En toch is Janmaat ewoon :en racist j Milieulobby leunt veel te zwaar op complottheorieën OPINIE (jjCiidae Qowvamt ZATERDAG 6 JUNI 1992 RiaL. door DICK HOFLAND Als je feministen (vrouwen ook welmaar toch voornamelijk feministen) op de kast wilt krijgen, moetje tegen ze zeggen: „O, u bent dus de vrouw van Daar gaan ze gegarandeerd van over de rooie. En terecht. De vrouw als verlengstuk van de man. Getverderrie. Men neme Ria Lubbers. Inderdaadde vrouw van Het hangt haar mijlenver de keel uit dat ze altijd en overal, ook als ze alleen is, wordt ingehaald als mrs. Ruud Lubbers. ..Dan kan ik wel ondereen stoel kruipen", vertelde ze onlangs voor Radio Rijnmond. Nog meer ergert Ria zich aan het naroepen van haar en haarman op straat.Als je dan ineens hoort: hé, Lubbers! Dan krimp ik in elkaar". Of als ze met Ruud in een restaurant zit, en ze ziet dat gasten achter de rug van haar man zitten te lachen. Gallisch wordt ze daarvan. Hebben mensen dan geen manieren meer? Maar het allerergste vindt Ria het dat zij zichzelf zo langzamerhand nog nauwelijks ziet als de vrouw van Want Ruud is er haast nooit. De man die ze ooit liefkozend 'oelewapper' noemde, komt 's avonds op z'n vroegst rond een uur of elf binnen, en is dan doodop, niet aanspreekbaar. Logisch, vindt Ria, maar ze baalt er wel van. Want de bijna permanente absentie van de premier heeft soms absurde gevolgen. Zo gebeurde het kortgeleden na afloop van een partijraad van het CDA, dat man en vrouw Lubbers elkaar totaal onverwacht tegenkwamen. Ruud was rechtstreeks uit Zwitserland gekomen om de afsluitende toespraak te houden. Ria was er ook. Tot zijn verbazing stond hij bij een borrel ineens tegenover haar. „Hé, ik heb je net nog op het antwoordapparaat toegesproken", zei Ruud. Man en vrouw kusten elkaar vervolgens losjes op de wang, als goede vrienden, niet als geliefden. „Ruud is drie keer getrouwd met zijn werk", legde Ria uit bij Radio Rijnmond in het programma 'Alleen op de wereld'. En dat heeft niet alleen schrijnende maar ook absurde gevolgen. Ria vertelde over de verkiezingstijd, toen de affiches van Ruud vrijwel overal hingen. ,.Ik kwam een keer in de buurt van ons huis de hoek om, en toen zag ik zijn foto op een pilaar. Ik dacht: ik rijd er tegenaan. Gewoon, boem! Ik was zo ver doorgedraaid, omdat ik hem helemaal niet meer zag. Ik heb het toen niet gedaan, omdat de mensen dan ongetwijfeld hadden gedacht dat het een verkiezingsstunt was. Maar ik had er toen echt heel erg schoon genoeg va n. Het is om gek van te worden als je je eigen man overal op een foto tegenkomt, terwijl je hem zélf niet ziet". Ria bleek ook van een journalist te hebben moeten vernemen dat Ruud het beroemde spleetje tussen zijn tanden had laten wegwerken. „Dat krijg je als je elkaar maar kort ziet. Dan zijn er zoveel dingen te bespreken, datje dit soort zaken blijkbaar gewoon vergeet". En ze verhaalde over bezoeken aan 'vrinden', waar ze wel eens tegenop ziet, omdat ze een beetje jaloers wordt als ze ziet dat er ook mannen zijn die om zes uur thuis komen. „Dan denk ik: wat komt die man doen? Is hij ontslagen of zo?". En ze realiseert zich dan hoeveel ze mist. „Bij ons thuis is het dus niet gezellig. Gewoon kneuterig kletsen over niks, dat kan bijna niet meer". En 'ns lekker kwaad worden en bekvechten om het vervolgens af te zoenen is er ook al niet bij, want „Ruud is een man om nooit ruzie mee te krijgen. Ik geloof datje alle vier de banden van z'n auto moet doorsnijden en zijn jas aan repen scheuren om hem echt kwaad te krijgen". In politiek Den Haag verwacht iedereen dat Ruud Lubbers na afloop van deze kabinetsperiode zal solliciteren naar het voorzitterschap van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de