Darius Milhaud: veelzijdig en oorspronkelijk componist ra® „Geld voor nieuwe opera is volstrekt onvoldoende" Mozaïek sterke lustrumproduktie Ceidoc Gouocwt KUNST/RTV Prix Jeunesse voor AVRO Hoorzitting cultuurbehoud in teken monumentenzorg Forum op hoorzitting: ff Stichting Liliane Fonds zelden?: jammer eigenlijk VRIJDAG 5 JUNI 1992 HILVERSUM - De AVRO heeft in München de Prix Jeunesse 1992 in de categorie fictie voor kinderen tot en met zeven jaar ge wonnen met een aflevering uit de jeugdserie 'Kinderen van Wa terland'. De onderscheide aflevering heet 'De Huismuis'. De AVRO zond de reeks in het seizoen 1990-'91 uit en is van plan de serie het komend winterseizoen te herhalen. De Prix Jeunesse is een belangrijke internationale prijs voor kinder- en jeugdpro gramma's. Op het festival in München waren 75 omroeporgani saties uit 54 landen aanwezig. Opera Debussy op KRO-tv HILVERSUM - De opera 'Pelléas et Mélisande' een lyrisch dra ma in vijf actes, wordt zondag op het scherm gebracht door de KRO (Nederland 1 om 13.30 uur). Opera Forum voert het werk uit, dat werd geschreven door Claude Debussy. Het libretto is van Maurice Maeterlinck. In de oorspronkelijke uitvoering wordt de rol van Pelléas gezongen door Maarten Koninngsber- ger. Wegens ziekte is hij vervangen door de Fransman Didier Henry. DEN HAAG - De hoorzitting in de Tweede Kamer over het cultuurbehoud, gisteren ge houden naar aanleiding van de Cultuurnota van minister D'Ancona, stond vooral in het teken van de monumenten zorg. Over de toekomst daar van bestaat grote ongerust heid. Terwijl er in 200 Neder landse kerktorens „noodklok ken" werden geluid, deed de Raad voor het Cultuurbeheer een dringend beroep op de Ka mer om de bezuinigingen te rug te draaien. De minister praat wel over de slechte staat van het culturele erfgoed, zo stelde de raad, maar haar „erg mooie" beleid wordt niet fi nancieel vertaald. In zijn hoe danigheid van voorzitter van het Nationaal Restauratie fonds vroeg mr. Pieter van Vol lenhoven de bezuinigingen een jaar op te schorten. Zo kan eerst de evaluatie in 1993 van de gedecentraliseerde monu- mentzorg worden afgewacht. Volgens Monumentenzorg be gint het geloof in de bereken bare rijksoverheid door alle be zuinigingen te tanen. De grens tot waar de Monumentenzorg kan functioneren is bereikt. „Men moet toch het gevoel hebben dat men een partner heeft waarop men kan reke nen". Er is wel begrip voor de meer project-matige aanpak die de minister voorstaat, maar volgens een woordvoerder moeten er toch structureel ge subsidieerde instellingen blij ven om een zekere infrastruc tuur te handhaven. De Raad voor het Cultuurbeheer liet de kamer ook weten niets te voe len voor de door D'Ancona voorstelde fusie met de Raad voor de Kunst. Er zijn geen re denen voor die fusie, alleen maar bezwaren ertegen. Ver lies van deskundigheid en van duidelijkheid naar buiten over de toch verschillende taken zijn van die nadelen. Op de hoorzitting sprak ook de Stichting voor de Nederlandse Archeologie, die pleitte voor een speciale wet op de archeo logie. Daarin moet onder meer komen te staan dat er niets van wat er gevonden wordt, mag worden weggegooid, want ver reweg het meeste gaat al verlo ren door bulldozer en slopers hamer. De Nederlandse Mu seumvereniging tenslotte vroeg de kamer iets te doen aan de successierechten die musea over schenkingen moeten betalen. Ze heeft zelf een onderzoek naar de moge lijkheden lopen, en hoopt dat het onderwerp gauw op de agenda van de minister komt. Er zou ook wat moeten worden gedaan aan de aankoopbud getten van de musea, want die zullen een zeer verschraalde museum-inhoud voor de toe komst tot gevolg hebben. Toekan kost TROS 70.000 gulden HILVERSUM - De TROS moet 70.000 gulden betalen voor ongeoorloofde reclame in het programma 'Dierenmanie ren'. Dat heeft het Commissa riaat voor de Media desge vraagd bevestigd. Vorig jaar juli was in het bewuste pro gramma veelvuldig het logo van horeca-gigant Van