Fluisterboten bezetten idyllisch Giethoorn CcidócSoivicMvt lfc 25+^1 Van Dappere Dodo tot breedbeeld-tv Bij Plons is spelen ook leren I Vakantie DINSDAG 30 JUNI 1992 Idyllisch wonen in Giethoorn, maar er komen wel honderdduizenden toeristen langs. Na enkele uren zouden we het wel hebben gezien, was de gedachte bij binnenkomst. We waren van plan de voeten droog te houden en dat scheelde meteen al meer dan de helft. Maar pas tegen de avond streken we vermoeid neer op een terrasje. Giethoorn, daar raak je niet uitgekeken, daar heb je wel een paar dagen voor nodig. door AndreHorungs „De enige manier om Giethoorn goed te zien, is per punter", meldt de Toeristische Atlas van Nederland van de ANWB. „Bij de vaart door het dorp, langs de aardige boerderijen en het mooie geboomte, gaat men onder talloze pittoreske hoge brug getjes door". Maar het uitzicht tij dens een wandeling over het Bin nenpad, langs boerderijen en ge boomte en over de bruggetjes heen, is net zo goed de moeite waard. Al thans in het voorseizoen, wanneer het nog niet zo druk is. Volgens het. VW ontvangt Giethoorn per jaar 800.000 a 900.000 bezoekers. Op hoogtijdagen zouden het er volgens sommige dorpsbewoners wel 30.000 kunnen zijn.... Gepunterd wordt er nauwelijks me?r in Giethoorn; hooguit door va kantiegangers. De tijd van 'Fanfa re', de film uit 1958 waarin twee con currerende muziekkorpsen elkaar het leven zuur maken om uiteinde lijk in goede harmonie één nummer tje te blazen, is nostalgie geworden. Maar onveranderd is nog steeds een belangrijk deel van het dorp uitslui tend over water bereikbaar. Daarom reppen zich nu motorbootjes over Dorpsgracht, Cornelisgracht en Bo venwijde, volgeladen met eerste le vensbehoeften voor het 2500 inwo ners tellende dorp: levensmiddelen, strobalen en toeristen. Afhankelijk van de snelheid achter volgd door kleine of grote golven. Maar de tijd schrijdt voort. Volgend jaar zijn er alleen nog maar 'fluister boten' toegestaan, aangedreven door elektromotoren. Geytenhoren Giethoorn zou volgens de overleve ring rond 1230 zijn gesticht door vluchtelingen uit gebieden rond de Middellandse Zee. Sommige bron nen spreken zelfs van flagellanten, 'zelfgeselaars', die in de 13e en 14e eeuw door Europa trokken en zich zelf pijnigden als boete voor alle kwaad waardoor de wereld werd be zocht. Ze troffen er massa's horens aan van wilde geiten, die tijdens de Allerhei ligenvloed van 1170 waren verdron ken. Daaraan dankt het dorp zijn naam: 'Geytenhoren'. „Zeilen, surfen, zwemmen, roeien, wandelen, fietsen, natuurschoon, oude stadjes, musea, kortom...", zo beveelt de gemeente Brederwiede zichzelf bij de toeristen aan. Eeu wenoude veenarbeid heeft er zijn sporen nagelaten. De werkers haal den veen uit de bodem en lieten de plakken drogen tot turf. Door de vervening ontstonden plas sen en meren. Sloten werden gegra ven voor het vervoer. Het resultaat is een wirwar van grote en kleine wa terwegen. Evert van Benthem uit St. Jansklooster leerde er schaatsen. Sommige dorpjes, zoals Jonen, zijn nog steeds uitsluitend per boot te be reiken. Andere, als Dwarsgracht, be schikken sinds kort over een (dood lopende) weg. De naam van het ge hucht Muggenbeet zal wel niet aan de fantasie ontsproten zijn en het is onverstandig de auto te parkeren op drassige weiden naast de (betaalde) parkeerterreinen Alles wordt, noodzakelijkerwijs, in Giethoorn per boot vervoerd. Dat vereist, zoals in dit geval, enige stuurmanskunst. De watersport is op afstand de be langrijkste vorm van vrijetijdsbeste ding. Punters, roei-, motor-, fluister- rondvaart- en (buiten het centrum zeilboten zijn