Nederlandse prijswinnaars filmfestival in Brussel De Kröllers en hun architecten Romantiek met zes snaren bij concert Gary Moore KUNST/RTV Allochtone muziek en poëzie trekken maar weinig mensei Festival Mundial trekt 100.000 bezoekers Grootste moderne kunstexpo in Kassei Te veel van het goede in h 911 a n d Oestvolskaja-programma f e 21 i v a l Ceidoe Qowia/nt MAANDAG 15 JUNI 1992 Mogelijk staking omroeporkesten HILVERSUM - Ongeveer 200 leden van de Kunstenbond FNV, werkzaam bij de omroep orkesten, hebben vrijdag op een bijeenkomst in Hilversum van het NOS-bestuur geëist dat zij het huidige Muziekcentrum van de omroe pen in tact laat. Het NOS-bestuur krijgt tot aanstaande vrijdag de tijd afstand te nemen van plannen op het Muziekcentrum te bezui- 'nigen. De aanwezige musici bleken in grote meerderheid bereid actie te voeren voor het Muziekcentrum. Afgesproken is dat het daar bij in eerste instantie moet gaan om publieks vriendelijke acties. „Het is bij voorbeeld de be doeling het musiceren te staken als er radio- of televisie-opnamen worden gemaakt," aldus een woordvoerder van de Kunstenbond. In laatste instantie sloten de musici zelfs een al gehele staking niet uit. BRUSSEL De Nederlandse filmmaker Tom Verheul heeft het afgelopen weekeinde in Brus sel met 'De Ontkenning' een eerste prijs be haald op het eerste Europese filmfestival op het terrein van de geestelijke gezondheid PSI '92. Een woordvoerder van het Nederlands centrum Geestelijke volksgezondheid heeft dit gisteren meegedeeld. Verheul kreeg zijn prijs, een 'Cléf d'argent', in de categorie professioneel. Daarin ging de twee de prijs naar de film 'Veranderen' van Ireen van Ditshuyzen. Beide films zijn onlangs uitgezon den op de Nederlandse televisie. 'De Ontkenning' vertelt het verhaal van Brigit te, een vrouw met een meervoudig persoonlijk heidssyndroom, die haar incestervaringen ver werkte door een vlucht in zes verschillende per soonlijkheden. In de film van Van Ditshuyzen gaat het om transeksualiteit. met centraal een man die ervoor gekozen heeft om vrouw te wor den. In totaal werden tijdens PSI '92 negen prijzen uitgereikt. Een internationale jury onder voor zitterschap van de Nederlandse psychiater prof. A. van Dantzig, kende de hoofdprijs, 'de Cléf d'Or', toe aan de Duitse film 'Der Pannwitz- blick' van Didi Danquart, een documentaire over het lot van lichamelijk en geestelijk gehan dicapten in Duitsland tijdens de Tweede We reldoorlog. "De opdrachten aan deze architty varieerden van kippenhok totj g huis, van boerderij tot kantoor, y woonhuis tot museum. Niet alle u werpen zijn ook daadwerkelijj yi bouwd, maar van de meeste zi z'n minst de bouwtekeningen n waard gebleven. De gerealiseerde gebouwen s;5C met de bouwtekeningen, oude I g brieven en andere archivalia m j het mogelijk te begrijpen w; x Kröllers heeft gedreven zich cx j< het terrein van de bouwkunst z ti tief te bewegen. De geschiedeni het echtpaar als bouwheer hee ij dusver minder tot de verbeeldin r sproken dan die als kunstverz 'i OTTERLO - Binnenkort wordt een begin gemaakt met de realisatie van de grote tentoonstelling 'De Köllers en hun architecten' in het rijksmu seum Kröller-Müller op de Hoge Ve- luwe. Als aanloop van de tentoonstelling, die van 21 november tot 7 februari plaats heeft, wordt deze zomer met latten de plattegrond gemarkeerd van het door Henry van de Velde oor spronkelijk ontworpen 'grote mu seum' aan de voet van de Franse Berg. De bouw van dat museumcom plex werd in 1922 om financiële rede nen stilgelegd. Daarvoor in de plaats kwam, in 1938, op een steenworp af stand het het wat kleiner uitgevallen als tijdelijk bedoeld museum. Op de plaats waar het 'grote museum' zou komen, herinneren nu nog enkele keermuren van Maulbronner zand steen aan de ambitieuze plannen van de Kröllers. Kwaliteit was een vanzelfsprekende vereiste voor alles