der Valk te zien. Het Commissari aat beschouwt het afbeelden van de toekan als een vorm van reclame voor het bewuste horecabedrijf. De Mediawet staat een dergelijke reclame uiting niet toe. Wibo van de Linde pe in stal Joop van de Ende MS (ran ;om AALSMEER - Wibo van jjet Linde (53) is door televisie},, theaterproducent Joop den Ende aangetrokken al<J recteur internationale be >em gen. Vanuit de vestiging ran JE Entertainment Producti noe in Keulen gaat hij zich be gn houden met de buitenlar |r;;f markt. Van de Linde werkt jaar voor de Nederlandse t Iet visie, onder meer bij AVR( veek TROS. Het afgelopen jaar ianv zorgde hij een dagelijkse 'an lumn voor de regionale dag :end den van de Gemeenschapp end ke Persdienst. ieef Over het algemeen zijn jubilea en verjaardagen voor het Holland Festival zeker niet de eerste aanleiding om werken van bepaalde componisten te programmeren. De honderd jaar geleden geboren Darius Milhaud vormt hierop echter een uitzondering die de regel bevestigt. Niet ten onrechte. Men heeft ditmaal de gelegenheid te baat genomen om enkele weinig gespeelde werken van deze originele componist op te nemen in het programma. Het Schöhberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw wijdt op Tweede Pinksterdag in het Amsterdamse Paradiso een heel programma aan Milhaud. Idoor Indertijd ging het culturele le- EMILE WENNEKESven in Europa nog gebukt on der een zware slagschaduw van Richard Wagner. Niet ie dereen was daar even gelukkig mee. Duitsland was immers hard op weg om Frankrijks vij and nummero één te worden en door toedoen van het natio nalisme wilde men de Ger maanse invloeden van zich af schudden. In de muziek kreeg dit even eens zijn beslag. Was er met componisten als Claude De bussy en Maurice Ravel al enigszins sprake geweest van 'Franse muziek', met de Grou- pe des Six, van een generatie later, werd dit muzikale chau vinisme verdiept en besten digd. Deze groep jonge componisten keerde zich overigens niet al len tegen Wagner of zelfs Beet hoven, zij ageerden eveneens tegen de Russische invloed. Kortom, zij stonden een 'musi- que frangaise de France' voor. In zijn autobiografie stelt Mil haud zich daarom expliciet voor als Provengaalse Frans man (met een joods geloof): „Je suis un Frangais de Pro vence et de réligion israélite". AMSTERDAM Darius Milhaud (1892-1974) zag zich heel duidelijk in de traditie van exclusief Franse componisten. „Ik ga nog altijd de weg van Berlioz en Magnard. Mijn muziek stamt in een rechte lijn af van Rameau, Berlioz, Chabrier, Debus sy en Satie". Dit rijtje kan men naar believen aan vullen met de namen van Couperin tot Ravel. Nadat Milhaud aan het Parijse Conservatoire had gestudeerd bij onder andere Paul Dukas, Vincent d'Indy en in het bij zonder compositie bij Charles- Marie Widor, vergezelde hij ten tijde van de Eerste Wereld oorlog Paul Claudel naar Bra zilië. De befaamde dichter Claudel zou als gezant in Rio de Janeiro zijn vaderland ver tegenwoordigen en Darius Mil haud was benoemd tot zijn se cretaris. Zowel de vriendschap met Claudel als hun beider Zuida- merikaanse verblijf zou van grote invloed blijken op de componist. Niet alleen schreef hij toneelmuziek bij een aantal theaterstukken van de hand van Claudel of leverde Claudel de tekst van enkele van Mil- hauds liederen en opera's; de muziek waarmee hij in Latijns- Amerika kennis had gemaakt zou hem zijn leven lang beïn vloeden, vooral het ritme hier- Groupe des Six Terug in Frankrijk stond Mil haud aan de wieg van de Grou pe des Six. „Na een concert in de Salie Huyghens, publiceer de de criticus Henri Collet in Comoedia een opstel getiteld 'Les cinq Russes et les six Frangais'. Vrij willekeurig had hij zes namen gekozen: die van (Georges) Auric, (Louis) Du- rey, (Arthur) Honegger, (Fran cis) Poulenc, (Germaine) Tail- leferre en die van mij; en dat louter omdat wij elkaar ken den, goede vrienden waren en menigmaal gezamenlijk in één programma hadden gefigu reerd". Met