overal te huur; een uit spanning aan de Bovenwijde is zelfs uitsluitend over water bereikbaar. Een reeks van activiteiten gon delvaarten, punterzeilwedstrijden en (op 22 en 23 augustus) een 'drijf- in' bluesfestival zijn op en rond het water georganiseerd. Zeekaarten Maar ook aan land is een gevarieerd aanbod aan onverwachte beziens waardigheden. Op de museumboer derij 't Olde Maat Uus uit 1826 na, waar huisraad en gebruiksvoorwer pen een beeld geven van 100 jaar Gieters leven, zijn het vooral elders uit de hand gelopen hobby's die in Giethoorn een plaats hebben gevon den. De verkoop van al dan niet aan verwante souvenirs is er het hoofd middel van bestaan. „Hier komen tenminste nog weieens mensen langs", zegt oud-duiker Pieter Hen driks met gevoel voor understate ment. Zijn museum 'In den Coop'ren Duik- helm' bestaat twee jaar. Er zijn dui kersattributen en oude zeekaarten te zien, er draaien continue video films over het leven onder water en er is zelfs de mogelijkheid voor een duik in een origineel pak van 120 kilo met een koperen helm uit 1891 in een speciale tank. Eén van de oudste attracties is het mineralogisch museum 'De Oude Aarde', met een permanente exposi tie van mineralen, edel- en «ierste- nen, en terrariums met 1 leguanen, kaaimannen, chinchilla's en tropische vogels. Iedere bezoeker van 'De Speelman' krijgt een rond leiding met uitleg over de vele origi nele instrumenten van straatmuzi kanten die er te zien zijn. In de schelpengalerij 'Gloria Maris' is een stemmige tentoonstelling van schelpen en koralen te bezichtigen en een zee-aquarium met tropische vissen. Pottenbakkerij Rhoda vervaardigt oud-Hollands aardewerk en kunst objecten en geeft regelmatig hand- draaidemonstraties. Even buiten het dorp, richting Dwarsgracht, is 'Histo-Mobil' te vinden, een mu seum met antieke auto's en andere vervoermiddelen zoals landbouw werktuigen, koetsen en rijwielen. In Dwarsgracht zelf toont een zuivel- boerderij hoe de ambachtelijke be reiding van zuivelprodukten in zijn werk gaat. Giethoorn is een onderdeel van het natuurmonument 'De Wieden', met een ongekende rijkdom aan water en moerasplanten en vele soorten watervogels. Meer informatie over de natuur van moerassen en meren is te krijgen in het bezoekerscen trum in St. Jansklooster. Het cen trum organiseert tevens excursies per boot langs een eendekooi-; aal scholvers- en hooi- en rietlandroute. VW-kantoor, Beulakerweg a/b ark, tel. 05216 - 1248 en 2111, dage lijks van 9 tot 12 en van 13 tot 18 uur. 'Pottenbakkerij Rhoda, Binnen pad 41, tel. 05216 - 2040, open van 10 tot 18 uur, toegang gratis. 'De Oude Aarde', Binnenpad 43, foto net tel 05216 - 1313, open van 10 tot l| uur, entree 3,50, van 4 tot en m» 12 jaar 1,75. Museumboerderij 't Olde Ma^ Uus', Binnenpad 52, tel. 05216j 2244, open van 10 tot 17 uur, entr^ incl. rondleiding 3, kinderen 1. j 'In den Coop'ren Duikhelm', Birl nenpad 62, tel 05216-2211, opefe van 10 tot 18 uur, toegang gratis, a Schelpengalerie 'Gloria Mari$ Binnenpad 115, tel. 05216 - 1585j open van 10 tot 18 uur, toegang gr$ 'De 'Speelman', Binnenpad 123c tel. 05216 - 1776, open van 10 tot lt uur, entree 3, voor kinderen t 65+2,50. 