Vaticaan maakt besluit van Boff belachelijk „Overheid vraagt nu ons advies" GEESTELIJK LEVEN I OPINIE Vereniging voor ex Opus Dei-leden COMMENTAAR J CcULscGouwnt dinsdag 30 juni 1992 Marokkanen bundelen behartiging culturele en geestelijke belangen DRIEBERGEN - Een aantal moskeeën en religieus-culturele organisaties van Marokkanen in Nederland gaan officieel sa menwerken. Zondag hebben zij zich in Kerk en Wereld te Drie bergen gebundeld in de Nederlandse Federatie van Maghrebijn- se Islamitische Organisaties (N.F.M.I.O.). De federatie zal „de geestelijke en culturele belangen van Ma rokkanen in de Nederlandse samenleving" gaan behartigen. Ze zal zich onder meer richten op godsdienstonderwijs, geestelijke verzorging, opleiding van geestelijk kader en contacten met an dere geloofsgemeenschappen, beheer van gebedsruimtes, ri tueel slachten, voedselvoorschriften, pelgrimreizen naar Mekka, lijkverzorging en uitvaart. De federatie was voor de officiële oprichting al anderhalfjaar ac tief. Ze hield zich bezig met de oprichting van overkoepelende moslimorganisaties in Nederland en met verbetering van de be trekkingen tussen de „Abrahamistische godsdiensten" (islam en jodendom). Deze activiteiten zullen de komende jaren worden voortgezet. Door revoluties ontstaat geen betere mensdaarvoor is evolutie nodig. Evangelisatie campagne ZOETERMEER - In de week van 8 tot 15 augustus wordt onder het motto 'ie dereen moet het goede nieuws van Jezus Christus horen' een evangelisatie campagne gehouden. De or ganisatie is in handen van de Zoetermeerse kerken en genootschappen. De cam pagne bestaat uit verschil lende onderdelen zoals kin derwerk, muziek/zang, mi me/drama, creatieve evan gelisatie- verkondiging en lectuurverspreiding. Inlich tingen: 079-515147 of 213081. MADRID - Oud-leden van het Opus Dei hebben in Spanje een vereniging opgericht voor de opvang van uitgetreden leden. Voor zitter is Carlos Albas, een oomzegger van de kortgeleden zalig ver klaarde oprichter van het Opus Dei, Escriva de Balaguer. De nieuwe vereniging wil een 24 uur per dag bereikbaar telefoon nummer en een contactpersoon die de psychologische problemen van veel ex-leden moet zien te verhelpen. Albas heeft kortgeleden een boek geschreven onder de titel 'Opus Dei - o engendro de ideal' (zwanger van idealen). Het spaanse woord engendro bete kent echter ook hersenspinsel. Op 25 juni, het liturgische feest van de zalige Escriva, hebben 50 Spaanse bisschoppen tijdens speciale eucharistievieringen de op richter van Opus Dei herdacht. Hetzelfde deed bisschop Haas van Chur in de Onze Lieve Vrouwenkerk te Zürich. Inkomsten hervormd werelddiakonaat blijven achter DRIEBERGEN - De inkom sten van het hervormd wereld diakonaat zitten niet op sche ma. Het tekort voor het wereld wijde werk van het het her vormd werelddiaconaat be draagt op dit moment 700.000. Als oorzaak worden de talrijke speciale acties, ondermeer die voor Afrika, genoemd. Op het hoofdkwartier van het her vormde werelddiakonaat in Driebergen maakt men zich echter geen zorgen. De heer E. Eleveld wijst op de trouw van de plaatselijke diaconieën. „Wij maken ons niet ongerust. Aan het eind van het jaar zit ten we echt niet met een tekort van 700.000 gulden". SE VILLA Onder veel trouwe apostelen is er al tijd één die de Heer ver laat. Met deze woorden re ageerde de tweede man van het Vaticaan, kardi naal-staatssecretaris An- gelo Sodano, op het be sluit van de Braziliaanse bevrijdingstheoloog Leo nardo Boff om het prie sterambt neer te leggen. Elk jaar verlaten ongeveer 1.000 geestelijken het ambt, terwijl 7.000 tot 8.000 priesters worden gewijd. Sodano zei dit maandag tijdens een perscon ferentie te Sevilla waar op Expo '92 de Dag van de Heilige Stoel wordt gevierd. De Zwitserse theoloog Hans Küng heeft naar aanleiding van het uittreden van Boff dat „opnieuw een hoopgevend fi guur in de Rooms-Katholieke Kerk het slachtoffer van de In quisitie is geworden. Küng is zelf ook slachtoffer