Boff mag alsnog publiceren GOR erkent betekenis context van bijbel Kuitert w mens laten twijfelen aan zijn twijfel CcidócSoivumt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Sin roept op tot steun aan Ramos NIK herschrijft passages over ultra-orthodoxe joden COMMENTAAR rt* CetdócSoUAOTtt DONDERDAG 4 JUNI 1992 Staalsett: luthers-katholieke dialoog betekent weinig GENEVE - De dialoog tussen de Lutherse Kerken en het Vati- caan heeft voor de gewone kerkleden weinig positiefs opgele verd. Na 25 jaar leven er aan de basis „vele frustraties, en die zijn gerechtvaardigd", aldus secretaris Gunnar Staalsett van de Lu therse Wereldfederatie (LWF). De verhouding tussen de Luther se Kerken en de Rooms-Katholieke Kerk is de afgelopen kwart eeuw wel duidelijk verbeterd, zegt Staalsett. Maar de verande ringen hebben tot nu toe nauwelijks doorgewerkt in gemeenten en parochies. Zo is er nog geen enkele vooruitgang geboekt op het gebied van de gemengde huwelijken en de gezamenlijke viering van avond maal/eucharistie. Uit frustratie hierover zullen steeds meer men sen de kerk de rug toekeren, waarschuwde Staalsett. De beide kerken doen er goed aan nu „een nieuw hoofdstuk" in de dialoog te beginnen en daarbij volop de gewone gemeenteleden te be trekken, aldus de secretaris van de LWF, waarbij 107 Lutherse Kerken met in totaal 55 miljoen leden zijn aangesloten. Niets is goedkoop wat men niet nodig heeft. Engels spreekwoord MANILA Aartsbis schop Jaime Sin van Ma nila heeft de Filipijnse be volking gisteren opgeroe pen Fidel Ramos als presi dent te accepteren, ook al heeft men bij de presi dentsverkiezing van vori ge maand op een ander gestemd. Kardinaal Sin was tegen Ra mos, een protestant, vanwege diens rol als landelijk com mandant van politie tijdens de staat van beleg onder presi dent Ferdinand Marcos. Na een twee uur durend onder houd met Ramos zei Sin dat die geschillen tot het verleden behoren, nu het parlement zich opmaakt om de voormali ge minister van defensie tot winnaar van de verkiezing uit te roepen. „Als hij de keus van het volk is, dan moeten wij na de ver kiezingen onze handen ineen slaan en samenwerken om zijn presidentschap tot een succes te maken," aldus de kardinaal. Het parlement is vorige week begonnen met de officiële con trole van de op 11 mei uitge brachte stemmen. Het parle ment hoopt een winnaar aan te wijzen voordat de termijn van president Corazon Aquino op 30 juni afloopt. Tot dusver heeft het parle ment maar 15 procent van de uitslagen bevestigd. Volgens een officieuze telling op basis van meer dan 86 procent van de stemmen heeft Ramos de verkiezing gewonnen met een voorsprong van ruim 800.000 stemmen op Miriam Defensor Santiago. Confessionele gereformeerden betreuren breuk YERSEKE De confes sionele gereformeerden betreuren het dat hun kerk op het punt staat de Gereformeerde Oecume nische Raad (GOR) te ver laten. „De geluiden die door meer behoudende lidkerken worden geuit, moeten gehoord blijven worden", zegt voorzitter drs. J. Staat van het Con fessioneel Gereformeerd Beraad (CGB). Het lidmaatschap van de GOR behoedt de Gereformeerde kerken in Nederland voor een al te eenzijdige oecumenische koers. Als de GOR wegvalt, blijven de Wereldraad van Ker ken en de WARC (Wereldbond van Hervormde, en Gerefor meerde Kerken) over. „De oe cumene ter rechter zijde is daarop een goede correctie", aldus Staat. Hij betreurt dat men elkaar in Athene, waar de GOR dezer dagen bijeen is, „niet op een nette wijze weet vast te hou den". Dat past volgens hem niet in deze tijd. „Overal zoe ken kerken naar wat hen bindt en proberen zij elkaar vast te houden. Ook op allerlei andere terreinen, zoals in