Nieuwe visie moet richtingen bij hervormden weer binden Gereformeerden adviseren negatief over Inlia Tentoonstelling Juan de la Cruz Rabbijn Van de Kamp eist nalatenschap NSB-agent op GEESTELIJK LEVEN OPINIE COMMENTAAR Zwarte katholieken verdeeld over zalig verklaring slaaf in VS CeidbcSouoatit CcidócSowuvnt VRIJDAG 12 JUNI 1992 'g Wat zit er achter veranderingen in onderwijs? door KLAAS DE JONG Nog steeds verandert er veel in het onderwijs en er lijkt geen eind aan te komen. Dit is een constatering die nu eigenlijk al meer dan 25 jaar met recht kan worden gedaan. Je zou dus bijna -kunnen vaststellen dat zoiets gewoon bij onderwijs hoort. Of is dat niet zo, zijn er misschien toch andere krachten aan het werk, worden er motieven gehanteerd die niet iedereen in de gaten heeftHeeft de trend er soms iets mee te maken? Toen deze regering in 1989 aantrad werd geconstateerd dat minister Deetman in de zeven jaar van zijn bewind zoveel wetgeving had voltooid, dat er voor zijn opvolgers wat dat betreft niet zoveel meer te ontwikkelen zou zijn. Alleen in de eerste fase van hei voortgezet ondenvijs wachtte nog de Basisvorming. En nu lijkt het wel alsof er onder Ritzen en Wallage nog veel meer gaat gebeuren. In alle takken van onderwijs: schaalvergroting in'het 'basisonderwijs; samenwerking/samenvoeging basis- en speciaal onderwijs; nieuwe plannen voorde bovenbouw van het VWO/HAVO; samenvoeging van het MBO met de volwasseneneducatie; hetformatiebudget- systeemnieuwe schaalvergroting in het HBO plus verkoop van alle schoolgebouwen daar; nieuwe wetgeving voor het hoger onderwijs, etc., etc. Ik deed maar een greep en was nog lang.niet volledig. Eigenlijk zou ik er ook bijvoorbeeld nog de (zeer gewaagde) reorganisatie van het departement van onderwijs bij moeten noemen. Verder zijn er een aantal algemene ontwikkelingen te noemen die vroeger in onderwijsland onbekend waren, of die niemand toen eigenlijk durfde te noemen of aan te bevelen en die nu gemeengoed zijn geworden. Ik denk aan 'de ondernemende school', die aan marketing doet, als een efficiënt bedrijf gerund moet worden om de onderwijsconsument tevreden te stellen. Hoe smalend werd er destijds in de Tweede Kamer in meerderheid gereageerd toen dat woord onderwijsconsument voor het eerst werd gebruikt. Zit er nu een grote gedachte, een grote lijn achter al die veranderingen, zou men kunnen vragen. Het merkwaardige feit doet zich voordat daar door veel mensen die leiding moeten geven in de scholen eigenlijk niet naar wordt gevraagd. Daar heerst meereen mentaliteit van: je moet bij de tijd zijn als er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen. Speel erop in, zorg datje niette laat bent, datje van de mogelijkheden profiteert. En als je vraagt waarom ze zo redeneren, luidt het antwoord nogal eens: het is toch onontkoombaar, je kunt beter maar proberen er het beste van te maken, erop tijd bij te zijn. Als je hier eens wat over nadenkt kun je toch vaststellen dat er iets van een filosofie achter zit -die men zich misschien niet bewust is, maar die wel kenmerkend is voor deze tijd. De secularisatie van onze samenleving heeft een zekere desacralisering meegebracht. Dat wil zeggen men vraagt minder naar de zin van iets, waarom men iets doet, of wat men behoort te doen, dan naar hoe men iets doet of: wat kan ik ermee. Men spreekt wel van instrumenteel denken. Dat is een achtergrond die het „onontkoombaar ■noemen van iets" in de hand werkt. De vraag is <wel wat er gaat gebeuren als bepaalde nu onvermijdelijk geachte ontwikkelingen op een mislukking uitlopen. Want dan zal de waarom-, de zinvraag natuurlijk toch wel eens worden •gesteld. Eén van de organen die dat momenteel gelukkig toch nog wel eens doet is de Onderwijsraadhet hoogste adviesorgaan van de bewindslieden van Onderwijs en Wetenschap. De adviezen ervan zouden toch nog wat meer 'aandacht moeten krijgen. De economisering van de school, het feit dat men „de markt opgaat", brengt ook mee dat scholen steeds meer eikaars