almaar belangrijker wordende Europese Gemeenschap. Het hoofdkwartier van de EG is in Brussel gevestigd, te ver dus om op en neer naar Rotterdam te rijden. Ria zal straks nog met heimwee terugdenken aan die goeie ouwe tijd dat Ruud in Den Haag zat. Toen kwam 'ie tenminste nog om elf uur thuis. Maar hoe staat het met de ge loofwaardigheid van de bewe ging wanneer de situatie inge wikkelder blijkt te liggen? Het is kinderlijk en niet relevant om de wereld te verdelen in de slechten en de goeden. Samen- zweringsverhalen mogen dan aantrekkelijk zijn voor de me dia, maar tegenover iedere goedgelovige aanhanger staat ten minste één cynicus die weet dat de zaken niet zo sim pel zijn. Het verlangen om altijd een bewust plan achter nare din gen te zien maakt deel uit van een bredere menselijke impuls' om te geloven dat willekeurige gebeurtenissen deel uitmaken van een soort groter scenario. We willen zo graag de wereld begrijpen dat we zelfs een kwaadaardige orde prefereren boven helemaal geen orde. We geloven liever dat presi dent Kennedy werd doodge schoten door agenten van zijn eigen regering dan dat we zijn moord als een stukje van de onvoorspelbare chaos willen zien. De theorieën zijn, als alle goede samenzweringsverha- len, zeer geloofwaardig. Maar komt dat niet doordat de mens altijd geneigd is een patroon te zoeken achter een reeks los staande feiten? Soms houdt de samenzwering gewoon in dat alternatieve denkbeelden de grond in ge boord worden. Zo ontstond er veel commotie over de theorie van een aantal prominente we tenschappers dat ziekten die met aids verband houden niet veroorzaakt worden door het HIV-virus. De theorie is aan trekkelijk, niet alleen omdat, als de wetenschappers het bij het juiste eind hebben, de angst voor een onbeheersbare plaag erdoor zou worden weg genomen, maar ook omdat er gezinspeeld wordt op onaardse motieven. Is aids gewoon een andere - naam voor al lang bestaande ziekten die pas op deze manier werden gecategoriseerd toen ze begonnen te heersen onder mensen met een bepaalde le venswijze? Verhult het dogma van politieke correctheid an dere waardevolle ingangen voor onderzoek? Dit is een klassieke en overtuigende sa menzweringstheorie omdat ze coherent in elkaar zit. Om vele redenen zouden we willen dat ze waar was. We kunnen gewoon niet bevat ten dat een gebeurtenis geen reden heeft en we geloven over het algemeen liever dat ge beurtenissen aan iemands wil ontsproten zijn omdat dit, hoe vervelend het ook zijn moge, handelbaar is: een andere geest waarmee gediscussieerd kan worden en die overtuigd kan worden. We mogen dan in de val zitten op een stervende planeet, maar we hoeven geen gevan genen te zijn van de behoefte om ons lot te zien als het geme ne plan van iemand anders. Het is kleingeestige huichela rij om de jacht op daders boven het zoeken naar oplossingen te stellen. c The Times ),e als behoorlijk links be iend staande antropoloog >rof. Frank Bovenkerk, lil hoogleraar criminolo- [ie in Utrecht, doet in zijn ïieuwe boek 'Hedendaags (waad' een interessante inthulling. Eind jaren ze- entig was hij verwoed he iig het wetenschappelijk lèwijs te leveren dat de iiirinamers en Antillia an in ons land het slacht- ffer waren van discrimi- atie. feartoe bedacht hij onder neer het volgende exped ient. Op een kille zaterdag in ecember 1978 verschenen wee heren bij een groot Am- tèrdams autoverhuurbedrijf m ieder een Chevrolet van het ylpe Malibu te huren. Beide eren waren tussen de dertig n veertig jaar oud, van onge- eer gelijk postuur en onberis- elijk gekleed, en beiden wer én vergezeld van een elegant eklede blondine. 