wat het echtpaar Kröller-Müller heeft ondernomen en dat geldt niet alleen voor de kunst verzameling, die het echtpaar, bijge staan door H. P. Bremmer heeft aan gelegd, maar ook voor de opdrachten die de Kröllers aan gerenommeerde architecten hebben verstrekt. Bouw meesters die voor de Kröllers ge werkt hebben zijn Peter Behrens, Mies van der Rohe, H. P. Berlage, A. J. Kropholler en Henry van de Velde. Concert Gary Moore and The Mid night Blues Band. Ahoy', Rotterdam. Gisteravond. Voorprogramma: Dave Hole. I door HANS PIET In dit Aids-tijdperk heeft de liefde zijn beperkingen en daar lijkt de romantiek van te profiteren. Het is in elk geval een veilige ma nier om de gevoelens voor die ander te uiten. Die om mezwaai heeft de Ierse gi tarist Gary Moore geen windeieren gelegd, maar nu moet worden gezegd dat hij als geen ander in staat blijkt die romantiek van muziek te voorzien. In een uitverkocht Ahoy' in Rotterdam bracht hij gister avond romantiek op zes sna ren en de zaal smulde. Gary Moore, bijgestaan door The Midnight Blues Band. maakte van zijn show vooral een gi taarparade, waarin hij wonder schone soli afleverde. Alle mu sici, onder wie een uiterst functioneel blazerskwartet, diende de baas, die naar mate het optreden verstreek, steeds verder groeide in zijn adembe nemend fraaie gitaarspel. Zijn uiterst sobere groep, behalve de blazers bestaande uit twee achtergrondzangeressen, bas, drums en toetsen, vormde de solide basis waarop Gary zijn talent kon etaleren. En dan blijkt niet alleen in zijn (hui lende) blues-materiaal, maar ook in het steviger rockwerk de romantiek door te klinken. Moore heeft, tien jaar na Thin Lizzy, zijn gitaarstijl ontwik keld tot een fraai, herkenbaar stijlbloempje, dat gekoesterd mag worden. Hoogtepunten Hoogtepunten, ook tijdens het concert, blijven de ballades als 'Still got the Blues'. Gary blijkt in staat zijn snaren op zo'n ma nier te beroeren dat melodra ma's ontstaan, die ieders hart sneller doen kloppen. In Ahoy' greep een aantal geliefden de kans wang aan wang op die klanken te dansen. Met zijn hoge, jankende soli creëert hij dé vioolmuziek van de jaren negentig. Het is een waterval van sentimenten en Gary be heerst die techniek als geen ander. Maar dikke tranen van (lief desgeluk kregen gisteravond geen kans, want Gary Moore had de juiste balans gevonden tussen zijn snelle en langzame werk, waardoor het publiek zich ook kon uitleven in het meezingen. Dat gebeurde in nummers als 'Walking', waar door de feeststemming, die mede werd gecreëerd door de Australische slide-gitarist Dave Hole als voorprogramma, niet aan kracht hoefde in te boeten. In een uur en een kwartier speelde Gary Moore zich helemaal leeg. Zijn inten siteit droop van de snaren, ter wijl hij beter bij stem was dan vaak het geval is. Alleen tegen het einde begon het geluid wat te vervormen. Gary kwam nog terug voor een toegift, maar die diende vooral om de feeststemming nog even vast te houden. Voor Moore zat het echte werk er toen al op. Gary Moore blijkt in staat zijn snaren op zo'n manier te beroeren dat mplodrama's ontstaan, die ieders hart sneller doen kloppen. FOTO: CORNésparidaens Colored Festival: De Gekleurde Nacht. Met Vinay Taky, Mohammed Chacha, Ernesto Arrendell, Paul Mid dellijn en vele anderen. Presentatie: Gerda Havertong. Gezien op 12 juni in Diligentia in Den Haag. Idoor DICK VAN TEYLINGEN Het programma van 'De Ge kleurde Nacht' is interessant genoeg en het ligt voor de hand dat in een stad als Den Haag een jaarlijks feest wordt gevierd rond onze multicultu rele samenleving. Maar waar blijven de mensen? In Rotter dam lopen duizenden mensen uit voor Poetry Park, in Den Haag kwamen er nog geen honderd naar Diligentia. Indianen waren het thema van De Gekleurde Nacht. De groep Vinay Taky uit het Andesge- bied zorgde voor een feestelij ke entree in de foyer van