Gewoon Rachelle Ferrell North sea jazz festival: Van dag tot dag Theater: Veel cabaret in Muzenhof Leiderdorp Expositie-. Beelden in tuin van Beukenhof Oegstgeestj^ Niemand minder dan Dizzy Gillespie voorspelde Rachelle Ferrell jaren geleden een gouden toekomst. Maar pas op North Sea Jazz werd een ster geboren. Gala voor groot, Gigs voor klein uit UITGAVE LEIDSE COURANT, TELEFOON 071-122244 DONDERDAG 2 JULI 1992 doorCoos Versteeg Was het haar bereik - zese- neenhalve octaaf - of haar expressieve gezicht dat zij - als was het van elastiek - in duizend-en-een gri massen wrong? Feit is, dat iedereen die vorig jaar het optreden van Rachelle Ferrell bij woonde, perplex stond. Hoe was het mogelijk dat niemand ooit eerder van deze dame uit Philadelphia had gehoord? ,,Ik kan met veel plezier aan North Sea Jazz te rugdenken", zegt Rachelle Ferrell, terwijl ze zich met haar band in de RPM Studio's in haar woonplaats Philadelphia voorbereidt op de ko mende Europese tournee. ,,Ik kreeg een heel warme ontvangst in Den Haag en dat optreden is zeker erg belangrijk voor me geweest". Want hoewel Rachelle Ferrell voordien nog nooit van North Sea Jazz had gehoord, heeft ze inmiddels van beroemde collega's begrepen wat het Haagse festival in de wereld betekent. „Voor ik in Montreux optrad, had ik ook nog nooit van het jazzfestival daar gehoord. Waar ik leef, zitje toch tamelijk geïsoleerd. Ja, nu ik meer tussen topmusici vertoef, hoor ik van alles. Zo werkt dat nou eenmaal". MUZIEKVERSLAAFD Sinds haar dertiende jaar staat de nu 31-jarige Rachelle Ferrell al op de planken. Ze komt dan ook uit een muziekverslaafde familie, waar pa met zijn vrienden probleemloos de hele nacht door musiceerde: klassiek, jazz, gospel. „Mijn moeder stopte me als kind niet in bed..., ik zocht mezelf een slaapplaatsje onder de piano". Op de middelbare school bekwaamde ze zich in vioolspel en ze speelde al spoedig in streekorkes- ten. De zang kwam bij toeval, toen haar vioolle raar haar vroeg bij de kerstuitvoering een zieke zangeres te vervangen. Tot dan had ze nog nooit ergens anders gezongen dan thuis, voor haar plezier. De viool maakte definitief plaats voor de zang. Ze werd weliswaar in het schoolkoor flink gepest omdat ze onder het zingen van die rare bekken trok, maar niemand was haar vocaal de baas. Toen een leraar eens de kinderen toonladders liet zingen, wist ze gewoonweg van geen ophou den. Het was duidelijk dat haar toekomst hoe dan ook in de muziek zou liggen. Ze leerde piano spelen om zichzelf bij de talloze optredens te kunnen begeleiden. Ze schreef sinds 1976 meer dan tweehonderd popsongs. En Dizzy Gillespie, die net als Rachelle muziekles gaf aan de New Jersey State Counsil of the Arts, voorspelde in 1985 dat ze het binnen tien jaar helemaal zou gaan maken in de muziekwereld. „Waarom moet ik nog tien jaar wachten", vroeg Rachelle zich toen af. ONTDEKKING North Sea Jazz-organisator Paul Acket mag Ra chelle Ferrell graag als een persoonlijke ontdek king beschouwen. Helemaal historisch verant woord is dat niet. Want de dame mag in de VS nog een onbekende grootheid zijn, ze scoorde in 1989 toch al flink in Japari met een cd die daar exclusief ter gelegenheid van het Mount Fuji Jazz Festival werd uitgebracht. Echter, door 'Ik begrijp wel dat mensen je met iemand anders willen vergelijken'. haar vorigjaar met zoveel nadruk aan het North Sea-publiek te presenteren, zette Paul Acket de zangeres in één keer op de plaats waar ze hoort. Die avond op het North §ea Jazz werd een nieu we ster geboren. En haar manager voelt de nieu we status meteen aan. „Wilt u het interview tot twintig minuten beperkt houden", laat hij tevo ren weten. 'De nieuwe Ella Fitzgerald' en 'De opvolgster van Sarah Vaughan' wordt ze nu al in de inter nationale jazzbladen genoemd. Maar evenals de kreten in het persbericht van haar platenmaat schappij - 'Ze is een sensatie in Japaneen knaller in Europa' - kunnen dit soort typerin gen Rachelle Ferrell zelf niet echt opwinden. Dat is meer iets voor managers. Rachelle Ferrell voelt zich gewoon Rachelle Ferrell, musicus. „Ik heb niet zo van die ideeën dat ik nu ontdekt ben. En ik begrijp wel dat mensen je met iemand anders willen vergelijken om duidelijk te maken watje doet. Maar zelfs al zou ik uitsluitend jazz doen, dan nog zou ik niet graag de nieuwe Ella Fitzgerald of de nieuwe Sarah Vaughan worden genoemd. Want in zekere zin kleineert het hun bijdrage aan deze