mproyisatietoneel a la carte bij
kampioenschappen Theatersport
unie de Reuver: „Ik moest voor het zingen de klas uit"
jidócSotviant
KUNST/RTV
23
unstenaars boos over
inpassing Kunstenplan
PTT onderscheiden voor gebruik kunst
GRIJSGEDRAAID
"eekbare muziek met live elektronica van Luigi Nono
WOENSDAG 17 JUNI 1992
HAAG - De Federatie van Kunstenaarsverenigingen is
s omdat minister D'Ancona (cultuur) de Tweede Kamer
ft beloofd geld uit de nieuwe pot „ad hoc-subsidies beel-
de kunst" te halen. De minister vult daarmee dan weer het
dat maandag tijdens de behandeling van het Kunstenplan
itond na het afblazen van de bezuiniging van 12,5 procent
le eigen inkomsten van de podiuminstellingen. De federa-
daagt nu steen en been, want het budget voor de beelden
kunst is sinds 1983 toch al met de helft verminderd. De aan-
ing van genoemde pot betekent nog eens een korting van
miljoen gulden, vindt de federatie, ook al is het geld nog
niemand beloofd. De federatie is ook verontwaardigd over
aantasten van het Fonds voor de Podiumkunsten, ook al
elders gaten te vullen. Beide wijzigingen, ogenschijnlijk
gebracht tijdens de dinerpauze tijdens de behandeling
het Kunstenplan, moeten bij de begrotingsbehandeling
den hersteld, vindt de federatie.
Hoofdprijs voor
NOS-pro gramma
TOKYO Tijdens
het Cinema Festival
in Tokyo is het NOS-
programma 'Met het
oog op Rembrandt'
met de hoofdprijs in
de categorie docu
mentaires onder
scheiden. Het pro
gramma van Kees van
Langeraad en George
Hulshof ging in op de
door Rembrandt ge
bruikte techniek en
toegepaste werkwijze.
De documentaire
werd door de NOS in
december vorig jaar
uitgezonden.
SEVTLLA PTT Nederland heeft de Hono
rary Mention van de European Community
Design Prize (ECDP) gekregen. Dit is giste
ren in Sevilla bekendgemaakt. De PIT krijgt
de prijs, die bestaat uit een oorkonde en een
trofee, voor de veelzijdige wijze waarop de
PTT omgaat met kunst en vormgeving.
De'jury vindt dat de PTT wat betreft gebruik
van kunst en vormgeving internationaal een
unieke plaats inneemt in de bedrijfstak. Ze
vindt dat de bedrijfsidentiteit van de PTT tot
de sterkste van Nederland gerekend moet
worden.
De jury prijst de consequente wijze waarop
de PTT de eigen huisstijl doorvoert, de ma
nier waarop produkten worden ontwikkeld
(zoals brievenbussen en telefooncellen) en de
vormgeving van de postzegels. Ook de zorg
vuldige inrichting van de postkantoren, ge
baseerd op een klantvriendelijke benade
ring, wordt genoemd. Het doel van de ECDP
is onder meer de interesse voor industriële
vormgeving te stimuleren, te laten zien hoe
vormgeving als managementinstrument kan
dienen en vormgeving aan te moedigen. De
prijs is in 1985 aanvankelijk ingesteld voor
het midden- en kleinbedrijf. Twee jaar gele
den is de prijs uitgebreid met de Honorary
Mention, die is bedoeld voor personen, insti
tuten, organisaties en concerns die beant
woorden aan de doelstellingen van de prijs.
De Honorary Mention ging in 1990 naar het
Design Museum in Londen. De PTT was dit
jaar samen met de organisatie van de Olym
pische Spelen in Barcelona en de organisatie
van de Expo in Sevilla genomineerd.
Boeddha beeldje
Tropenmuseum
AMSTERDAM - Het Tropenmu
seum in Amsterdam heeft op een
veiling bij Christie's in Amsterdam
een 15de eeuws bronzen beeld van
een in lotus-houding gezeten
Boeddha gekocht. Voor het beeld
je, dat in Thailand in Chen Seng-
stijl werd gemaakt, werd een be
drag van rond de twintig duizend
gulden betaald. Christie's Amster
dam heeft dat gisteren bekendge
maakt. Op de veiling van kunst
voorwerpen uit India, de Hima
laya, Zuidoost Azië en Indonesië,
kocht het museum ook een staan
de bronzen Boeddha-beeldje uit de
17de eeuw, dat eveneens in Thai
land werd vervaardigd.