de politiek, is er juist sprake van toenade ring." Ondanks alle problemen - ont staan als gevolg van de te libe rale Nederlandse koers - zou den beide partijen moeten zeg gen: „Wij horen bij elkaar. Wij hebben dezelfde wortels." Niet alleen de Nederlandse afge vaardigden, maar ook de zus terkerken zouden „die nede righeid moeten opbrengen". Op de vergadering van de GOR werd gisteren gedebat teerd over de belijdenis van Belhar, waarin elke doctrine die rassenscheiding verdedigt wordt afgewezen. Een voorstel om de belijdenis onder te bren gen in de belijdenisgeschriften van de GOR haalde het niet omdat de vereiste tweederde meerderheid daarvoor niet werd gehaald. De delegatie van de Gereformeerde Kerken nam aan de stemming deel „om de slachtoffers in Zuid- Afrika niet in de steek te la ten", aldus oecumene-secreta- ris dr. L.J. Koffeman. De dele gatie toonde zich na afloop zeer ontstemd over de uitslag. „Dit doet voor ons de deur dicht. Van zo'n organisatie kun je geen lid zijn", aldus oud-sy- nodevoorzitter ds. E. Overeem. De belijdenis van Belhar werd in 1986 aanvaard door de Ne derduitse Gereformeerde Sen- dingkerk in Zuid-Afrika, de vroegere NG-dochterkerk voor kleurlingen waarvan onder an deren dr. Alan Boesak lid is. BRASILIA - De Brazili aanse bevrijdingstheo loog Leonardo Boff heeft alsnog kerkelijke toe stemming gekregen voor zijn nieuwste boek over 500 jaar kolonialisme en evangelisatie in Latijns- Amerika. Kortgeleden werd bekend dat het boek bij een niet-katholieke uitgeverij zou verschij nen. In het boek '500 jaar evangeli satie in Latijns-Amerika' ver oordeelt Boff de minachting die de Rooms-Katholieke Kerk voor de inheemse culturen had. Op grond daarvan werd aan het boek de kerkelijke toe- Leonardo Boff stemming onthouden. Het boek verscheen begin dit jaar in een Italiaanse vertaling. Hoewel de provinciaal-overste van de Franciscanen, Esteva Ottenbreit, in januari reeds het 'nihil obstat' (geen bezwaar) had verleend, bleef het 'impri matur' (het mag gedrukt wor den) uit. Boff bood het manus cript daarop aan een niet-ka tholieke uitgeverij aan. Kort daarop gaf kardinaal Arns, aartsbisschop van Sao Paulo, alsnog toestemming. Boff uitte vorig jaar in een brief aan het hoofd van zijn orde, de franciscaan Hermann Schalueck, bittere kritiek op het Vaticaan. „Ze zijn er in ge slaagd de hoop in mij te doven en dat is erger dan het verlies van mijn geloof'. Boff werd vo- Idoor DIRK VISSER AMSTERDAM - Prof. dr. H.M. Kuitert werd er kre gelig van dat mensen zo negatief dachten over iets dat ze niet kenden. „Daar om heb ik dit boek over het christelijk geloof ge schreven. Daarmee kun je niemand het geloof aan praten, maar hem wel la ten twijfelen aan zijn twij fel". De oud-hoogleraar van de VU, auteur van de bestseller „Het algemeen betwijfeld christe lijk geloof'; ging gisteravond m de Amsterdamse Wester- kerk in debat met de Leidse hoogleraar Oude Geschiedenis dr. H.S. Versnel. Deze had kortgeleden de lezers van Trouw in de gereformeerde gordijnen gejaagd met zijn ar tikel over „Het heil is uit de heidenen". Met opzet was Versnel, die ruim een kwart eeuw geleden zijn geloof had verloren, ge vraagd, zo zei ds. N.M.A. ter Linden ter inleiding. Een bin nenkerkelijke discussie wordt niet zelden een achterhoede gevecht in een afkalvende kerk. „Versnel mag dan wel af scheid van domineesland heb ben genomen, hij eert het door er zijn kritiek en woede niet aan te onthouden". Versnel vond Kuiterts boek een prachtig, door en döor pro testants boek. „Gewoon een ongewone dogmatiek, door de openheid en de vrijheid er van." Maar voor hem was de vraag hoe consequent die vrij heid was doorgevoerd. „Dat aanbod