van de Va ticaanse congregatie voor de geloofsleer. Rome verbrandt zijn tegenstanders weliswaar niet meer fysiek op de brand stapel, maar wel psychisch door jarenlange, afmattende leerprocedures en door voort durende pressie. „Ik begrijp Boff als hij zegt het gevoel te hebben tegen een muur op te lopen en niet verder te kun nen. De macht van het leerge zag is inderdaad genadeloos en kan een mens volledig tot be rusting brengen." „Het is absurd," aldus Küng, „dezelfde krachten in Rome, die omwille van het ongeboren leven tot een geloofsstrijd in Duitsland oproepen, hebben niet de minste moeite om de ene na de andere theoloog over de kling van de Inquisitie te ja gen." Meer dan anderen heeft Leo nardo Boff de kerk in Latijns- Amerika een ander gezicht ge geven. Ook in Europa heeft hij volgens Küng miljoenen gelo vigen gewezen op de keuze van delen van de Latijnsameri- kaanse kerk voor de allerarm sten. Klaarblijkelijk wil het Vati caan in Latijns-Amerika in plaats van de bevrijdingstheo logie het Opus Dei, aldus Küng. De viering van 500 jaar evangelisatie van Latijns- Amerika, dit najaar in Santo Domingo, geeft de paus de mo gelijkheid deze reactionaire beweging zijn zegen te geven. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Nunspeet A. Naijen te Ak- kerwoude-Murmerwoude; te Randwijk drs.J. van Beelen, kandidaat te Katwijk aan Zee, te Noordhorn en Saaksum N. Noorlander te Elim.Aangenomen naar Noordhorn en Saaksum N. Noorlander te Elim. Beroepen te Nunspeet A. Naij en te Akkerwoude-Murmerwoude; te Randwijk drs.J. van Beelen, kandidaat te Katwijk aan Zee. Toegelaten tot de evangeliebediening Mevr. A. Hogen- birk, Roelantdreef 156, 3562 KG Utrecht; mevr. C.C.G. Klaver, Pamas- susweg 22-II, 1076 AP Amsterdam. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar S. Lamsma, Van Olden- barneveldtstraat 11-HS, 1052 JN Am sterdam; A. Stegeman, 2e Binnenvest gracht 13.2312 BZ Leiden. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Eindhoven mevr drs.J.J. van Zoelen te Brouwers- haven/Zonnemaire. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen naar Apeldoorn dr. H.R. van de Kamp te Hoogkerk, die bedank te voor Veendendaal. Bedankt voor Groningen-Zuid J.F. de Haan te Arn- ln Den Haag is gisteren, ter gelegenheid van de begrafenis van de slachtoffers in Boipatong, voor het gebouw van de Zuidafrikaanse a drukking gegeven aan verdriet en woede over het gebeurde, tevens werden de slachtoffers herdacht. Kerkelijk 'begrip' voor veiligheids troepen JOHANNESBURG - De blan ke Nederduits-Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika heeft in een verklaring over het bloed bad in Boipatong begrip uitge sproken voor de „onbenydens- waardige taak" van de veilig heidstroepen om onder moei lijke omstandigheden gezag en orde te handhaven. Alleen via onderhandelingen kunnen de problemen in het land wor den opgelost, aldus de NGK. De overwegend blanke kerk doet verder een beroep op de regering om de schuldigen aan het voorval in Boipatong, waarbij 40 zwarte Zuidafrika nen werden doodgeschoten, voor de rechter te brengen. „Wij zijn ontsteld over de wijze waarop mensenlevens goed koop zijn geworden", aldus de verklaring. Voorafgaande aan de begrafe nis van de slachtoffers zei de anglicaanse aartsbisschop Desmond Tutu maandag dat Zuid-Afrika afglijdt naar anar chie en bloedvergieten als de onderhandelingen tussen de regering en het ANC volledig worden afgebroken. Positie Angolese christenen 180 graden gedraaid DEN HAAG - „Je hoort soms rare verhalen", ver telt dr. Alexandre Saul uit Angola. „Zo kwam ik laatst op een school in de buurt van Luanda waar les werd gegeven door ie mand die zelf niet kan le zen. Hij liet de kinderen elke dag hetzelfde herha len. De ouders moeten dit zogenaamd onderwijs duur betalen: 1500 Kwan- za (ongeveer een tiende van een maandloon) per kind per maand. De man had 60 leerlingen in zijn klas, dus hij verdiende Dr. Saul werkt als arts in een regeringsziekenhuis