70.000 bezoekers verwacht op Duitse Katholiekendag Vaticaan ziet niets in 'kerk van onderop' T CcidócSoivuMit GEESTELIJK LEVEN OPINIE Duitse kerk holt hard achteruit Soetendorp kan rol van christenen niet waarderen in gesprek met moslims Behoudende gereformeerden moeten meer samenwerken COMMENTAAR De snelheid waarmee minister D'Ancona gisteren bij de be handeling van het Kunstenplan akkoord ging met wijzj gingsvoorstellen van CDA en PvdA verbaasde niet alleen d oppositie. Maandenlange discussies over verhoging van d eigen inkomsten van kunstinstellingen en over de bezuin gingen van de toneel- en orkestvoorzieningen in het noordei werden in luttele uren beslecht met het deels schrappen va die voorstellen. Waar de Raad voor de Kunst zich uitputten heeft gebogen over alle voor- en nadelen van verminderin danwel verhoging van de subsidies, daar besloot ministt D'Ancona de coalitie tevreden te houden en zonder morrei aan haar miljoenen kostende wensen te voldoen. De behandeling van het Kunstenplan laat ook om een ande re reden een enigszins bittere smaak achter. Het handjekla van de minister met de coalitiepartners, waarvoor de basis buiten de Kamer gelegd moet zijn, geeft een onthutsen beeld van de werking van onze parlementaire democratie. D minister verdedigde haar snelle ommezwaai met het excui dat zij overtuigd was geraakt door de argumenten. Maar va een uitwisseling van argumenten was in feite nauwelijk sprake geweest. Minister D'Ancona heeft al de naam erg sm overstag te gaan, zo gauw CDA en PvdA zich enigszins opbli zen. Dat is niet alleen slecht voor haar eigen geloofwaardif heid, maar schaadt ook het vertrouwen in de regering en d werking van het parlement. En dat laatste is vele malen erg< dan een geschonden Kunstenplan. Een van de belangrijkste onderwerpen van gesprek op d vandaag begonnen top van de presidenten Bush en Jeltsin de inkrimping van het wederzijdse kernarsenaal. Ondank het einde van de Koude Oorlog verloopt de discussie tusse de Verenigde Saten en Rusland over de verdere afbouw va het kernwapenarsenaal vrij stroef. Hoewel Washington e Moskou de plechtige verzekering hebben gegeven dat zij e kaar niet langer als vijanden beschouwen, blijft een zeki wantrouwen bestaan. Jeltsin zal niet zo maar een akkooi sluiten om de Amerikanen ter wille te zijn. Ook aan Amei kaanse zijde koestert men een aantal bijgedachten. Ruslar is op dit ogenblik wel een vriend en een partner van het We ten, maar blijft dat ook zo? De realisten in het Pentagon wi zen erop dat Rusland, ondanks de lamentabele economisclj toestand waarin het zich bevindt nog steeds een nucleaire si permacht is. De Amerikanen trachten daarom het ijzer I smeden nu het heet is. Rusland heeft veel hulp nodig vanu het Westen, maar Washington zou als compensatie graag wi len dat Rusland zijn goede bedoelingen concreet gestal| geeft door te werken aan de verdere afbouw van zijn kernv/| penarsenaal. AaN de vriendelijke gevoelens van Boris Jeltsin jegens hl Westen wordt niet getwijfeld, maar gezien de zeer instabié politieke, sociale en economische situatie zou het lichtzinnj zijn een politiek op lange termijn te grondvesten op de goej wil van één. man alleen. Niemand weet immers welke schol ken Rusland nog te wachten staan en of de opvolgers v Jeltsin het Westen even goed gezind blijven. Yte ..A £eidóc6ou4a/nt o DINSDAG 16 JUNI 1992 Dankmissen bij sterfdag van stichter Opus Dei AMSTERDAM - Bisschop Bomers van Haarlem zal op 23 juni in Amster dam hoofdcelebrant zijn bij één van de dankmissen, die rond 26 juni ter gelegenheid van de sterfdag van de door de paus zaligverklaarde stichter van Opus Dei, Josemaria Escriva de Balaquer, in verschillende