Elton John zonder toegiften Diplomatenrenbaan moet Kunstboulevard worden Beelden Stedelijk Museum in Nieuwe Kerk Amsterdam xh&Qowuvnt KUNST/RTV 21 Zieke Lionel Hampton niet op North Sea Jazz Rage rond 'Flodder in Amerika' zersterk \ssiek ZATERDAG 20 JUNI 1992 ijzen voor IB design fERDAM - De afdeling design iet NOB is tijdens de internatio- 3esign Competitie van de Broad- Jesigners Association in Seattle, prijzen gevallen. De NOS heeft isteren bekendgemaakt. Voor de r van het NOS programma 'Ach- dijk' kreeg Harry Schreurs een •n Award. Schreurs kreeg ook alveren Award voor de leader ons of the Soul' van de IKON on- egie van Philip Engelen. Zilver r ook voor het ontwerp voor de Design agenda van Geert van m. Van Ooijen won ook een bron- ward voor de leader van 'Schóól- een' van de NOT. In totaal waren |0 inzendingen. DEN HAAG Lionel Hampton zal niet aanwezig zijn op het North Sea Jazz Festival dat over drie weken in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag gehouden wordt. Hij heeft namelijk een lichte hersen bloeding gehad. Dat heeft de organi satie gisteren meegedeeld. Lou Rawls zal de gaten vullen die de ziekte van Hampton in het programma slaat. Hampton zou ook meedoen aan het aan het festival voorafgaande Mid summer Gala, en wordt daar nu ver vangen door de Newport Jazz Festival All Stars. AMSTERDAM - Rond de premiè re van de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Flodder in Amerika' (in de bioscoop vanaf 3 juli) wordt ge probeerd een rage te veroorzaken die lijkt op wat de Amerikaanse Disney-studio's via 'merchandi sing' doen. Voorafgaande aan de bioscooproulatie is er een feeste lijke voorpremière van de film in het pretpark Autotron in Rosma len op 27 juni met een optreden van zangeres Tatjana Simic die een rol speelt in de film, plus een achtervolging met trapauto's en een Flodder-vuurwerk. Diverse firma's zijn inmiddels gereed het Flodder-image van regisseur Dick Maas en producent Laurens Geels van de First Floor Film Factory op een on-nederlandse manier uit te buiten. Er zijn Flodder-draagtas sen, er zijn Flodder-speldjes, en uitgeverij De Vrijbuiter (bekend van de strips FC Knudde en Joop Klepzeiker) komt met een Flod der-strip. Tekenaar is debutant Marcel Bosma die het filmverhaal en de karakters van Dick Maas op de voet volgde en zelfs enkele scè nes mocht tekenen die wél in het originele filmscript stonden, maar niet in 'Flodder in Amerika' zelf terechtkwamen. Zoals een achter volging in de New Yorkse metro. De autoriteiten (de film werd voor vijftig procent in Amerika opgeno men) gaven daarvoor geen toe stemming. Het stripalbum ver schijnt op 9 juli. Chagall-reisbeurs 1992 voor Franse kunstenaar AMSTERDAM - De Chagall-reisbeurs 1992 is toe gekend aan de Fransman Philippe Froment (1963). De beurs bestaat uit een geldbedrag van maximaal 30.000 gulden. Dit heeft het Prins Bernhard Fonds gisteren bekendgemaakt. Froment, die sinds 1984 in Nederland woont, studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij zal de beurs gebruiken voor een vervolgstudie aan de universiteit van Montreal in Canada. De Chagall-reisbeurs voor jonge beeldend kunste naars is in het leven groepen door de Chagall Hol ding. Daarmee kunnen veelbelovende kunstenaars een vervolgopleiding in het buitenland volgen. De beurs wordt jaarlijks ter beschikking gesteld uit de opbrengst van het daartoe in het leven geroepen Chagall Fonds dat wordt beheerd door het Prins Bernhard Fonds. De selectie van de kunstenaar is aok in handen van dit fonds. 