van vrijheid ontpopt zich als een mombakkes door dat de vrijheid beperkt wordt door een theologisch systeem dat echt gereformeerd en ou derwets is". Kuitert doet volgens Versnel voortdurend (geloofsuitspra ken die vaak de strekking heb ben 'zo moet het zijn' in plaats van 'zo is het'. De gereformeer de hoogleraar doet hem ook iets te vaak een beroep op het gezonde verstand. „Of je ba seert je daarop, of je baseert je op de bijbel." „Ik heb geen theologisch boek geschreven, maar een literair boek, meer een essay. Daarin moet je de mensen prikkelen, door bij voorbeeld af en toe te roepen: Dat is onzin.",aldus Kuitert. Hij vroeg zich af of er wel zo'n grote tegenstelling tussen het gezonde verstand en de bijbel is. „In de bijbel worden toch ook heel nuchtere argumenten gebruikt?" Kuitert erkende dat Versnel en hij het nooit eens zullen wor den over de vraag van de God van liefde en het menselijk lij den. „Een God die het lijden wil, kan geen God zijn," aldus Versnel. Volgens Kuitert houdt het geloof dat God de wereld regeert, ook in dat het lijden van God afkomstig is. „Anders red ik wel Zijn ge zicht, maar ik maak Hem tege lijk machteloos". FOTO: PERS UNIE Versnel eindigde zijn betoog met een citaat uit een rouwad vertentie: „Het leven is een goede voorbereiding op de dood; de rest is bullshit". Ge loof berust volgens hem alle maal op projectie. Kuitert noemde geloof een soort besmettelijkheid; je loopt het soms op. „Ik leef nu, ik wil gelovig zijn en daar be leef ik vreugde aan." BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Waddinxveen A.W. van der Plas te Urk (De Bron). Gereformeerde Kerken Beroepen te Hazerswoude (Dorp) A C Poley te Maarssen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Hoek (Z) en te Twijzel-Kol- lumerzwaag(Fr) A. Souman, kandidaat AMSTERDAM - De als grie vend ervaren passages over de ultra-orthodoxen in het jaar verslag van het Nederlands-Is raëlitisch Kerkgenootschap worden herschreven. Dat is de uitkomst van een roerige zit ting van de centrale commissie (algemeen bestuur), zondag te Amsterdam. Pas nadat de her schreven versie op tafel ligt, zal de CC het verslag inhoude lijk bespreken. Het jaarverslag bevat een openhartige analyse van de si tuatie, aldus voorzitter dr. ir. E.M. Wikler van het grootste joodse kerkgenootschap. „Wij hebben man en paard ge noemd. Maar het verslag be vatte geen onwaarheden." Geen enkel lid van de CC had volgens hem kunnen aantonen waar in het rapport onwaar heid wordt gesproken. Door de omstreden passages over de groeiende invloed van de ultra-orthodoxen te her schrijven, voorkomt het dage lijks bestuur dat de Joodse Ge meente Amsterdam mogelijk uit het NIK stapt. Volgens het jaarverslag „pro beert de ultra-orthodoxie zijn wil aan andersdenkenden op te leggen, hetgeen in toene mende mate spanningen te weeg brengt". De Joodse Ge meenten krijgen een steeds zwarter imago. „Is het een wonder dat het ledental van de Joodse Gemeenten zo laag is en de drempel steeds hoger en hoger wordt?" Goedkeuring rapport verandert Nederlandse opstelling niet ATHENE Niet alleen de bijbel maar ook de cultu rele, historische en sociale context spelen een rol in de christelijke ethiek. Dat staat in het rapport 'Her meneutiek en ethiek' dat gisteren door de assem- blée van de Gereformeer de Oecumenische Raad in Athene is aangenomen als officieel document. Het rapport is opgesteld in op dracht van de assemblee die vier jaar geleden in Harare plaatsvond. Daar werd vastge steld dat verschil in interpreta tie van de bijbel een belangrij ke reden vormde voor de pro blemen tussen de Gerefor meerde Kerken in Nederland (GKN)en de GOR. Vorig jaar keurde de Neder