deze woorden schetst Mil haud in 'Notes sans musique', zijn autobiografie, het toevalli ge ontstaan van de Groupe des Six in 1920. Dat de genoemde musici in het keurslijf van deze componistengroep wor den geperst, is echter minder arbitrair dan Milhaud ons wil doen geloven. De groep kwam immers niet zomaar uit de lucht vallen. De tijdgeest was zeker niet vreemd aan het ont staan ervan en omdat het een goed inzicht geeft in Milhauds denkbeelden over de toenmali ge muziek, is het goed even stil te staan bij de Groupe des Six. Hiervoor moeten we terug naar het Frankrijk omstreeks 1900. Jazz De enige wel tolerabele buiten landse invloed kwam van over zee, namelijk de Amerikaanse jazz. Bij Milhaud zou dit bij voorbeeld zijn beslag krijgen in het ballet 'La création du monde' of de 'Trois Rag Capri ces' voor piano. Men pleitte voor composities geënt op de alledaagse muziek, zoals deze werd gespeeld in de populaire music-halls. Andere kunststromingen die het moesten ontgelden in de ogen van 'Les Six' waren het symbolisme en vooral het im pressionisme. Zij hadden het niet zo begrepen op dé impres sionistische vaagheden in de muziek van hun voorgangers, en bovendien wilden zij zich ontdoen van overvloedige or namenten in de muziek. Al met al wenste zij terug te ke ren naar eenvoud en helder heid. Het grote geestelijke voorbeeld voor de Groupe des Six werd de excentriekeling Erik Satie. Buiten het feit dat de Groupe des Six misschien wel vóór al les een vriendenclubje was, was de gezamenlijke aflteer te gen de genoemde aspecten de bindende factor. De strijdvaar dige ideologie werd echter vooral verkondigd door ie mand die geen musicus was. Bedoeld wordt de letterkundi ge, beeldend kunstenaar en ci neast Jean Cocteau. Hij was de auteur van het aan Georges Auric opgedragen 'Le coq et l'arlequin' (1918), dat de ge schiedenis is ingegaan als het credo van de Six. In dit manifest worden de ge signaleerde misstanden in de muziek aan de kaak gesteld. Al heeft Cocteau ook met Satie ('Parade') en Stravinsky ('Oe dipus Rex') samengewerkt, toch is hij onlosmakelijk ver- Darius Milhaud bonden met de Groupe des Six. Uit zijn koker is bijvoorbeeld de bekende pantomime 'Les mariés de la tour Eiffel' van de samenwerkende componisten- groep afkomstig. Milhaud per soonlijk werkte onder meer in zijn opera 'Le pauvre matelot' en het ballet 'Le boeuf sur le toit' samen met Cocteau. Alle goed bedoelde ideeën ten spijt bleek de Groupe des Six geen lang leven beschoren. Spoedig gingen de leden hun eigen weg. Milhaud ondernam een aantal concertreizen door Amerika en Europa om bij het uitbreken van de Tweede We reldoorlog uit te wijken naar de Verenigde Staten. Hier zou hij een professoraat vervullen aan het Mill's College in Oak land te Californië, om na de oorlog als compositiedocent naar het Parijse conservatori um terug te keren. Reumatiek Lange jaren verdeelde hij ver volgens zijn lespraktijk tussen deze beide continenten, hierbij nauwelijks gehinderd door zijn steeds ernstiger wordende reumatiek, een ziekte die hem ten slotte aan een invalidewa gentje zou kluisteren. Milhaud was een buitengewoon vrucht baar componist. Zijn totale oeuvre telt maar liefst zo'n zes honderd opusnummers. Een enkel citaat van de Nederland se musicograaf Constant van Wessem is in dit kader veel zeggend. Het hoofdstuk over Milhaud in zijn 'Moderne Fransche musici' opent hij met de volgende zinsnede: „Wan neer men Darius Milhaud een paar maal persoonlijk heeft ontmoet, - o, zeer vluchtige ontmoetingen: hij heeft noch het temperament noch den tijd voor lange gesprekken - blijft de indruk, dat zijn muziek ge heel en al zijn natuur uit drukt". Hoe snel hij componeerde laat zich illustreren aan de hand van enkele cijfers: tussen zijn 20e en 28e levensjaar compo neerde de jonge Milhaud reeds 78 werken. Niet alleen een ope ra en een tweetal balletten za gen toen het licht, maar ook muziek bij vier Griekse toneel stukken, vijf symfonieën en even zoveel