ft
eer concerten en minder
aten op Radio 4
Hans Vonk houdt protestrede
bij concert Holland Festival
K>*.
LcSomaut
KUNST/RTV
15
Kamer wil meer subsidie
voor Architectuurinstituut
erikaanse
Rations
iren nieuwe
,)es af
Oorlogservaring tekende
Jantje's leven voorgoed
'Huis van Wantrouwen'
verdwijnt van televisie
|*ote expositie van
ïagisch realisten
DINSDAG 23 JUNI 1992
rff-uitvoering in Philips-stadion
1 OVEN - In het Philips-stadion in Eindhoven vinden op
4 en zondag 5 juli uitvoeringen plaats van de 'Carmina
van Carl Orff. Daarbij zal volgens de organisatoren vol
lik worden gemaakt van de hedendaagse lichttechniek.
iet wordt geen lichtshow; er is alleen sprake van belich-
de sfeer van de show tot uitdrukking brengt". In totaal
de belichting 950.000 watt worden gebruikt.
•k van Orff zal worden uitgevoerd door het 96-koppige
ich Filharmonisch Orkest uit het Tsjechoslowaakse Oio-
en koor van 550 zangers en drie solisten. Het geheel staat
■iding van dirigent Jan Verborgt. De kosten van het pro-
ragen 8,5 ton, waarvan de helft uit recettes moet komen;
ige deel uit sponsoring. Beide avonden worden er 12.000
uwers verwacht. Begin dit jaar ontstond er een rel rond
e-versies van de 'Carmina Burana'. De weduwe van Carl
!g het via de rechter gedaan dat de house-versies verho
len. Tegen de uitvoering in het Philips-stadion heeft zij
kei bezwaar. Een uitnodiging moest zij wegens vakantie
Volgens de organisatoren is het, als de uitvoeringen een
;ijn, de bedoeling de Carmina Burana ook in Duitsland en
ip te voeren.
DEN HAAG - Een zeer grote meerderheid van de Tweede Ka
mer vindt dat het Nederlands Architectuurinstituut, dat binnen
kort in Rotterdam zijn nieuwe behuizing betrekt, voor meer
overheidssubsidie in aanmerking moet komen dan de toegezeg
de 5 miljoen gulden per jaar. Tijdens een Kamerdebat gisteren
met de ministers D'Ancona (WVC) en Alders (VROM) over het ar
chitectuurbeleid spraken Kamerleden van CDA, PvdA, WD en
D66 zich uit voor verhoging van de subsidie. De Raad voor de
Kunst heeft een subsidie van 6 miljoen gulden geadviseerd. Uit
berekeningen van een accountantsbureau is gebleken dat in
krimping van de activiteiten van het Architectuurinstituut on
ontkoombaar is als de subsidie op 5 miljoen gulden gehandhaafd
blijft. De Kamer vindt dat de extra subsidie moet worden opge
bracht door minister Alders, omdat men algemeen van mening is
dat de financiële bijdrage van VROM aan het architectuurbeleid
aan de magere kant is. Hoewel D'Ancona en Alders werden ge
prezen voor het uitbrengen van de nota 'Ruimte voor architec
tuur' was er wel veel kritiek op de inhoud van de nota.
Minister D'Ancona voorstander van
deltaplan monumentenzorg
DEN HAAG - Minister D'Ancona (cultuur) is voor een deltaplan
monumentenzorg waarop CDA en PvdA gisteren hebben aange
drongen tijdens de behandeling van de Cultuurnota in de Twee
de Kamer. De bewindsvrouw wil de uitkomst van de evaluatie
begin volgend jaar van de gedecentraliseerde monumentenzorg
als basis laten dienen voor zo'n nieuw strategisch plan.
Ze wil zich er verder ook voor inzetten dat geld uit de aardgasba
ten wordt benut voor de monumentenzorg. Monumenten dragen
volgens haar bij aan een gunstig investeringsklimaat. D'Ancona
was een beetje boos dat er voortdurend werd gewezen op de be
zuinigingen op de monumentenzorg sinds 1980. Daar is ze im
mers niet in haar eentje verantwoordelijk voor, zo bleek uit haar
woorden, maar ook de Kamer die het altijd had laten gebeuren.