landse gereformeerde synode het rapport goed en noemde het „een waardige uitnodiging voor een serieuze dialoog met de zusterkerken". Van die dia loog kwam weinig. De Neder landse delegatie nam opnieuw geen deel aan de discussie on danks een uitnodiging daartoe van het bestuur van de assem- blée. In een verklaring betuigde het bestuur zijn spijt over het be sluit van de Nederlanders om niet langer actief deel te ne men aan de beraadslagingen. Het repte echter met geen woord over de beschuldiging van de Nederlandse delegatie dat het bestuur zich aan "onbe hoorlijk bestuur" schuldig ge maakt zou hebben. De Ameri kaanse afgevaardigde domi nee A. Luke reageerde op de verklaring dat het bestuur „doet alsof het alleen de keus van de GKN is geweest, terwijl wij allemaal ons aandeel heb ben gehad". Met de verheffing van 'Herme neutiek en ethiek' tot officieel document, is de GOR tege moet gekomen aan de wens van de Gereformeerde Kerken in Nederland om ruimte te ge ven aan contextualiteit bij de bestudering van de bijbel, zo zei dr. H. Vroom naderhand. De Nederlandse delegatie is sterk betrokken geweest bij de voorbespreking van het rap port. Op voorstel van de GKN zijn stukken aan het rapport toegevoegd die de rol van de cultuur benadrukken bij het ontstaan van de bijbel en de in terpretatie ervan. Zo is toegevoegd dat het bijbel boek Exodus in de slavenwet- geving onderscheid maakt tus sen mannen en vrouwen, ter wijl het boek Deuteronomium dat niet doet. „Een biblicist zegt dat wat er staat door de Heilige Geest gezegd is, maar toch zijn er verschillen", aldus Vroom, godsdienstfilosoof aan de VU. De assemblée schrok ervoor terug daaruit te conclu deren dat er in bijbelse uit spraken ruimte bestaat tussen openbaring en de historische context en cultuur, een ruimte die theologische discussie toe laat. „De GOR ontkent niet dat er mensen betrokken zijn ge weest bij de vaststelling van de bijbeltekst, maar wil daar nog geen conclusies aan verbin den", aldus Vroom. Vroom noemde één van de be langrijkste punten uit het rap port dat de redenering "het staat in de bijbel" genuan ceerd wordt. Als er een ethi sche regel op de bijbel geba seerd wordt, moet de bijbel daarover wel helder en cen traal spreken. Het rapport kan zo een dam opwerpen tegen 'biblicistisch denken' binnen de GOR. „De GOR staat voor de keuze om een benauwde of een open organisatie te worden", zei Vroom. „Door dit rapport aan te nemen is een stap in de rich ting van openheid gezet". Hij wilde niet ingaan op de vraag of de GOR nu eenzelfde soort document bezit als 'God. met ons' bij de gereformeerden. Bij de verschijning van 'Herme neutiek en ethiek' in 1990 noemde de christelijke gere formeerde hoogleraar W. H. Velema het rapport een ver korte versie van dit voor ortho doxe gereformeerden omstre den document over het schrift gezag. Hoewel ook dr. L. Koffeman goed gestemd was over het rapport, zei hij zich nauwelijks te kunnen voorstellen dat het de Nederlandse opstelling je gens de GOR zou veranderen. Nederland heeft aangekon digd zeer waarschijnlijk de GOR te verlaten. „Maar ook als wij eruit gaan, vinden wij dit een belangrijk stuk met het oog op de vormgeving van het christelijk geloof in onze tijd", aldus Vroom. De assemblee besloot de pas sage in het rapport over homo filie te schrappen. Volgens rap porteur ds. A. van Eek (Cana da) zou dat gedeelte te veel aandacht hebben gekregen. „Het is de bedoeling dat de le den van de kerken het hele rapport gebruiken. Anders verdwijnt het weer in een la, zoals zoveel rapporten". In Ne derland mag de belangstelling voor het rapport opmerkelijk genoemd worden. Volgens Koffeman zijn er al enkele honderden