5 echter één belangrijk erschil: de ene heer was Suri- amer, en was als bestuurder lidelijk als zodanig herken aar door het onder zwarten estijds populauire afro-kap- el, de ander was blank en had onkerblond sluik haar. De ei eren zouden een etmaal lang ondrijden door de Randstad. 1 li al doende aantonen dat jlfwarte automobilisten veelvul- zonder aanleiding door de ralitie werden gecontroleerd. n' de Surinaamse gemeen- chap was dit soort discrimina^ tie door de politie het gesprek van de dag. Iedereen kende wel een land- of rijksgenoot die I zich een kleinere auto had aan- eschaft. omdat vooral be stuurders van grote auto's het slachtoffer zouden zijn. De Chevrolet Malibu was zo'n auto, want volgens de Neder landse politiekorpsen kon zo'n 'snollebak' nooit eerlijk zijn verdiend, althans niet door een Surinamer. Reed een blanke erin dan was hij vermoedelijk een fabrieksdirecteur, me disch specialist of registerac countant. Het experiment liep uit op een anti-climax. Geen van beide wagens werd ook maar één keer aangehouden. Zoete koek Het verhaal van Bovenkerk lijkt erop te wijzen dat het met de discriminatie van minder heden in ons land in werkelijk heid nogal meeviel. De hoogle raar heeft zelf ook die indruk. Volgens hem maakte in die tijd de linkse intelligentsia, aange voerd door het weekblad Vrij Nederland, de fout al die dis- criminatieverhalen van de kleurlingen 'voor zoete koek te slikken'. Die indruk bij Bovenkerk werd versterkt toen hij een paar jaar later antropologisch onderzoek deed in de oude wij ken van Utrecht. Dat was in de tijd dat de extreem-rechtse Ne derlandse Volksunie furore maakte in de grote steden. Deze NVU was de voorloper van de Centrumpartij, die zich nu Centrum-Democraten noemt. Bovenkerk merkte in die oude Utrechtse wijken wat het betekent om naast of te midden van grote groepen bui tenlanders te wonen. Dat bracht hem op andere ge dachten. En dat gebeurt nog steeds, als hij door de Kanaal straat loopt 'en de moskee be gint te loeien'. Prof. Boven kerk vindt het nu nogal goed koop dat veel van zijn collega's die in de rijke voorsteden wo nen, roepen dat die buurtbe woners allemaal racisten zijn. „Ik meen dat er zeker redenen zijn om het ook voor de Hollan ders op te nemen". U ziet, de steun voor de ideeën van drs. Hans Janmaat en zijn Cen trum-Democraten blijft niet meer beperkt tot de WD (Bol- kestein versus de veelwijverij) en het CDA (Mateman versus de bejaarde spleetogen). Ook uit volstrekt onverdachte hoek wordt nu toegegeven dat het probleem van 'de buitenlan ders' niet alleen veroorzaakt wordt door abjecte racisten. Zwarte voetballers De grootste schuldige is waar schijnlijk de regering die heel lang niet heeft willen toegeven dat de etnische minderheden geen tijdelijke maar perma nente inwoners van Nederland waren. En die dus ook heel lang geen maatregelen wilde nemen om Surinamers, Tur ken en Marokkanen te doen integreren in onze samenle ving. Integendeel, de opeen volgende kabinetten deden er juist alles aan om ervoor te zor gen dat deze mensen hun ei gen cultuur zouden behouden: tot en met het bouwen van moskeeën en het halen van dure docenten uit de moeder landen, om in Allahs naam maar te zorgen dat ook de kin deren van de gastarbeiders Turks of Arabisch leerden spreken. Anders zouden ze im mers niet meer terug künnen. Wil ik hiermee nu zeggen dat de Centrum-Democraten het altijd bij het juiste eind heb ben gehad? Nee, dat wil ik he lemaal niet. Een man als Jan maat is gewoon een racist. Hij bewijst dat zelf door zijn bewe ring in een interview met deze krant dat voetballers uit etni sche minderheden inferieur zijn aan hun blanke medespe lers. Zonder Stanley Menzo, Brian Roy, Aaron Winter en Marciano Vink zou Ajax nog veel beter spelen, zegt Jan maat. Je hoeft geen sportjour nalist te zijn om