,Het verhaal was op. Hoe moest de film aflopen?" KUNST/RTV/FILM 19 fijftig jaar 'Casablanca' u fermer Schroeter verduistert Ingeborg Bachmann Kinderleven en suikergoed 'Somrnit VRIJDAG 12 JUNI 1992 'j )NDEN - Op 8 novem- r 1942 landden de geal- erde troepen onder be- u l van generaal Dwight ii ;enhower in Noord- r'rika en bevrijdden Al- Jus, Oran en Casablan- Achttien dagen later icht Warner Brothers b( Ier bevel van kolonel ock Warner in allerijl in s't Hollywood Theatre in in w York de eerste editie van wat de populairste n aller tijden zou wor- o i. e fiterend van het tijdstip nde 'Casablanca', gesi- erd in de door de nazi's be- e stad en met in de hoofd en Humphrey Bogart en rid Bergman, zeven maan- eerder dan gepland. De aj ringen van de recensenten en verdeeld, maar de bio- j, >p zat avond aan avond vol. 'he New Yorker schreef cri- s David Lardner: „Niet he- aal van hetzelfde niveau 1, Across the Pacific', Bogarts S( ge spionnenfestijn, maar icjïlniettemin redelijk aan- dbaar". Hoe het ook zij, door de oorlog doorkruiste lesverhaal van Rick Blaine Isa Lund trok in de eerste d kal31.000bezoekers. ,e 1 1943 had de film 3,7 mil- z dollar opgebracht. Bij de u aruitreikingen het jaar 3,rop sleepte de film de Os- (voor Beste Film, Beste Re- (Michael Curtiz) en Beste [C lario (Julius en Philip Ep- n(n en Howard Koch) in de s ht. En toen begon het alle- 1 pas echt interessant te den voor Rick en Ilsa. 1 ;n de film uitkwam vroeg ij ie af waarom iedereen zo a 'wonden was", vertelt Ho- V 1 Koch. „Ik had nog geen d voor de merites van de film w ag alleen maar de gebre- ;t ervan. Toen de film een later de Oscars waradu- lenkreeg, begon ik te wen wonderen". >|Uli zal Turner Entertain- v t (dat in 1986 de Warner- tetie van MGM aankocht) ijftigste verjaardag van de vieren met de release van tve 35mm kopieën van de Deze zijn gemaakt van lieuw negatief van het ori- Nederlandse Casablanca Society In Den Haag werd twee jaar geleden de Casablanca-society opge richt. Een initiatief van Hagenaar Dirk-Jan Vos, die met enkele anderen ontevreden was over de slechte kopie van de film die in filmhuizen rouleerde en de manier waarop die vertoond werd (ontbrekende beeldjes en scènes, verkeerd formaat). Dirk-Jan Vos had contact met distributeur United International Pictures die de rechten van de film voor Nederland heeft, en ook daar voelt men voor een feestelijke her-première van de film. Dirk-Jan Vos: „Dat zou moeten gebeuren op 26 november 1942 de datum van de oerpremière. We willen voorstellingen in Am sterdam en Den Haag geven en we hopen daarvoor Julius Ep stein (een van de schrijvers) over te kunnen krijgen. Ter gelegen heid van die première gaan we een eenmalige krant uitgeven 'The blue parrot' (de naam van een bar uit 'Casablanca')". De Ne derlandse Casablanca Society maakt zich overigens sterk voor het behoud van kopieën van belangrijke films in het algemeen. B.J. Nostalgie naar de romantiek van Ingrid Bergman en Humphrey Bo- gineel. Vijftig jaar na de pre mière betekent 'Casablanca' voor iedereen iets anders. Het succes van de film en my thevorming eromheen zijn de nederige oorsprong ervan ont stegen. Voor academici is de film vruchtbaar terrein voor analyse. Voor distributeur Ted Turner is het een potentieel commercieel buitenkansje met een miniem risico. 