Verder moet er volgens haar ook eens naar de vele lichtpunten in
de monumentenzorg worden gekeken. Daaronder is een voorge
nomen samenwerking tussen de ministeries van wvc en econo
mische zaken voor wat betreft het cultuurhistorisch toerisme.
Beide departementen zullen met een plan komen waarvan ook
de monumentenzorg zal profiteren.
CRSUM Minder
programma's en
aal daags een con-
)at wordt het ko-
radioseizoen het
ïwde profiel van de
jlandse klassieke
Radio 4. De
jorkesten spelen
ijilangrijke rol in de
ïwing van het sta-
zendercoör-
jor Carole Muizelaar
|oorgenomen bezui-
op de omroepor-
onverantwoord.
heeft thans een markt-
van 3 procent. De zen-
prdt door een relatief
ngroep beluisterd. Pro
la's halen hooguit een
Ojlichtheid van 1 procent,
dte, zo benadrukt Muize-
de zender
niet van andere
a»se stations voor serieu-
hiek. De belangstelling
iladio 4 staat de laatste
zider druk. Luisteraars
steeds vaker af -op
(aar ogen- pretentieloze
van Concert
ijmma's waarin tekst een
-ij rol spelen dan muziek,
sterk verminderd, zo
el omroepen verenigd in
overeenge-
Vooral de Evangeli-
ajnroep moet op dat punt
Hjke offers brengen.
5 fee hooDt de redactie te
gemoet te komen aan de veel
gehoorde klacht dat op Radio 4
te veel wordt gepraat.
De zenderredactie streeft er
verder naar Radio 4 een nieuw
stramien te geven. Registra
ties van concerten en live-uit
zendingen worden het hart
van het station. Het ochtend
concert van elf uur 's och
tends tot een uur 's middags,
het middagconcert van twee
tot vier uur en het avondcon
cert tussen acht uur en half elf
vormen de bakens in de pro
grammering. Alleen de zon
dagavond vormt daarop een
uitzondering.
Programma's die zich op een
bepaald segment van de markt
richten, worden altijd rond de
zelfde tijd geplaatst. Aan de
liefhebber van operette, ama-
teur-muziek of jazz wordt op
die manier een bepaalde conti
nuïteit geboden. De omroepen
zullen ook eikaars programma
op dergelijke terreinen aan
kondigen. Verder krijgt het
hoorspel een vaste plaats op de
klassieke zender.
Onderbrekingen
„Het nieuwe stramien", zo
zegt Muizelaar, „wordt geen
strak keurslijf'. Speelse on
derbrekingen blijven moge
lijk. Muziek die moeilijk in een
hokje te plaatsen valt, thema
programma's of muziekstuk
ken van zeer lange adem blij
ven mogelijk. In ieder geval
zullen de NOS en de VPRO op
maandagmiddag en -avond ge
bruik maken van die vrije pro
grammeermogelijkheid. Nach
telijke uitzendingen op de
klassieke zender zijn voorals
nog niet aan de orde. De on
langs door het NOS-bestuur
aangekondigde heruitzending
van het klassieke nachtpro
gramma van de BRTN lijkt
vanwege de hoge kosten niet
mogelijk. Muizelaar wacht de
ontwikkelingen binnen de Eu
ropese omroeporganisatie
EBU af. Mogelijk biedt de EBU
binnen twee tot driejaar via de
satelliet een nachtprogramma
aan. De kosten daarvan zijn
veel lager. Tot die tijd zou het
draaien van ceedees een nood
oplossing kunnen vormen.
Een beslissing daarover is nog
niet genomen. Van Muizelaar
zou de invulling van het nacht
programma ook aan een com
merciële gegadigde mogen
worden overgelaten.
Vernieuwingen binnen Ra
dio 4 verlopen geleidelijk.
Voor de programmering is de
redactie nu nog vooral afhan
kelijk van de afspraken die in
dividuele omroepen het afge
lopen jaar al hebben gemaakt.