'Schandelijke boeken' thema van ECI-prijs VIANEN Het onderwerp van de ECI-prijs van volgend jaar is 'Schandelijke boeken'. Auteurs die in aanmerking willen komen voor de prijzen van 45.000,30.000, 20.000 en 5000 gulden, moeten voor 15 januari 1993 een essay of wetenschappelijke verhandeling over dit thema hebben ingele verd. De jury bestaat uit schrijf ster Monika van Paemel, Neer landicus Hans Gruijters, profes sor ontwikkelingspychologie Kohnstamm, wetenschapsfilo- soof Jaap van Heerden en letter kundige Paul de Wispelaere. bondsactie bij ra'Prometeo' [ERDAM Leden van adio Kamerorkest hebben avond aan het begin van voering van de opera 'Pro voor de eerste keer actie r rd tegen de voorgenomen ligingen op de omroepor- i. De musici vertraagden echtstreekse uitzending ;t concert via Radio 4 van- Beurs van Berlage in Am- ■fem met zes minuten. De is een initiatief van de - enbond FNV en de Ne- ïdse Toonkunstenaars- Volgens een woordvoer- in de Kunstenbond is ge- voor een onderbreking e uitzending om het pu in de zaal en thuis geen e te berokkenen. De ko- e dagen worden de acties ïerpt. Het NOS-bestuur begin juli een besluit een bezuiniging van tien ;n gulden op de omroep- :en. De werkgelegenheid van de 280 musici staat scussie. De bezuiniging uitgevoerd onder druk WVC. Het vrijkomende 'moet door de omroepen :n gebruikt vóór verster- 31 ran drama op tv. Concert Elton John, Eric Clapton en Bonnie Raitt. De Kuip, Rotterdam. Gisteravond. Met alle ogen gericht op zijn nieuwe haardos be gon Elton John gisterena vond aan een concert waarvan hij later in de kleedkamer zou zeggen: 'Er zit een publiek buiten, maar die is niet voor mij gekomen' en hij had ge lijk. De al wat oudere mensenmassa kwam na melijk voor Eric Clapton, die zij met veel liefde om armde. Hierdoor kon de gitarist, die vorig jaar zijn zoontje verloor, subliem soleren, al was zijn show niet echt verrassend. Het dubbelconcert begon met Bonnie Raitt en haar groep, die terwijl de vrijdagse files zich op de Nederlandse snelwegen ophoopten, een optreden ver zorgde dat alle trekjes had van haar succesvolle concert op het Belgische dubbelfestival Tor- hout/Werchter. Lekkere mu ziek dus, zonder echte uit springers. Daarna kwam niet Eric Clapton, maar Elton John het podium oplopen om een wat saai concert af te leveren. Wat de pianist en zanger met Eric Clapton gemeen had was, dat het gebeuren geheel werd gedragen door de muziek. Van enig visueel spektakel was to taal geen sprake tenzij we te rugvallen op Eltons nieuwe haardos, die lustig in de wind heen en weer schudde of zijn nieuwerwetse rode en (later) blauwe bril. Er waren geen pe tjes of hoeden, geen Elton John als Donald Duck oftewel geen verkleedpartijen. De show werd geheel gedragen door de muziek, maar die no tenreeksen konden niet echt vlammen, omdat het publiek niet reageerde en Elton John geen moeite deed de harten van zijn toehoorders te verove- Rocker Muzikaal was er ook weinig mis met zijn show. Zijn verras sende selectie bestond uit (heel) oud en (brand)nieuw werk als 'Mona Lisa' en 'Tiny Dancer', maar ook 'The One'. Achter zijn piano weggedoken, toonde hij zich een ware rocker en zorgde voor een brok in de keel met zijn ballades. Hij opende sterk met 'Don't Let The Sun Go Down On Me', zijn grootste hit en werkte zich in een uur en vijftig minuten door verschillende stemmin gen. Het was genieten op de vierkante centimeter, want het publiek bleef roerloos toekij ken. 'Wil je dansen', vroeg mijn buurvrouw toen hij het sentimentele 'Daniël' inzette, maar heb je wel eens gepro beerd wang aan wang te bewe gen op de trappen van Feye- noords ere-tribune? Daar ko men ongelukken van. Nadruk in de show van Elton John lag bij de ziekte aids en zijn on langs overleden vriend Fred die Mercury. 