, de kleding hangt als oude lompen om de vermagerde lichamen. Eens toen ze kind waren, werd er met verwachting naar hen gekeken. Nu met minachting. Sommigen ontmoetten nooit een liefdevol aankijken. Nooit een arm die hen deed voelen: jij mag er zijn. Om zoveel uiteenlopende redenen raken mensen op dood spoor en worden verslaafd om hun zielepijn te verdoven. De verslaafden zijn onder ons. Dichterbij en meer dan we vermoeden. Vaak onzichtbaar, maar in Rotterdam duidelijk zichtbaar. Er zijn daar enkelen die zich druk maken om hun bestaan. Enkelen die kijken met een andere blik. Niet de blik van verachting, maar een oog dat verder kijkt dan wat er op het eerste gezicht te zien is. Onlangs meenden harde handen te moeten ingrijpen. Ze kregen applaus. Er zijn in onze tijd overal weer stemmen die zeggen „aanpakken, doorzetten, duidelijkheid scheppen, er moeten regels zijn". Een leven dat zich eenzijdig richt op prestatie, op macht, maakt steeds meer slachtoffers. Ze gaat ten koste van aandacht, liefde, respect voorde persoonlijke weg van de mens. Mondigheid dreigt het geschreeuw van de sterken te worden. Het zachte roepen van zoekenden, van gekwetsten, wordt niet meer gehoord. Zo'n samenleving schept steeds meer wanhopigen. De mensen op perron nul zijn het andere gezicht van de reclamegezichten. Wie zich door de reclamegezichten laat verleiden en laat inpakken, wil de gezichten van perron nul niet zien. Maar er zijn mensen die zich laten ophouden en bereid zijn te luisteren naar de levensverhalen van hen die op dood spoor raakten. In die mensen gaat een oud verhaal door. Het verhaal van een mens, een Weg die een beweging werd. Het verhaal van één die vermoedde dat het Eeuwige Geheim aanwezig was in deze verlamden, in hen die leefden in duisternis. Hij raakte hen aan en sprak hen aan zo dat hun verlamde kracht werd bevrijd. Het is het verhaal van een andere hand dan zij gewend waren. Je kunt je om heel veel dingen druk maken. Er zijn veel dingen waaraan je dagelijks je energie kunt besteden. Je kunt je druk maken om allerlei regels en zelfs zeggen dat ze er zijn in de Naam van Christus. Veel van die dingen zijn fatsoenlijk en te respecteren. Maar toch kan er een vraag overblijven. Dat is de vraag naar een andere hand, een ander kijken. Niet de hand d ie wegveegt, maar die een weg schept. Niet een kijken dat minacht, maar een zien dat hoogacht. Wie bereid is om te horen, hoort zoveel verlangen naar bevrijding, naar levensadem, naar aanvaard worden in de eigen eigenheid. Zoveel verlangen naar gezien te worden. Het is niet zo moeilijk om mensen weg te vegen, uiteen te drijven, te veroordelen omwille van de zogenaamde orde en regel die er moeten zijn. De Weg zoeken, geloven, is de moed om de vraag aan de orde te stellen: „Wordt hiermee menselijkheid gediend en het spoor van de Liefde gegaan". DOORN - Vorig jaar kre gen ze nog ruzie en liepen er een paar weg. Dit jaar hebben alle jonge schil ders die op uitnodiging van de Van der Leeuw stichting de worsteling van Jacob proberen uit te beelden, het prima naar hun zin op landgoed Hy- depark te Doorn. De stichting, die kerk en kunst met elkaar in aanraking wil brengen, heeft vijftien net af gestuurde kunstenaars ge vraagd een week naar het rus tieke HerVormde seminarie te komen om daar het bijbelver haal aan het doek toe te ver trouwen. