Geldgebrek werpt
schaduw op volgend
Holland Festival
„Als muzikant ben je een lopend staatslot"
KUNST/RTV
Amerikaanse saxofonist
Charles Tyler overleden
Michael Jackson schenkt kinderziekenhuis een ton
£c*dóc6omoiit
DINSDAG 30 JUNI 1992
AMSTERDAM - De be
zuiniging op de omroepor
kesten is een ernstige be
dreiging voor het Holland
Festival. Een produktie
zoals de opera 'Prometeo'
dit jaar is onmogelijk als
de NOS niet langer via het
gratis ter beschikking
stellen van een omroepor
kest kan optreden als co
producent.
De organisatie van het festival
overweegt bovendien toekom
stige edities drie in plaats van
vier weken te laten duren om
dat een festival van vier weken
te begrotelijk lijkt te worden.
Dat zei de directeur van het
Holland Festival Jan van Vlij
men gisteren tijdens een af
sluitende persconferentie over
het festival.
Een van de hoogtepunten vol
gendjaar wordt de opera 'Anti
gone' van Ton de Leeuw onder
regie van André Engel, waar
van de muziek wordt uitge
voerd door het Radio Kameror
kest onder leiding van Rein-
bert de Leeuw. De opera wordt
ten tonele gevoerd in het voor
malige zuiveringsgebouw van
de gasfabriek in Amsterdam.
Ook dit zal een co-produktie
met de NOS zijn. Van de Ame
rikaanse componist Steve
Reich wordt het werk 'The
Cave' uitgevoerd in de Beurs
van Rerlage. Op het gebied van
toneel en theater worden het
Deutsches Theater met 'Ib
sen's Gespenster' en het Picolo
Theater uit Milaan geënga
geerd. Centraal in het dansthe
ater op het komende Holland
Festival staan het werk van de
Belgische choreografe Anna
Teresa de Keersmaeker en een
project in de Stadsschouwburg
van vier jonge choreografen,
uitgevoerd door Het Nationale
Ballet en het Asko-ensemble.
De gemiddelde zaalbezetting
lag dit jaar nagenoeg op het
zelfde niveau als vorig jaar,
zo'n 82 procent. Het aantal bui
tenlandse bezoekers kwam
voor het eerst boven de 5 pro
cent uit. Er zijn meer dan
39.000 kaarten verkocht. Uit
schieters waren de uitvoerin
gen van de opera 'Diensttag
aus Licht', die uitverkocht was
en die van 'Prometeo' die voor
90 procent waren uitverkocht.
TROS-publiek
door Tros zelf
belachelijk
gemaakt
En toen was het ineens echt zomer, ook volgens de
kalender, en gingAad van den Heuvel te water, in
een motorbootje het land door, elke week een
ander traject, en daar wordt ons dan in KRO-tijd
verslag van gedaan. Net zoals de jongens en
meisjes van Veronica verslag doen van hun
campertrip door de Verenigde Staten, alleen laat
Van den Heuvel ook wel eens iets zien van de
omgeving waar hij vaart en zijn die van Veronica
voornamelijk zélf in beeld.
De popidaire Vlaamse presentator Carl
Huybrechts is ook al te water. Hij heeft van de
KRO opdracht gekregen elke woensdag een
avondvullend zomerprogramma te presenteren,
telkens vanaf een ander vaartuig ergens in ons
waterland. De eerste keermas dat de
Amsterdamwaar net Aad ook een bezoekje had
gebracht. Het werd een moeizame avondveel
semi-leuke improvisaties van Carl en veel te veel
lekespel op de achtergrond door verklede
mannetjes die deden alsof de Amsterdam' echt
aan het varen was.
Het ergste van het nieuwe seizoen is, tot nu toe, de
poging van de TROS om de zomerse vrijdagavond
op te fleuren met een zogenaamd amusematief
programma. 'Vrijdag Robinson' heet het. Die titel
lijkt even een lichtelijk onbegrepen verwijzing
naar het beroemde avonturenboek van Daniel
Defoe.
Maar helemaal onbegrepen is het ook weer niet.