in Angola en geeft tevens leiding aan de hulp- en ontwikkelingsprojec ten van de Angolese Evangeli sche Alliantie (AEA). Onlangs bracht hij een bezoek aan Ne derland, om kennis te maken met Gerard en Anneke Ver beek. Dit echtpaar hoopt in september via TEAR Fund naar Angola te gaan om dr. Saul in zijn taak te assisteren. De door dr. Saul geschetste si tuatie heeft alles te maken met de gevolgen van de burgeroor log die van 1975 tot eind mei vorig jaar Angola geteisterd heeft zestien jaar lang. Als gevolg van de gevechten tus sen de regerende (marxistisch georiënteerde) MPLA en de guerilla-organisatie Unita vluchtten veel Angolezen naar de hoofdstad Luanda. Drie kwart van de twee miljoen in woners woont in krottenwij ken. Saul: „De infrastructuur Dr. Saul en zijn gezin is niet berekend op zoveel mensen. Er zijn niet genoeg scholen, ziekenhuizen en der gelijke voor iedereen. De meeste kinderen kunnen dan ook niet naar school". Op 31 mei 1991 tekenden de strijdende partijen een vredes verdrag: het akkoord van Esto- ril. President José Eduardo dos Santos, voorzitter van de MPLA, en dr. Jonas Savimbi, leider van Unita, zetten er hun handtekening onder. Sinds die tijd wordt met voor-zichtig op timisme de wederopbouw ter hand genomen, in afwachting van de verkiezingen die in sep tember gehouden zullen wor den. Lange adem Die wederopbouw wordt een zaak van lange adem. In de hele samenleving zijn de ge volgen van de burgeroorlog zichtbaar. Veel wegen en spoorwegen zijn onbruikbaar geworden. Naar schatting een miljoen Angolezen is naar het FOTO" PERS UNIE buitenland of naar andere de len van het land gevlucht. Ze ker 400.000 van hen worden na het regenseizoen terug ver wacht, terwijl er geen opvang voor hen is. Door de talloze landmijnen zijn vele mensen gehandicapt geraakt. De nationale munt, de Nieuwe Kwanza, is zo weinig waard dat er een zeer levendige zwarte markt bestaat, waar alles vele malen duurder is. In het nieu we Angolese leger is slechts plaats voor 50.000 militairen, waardoor zo'n 150.000 strijders en soldaten hun heil elders moeten gaan zoeken. Naar schatting 50.000 kinderen zijn wees geworden of hun ouders kwijt geraakt. De kindersterfte is hoog: van elke 1000 babies sterven er tussen de 135 en 200. De gemiddelde levensver wachting is 43 jaar. In het zui den van land lijdt de bevolking bovendien onder de gevolgen van droogte. Hoewel Angola een bijzonder vruchtbaar land is, moet er voedsel gemporteerd worden. Sinds 1988 is regelmatig voed selhulp nodig geweest. En dat terwijl het land vóór 1975 in zijn eigen voedselproduktie kon voorzien. Alleen de export van olie functioneert nog rede lijk. De regering wil echter zo snel mogelijk van afhankelijk heid van deze monocultuur af. Ze werkt bovendien toe naar een vrije-markteconomie, maar de huidige periode van reorganisatie is er een van ver warring. Het land heeft te wei nig goed opgeleide mensen en het bestaande kader heeft zich het marktgericht denken nog niet eigen gemaakt. Gewone man Al deze dingen drukken zwaar op de bevolking van Angola. Het leven van de gewone man staat in het teken van maar één ding: genoeg geld verdie nen om vandaag te kunnen le ven. Aan andere zaken, zoals onderwijs of gezondheidszorg, komt men niet toe. Dr. Saul vraagt zich af of een Westerling zich daar wel een voorstelling van kan maken. Enkele voorbeelden onderstre pen de juistheid van die op merking. „Gemiddeld ver dient een Angolees 15.000 Kwanza (20 gulden) per maand. Dat bedrag heb je no dig om een gezin van tien per sonen één dag te voeden. Dus hoe kun je overleven? Daarom zie je dat mensen op grote schaal bezig zijn dingen te ko pen om ze tegen hogere prijzen te vérkopen. Iemand die een kip heeft, geeft de eieren niet aan zijn kinderen, ook al zijn ze voedzaam. Hij verkoopt ze en van het geld koopt hij mais en cassave. Dat geeft hij zijn kinderen te eten, maar het is lang zo voedzaam niet". Dr. Saul vervolgt: „De ver pleegsters in ons ziekenhuis