strijkkwartetten, verder liederen, kamermu ziek, etcetera. Vele genres De meest uiteenlopende gen res verdienden zijn aandacht. ARCHIEFFOTO Om de reeks te completeren kan men hieraan nog filmmu ziek toevoegen. Deze illustra tieve noten werden bij de vroe ge zwijgende film vaak live bij de projectie gespeeld. „Ik ben van mening", zei Milhaud eens, „dat een componist iede re compositievorm moet be heersen". De Milhaud-kenner Paul Col- laer typeerde de componist als een „lyrisch dichter, wiens taal de muziek is". Milhaud is een lyrisch componist met veel aandacht voor de melodie ('melodie is de ziel van de mu ziek'). Die aandacht voor melodische curven gaat wellicht terug tot zijn conservatoriumtijd bij An- dré Gédalge. Deze muziekpe dagoog heeft zijn bijzondere liefde hiervoor op Milhaud we ten over te brengen. Harmo nisch treffen we bij Darius Mil haud niet zelden de zogenaam de polytonaliteit aan; meerde re verschillende akkoorden klinken hierbij tegelijkertijd. Een laatste kenmerk van zijn muziek toont zich in de bijzon dere aandacht voor de folklore en de exotiek. Evenals bijvoor beeld Bartók nam Milhaud geen authentieke melodieën over, maar componeerde hij vaak geheel 'in de geest van'. 'Dans van onze tijd' Het al genoemde verblijf met Claudel in Brazilië resulteerde naast 'Le boeuf sur le toit' on der meer in de oorspronkelijk voor piano gecomponeerde 'Saudades do Brasil' - herinne ringen aan Brazilië. Gezien Milhauds verklaring was men in Europa indertijd kennelijk nog niet zo bekend met de Latijnsamerikaanse rit men die hieraan ten grondslag' liggen: „De tango is de dans van onze tijd, zoals vijftig jaar geleden de wals en nog vroe ger het menuet. De tango-rit men bezitten in dit opzicht een ongelooflijke muzikale rijk dom. Het is volstrekt geen de generatie van de muziek wan neer zij ernstig muzikaal wor den opgevat. In ieder werk van de Braziliaanse componisten Tupynamba en Nazareth vindt men de ritmische rijkdom, de fantasie en de melodische vin ding van een wonderbaarlijke verbeeldingskracht". Het lijkt bijna alsof Milhaud zijn eigen muziek definieerde met deze laatste drie kenmer ken. Tijdens het concert in Pa radiso op 8 juni dobr het Schönberg Ensemble zal van de 'Saudades do Brazil' een be werking van de hand van El mer Schönberger worden ge speeld. De twaalf delen verwij zen alle naar een district van Rio. Zo zijn bijvoorbeeld Copa- cabana, het strand van Ipane- ma of Paineras wervelend dan wel bekoorlijk in noten weer gegeven. Met inhoudelijke medewer king van Paul Claudel ont stond in deze Braziliaanse pe riode 'L'homme et son désir'. De Belg Collaer merkte naar aanleiding van dit ballet op: „de muziek is niet objectief, maar spiritueel, in essentie re ligieus". Het nostalgische ver langen van de mens en de Bra ziliaanse natuur-impressies worden hierin ten gehore ge bracht in een voor die tijd op zienbarende muzikale setting. Mythologie Het zestal solistisch bezette or- kestgroepen is vanwege het ruimtelijke effect uiteengera feld en verspreid over de speel- vloer. Naar men zegt, sloot de Zuidamerikaanse mentaliteit goed aan bij de Provengaalse, mediterrane aard van Mil haud. Wanneer men dit medi terrane in een wat brede zin opvat is het misschien niet zo verwonderlijk dat Milhaud vaak zijn inspiratie putte uit de Griekse mythologie. Een enkele maal actualiseerde hij de mythologische thema tiek tot een contemporain tafe reel: 'Les malheurs d'Orphée' uit 1924. Niet Thracië of de on derwereld vormen hierin de plaatsen van handeling, maar een dorpje in de Camarque. Orpheus is een sobere dorps arts en Euridice een zigeune rin; wat niet wegneemt dat de aflQop wellicht even tragisch is als in de oudheid. Het libretto werd geschreven door Armand Lunel, een jood se jeugdvriend van Milhaud. De drie akten van deze gecom primeerde kameropera nemen niet meer dan drie kwartier in beslag. Nu lijkt dit misschien niet lang voor een opera met alles er op en er aan; enkele ja ren na 'Les