'Casablanca' heeft een heel filmtijdperk ingekapseld. In 1942 was het een thematische en populaire romance. Van daag de dag belichaamt de film de verloren gouden tijd van Hollywood. Het is een tijdcap- sule die tegelijk oud en verras send fris is en een romantisch model dat door filmmakers keer op keer opnieuw wordt bezocht. De beelden staan ons niet meer direct voor.ogen, maar de film bevat talloze onvergetelij ke uitspraken („Here's looking at you, kid"). Het is opmerke lijk hoeveel er de tand des tijd doorstaan hebben, gezien de chaotische omstandigheden waarin het scenario werd ge schreven (al wordt het vaak ge citeerde „Play it again Sam" nergens in de film echt ge zegd). De verhalen over de hec tische produktie van de film zijn even populair als de film zelf. Er wordt gezegd dat Ro nald Reagan en Ann Sheri- dann aanvankelijk benaderd zouden worden voor de xollen van Bogart en Bergman. De opnamen begonnen toen er nog maar veertig bladzijden, van het scenario af waren. Voor diverse belangrijke rollen waren nog geen acteurs gevon den. Het was, VQlgens Koch, „een race tussen de pen en de camera". Een gefrustreerde Bergman wist tot de laatste op namedag niet of ze uiteindelijk in de armen van Bogart of Paul Henreid zou terechtkomen. Tenminste, zo gaat het ver haal. Valse informatie „Een heleboel dingen die over de film werden gezegd waren helemaal niet waar", zegt Alje- an Harmetz, schrijver van het boek „Round Up The Sus pects: The Making of Casa blanca" dat later dit jaar zal verschijnen. „Het is pure non sens dat Sheridan en Reagan eerst de hoofdrollen zouden spelen. Het was heel gewoon dat de studio valse informatie liet uitlekken om te zorgen dat het publiek de namen van de acteurs niet zou vergeten". „Er doen een heleboel fabels de ronde", zegt ook Frank Miller, schrijver van het gedenkboek 'Casablanca' ter ere van de vijf tigste verjaardag van de film. „Ik denk niet dat het kwaad kan om ze door te prikken". „De meeste boeken over Holly wood zijn geschreyen door mensen die er niet waren op het moment dat het allemaal gebeurde", aldus Julius Ep stein. „Het moeilijkste aspect van het maken van Casablanca was het feit dat ons verhaal op was. Hoe moest de film aflopen en met wie zou Bergman er vandoor gaan?" „Ze zaten tot de laatste minuut te schrijven", bevestigt karak teracteur Dan Seymour (Abdul De beroemde slotscène die noggeschreven moest worden: het afscheid van Bogart en Bergman, politie-inspecteur Claude Rains kijkt toe in de film), een van de weinige leden van de cast van Casa blanca die nog leven. „Ik her inner me dat ze altijd op de dag zelf dat we aan het filmen wa ren met het scenario binnen kwamen.. „Het enige wat ik probeerde te doen", zegt Koch, „was ervoor te zorgen dat het geen mislukking zou worden. Het-was inderdaad grotendeels improvisatie. We hadden ei vol strekt geen idee van dat het een klassieker zou worden. We probeerden gewoon een film te maken die passabel was". Nostalgie geliefde film van Hollywood afkraken. De voormalige New- yorkse criticus Pauline Kael noemde 'Casablanca' „een film die laat zien hoe onderhou dend een slechte film kan zijn". „Ik wil gen ketter zijn", zegt schrijver en scenarist Mi chael Tolkin ('The Player'), „maar 'Casablanca' is gewoon een van de vele goede films die toen gemaakt wei-den. Het is een prachtige film, zeer onder houdend. Maar het is niet een film die door filmakers of film studenten als toonbeeld zou worden genoemd van uitmun tend regie-, camera of schrijf werk". Julius Epstein: „Nie mand weet denk ik precies waarom Casablanca een klas