Neder landse steden worden gehouden. Twee dagen na de zaligverklaring op 17 mei van dit jaar droeg kardinaal Willebrands in de St. Clemente te Rome al een eucharistieviering van denkzegging op voor pelgrims uit België en Nederland. Der Spiegel: De natuur haat namaak en zonder menselijk ingrijpen groeit alles het beste. BONN - Met het oog op de Katholiekendag heeft het Duitse weekblad Der Spiegel laten uitzoeken hoe het met het geloof in Duitsland gesteld is. Van de (West)duitsers gaat iéts meer dan twintig pro cent nog wekelijks naar de kerk. In '67, toen het blad ook een enquete hield, was dat meer dan dertig procent. Van alle Westduitsers ge looft 56 procent nog in God (in '67 68 procent). De onkerkelijkheid van de voormalige Oostduitsers ligt nog een stuk hoger. Daar ge loof nog maar een ruim een kwart in God en ook de we kelijkse kerkgang ligt daar een stuk lager. Volgens Der Spiegel maken kerkleiders een verkeerde inschatting als ze hopen dat het tij onder de jongeren zal keren. De jongeren laten zich in groten getale nog minder door de kerk gezeggen dan de oude- fing van de kerkbelasting, de Kirchensteuer. Velen ge ven als reden om haar af te schaffen dat zij te hoog is. Van de rooms-katholieken denkt elf procent zich te la ten uitschrijven, van de evangelischen zestien pro cent. In vergelijking met Neder land is de kerkelijkheid in Duitsland overigens nog al tijd beduidend hoger. Ter wijl in Nederland bijna een op de twee Nederlanders geen relatie meer heeft met de kerk, is dit voor de Duit sers een op de vijf, aldus Der Spiegel. Kerkelijke hoogwaardig heidsbekleders scoren bij zonder laag op de populari- teitsladder. Haalde paus Jo hannes Paulus II in het be gin van zijn pontificaat hoge re cijfers dan de populaire Willy Brandt, nu loopt ze ge lijk op met die van Kohl. De omstreden priesterthera peut Eugen Drewermann is nu veruit de populairste Duitse geestelijke. KARLSRUHE - Onder het motto 'Een nieuwe stad ontstaat - Europa op bouwen in één wereld' be gint morgenavond in Karlruhe de 91e Katholi- kentag. Het Centraal Co mité van de Duitse Katho lieken (ZDK), die de bij eenkomst organiseert, verwacht dat meer dan 35.000 deelnemers de ge hele bijeenkomst tot zon dag zullen bijwonen. Het comité verwacht dat in to taal 70.000 mensen de circa 1400 activiteiten zullen bezoe ken. Eén op de tien bezoekers zal uit de vroegere DDR ko men. In de toespraken en an dere activiteiten zullen een heid van Duitsland, eenheid van Europa en eenheid van de wereld centraal staan. Als het aan voorzitter Rita Waschbüsch van het ZDK ligt, zal de ontmoeting een tegen wicht vormen voor de „onver schilligheid over Europa" die ook bij veel Duitsers heeft postgevat. Het thema, waartoe enkele jaren geleden werd be sloten ten tijde van de euforie over de val van de Berlijnse muur, is door de discussies over Maastricht en de uitslag van het referendum in Dene marken, het met geweld uit eenvallende Joegoslavië en het 'fort Europa' nog steeds ac tueel. Het moet duidelijk worden dat de hervorming van Europa ook voor christenen een belangrij ke opgave is, meent Wasch büsch. Het gaat er volgens haar om kritische kantteke ningen te plaatsen bij de socia le dimensie van de gemeen schappelijke Europese markt en om verantwoordelijkheids gevoel van Europeanen voor wat er in de wereld gebeurt. Tot het uitgebreide program ma behoren typische 'Katholi- kentag-thema's', zoals schep ping en milieu, mensenrech ten en ontwikkelingshulp, het beleid van de politieke partijen tegenover het gezin en de be scherming van het menselijk leven. Tijdens de vijf dagen durende bijeenkomt, vooral tijdens Sacramentsdag don derdag, worden de deelnemers