het theater. Het eerste program mapunt binnen was een vide ointerview van Rabin Baldew- singh met de hoogbejaarde schrijver Albert Helman die zich het lot van de Indianen heeft aangetrokken. Zijn uit gangspunt was '1492 500 0: de vijf eeuwen na de 'ontdek king' van Amerika en daarmee de Indianen hebben de oor spronkelijke bevolking geen enkel voordeel gebracht. Een van de redenen daarvoor is vol gens Helman dat het de India nen ontbreekt aan een invloed rijke lobby, zoals bijvoorbeeld de anti-apartheid die heeft. Heimans boodschap: in elk van ons zit een Indiaan, een eenvoudige mens zonder bezit en met een sterke binding met de natuur. Ontdek die en wees gelukkiger. De video is een mooi document humain waar van zeker een kopie naar het Letterkundig Museum moet. Verder was deze Gekleurde Nacht een soort Poetry Inter national met muzikale inter mezzi. De Marokkaanse schrij ver Mohammed Chacha las in drukwekkende poëzie over het Rifgebergte waar hij vandaan komt en de ontheemding van hem en veel van zijn streek- en landgenoten. Zelf kan hij niet terug naar Marokko omdat zijn politieke denkbeelden er niet op prijs worden gesteld. Na Chacha volgden de Turkse schrijfster Meral( Taygun en de Arowak-ini en verteller Albert Sabaj Surinaamse dichters An de Kom en Paul Midd mochten het publiek nacht wakker houden. M deed de rest, onder ander het percussietrio Ernest j rendell, en Mark en Ron Dat riep in golvende sti j exotische werelden op n lerlei trommels, drums, duimpiano, fira een xylofoon en nog veel i 1 Het Colored Festival aandacht richten op h(., mengaan van verschil culturen. Een goed voor daarvan is de band East r West, met Turkse, Afriki Surinaamse, westerse erJ nog meer invloeden. De kreeg donderdag de El; Culturele Kunstprijs. H< tival gaat volgende maan 's der met Colored Exotica kleurrijke markt op het in Den Haag van 16 tot e 19 juli. Hopelijk is het da l drukker. TILBURG - De vijfde editie van Festival Mundial, die gisteren werd afgesloten met een manifestatie in het Leypark in Tilburg, heeft volgens de organisatoren ruim 100.000 bezoekers getrokken. De Tilburgse politie houdt het op „een verschrikkelijk druk bezocht festi val zonder incidenten". Festival Mundial, voorheen Derde Wereld Festival, heeft tien da gen geduurd. Onder het motto 'één wereld één toekomst' stond cultuur uit alle werelddelen centraal. Afval Tijdens de slotmanifestatie traden twintig groepen op en ston den tallozè informatiestands opgesteld. De organisatie van het festival was in handen van het Centrum voor Ontwikkelingssa menwerking Midden-Brabant. Primeur dit jaar was de geschei den inzameling van afval. Daartoe stonden op het festivalterrein 400 containers voor plastic, papier, etensresten en overig afval opgesteld. Hedendaag esthetiek bi Residentie Orkest Het Residentie orkest onder E jaard speelt werk van De LeE Verbey. Zaterdagavond, Dr. Philipszaal in Den Haag. Het concert met tw<> kende Nederlandse ponisten Ton de Lee Theo Verbey dat Ed jaard zaterdagavoru het Residentie bracht, was in alle of ten een plezierige I rervaring. Ton de Leeuw vertege digt Amsterdam en de generatie met interna erkenning, Theo Verbei uit de Haagse school en hier aan het Koninklijl! servatopum werkzaam, hoort tot de tweede gei componisten die veel heeft en belangrijke op ten krijgt zoals het orke dat Verbey momentee het Concertgebouw maakt. Verbey is de m werken voor omvangi kest dat in relatief kor ken een maximale k rijkdom tentoonspreidt. Het in dit concert tw< uitgevoerde 'Whitman'! kest en sopraan is zijn recente werk. Het is di orkestreerd en doet in i pressionistische kleure de late romantiek d Voor de sopraan Eleni was het begindeel well laag, in ieder geval gin bijdrage daar onder ih kest en zette zich er pa: tweede deel wat duidelij gen af. Vergeleken met stukken van de Leeuw vements' rétrogrades. II' en