'Histo-Mobil', Cornelisgracht 4Ï( tel 05216 - 1498, open van 10 tot ll uur, s maandags vanaf 13 uur, en tree 5, van 4 tot en met 12 jaar 2|i Veel mensen zouden zonder televisie niet meer kunnen leven. Toch werden de eerste beelden pas begin jaren twintig getoond. En nu gaan we op weg naar breedbeeld-televisie. Een leerzaam tochtje door het Omroepmuseum. Studio's zijn er niet te vinden en be kende mensen als Ron Brandsteder en Jos Brink zal je er ook niet in le vende lijve tegenkomen. Maar ver der heeft het Omroepmuseum vrij wel alles op omroepgebied, van Nip- kowschijf tot CD-video, van de eer ste radio met lampen tot stereo-ra dio. Ook het pand waarin het museum is gevestigd, heeft alles te maken met de omroephistorie. Eerst was vond de Radionieuwsdienst van het ANP er een onderkomen en later nam de hoorspelkern haar intrek in het pand achter de AVRO-studio's. On danks dat het museum met ruimte gebrek te kampen heeft, geeft het toch een vrij compleet overzicht van de historie van radio en televisie. foto k. Smid In het Omroepmuseum in Hilversum zijn onder meer allerlei oude radio's in fraaie kasten te zien. In het radio-gedeelte van het mu seum (op de tweede en derde verdie ping) verloochent men de vorige 'be woners' van het museum niet. Naast de historie van de radio en de omroe pen, die met foto's en apparatuur wordt getoond, is er onder meer een hoorspeldeur en een windmachine te zien. Deze 'apparaten' werden vroeger in de hoorspelstudio van de VARA gebruikt voor effecten bij de hoorspelen. Bij de hoorspeldeur is het ook mogelijk fragmenten te be luisteren van beroemde hoorspelen, zoals Paul Vlaanderen en de familie Doorsnee. Op de bovenste verdieping van het museum is een radiowinkeltje anno 1935 ingericht, waar een schat aan materiaal uit de begintijd van de ra dio staat. Zo staan er radio's uit on der meer 1929 en 1933 en kan er een werkplaats van een radiowinkel uit die tijd bekeken worden. Nipkowschijf ka de radio deed de televisie zijn in trede en wie de Nipkowschijf aan schouwt, zal zich erover verbazen dat deze schijf, waarin spiraalvor mig gaatjes zijn aangebracht, ooit het begin vormde van wat wij nu te levisie noemen. Toch werden er met deze schijf, waar later de prijs voor het beste TV-programma naar ge noemd is, al in 1923 'uitzendingen' verzorgt. In het museum staat een replica van zo'n schijf, zodat de bezoeker een idee kan krijgen van de techniek van de televisie. Want de techniek mag dan sterk verbeterd zijn; het princi pe van de Nipkowschijf wordt nog steeds gehanteerd. De televisie nam later een grote vlucht; Philips begon in 1935 met experimentele uitzendingen en in het begin van de jaren vijftig kwa men de eerste televisietoestellen op de Nederlandse markt. Helaas al leen voor de 'happy few', want de ap paraten kostten in die tijd zo'n 1.000 gulden; voor veel mensen een ver mogen. Foto's in het museum laten zien dat een handelaar die een tele visie in zijn etalage zette dan ook veel belangstelling trok en dat dege ne die een televisie in huis had, mocht rekenen op veel visite. De eerste televisie (die ook in het museum te zien is) Vormt een groot contrast met de huidige toestellen. Het 'hondehok', zoals dit toestel vanwege zijn vorm werd genoemd, zou dan ook beslist niet meer passen in de huidige tijd. Eén van de grote attracties van het Omroepmuseum is de cameraketen, die tussen 1955 en 1967 dienst heeft gedaan. Kinderen, maar ook oude ren, mogen (na overleg met één van de gastheren of -vrouwen) eens zelf cameraman of -vrouw spelen, terwijl de anderen zichzelf op de monitor kunnen zien. Na de intrede van de televisie veran derden in veel huiskamers de plaats van bank en stoelen, want men moest de buis goed kunnen zien van af de zitplaats. In het museum is een huiskamer anno 1965 ingericht. Vanaf de bank die daar staat, heeft men een uitstekend zicht op de mo nitor waarop onder meer fragmen ten van oude Journaalbeelden te zien zijn. De videoband 'Close-up', die op de tweede verdieping van het museum wordt gedraaid, geeft een kijkje ach ter de schermen bij het maken van een televisieprogramma. 