Financiële problemen
Surinaams Museum
AMSTERDAM Het Surinaams Histo
risch Museum in Amsterdam moet sluiten
als niet op korte termijn een oplossing
wordt gevonden voor de Financiële proble
men van het museum.
H. Berends, voorzitter van het Comité tot
behoud van het Surinaams Historisch Mu
seum, zegt dat het museum een schuld van
70.000 gulden heeft aan leningen en aan
loopkosten. Voor de volledige inrichting
van het in 1990 geopende museum is nog
een bedrag van bijna twee ton nodig. Zater
dag zal Berends de financiële problemen
van het museum onder de aandacht bren
gen van de Surinaamse president Veneti-
aan. Oorzaak van de financiële problemen
is het uitblijven van subsidies van het Rijk
of de gemeente.
Dpen Nederlandse Kampioen-
ppen Theatersport vinden op 19
ljuni plaats in schouwburg Ode-
Zwolle. Vrijdag van 19.30 tot
uur, zaterdag van 12.30 tot
i zaterdagavond van 20.00
LOO uur.
|K LANING
ILLE Het is een
itrijd, het wordt zelfs
genoemd. Maar wie
ivint is volstrekt niet
fcigrijk. Theatersport
1 het fenomeen dat in
jaar behoorlijk opgang
ft gemaakt in Neder-
Zozeer zelfs dat
Igroei dreigt. „Maar
moet meer zijn dan
aardig verjaardags
letje", zegt Jan Aber-
van de Zwolse Thea-
jortvereniging
wfinger aan de voora-
van de Open Neder-
se Kampioenschap
en Zwolle.
Atersport is improvisatie-
il bij uitstek. Nog redelijk
:end en dus bij veel criti
ci nog onbemind. „Wij horen
ook wel verhalen als zouden
we het toneel verkrachten. Het
wordt nog niet als een echte
kunstvorm gezien. En als het
niet verder gaat dan een spel
letje waarmee je op verjaarda
gen aardig scoort, hebben ze
ook wel gelijk. Maar er wordt
steeds meer geprobeerd ver
dieping in het spel te bren
gen", meent Aberson.
„Theatersport in Nederland is
de kinderschoenen zo langza
merhand wel ontgroeid", vindt
Richard Mulder van dezelfde
vereniging. „Er zijn enkele
groepen die zeer professioneel
werken. Er doen beroepsto
neelspelers aan mee en veel
dramadocenten. Ik zit in het
landelijk platform en daarmee
zijn we druk bezig van theater
sport erkend theater te maken.
Ook willen we er een be
schermde titel van maken,
want overal ontstaan groep
jes".
Canada
De derde Open Nederlandse
Kampioenschappen worden
op vrijdag 19 en zaterdag 20
juni gehouden in schouwburg
Odeon te Zwolle. Behalve ne
gen ploegen uit Nederland, ne
men teams uit Denemarken,
Duitsland en België deel.
Theatersport komt oorspron
kelijk uit Canada. Als grond
legger staat dramadocent
Keith Johnstone uit Calgary te
boek. „In Canada bestaat thea
tersport al vijftien jaar. Een
jaar of vijf geleden is het in Eu
ropa doorgedrongen. Begon
nen in Engeland, heeft Neder
land nu waarschijnlijk de
meeste groepen. Denemarken
bij voorbeeld heeft nog maar
één ploeg. Frankrijk kent het
ook, maar daar doen ze het
heel anders. Daar speelt het
zich af in een ring. De scheids
rechter speelt daar een veel
grotere rol", vertelt Aberson.
De Nederlandse theatersport
kent twee scheidsrechters. Ge
kleed in toga proberen zij de
avond in goede banen te lei
den. Verder is er een min of
meer onafhankelijke jury en
speelt het publiek een zeer ac
tieve rol. Met name de deelna
me van het publiek is kenmer
kend voor deze podiumkunst.
Meestal is het een wedstrijd
tussen twee teams. Het ene
team daagt het andere uit.
Daar zijn verschillende spel
vormen voor, zoals het ABC-
spel, 'space-jump', en 'typewri
ter'. Het publiek mag sugges
ties aandragen of mag aange
ven waar de sketch over moet
gaan. Bij de spelers komt het
vervolgens aan op spitsvondig
heid, op razendsnel een karak
ter neerzetten, een plot beden
ken, een monoloog of dialoog
beginnen of reageren op een
tegenspeler. Want de truc is
dat wat er gevraagd wordt on
middellijk op de planken te
brengen.