Nog voor het einde van het jaar
wil de zenderredactie de toe
komst van het station nader
uitwerken in een meerjaren-
beleidsplan. Daarin zal ook de
relatie met de omroeporkesten
en de mogelijke rol van omroe
pen bij landelijke en interna
tionale evenementen nader
worden belicht.
Uurbedrag
In dat plan zal het voorstel
worden gedaan om de omroe
pen het beschikbare uurbe
drag, ruim zesduizend gulden,
ook daadwerkelijk aan Radio 4
te laten besteden. Thans zijn
vooral de NOS, AVRO, KRO en
NCRV de grote investeerders
in de klassieke zender. Bij een
dergelijke oplossing zou de
VARA zonder problemen de
VARA-matinee kunnen finan
cieren. De voorgenomen be
zuiniging van tien miljoen gul
den op de omroeporkesten,
waarover het NOS-bestuur de
volgende maand een besluit
zal nemen, moet naar de me
ning van Muizelaar worden af
geblazen. De omroepen doen
veelvuldig een beroep op de or
kesten, zodanig dat de orkes
ten nu al niet aan de vraag vol
doen.
De inkrimping zal volgens
haar een gevaar vormen voor
het voorgenomen profiel. Het
voorstel om omroepen vaker
een beroep te laten doen op de
gewone orkesten biedt geen
soelaas.
De kosten om een concert van
Het Koninklijke Concert
gebouworkest of het Rotter
dams Filharmonisch Orkest
met vooraanstaande solisten
uit te zenden zijn erg hoog.
Ook de suggestie vanuit som
mige omroepkringen de
omroeporkesten meer een spe
cifiek aanvullend repertoire te
laten spelen, wijst zij van de
hand. Volgens haar is het voor
het verkrijgen van een goede
klank noodzakelijk dat de
omroeporkesten ook het stan-
daardrepertoire spelen.
'^iNGELES Verscheide-
afrikaan se sterren, onder
etyan O'Neal, Dick van
4 Tony Danza, Dudley
I Cindy Williams en Sta-
ach, zijn de laan uitge-
I omdat hun nieuwe
niet goed bevonden
p. De pilotafleveringen
Fgeplande series waren
Hmd, maar in alle geval-
isloten de Amerikaanse
de shows te schrap
het komende seizoen.
O'Neal, wiens serie
j Sports' met Farah Faw-
in succes wal, had het-
[gehoopt voor '1775', een
jlie over een doorsnee
in het jaar dat aan
lerikaanse revolutie
;ing. CBS zag er geen
Datzelfde station floot
•legende Dick van Dyke
~ie maakte de luchthar-
ie 'Remedy for Mur-
lie Dick toont als me
idgever bij de politie,
■m van 'Beverly
pjp'-ster Judge Reinhold
korte duur. NBC boor-
;e and Shine' de grond
ging om een komedie,
Reinhold als producer
:n televisie-show voor
de strijd aanbindt
lastig kindsterretje,
lanza kende heel wat
Tony Danza (rechts), hier met Christine Lahti in een scène uit de televisiefilm 'Single Bars, Single Women'
krijgt geen nieuwe serie bij NBC. FOTO: RTL4
succes met 'Who's the Boss?',
de komische serie die door de
VARA wordt uitgezonden,
maar NBC keurde zijn nieuwe
serie 'Getting Over' gewoon af.
Daarin was Tony gastheer en
verteller van waar gebeurde
verhalen over het geweld van
stadsbendes.
Cindy Williams van 'Laverne
Shirley' plande op haar
beurt een come-back op televi
sie, maar ABC weigerde 'A
New Day' over een blanke
moeder uit de middenstand,
die een gekleurde man uitno
digt om bij haar gezin in te
trekken.
Dudley Moore waagde ook zijn
kans voor televisie. Hij debu
teerde in een televisie-kome-1
die en speelde een man die zijn
baan verliest, nadat hij betrok
ken is geraakt in een bank
schandaal. Hij heeft schulden,
twee ex-echtgenotes en drie
kinderen om te onderhouden.