sieker is geworden. Misschien is de voornaamste reden wel de cast: Bogart Bergman, Hen reid, Claude Rains, Conrad Veidt, Sidney Greenstreet, Pe ter Lorre, Dooley Wilson. Zon der hen was het misschien wel de zoveelste B-film geworden. Er is een nostalgisch verlan gen naaf films zoals ze vroeger waren. Ik vraag me af hoe de film ontvangen zou worden als hij nu voor het eerst uitkwam, maar hij zou waarschijnlijk niet kunnen concurreren met de Terminators en al die ver schrikkelijke films. Maar dat zijn onze huidige succesverha len". Misschien. Maar toch. Wellicht komt de lange levensduur van 'Casablanca' neer op een mo ment, een beeld, een offer op de startbaan van een vliegveld. Hollywood blijft naar dit mo ment terugkeren. Onze affini teit voor 'Casablanca' is niet al leen sentimentaliteit. De film doet eën beroep op onze ge wonde, maar nog niet verloren gegane romantiek. De tweede wereldoorlog is onze geschie denis; .'Casablanca' is onze er fenis. De film helpt ons eraan te herinneren dat de proble men van drie nietige mensjes inderdaad iets betekenen in deze dwaze wereld. (c) The Times, Londen - kalina' afes FILMHUIS: 'Malina' met Isa- •eiHuppert, Matthieu Carriere en nfogay. Naar de roman van Inge- i) Bachmann. Camera: Elfi Mi- ji. Regie: Werner Schroeter. 2ipr iRT JANSMA ter Schi*oeter durfde dij aan om 'Malina', de voltooide roman de Oostenrijkse fijfster Ingeborg Bach- ]n (1926-1973), te ver Ik schrijf 'durfde m', omdat het boek haar moeilijkste, st duistere werk t: Eén hartstochtelij ke kreet van een vrouw die een gevecht met zich zelf, haarachtergrond, haar verlangens, haar ge voel en haar intellect, de wereld en haar verbeel ding aan het verliezen is. Een prozarelaas in de 'ik vorm', gelardeerd met brokstukken bijna-poëzie, droom, en dialogen. Schroeter (maker van films als 'Palermo', 'De Rosenkoning', 'Bijvoorbeeld Argentinië') was het niet te doen om helderheid te scheppen in die emotionele en chaotische doodskreet (Bachmanns boek had deel moeten uitmaken van een tri logie, 'Todesarten'). Hij lijkt er integendeel mee weg te lopen als een soort trofee tot meerde re eigen glorie: een film waarin hij de kijker nauwelijks ruimte biedt ook maar ergens emotio neel naast of tussen de perso nages te komen. Bachmanns minieme aanstippen van bizar re dromen buit hij uit voor gro teske opera-fantasieën. Wat hij oogst is verwarring, een dode lijke afstand en een film die daardoor moelijk te duiden is. Isabelle Huppert speelt een schrijfster, een soort cultuurfi losofe, die een verscheurd le ven leidt tussen zelfstandig heid en afhankelijkheid. Waar bij drie mannenfiguren een rol spelen: een vader die haar dro men teistert, van wie niet dui delijk wordt wat hij 'misdaan' heeft, maar die in elk geval verantwoordelijk wordt ge steld voor haar gebrek aan in nerlijke rust en zekerheid. Dan is er de minnaar Ivan, zon der wie zij niet kan leven, maar die zijn eigen huwelijk en kin deren niet wil opgeven. En er is Malina, de man die ze het meest om zich heen heeft, die een kader voor haar leven vormt, maar die in zijn tegen spel niet verder komt dan de koele cliché's van de werke lijkheid en die haar laat schie ten wanneer zij huis, brieven en geschriften in brand steekt (in een tergend lange scène) en de dood zoekt. Die Malina zou je als de 'ande re'" kant van de met zichzelf worstelende hoofdpersoon kunnen zien. Regisseur Schroeter maakt dat niet dui delijk en ook Bachmann deed