Spektakel
De waardering komt zowel van
de jury als van het publiek.
Het publiek mag punten ge
ven, maar mag ook zijn afkeu
ring laten blijken door boe-ge
roep of met behulp van tevo
ren uitgedeelde natte sponsen.
De scheidsrechter is er om de
zaak in goede banen te leiden.
„Het publiek is telkens weer
heel spontaan en fanatiek",
heeft Mulder ervaren. „De jury
maakt ook prikkelende opmer
kingen om het publiek te sti
muleren. Dus ook de jury kan
met sponsen belaagd worden".
„Het is spektakel, het spettert
altijd", lacht Aberson. „Het pu
bliek vindt het altijd prachtig.
Achteraf blijkt altijd dat de be
zoekers zich uitstekend ver
maakt hebben, ook als wij den
ken dat we een steekje hebben
laten vallen. Een deel van het
succes is ook dat de meesten
zoiets niet zouden durven. We
hebben al op voorhand krediet
omdat we ons zo bloot durven
geven".'
De Zwolse theatersportgroep
bestaat uit louter amateurs.
Het is voortgekomen uit
straattheater. „Maar er is na
drie jaar wel sprake van ont
wikkeling", vindt Aberson.
„Maar binnen de marges van
ons amateur zijn natuurlijk. Er
zijn grenzen aan wat we kun
nen. Toch proberen we nu dui
delijk meer verdieping in het
spel te brengen".
Bij het kampioenschap moet
er uiteindelijk een winnaar uit
de bus komen. Titelverdediger
is Amsterdam, terwijl België
tijdens het eerste kampioen
schap zegevierde. Maar tijdens
de onderlinge wedstrijden
maakt het niet uit wie er wint.
„Als je me de volgende dag
vraagt of we hebben gewon
nen, weet ik dat meestal niet
eens", illustreert Mulder.
Tijdens het kampioenschap
wordt er meer gewicht toege
kend aan het oordeel van de
jury dan tijdens de onderlinge
wedstrijden. Op vrijdagavond
spelen acht Nederlandse
teams in vier wedstrijden. Za
terdagmiddag spelen de bui
tenlandse teams en de kam
pioen van vorig jaar. De halve
finales en de finale vinden za
terdagavond plaats.
De deelne
mende Nederlandse teams ko
men uit: Zwolle, Enschede,
Amsterdam, Rotterdam,
Schiedam, Zierikzee, Alk
maar, Utrecht en Nijmegen.
ichien hadden ze maar één hit, misschien meer. Maar ooit
den ze in het volle licht van de schijnwerpers, waren ze niet
te branden uit de Arbeidsvitaminen, werden ze grjjsge-
id. Daar is verandering in gekomen. Hoe is het eigenlijk met
Doen ze nog wat en zo nee, wat doen ze dan wél? Dit keer de
Er op: Annie de Reuver, eertijds, lang geleden, heel ijdel
?jr, maar dat heeft maar kort geduurd. In Rotterdam geboren,
'zij uiteindelijk ook weer terechtgekomen is. Vijfenzeventig
Inmiddels en vast van plan het nog een poosje vol te houden,
tal wel lukken. Wie haar bezoekt moet zich afvragen hoe ze
Ig jaar geleden is geweest. De wijzer op de schaal van Beau-
laat heel ver uit.
P KWAK
IRDAM Aan de
geen gouden plaat,
n tekening met een
irriër in diverse stan-
Twee keer had ze
hond. De tekening
ze geërfd van de
:itster van haar fan-
Betty Spaanbroek,
vriendin, vorig jaar
i2-jarige leeftijd aan
:er overleden. Heel
In een andere vrien-
ing ook al zo vroeg.
laatste hond heeft ze
en laten inslapen. En nu
ze zich een kater laten
neren, vreselijk. „Je moet
attennmens zijn, hè?" De
ijd loopt ze nu zenuwach-
et de bak in de weer waar
zijn behoefte in moet
Maar ja, zoals altijd weer
gedaan en toen pas nage-
Veel te impulsief. Neem
ippartement dat ze nu
heeft. Op tekening gekocht,
leek wel aardig. Maar toen ble
ken de kasten naar binnen te
zijn gebouwd. Veel te klein.
„Ik heb geloof ik wel vijf bank
stellen gehad. Steeds te groot".
En die muren... Bordkarton.