vorm van kunst. Alsof ze zo maar te vervangen zijn. Er zal nooit een andere Ella Fitgerald zijn noch een andere Sarah Vaug han. En dat moeten we ook helemaal niet wil len". TELEURGESTELD Ze zegt het zelf al,„zelfs al zou ik uitsluitend jazz doen". Want Rachelle doet van alles. Critici die haar vorigjaar omarmden, tonen zich nu nogal teleurgesteld door haar nieuwe - nog uit te brengen - cd, die tamelijk easy-listening en pop py is. „In de States vinden ze dit album juist te jazzy", reageert ze lachend maar toch licht gepi keerd. En dan te bedenken dat ze er alles aan doet om een duidelijk onderscheid te maken tussen haar jazz- en popactiviteiten. Want de jazz wordt uit gebracht door Blue Note, terwijl de popplaten bij Capitol verschijnen.„Het punt is dat mensen je hebben zien optreden en dan een bepaalde verwachting hebben. Dat beeld is heel be perkt. Met deze cd heb ik de mogelijkheid om te laten zien waar ik al zoveel jaren mee bezig ben. Dat zogenaamde poppy album staat na melijk wel voor het merendeel van mijn eigen nummers: En, licht ze en passant toe, het is ook de bedoeling dat hiermee haar naam in de VS wordt gevestigd. Maar wat kan het publiek straks op North Sea Jazz - op het gala en zondag in het Tuin paviljoen - verwachten? De Rachelle Ferrell die we vorigjaar aan de borst hebben ge drukt, of de popartieste die haar nieuwe cd wil promoten? „Alles kun je verwachten", zegt ze. „Als ik het gevoel heb dat ik jazz wil brengen, breng ik jazz. Maar als ik het idee heb dat ik meer zin heb om dingen van mezelf te doen, mijn eigen nummers, dan doe ik dat". Een bijzondere dame. Het zal ook wel geen toeval zijn dat het openingsnummer van die nieuwe cd 'I'm special' heet. Roberta Flack laat zich niet in een hokje stoppen. Verder op deze pagina De'NSJ-highlights van zaterdag. Candy Dulfer wil het podium weer op en Jeffrey Lee Pierce met Delta-blues. Tribute to Miles Davis, een wettig gedeponeerd handelsmerk. Verderop deze pagina De NSJ-highlights van zondag. Interview met Jo Bohnsack die verliefd raakte op de boogie woogie. De familie Flodder reist naar Amerika en zet daar ook de boel op stelten. Verder op deze pagina Het bioscopen overzicht voorde Leidse en Haagse regio en de exposities. Mr. Romantic Tony Bennett Tony Bennett mag dan Mr Romantic als bij naam hebben, hij is niet alléén de zoete 'crooner' die de benaming suggereert. Wie zijn platen met Count Basie kent, weet dat hij het swingend kan opnemen tegen een big band. En wie hem een paar jaar geleden in Scheveningen met zijn trio zag, weet ook dat Bennett een man is die nog al tijd iets dürft. Aan het slot van z'n optreden liet hij z'n begeleidende trio even stil houden en zong zonder noemenswaardige versterking a ca- pella z'n song de zaal in. Amerikaans? Op effect? Misschien, maar je kreeg er wel even kippevel van. Bennett is de ster van het Midsummer Jazz Gala. Het openingsevenement van het North Sea Jazz, waarbij vele notabelen even mogen aanzitten aan het sjieke voorgerecht van een festival dat de drie dagen daarna voor iedereen is. De New Port Festival All Stars (met sterren als Clark Terry, Scott Hamilton, Warren Vaché (onder leiding van impresario/pianist George Wein), Paul Ackets eigen ontdekking Rachelle foto Ken Nahoum Ferrell, zijn er ook, en na afloop is het schuive- len bij de Skymasters van Herman Schoonder- walt. De notabelen moeten overigens niet den ken dat zij de echte opening van het festi val bijwonen. Welnee, dat doen de 'kids', de kinderen die 's middags lekker zelf even mogen festivallen in het Congresgebouw met 'Gigs for kids'. Een mooie traditie al weer, waar ditmaal blues- en swingmuzi kant Frenk van Meeteren de scepter zwaait. En dat kan-ie speels, want Frenk hakt al jaren met dat bijltje op de school- concerten die hij geeft. Het steeds in popu lariteit groeiende Groot Niet Te Vermij den Dans/Show Orkest speelt, klankkun stenaar Martien Groeneveld beklimt en bespeelt - geholpen door zijn hond Loena - een meer dan twee meter hoge reuzexylo foon, een dakpannofoon, een harmonica- vlag, een zeemachien en een muzikale wasmand. Geen idee wat dat zijn, maar 't maakt nieuwsgierig. Hoe leuk de kinderen - of waren het toch de ouders - het Vorig jaar vonden blijkt uit het feit dat er zelfs twee voorstellingen van 'Gigs for kids' worden gegeven. eindredactie rla schuurhuizen coos versteeg vormgeving kltty stijnman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15