concurrenten worden. Wat 'dat betreft troffen mij dezer dagen een paar onlangs gedane uitspraken van de voorzitter van -de Besturenraad P.C. Onderwijs, drs. M. Brommersma. Hij constateerde dat ook voor het onderwijs waarden als solidari teit, gezamenlijke verantwoordelijkheid, respectvolle omgang en openheid nog steeds van grote betekenis zijn. „Het zijn deugden die ons boven onszelf uit verheffen. Het zijn waarden die we niet zelf kiezen, maar die ons kiezen". „Helaas", zo ging hij verder „moet ik constateren dat een heel andere normenpatroon aan invloed wint. Efficiency, effectiviteit van beleidvoering, marktgericht denken, versterking van de vraagfactor en de kenmerken van het marktmechanisme voeren als nieuwe normen in het beleid de boventoon. Maar typerend voor dit nieuwe normenpatroon is dat het niet voortvloeit .uit het ideële waardenpatroon dat ons boven onszelf uitheft, maar puur gebaseerd is op het eigenbelang". jWaarzouje dit alles nu op moeten, kunnen toepassenIk denk niet alleen op algemene verhoudingen tussen de scholen, maar ook op isituaties waarschoten staan voor besluitvorming rover opheffing of fusies, over schaalvergroting. En '-men weet dat het ef alleszins naar uitziet dat deze voor een groot deel onze negentiger jaren in het onderwijs gaan typeren. Concreter: willen confessionele basisscholen met andere confessionele basisscholen samenwerken, om opheffing van een „concurrent" te voorkomen? Of: is confessioneel VWO/HAVO bereid met confessioneel LBO te fuseren als het laatste 'anders met opheffing wordt bedreigd? Het zou 'goed zijn wanneer men in dergelijke si tuaties, die zich momenteel heel duidelijk voordoen, de woorden van Brommersma eens ernstig overweegt. Als men leerlingen op school tracht bepaalde waarden bij te brengen, kan men ze bestuurlijk niet veronachtzamen. En al die veranderingen waar ik dit stuk mee begon, hebben beslist ook met die normen en waarden te maken! De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan. Mahatma Gandhl Koning Husayn: meer geld voor heilige plaatsen AMMAN - Koning Husayn heeft 8,25 miljoen dollar (ongeveer 15 miljoen gulden) van zijn vermo gen beschikbaar gesteld voor de restauratie van de rotskoepelmos- kee in Jeruzalem. Ook trekt hij geld uit voor het herstel van een moslim monument in Jordanië. Jordaanse kranten meldden deze week dat de koning 500.000 dinar (ongeveer 1,3 miljoen gulden) be taalt voor de restauratie van de graftombe en de schrijn van Jaaf- ar Bin Abi Taleb, metgezel van de profeet Mohammed. De tombe is te vinden bij Karak in het zuiden van Jordanië. Netwerk voor straatkinderen TEGUCIGALPA Kerken in Noord- en Zuid-Amerika heb ben een netwerk gevormd ter bescherming van de rechten van straatkinderen. Daartoe besloten zij tijdens een continen tale ontmoeting in Honduras, georganiseerd door de Wereld raad van Kerken en andere oecumenische organisaties. „We moeten de straatkinderen steunen in hun strijd om te overleven", meende ds. Oscar Bolioli van de Noordameri- kaanse Raad van Kerken. Hij wees erop dat in landen als Bra zilië en Guatemala kinderen worden vermoord door doodses- caders onder het mom dat ze zo aan misdaadbestrijding doen. Sinds 1988 zijn in deze twee landen 350 kinderen vermoord, de meesten van hen met een schot door hun hoofd. Hun licha men worden achtergelaten op straat als „waarschuwing". Vol gens de Braziliaanse priester Bruno Secchi is het geweld te gen straatkinderen een nieuw vorm van „stadsterrorisme". De autoriteiten lijken volgens hem geen einde te willen ma ken aan de moorden. „Het lijkt alsof de samenleving ons als bedreiging ziet", zei Joaquin Tequejana, die werkt met straatkinderen in Peru. La- tijns-Amerika zo'n 50 miljoen straatkinderen. LEIDSCHENDAM - De verschillende richtingen binnen de Nederlandse Hervormde Kerk moeten diepgaand met elkaar pra ten over de vraag wat hen eigenlijk samenbindt. „Deze vraag behoeft een meer-dan-stichtelijk, zo' concreet mogelijk ant woord", aldus secretaris generaal