exemplaren opge vraagd door gemeenteleden. Overigens was niet iedereen blij met het rapport. De Austra liër ds. M. Geluk zei dat het "de deur opent naar cultureel relativisme". Hij noemde dat "een rampzalige verschuiving binnen de GOR". Het toevoe gen van traditie en cultuur „in troduceert een nieuwe herme neutiek die het gezag van de bijbel ondermijnt". Ds. A. Church van de Associated Presbyterian Church uit de VS zei cynisch dat de homopassa ge in het rapport beter gehand haafd kon worden, "zodat ie dereen kan zien waar dit toe leidt". rig jaar door de Braziliaanse bisschoppenconferentie ge dwongen de leiding op te ge ven van het tijdschrift Vozes en ook af te zien van zijn leer opdracht. De brief was in feite een felle aanklacht jegens het Vaticaan en in het bijzonder je gens kardinaal Ratzinger, voorzitter van de congregatie voor de geloofsleer. Later in dat jaar verklaarde hij van geèn ophouden te willen weten. Voor de Braziliaanse ra dio zei Boff toen dat hij nog steeds achter de bevrijdings theologie staat. „Die is van be lang omdat zij vertaalt wat het christelijk geloof in de context van de Derde Wereld moet zijn: een kracht ter bevrijding van de onderdrukten". Truckkapellen voor lange- afstandrijders NEW YORK - Onder het mot to 'Truckin for Jesus' zijn de laatste jaren in de Verenigde Staten mobiele kapellen opge zet om de talrijke reizigers met het evangelie te bereiken. In tot kapel omgebouwde trucks worden al dertig kerkdiensten gehouden. Hiervoor zijn in middels twee christelijke orga nisaties actief: Truck Stop Mi nistries en Transport for Christ, die elk 19 en 11 dien sten verzorgen voor naar schatting drie miljoen lange- afstandsreizigers. Meestal worden de kapellen opge bouwd bij wegrestaurants. Ho ward Jones, een gepensioneer de truckchauffeur, spreekt we kelijks in de diensten: „Ook truckchauffeurs willen af en toe over de dingen des hemels horen, en niet alleen over de dingen van de wereld via de ra dio". Bisschop organiseert verkiezingen in Kongo BRAZZAVILLE - De hoge raad van de overgangsregering van Kongo heeft de katholieke bisschop Ernest Kombo (52) van Owando gevraagd om de verkiezingen te organiseren die voor eind juni gepland staan. Midden april riep de bis schoppenconferentie de bevol king in een herderlijk schrij ven op om in een „nieuwe geest" aan de opbouw van een rechtsstaat en een rechtvaardi ge maatschappij mee te wer ken. Het vroegere eenpartij- systeem dwong de bevolking tot intolerantie. Door de ver kiezing van ervaren en morele mannen zou een „nieuw Kon go in de geest van liefde, vrede, eenheid en nationale verzoe ning" opgebouwd moeten wor den. Vredestaken voor de NAVO Tijdens de Noordatlantische Raad, morgen in Oslo, zal de NAVO definitief beslissen of zij vredestaken gaat uitvoeren in opdracht van de Conferentie voor Veiligheid en Samen werking in Europa of de VN-Veiligheidsraad. Maar vermits de permanente vertegenwoordigers al een principieel ak koord hebben bereikt, staat het zo goed als vast dat de allian tie aan een nieuw hoofdstuk in haar bestaan kan beginnen. Dergelijke vredestaken zullen vermoedelijk vooral gebeuren ten gunste van de ex-tegenstanders van het Warschaupact en dat bevestigt op de meest duidelijke manier hoezeer de NAVO is veranderd. ZOALS verwacht mocht worden, ligt Frankrijk ook hier dwars. Parijs heeft openlijk zijn ongenoegen laten blijken over pogingen om van de NAVO de 'gewapende arm' van de CVSE te maken, maar volgens secretaris-generaal Manfred Wörner is daarvan helemaal geen sprake. De ministers willen in Oslo slechts het algemene principe bevestigen dat de NAVO haar 'middelen' ter beschikking kan stellen van de CVSE of de