Résonances' va vooral de overeenkoms het bijna tonale idiooi vermijden van luidn contrasten en het strevi een zekere klankscho die ik de moderne es zou willen noemen. Leeuw laat een sopra. groot orkest optreden i ku II' en weet daarb ruimtelijke effecten veel doorzichtiger gebr het orkest een prachtif taat te bereiken. De I werken zijn lang en in val van 'Résonances' a lang en treffen door eei rust en de vele lichte 1) fecten binnen een vast patroon. Bijzonder moil ziek die zeker tot het vj pertoire zal gaan bj Moeilijke muziek ook o studeren, zeker wat Verbey van wie twee 1 programma geplande kwamen te vervallen het instuderen van 'V/i waarvan de partituur in handen van het kwam, alle tijd in besli Zou Verbey daarom n soonlijk bij dit concert zig zijn geweest? De was er in ieder geval het luide applaus sam het orkest en de diri) ontvangst te nemen. si iiiuiii iniUf'1 "^1$ dMiflBS 'Eva' en 'Adele' spelen de 'hermafrodiete tweeling in de kunst' voor het museum in het Duitse Kassei, waar zaterdag de expositie'Documenta'werd geopend. foto:AP KASSEL - Vanaf zaterdag huisvest het Duitse stadje Kas sei weer een van de grootste moderne kunsttentoonstellin gen ter wereld: de Documenta. Tweehonderd kunstenaars uit veertig landen tonen meestal speciaal voor de Documenta gemaakt werk. De tentoonstel ling is ondergebracht in 12 ge bouwen en op een dertigtal plekken in de open lucht. De 10.000 vierkante meter die de Documenta beslaat, wed ijveren met het oppervlak van een voetbalstadion voor eer- ste-divisiewedstrijden. In 1989 kreeg de Belg Jan Hoet, oud- amateurbokser en directeur van het moderne kunstmu seum in Gent, carte blanche om de tentoonstelling samen te stellen. Driejaar heeft Hoet de wereld afgereist om zo'n duizend schilderijen, sculptu ren, video's en andere kunst werken te verzamelen. Hij is bij zijn keuze naar eigen zeg gen „volslagen subjectief' ge weest en kreeg hulp van een Griekse en Italiaanse kunstcri ticus. Tot de sluitingsdag op 20 sep tember worden een half mil joen bezoekers verwacht. Het budget van de tentoonstelling is gegroeid van 380.000 DM in 1955 naar 15,6 miljoen DM nu. De werken zijn verzekerd voor in totaal 100 miljoen DM, een slordige 100.000 gemiddeld per kunstwerk. Ruïnes De eerste Documenta werd in 1955 opgezet door de kunstdo cent Arnold Bode, in de ruïnes van het Fridericianum-kasteel dat nu gerestaureerd is. „Het initiatief van Bode was be doeld om weer stadsrechten te geven aan de kunstenaars die tijdens de Tweede Wereldoor log vervolgd werden en als 'en- tartet' (gedegenereerd) te boek stonden," aldus de persvoor lichtster Jutta Damaschke. „De historische betekenis van de eerste Documenta was zo belangrijk dat het daarna lo gisch leek om het in Kassei en nergens anders regelmatig te herhalen", meent Damaschke. Later werd de Documenta vaak aangegrepen om de wes terse moderne kunst als vrije kunst af te zetten tegen de so ciaal-realistische kunst die voorschrift was in de meeste Oosteuropese landen. De Do cumenta vindt elke vijf jaar plaats en dit is dus de eerste Documenta sinds de val van de Muur van Berlijn in 1989. Na dat Erich Honecker in 1971 partijleider werd, het sociaal- realisme afschafte en verklaar de dat er in de kunst „geen ta boes" meer hoefden te zijn, hebben Oostduitse kunste naars al verscheidene keren deelgenomen aan de Docu menta. De Oostduitsers krijgen dit jaar geen voorkeursbehande ling, al zijn er naar verhouding veel meer kunstenaars uit Oost-Europa en de Derde We reld aanwezig. De selectie is echter onbarmhartig volgens de „subjectieve" criteria van Hoet verlopen, die 1.500 kandi daten afgewezen heeft. Wie de ster van deze tentoon stelling wordt, blijft giswerk. In 1955 was het Pablo Picasso en toen werd al een record van 135.000 bezoekers geregi streerd. Daarna waren Paul Klee, Max Ernst eri Henry Moore de belangrijkste