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst, maar toen ging er veel mis, zegt coördinator Rieks Hoogenkamp. De voor bereiding was minder profes sioneel, het thema (de nacht gezichten van Zacharia) was te moeilijk en de kunstenaars za ten op eikaars lip. Tot over maat van ramp liepen er ook nog dominees in spe rond. Dit jaar kunnen kunstenaars op kosten van de (door WVC gesteunde) kerkelijke organi satie helemaal hun eigen gang gaan. De een heeft zich opge sloten in de kelder en werkt met harde muziek, de ander heeft zich buiten in een kuil verschanst. De cursisten zijn afwezig, waardoor de kunstzin tot volle bloei kan komen. „Aan vrome schilderijen heb ben we niks", aldus Hoogen kamp. „Wij zijn geïnteresseerd in de persoonlijke verbeel ding, die is geïnspireerd door het bijbelverhaal." Het levert figuratieve, maar ook zeer ab stracte werken op die vrijdag, aan het slot van de schilders week, getoond zullen worden. Vanaf september zullen ze in diverse kerken worden geëx poseerd. De Van der Leeuwstichting wil op deze wijze een nieuwe gene ratie kunstenaars inspireren. Vorig jaar was er een project voor dichters, in de komende jaren worden wellicht musici en beeldhouwers gevraagd. De kunstenaars worden niet op hun geloof, maar op hun kwali teiten geselecteerd. Zij moeten zich bovendien in een bijbels thema kunnen en willen ver diepen. Vijfentwintig-jarig bestaan wordt in hele wereld gevierd Vijfentwintig jaar geleden 'explodeerde' vanuit een groep stu denten in de Verenigde Staten de charismatische vernieuwing in de katholieke kerk. Ondertussen zijn er over de hele wereld, niet het minst in Afrika en Latijns-Amerika, talloze gebedsgroepen en nieuwe gemeenschappen ontstaan. De 'pinkstervernieuwing' heeft de RK kerk op vele plaatsen een nieuwe dynamiek en kleur gegeven, maar roept ook veel vragen en weerstanden op. De charismatische vernieuwing is vanaf het begin een ervarings- gebeuren geweest. Bisschoppen zowel als gewone lekenvrouwen en mannen, uit alle sociale klassen, ervaren een nieuwe relatie met Jezus in de kracht van de Heilige Geest; in het hart van deze ervaring worden zij zich bewust van de aanwezigheid van God in ANTWERPEN - Mare Meirsman: De explosie van het begin is voorbij, er is nu een geleidelijke groei in onze groepen, de vernieuwing staat zeker niet stil. In de toekomst zal ze nog belangrijker worden, aangezien de ac tieve inzet van leken een steeds grotere rol gaat spelen in de Kerk, nu het aantal priesters slinkt. Een van de vruchten van de charismatische ver nieuwing is dat leken zich bewust worden van hun verantwoordelijkheid, van hun eigen gaven ten dienste van de gemeen schap. Vanzelfsprekend in samenspraak met ande ren; de charismatische vernieuwing heeft geen monopolie. Toch zijn er klachten dat jullie je afsluiten van het gewone pa rochie- en kerkleven. Mare Meirsman: Het gaat vaak om een dooddoener, een stok vinden om de hond te slaan. We hebben eens een evaluatie gedaan bij onze leden en daar uit blijkt dat tachtig procent op een of andere wijze in hun pa rochie actief zijn. Er zijn na tuurlijk problemen. De meeste gebedsgroepen zijn interparo chieel samengesteld en dat maakt aansluiting bij eep be paalde parochie natuurlijk moeilijk. Hoe kunnen we een gebedsgroep plaatsen in het geheel van de parochiale struc turen? Het is een zoeken aan weerskanten. De vlam moet kunnen overslaan, wat ook van priesters een open houding veronderstelt. Is men in onze parochies niet te veel bezig met tombola's en andere uitjes en te weinig met evangelisa tie? Het een mag het andere niet uitsluiten. Veel priesters voelen de behoefte aan verdie ping wel aan, maar zijn ver lamd door de vele verplichtin gen en sociale druk. Er zijn vele bedieningen en gaven in de Kerk; sociale bijeenkom sten mogen er best zijn, maar het andere moet evengoed kunnen. Een andere kritiek is dat jullie geen sociale bewogenheid heb ben, zoals godsdienstsocioloog prof. Dobbelaere schrijft in het boek 'De versnelde ommekeer'. Indien men onder sociale be wogenheid verstaat meedoen met grote acties, op straat ko men met grote slogans, beto gingen en manifesten, is dat zeker waar. We zijn in de eerste plaats een spiritualiteitsbewe- ging, geen sociale actiegroep. Maar indien men onder