Expositie maakt einde aan geheimzinnigheid rond Apostolisch Genootschap Moeilijke relatie met R.K. Kerk voor protestantse president Ramos GEESTELIJK LEVEN OPINIE SCHOOLWIJZER Universiteitsraad VU wijst 'pro-lifeleerstoel' af COMMENTAAR In tijden dat duur en hoogte van sociale uitkeringen onder vuur liggen, blijven ook de uitvoerders van het sociale-zeker- heidsstelsel niet buiten schot. De uitvoeringsorganisaties als sociale diensten, GAK/GMD, de arbeidsvoorziening en de be drijfsverenigingen worden steeds vaker aangevallen en wor den betiteld als bolwerken van de bureaucratie. Het is welis waar modieus om daaraan mee te doen en de gecompliceerde sociale zekerheid op de hak te nemen, maar het is wel goed koop. Het getuigt namelijk van weinig historisch besef om de zegeningen van de Nederlandse verzorgingsstaat op te offe ren in een tijdgeest van technocratisch bestuurlijk denken. Dat er wordt nagedacht over een (drastische) herziening of verbetering van de sociale zekerheid is uitstekend. Nu er ge rede twijfel is gerezen over de rechtvaardigheid waarmee uit keringen worden toegekend mag het stelsel best doorgelicht worden. De kritiek treft echter het principe dat de oppositie aan hangt. De verantwoordelijkheid gaat naar de overheid toe. Die moet straffend (met hogere premies) en prijzend (met een bonus) de bedrijven en werknemers op het goede spoor zetten. Daarmee wordt de wereld op zijn kop gezet. De ver antwoordelijkheid ligt namelijk niet in de eerste plaats bij de overheid, maar bij de werkgevers en werknemers. Of het nu gaat om bestrijding van ziekteverzuim, het aannemen van minderheden of het bieden van kansen aan jongeren, het draait allemaal om de werkgevers en de werkifbmers. Een be drijf dat draait op kapitaal en arbeid wordt niet gerund door centrale bestuursorganen van 's rijkswege. Die organen ne men namelijk geen werklozen in diertst, zij betalen geen sala ris uit aan zieke werknemers of hebben arbeidsplaatsen in de aanbieding. Zij keren hoogstens (al of niet terecht) uit. Aan zo'n orgaan die alle verantwoordelijkheid aan anderen ont trekt is geen behoefte. De doelmatigheid van GAK/GMD, so ciale dienst en arbeidsvoorziening kan ongetwijfeld beter, maar dat is sprekend over de sociale zekerheid een probleem van de tweede orde. En dan komt het CNV-plan voor super-cao's om de hoek kij ken. In die super-cao's worden op centraal niveau (juridisch) bindende afspraken gemaakt over de algemene loonstijging (loonmatiging), het aannemen van minderheden, verbete ring van werk en het beschikbaar stellen van loonruimte. De vakcentrale erkent daarmee dat ook eigen bonden te gemak kelijk door de knieën gaan. EaidaeGoorant WOENSDAG 1 JULI 1992 Tijd nog niet rijp „Antisemitisme stijgt voor pausbezoek Moskou over de hele wereld" ROME - Een bezoek van paus Johannes Paulus II aan Moskou zou nu nog te vroeg zijn, aldus de russisch-orthodoxe patriarch Aleksej II in een vraaggesprek met een Ita liaans weekblad. „Ik heb de paus geschreven dat er in Rus land sprake is van een anti-katholieke stem ming en dat de situatie zo verwarrend is dat een bezoek in de huidige omstandigheden veel te vroeg is." Vooordat de paus naar Moskou kan afreizen moet volgens de patriarch eerst het pro bleem van de met Rome geünieerde katho lieken worden opgelost. Dit vraagstuk zou half juni op een gezamenlijke vergadering van orthodoxe en katholieke theologen aan de orde komen. Door allerlei redenen is de vergadering naar volgend jaar uitgesteld. NEW YORK - Het antisemitisme stijgt over de ge hele wereld, maar vooral in de voormalige Sovjetu nie. Dit staat in een rapport dat het Joods Wereld Congres te New York heeft gepubliceerd. De ineen storting van het Sovjet-systeem heeft de ergste vorm van antisemitisme in de huidige tijd mogelijk gemaakt. In plaats van de antizionistische en anti semitische