kunstenaars. Holland Festival: Ensemble St. Pe tersburg o.l.v. Oleg Malov, Josef Ris- sin (viool) en Olga Rissin-Morenova (piano) met werken van Oestvolskaja. Paradiso Amsterdam, zaterdag. Idoor ARTHUR VAN DER DRIFT Haar muziek mag men niet als object van theoretische analy se gebruiken. Haar muziek moet men gewoon beluisteren, dat is het allerbeste. De Russische componiste Ga- lina Oestvolskaja (72) heeft een van alle overbodige zaken ontdane compositie-stijl, die hard en doelgericht lineair is. Zij gunt de luisteraar geen mo ment rust: de informatie in haar composities is opgeslagen in compacte eenheden die zon der pardon in elkaar overgaan, zodat concentratie van de eer ste tot laatste noot een eerste vereiste is. Een programma met louter werken van Oest volskaja is echter een beetje te veel van het goede. Door de 'overvoeding' verliest de mu ziek bijna al haar zeggings kracht. Het aforistische karak ter van de werken komt juist het best over bij een kleine do sering, net zoals dat bij voor beeld bij het oeuvre van Anton Webern het geval is. Het Ensemble St. Petersburg, dat voor het grootste deel be staat uit leden van het filhar monisch orkest van die stad, is goed bekend met het idioom van Oestvolskaja. In zijn uit voering van de Vijfde symfo nie voor de kamermuziek-be- zetting van hobo, trompet, tuba, viool, slagwerk en spreekstem, werden de stijlei gen elementen naar voren ge haald. De dynamiek was con trastrijk genoeg en er werd - terecht enigszins monoch room gemusiceerd. Bikkel hard is de muziek en dat wordt hier extra benadrukt door de slagwerker die met een hamer op een kist moet slaan. Oleg Malov. pianist'en dirigent van het ensemble, is met de muziek van Oestvolskaja op gegroeid. Zijn vertolking van twee solosonates getuigde dan ook van een groot inlevings vermogen. Jammer genoeg had hij in het 'Octet' zijn han den vol'aan de pianopartij, zo dat hij het ensemble niet kon dirigeren. Dit werk had eigen lijk wel moeten worden gediri geerd. Naast deze ensemble- en solo- werken speelde het viool-pia no duo Josef Rissin/Olga Ris sin-Morenova nog een sonate en een duet. Mooi maar in- •spannend om naar te luisteren. We kunnen inderdaad maar beter luisteren naar Oestvols- kaja's muziek. Maar dat moet dan met mate. Een heel pro gramma is beslist te veel. Prijswinnaars Kunstbende AMSTERDAM - Iji Utrecht zijn zaterdag de zeven eerste prijswinnaars van de landelij ke wedstrijd Kunstbende be kendgemaakt. De Kunstbende is een manifestatie waaraan bijna zesduizend jongeren van 14 tot en met 18 jaar hebben meegedaan uit het hele land. In de categorie dans werd de eerste prijs gewonnen door de groep RAM uit Flevoland. In de categorie muziek won Leo- nieke Vermeer uit Utrecht de eerste prijs. Yvo de Ruiter uit Rotterdam en omstreken won de categorie taal en Robert Vo- ges uit de regio Amsterdam de categorie ontwerpen. In de ca tegorie theater won de groep Kopje Thee uit Gelderland. Saskia de Feyter uit Zeeland won in de categorie fotografie en in de laatste categorie, waarbij alles mocht, wonnen Lidwine Spoormans en Petra de Krom uit Noord-Brabant. Aan de finale in het Muziek centrum Vredenburg in Utrecht namen de finalisten deel van de veertien regionale voorrondes. De eerste-prijs- winnaars van de zeven catego rieën krijgen de Gouden Ra tjes. Voor de tweede- en derde prijswinnaars zijn er de Zil veren en Bronzen Ratjes. Het Slagwerkfestival Den Haag is zondag officieel geopend met een concert met Robert Van Sice, Ali N'Diaye Rose, David Friedman, André Mosis en David Moss in de Dr. Anton Philipszaal aan het Spui in Den Haag. Voorafgaande aan de opening werd op het plein voor de concertzaal een buitenconcert ge houden van nieuw werk van David Moss. Dit werk werd uitgevoerd door vijf drumbands. foto: peter van mulken Buitenconcert

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 10