dr. K. Blei. Blei pleit voor „een nieuw ge sprek der richtingen" in 'Visie op onze missie'. Deze nota is het uitgangspunt voor het lang verwachte beleidsplan dat in november klaar moet zijn. Bonders, confessionelen, vrij zinnigen en andere hervorm den moeten op zoek naar een „gemeenschappelijke inspire rende visie". Veertig jaar geleden, toen de Hervormde Kerk een nieuwe kerkorde kreeg, was die geza menlijke visie nog aanwezig. Als gevolg van maatschappe lijke ontwikkelingen als secu larisatie, mondialisering en in dividualisering is zij nagenoeg verdwenen. Een symptoom hiervan is, al dus Blei, dat veel hervormden een grote kloof ervaren tussen de top en het grondvlak van hun kerk. Het „besef van een bredere, bovenplaatselijke saamhorigheid" brokkelt steeds verder af. Gemeentele den zoeken binnen de kerkelij ke gemeente steeds vaker al leen gelijkgestemden op. Er is een andere kijk op „de kerk en haar missie" ontstaan. Blei wijst erop dat de Wereld raad van Kerken met precies dezelfde problemen worstelt. Oud-stafmedewerker Konrad Raiser heeft gezegd dat de We reldraad zijn opvattingen en Dr. K. Blei: Nieuw gesprek tus sen richtingen FOTO:ANP veronderstellingen moet bij stellen. De Hervormde Kerk moet daarbij wel waakzaam blijven, vindt Blei. „Het kan niet zo HILVERSUM - Rabbijn L. van de Kamp, voorzitter van de commissie joods erfgoed, verlangt dat de 300.000 gulden die de Win- schotense politieman en NSB'er Willem Siemens heeft nagelaten, aan de joodse gemeenschap ten goede komt. Van de Kamp gaat ervan uit dat bewezen zal worden dat Siemens zich heeft verrijkt ten koste van de joden in Winscho ten. Maar ook al zijn er geen keiharde bewijzen, dan zijn er volgens Van de Kamp voldoen de ethische gronden om het geld voor de joodse gemeen schap op te eisen. Siemens was in de oorlog als politieagent nauw betrokken bij de deportatie van de naar verhouding grote joodse ge meenschap van Winschoten naar de concentratiekampen. Hij werd aan het eind van de jaren veertig wegens oorlogs misdaden veroordeeld. Siemens liet bij zijn dood in 1986 300.000 gulden na aan het asiel in Winschoten voor de op vang van zwerfdieren'. Toen het bestuur van het asiel op de hoogte werd gesteld van Sie mens' oorlogsverleden, besloot het de erfenis te weigeren. Het geld is nu belegd via de stich ting dierenlief en -leed, die met de renteopbrengsten Win- schotenaren in staat stelt hun huisdier goedkoper te laten cremeren in het dierencrema-. torium van Delfzijl. De commissie joods erfgoed ij vert voor de terugggave van alle joodse voorwerpen die tij dens de oorlog in niet-joodse handen zijn gevallen. Vorig jaar eiste de commissie met succes dat de menora (nege- narmige kandelaar) in de re monstrantse kerk van Alphen aan de Rijn aan de joodse ge meenschap zou worden terug gegeven. LEUSDEN - Het Binnen lands Diakonaat van de Gere formeerde Kerken in Neder land adviseert plaatselijke ge reformeerde kerken geen feteun te geven aan de interker kelijke stichting Internatio naal Netwerk van Lokale Initi atieven voor Asielzoekers (In lia). Staffunctionaris dr. J.W. van der Molen van de sectie Bin nenlands Diakonaat van het Deputaatschap voor Gemeen teopbouw in Leusden wijst er op dat de Gereformeerde Ker ken mede oprichter zijn van de Vereniging Vluchtelingen werk Nederland (WN). Vol gens hem betekent de oprich ting van Inlia een verdubbe ling van de werkzaamheden. Hij is het er verder niet mee eens dat Inlia zo snel naar het publiciteitsgevoelige middel 'kerkasiel' heeft gegrepen. De opvang van uitgeprocedeerde vluchtelingen had via WN moeten verlopen, die deze mensen ook had kunnen hel pen, aldus Van der Molen. In de laatste plaats wijst Van der Molen op het werk dat de 7000 vrijwilligers van WN vaak in de anonimiteit verrichten. Dit haalt zelden jde publiciteit, maar "is in wezen veel belang rijker" dan het werk van Inlia. "Veel van deze vrijwilligers zijn lid van een kerk. Ze zijn echter vaak teleurgesteld in hun kerk, omdat deze zo wei nig aandacht schenkt