campagnes die door de staat werden ge leid, komt het antisemitisme nu direkt uit de bevol king voort. Als de reactionaire krachten in Rusland aan de macht komen, zullen zij hiervan zeker ge bruik maken, aldus het rapport. Ook in de Balti- sche landen Letland en Litouwen is het antisemi tisme fors gestegen. Verder heeft het JWC een toe name geconstateerd in de islamitische republieken Oezbekistan en Azerbaidzjan. Het rapport is opge steld ter voorbereiding van een conferentie over antisemitisme op 5 en 6 juli in Brussel. Veel pessimisme wordt verooi-zaakt door aan anderen te beschrijven hoe je je voelen zou als je in hun plaats was. William Somsersel Maugham Oostduitse jeugd voelt weinig voor kerk en godsdienst BERLIJN De Oostduitse jeugd voelt weinig voor kerk en gods dienst. Het is zelfs mogelijk dat er een breuk in het doorgeven van de christelijke traditie komt, aldus een dinsdag gepubli ceerd rapport met statische cijfers over de Duitse bevolking. In de vroegere DDR is slechts een op de drie inwoners lid van een kerk. De meerderheid van de bevolking gaat nooit naar de kerk, bidt niet en gelooft niet aan God. In het Westen van Duitsland is 40 procent van de bevolking lid van de Evangelische Kerk en een even groot percentage lid van de RK Kerk. Maar slechts bij een minderheid is sprake van een sterke binding met de kerk en een diepgaande vroomheid. In de veertig jaar die de DDR heeft be staan, is vooral het ledental van de Evangelische Kerk drama tisch achteruitgegaan. Was in 1950 nog 80 procent van de bevol king lid, in 1992 is dat slechts 27 procent. Het atheïstische onderwijs heeft ertoe geleid dat in de DDR nog slechts een minderheid christelijk is opgevoed. Ruim tweederde van de Oostduitse jongeren heeft geen christelijke opvoeding gehad. Vernietigend oordeel door KLAAS DE JONG Opnieuw is er in het onderwijs een ontwikkeling te ontwaren die beheerst lijkt te worden door wat hier aleens „het vooruitijleffect" werd genoemd. De minister kondigde een maatregel aan, de scholen sprongen er meteen in, doodsbang te laat te zijn. En er werden door die scholen weer allerlei voorbarige besluiten genomen, lang voor er een wettelijke basis door de beide Kamers is goedgekeurd. Ik heb deze keer het oog op de plannen voor R.O.C.'s, regionale opleidingscentra. Deze zouden moeten omvatten verschillende soorten volwassen-educatie, het leerlingwezen en scholengemeenschappen voor middelbaar beroepsonderwijs. Minister Ritzen bracht de plannen daarvoor in november 1991 in een Hoofdlijnen-notitie naar buiten. Net als bij andere operaties gebeurde het weer: nog voor er iets besloten was gingen de scholen al over fusies praten, bang dat ze laat zouden zijn, de (financiële) boot zouden missen, de fusieslag niet zouden overlegen. Opnieuw gevechten, niet over onderwijs maar het „naakte bestaan" van scholen. Want ook nu lang de nadruk net als bij de STC-operatie in het HBO en bij de SVM- operatie in het MBO) op de institutionele kant. Eerst zou er weer flink gefuseerd moeten worden tot een klein aantal monster-instituten en pas daarna zou men beginnen met onderwijskundige vernieuwing. De notitie van de minister kreeg terecht) flink wat kritiek te verduren. Na intensief overleg met het onderwijsveld werden er nogal wat veranderingen aangebracht. De onderwijsvernieuwing zou voorop komen te staan, 'cadeaugeld' voor fusies zou niet worden verstrekt etc. Op 24 januari jl. stuurde de minister een nieuwe notitie naar de Kamer. Hij verzuimde deze nota bene!) ook naar zijn hoogste adviesorgaan de Onderwijsraad te sturen. Die zond hem een paar weken daarna een ongevraagd advies, dat er niet om loog. Daaruit wil ik het een en ander citeren. De minister noemde als centraal motief om tot vorming van ROC's over te gaan 'de behoefte aan maatwerk'; 'de cursist/leerling heeft in toenemende mate behoefte aan op zijn of haar maat gesneden programma's. Maar, vraagt de Onderwijsraad dan: minister, hoe komt u hieraan, dit zijn vooronderstellingen die u in het geheel niet onderbouwt. (Aantekening mijnerzijds, verwijzend naar een artikel van 14 dagen geleden: men vraagt niet meer naar het waarom, slechts naar het hoe en volgt slechts de trend...). De Onderwijsraad plaatst nog veel meer vraagtekens. Hij vraagt bijv. op grond van welke inhoudelijke overwegingen een keuze wordt gemaakt voor het samengaan van het onderwijs aan volwassenen met m.n. middelbaar beroepsonderwijs. 