VN en daarom rekenen zij erop dat de Franserj hun verzet staken. De zestien lidstaten zouden trouwens ge zamenlijk moeten beslissen over de operaties en dat geeft elW land een virtueel veto. Bovendien zou geen enkel land wor den verplicht aan operaties deel te nemen en is het volgend de Amerikaanse minister Cheney mogelijk dat de NAVO ta ken delegeert aan de WEU. NAVO-troepen die overal in crisisgebieden worden ingezet; is een vooruitzicht dat niet door iedereen wordt toegejuicht, De Fransen zijn niet de enigen die vrezen dat de NAVO zich zelf op die manier onmisbaar wil maken. Voor de Amerika! nen zou dat een handig middel zijn om hun aanwezigheid in Europa veilig te stellen - en tegelijkertijd heel wat defensie! inspanningen van de Europeanen te ondermijnen. Zelfs in dien de vredesoperaties uiteindelijk door de WEU zoudetj worden uitgevoerd, kan dat het simpele feit niet verhulleii dat dit slechts gebeurt als vervanger voor de NAVO en die symboliek zal niemand ontgaan. DOOR dergelijke taken op zich te nemen kan de NAVO ziclj inderdaad een nieuw bestaansrecht toekennen dat zij na de instorting van het Warschaupact dreigde te verliezen. Maai anderzijds zijn er weinig alternatieven voor de CVSE om iij geval van een crisis een geloofwaardige oplossing af te dwin; gen. Hoe belangrijk de CVSE ook kan zijn in het uitbouwer van een klimaat van vertrouwen in Europa, zij mist de midde len om haar beslissingen kracht bij te zetten. Zoals de trage die in Bosnië en Kroatië helaas ten overvloede heeft bewe zen, is de CVSE zonder militaire macht niets meer dan eerj praatforum. De enige organisatie die de infrastructuur en d< middelen beschikbaar heeft, is de NAVO. MET wat meer durf en verbeeldingskracht had ook Europl die rol op zich kunnen nemen. De Joegoslavische kwestif heeft de Europese beperkingen echter op pijnlijke maniej aangetoond. Vooral door Franse obstructie zijn heel wat mo, gelijkheden verloren gegaan en heeft het Europese beleit een deuk gekregen waarvan het moeilijk zal herstellen. Pre cies daarom staan veel landen niet afkerig tegenover een blij vende Amerikaanse invloed. Zij kennen die leidende rol lie ver toe aan Washington dan aan Parijs dat wat al te graag elk NAVO-actie doet mislukken om zijn eigen positie te verstel ken. De NAVO wijst er nadrukkelijk op dat een beslissing in OsV niet betekent dat troepen meteen overal heen worden ge stuurd, maar de crisis in Bosnië is nu zodanig geëscaleerd da een grootscheeps (militair) ingrijpen niet lang meer kan woi den uitgesteld. Wellicht sneller nog dan velen denken, za moeten blijken hoe ver de NAVO bereid is zich te wagen ei welke haar kansen zijn om te slagen waar alle andere organi saties hebben gefaald. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefoon 071 -122 244. Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17 00 uur Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 8' Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R Edens, drs. Chr van der Hoff, A. v Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-: (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied. - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. e< dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K. Swiers, M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M. de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordouw (Londen), drs R. Vunderink (Moskou), W, Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs M de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op mé 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POST8ANK 663 050 t 18.00 tot 19.00 u 28,20 82,80 318,65

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2