'Last Song' (over aids), het kippevel bezorgende 'Funeral for a Friend' en het optimistisch klinkende 'Love Lies Bleeding' volgden elkaar in snel tempo op, waarna hij het Queennummer 'The Show Must Go On' zong. Niemand raakte echt ontroerd. En zo be sloot Elton John het te doen zonder toegiften en een show, die veertig minuten korter was dan normaal. Eenmaal in de kleedkamer trok hij de haren uit zijn hoofd. - Lofuitingen Eric Clapton had meer succes, zeg maar rustig dat de gitarist werd overladen met lofuitin gen. Bij een uitgerekte versie van 'Wonderful Tonight', dat maar niet aan sentiment wil in boeten, vormde het publiek niet alleen het bekende koor, maar werden, voor het eerst, ook alle bruikbare aanstekers ontvlamt. Een prachtig ge zicht. Clapton voelde zich al snel op zijn gemak en had, eigenlijk net als Elton John, voor een goede binnenkomer gezorgd: "White Room'. De Engelsman volleerde als de ware meester- gitarist, beheerst aan een spanningsboog werkend, die na het losse 'Pretending' steeds strakker werd aange trokken. Techniek Opvallend was zijn ongelooflij ke techniek met slechts tien vingers. Terwijl een snijdende wind over een door de gitarist verwarmde mensenmassa gleed, speelde percussionist Ray Cooper de clown en baad de Clapton zich in de reggae met 'I Shot The Sheriff. Met zijn lange soli, waarbij zijn vin gers, ondanks de kou, soepel over de snaren gleden zorgde hij voor een regenboog aan stemmingen, zoals een boogie in 'Take A Look At Yourself, waarbij ook pianist Chuck Lea- vell, niet voor een kleintje ver vaard, even lekker mocht mee- swingen. De gitarist, die de dood van zijn zoontje herdacht met een akoestisch gespeelde 'Tears In Heaven' - met een ademloos luisterende volle Kuip (46.000 man) - zorgde ervoor dat, even voor de toegiften, het dak eraf ging met 'Layla'. Niet he lemaal perfect helaas - Clap ton toonde zich daar zangtech- nisch op zijn zwakst - maar nog altijd een briljant num mer. Zo kwam Clapton als win naar uit de bus, als je daar ten minste in muziektermen van kan spreken. Elton John (met zijn nieuwe haardos) ...een beetje saai... FOTO: ANP h Varsi (piano), Noordhollands monisch Orkest onder leiding Vis: Rossini, Ouverture i Sevilla; Chopin, Eerste icert; Brahms, Vierde symfo- i de Leidse Stadsge- aal, gisteravond. CAR VAN DEN WIJNGAARD -Jlaarlemse Noordhollands (armonisch timmert aan eg. Met een eigen perio- dat zich in alle soberheid »kend kan meten met het Steeds niet helemaal op [pootjes terechtgekomen iomRO van het Residen- wkest. En deze zomer met ïorte serie concerten in |em en in Leiden. 'Uzer- JM Philharmonisch' was de en componisten als Wag- leethoven en Schubert Iden het gezicht. Wie zo ijk uitkomt voor een lbare keuze verplicht ilf tot meesterwerk, zelfs zomer. Het laatste con- listeravond, bood genoeg lui ven: klassiek van op- (ouverture - concert - mie), en met drie compo- die voldoende aankno- iunten hebben voor 'erk, ontroering en het van waarlijk muzikaal it. Rossini kwam er een bekaaid van af. Eenza- JJfuvertures blijven altijd :tje wonderlijk, ze roe snel meer vragen.op dan itwoorden. Nu in ieder wel. Het bleef allemaal :etje mat en daardoor on- jlijk. Lucas Vis en zijn or- vancheerden zich ech- lopin. Hier is het orkest iter voor de begeleiding, het NPO kweet zich bij- f fer goed van deze taak. ter nog, het hielp pianiste rah Varsi meer dan eens inder geslaagde passa- lij had duidelijk moeite de melancholie van [iddendeel - die ze bijzon- trof - een passende te- —iger te vinden in de bijna agressieve hoek- Waar ze in de Romance speelde met het ritme, idden in Allegro en Ron- serdere snelle loopjes, of ze op cruciale momenten ink zelfs finaal mis. De van Brahms is na Cho- wereld van verschil - le aan de symfonie bijna, ifzang op het academi ën de muziek die tegelij- jd een zeer intens gevoel fait. In de bescheiden be- ig van het Noordhollands tarmonisch kwam de ^tuur fraai uit. Ondanks ®|e ritmische haperingen joeizame inzetten (vooral hoorns) gaf Vis met zijn ■jft vooral een helder in- in de opbouw van dit in- aad ijzersterke werk. Toch )3jia dit concert de nare bij- ik van de titel 'IJzersterk 3f|armonisch' niet helemaal f daarvoor is meer dan al- een correcte uitvoering AMSTERDAM - „Het was een enorme