Waarde op een onbewoond eiland gestrande
Robinson Crusoe bij Defoe assistentie en
gezelschap kreeg van een zwarte inboorling die hij
naar de dag van de kennismaking 'Vrijdag'
noemde, hebben de blanke TROS-presentatoren
Jaap Jongbloed die ooit van Joosten was en nu
van Crime Time) en Leonie Sazias (die van de
Ojevaarsjo, jawel) zich verzekerd van de
assistentie en het gezelschap van de zwarte
uitboorling (afkomstig uit Suriname) Johnny
Kamperveen (ex-VPRO). Vandaar.
Dit alles geheel tevergeefs. We hebben het een paar
weken aangezien, omdat we weten dat alles
geleerd moet worden, en we alle Hilversumse
bedenksels in eerste instantie met toegeeflijkheid
beschouwen, dat weet u wel. Maar naar 'Vrijdag
Robinson' kijken we maar niet meer, want daar
worden we voornamelijk érg zenuwachtig van.
Niet eens zozeer om het onbegrijpelijke decor, dat
misschien wel op een onbewoond eiland moet
lijken maar dan gezien door een zeer dronken
ontwerper. Als dat zo is, kunnen we ook die
papegaai begrijpen die alsmaar 'live' door de
gasten heen zit te krijsen: dat zal op een
onbewoond eiland ook wel gebeuren. Maar heeft u
ooit een onbewoond eiland gezien met een tribune
vol klappende mensen?, en wat te denken van een
onbewoond eiland waarde gesprekspartners
binnenkomen via imitatie-liftdeuren?
Dit alles kunnen we in onze mildheid nog
verdragen, als de gekozen onderwerpen en de
uitgenodigde praatgasten de moeite waard zijn,
en als de heren en dames presentatoren normaal
doen. In het geval van Jongbloed en Sazias gaat
het nog een beetje met dat laatste (hoewel Leonie
zich eigenlijk, misschien, wellicht, maar beter bij
haar babyprogrammaatje ka n houden).
Maar dan die Kamperveen! Dat tart werkelijk
alle beschrijving. Die teistert zwaaiend met een
handmicrofoon de tribune om daar leuke vragen
te stellen en niet naar de antwoorden te luisteren,
daarbij voortdurend ontzettend om zichzelf
lachend, hij heeft het érg met zichzelf getroffen, en
met deze schnabbel bij de TROS, en dat zullen we
weten ook.
Als een soort 'buitengebeuren is hij bovendien op
pad om Bekende Nederlanders die ergens in de
media iets actueels hebben geroepen waar
'Vrijdag' het niet zo mee eens is ter
verantwoording te roepen. Liefst bij het
slachtoffer thuis, Met Kamperveen in de rol van
de harde verslaggever, met de voet tussen de deur,
maar wel alsmaar in de camera gniffelend en
knipogend.
De arme tegenspeler wordt dan meteen
gemeenzaam met voornaam en je en jij
aangesproken en in gezellig-Surinaamse stijl te
verstaan gegeven dat wat hij gezegd heeft echt
niet kan, hoor, weetje wel, jongen. Als troost is er
dan nog een fles champagne voor de Bekende, de
fles die wij als kijker al steeds in beeld kregen
omdat Johnny die leuk-stiekum op z'n rug hield. O
wat moeten we daarom lachen. Niet, dus.
Ook erg is het wekelijkse bezoek aan camping De
Lucht, waarbij het zeker de bedoeling is van de
programmamakers dat we ontzettende schik
hebben om de vaste kampeerders daar. Nu laten
die zich in hun naïviteit ook wel behoorlijk in het
hemd zetten, maar dat is meer zielig dan leuk. En
de TROS heeft niet doordat hier precies een
doorsnede van het eigen TROS-publiek voor paal
wordt gezet.
EG-Commissie trekt procedure
tegen uitleenrechten in
BRUSSEL - De Europese Commissie ziet af van verdere
juridische stappen tegen Nederland in het dispuut over
de uitleenrechten van buitenlandse auteurs of uitgevers.