'Close-up' laat onder meer zien hoe decors wor den gemaakt. Daaruit blijkt bij voorbeeld dat een boekenwand er heel echt uit kan zien, maar dat er geen boek aan te pas hoeft te komen. Verder wordt onder meer het werk in de studio en de regiekamer belicht. Wie nog steeds niet begreep waarom er altijd zoveel namen op de aftiteling van een tv-programma staan, zal er na het zien van deze video-band onge twijfeld meer begrip voor hebben. Volwassenen kunnen verder even terug in de tijd gaan met een video waarop fragmenten van kinderpro gramma's uit vroegere jaren staan, zoals Dappere'Dodo, Pipo de Clown, Ja Zuster, Nee zuster en Floris. Het museum is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer tien jaar. Kinderen die gauw zijn uitgekeken kunnen zich vermaken met computerspelle tjes, Kindernet of een speurtocht door het museum. In juli en augustus en in de eerste week van september staat het mu seum overigens in het teken van de televisie van morgen. Er worden dan dagelijks programma's vertoond van de Nederlandse breedbeeld satelliet zender TV Plus. Wie na het zien van de tentoonstel ling een bezoek wil brengen aan een televisiestudio om een programma bij te wonen, kan daarvoor tijdens de zomermaanden terecht bij RTL4 en de VARA. Wel is telefonisch contact tevoren noodzakelijk. Nederlands Omroep Museum, Melkpad 34, Hilversum (achter de AVRO-studio), tel. 035- 773.756. Open: van morgen tot 6 september van maandag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zon dag van 12 tot 17 uur. Na 6 septem ber op woensdag van 10 tot 17 en op zondag van 12 tot 17 uur. Toegang: vrijwillige bijdrage. Inlichtingen over het bijwonen van programma's in de zomeripaanden bij publieksservice RTL 4 (035 - 718.718) en publieksservice VARA (035-711.911). Hout drijft. IJzer zinkt. Simpel. Zelfs een kind weet dat. Niemand verbaast zich er dan ook over dat een houten boot keurig blijft drijven. Maar hoe komt het dan dat ook een ijzeren schip de golven kan berijden? De Griekse bolleboos Archimedes bracht al twee eeuwen vóór Christus het antwoord boven water: „Een li chaam geheel of gedeeltelijk onder gedompeld in een vloeistof, onder vindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof'. Maar leg dat nu maar eens uit aan een kind van pakweg 4 tot 14 jaar. Zelfs menig volwassene begrijpt geen jota van dit schitteren de staaltje uit de trucendoos van Moeder Natuur. In het Maritiem Museum 'Prins Hendrik' in Rotterdam draaien ze voor het uitleggen ingewikkelde pro blemen de hand niet om. Het mu seum heeft er sinds kort zelfs een speciale afdeling voor: Professor Plons. Dit kindermuseum doet aan de hand van 21 opstellingen allerlei nautische vraagstukken glashelder uit de doeken. Neem nu die brein breker van dat ijzeren schip en die opwaartse druk. Kliederend in een waterbak brengen de jeugdige be- zoekertjes de Wet van Archimedes spelenderwijs in praktijk. Ze doen dan met behulp van speelgoedboot jes, schepjes en zand. Hoe meer zand, hoe dieper het boot je in het water komt te liggen. Wordt de lading te zwaar, dan voltrekt zich een miniatuur-scheepsramp. Ook een aquarium waarin een schaalmo del van een duikboot dobbert brengt inzicht. Als de ballasttanks vol zijn ligt de ijzeren boot op de bodem ge parkeerd. Maar zodra met behulp van een handpompje lucht in de doorzichtige tanks wordt gepompt, verheft de onderzeeër zich majes tueus naar de oppervlakte. Met rode konen van opwinding be dienen de kinderen de toestellen die bijvoorbeeld de werking van sluizen of van scheepsschroeven duidelijk maken, of die inzicht geven in