aan het werk van de plaatselijke afde lingen van WN". John van Tilborg van Inlia zei gisteren verbaasd te zijn over het adviesbeleid van de gere formeerden. Inlia verricht vol gens hem geen dubbel werk, maar vult het werk van WN aan. "Wij verzorgen geen bege leiding bij de normale proce dures die vluchtelingen moeten volgen, zoals WN Ommezwaai van PvdA Ï1i zijn dat vandaag een ander evangelie zou gelden dan in 1951. Het kan niet zo zijn dat wij vandaag, als gevolg van de omstandigheden, zouden heb ben opgehouden Kerk van Je zus Christus te zijn. De nieuwe omstandigheden zijn niet op zichzelf bepalend voor de in houd van onze hedendaagse opdracht. Toch kunnen wij de nieuwe omstandigheden even min negeren". Blei doet derhalve suggesties voor een passende kerkelijke reactie op de secularisatie („kwaliteit, helderheid, echt heid en geloofwaardigheid"), de pluriformiteit („solidariteit met allochtonen, asielzoekers en etnische minderheden"), de nieuwe spiritualiteit („de hang naar mystieke beleving erken nen") en individualisering („werken aan nieuwe gemeen schapsvorming"). De hervorm de synode bespreekt ze vol gende week in Doorn. PORT-AU-PRINCE - Zwar te katholieken in de Verenig de Staten zijn verdeeld over d.e campagne voor de zalig verklaring van de zwarte Haïtiaanse slaaf Pierre Tous- saint. Deze werd in 1766 in Haïti geboren en na een sla venopstand door zijn eigena ren in 1778 naar de Verenig de Staten overgebracht. Grote groepen zwarte katholie ken in de VS, zowel priesters als bisschoppen, menen dat Toussaint een typisch voor beeld is van „onderworpen heid" en „berusting". Kardi naal John O'Connor, aartsbis schop van New York, daarente gen streeft ernaar de zaligver klaring te bespoedigen. De congregatie voor de zalig- en heiligverklaringen heeft de zaak in onderzoek. Na de dood van zijn bezitter werd Toussaint vrijgelaten. Hij bleef in New York, waar hij werkte voor liefdadigheidsor ganisaties die opkwamen voor zwarte en blanke zwerfkinde ren. Daarnaast zorgde hij voor arme zieken in openbare zie kenhuizen. Hij stierf in 1853. Zijn stoffelijk overschot werd vorig jaar overgebracht naar de kathedraal van New York. Zwarte gelovigen in het aarts bisdom New York vragen zich af of de katholieke kerk met de zaligverklaring niet het beeld stimuleert van een onderdani ge zwarte gemeenschap die ge duldig haar bevrijding af wacht. Zij nemen het Tous saint kwalijk1 dat hij niet met zijn lotgenoten in Haïti de strijd tegen de slavernij aan ging, maar er de voorkeur aan gaf met zijn rijke bezitters naar New York te vluchten en daar zonder enige vorm van protest te wachten op zijn vrij heid. Banneux-comité Het Ban- neux-comité in het bisdom Rotterdam organiseert op 24 juni, 16 juli en 15 augustus eendaagse tochten naar het be devaartsoord BanneuK. Inlich tingen over deze. reizen wordt verstrekt door Zr. Désirée Hoogeveen, tel. 070 - 368 43 36 of bij het secretariaat van het Banneux-comité tel. 363 60 06. R( STOND vorig jaar de WD-fractie nog geheel alleen met ha: joi pleidooi voor het opsluiten van twee gevangenen in een ceooi nu is een zeer ruime Kamermeerderheid voorstander van h( :h£ op deze wijze efficiënter benutten van de gevangeniscapaej^ teit. Dat het CDA van standpunt veranderd is, zal nieman echt verbazen. Als echte middenpartij voelt het Appèl zich eenmaal vaak gedwongen zijn mening af te stemmen op d van de gemiddelde Nederlander. Maar dat ook de PvdA doi at de knieën zou gaan voor de publieke opinie, en ook nog snel, is wel verbazingwekkend. PvdA-woordvoerder M. Zi et stra voelde dat zelf wel aan. Zijn fractie had haar standpu genuanceerd, zei hij in de Tweede Kamer. En toe: „Daar is niets op tegen, toch?" TOCH wel. Een partij die zich zo lang en zo heftig heeft ve zet tegen het plaatsen van twee man in een cel, en die ho ding heeft gemotiveerd door te wijzen op haar humane begi selen, kan niet zomaar op een zomerse achternamiddag ei draai van 180 graden maken. Zelfs niet als zij voorwaardi stelt. Nu zijn het alleen