uitdaging om de beelden uit de collectie van het Stedelijk Museum in de goti sche Nieuwe Kerk te plaatsen. Het was ook zeer moeilijk, om dat de kerk zo'n sterke eigen architectuur kent' Dat zei drs. Rini Dippel, hoofd van de afdeling Schilder- en Beeldhouwkunst van het Ste delijk Museum deze week, tij dens de persbezichtiging van de tentoonstelling 'Het Beeld van de Eeuw. Van Rodin tot Jeff Koons' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Op de tentoon stelling, die tot en met 19 au gustus wordt gehouden, zijn ongeveer negentig beelden uit de eigen collectie van het Ste delijk Museum te zien. Plaat sing van de beelden in de Nieuwe Kerk, was volgens di recteur Wim Beeren van het Stedelijk Museum zeer „span nend", onder meer vanwege het licht in de kerk, dat voort durend verandert. Voor 'Het Beeld van de Eeuw' is de keuze „vanzelfsprekend" bepaald door de schoonheid van de objecten. De meest schitterende staande beelden zijn geselecteerd, aldus Dip pel. Wandbeelden ontbreken op de tentoonstelling. Verder is gekozen voor een opstelling in de historie. Zo begint de rondgang met het beeld van Rodin 'De Sleuteldrager' (1884-86) dat in 1930 door het museum werd aangekocht. Slotstuk van de tentoonstel ling is, zoals de titel van de ex positie al aangeeft, het varken van Jeff Koons 'Ushering in Banality' uit 1988, dat het Ste delijk in 1989 aankocht. Voor Beeren ligt het begin van de collectievorming in de jaren dertig. In de loop van vijftig jaar is een collectie ontstaan, die soms een beetje „onhan dig" is, gezien de omvang van veel werken, zo zei hij. Verzameld is onder meer werk van Zadkine ('het Hert'), Re noir, Degas, De Kooning, Tin- guely en Kiefer. Er is, meent Beeren, een collectie ontstaan die zeker recht doet aan de ont wikkelingen in de beeldhouw kunst. De tentoonstelling in de Nieu we Kerk gaat vergezeld van een tweehonderd pagina's dik ke catalogus 'Het Beeld van de Eeuw', die in de serie collectie- boeken van het Stedelijk Mu seum past. Het boek is niet echt een catalogus van de ten toonstelling, omdat er meer in staat dan in de Nieuwe Kefk is te zien. De Kunst en tentoonstellingshal van de Bondsrepubliek Duitsland. Het Kunstmuseum aan de 'Diplomatenrenbaan' in Bonn. BONN - Bonn is deze week op een en dezelfde dag twee nieu we, ambitieuze en vooral dure musea rijker geworden: het Kunstmuseum Bonn en de Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutsch- land (Kunst en tentoonstel lingshal van de bondrepubliek Duitsland). Eind volgend jaar wordt nog Das Haus der Ge- schichte der Bundesrepublik Deutschland geopend. Alle drie liggen ze naast, of niet meer dan op een steen worp afstand van elkaar aan de grotendeels kaarsrechte ver bindingsweg tussen Bonn-cen trum en Bad Godesberg, Duitslands diplomatendorp. Niet voor niets wordt deze ver keersader de 'Diplomatenren baan' genoemd, maar dat moet volgens de trotse stadsbe stuurders van Bonn verande ren in Kunstboulevard. Want aan de 'Kunstmijl' van Bonn ligt ook nog het gemoedelijke natuurhistorische Museum Alexander Koenig. „Beethoven heeft concurren tie gekregen", zei burgemees ter Daniels van Bonn, daarmee bedoelend dat zijn stad voort aan nog wat meer te bieden heeft dan Beethoven s geboor tehuis alleen; een van de overi gens zeer schaarse beziens waardigheden van de Rijnstad. De concurrentie in het met musea rijk bezaaide Rijn- Ruhrgebied is sinds deze week fors toegenomen, want kunst steden als Keulen en Düssel- dorf kijken met enige onge rustheid naar de nieuwe con current. Kosten noch moeite zijn gespaard voor de culturele injectie van het wat saaie Bonn. Een paar jaar geleden de Berlijnse muur was nog niet gevallen besloten de landelijke en stedelijke over heid om de stad Bonn cultu reel meer gewicht te geven, passend bij de stad als rege ringscentrum. In navolging van zijn vriend Mitterrand ont