'De Raad verbaast zich daarover gezien het inzicht dat het leren van volwassenen anders verloopt dan dat van jongeren'. Toegejuicht wordt dat onderwijskundige ontwikkeling nu meer voorop staat dan fusie, maar men betreurt toch zeer dat dc overheid als eindperspectief ziet fusie en integratie tot massa instituten). Men is van oordeel dat de overheid de fusies niet met dwang mag opleggen. Dat past niet alleen niet bij een overheid die immers meer op afstand wil staan en „is ook niet in overeenstemming met de vrijheid van stichting conform de Grondwet". De Onderwijsraaad verwijst verder naar een onderzoeksrapport, waarin met nadruk erop wordt gewezen „dat het tegelijk vernieuwen van het onderwijs èn het in beweging zetten van de betrekkeingen en verhoudingen tussen de betrokkenen instellingen, grote problemen meebrengen". (Elke ervaren schoolleider kan ud at ook vertellen!). En dan het vooruitijl-effect: De Onderwijsraad constateert dat een wettelijke regeling van het geheel pas per 1 januari 1996 rond kan zijn, terwijl nu al onomkeerbare stappen zijn gezet in het proces van ROCvorming. En dat proces acht de Raad dus bepaald prematuur. Toen ik dat zo alelmaal las dacht ik: dat is niet minder dan een vernietigend advies voor de minister. Nu kan hij toch niet zo maar verder gaan? Want de Onderwijsraad staat bepaald niet alleen. Het V.N.O. b.v. heeft zich ook tegen de monster ROC's gekeerd: „Vorming van zulke instellingen creëert amorfe scholen met een onduidelijk imago". (En dat uit het bedrijfsleven dat het voorbeeld zou zijn voor schaalvergroting in het onderwijs...) Van verschillende zijden werd er ook op aangedrongen meer de weg op te gaan eventueel van federaties van instellingen. Waarom wordt er dan toch nog verder gegaan op deze bekritiseerde weg? Sommigen en ik behoor te hen, vermoeden ook hier weer de verborgen agenda van hen die weten dat schaalvergroting slecht is voor confessionele instituten. Het werkt de 'algemeenheid' in de hand bij alle compromissen die moeten worden gesloten. En dat past bij de politiek van sommige partijen. Ik heb de indruk, dat de overheid zo in strijd dreigt te komen met een aantal fundamentele rechten: dat scholen die aan wettelijke voorwaarden van leerlingen-aantallen voldoen recht hebben op voldoende bekostiging en ook niet zo maar tot fusies kunnen worden gedwongen. Men mag toch niet aannemen dat de overheid zo willens en wetens regelingen ontwerpt die de doodsteek kunnen betekenen voor talloze confessionele instituten. ENKHUIZEN - Voor het eerst sinds de oprichting in 1951 treedt het Aposto lisch Genootschap naar buiten. „Een historisch moment" noemt woord voerder H. Brand de ope ning van het expositie- en documentatiecentrum van het genootschap op vrijdag 3 juli te Enkhui zen. De openingstentoon stelling heet dan ook veel zeggend 'Een ongekend werk'. „Tot de jaren '70 bestond er bij de lidmaten van het Aposto lisch Genootschap geen enkele belangstelling voor onze ge schiedenis", aldus conservator E. Niessen. Alle aandacht ging uit naar de stormachtige ont wikkelingen die het genoot schap in die jaren doormaakte. Voortkomend uit de apostoli sche beweging die in de 19e eeuw in Engeland ontstond en gericht was op de spoedige we derkomst van Christus, ont wikkelde het