„Ik heb veel domme dingen
gedaan, maar dit is het stom
ste".
Anna Maria Clasina is van 19
februari 1917 en aanvankelijk
zag het er niet naar uit dat zij
zangeres zou worden. Dat
vindt zij zich trouwens nog
steeds niet. Zij startte haar car
rière als lady-crooner. „Christi
ne Deutekom, die is zangeres.
Ieder die een microfoon nodig
heeft is vocaliste". Goed, aan
vankelijk zag het er dus niet
enzovoort. Op school mocht ze
namelijk niet meezingen. Haar
stem was te laag. „Ik kon niet
met de piepstemmetjes van de
meisjes meedoen en dan wilde
ik de tweede stem met de jon
gens meezingen. Maar dat
mocht niet van meester Jon
ker". Dus werd zij voor het zin
gen de klas uitgestuurd. Dat
weerhield haar er niet van la
ter onderdeel te worden van
Annie de Reuver: „Ik zeg altijd: met 'Kijk eens naar de Poppetjes van mijn ogen' ga ik het graf in".
FOTO: ENGEL LAMEIJER
een amateurbandje. En toen
was er dat optreden van de
Ramblers dat zij bijwoonde.
Met zo'n orkest te zingen, dat
leek haar geweldig. Jaap van
Veen, trombonist bij haar or
kestje, zei dat tegen Theo
Uden Masman („wij nemen nu
afscheid van u, dames en
heren, maar... wij komen te
rug, vandaag over veertien da
gen, zelfde tijd, zelfde golf
lengte"), en zij mocht waarem-
pel een liedje doen. 'I can't
give you anything but love'
werd het. „Ik zong het in bes.
Dat vond hij wel gek, iemand
die zijn toonsoort wist". En
vervolgens bevond zij zich
plotsklaps in 'Bad' Boekelo,
een week lang. „Van Theo
kreeg ik een tientje. Moet je
maar inlijsten, zei hij, je eerste
geld als platenartiest. Maar dat
heb ik nooit gedaan. Het was
natuurlijk een vermogen voor
Poppetjes
Het voert te ver alles te noe
men dat Annie daarna heeft
ondernomen. Maar het orkest
van Tom Ehrich moet zeker
worden genoemd. En de Sky-
masters waren er, natuurlijk.
Van die tijd is 'Kijk eens naar
de Poppetjes van mijn ogen'.
„Ik zeg altijd: daar ga ik mee
het graf in". Waar ze ook op
trad, steeds moest ze in ieder
geval dat zingen. Terwijl het,
als het om verkoopcijfers gaat,
niet eens het grootste succes
werd. Dat was 'Het Pierement',
55.000 stuks of zoiets. 'Bittere
Tranen', die liep ook wel lek
ker.
In haar Skymasters-tijd was ze
een paar jaar in Venezuela,
met een 'bewijs van goed ge
drag' (moest, in die tijd) op zak.
Ze was getrouwd geraakt en
haar man was daar Philips-di-
recteur. Zij zou vier mannen
verslijten. Van haar hoefde ze
niet zo nodig. „Maar ik raakte
hen niet kwijt, ik moest altijd
weer mee naar het stadhuis".
Dat het met de laatste fout
ging, dat spijt haar nog het
meest. Maar die raakte aan de
drank. „Daar is niet mee te le
ven. En daarna dacht ik: ik heb
het kwartet vol, ik hoef niet
meer". De huwelijken leidden
niet tot kinderen. „Ik wilde ze
wel vreselijk graag hebben".
Maar het ging gezien haar le
ven gewoon niet. „Je moet
daar mee leren leven".
De Reuvertjes waren er nog
wel een tijd, maar dat waren
geen kinderen, maar een or
kestje „ouwe kerels" waarmee
ze her en der voor militairen
optrad. „Die kregen voor de
pauze een film van het Wilhel-
minafonds met allemaal kan-
kerzweren en zo. Dus wat wij
ook deden, het was altijd
goed".
Verder stond zij haar muzikale
leven lang op grote bühnes in
prachtige gewaden en de vol
gende dag ergens op een si
naasappelkistje. In schouw
burgen en op de paardenmark
ten van Roden en Zuidlaren.
„Dan durfde je niemand een
hand te geven, want dan had je
een paard of een koe gekocht".