malheurs d'Orp hée' maakte Milhaud het met zijn 'opéra-minute' nog bonter. De Duitse componist Paul Hin- demith was destijds een be langrijk festival-organisator voor moderne muziek. Voor het festival dat in 1927 werd gehouden te Baden-Baden, koos men voor het thema 'kor te opera'. De inzending hier voor van Milhaud bestond uit 'L'enlèvement d'Europe', een mini-opera op een libretto van de eveneens in Brazilië gedeta cheerde diplomaat Henri Hop- penot. Omdat, naar Milhauds zeggen, zijn uitgever weinig heil zag in het op de markt brengen van een opera met een duur van slechts negen minuten, stel de deze voor er nog twee bij te componeren. Eveneens op tek sten van Hoppenot, produceer de Milhaud een opera-trilogie, bestaande uit de genoemde 'L'enlèvement d'Europe', 'L'a- bandon d'Ariane' en 'La déli- vrance de Thésée'. Al deze werken illustreren an- dermaal,dat Milhaud dan mis schien niet de grootste compo nist van de twintigste eeuw is geweest, maar dat zijn veelzij dig en oorspronkelijk oeuvre desalniettemin een vermel denswaardige plaats verdient in de hedendaagse muziekge schiedenis, ergo in het Holland Festival. Violist Stern ere-doctor De Amerikaanse universiteit Harvard heeft de beroemde violist löbac Stern onderscheiden met het doctoraat in de muziek. Op de foto neemt de nieuwbakken doctor het applaus van het publiek in vangst, dat aanwezig was tijdens de plechtigheid op de universiteit. I Idoor KOOS VAN WEES uit DEN HAAG - Het geld dat minister D'Ancona be schikbaar stelt voor het nieuwe operagezelschap dat komt in de plaats van Forum is volstrekt ontoe reikend. Dat zei bestuurs- voozitter van de stichting Forum W. Meijer tijdens een hoorzitting van de vaste Kamercommissie voor cultuur over het Kun stenplan van minister D'Ancona. Meijer, scheidend commissa ris van de koningin in Dren the, vertelde de commissie dat het onmogelijk is vijf produc ties te maken met in totaal vijf enzeventig voorstellingen, en daarnaast nog hogere kwaliteit te eisen, voor een bedrag van 9,3 miljoen gulden. Wil aan die opdracht worden voldaan dan zijn enkele miljoenen meer no dig, zo betoogde Meijer, ver wijzend naar de problemen waar Opera Forum mee kamp te met een subsidie van 12 mil joen gulden. Meijer toonde zich, daarnaar gevraagd door de commissie, voorstander van de vorming van één orkest voor operabege leiding, samen te stellen uit de 145 musici die volgens het Kunstenplan voortvloeien uit de samenwerking tussen Gel ders Orkest en Forum Filhar monisch. Maar hij wilde zich niet mengen in de discussies over waar dat orkest dan moet worden gevestigd. „Maar als de keus valt op een orkest van tachtig musici in Arnhem en van zesenzestig in Enschede, dan is dat een oplossing die niet in het belang is van de operakwaliteit", aldus Meijer. De delegatie van de stichting Forum ageerde evenals vrijwel alle gezelschappen tijder hoorzitting tegen de mensverhogende maati die minister D'Ancona wil leggen. „Als dit plan zo va doorgevoerd komen we onjf roepelijk in de problemen brengen nu 20.000 gulden een voorstelling in reker met de inkomensverhogi Ml maatregel kom je uit op 35.000 gulden. Dat gaat koste van het aantal voor ag lingen wat je geet, waneo wordt te duur voor de sch<pr burgen". Minister D'Ancona wil d rum wordt opgeheven wordt vervangen door nieuw reisoperagezelsc T maar heeft daarbij al aanj it kend dat dat nieuwe g( >o: schap best uit het oude Fo n' kan bestaan, als er maar nieuwe artistieke en zake 'n leiding komt. Vandaar dal *1 stichtingsbestuur gisteren n( op de nieuwe plannen D'Ancona kon inspreken. Wyman naar Zweden STOCKHOLM Rolling Sto- nes-bassist Bill Wyman geeft eind juli met zijn groep Willie and the Poorboys een reeks concerten in de Zweedse kust plaats Halmstad. Twee van de optredens worden opgenomen, met de bedoeling van de opna men een live-album uit te brengen. Voor directe hulp aan gehandicapte kinderen in ontwikkelingslanden GIRO 66.77.67 Voor alle banken rek. nr. 70.70.70.198 