Hij besluit iedereen onder één
dak te laten wonen, in een po
ging om op die manier het
hoofd boven water te houden.
CBS keurde de serie af, maar
de mogelijkheid bestaat dat
Nouchka van Brakel maakte vijf gefilmde portretten van
vrouwen. FOTO: SP
die later toch wordt gedraaid.
CBS wees ook 'Our Song' af,
een komedie met George Ha
milton als een rijke bestuurs
man uit San Francisco die een
dochter van acht jaar opvoedt.
Wie ook het scherm niet haalt
is Tom Arnold, wiens 'The Jac
kie Thomas Show' door ABC is
afgewezen. Bij de groep verlie
zers heeft zich ook Stacy Ke-
ach gevoegd. Hij zou een rol
vertolken in 'New Year', een
futuristisch drama. Het was
opnieuw ABC dat er geen heil
in zag.
HILVERSUM - De NOS
zendt vanavond de eerste
van een serie van vijf do
cumentaire-portretten uit,
waarin het leven ge
schetst wordt van vijf
vrouwen. Zij hebben één
thema gemeen; allen zijn
in het verleden op een ont
hutsende manier gecon
fronteerd geraakt met de
'grote' geschiedenis. De
gefilmde porttretten zijn
geregisseerd door de cine-
aste Nouchka van Brakel.
Het levensverhaal dat van
avond wordt uitgezonden gaat
over Jantje Janssen in Putten.
Haar leven is bepaald geweest
door de beruchte razzia tijdens
de Tweede Wereldoorlog,
waarbij de mannelijke bevol
king van het dorp Werd afge
voerd naar concentratiekam
pen. Jantje raakte haar drie
broers kwijt, die de kampen
niet hebben overleefd. Dat oor
logsverleden bleek niet ver
werkt te zijn. Ze trouwde en
kreeg drie zoons en een doch
ter. Haar gezin was bijna een
exacte kopie van dat van haar
jeugd: drie broers en een zus
ter.
Betrekkelijk kort geleden
raakte de Puttense in een die
pe depressie, waarbij de beel
den uit de oorlog in nachtmer
ries boven kwamen. „Ik maak
te het verdriet van mijn moe
der door" zegt ze in de film.
•Dat verdriet had ze als kind
nooit zo sterk ervaren; dat haar
ouders onder het verlies van
'de jongens' leden voelde ze
wel. „Ik probeerde niet lastig
te zijn, maar dat kon niet altijd
en daar voelde ik me schuldig
door".
De film laat Jantje's geschiede
nis beginnen met lokaties in
Putten die in Jantje's herinne
ring gegrift zijn, omdat ze di
rect met de deportatie van haar
drie broers te maken hebben.
De flash-backs naar het verle
den worden vorm gegeven
door oude foto's: de broers, zo
als zij er toen uitzagen. Op so
bere wijze vertelt Jantje wat er
op die dag in Putten gebeurde.
Haar meisjesleven in de oorlog
eindigt met het verslag van de
dag in mei 1945, toen in de her
vormde kerk de namen van de
omgekomen jongens en man
nen bekend werden gemaakt.
Na de oorlog
Vervolgens gaat de film over
naar de episode van na de oor
log, waarin het leven volledig
bezit nam van Jantje Janssen.
Ze trouwde en kreeg drie kin
deren. Tot 1981 leefde ze in
tens gelukkig. Als haar kinde
ren echter de leeftijd bereiken
die haar broers toen hadden,
raakt Jantje volledig uit ba
lans. Er moet een psychiater
aan te pas komen, die niet echt
tot haar genezing bij kan dra
gen. Maar de behandeling van
een psychotherapeute en ver
volgens een creatief therapeu
te trekken haar definitief uit
het dal omhoog. Onder leiding
van de creatief-therapeute
leert de Puttense zich in teke
ningen te uiten. Ze maakt een
'boek van Jantje', waarin de
kijkers tekeningen zien waar
van de symboliek niets aan
duidelijkheid te wensen over
laat. Opmerkelijk is het deel in
de film waarin Jantje, van huis
uit diep gelovig, vertelt dat
haart Godsbeeld en dat van
haar echtgenoot volledig is
veranderd door de depressie
en de verwerking daarvan.