sociale bewogenheid ook verstaat rechtstreeks menselijk con tact, nieuw leven geven aan ge zinnen, opvangen van drugs verslaafden, daklozen, zieken en eenzamen, zijn we dat wel. Er gebeurt heel veel op sociaal gebied, maar eerder in kleine kring, niet in het openbaar. EMMANUEL De Emmanuel-gemeenschap werd in 1976 gesticht door de Franse journalist Pierre Gour- sat en telt een vijfduizendtal vaste leden met zo'n zeshon derd leden verspreid over Ne derland en Vlaanderen. Em manuel is een van de weinige katholieke lekenbewegingen die zich radicaal engageert voor de nieuwe evangelisatie, ondermeer door straatevange lisatie en vormingssessies, met als centrum Paray-le-Mo- nial (Bourgóndië), bakermat van de spiritualiteit van het Hart van Jezus. De gemeen schap is samengesteld uit 'huiskringen', zowel residen tieel als niet-residentieel. In het Nederlandse taalgebied worden zo'n 25 vormingsweek ends per jaar georganiseerd, vooral naar gezinnen en echt paren toe. Wil Boers, vormingsverant- woordelijke: Ik was in de pe riode 1968-69 hoofddocent lerarenopleiding en ik had het geloof vaarwel gezegd. Door een gebeurtenis in mijn leven werd mijn wereld als 't ware op zijn kop gezet. Nadien ben ik het geloof en de Kerk met an dere ogen gaan bekijken, ik ben de rijkdom ervan gaan in zien, de vrijheid. Samen met mijn vrouw ben ik me gaan in zetten voor de nieuwe evange lisatie, in de eerste plaats via vormingssessies waarin een frisse, levensnabije en bevrij dende geloofsbeleving cen traal staat. Een kritiek die men vaak hoort is dat de charismatische ver nieuwing, en zeker ook de Em manuel-gemeenschap, eenzij dig devotioneel is, te spiritua listisch. Wil Boers: Een gevaar is inder daad dat het een devotionele beweging wordt. Vroomheid is belangrijk maar moet verbon den zijn met menselijke soli dariteit en evangelisatie. Ge bedsgroepen die louter met zichzelf bezig zijn, hebben geen uitstraling en bloeden dood. Het behoort tot de essen tie zelf van het geloof naar bui ten te durven komen met ga ven die de Heilige Geest schenkt. Onze gemeenschap besteedt veel aandacht aan het sociale en beroepsleven en de dialoog met de wetenschappe lijke wereld. We hebben ook een eigen Derde Wereld-hulp- organisatie, Fidesco. Onze le den staan een tiende van hun inkomen af voor gemeen schappelijke projecten. Maar gebeuren deze initiatie ven niet in een caritatieve sfeer en met de klemtoon eerder op traditie dan op vernieuwing? Er is zeker sprake van een re actie op het activisme en hori zontalisme van de jaren 60-70, toen alle heil verwacht werd van structuurhervormingen en andere uiterlijke verande ringen. Het innerlijk leven en het rechtstreekse menselijk contact zijn nu meer centraal komen te staan. Ieder heeft zijn taak en roeping in de Kerk; er moet ruimte zijn voor groepen die het accent leggen op het spirituele en op de per soonlijke bekering. U spreekt veel over evangelisa tie, iets waar men vandaag eerder allergisch voor is. We- komen uit een periode waarin de Kerk zich erg terug getrokken heeft. Men wil de mensen vrij laten, hen niet las tig vallen, maar dat gaat zo ver dat niemand meer het Goede Nieuws ter sprake brengt. Valkuil voor Brinkman 1 CüA-voorzitter Wim van Velzen heeft eindelijk zijn zin. E^ van zijn stokpaardjes, beperkte zittingsduur van gekoz^ CD A-politici, is volledig gehonoreerd door de door hem geïib tieerde werkgroep onder voorzitterschap van oud-ministë Jan de Koning. Ook al functioneert een gemeenteraadslip statenlid of parlementslid nog zo goed, na 12 jaar moet hij oF stappen. Doorstroming is in de visie van Van Velzen/De Kf1 ning c.s. belangrijker dan ervaring, kwaliteit en band tuss^ kiezer en gekozene. j In de CDA-gelederen was het vooral minister De Vries die 6 lange tijd in slaagde beperking van de zittingsduur