uitgenodigd deel te nemen aan processies, kerkdiensten, bij belstudies en bidstonden. De joods-christelijke dialoog is al jaren een vast onderdeel op de tweejaarlijkse Katholikentag. Nu zullen er voor het eerst ook gesprekken worden gevoerd tussen christenen en moslims. Behalve 153 bisschoppen en kardinalen uit de hele wereld heeft een groot aantal politici toegezegd de bijeenkomst in Karlsruhe bij te wonen. Bonds president Richard von Weiz- sacker bezoekt zaterdag de Ka tholikentag. Bondskanselier Helmut Kohl neemt donderdag deel aan een protestantse gemeentedag in Stuttgart, maar is niet van plan vandaaruit het 70 kilometer verderop gelegen Karlsruhe te bezoeken. Drewermann Even prominent als menig po liticus is voor vele bezoekers de omstreden theoloog en psy chotherapeut Eugen Drewer mann, die na maandenlang heen en weer gepraat over plaats, tijd en gesprekspartner uiteindelijk heeft toegezegd vrijdagochtend in discussie te gaan met voorzitter Hanna-Re- nate Laurien van de pastorale raad van het bisdom Berlijn. Onderwerp van debat is 'onze geloofsbelijdenis - herformule ring van vaststaande leerstel lingen of getuigenis van de ge loofservaring?'. Woensdagavond zal Drewer mann deelnemen aan de 'Ka tholikentag von unten', die - voor de zesde maal sinds 1980 - tegelijkertijd met de officiële Eugen Drewermann Katholikentag wordt gehou den en waar zo'n 10.000, voor namelijk jonge, bezoekers worden verwacht. Het zwaarte punt van deze bijeenkomst ligt op het thema '500 jaar koloni satie van Latijns-Amerika' en de rol van de kerken daarbij. Op de alternatieve bijeen komst komen „hete hangij zers" binnen de kerken aan de orde zoals de houding van de FOTO:PR kerk tegenover homoseksue len, kerkasiel en kritiek op het Duitse systeem van de kerkbe lasting. Bijzondere aandacht zal worden geschonken aan de in ballingschap levende Haïti- aanse president Jean-Bertrand Aristide. Hij zal optreden tij dens het enige programma punt dat door het ZDK en de basisorganisaties gezamenlijk wordt georganiseerd. VATICAANSTAD - De Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer voelt niets voor de idee van een 'kerk van onderop', die bij progressieve theologen leeft. Zo'n kerk is niet in overeen stemming met de leer vdn de Rooms-Katholieke Kerk over de eenheid en de gemeen schap van de kerk, aldus de congregatie in een gisteren ge publiceerde brief aan de bis schoppen over „enkele aspec ten van de kerk als commu- nio.". De congregatie herin nert aan de hiërarchische structuur van de kerk en wijst de idee dat „het bijeenkomen in de naam van Christus op zichzelf al betekent dat men kerk is" van de hand. Het document legt de grenzen vast voor plaatselijke kerken die hun afhankelijkheid van Rome willen verminderen. Weliswaar honoreert de con gregatie de verscheidenheid van de plaatselijke kerken, maar zij voegt er direct aan toe dat het respect voor deze ver scheidenheid niet mag ontaar den in een „eenzijdige accen tuering van het principe van de plaatselijke kerk" en een aantasting van het hiërarchi sche karakter van de kerk. De congregatie, die waakt over de zuiverheid van het rooms- katholieke geloof, legt de na druk op de positie van de paus als fundament van de eenheid binnen de kerk en wijst op de plicht van de bisschoppen om een te zijn met zowel de paus als hun collega's. De congregatie onderstreept de oecumenische opdracht van alle rooms-katholieken. Zij moeten in gebed, boetedoe ning, studie, dialoog en samen werking de eenheid tussen de kerken dichterbij proberen te brengen. Het doel van de oecu mene is, dat alle christenen, dus ook de niet-rooms-katho- lieken, de paus en zijn voor gangers erkennen als opvol gers van