„Wij zien God niet meer zoals
mijn ouders God zagen. Als je
riep, dan was God er. Dat is
niet meer zo, God kan door
duistere machten ook niet al
tijd ingrijpen".
Aan het slot van de film vertelt
Jantje dat ze haar haatgevoe
lens is kwijt geraakt tijdens
een ontmoeting met andere
volwassenen die oorlogserva
ringen moeten verwerken. Er
waren ook kinderen van 'foute'
ouders bij. „Op de laatste
avond hebben we met elkaar
gedanst en een golf van emotie
laaide op". Jantje werkt nu
voor de Stichting Kombi in
Oosterbeek, die deze ontmoe
tingen mogelijk maakt.
Oorlogstuig
en reclame
door rené de COCQ
Zitje rustig naar het STER-blokje te kijkenin
afwachting van het volgende prachtprogramma,
krijg je ineens een opgetogen oproep voorgezet om
vooral naar de open dag van de Koninklijke
Luchtmacht te komen. Even wrijf je in je ogen:
dat moet toch zinsbegoocheling zijn? Nee hoor: het
is écht. De luchtmacht maakt reclame. Niet om
nieuw personeel te werven, maar gewoon voor de
luchtmacht zelf, de luchtmacht als technologisch
produkt, de luchtmacht als toeristische
trekpleister.
Het blijkt ook te hebben gewerkt, zagen we later in
het journaal: er waren maar Heft 125.000 mensen
naar Gilze getrokken om daar een nekverrekking
op te doen teneinde de stuntende glorie van ons
oorlogstuig met eigen ogen te kunnen volgen.
Oorlog als kijkspel, als vertier, zo'n beetje tussen
de gruwelen van Joegoslavië en Moldavië in.
Het enige aardige dat we aan het
journaalverslagje konden ontlenen was het
bedremmelde gehakkel van de geïnterviewde
luchtmachtofficier, geconfronteerd met de
superieure kwaliteit van de Mig: ,ja, eh, dat is
wel zo, die kan wel meer, maar met wat
modificaties kunnen we onze F16 wel wat
verbeteren en dan is die net zo goed".
Hij mag wel opschieten: de F16's vallen als
bakstenen uit de lucht, en tegen de tijebdat de
techneuten klaar zijn met de aanpassingen zijn er
geen exemplaren meer over. Nou ja, dan nemen
we de overtollige Migs maar over van de Russen.
Die kunnen dan met onze defensieguldens
misschien eten kopen; iets waar ze tijdens de
Koude Oorlog geen geld voor over hadden 'omdat
ze zo nodig heel Oost-Europa moesten volzetten
met raketten, atoombommen, granaten,
straaljagers en tanks. Allemaal van extreem hoge
kwaliteit, terwijl ze geen normaal akkertje tarwe
konden kweken.
En straks met ons allen op naar Den Helder, naar
de Vlootdagen, begin juli. Nog een portie
oorlogstuig ter bezichtiging;om ons aan te
verlekkeren: o wat zijn we sterk, o wat zijn we
flink. Wat die rommel allemaal kost, en wat zulke
open dagen kosten, en wat die reclame ervoor
allemaal kost om nog maar te zwijgen van wat
een neergevallen F16 kost), daar hoor je maar
zelden iemand over, en zeker nooit iemand die het
wat dat betreft voor het zeggen heeft. Een
volksvertegenwoordiger, we noemen maar wat.
En als er al eens een kogel vliegt in een gebied
waar een Nederlandse soldaat de vrede moet
afdwingen (mooie eufemistische term is dat; we
hoorden hem vorige week voor het eerst in het
journaal), dan wordt de brave jongen zo snel
mogelijk geëvacueerd, met blauwe helm en al.
Daar moetje de oorlog mee winnen.