nog de kortgestraften die van PvdA met z'n tweeën in een cel mogen. Hoe lang zal het d ren eer de PvdA vindt dat ook langgestraften bij elkaar rrj* gen zitten? Nu al verklaarde Zijlstra dat de PvdA ook bezwaar zou hebben tegen het op deze wijze huisvesten v^1 „mensen die achterin het straftraject zitten en worden vot bereid op terugkeer in de samenleving". y De nieuwe PvdA-voorzitter Rottenberg kondigde bij zi aantreden aan dat het in de politiek en zeker in zijn p tij gaat om duidelijkheid en standvastigheid. Kennelijk j, die boodschap nog niet doorgedrongen tot de fractie. Wa hoe moet een PvdA-aanhanger, die jarenlang te horen hei gekregen dat het gezamenlijk opsluiten van mensj( verkeerd en inhumaan is, zich nu voelen? Hetzelfde wa e schijnlijk als hij zich voelde toen de leiding van zijn partij i rige zomer van de ene dag op de andere concludeerde dat toch best flink gesneden mocht worden in de wao en dat sociale uitkeringen toch wel een beetje ontkoppeld mocht worden van de lonen in het particuliere bedrijfsleven. Bed gen dus en gedesillusioneerd. UDEN - In het Museum voor religieuze Kunst in Uden is ter afsluiting van de viering van het Juan de la Cruz-jaar een tentoonstelling te zien over Juan de la Cruz. De catalogus die bij deze tentoonstelling verschijnt geeft een historisch beeld van Juan de la Cruz als mysticus en dichter. Ook wordt aandacht geschonken aan zijn invloed op de moder ne beeldende kunst. Er is te vens een relatie gelegd tussen de diverse kloosters van kar melieten en karmelietessen in Nederland. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid ge maakt tussen de actieve tak, de geschoeide Karmel en de hervormde, meer contempla tieve tak, die van de onge schoeide karmelieten en kar melietessen. Dit gevarieerde beeld wordt zichtbaar gemaakt door eigentijdse kunstwerken en talrijke bruiklenen kloosters en particuliere ver i melingen. Ook bekende minder bekende figuren uit historie van de Karmel pas ren de revue. Hieronder Ma Margaretha der Engelen Oirschot, waarvan diverse lieken op de expositie te zi zijn en pater Titus Brands OCD die in 1942 in Dacl stierf. Van hem wordt one meer een portret getoond, vaardigd door Pyke Koch H. Theresia van Lisieux wi van tot voor enkele decer in geen enkel katholiek ge een prentje of gipsen beel ontbrak is in de catalogus op de expositie vertegenwc digd. De fotodocumentaire i' Bertien van Manen uit be tachtig over Nederlandse melietessen is eveneens doet. Wij zijn juist voor de vluchtelingen die buiten de boot vallen. Mensen die vastlo pen in de procedures, maar voor wie toch de overtuiging bestaat dat ze niet kunnen te rugkeren naar hun land". Van Tilborg wijst erop dat de vrij willigers van WN in die hulp verlening lang niet altijd ge specialiseerd zijn. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijtl Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden Telefoon: 071 -122 244. Telefax: 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur1 J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacteu F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R Koldenhof, M Kroft, T. Pieters e~ M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs R. Edens. drs. Chr van der Hoff, A. var Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piet Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819)" T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swien M. van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hou (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh I (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huët (Londen), M. de Konind (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voordd (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlaj (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: o M. de Cocq. 8.30 tot 17.00 uur Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. van 14.00 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend het dl geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2