Een wijziging van de Welzijnswet, die eind vorig jaar van
kracht werd, biedt volgens de Commissie voldoende ze
kerheid dat er geen discriminatie meer zal plaatsvinden
tussen nationale en buitenlandse schrijvers.
Het geschil ging over de onzekere positie die buitenland
se schrijvers in de oorspronkelijke wet innamen als zij
aanspraak wilde maken op een vergoeding voor het uitle
nen van hun boeken via de openbare bibliotheek. Vol
gens de Commissie bood de wet de mogelijkheid buiten
landse schrijvers of hun uitgevers van die vergoeding uit
te sluiten.
Met de wijziging van de wet is deze discriminerende wer
king van de wet naar de mening van de Commissie weg
genomen en kan de procedure tegen Nederland worden
ingetrokken.
Nationale Taptoe in Breda kent elf opvoeringen
BREDA De zeventiende Na-
tionale Taptoe van 19 tot en
met 29 augustus in Breda
wordt elf keer uitgevoerd. Er
doen drie gerenommeerde mi
litaire muziekgezelschappen
uit het buitenland mee: de
Central Army Band uit
Tsjechoslowakije, de muziek
en militaire dansers van de
Griekse Evzones en het Heer-
es Musik Korps 80 uit het vroe
gere Oostduitse Neubranden-
burg. Dit heeft het bestuur van
de Stichting Nationale Taptoe
Breda gisteren bekendge
maakt.
Nederland levert de Koninklij
ke Militaire Kapel, de Johan
Willem Frisokapel, de kapel
van de Koninklijke Lucht
macht, twee fanfarekorpsen en
vier tamboerkorpsen van
dienstplichtigen en enkele
burgergezelschappen. Tot die
laatste categorie behoort de
Vendelzwaaigroep van het
Heilig Bloedsgilde uit Box
meer.
De taptoe heeft als thema Eu
ropa 1992. Via voorinschrijving
zijn al ruim 20.000 van de be
schikbare 46.000 plaatsen ver
kocht. Door inkrimping van de
Nederlandse muziek met der
tig procent, is het voor de laat
ste keer dat er een bijdrage van
de gezamenlijke tamboerkorp
sen van dienstplichtigen mo
gelijk is.
Het bestuur rekent erop dat de
nationale taptoes van 1993 en
1994 ook in de Chassékazernë
in Breda gegeven kunnen wor
den, ook al neemt de gemeente
dit terrein over. Uit gesprek
ken met burgemeester en wet
houders en de raadscommissie
ruimtelijke ordening is het be
stuur duidelijk geworden dat
Breda de Nationale Taptoe
graag wil behouden. Uit een
enquête is gebleken dat het
publiek vorig jaar niet tevre
den was over het experiment
om in de taptoe elementen van
een theatervoorstelling op te
nemen. Daarom is het pro
gramma traditioneler van op
zet dan in 1991.
Werklozenproject
theater Pandora
DEN HAAG Het Haagse muziek- en
danstheater Pandora heeft een project
ontwikkeld waarin jaarlijks achttien
werkloze dansers ervaring kunnen op
doen op het totale gebied van het
jeugdtheater. Het ministerie van soci
ale zaken was zo enthousiast over dit
project dat het een subsidie van onge
veer drie ton bewerkstelligde uit het
Europees Sociaal Fonds. Het project
werd uitgedacht door de artistieke lei
ding van Pandora, Yvette Olof en Jan
Erik Noske. Dertien van de achttien
dansers zijn jonger dan 25 jaar. De
dansers krijgen met behoud van uit
kering, beroepsgerichte lessen en
kunnen tevens podium-ervaring op
doen.
MARSEILLE - De Ame
rikaanse saxofonist Char
les Tyler, een markante
persoonlijkheid in de we
reld van de free-jazz, is op
51-jarige leeftijd overle
den in een ziekenhuis in
Marseille. Hij was daar en
kele maanden geleden op
genomen op de neurologi
sche afdeling.