te weten dat het omgekeerde waar is. Ik wil er evenmin mee zeggen dat we de Centrum-Democra ten maar moeten beschouwen als een stelletje idioten die het best in hun sop kunnen gaai- koken. Want die houding leidt tot mythevorming. Het conse quente negeren van Janmaat, zowel door de politiek als door de pers, heeft de 57-jarige Ha genaar tot een soort martelaar gemaakt. Janmaat lijkt de eni ge te zijn die dwars tegen de stroom in en ten koste van per soonlijke ontberingen hij woont zelf in een oude wijk met veel etnische buitenlan ders - durft te zeggen waar het op staat. Dat martelaarschap brengt veel in soortgelijke omstandig heden verkerende Nederlan ders, die zelf helemaal geen ra cist zijn en die niet méér discri mineren dan anderen, ertoe op de Centrum-Democraten te (willen) stemmen. Volgens de opiniepeilers van Inter/View staat de CD al tijden op 3 a 4 ze tels. Dat zou een winst beteke nen van 300 a 400 procem. En het lijkt wel of het niemand iets kan schelen. Daarom pleit ik ervoor om juist wel aandacht te besteden aan Janmaat. Journalisten moeten wél met hem gaan.pra- ten en zijn denkbeelden on derzoeken.. Dat is de enige ma nier om het grote publiek dui delijk te maken dat hij niet uit is op verbetering van het lot van de blanke Nederlanders in de oude wijken maar dat hij over de ruggen van een trieste onderklasse in onze samenle ving probeert een minderwaar digheidscomplex te over schreeuwen. Tegenslag Want totdat hij in 1982 in de Tweede Kamer werd gekozen, heeft het Hans Janmaat nooit erg meegezeten. Zijn timmer- fabriekje in Gouda brandde af. Daarna besloot hij politieke wetenschappen te gaan stude ren in Amsterdam. In 1972 werd hij doctorandus met de scriptie 'Het aspect van macht in de internationale politieke integratie', waarin helemaal niets te vinden is van zijn late re politieke opvattingen. Maar ondanks zijn academi sche opleiding tot politicoloog kwam Janmaat nergens echt aan de bak. Niet bij de KVP, niet bij D66 en niet bij DS'70. Bij deze laatste partij léék het aanvankelijk wel te lukken. Hij slaagde erin radiopraatjes te mogen schrijven én uitspre ken. Maar toen hij - in strijd met het verkiezingsprogram ma - voor de radio verkon digde dat de Vietnamese boot vluchtelingen de toegang tot Nederland ontzegd moest wor den, maakte de partijleiding er een eind aan. Janmaat verliet DS'70 en kwam in 1980 terecht bij de kort daarvoor opgerichte Centrumpartij. Maar hoe begrijpelijk Jan maats desillusie ook is, dat is geen excuus voor racisme. Wat kunnen die Surinamers, Ma rokkanen en Turken eraan doen dat KVP, D66 en DS'70 niet het talent herkenden - hij is een goed redenaar - dat Janmaat ontegenzeglijk bezit. (De auteur is chef van onze parlementaire redactie.) diidereen is verzot op sa- ra lenzweringstheorieën. ?eiie zijn zo onweerstaan baar dat politieke bewe- ngen die ze in hun cam- ge,ègne gebruiken sterk tot ieije publieke verbeelding m ireken. De milieu-acti- sten zijn dan misschien :t stadium voorbij dat ze nvoudigweg het kapita- beschuldigden van a verwoesten van een xder zaligmakende we id, maar hun retoriek Unt nog steeds zwaar op (t Complotmodel. Het grootste succesverhaal in dit genre was het marxisme, dat stelde dat de arbeiders door samenzwerende profi teurs werden beroofd van de waarde van hun arbeid. Pas toen de theorie praktijk werd, bleek dat de waarde van de ar beid van het volk een pure ab stractie was die niet bestond buiten de samenzwering om hen ervan te beroven. Het duurde zeventig jaar voor de denkfout fataal bleek, maar de lessen van marxistische overmoed lijken geen weer klank te hebben gevonden bij de nieuwe generatie die praat jes verkoopt over wereldcom plotten. Op de milieutop in Rio zijn de