merendeel van de Nederlandse apostolischen zich in het begin van deze eeuw onder leiding van apostel J.H. van Oosbree tot een ge meenschap die de nadruk leg de op het „navolgen van de le venshouding van Jezus Chris tus in het hier en nu." Daarmee stuurde Van Oosbree aan op een scheiding met de in Duitsland gevestigde leiding van de Neuapostolische Kir- che, die de door hem geroepen opvolger L. Slok dan ook niet erkende. Slok richtte daarop in 1951 het Apostolisch Genoot schap op, waaraan de meeste Nederlandse apostolischen zich verbonden. „Het was een hele stap van het fundamentalistische gedach- tengoed naar een visie die overeenstemt met deze tijd", erkent Brand, die benadrukt dat het in zijn genootschap niet om dogma's, maar om „in spiratie en bezieling" draait. Lidmaten geloven niet in een „almachtige God, tronend in een bovennatuurlijke hemel", maar in een God „die zich ver werkelijkt in al wat is". De mens draagt volgens hen de volle verantwoordelijkheid voor de toekomst van de we reld door de „goddelijke scheppingsdrang" al dan niet constructief aan te wenden. Ondanks de extreme verschil len tussen de oorspronkelijke opvattingen van de apostoli sche beweging en de grondbe ginselen van het Apostolisch Genootschap ontdekte Nies sen tijdens zijn anderhalf jaar durende zoektocht naar bron nenmateriaal in de geschiede nis van de beweging toch al „de kiemen voor het godsbesef zoals wij dat nu kennen". Daarom verwacht hij dat zijn expositie de nieuwsgierigheid zal wekken van zo'n 10.000 a 15.000 broeders en zusters, voor wie de tentoonstelling in eerste instantie bedoeld is. De „dynamische ontwikke ling" van het genootschap sinds 1951 heeft Niessen ver beeld op golvende platen in het midden van de ruimte, die contrasteren met de rechte zij wanden waarop de geschiede nis van de adventistische apo stolische beweging in de vori ge eeuw in beeld is gebracht. Op de platen in het midden van de voormalige 'plaats van samenkomst' van een van de circa 100 gemeenten van het Apostolisch Genootschap wordt een collage getoond van uitspraken uit de 'weekbrie ven' van apostel L. Slok en zijn zoon, die in 1984 de taak van „geestelijk leidsman" van zijn vader overnam. Aangezien alle denkbeelden volgens het genootschap aan veranderingen onderhevig zijn, staat er over het genoot schap weinig op schrift. De we kelijkse „hartsuitingen" van de apostel vormen dan ook het belangrijkste houvast voor een weergave van de recente ge schiedenis van het genoot schap. Deze 'weekbrieven' vor men tevens het uitgangspunt voor de erediensten in den lan de en in enkele immigranten- gemeenten in Zwitserland, Au stralië, Zuid-Afrika, de Vere nigde Staten en Canada. „Door andere apostolische groepen, die nog steeds gelo ven in de spoedige terugkeer van Christus, worden wij als ketters gezien", aldus Brand, die het een „groot wonder noemt" dat zijn genootschap heeft weten te ontsnappen aan zijn „vreselijke geschiedenis van splinteringen en onderling gekrakeel." Zo ongeveer het enige dat het Apostolisch Genootschap nog met andere apostolische groe peringen verbindt, is de rol van de apostel, die niet zoals in het verleden in de letterlijke zin van het woord als „gezon dene" wordt gezien, maar wel als „geroepene om de functie van geestelijk leidsman te ver vullen". De apostel is volgens Brand een „niet onfeilbare, maar richtinggevende centrale fi guur, waarop de gemeenschap gericht is". Associaties met een goeroe wijst Brand met kracht van de hand, aangezien er een duidelijke wisselwer king bestaat tussen de apostel en de „broeders, zusters en jeugd" van het genootschap. Aan zending doet het genoot schap niet. „De intieme relatie die iedere lidmaat met de apo stel onderhoudt, wordt moeilij ker vast te houden naar mate de gemeenschap groeit" ver klaart Brand de aarzeling om naar buiten te treden van het