tegen f houden. De afgelopen maanden drong echter tot in steed? bredere geledingen van de partij door, dat de opvatting v£ Van Velzen veld won. Gezien de persoonlijke belangen die a het spel staan, mag het opmerkelijk heten dat de inhoud v^ het rapport-De Koning (met de treffende titel 'CDA-politici functie') slechts één week voor de officiële presentatie uitlel te en openbaar werd. Het mag geen verwondering wekk^ dat met name politici met een lange staat van dienst ziq daarna in het openbaar tegen de voorgestane beperking uj spraken. hun leven. Kardinaal Suenens, bekend pleitbezorger van de cha rismatische vernieuwing in de hele wereldkerk, zag hierin een gave van de Heilige Geest aan de Kerk om de besluiten van het Tweede Vaticaans Concilie vlees en bloed te geven, en de Kerk grondig te vernieuwen. We zijn nu 25 jaar verder en het is tijd voor een balans. We had den een gesprek met Wil Boers, lange tijd werkzaam bij de Stich ting Getuigenis van Gods Liefde in Eindhoven en nu vormings- verantwoordelijke van Emmanuel, een van de meest dynamische internationale gemeenschappen, en verder met Mare Meirsman, coordinator van de gebedsgroepen in Vlaanderen. HET is te gemakkelijk hun bezwaren af te doen met 'oird nair eigenbelang'. Ze snijden namelijk wel degelijk hoii Sterker, het zou in het belang van het politiek bedrijf in hjl algemeen zijn wanneer het rapport deels in de prullenmary terecht komt. Deels, want het rapport bevat ook aanbevelij gen met betrekking tot werving, selectie, opleiding en tra, ning van politici die de kwaliteit van de volksvertegenwocfl diging op alle niveaus aanzienlijk zou kunnen verbeteren q daarom waard zijn over te nemen. De spraakmakendste aanbeveling van het rapport, maj| maal drie zittingsperiodes, is echter verwerpelijk. Ze dol denken aan de invoering van de zgn. 65-jarigenmaatrege waardoor een groot deel van onze (sterk vergrijzende) sameg leving werd uitgesloten gekozen te worden in een publie^ functie. Een in wezen ondemocratische en ongrondwettelijk maatregel, want in de wet staat dat iedereen van 23 jaar ouder tot volksvertegenwoordiger gekozen kan worden. Vi OOK het CDA als partij loopt grote risico's bij het overnL men van de aanbeveling. Vooral op gemeentelijk niveafo waar de band tussen kiezer en gekozene veelal hecht is, is ck kans op fricties groot met als mogelijk gevolg de oprichtiib, van allerlei plaatselijke partijtjes. Het is ook heel begrijpelijk dat de voorzitters van de CDjP fracties in het parlement zich tot nu toe opmerkelijk stil her ben gehouden. Het is zonneklaar dat de aanbeveling van Va' Velzen/De Koning c.s. zich richt tegen onder andere Kalanjj, de eigenzinnige leidsman van de christen-democraten in senaat. Echter ook Brinkman, zijn collega in de Tweede Köj mer, dreigt er door in de problemen te komen. Brinkman geldt als het prototype van de moderne manager in het poP1 tiek bedrijf. Wanneer de CD A-partij raad de aanbeveling vatc Van Velzen/De Koning overneemt kan bijna een derde van <L CD A-Tweede-Kamerfractie zijn biezen pakken. Op en rorL het Binnenhof vraagt men zich daarom nu af hoe Brinkman dit personeelsprobleem gaat oplossen. Gaat hij pal achter zip mensen staan of laat hij ze vallen? In het laatste geval is vo<J< spelbaar dat hij zijn eigen voorzitterspositie in de resterend)' zittingsperiode danig verzwakt. Aan het einde van deze pé riode daagt voor hem het premierschap. Het rapport-De Kr ning kan echter gezien worden als een valkuil. Trapt hij erfr< of weet hij haar te omzeilen? In het eerste geval zal hij zij» ambities waarschijnlijk moeten bijstellen, in het tweede go< val draagt hij de zoveelste aanwijzing aan dat hij geschikt P( voor het hoogste politieke ambt. P Daartegenover stellen wij dat we te pas en te onpas moeten evangeliseren, maar in respect