Nederland heeft nu wel echt vrede gesloten met
Suriname, hebben we begrepen. Dagenlang was
president Venetiaan, die denkt dat hij ook de baas
van Bouterse is, in zo'n beetje alle nieuws- en
actualiteitenrubrieken te gast. Paul Witteman
formuleerde het zaterdag treffend: Venetiaan had
in zijn weekje Nederland zóveel met Nederlandse
politici gesproken dat hij zich hun rare
onduidelijke omzeilende taalgebruik perfect had
eigen gemaakt.
Niets zeggen met een grote omhaal van woorden,
retoriek zonder inhoud, dwingende zinnen
waarin geen betekenis te ontwaren valt,
Venetiaan had ze allemaal in huis en waar maar
een camera in de buurt was zette hij ze allemaal
in werking.
Opvallendste uitingen: „geld uit Nederland" heet
bij hem „samenwerking", en het door de president
geformuleerde verlangen de complete
Bijlmermeer te verhuizen naar Paramaribo. Nu
wonen er in die Amsterdamse wijk veel mensen
die ooit uit Suriname gekomen zijn, maar het
merendeel van hen is nu Nederlands staatsburger.
Hoe moet datWil Venetiaan een soort deportatie,
op basis van etnische afkomst
En hoe moet het trouwens'met de flats in de
Bijlmer? Ze schijnen al niet zo best meer te zijn, en
een verhuizing overleven ze vast niet. Dat wordt
weereen krottenwijk erbij in Paramaribo.
BRUSSEL Het populaire Belgische televisieprogramma 'Het
Huis van Wantrouwen' dat ook in Nederland is te zien, keert niet
terug op de buis.
Mark Uytterhoeven, een van de twee presentatoren, houdt het
na een seizoen voor gezien. Bij de BRNT-leiding is zijn besluit
ingeslagen als een bom. Uytterhoeven en medepresentator Wou
ter Vandenhaute waren al druk bezig met een nieuwe reeks uit
zendingen die in januari zou beginnen. Uytterhoeven zag het in
eens niet meer zitten, omdat het succes van het afgelopen sei
zoen niet te evenaren zou zijn en „voor minder dan briljant wil
hij het niet meer doen", aldus de BRTN-persdienst. Uytterhoe
ven was de spil van 'Het Huis van Wantrouwen' dat vorig jaar
zeer in de smaak viel bij de Vlamingen en daardoor hoge kijkcij
fers haalde.
nHEM - In het Arnhemse Gemeentemuseum is tot en met
Pigustus een zeer grote overzichtstentoonstelling te zien van
ojgisch realistische schilderkunst.
lire liefhebber zal er ongetwijfeld uren zoek weten te bren-
;nïet magisch realisme, dat zijn bloeitijd beleefde in de jaren
en veertig, wordt gekenmerkt door de overdreven nauw
te weergave van objecten en personen, die zich door de
r(%le belichting en soms ook door de vreemde combinaties in
sfeer bevinden. Het Arnhemse museum bezit
collectie van werken in deze stijl, verworven in
Sï de na-oorlogse jaren, met name onder het directeurschap
^aie zelf magisch realistisch schilderende Johan Mekkink,
drinks 'Stilleven met fluit' uit 1934 was overigens het eerste
'Rlerij dat het museum óóit, lang voor Mekkink in het mu-
aan het bewind kwam, van een levende schilder kocht.
|n 1950 en 1970 werden zeker 50 magisch realistische wer-
e«angekocht. Het ging om stukken van Dick Ket, Wim
Wpmacher, Raoul Hynckes, Charley Toorop, Edgar Fern-
RPyke Koch.en, de bekendste van allen, Carel Willink. Het
Rfemse museum roeide in die twintig jaar eigenlijk een beetje
[m de stroom in. Het (magisch) realisme had, grotendeels ten
immers een bijsmaak gekregen doordat de nazi's het
R*'nogal hadden gewaardeerd. De laatste tien jaar is er nader
^taoek gedaan naar het werk van de magisch realisten en
e.| hierdoor is de belangstelling ervoor gegroeid. Dat was voor
P'huseum de aanleiding om een overzichtstentoonstelling te
Ren. Behalve van de magisch realisten is er ook werk te zien
nlun tijdgenoten.