De in Cadiz, in de Amerikaan
se staat Kentucky, geboren Ty
ler werd ontdekt door zijn coL
lega en voorman van de free-
jazz Albert Ayler. In 1968
maakte hij een korte overstap
naar de folk-rock en speelde in
de Vulcans. Begin jaren zeven
tig ging Tyler zich in New York
weer bezighouden met de free-
jazz en hij voegde zich bij het
Art Ensemble of Chicago. In
1977 formeerde Tyler het New
Music Orchestra met David
Murray, Dewey Redman en
Chico Freeman. Met de groe
pen van Cecil Taylor en Sun
Ra toerde hij door Europa,
waarna hij zich op dit conti
nent vestigde, eerst in Dene
marken en later, in 1985, in
Frankrijk.
Michael Jackson met een van de patiëntjes in zijn armen tijdens zijn bliksembezoek aan het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam.
FOTO ANP
ROTTERDAM - Popster
Michael Jackson, op dit
moment in Nederland
voor twee optredens, heeft
gistermiddag namens zijn
sponsor 100.000 gulden
geschonken aan het So
phia kinderziekenhuis in
Rotterdam.
Met dit geld wordt in de nieuw
bouw van het ziekenhuis een
speelkamer ingericht die naar
de Amerikaanse popmuzikant
wordt vernoemd. Jackson
bracht een bliksembezoek aan
het ziekenhuis. Rond kwart
over vier arriveerde hij op de
binnenplaats waar een podium
was opgesteld en waar zo'n
honderd patiëntjes op hem za
ten te wachten. Een andere
kindervriend, Hennie Huis
man, had even daarvoor de
kinderen vermaakt.
Het symbolisch overhandigen
van het geld was behalve een
geste van de ster, ook een pro
motiestunt van Jacksons spon
sor. Bijna de helft van de bin
nenplaats van het ziekenhuis
werd bevolkt door journalisten
die onder andere door de spon
sor waren opgetrommeld
Namens Sophia nam voorzit
ter mr. W.A. Tiedeman van de
raad van toezicht het bedrag in
de vorm van een symbolische
chèque in ontvangst van de
zichtbaar verlegen Michael
Jackson. De popster plaatste
vervolgens zijn handtekening
op een plakaat dat in de speel
kamer komt te hangen. Tiede
man was verbaasd over de
schuwheid waarmee de tenge
re Jackson zijn jeugdige pu
bliek tegemoet trad. „Kenne
lijk is dat de andere Jackson",
aldus Tiedeman.
Het Sophia kinderziekenhuis
komt overigens nog drie mil
joen gulden tekort om de
nieuwbouw te kunnen betalen.
In totaal gaat het nieuwe zie
kenhuis ruim 160 miljoen gul
den kosten. Jacksons bezoek
aan het ziekenhuis nam krap
vijf minuten in beslag. Daarna
repte de kindervriend zich
naar diergaarde Blijdorp, niet
ver van het ziekenhuis, waar
hij zowel de leiding als de be
zoekers verraste met zijn Charles Tyler
komst.
Jan van der Meij (Powerplay):
Waterpop met: Powerplay, The Wal
kabouts, The Pilgrims, Into Paradise,
Alabama Kids, Rausch, Daryll-Ann en
Bianca 'Bob' Flystrip. Hofpark. Wa
teringen. Op 15 augustus.
I door
HARRY DE JONG
Het clubje rockmuzikan-
ten dat in Nederland van
muziek kan bestaan, is op
de vingers van één hand
te tellen. Meer dan drie
kwart van alle vaderland
se popgroepen heeft een
keurig baantje naast z'n
muzikantenbestaan of
moet rondkomen van een
uitkering. Wie wel met
zingen en spelen aan de
kost komt, verdient vaak
niet meer dan het mini
mumloon. Uitzonderin
gen als BZN, Golden Ear
ring en Normaal daargela
ten.
Je moe* als Hollandse jongen
dan ook een muzikant in hart
en nieren zijn en met weinig
luxe genoegen nemen, wil je in
het popwereldje overleven. Zo
iemand als Jan van der Meij,
voorman van het rocktrio Po
werplay. De groep bestaat in
middels twaalf jaar, maar in al
die tijd is Jan nooit rijk gewor
den. Het is voor hem nog
steeds een hele klus het hoofd
boven water te houden.