komen elke dag een paar uur te laat. In de vroege ochtend zijn ze eerst naar de bakker ge weest. Ze kopen er brood en verkopen dat weer voor een hogere prijs. Vervolgens wer ken ze een uur of vier, vijf in het ziekenhuis. Daarna gaan ze naar huis, om iets maken dat ze weer kunnen verkopen. Van dat geld moeten ze die dag leven. Het ziekenhuis heeft hen namelijk al enkele maan den niet meer uitbetaald. En zelfs wat ze zouden krijgen, zou niet genoeg zijn voor hun levensonderhoud". Voor christenen brengt deze si tuatie zijn eigen problemen met zich mee. „Is je eerlijk wilt zijn en niet boven de echte prijs wilt verkopen, moetje lij den. Christenen lijden dan ook veel". Verzoening Afgelopen herfst bracht TEAR Fund-directeur mr. J.N. Bo- gaards een bezoek aan Angola. Hij kwam er al snel achter dat de Angolese Evangelische Alli antie met zeer weinig midde len moet opereren. Toch wil deze organisatie, waarbij tien evangelische kerken aangeslo ten zijn, doorgaan met hulp verlening. De komst van het echtpaar Verbeek moet enige verlichting brengen in de zwa re taken die op de schouders van de Angolese kerkleiders rusten. „We hebben als kerken nu een belangrijke taak om te predi ken over verzoening, vrede en vergeving. Zonder dat kunnen we niet verder. En we hebben het allemaal nodig, want ieder een heeft onder deze oorlog ge leden", meent dr. Saul. „Het is soms heel moeilijk. Je kunt bijvoorbeeld opeens oog in oog Algerije wacht hete zomer j; De 'hete zomer' in Algerije werd vorig jaar afgesloten met koude winter door de aanstelling van Mohammed Boud als leider van de nieuwe staatsraad. De 'hete zomer' van jaar zou kunnen beginnen met de moord op dezelfde Boud i gistermiddag in de stad Annaba. Wie de moordenaars zijn nog onbekend, maar men zal ze zeker zoeken in kringen v1 de verboden en opgeheven fundamentalistische partij 'Frt Islamique du Salut' (FIS). VORIG jaar probeerde het FIS, dat de verkiezingsoverws ning aan zijn neus zag voorbijgaan, de macht toch te vero\ ren via de beproefde Khomeini-methode. De Algerijnse l volking bleek echter niet bereid massaal de straat op te ga en desnoods te vechten voor de installatie van een revolut nair islamistisch bewind. De apathie van de bevolking gaf de militairen de kans cl het FIS langzaam dood te knijpen. De twee belangrijkste 1 ders, Abassi Madani en Ali Benhadj, werden opgesloten verschenen afgelopen zaterdag voor de rechter. Duizend i FIS-aanhangers werden letterlijk de woestijn ingestuurd daar te bekoelen van hun oververhitte godsstaat-ideeën. i In hun nood deden de militairen beroep op een outsider, e balling die meer dan vijfentwintig jaar buiten het land j I leefd had: Mohammed Boudiaf. In zjn voordeel sprak dat een van de vier historische leiders was van het FLN, de 11 vrijdingsbeweging die de onafhankelijkheidsoorlog tegen Fransen voerde, dat hij door zijn ballingschap part noch dt had gehad aan de corruptie van de FLN-baronnen, dat 1 trouw was gebleven aan de revolutionaire principes van 1 FLN. Boudiaf leek dus de geknipte man om de revolutiona idealen van de beginjaren weer van stal te halen. Boudiaf w de het regime redden, niet uit liefde voor de FLN-baronnt wel omdat de opvattingen van de islamitische fundamenl listen over de staat en de maatschappij totaal in tegenspra waren met zijn eigen opvattingen. HET FIS zei dat het de Algerijnse staat niet kon erkenni omdat die staat niet op islamitische principes gebaseerd w:1 Het FIS verklaarde openlijk dat het de Algerijnse FLN-stal zou opheffen en vervangen door een islamitische staat, f1 grondvest op de wil van Allah, zoals die neergeschreven we door de profeet Mohammed in de koran. Het FIS verklaar tenslotte dat gewapende strijd gerechtvaardigd was om door Allah gewilde staat op te richten. BOUDIAF rekende het tot zijn plicht de fundamentalist! de pas af te snijden. Zijn eerste taak bestond er in de func mentalisten het gras voor de voeten weg te maaien door zorgen voor een economische heropleving en door het part en staatsapparaat te zuiveren van corrupte elementen. I tweede taak was de verkapte militaire staatsgreep en het i gime dat hij belichaamde een democratische legitimiteit geven. In het ene noch in het andere is Boudiaf geslaagd. 