'Elke middag hebben wij première'
finale
Ronn Moss ('The Bold And The Beautiful'):
'£oidóc(3omcmt
ZATERDAG 4 JULI 1992 PAGINA 28
Met de geboorte van
televisiezenders die
vierentwintig uur per dag in
de lucht zijn, werd ook de
soap-opera een feit. Het
bleek een, voor
adverteerders, efficiënte
uurvulling te zijn, want de
kijker smulde al snel van al
die visuele
keukenmeidenromans. Een
man die uiterst succesvol
blijkt te zijn in dat genre is
William Bell, die naast 'The
Young The Restless' ook
de bedenker en
(belangrijkste) schrijver van
'The Bold And The
Beautiful' is. Dat er bij deze,
in Amerika overdag
uitgezonden series, enorme
kijkdichtheden worden
gemeten, komt volgens
Susan Flannery, die de rol
van Stephanie Forrester
speelt in 'The Bold And The
Beautiful' doordat het
accent in de soap bij de
onderlinge relaties ligt. „Uit
brieven blijkt dat mensen
meeleven, nieuwsgierig zijn
naar de verstandhouding
met mijn man, de kinderen
en hun geliefden. Dat de
reeks in Europa zo'n succes
is, heeft waarschijnlijk met
de betoverende wereld van
de mode te maken, die de
show zijn eigen gezicht
geeft. Bovendien heeft het
niets met de realiteit te
maken. 'The Bold And The
Beautiful' is als één grote,
overdreven romantische
roman".
Idoor
HANS PIËT
LOS ANGELES - „In een
soapserie is echt alles mogelijk.
Historisch is de scène uit de
(Amerikaanse) reeks 'The
Young The Restless', waarin
een van de dochters van de fami
lie Brooke (die uit de serie was
geschreven) op een dag de trap
opliep en daar vier jaar later
(verzekerd van een nieuw con
tract) weer van afkwam. En er is
geen kijker geweest die daar een
opmerking over heeft gemaakt",
zegt Ronn Moss, de acteur-muzi
kant, die in 'The Bold And The
Beautiful' de rol van Ridge For
rester speelt.
In Amerika is de 'The Bold And The
Beautiful' een enorm succes. De dage
lijkse soap werd sinds de start op 22
maart 1987 met vele Emmy-nominaties
en Emmy Awards overladen. In Neder
land. waar dagelijks zo'n 750.000 voor
namelijk vrouwelijke kijkers op dit pro
gramma afstemmen, staat hij dit jaar
genoteerd voor 'De Zilveren Televizier
Tulp'. Maar hoe de glitter en glans van
de modewereld ook van het scherm
spat en hoe aardig de dagelijkse portie
drama en romantiek ook in beelden
wordt gevangen, de ontnuchterende
werkelijkheid is dat achter de schermen
van 'The Bold And The Beautiful' een
goed geoutilleerde televisiefabriek
schuilgaat. Ronn Moss en Susan Flan
nery hebben dagelijks met die harde
werkelijkheid te maken. Susan: „Ziek
zijn is er niet bij. Van de acteurs en ac
trices wordt verwacht dat ze zo sterk
zijn als paarden. Soms staan we met
koorts voor de camera. Uit respect voor
elkaar zijn we dan heel voorzichtig met
liefdesscènes en wordt het geven van
een zoen bijvoorbeeld uit het script ge
schrapt". Roftn, die in de tweede helft
van de jaren zeventig als muzikant bij
Player de hitlijst beklom met 'Baby
come back': „Elke middag hebben we
een première".
Keihard werken
„Acteren in een soap-serie is gewoon
keihard werken. Je hebt maar weinig
vrije tijd, eigenlijk alleen in het week
einde, als er tenminste door de week
niets mis is gegaan tijdens de opna
men".
Susan: „Wij krijgen elke ochtend een
nieuw script aangeleverd. Soms ook wel
eens de avond ervoor als ie veel tekst
hebt of als het om een scène gaat die
bijvoorbeeld over zes maanden ingrij
pende gevolgen heeft voor het verhaal,
maar nooit eerder".
Ronn: „De schrijvers verwachten van je
dat je het verloop van de reeks, de nieu
we ontwikkelingen, met gevaar voor ei
gen leven bewaakt. De kracht van een
reeks als 'The Bold And The Beautiful'
ligt namelijk in het onbekende. Daar
mee hou je het enthousiasme bij de kij
ker levendig. Elke dag wordt er naar
een punt toegewerkt, waardoor de kij
ker zegt: morgen moet ik weer afstem
men, want ik wil weten wat er gebeurt.
In de vele soap-publikaties (in Amerika
inmiddels een enorme industrie) wordt
natuurlijk druk gespeculeerd over het
verloop en de intriges. Daar hebben we
niets op tegen, want het verhoogt de
nieuwsgierigheid van de kijker, maar
uit onze monden zullen die journalisten
niets vernemen".