popte bondskanselier Helmut Kohl zich als een voorvechter voor meer culturele attractivi teit, ongeacht de kosten. En dat hebben de overheden ge weten. De Kunsthalle kostte 128 miljoen mark, maar de eindafrekening zal nog wel een handvol miljoenen hoger worden; het Kunstmuseum is 100 miljoen duur geworden en het geschiedenishuis van de Duitse Bondsrepubliek is goed voor zo'n 116 miljoen mark. Onbehagen Veel geld in een tijd waarin geld voor andere zaken harder nodig is, maar van dat soort vergelij kingsopmerkingen willen de autoriteiten en kunstliefhebbers niets weten. Zo redenerend zou er voor de kunst nooit een pfennig of mark overblijven. Toch roept het trio indrukwekkende kunstpaleizen een licht gevoel van onbehagen op. Ze staan wat verloren in een karakterlo ze omgeving van saaie kan toorgebouwen en midden- standsbedrijven. De buitenge vels vormen een tamelijk ge sloten front, waardoor de be zoeker anderzijds des te ver rassender de enorme ruimte en lichtwerking achter de faca des ervaart. Het onbehagen uit zich ook ih de achteraf-vraag of de gebouwen eigenlijk (nog) wel in Bonn thuishoren. Zou bij voorbeeld de kunst- en ten toonstellingshal vqn de Bonds republiek niet in Berlijn moeten staan?. Dat is echter achteraf praten, want toen in dertijd de eerste steen werd ge legd, was de hereniging nog een droom voor de een en een nachtmerrie voor de ander. De Weense architect Gustav Peichl ontwierp de Kunst- und Ausstellungshalle als een veel zijdig, tevens educatief kunst en wetenschapscentrum waar vooral ook over kunst en we tenschap gepraat kan worden. Op aandringen van de Duitse deelstaten, die concurrentie voor hun eigen musea vrees den, zal de nieuwe kunsthal géén eigen collectie mogen aanleggen. Het gebouw is uit sluitend bestemd voor grote tentoonstellingen, informatie over kunst, en voor congressen en seminars. Zuilen Zestien roestige zuilen aan de straatzijden symboliseren de zestien deelstaten. Op de oor spronkelijke tekeningen, vóór de hereniging gemaakt, ston den er nog maar elf. Driepunti- ge lichtkoepels sieren het dak dat door de architect in een permanente daktuin en ten toonstellingsruimte voor beel dende kunst is ingericht. De komende maanden zijn er vijf exposities. Een overzichtsten toonstelling van eigentijdse kunstenaars die ieder op hun manier het wezen van de schil derkunst hebben beïnvloed; een Pantheon van de fotogra fie in de twintigste eeuw; een expositie van werk van de beeldende kunstenares Niki de Saint Phalle; een overzicht van het werk van architect Peichl en een wetenschappelij ke expositie onder de titel 'Erdsicht. Global Change'; on der auspiciën van de 'Interna tional Space Year 1992'. Wat betreft concept en belich ting is het Bonner Kunstmu seum van de Berlijnse archi tect Axel Schultz - gekozen uit ruim 700 inzendingen van de uitgeschreven ontwerp prijsvraag - minstens zo interessant. Daglicht speelt in dit museum een ongekend grote rol. Belangrijkste deel in de collectie is het werk van Au gust Macke en de Rijnlandse expressionisten. Verder con centreert het museum zich op de Duitse kunst na 1945. Het museum beschikt ook over di verse educatieve ruimten en een belangrijk centrum voor videokunst. Democratie Volgend jaar wordt dan nog het Huis van de Geschiedenis van de Bondsrepubliek vol tooid, naar een idee van Hel mut Kohl. Die wilde de recente geschiedenis van het land in woord en beeld laten brengen. Een museum, dat volgens voorstanders nergens anders dan in Bonn kan staan, de ba kermat van de Duitse politieke wederopbouw en democratie na de Tweede Wereldoorlog. Het gebouw (4.000 vierkante voor de permanente expositie plus nog eens 600 vierkante meter voor wisselende ten toonstellingen) is vijf maal gro ter dan het gelijktijdig in Ber lijn geplande Duits Historisch museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 21