Petrus en dat zij in het Petrusambt de apostoli sche dienst van de kerk ver werkelijkt zien. De congrega tie erkent dat er in de andere kerken vele elementen van de kerk van Christus zijn te vin den, die het haar mogelijk ma ken „met vreugde en hoop een zekere, maar beslist geen tota le gemeenschap te herken nen". De congregatie maant de bis schoppen uitdrukkelijk de plaatselijke kerk niet te be schouwen als iets dat „in zich zelf volledig is" en de wereld kerk niet op te vatten als de som van alle plaatselijke ker ken. Waar een plaatselijke kerk ernaar streeft op zichzelf te staan, verzwakt zij haar wer kelijke gemeenschap met de wereldkerk en het Vaticaan. Bovendien loopt zij dan het ri sico dat zij haar vrijheid ver liest tegenover allerlei mach ten die „haar aan zich dienst baar willen maken en haar wil len uitbuiten." Hiërarchie De brief aan de bisschoppen moet volgens de president van de congregatie voor de geloofs leer, kardinaal Joseph Ratzin- ger, de opvattingen van theolo gen corrigeren die op grond van een „horizontalistische, sociologische redenering" de kerk terugbrengen tot een „ge meenschap van mensen". Deze theologen wijzen het hië rarchisch karakter van de kerk af en houden geen rekening met de verticale dimensie, de gemeenschap met God, zei Ratzinger maandag in een toe lichting op het document. Theologen die zulke opvattin gen aanhangen, maken zich volgens de Duitse kardinaal schuldig aan dezelfde fout als degenen die het begrip 'volk Gods' steeds meer in de zin van volkssoevereiniteit begrij pen en daarbij gemakshalve vergeten dat God de echte soe- Kardinaal Ratzinger, hoofd van de congregatie van de geloofsleer, geeft een toelichting op-het Vaticaanse document. FOTO: AP verein is. Ook wil de congrega- tocratische kaste" zijn. Zij tie ingaan tegen het gevoel van staan in dienst van de gehele vele rooms-katholieken dat kerk, beklemtoonde Ratzin- paus en bisschoppen een „au- ger. BEROEPINGEN Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Kruiningen mevr K van den Broeke. kandidaat Ie Vlaardingen; te Put- ten(Gld.)(Nieuwe pred plaats) J Westland te Kampen; te VeenendaaJ(Nieuwe pred plaats) G.J. van Steeg te Vriezenveen; te Nieuwen- #jijk J. van Holten, kandidaat te Houten; door de Ned Protestantse Gemeente te Geneve en Lausanne(Zwitserland) P P Saraber te Breda enTerheijden. Aangenomen naar Creil en Espel(SOW) W. Kok te Tweede Exloèrmond; naar Rijssen- (Wijk 3) W van den Born te Nieuwland en Oosterwijk, naar Fori Macleod(Canada) A. de Lange te Sommelsdijk; naar Hillegersberg P.J Droogers te Werkendam. Toegelaten tot de evangeliebediening en be roepbaar J.C. Borst. Wildenberg 17, 2716 ND Zoeter- meer, tel: 079-515300; T. van Bruggen, Cort- gene 10, 2951 ED Alblasserdam, tel' 01859- 18445; Mevr. M.K.W de Geus-van Breda, Se ringenstraat 32. 3319 TL Dordrecht; Joh. van Holten, Ploegveld 9. 3993 GG Houten, tel 03403-77503; B.G Keizer, Graslaan 46, 6833 CK Arnhem, tel 085-213364, G B.J Kozijn, Willem de Zwijgerstraat 48. 8606 EC Sneek, tel: 05150-20625; A.J Stein, Langs de Bogen 6. 8255 GG Swrtterbant, tel. 03212-2208; E. van Veen. v.d. Doesstraat 112404 XJ Alphen AMSTERDAM - Christe nen kunnen -zich de ko mende tijd beter niet be moeien met pogingen om de dialoog tussen joden en moslims in Nederland weer op gang te krijgen, meent rabbijn Awraham Soetendorp. De relatie tussen beide groe pen is zo broos en de histori sche „beladenheid" van het christendom jegens moslims en joden is zo groot dat christe nen er goed aan doen op de achtergrond te blijven. Soeten dorp sprak het afgelopen weekeinde over 'tolerantie en ontmoeting' die door een initi atiefgroep van christenen, jo den en moslims