Susan: „Om negen uur zijn de eerste
repetities. Het uit het hoofd leren van
de tekst is daarbij het allerlaatste waar
iedereen zich zorgen om maakt. Veel
belangrijker is dat de opgenomen scène
natuurlijk oogt. Mijn uitdaging als ac
trice is om gedurende de korte opna
me-periodes steeds weer zo in de huid
van Stephanie te kruipen, dat het echt
lijkt. De opname van een dagelijkse af
levering start meestal rond twaalf uur
met de bedoeling rond zes uur klaar te
zijn".
Ronn (lachend): „Dat is het leuke van
ons vak: we krijgen de kans een dubbel
leven te leiden, zonder dat er een dok
ter aan te pas komt. Je kunt overdag
vreemd gaan, zonder dat je vrouw be
zwaren maakt. In zekere zin zijn ook wij
fans van de serie. Als we een nieuw
script in handen krijgen zijn we net zo
benieuwd als de kijker naar het ver
loop. Wij zijn grote fans van onze
schrijvers".
Susan: „Puur eigenbelang natuurlijk. Je
bent steeds weer nieuwsgierig of je niet
uit de reeks wordt geschreven. William
Bell, de man die samen met zijn vrouw
Lee Phillip, de serie heeft bedacht, be
slist in principe over leven en dood. Hij
staat aan het hoofd van het schrijvers-
team (waarvan ook zijn zoon Bradley
deel uitmaakt), dat jaarlijks tweehon
derdvijftig afleveringen aflevert. Als
Bill verliefd op je is, omdat je als actrice
alle dromen en visioenen waarmaakt
die hij voor het karakter heeft verzon
nen, dan ben je heel veel aan het werk.
Als Bill je ziet zitten, bouwt hij een heel
verhaal rond jouw persoon. Op die ma
nier maakt hij je populair en is het de
actrice of acteur die de schrijver inspi
reert".
Wisselwerking
Ronn: „We hebben het vaak over de
wisselwerking tussen de mannen en
vrouwen in de show. Een nieuwe acteur
of actrice is in eerste instantie vaak een
proefkonijn. Hij of zij wordt de speelbal
tussen drie of vier spelers, gewoon om
te kijken welk effect dat op de kijker
heeft. Ik vind dat altijd weer heel sma
kelijk om te zien. Overigens hebben wij
geen enkele inbreng bij het kiezen van
die nieuwe karakters. We kunnen
hoogstens iemand aanbevelen, maar of
ze geschikt zijn is Bills beslissing. Wij
werken ook maar gewoon voor een
baas. Je kunt het een klein beetje stu
ren natuurlijk door bij een screentest
bij de een wat beter je best te doen dan
bij de ander, maar uiteindelijk is het de
camera die beslist. Ogen ze op het
scherm zoals de schrijver dat in zijn
hoofd heeft dan zijn ze verzekerd van
een rol. En soms is die beslissing een
enorme verrassing voor iedereen".
Susan: „Voor ons tellen vooral de on
derlinge verhoudingen. Belangrijk is
dat je op elkaar kunt vertrouwen, dat is
namelijk de basis voor goede prestaties.
In principe zijn we een soort toneelge
zelschap en daarin kun je geen ruzie ge
bruiken. Maar het is vooral het geld dat
ons stimuleert om elke dag te komen.
Je krijgt namelijk goed betaald voor iets
dat heel erg leuk is om te doen. Mooier
kan toch niet?".
Ronn: „Maar het maakt het een stuk
gemakkelijker als je goed met elkaar
kunt opschieten. Als we elkaar niet
zouden mogen, wordt dit werk op een
gegeven moment een hel. Geld is dan
echt niet zaligmakend. Volgens mij is
het plezier dat acteren geeft doorslag
gevend. In iedereen van ons schuilt een
kind, acteurs hebben meer dan andere
mensen de mogelijkheden dat kind
naar buiten te brengen".
Voordelen
'The Bold And The Beautiful' is de eer
ste soap-van-een-halfuur in vijftien jaar
die in de Verenigde Staten succesvol is
gebleken. Susan: „Er is in het begin een
enorme druk uitgeoefend door CBS
(de televisiemaatschappij die de reeks
in Amerika op het scherm brengt) om
er uur-afleveringen van te maken, maar
Bill Bell en zijn drie mede-schrijvers
vinden- het prettiger om delen van een
half uur te produceren. En voor ons
heeft het duidelijke voordelen. Zo wer
ken we met een kleine bezetting van
maar achttien mensen (de honderd
man technisch personeel niet meegere
kend) en spenderen we meer tijd yoor
de camera en dus met het publiek dan
wanneer de show een uur zou duren.
Zo leer je in korte tijd heel veel over
het maken van televisie en het acteren
voor de camera, wat bij de sollicitatie
naar een andere baan in je voordeel
werkt. Er wordt wel gezegd dat als je
eenmaal als dag-acteur werkt het een
probleem wordt om in bijvoorbeeld de
filmwereld aan de bak te komen, maar
dat is onzin. Steeds vaker wordt dag-te
levisie gezien als een goede training".