dat niet. Er blijft bij Schroeter nog veel méér duister in zijn mengsel van symboliek en rea liteit. Je voelt dat hij met inter essant materiaal werkt, je ziet dat Isabelle Huppert zch suf speelt on de tragiek van die vrouw, die vecht met haar dub bele drang naar ultieme vrij heid én lichamelijke gebor genheid, waar te maken. Maar het is zo overdadig, zo preten tieus ook (zij het fraai gefoto grafeerd) in beeld gebracht, dat het je koud laat. Wat dat be treft doet Schroeter de kwets bare stof van Bachmann alleen maar kwaad. Isabelle Huppert, ongelukkig tegen de spiegels van een Weens Kaffeehaus. Macaulay Culkin en Anna Chlumsky proberen een eerste kusje uit. 'My girl' CINEAC 1: 'My girl' met Macaulay Culkin, Anna Chlumsky, Dan Aykroyd em Jamie Lee Curtis. Regie: Howard Zieff. Met Hollywood en kinde ren is het oppassen gebla zen. Sinds Shirley Temple al zo geweest trouwens. Zodra er sprake is van jeugdige acteurtjes neigt de filmindustrie tot een gul hanteren van de gla- zuurkwast. Met als resul taat tandpijn bij het con sumeren van het suiker goed. Howard Zieffs 'My girl' is er een voorbeeld Niet dat de uitgangspunten van de film commercieel ver dacht zijn. 'My girl' is een on opvallend, niet onaardig ver haal over een opgroeiend meisje, dat een jeugdvriendje verliest en haar vader terug wint. Het eerste scenario van Laurice Elehwany dat autobio grafische elementen schijnt te bevatten. De keus voor Macau lay Culkin, Hollywoods jong ste miljonair, voor de rol van het jongetje doet het ergste vrezen. De kleine Culkin - bril letje, slordig blond koppie met haar, open blik - werd de ster van de komedie 'Home alone' Hier speelt hij op het tweede plan eenzelfde soort jongetje als in die hit. Wat kan je anders verwachten? Regisseur Zieff heeft opgepast hem niet echt uit te buiten, dat moet in z'n voordeel gezegd worden. De echte hoofdrol gaat naar.een ander kindacteurtje, het meis je Anna Chlumsky. Zij speelt het dochtertje van een sukkeli ge begrafenisondernemer Sul- tenfuss (Aykroyd). Hij neemt eigenlijk nauwelijks meer deel aan het leven sinds zijn vrouw gestorven is. Het meisje groeit op zonder moeder en heeft een sterke binding met buurjonge tje Macaulay. Dan komt Jamie Lee Curtis in hun leven. Een moderne make-up-dame die het in Hollywood niet gered heeft en nu Aykroyds doden kosmetisch komt oppoetsen voor het afscheid in de rouw kamer. Zij poetst tegelijkertijd het le ven van hef meisje op dat veel aan haar kwijt kan, terwijl ze bovendien de levensgeesten terugmasseert in doodgraver Aykroyd. En zelfs met hem zal trouwen. Met als gevolg dat diens dochtertje haar nieuwe vrouwelijke kameraad die ze voor zichzelf wilde houden verliest. Hetzelfde gebeurt met het buurjongetje dat met een wespennest speelt en aan de wespensteken overlijdt omdat hij er allergisch voor blijkt. Een film over opgroeien en de wat melancholiek makende verlies- en winstrekening van een kinderleven. Niets mee mis. Alleen vefilmt Zieff het op zo'n onpersoonlijke, oninspire rende en gemakkelijk-zoete manier dat 't moeilijk te ver dragen wordt. Dat er goede bedoelingen aan het scenario ten grondslag la gen, mag je afleiden uit het feit dat de dood van het jongetje Macaulay niet in beeld wordt gebracht. Anders was 't waar schijnlijk helemaal niet te ver teren geweest. Dan Aykroyd krijgt voor zijn doodgraversrol van mij de prijs voor de slecht ste acteur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19