Overal kunnen staan, overal
kunnen werken, daar ging het
om. Dat heeft zij Ben Cramer
ook altijd voorgehouden. Ben
Cramer? Ja, want er was dat
tweede leven van haar. Als pro
grammaleidster bij een platen
firma. „Nu heet dat artist- en
royalty-manager platenpro-
duktie". Bij Dureco ging ze
van start, waar Johnny Hoes
de hielen gelicht had om met
Telstar te beginnen. Met me
deneming van alle artiesten,
dus Dureco had niets meer en
zij moest driftig op zoek naar
Zangeressen zonder Naam en
Schriebls en Huppertzen. Een
stal, zoals dat heet, net als ren
paarden, opbouwen. Het eerste
liedje waar ze voor tekende
was 'Een Chinees doet veel
meer met vlees van de butlers'.
En toen kwam Ben Cramer. De
Kermisklanten volgden, „de
enige artiesten die me nog
steeds dankbaar zijn". En een
keer kwam er zo'n mager man
netje aanlopen dat 'Bij Lili
Marleen kijk je door haar kan
ten bloesje heen' had bedacht.
Pierre Kartner bleek hij te he
ten. „Ik zei: doe maar een hoge
hoed op en dan noem ik je
Lord Wanhoop". Dat was wel
goed. En die snuffelde op haar
verzoek wat in Brabant rond,
waar hij een meisje in een roze
jurkje vond. Corry Konings.
„Die mensen heb ik allemaal
op mijn geweten". Oscar Har-
ris, nog eentje. Nog steeds doet
ze produkties. Voor CNR ge
werkt en daarna een hele tijd
voor Hoes. Na een paar jaar
Spanje pakte ze de draad weer
op. Dat leverde bij voorbeeld
Manke Nelis op. Haar nieuw
ste, die het nog moet maken:
Klaas Veen.
Ouderen-ceedee
En zelf zingen? „Tot gisteren,
zeg maar". Er moet nog een
duet komen met Cock van der
Palm en verleden jaar leverde
zij haar aandeel aan de ceedee
'Iedereen wil honderd wor
den'. Allemaal mensen van bo
ven de vijftig staan daarop.
Mieke Telkamp, Milly Scott,
Marcel Thielemans („hij en
Eddy Christiani en ik zei de
gek zijn de enigen van voor de
oorlog die er nog over zijn").
„Waanzinnig mooie ceedee.
Het meeste geschreven door
jongens van Het Goede Doel.
Heel mooi opgenomen, heel ei
gentijds". Een soort tegenhan
ger van 'Kinderen voor kinde
ren' zou het worden, 'Ouderen
voor ouderen'. Maar de VARA
hield er na twee uitzendingen
mee op. Heel jammer.
Toen zij 75 werd was er een
groot feest, dat door G. J. Droge
werd bijgewoond. Het was
goed voor zeker tien minuten
Glamourland. „Leuke monta
ge. En zijn humor is zo leuk".
Ook dat zal wel in haar biogra
fie komen te staan. Want daar
aan wordt gewerkt. Ze heeft
een ghostwriter ingehuurd en
ze hoopt dat het werk dit jaar
af komt. „Het wordt een trilo
gie, hoor".
18 t/m 28 juni
MALIEVELD
DEN HAAG
Het grootste Indische festival
ter wereld in zeven grote
tenten (12.000 m:)
Grote tentoonstelling over
de Repatriëring
Dne theaters, t/m wo. o.a.:
Richenel*,Joia*, krontjong, Daniel
Sahuleka*. Blue Diamonds, .Anneke
Gronloh, Indonesische dans*.
Dagelijks dans muziek uit
N'oord-Sulawesi, way ang golek,
literair programma.toeslag f2,S0.
Dpen 12.00-23.00 uur,
vrij. en za. 12 00-24.00 uur.
Toegang f10,-; 65+/CJP/Stud. f6,-,
Kind. (-12 j) f 5,-.
Info: 070-3540944
Lezing Paul Schrader
tijdens Filmdagen
UTRECHT - De Amerikaanse
regisseur en scenarioschrijver
Paul Schrader - bekend van
onder meer 'Taxi Driver' en
'The Last Temptation of
Christ' houdt tijdens de Ne
derlandse Filmdagen de 'Cine
ma Militans Lezing 1992.' Het
filmfestival vindt dit jaar van
24 september tot en met 2 okto
ber in Utrecht plaats. Tijdens
deze 12de editie van de Neder
landse Filmdagen, wordt een
aantal films van Schrader ver
toond, waaronder zijn laatste
film 'Ligt Sleeper'.