zoiets onzichtbaars als magnetisme. Kortom, wie in Plons duikt ontdekt dat spelen ook leren kan zijn. En dat is precies de bedoeling, vertelt Anne- lies Visser, educatief medewerkster en voorlichtster van het Maritiem Museum. „Professor Plons is weten schappelijk, maar niet al te zwaar. Wij zijn hier niet bele rend bezig. Het moet leuk blij ven. Kinderen moeten op een prettige manier experimenteren en ontdekken. Door spelend le ren kunnen ze een hoop kennis opdoen over schepen en scheepvaart". In Professor Plons ontbreken strenge suppoos ten die de bezoe kers voortdurend beloeren en on middellijk uit hun slof schieten zo dra er iemand in de buurt van een voorwerp dreigt te komen. Kinderen (èn hun ouders) worden juist aange moedigd om de handen uit de mou wen te steken. Professor Plons is im mers een doe-museum. Er zijn wel twee 'educators'. Die geven tekst en uitleg. Eén van hen is John Hagen, een archeoloog, die als gewetensbe zwaarde zijn plaatsvervangende dienstplicht in het Maritiem Mu seum vervult. Alleen als kinderen het al te bont maken grijpt hij in. Tij dens ons gesprek degradeert een be- zoekertje een container-hijskraan tot draaimolen. De lading zwiept ge vaarlijk in het rond. De educator snelt op het woeste kraanmachinis- tje af en legt geduldig uit dat er in de Rotterdamse haven nooit zo bruusk met containers wordt omgespron gen. „Er kunnen wel videorecorders in zitten, joh!". Ook voor kleinere kinderen is er in Professor Plons het nodige te bele ven/ Zij kunnen het casco van een scheepje uit losse onderdelen opbou wen, om ten slotte als kapitein ach ter het stuurrad te gaan staan. Ook is er een grote wandpuzzel van een stoomschip. De puzzelaars leren dat zaken en mensen aan boord van een schip anders heten dan op de wal. Een slaapkamer heet hut, de keuken kombuis. Een favoriet onderdeel van de expo sitie is het onbewoonde eilandje, waarop kinderen leren uit welke hoek de wind waait. Krachtige föhns tekening maritiem museum Professor Plons in Rotterdam. maken bovei dien het versch duidelijk tusse windkracht 3 i een fikse storm De absolute to per van Profe sor Plons is scheepsbrug. Een beel scherm toont meest recen weerkaarten, z als het KNMI dagelijks maal voor de televis of voor scheepvaart. Een marifoon radio-ontvange laat de bezo kers meeluisteren naar walstatioi langs de Nieuwe Waterweg en sti tions voor havenverkeer. Op de bru| zijn ook drie computerspellen te sp$ len. Zo kunnen kinderen bijvoor beeld een reusachtig containerschip vanaf zee de haven binnenloodsen Een moeilijke klus, want de kapi tein-in-spé moet rekening houde' met windrichting, stroomsnelheil en het overige scheepvaartverkeer Een jongetje dat met de punt van d tong tussen de tanden door de haver manouvreert, is de wanhoop nabil Hij is duidelijk niet voor zeekapiteil in de wieg gelegd. Met zijn conta nergigant ramt de brokkenpiloq een file olietankers, vaart een reeö boeien omver en loopt vervolgeit spectaculair aan de grond. Gan^ over. Laat hij eerst maar eens leren vare? in een zeilbootje. f Professor Plons is gevestigd op dl tweede verdieping van het Maritieq Museum 'Prins Hendrik', Leuveh^ ven 1, Rotterdam, telefoon Olft 4132680. Openingstijden: Dinsdag tot er met zaterdag 10.00-17.00 uur, zoi$ en feestdagen 11.00-17.00 uur. Toegangsprijzen: tot 16 jaar gratia volwassenen 3,50, pas CJP en 651 1,75. Op woensdag gratis toegangi Openbaar vervoer: Vanaf Rotteé dam CS metro, halte Beurs/Chui chillplein. NS-dagtocht nummer 6^ (een combinatie van Maritiem Mii seum, IMAX-theater en Spido-ha venrondvaart). I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 18