Ronn: „Susan heeft een Golden Globe
Award gekregen voor haar rol in de
speelfilm 'The Towering Inferno' en
John McCook (in de serie Eric Forres
ter) heeft heel veel theater-ervaring en
speelde in series als 'LA Law' en 'Mur
der She Wrote'. Onze populariteit is
enorm. We worden geregeld op straat
aangesproken".
Susan: „Maar door een serie als 'The
Bold And The Beautiful' is het onmo
gelijk om op aanbiedingen in te gaan".
Ronn: „Grappig en pijnlijk tegelijk is
dat je door het succes van de serie een
veel gevraagd acteur wordt, maar door
diezelfde reeks geen tijd hebt om ander
werk aan te nemen. Aan de andere kant
is het de beste vaste baan die je in deze
branche kunt hebben. Het maandsala
ris is niet misselijk, hoewel het niet zo
goed betaalt als avond-televisie. Twin
tig jaar geleden (bij de start van The
Young The Restless bijvoorbeeld)
lag dat anders, had je bijbaantjes nodig
om je hoofd boven water te houden.
Mijn grote droom is uiteindelijk om
mijn eigen serie of speelfilm te produ
ceren, meer creatieve controle te krij-
gen OYeLmijn eigen projecten. Voor de
camera staan, is natuurlijk niet zo leuk
als muziek maken, maar daar heb ik nu
even geen tijd voor. Ik speel nog wel,
voornamelijk voor mijzelf, maar als de
gelegenheid zich voordoet in de mu
ziekwereld terug te keren, zal ik geen
seconde aarzelen".
Angst
De angst voor eeuwig te worden versle
ten als dat ene karakter uit die ene
soap, leeft bij zowel Ronn als Susan.
Ronn: „Dat gevaar bestaat. Ik ken ac
teurs die zes, zeven jaar geleden gestopt
zijn met een rol en maar moeilijk ander
werk kunnen krijgen omdat ze steeds
weer worden vereenzelvigd met dat ene
karakter. Maar dan praat ik wel over
acteurs die op de piekuren in bijvoor
beeld komische series zaten. Het spelen
in een soap is minder gevaarlijk volgens
mij. Je geloofwaardigheid als acteur
wordt minder aangetast''.
Om de adverteerder te vriend te hou
den en om te weten of het met het ver
haal de goed kant op gaat, tellen niet al
leen de kijkcijfers, maar ook het rap
port van een groep kijkers die dagelijks
een cijfer uitdeelt. Susan: „Elke dag op
nieuw worden de acteurs, actrices en de
verschillende verhaallijnen tegen het
licht gehouden. Als de kijkcijfers dalen,
wordt er direct ingegrepen. Belangrijk
daarbij is het oordeel van een groep
doorsnee kijkers die door een onder
zoeksbureau bij elkaar is gezocht. Zij
bespreken een keer in de week de
shows met elkaar en dan komt ei van
alles op tafel. Niet alleen of ze tevreden
zijn met het verloop van het verhaal,
maar ook of ze Ronn of John nog wel
zien zitten".
Ronn: „Veel zorgen maken we ons niet
om die groep mensen. Het is eigenlijk
iets dat zich buiten ons gezichtsveld af
speelt. Wij krijgen die resultaten ook
niet echt onder ogen. Het enige dat je
er soms van merkt is dat de producer of
regisseur je bepaalde aanwijzigingen
begint te geven of dat je karakter lang
zamerhand wat vriendelijker trekjes of
juist het tegenovergestelde begint te
vertonen. Maar de competitie is ook
enorm. De kijker heeft dagelijks een
keuze uit twaalf soaps. Dat wij het in
middels al meer dan 750 afleveringen
uithouden, vind ik echt een prestatie.
Het merendeel haalt het nieuwe sei
zoen niet eens, is vaak na vier, vijf afle
veringen alweer verdwenen omdat nie
mand keek Hoewel, als het om een
soap gaat die overdag wordt uitgezon
den, dan wordt er meestal drie jaar
voor uitgetrokken om het succes ervan
te bepalen. Simpelweg omdat het niet
zo duur is als een avondprogramma en
er ook overdag beeld moet zijn
The Bold And The Beautiful'. Serie.
RTL4 om 08.05 en 15.35 uur. Van ma. tl
m vr. Ook BRT 1 om 18.10 uur. Van ma.
t/m vr.
De familie
Forrester met
v.l.n.r.
Kristen
(Teri Ann
Linn), Ridge
(Ronn Moss),
Stephanie
(Susan
Flannery),
Eric (John
McCook) en
Thorn
Clayton
Norcross.
Ridge Forrester (Ronn Moss) met zijn vrouw Caroline (Joanna Johnson): „Een nieuwe
acteur of actrice is in eerste instantie vaak een proefkonijn
FOTO 'S: NEW WORLD INTERNA TIONAL
Stephanie Forrester (Susan Flannery) met haar man Eric (John McCook): ,Je bent
steeds weer nieuwsgierig of je niet uit de reeks wordt geschreven