genootschap, dat zo'n 25.000 leden telt en in ledental vrijwel stabiel blijft. MANILA De nieuwe Fi- lipijnse president, Fidel Ramos, het eerste prote stantse staatshoofd in het overwegend rooms-katho- lieke land, heeft de kerk dinsdag gemaand zich niet te mengen in de poli tiek. Ramos, die dinsdag werd beë digd, dreigt een moeilijke ver houding te krijgen met de machtige rk-geestelijkheid, vooral in de gevoelige kwestie van geboortebeperking. In de rede die hij uitsprak bij zijn aantreden zei de 64-jarige vroegere opperbevelhebber van het leger dat de jongste verkiezingen hebben aange toond dat de Filipijnen een scheiding tussen kerk en staat willen. Indirect uitvallende naar aartsbisschop Jaime Sin van Manila, die zich tegen Ramos' kandidatuur had verzet, zei Ramos dat „de kiezers hun ge hechtheid herbevestigden aan het seculiere ideaal van ge scheiden kerk en staat, die met elkaar samenwerken en sa menleven, maar elk soeverein zijn op hun eigen gebied." Sin zei eerder dat de kerk met Ramos zal samenwerken, maar niet onvoorwaardelijk en duidde daarmee op conflict- punten. „Als de wetten tegen de wetten van God zijn, hoe kun je dan samenwerken", verklaarde hij maandag tegen over verslaggevers. Sin en Ramos lagen al vaak met elkaar overhoop in de 20 jaar dat wijlen dictator Ferdi nand Marcos aan de macht was en de kerk het leger beschul digde van schending van men senrechten op grote schaal. Zij kwamen echter later aan de zelfde kant van het front te staan, toen Ramos brak met Marcos en een staatsgreep pleegde. Sin hielp om de steun van het volk te krijgen voor de opstand, waardoor Marcos ten val kwam en Corazon Aquino aan de macht. Sin bestreed Ramos' kandida tuur in de jongste verkiezin gen met als argument dat kie zers politici zouden moeten mijden die een rol speelden tij dens de staat van beleg onder Marcos. Nadat Marcos de verkiezingen van 11 mei had gewonnen, stel de Sin zich weer achter Ramos door te verklaren; „de stem van het volk is de stem van God". Maar de aartsbisschop kwam niet naar de beëdigings plechtigheid. Ramos poogde dinsdag in zijn rede zijn protestantse afkomst wat naar de achtergrond te plaatsen met de zinsnede „ik beschouw mijzelf niet als de eerste protestant die president Vreugde bij de nieuwe president, vlak na zijn beëdiging. wordt, maar als de twaalfde president van de Filipijnen - die toevallig protestant is - en die de president moet zijn van moslems zowel als christenen en anderen. Een belangrijke kwestie die Sin en Ramos naar verwacht zal gaan verdelen is die van het gebruik van voorbehoedmid delen als onderdeel van een AMSTERDAM De universi teitsraad van de Vrije Univer siteit is tegen de instelling van een leerstoel medische ethiek namens het Lindeboominsti tuut, zo heeft zij gisteren beslo ten. Het college van bestuur wilde het instituut, waarachter enkele 'pro-lifegroepen' schuilgaan, wél toestaan zo'n leerstoel in te stellen. Het be stuur van de VU moet dit na jaar de beslising nemen. De raad stemde in meerder heid tegen, vooral omdat men een „negatieve beeldvorming" van de VU vreest. Uit eerdere uitspraken van vooral de stu dentenfracties spreekt de vrees dat zo'n hoogleraar bij voorbeeld in de EO-program- ma's als VU-hoogleraar zou worden gepresenteerd. Ook het VU-ziekenhuis had zich er al tegen uitgesproken omdat men een terugloop van het aantal patiënten vreest. Het ziekenhuis heeft een tamelijk liberaal beleid in abortus en euthanasie-kwesties. De Lindeboomstichting had gevraagd een door haar zelf te financieren leerstoel medische ethiek in te mogen stellen bin nen de medische faculteit. Deze faculteit was er vanaf het begin tegen omdat zij vindt dat er dan tenminste ook een ge wone facultaire leerstoel medi sche ethiek zou moeten zijn, en die is er nog niet. Het college van bestuur was zeer teleurgesteld over de hou ding van de