was georgani seerd. Aanleiding was de her denking van de verdrijving van joden en moslims uit Spanje, dit jaar 500 jaar gele den. Soetendorp beklaagde zich er over dat het Vaticaan tot dus verre heeft geweigerd spijt te betuigen over de gebeurtenis sen in Spanje in 1492. De bij eenkomst in de Amsterdamse Mozes en Aaronkerk was be doeld als verdieping van de handtekeningenactie voor het appèl tegen vreemdelingen haat, waarvan de resultaten zondagmiddag in dezelfde kerk werden bekendgemaakt. De organisatie van de studie dag ging met vele moeilijkhe den gepaard. In de slotverkla ring wordt erkend dat het „ko loniale verleden en het Pales tijns-Israëlisch conflict" hin derpalen zijn in de dialoog tus sen de joden en moslims. Vorig jaar zijn er in verband met de Golfoorlog twee bijeenkom sten van joden en moslims ge weest, maar de dialoog liep daarna vast. Imam Abdulwahid van Bom mel van het Moslim Informa tie Centrum in Den Haag was het met Soetendorp eens dat christenen de dialoog met an dere godsdiensten dreigen te overheersen. Het gesprek tus sen moslims en christenen wordt al vijfjaar niet alleen ge handicapt door de vaak ge brekkige kennis van het Ne derlands van de moslims, maar ook door de overgeorga- niseerdheid van de Nederland se samenleving. De christelij ke gesprekspartners zijn vaak goede organisatoren en trek ken daardoor al snel het initia tief naar zich toe. Bovendien vrezen de moslims dat de christenen hen willen beke ren. UTRECHT - De leden van de Christelijke Gere formeerde Kerken, de Ge reformeerde Kerken vrij gemaakt en de Neder lands Gereformeerde Ker ken moeten op plaatselij ke niveau meer contact met elkaar zoeken. Katholieken VS trekken zich niets aan van Vaticaan NEW YORK - Kardinaal John O'Connor van New York nam zaterdag deel aan een anti- abortusdemonstratie in New York en is daarmee de belang rijkste katholieke voorman die in de Verenigde Staten aan dergelijke demonstraties heeft meegedaan. Toch voelt bijna 80 procent van de Amerikaanse katholieken zich niet meer verplicht om de visie van de RK kerk te volgen op het gebied van abortus en anticonceptie. Daarmee vol gen ze in feite het standpunt van de meeste katholieke Westeuropeanen. De Ameri kaanse cijfers komen uit een onderzoek dat is gehouden door Time Magazine en CNN. Van de Amerikaanse katholie ken geeft 79 procent er de voorkeur aan zijn eigen stand punt te bepalen in gevoelige kwesties. Slechts 14 procent vaart geheel op het kompas van de kerk. Volgens de pei ling keurt 79 procent van de ondervraagde katholieken het verbod van de kerk op voorbe hoedmiddelen af. De Amerikaanse katholieken denken vrijwel hetzelfde over abortus als hun niet-katholie- ke landgenoten. 84 procent van de Amerikanen en 81 pro cent van de katholieken is voorstander van onderbreking van de zwangerschap als het leven van de moeder in gevaar is. 45 procent van de rooms-ka- tholieke Amerikanen keurt abortus goed tijdens de eerste drie maanden van de zwanger schap. Dat percentage is bijna even hoog als dat voor alle Amerikanen (47 procent). Ver der blijkt uit het onderzoek dat 63 procent van de katholieken voorstander is van vrouwen in het ambt en dat 61 procent van de ondervraagde katholieken geen moeite heeft met de op heffing van het verplichte priestercelibaat. De peiling werd gehouden on der 1250 Amerikanen, die re presentatief zijn voor de bevol king van de Verenigde Staten. Het Vaticaan heeft de laatste jaren geprobeerd de Ameri kaanse kerk weer nadrukke lijk op haar lijn te krijgen. En kele jaren geleden werd een bijzondere synode gehouden om de Amerikaanse proble men te bespreken. Dat vinden de 45 leden van deze kerken in de rechterflank van de