voor de persoonlijke vrijheid van elke mens. Onze methode is het 'getuigen' en niet het 'overtuigen': zodra je in het vaarwater komt van te willen overtuigen, begint het te rui ken naar indoctrinatie. Is er geen gevaar voor irratio naliteit, want u hecht toch veel belang aan gevoel en emotie? Het gaat om een bekering van de rationaliteit naar de dimen sie van het hart. Het gevoelsle ven heeft te weinig plaats in onze cultuur. Als reactie daar tegen kan het emotionele in derdaad te veel worden gecul tiveerd. Het gaat om een span ningsveld. Maar wat is irratio neel? Bidden met het hele li chaam, lofprijzing en tongen- taal, zijn niet irrationeel maar overstijgenalle rationaliteit. Het geloof zelf is gebaseerd op paradoxen: om je leven te win nen moetje het verliezen De gave van onderscheid blijft na tuurlijk belangrijk: gezond verstand moet er ook zijn, men moet de juiste plaats weten voor gevoel en intuïtie. Volgens sommigen heeft de cha rismatische vernieuwing de verwachtingen van 25 jaar ge leden niet ingelost. Er is geen enkele 'beweging' in de kerkgeschiedenis geweest die zich zo snel heeft ontwik keld en zoveel mensen per-' soonlijk heeft geraakt. Op we reldschaal gebeurt er geweldig veel, er is een hele evolutie gaande, zowel binnen de ka tholieke kerk als inzake de oe cumene. Er is hier en daar in gebeds groepen wellicht sprake van een zekere vervlakking, maar zoals mgr. Cordes van de Pau selijke Lekenraad zegt: Je hebt pas een boodschap voor de Kerk als je je specifieke eigen heid inbrengt. Ik verwacht veel heil van een 'kruisbestui ving' tussen de nieuwe ge meenschappen, die zeer dyna misch en missionair zijn, en de gebedsgroepen. In Frankrijk heb je die goede verstandhou ding al, maar in Nederland en Vlaanderen moet er nog veel gebeuren. CcidócSoutcmt Uitgave: Kantoor redactie Kantoor advertentie abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden. Hoofdkantoor Telefoon: Postadres Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17 00 uur Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J Timmers. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49): G - J. Onvlee (chef-redacteur) F. Buurman. K. van Kesteren, R Kleijn, drs R Koldenhof, M. Kroft, T Pieters en k Binnen- en buitenland, financien en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R Edens, drs. Chr van der Hoff, A Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826) F Werkman (chef), P. Alleblas, D. Dijkhuizen, drs H - T F Ruijl. Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A de Bruijn, W. Diekstra, L HennyJ J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: i verspreidingsgebied, Ie Stichting Pers Unie, male kranten in Nederland De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K. Swiers de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout H. Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van jemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: gende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh g), drs H. Botie (Tunis). A. Courant (Athene), R. Hasselerharm Rome), B. van Huêt (Londen), M de Koninck o Paulo). B. Schampers (Brussel). W Voordo I, W. Werkman (Jeruzalem). G. van Wijland t |?drenR.F\ F.Wijnands (Bonn), J. De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster d M de Cocq n 08.30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op m< 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal j per jaar n 18.00 tot 19 00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Voor uitsluitend het dooi ?even van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. elefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 door MARINUS V.D. BERG Kardinaal G. Danneels, gangmaker van de charismatische beweging. FOTO: PERS UNIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2