raad. De collegele den begrepen de angst voor negatieve beeldvorming wel, maar vinden dat daarover af spraken zijn te maken met de hoogleraar in kwestie als die benoemd is. Bovendien zou de leerstoel „medische ethiek vanuit reformatorische op tiek" zijn te noemen, zodat het speciale karakter voor ieder een duidelijk is. Steekhouden de argumenten om geen „gast vrijheid te verlenen" aan de Lindeboomstichting waren er dus niet, vond het college. De Vereniging voor Christelijk Wetenschappelijk Onderwijs, het bestuur van de VU, neemt dit najaar de definitieve beslis sing. De door deze stichting benoemde leden van de uni versiteitsraad hadden gisteren nog een eigen voorstel inge diend dat de faculteit tegemoet moest komen. Zij wilden de feitelijke instelling van de Lin deboomleerstoel uitstellen, totdat er ook een gewone leer stoel medische ethiek bestaat. Dat voorstel haalde het echter niet. Sociale zekerheid DiE discussie gaat twee kanten uit. Een groep wil het huidi ge stelsel sterk verbeteren en een andere groep wil het stelsel juist (drastisch) veranderen. Van die eerste groep is het CNV een exponent en de tweede groep wordt sinds .gisteren verte genwoordigd door de 'eensgezinde' oppositie (WD, D66 en Groen Links). De oppositie stelt dat de collectieve verzeke ringen van ww, zw, wao en aaw door één instelling moeten worden toegekend. Het is nergens voor nodig dat je voor de ww-uitkering bij een andere instelling moet zijn dan voor de wao-uitkering. Vandaar dat er in hun ogen een centraal bu reau moet komen (zelfstandig bestuursorgaan) met regio kantoren waar uitkering, arbeidsbemiddeling en scholing door dezelfde medewerker worden behandeld. Werkgevers en werknemers krijgen weliswaar een stem in het bestuur, maar de aanwijzingsbevoegdheid van de minister overtroeft alle besluiten. HET CNV legt het accent op de goede plaats. Niet de bureau cratie, maar de verantwoordelijkheid in bedrijven en be drijfstakken moet versterkt worden. En als op bedrijfsniveau het algemene belang uit het oog wordt verloren, de bedrijfs verenigingen onvoldoende scherp zijn bij het toekennen van zw- en wao-uitkeringen dan dienen de centrale organisaties hun achterban (bonden) terecht te wijzen, want die zijn ver antwoordelijk. Als het dan waar is dat aangesloten bonden, onvoldoende weerstand kunnen bieden aan verleidingen van werkgevers en andersom, dan is het goed ze te binden aan een centrale cao (super-cao). Dan worden problemen op de juiste plaats opgelost. I FOTO: AP programma om de groei van de bevolking te beperken, iets wat de RK-kerk tot dusverre met succes heeft weten tegen te houden. Ramos, die wordt beschouwd als pragmaticus, zal het programma zonder twijfel willen uitvoeren om de ontwikkeling van het verarm de land met zijn 62 miljoen in woners te stimuleren. vT £eidóeSouAO/ni Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit v Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdifpntoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17 00 uur Directeur/hoofdredacteur: J Leune. AdjuncLhoofdredacteur J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financien en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. R. Edens. drs. Chr van der Hoff, A. v Holstein, E Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Pièt. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Befs (chef), A. J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H Scfi Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en Belgie. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers, M. van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordouw (Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs. M de Cocq. n 08 30 tot 17.00 u n 18.00 tot 19.00 u 27,00 79.80 312,65 Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op m« 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2