gereformeerde gezind te die het 'Gereformeerd Appèl '92' hebben ondertekend. Aan leiding is de herdenking van de vereniging van afgeschei denen en dolerenden in de Ge reformeerde Kerken in Neder land, deze week 100 jaar gele den. De ondertekenaars verheugen zich over de groeiende plaatse lijke contacten tussen leden van de drie kerken en de be richten over goede en hartelij ke samensprekingen. Deson danks zijn de kerken er tot dusver niet in geslaagd „de hartelijke eenheid van de hei lige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der hei ligen, gestalte te geven als een teken van Gods Koninkrijk." Dit klemt temeer nu de samen leving zich in deze tijd van se cularisatie en ontkerkelijking steeds meer ontdoet van wat nog aan het christelijk geloof of de christelijke norm herin nert. Het appèl roept de ruim 220.000 leden van de drie ker ken op het gezamenlijk belij den in woord, zang en gebed te stimuleren. Ook zouden zij sa men bijbelstudie-avonden of thema-avonden over een be paald onderwerp kunnen orga niseren. Tot de ondertekenaars beho ren Eerste-Kamerlid prof.dr. ir. E. Schuurman, burgemees ter J.P.M. Rietkerk van Gene- muiden en dr. ATh. van Deur- sen, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. De initiatiefnemers houden op zaterdag 29 augustus een geza menlijke gebedssamenkomst in Amersfoort. Zij vragen de drie kerken de zaak van de kerkelijke eenheid een dag la ter in de gebeden te gedenken. De Christelijke Gereformeer de Kerken (76.000 leden) zijn ontstaan uit de kerken die in 1892 besloten niet op te gaan in de Gereformeerde Kerken in Nederland. De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, met 116.000 leden het op twee na grootste protestantse kerkge nootschap in Nederland, maakten zich in 1944 los van de Gereformeerde Kerken. De Nederlands Gereformeerde Kerken (30.000 leden) braken in 1967 met de vrijgemaakte kerken. Vooral tussen de Ne derlands gereformeerden en de christelijke gereformeer den bestaan op plaatselijk ni veau contacten. In sommige gemeenten, zoals Almere en Nieuwegein, worden gezamen lijke diensten gehouden. De snelheid van D'Ancona HET gaat er niet eens om dat er nu drie miljoen minder bi schikbaar is voor beeldende kühst-subsidies, of een miljoe minder voor het Fonds voor de Podiumkunsten. Het gaat oi het verbijsterende gemak waarmee uit die fondsen werd g< graaid. Van een zorgvuldige afweging lijkt in de verste vert geen sprake te zijn geweest. Plotseling had de minister gee Raad voor de Kunst meer nodig en maakte ze zelf wel u waarop kon worden bezuinigd. Met zo'n minister lijkt de oj heffing van adviesorganen wel erg snel te gaan. Bush en Jeltsin John O'Connor Uitgave Kantoor redactie: Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden Telefoon: 071 -122 244. Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Bels (chef). A. J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H Set Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn versp - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland f België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiers, M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wee - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordoi (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G. van Wijlan (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal-1 publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: di M. de Cocq. i t/m vr. van 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 27,00 79.80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het do ?even van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. elefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2