Postbus 75, 5250 AB Vlijmen Telefoon: 04108-9029 Elvis Postzegel Hier is hij dan; de Elvis postzegel zoals hij op Amerikaanse brieven kan worden geplakt. Het gaat om een zegel van 29 dollar-cent, die gisteren tijdens een plechtig heid op Graceland, het landgoed van Elvis Presley, werd getoond. Dat de zegel een jonge Elvis uit zijn 'Hound Dog'-dagen toont, komt omdat dit ontwerp met kop en schouders boven de andere inzendingen uitstak. Bovendien gaat het om de periode waarin de Amerikaanse zanger de meeste indruk maakte. Hi] de eind jaren vijftig vooö ware omwenteling in de v van de lichte muziek en lif1 nig rock roll-hart kloppen. FC Het Leidsch Studenten Tooneel speelt Mozaïek. Muziek: Menno Bruning, Henk Meijerink en Ger van Olden. Tekst: Marc van Beuge, Inger Kohn en Anne-Tjerk Mante. Regie: Janne Jansen. Choreografie: Bridy van der Hoff en Su Yin Gan. Decor: Jenny de Puy, R.E. Seijsener en Marilse Keyzer. Kleding: Jeanne Marie lament en Caroline Friedrich. Gezien op 4 juni in de Leidse Schouwburg. Her halingen daar tot en met zaterdag. neelclub van het corps. De uit voering, van het schilderen van de decors tot en met de hoofdrollen, wordt gedaan door Minervastudenten. Al leen voor de regie en de chore ografie zijn professionals inge huurd: Janne Jansen en chore ografe Bridy van der Hoff van Djazzex zorgden voor artistie- ke inbreng op niveau. Maar in- en noemt haar Moza (naar Mo- tussen moeten de amateurs zes) wanneer zij doet alsof ze Met een bijna helemaal eigen produkt viert het Leidsch Stu denten Tooneel haar tweeën twintigste lustrum. Het con cept, de tekst en de muziek werden geboren binnen de to- het waarmaken. En dat lukt, de musical is het aanzien en - horen zeker waard. Het verhaaltje is simpel, zoals het hoort. Victoria Kent, pro fessioneel divegge, steelt 'de spin', een ketting van een mil- haar geheugen kwijt is. De we gens alcoholisme ontslagen politieman Balues is haar an dere beschermengel. Moza en Balues worden ook nog ver liefd op elkaar, dus ook de ro mantiek is vertegenwoordigd. joen. Thuis betrapt zij haar Als de gangsters bijna toe vriendje met een ander in bed, ze schiet hem dood en vlucht voor de problemen in een ach terbuurt. Daar zijn twee ben des haar al snel op het spoor, maar de pater beschermt haar slaan, redt hij haar. Eind goed, al goed. Voor een musical moetje op al lerlei artistieke terreinen veel in huis hebben. Het stuk is heel behoorlijk, al zakt de voorstelling hier en daar wat in. Wat schrappen en een pitti ger tempo had de boel nog wat opgefrist. Het decor is uitste kend verzorgd. De dansjes zit ten goed in elkaar en zien er mooi uit. De zang verschilt van kwaliteit, van heel behoorlijk (Louise Koopman als Peggy) tot matig. Een technisch min puntje was de onverstaanbaar heid van het koor. De muziek is een van de sterk en Ger van Olden, die ook de muzikale leiding hebben. Mis schien moeten die jongens ge woon ophouden met studeren en een andere carrière begin nen. De composities en de uit voering ervan stonden op hoog niveau. Het spel tenslotte verdiende ook veel waardering. De zware hoofdrollen waren uitstekend bezet en de bijrollen zorgden vaak voor humor. Thomas ste punten. Het initiatief Loudon was een mooi ingezak- kwam van de drie musici Men no Bruning, Henk Meijerink te Balues die in actie kwam wanneer dat nodig was. Susan Gironès-Mora speelde een cri minele bardame met veel ka rakter. Micha Götz, de pater, kreeg met zijn zalvende taal de zaal op de knieën en de han den op elkaar. Hij was de ster van de avond naast hoofdrol speelster Jitteke Blussé van Oud-Alblas. Zij kan zingen, dansen, beweegt zich goed en heeft een goede tekstbehande ling. En vooral gelooft ze in wat ze doet, wat haar rol veel kracht geeft. Het LST kan te vreden terugkijken op dit stuk eigen werk. Geen krant ontvangen? Bel 18.00 en 19.00 uur, zaterdags 14.00 en 15.00 uur, telefoonrf 122248 en uw krant wordt nog d avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 20