1 beloofde economische heropleving is uitgebleven. De wer loosheid is even hoog als voorheen. De geldontwaardii stijgt met de dag. En de machtige bonzen van het FLN-rej me lopen nog ongestraft rond. Boudiaf pakte daarentegf wel de islamitische fundamentalisten hard aan. De FIS we buiten de wet gesteld en opgeheven. De democratische grondwettelijke legitimiteit laat nog steeds op zich wachten BOUDIAF heeft echter nauwelijks de tijd gekregen om zi programma uit te voeren. Een moordenaarshand maakte gi teren een einde aan zijn leven. De vraag is nu <?f er nog iets z terechtkomen van zijn programma. Gevreesd mag wordt dat de militairen die in Algerije de spelregels dicteren, ni harder zullen optreden tegen alle echte of vermeende vija den van de staat. staan met degene die je vader vermoord heeft. Hoe reageer je dan? We moeten elkaar leren res-pecteren". Cruciaal Saul ervaart de huidige perio de als een cruciale tijd. „We moeten de mensen onderwij zen dat ze niet van brood al leen kunnen leven, maar dat ze het Woord van God ook no dig hebben. Dat heeft onze Here Jezus Christus immers zelf gezegd?" Verbeek, een sociale weten schapper, hoopt betrokken te raken bij dat proces. „Aller eerst moet ik proberen aan te sluiten bij de dingen waar de christenen in Angola al mee bezig zijn", licht Verbeek zijn taak toe. Evenals de Angolese Raad van Kerken (CAIE), waarbij der tien kerken zijn aangesloten, is de Angelose Evangelische Alliantie gevraagd zitting te nemen in een adviescommis sie van de overheid. „Dat is een grote verandering", vertelt dr. Saul. „Christenen hebben veel geleden onder het marxis tische regime. Sommigen be landden in de gevangenis en we mochten alleen binnen onze kerk-gebouwen actief zijn. Openluchtdiensten waren verboden. Op den duur moch ten alleen erkende kerken open blijven. Ook waren we als gevolg van een ingewikkeld paspoortsysteem niet in staat naar andere districten te rei zen. We mochten alleen maar een maal per jaar op vakantie, maar niet naar kerkelijke ver gaderingen". De wederopbouw van Angola wordt voor de tien miljoen in woners van het land een zaak van lange adem, daarvan is dr. Saul overtuigd. £eidóc (Soma/nt Uitgave: Westerpers bv. (maakt deel uit v; Kantoor redactie: Apothekersdijk 34. Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L van Koot Leiden en omi F. Buurman, K M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs Chr. van der Hoff, A. v Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator). B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Diekstra, L. Henny, j Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. België. De algemene verslaggevers v M. van de Ven en P Vogels. De parle Hofland. P. t dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers, r, jn .j |_|0ut van Wees het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, ndenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh botje (Tunis), A Courant (Athene). R. Hasselerharm drs. A Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Koninck Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W. Voordouvj drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G. van Wijland d), F. Wijnands (Bonn). J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- eri publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs 'M. de Cocq. i. t/m vr. van 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op mt 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand j per kwartaal j per jaar Bij betaling per acceptgirokaart- per maand j per kwartaal n 18 00 tot 19.00 u Het abonnementsgeld dient v it te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het doof geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2