I: Nieuw Ensemble o.l.v. An-
hard, m.m.v. Experimentalstu-
Heinrlch-Strobel-Stiftung des
stfunks, Freiburg. Werken van
lono. Solisten: Ananda Goud
ra Kroese (alten), Glancarlo
inl (tuba). Beurs van Berlage,
Gisteravond. Holland
E WENNEKES
in grootmoedig gebaar
medewerker van de Ex-
s[jentalstudio der Hein-
'trobel-Stiftung de voor
stemde bloemen aan de
van Luigi Nono, Nuria
'berg,de dochter van de
inist Arnold Schönberg.
aanwezigheid beleefde
ivond tijdens het Hol-
Festival in de Amster-
Beurs van Berlage
ai gelidi mostri' (Pas op
voor de ijzige monsters) van
festivalcomponist Luigi Nono
zijn Nederlandse première.
Joël Bons van het concerteren
de Nieuw Ensemble nam de
gelegenheid te baat om hier
aan voorafgaand de actualiteit
van deze compositie te bena
drukken. De tekstcollage, ont
leend aan onder anderen Frie-
drich Nietzsche, is een schel-
drede tegen de staat. Om pre
cies te zijn: tegen de monster
lijkheid van de staat. Refere
rend aan het Kunstenplan van
minister D'Ancona (cultuur)
meende hij dat „de eerste uit
voering hiervan niet beter ge
pland had kunnen zijn".
Nono zelf zag zijn 'Guai ai geli
di mostri' als een avontuur „op
de voor Prometheus openlig
gende zee" Deze verkapte ver
wijzing naar zijn magnum
opus 'Prometeo - Tragedia dell'
ascolto' behoudt ook tijdens
het huidige Festival zijn gel
digheid. Vandaag immers gaat
deze 'tragedie van het luiste
ren' in dezelfde Beurs voor Ne
derland in première.
Van de drie stukken die gister
avond door het Nieuw Ensem
ble onder leiding van André
Richard werden gespeeld,
bleek 'Guai' het onbetwiste
hoogtepunt. Deze geprogram
meerde werken uit Nono's
laatste levensfase, waarin hij
weer met jeugdig elan aan het
experimenteren toog, hebben
gemeen dat ze gebruik maken
van live electronica en dat ze
overwegend subtiel en uiterst
ingetogen van klank zijn.
Men moet bovendien een ex
ceptioneel gerijpt componist
zijn om zulke breekbare mu
ziek te kunnen en durven
schrijven: scherpzinnig en
spaarzaam gebruik van het to-
nenmateriaal, veel stiltes, en
veel elektronica. Alleen al voor
de geavanceerde techniek ble
ken maar liefst vier mannen
en muurtje apparatuur nodig
te zijn.
Deze elektronica camoufleert
niets maar voegt daarentegen
vele dimensies toe, breekt de
compositie in al haar broos
heid open. Dan weer golvend
en kabbelend als de zee aan
het strand; dan weer schril,
hard, of de alt-stemmen defor
merend tot een in kwintparal
lellen zingend mannenkoor in
een kathedraal van geluid,
ervreemdend werkt het bijwij
len wel. Niet alleen bij 'Guai',
maar zeker ook bij 'Post-Prae-
Ludium nr. 1 (Donau)' voor
tuba en live elektronica. Het
blijft merkwaardig wanneer je
een tuba aangeblazen ziet wor
den (door Giancarlo Schiaffini)
terwijl er met regelmaat ande
re, elektronisch vervormde
klanken tot je komen. Deze
modernistische antipode van
de 'Schone blaue Donau' kent
een volume explosie op de gul
den snede: een forte fortissimo
tegen een hoge bourdon.
Voor de rest wordt een ingeto
gen onderwaterwereld tot klin
ken gebracht. Van 'Ommagio a
György Kurtag' leken twintig
minuten muziek spoorloos.
Van de aangekondigde 35 mi
nuten klonken er slechts 15!
De alt zingt en spreekt in deze
ode aan Nono's collega-compo
nist de klanken van Kurtags
naam, wederom gedeformeerd
door de elektronica.
Ditmaal begeleid door een re
gulair boventonen spelende
fluit, een klarinet en een bas
tuba. De tekst mag dan weinig
literair zijn; een lust voor het
oor is het zeker. En Nuria leek
het daar roerend mee eens.
Een bezoeker
kijkt naar de
video
installatie 'Art
Heidelberg'
van de
Koreaanse
kunstenaar
Man June Paik,
die staat
opgesteld op