samenzweringstheo rieën niet van de lucht: die van rijk tegen arm, van Noord te gen Zuid, van de wetenschap tegen het mensdom. Het verlangen om iemand de schuld te geven, altijd een van de voornaamste redenen voor complottheorieën, neemt in dit geval een vreemde wending: het rijke Noorden, dat er aan gewend geraakt is om de gebe ten hond te zijn, propageert een nieuw soort schuldgevoel waarmee het het Zuiden wil opzadelen. Aangezien ze de prijs niet kunnen betalen van de excessen van het verleden, wordt de ontwikkelingslanden gevraagd zichzelf bij voorbaat te geselen voor de euveldaden waartoe ze in de toekomst mis schien verleid zullen worden. De milieutopconferentie in Rio de Janeiro levert in elk geval ter plaatse schone straten op. Op deze manier wordt de schuld eerlijker verdeeld tus sen de gevestigde vervuilers die de aarde in onwetendheid En hier is een treurige para hebben geschaad en potentiële dox: de westerse democratieën vervuilers die nooit kunnen worden geplaatst voor een bij zeggen dat ze niet beter wis ten. Het gaat om een soort ruil handeltje: wij zullen de auto vaker laten staan als zij min der koelkasten hebben. Ons postuum schuldgevoel moet in evenwicht worden ge bracht door hun toekomstige zelfopoffering. Kunnen we de wereld dan nooit verbeteren zonder tijd en energie te ver spillen aan beschuldigingen? De milieulobby lijkt de waan zin van de verdachtmakingen over en weer nog niet in te zien. In het begin baseerde de mi lieulobby zich bijna geheel op een infantiel, anti-kapitalis tisch dogma dat nauwelijks te onderscheiden was van anar-r cho-communisme. Door een anti-westers vooroordeel in combinatie met een duidelijke neiging tot totalitarisme, leek het een van de vele vormen van links in het politieke spec trum van de jaren zeventig. Toen de Sovjetunie uiteenviel en haar veelheid van bescha mende geheimen aan de we reld openbaarde, ontdekten we dat de socialistische staten zonder winstmotief de aller- samenzwering om de aarde zonder moeilijk dilemma wan neer hun wordt gevraagd de ecologische prijs te betalen. Zij worden op korte termijn ge confronteerd met de toorn van de kiezers, die misschien best bereid zijn om zo nu en dan een rol kringloop wc-papier te kopen maar onmiddellijk be ginnen te krijsen als ze hogere belasting voor hulp aan de ont wikkelingslanden moeten betalen (en een regering die dreigt het autogebruik aan banden te leggen ogenblikke lijk om het leven helpen). Totalitaire samenlevingen die in principe alles zouden kun nen doen daar ze geen man daat van de kiezers nodig heb ben, lijken deze bevrijdende omstandigheid nooit te be schouwen als een manier om goede maar onpopulaire maat regelen door te drukken. Zon der uitzondering geven zij zij met een gebrek aan informatie en een onderdrukking van de vrije meningsuiting een fiat aan totale onverantwoordelijk heid. Het is heel gevaarlijk als de groene beweging te zeer leunt op het aansprekende dramati sche concept van een bewuste grootste vervuilers waren ge weest. De collectieve wangen van de milieu-activisten ver toonden echter nauwelijks een blosje. De activisten strekten hun demonenleer eenvoudig uit over alle geïndustrialiseer- van haar eindige hulpbronnen te beroven, ofwel van de zelf zuchtige rijken ofwel .van de kortzichtige armen. Een inter nationaal kartel van exploi- teurs die de aarde zonder enig gevoel vergiftigen om hun »ee leden van Greenpeace worden weggespoten als ze met hun rubberboot het dumpen van nucleair afval proberen te voorkomen. FOTO'S: AP de landen, in plaats van de winstmarges veilig te stellen is schuld alleen bij de kapitalisti sche landen te leggen. pakkend op de europese unie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7