Niettemin weet Jan. van geen
ophouden. „Ik heb in al die ja
ren nooit een beroep op de so
ciale dienst hoeven doen", zegt
hij trots. En dat is in het pop
wereldje iets om je petje voor
af te nemen.
Belangstelling
Powerplay staat op dit moment
weer in het middelpunt van de
belangstelling met het album
'Hypnotized', een klasse-plaat
die muzikaal gezien het mid
den houdt tussen Golden Ear
ring en AC/DC. De single 'Ro-
sie' is regelmatig op de radio te
horen en dat betekent dat het
aardig goed gaat met gitarist
Jan van der Meij, bassist John
ny Dooms en drummer Edwin
Delano. Deze laatste twee mu
zikanten maken overigens nog
niet zo lang deel uit van Power
play. Man van het eerste uur is
Jan van der Meij. Nadat hij in
1-980 de groep oprichtte is Po
werplay een doorgangshuis ge
weest voor goede muzikanten.
„Het vereist wel enige discipli
ne om zo lang van muziek te
kunnen bestaan", aldus Van
der Meij. „Ik bedoel dan met
name het uitgeven van geld.
Maar ik ben nooit de planken
opgegaan met het idee er rijk
van te worden. Hoewel, in dit
vak weetje nooit wat er kan ge
beuren. Als muzikant ben je
een lopend staatslot, want de
kans bestaat altijd dat je op
een dag zo'n grote hit scoort
dat je schatrijk wordt. Dat is
het verschil met een baantje in
het bedrijfsleven: dan weet je
precies hoe het financieel af
loopt".
Powerplay heeft in de loop der
jaren vier langspelers ge
maakt. Jan: „Als je als pop
groep de aandacht op je ge
richt wilt hebben, moet je een
plaat uit hebben. Alleen ie
mand als Herman Brood heeft
dat niet nodig. Die weet met
zijn fratsen steeds weer de
kranten te jialen. Maar gewone
popjongens lukt dat niet. Wij
komen alleen met een nieuwe
ceedee in de krant of op de te-
levisie".
Knokken
„Als je dan een paar jaar niets
hebt opgenomèn, denken de
mensen dat je niet meer be
staat of dat je op bent gehou
den met muziek maken. Hoe
vaak ik niet heb moeten horen:
Powerplay, oh, bestaat die
groep nog? Het is in de neder
pop echt knokken. Je kunt ge
rust zeggen dat het taai is. Een
paar jaar geleden hebben we
een kleine tournee door Cana
da gemaakt, maar daar is het
leven voor een muzikant nog
veel harder. Je hebt daar geen
sociale dienst om op terug te
vallen. Heel veel Nederlandse
popgroepen bouwen hun sta
tus op met de sociale dienst als
ruggesteuntje. Dat wilde mijn
vorige manager ook altijd. Dan
Jan van der
Meij (I): „Het is
in de nederpop
echt knokken".
FOTO: PR
kon hij twee optredens in de
maand regelen voor vijfdui
zend gulden en zouden we de
rest van de tijd onze hand op
kunnen houden. Dat vond hij
beter dan tien keer spelen voor
vijfhonderd gulden in kleine
clubs. Ik vond dat absurd en
heb mijn samenwerking met
hem snel beëindigd. Ik vind
deze verzorgingsstaat hele
maal niet zo ideaal. Het is al
leen maar goed voor je per
soonlijkheid als je af en toe
eens flink moet doorbijten. Je
kunt jezelf toch moeilijk muzi
kant noemen als je liedjes zit
te schrijven en daarna naar de
soos gaat om je geld te halen".
„De prijzen van Nederlandse
popgroepen die in deze tijd
een hit hebben, worden ook te
extreem opgevoerd", vindt
Jan. ,-Als wij tien jaar geleden
in de top 40 stonden, vroegei
we een paar honderd guldel
meer voor een optreden. Maai
als The Scene en Trockena
Kecks nu scoren, vragen z<
maar liefst vijftienduizend
gulden. Ja, hoe is het moge
lijk".