Concert: Radio Filharmonisch Orkest
en Groot Omroepkoor o.l.v. Hans
Vonk met werken van Stravinsky,
Nono en eerste uitvoering van Viool
concert nr. 3 van Yun, soliste: Vera
Beths, viool. Concertgebouw Am
sterdam, gisteravond. Holland Festi
val.
Soms vindt een dirigent het
noodzakelijk een hartig
woordje te richten tot het aan
wezige pubhek. Hans Vonk
deed dit gisteravond in zijn
hoedanigheid van gastdirigent
bij het Radio Filharmonisch
Orkest tijdens een uitvoering
in het kader van het Holland
Festival in de Grote Zaal van
het Concertgebouw.
Onder een meters lange banier
met daarop de slogan 'NOS
maakt levende muziek dood',
sprak hij een korte protestrede
uit tegen het congé dat een
honderdtal omroep-orkestmu-
sici boven het hoofd hangt.
Deze 'herverdeling van het
kunstenbudget' laat de gelede
ren niet onberoerd. In de con
sternatie van het geheel had
Vonk zelfs zijn Stravinsky-par-
tituur in de dirigentenkamer
laten liggen. Voorafgaande aan
de speech beleefde het Derde
Vioolconcert van Isang Yun
een opdrachtwerk van de
NOS nota bene zijn wereld
première. Onder aanwezigheid
van de 75-jarige componist ex
celleerde violiste Vera Beths in
dit (formeel) ééndelige orkest
werk. Had de modernist Yun
met zijn Eerste Vioolconcert
reeds de toon gezet van een
meer klassiek-romantische
taal; in de onderhavige compo
sitie heeft hij deze stijl besten
digd. Het concert neemt zo'n
dertig minuten in beslag en is
uitermate lyrisch van snit, een
enkele maal afgewisseld met
een meer bezonken, bedacht
zame passage. Het Vioolcon
cert nr. 3 is zeker vakkundig
geconstrueerd, georkestreerd
en ook nog eens oorstrelend
van klank, maar of het reper
toire zal houden? Dit soort van
klankgemiddelden is zo onder
hand een bekend idioom ge
worden en alle scherpe kantjes
zijn successievelijk weggepoli-
toerd, zo lijkt het wel. Mis
schien zijn de solo-cadenzen
nog het meest prikkelend, dat
geldt in ieder geval voor de
laatste. Deze verstilde maar
grillige cadens - door Beths
integraal met demper ge
speeld stond op eenzame
hoogte. De daarop volgende
uitvoering van Stravinsky's
'The Flood', door het Radio Fil
harmonisch Orkest, het Groot
Omroepkoor en vocale solis
ten, werd binnen de marges
van het concertmatige met een
zekere theatraliteit gebracht.
Toch kon dit niet verhoeden
dat de compositorische details
lichtelijk ondergesneeuwd
raakten. Stravinsky toonde
met dit late werk - hij schreef
het omstreeks zijn tachtigste
levensjaar - dat ook het seri-
alistische idioom cantabiliteit
geenszins uit hoeft te sluiten.
De lyrische tenor Thomas
Randle vertolkte een prettig
verleidende 'Lucifer/Satan',
contrasterend tegen de tinte
lende god(en), gezongen door
de bassen Jan Alofs en Harry
van der Kamp. Van Festival
componist Luigi Nono presen
teerde men het nog immer
aangrijpende 'II canto sospe-
so', op teksten van enkele ter
dood veroordeelde strijders te
gen fascistoïde regimes.
De uitvoerendenden leken
evenwel hun aandacht meer te
hebben bij hun eigen, over
drachtelijke doodvonnis, dan
bij die in de partituur vermeld.
Hans Vonk hield eerst een protestrede tegen het dreigende ontslag
van honderd omroep-orkestmusici voordat hij aan zijn dirigeertaak
begon. foto: sp