„Pinkpop is heel
erg van deze tijd"
Verbetering salarissen
dansers taak voor Kok
KUNST/RTV
15
Jaar van de Aap thema Poetry International
lüÜ Jan D°uwe Kroeske:
Gouden
Griffel
voor Max
Velthuijs
Stop de persen' stopt
Russen krijgen
eigen soapserie
Oprichter Mad overleden
llfieidóeGou/itmt
DONDERDAG 4 JUNI 1992
John Bernard tekent contract
voor nog vijf jaar bij RTL4
HILVERSUM - John Bernard tekende kortgeleden een nieuw
jontract bij RTL4. Het betekent dat de populaire weerman in elk
geval tot 1 oktober 1997 aan de commerciële zender verbonden
blijft.
John Bernard blijft volgens zijn nieuwe contract verantwoorde
lijk voor het weer, maar zal daarnaast ook een aantal program-
na's gaan presenteren. De eerste daarvan is 'De Ideeënbus',
yaarmee hij zondag begint. John Bernard: „Het nieuwe contract
,oopt tot mijn zestigste verjaardag, maar voorlopig denk ik abso-
uut niet aan met pensioen gaan. Dat ik mijn contract heb ver
engd, komt omdat ik mij altijd betrokken heb gevoeld bij het
Station. Ik geloof dat als er voor uiteenlopende zaken een beroep
)p je wordt gedaan, die betrokkenheid alleen maar groter
yordt".
plaatsvervangend algemeen directeur Ruud Hendriks in een re-
Ïctie: „John is een televisie-persoonlijkheid, die zeker ook in an-
ere programma's tot zijn recht zal komen. Gezien de post ligt hij
goed bij de kijker".
ROTTERDAM Vele dichters uit
China of van Chinese oorsprong ge
ven het dichters- en gedichtenfesti
val Poetry International in Rotter
dam dit jaar het thema: 'In het Jaar
van de Aap'. 1992 staat in de Chine
se astrologie in het teken van de
aap.
Het is volgens organisator Martin Mooij
van het 23-ste achtereenvolgende festival
bijna definitief dat Bai Hua, Gu Cheng,
Mang Ke, Song Lin, Tong Wei, Wang
Jiaxin en Zhai Yongming de Chinese
Volksrepubliek mogen verlaten voor een
bezoek aan Rotterdam van 13 tot en met 20
Behalve dichters uit de Volksrepubliek
versterken ook Chinezen die inmiddels
buiten hun land wonen en Lo Fu uit Tai
wan het gekozen thema. Zij lezen, net als
ruim dertig van hun collega's uit andere
landen, elke avond gedichten voor.
In het programma is verder veel muziek te
horen zoals van de Magical Musicians uit
Beijing maar ook van bij voorbeeld pianist
Polo de Haas. Daarnaast wordt werk van
de Russisch-Tsjoevasjische dichter Gen
nadi Ajgi vertaald en wordt bekend wie dit
jaar het Poetry-Eregeld krijgt. Dat eregeld
krijgt een dichter die wegens zijn of haar
werk door het regime in zijn of haar land
gevangen is gezet. Twaalf van de dertien
dichters aan wie het eregeld ooit werd toe
gekend zijn inmiddels op vrije voeten.
Uit Nederland zijn op Poetry onder ande
ren Eva Gerlach, Huub Beurskens, Wiel
Kusters, Gerrit Kouwenaar en Anna En-
quist te horen. Uit België komen Peter
Ghyssaert en Roland Jooris. Andere be
kende namen zijn de Bulgaarse Blaga Di-
mitrova die naast dichteres de vice-presi-
dente van haar land is, de Zuidafrikaanse
Antjie Krog, de Fransman Eugène Guille-
vic, uit Malawi Jack Mapanje en uit India
Vikram Seth. Het festival wordt afgeslo
ten met 'de Nacht van de Aap' vol poëzie
en muziek. Alle gasten lezen die nacht een
eigen gedicht dat is gebaseerd op het ge
dicht 'De Aap' van C. Buddingh'.
Ook in Enschede staan dichters en gedich
ten voor het vierde achtereenvolgende
jaar centraal tijdens Poetry on the Road
van 19 juni tot en met 22 juni. Enschede
heeft drie internationale leesavonden,
voor een deel met Rotterdamse gasten en
ook een middag waar kinderen van basis
scholen eigen gedichten lezen.
Pinkpop 'Live'. Drie uitzendingen
over het festival in Landgraaf. NOS-
televisie. Zondag: Nederland 3 om
18.30 uur. Maandag: Nederland 3 om
15.00 uur en 22.32 uur.
Zuid-Limburg, de laatste vijf zou meer naar de radio moeten
AMSTERDAM - De Gou
den Griffel voor het best
geschreven kinderboek is
it jaar toegekend aan
<Iax Velthuijs (1923) voor
:ijn boek 'Kikker en het
•ogeltje'.
Gouden Penseel voor het
'best geïllustreerde kinderboek
'aat naar Friso Henstra (1928)
zijn illustraties in het
van Sylvia Hofsepian
'aarom niet?'. Dat heeft de
Stichting Collectieve Propa
ganda van het Nederlandse
Boek (CPNB) gisteren bekend-
1 gemaakt.
Dit jaar werd ook een Boekens
leutel toegekend aan de uitga
ve 'Spelen met hiërogliefen'
'an Catherine Roehrig. Deze
Joririjs wordt slechts bij hoge uit-
leoondering gegeven aan de au-
nsleur van een kinder- of jeugd-
peioek met „bijzondere perspec-
ekieven". In 1979, 1981 en 1988
verd deze onderscheiding ook
•uloegekend.
mDe jury kende in totaal twee
lilveren Penselen toe en in
jiVerschillende leeftijdscatego-
ieën - zes Zilveren Griffels.
3rljferder werd aan dertien titels
t teen eervolle vermelding ver-
oneend, de Vlag en Wimpel. De
eden van de Griffel- en Pen-
eeljury kozen de titels uit de
aarproduktie 1991. Max Vel-
tiuijs schrijft sinds 1962 kin-
zflerboeken die hij zelf illus
treert. Voordien was hij gra-
ila isch ontwerper en doceerde
u an de Koninklijke Academie
Beeldende Kunsten in
)en Haag.
V(
Jouden Penseel
n 1977 ontving Velthuijs al
M en Gouden Penseel voor zijn
ijg>oek 'Het goedige monster en
SK e rovers'. In 1986 nog een
•rc eer. nu voor 'Klein mannetje
)ot indt het geluk'. In 1988
Dsichreef Velthuijs de kleute-
er uitgave voor de Kinderboe-
3n enweek 'Krokodil en het
kjneesterwerk'. In 1990 werd
ijn boek 'Kikker is verliefd'
lekroond met een Zilveren
fu ïriffel. Gouden Penseel-win-
ji laar Henstra illustreert al zo'n
eertig jaar kinderboeken. In
kreeg hij een Zilveren
medaille van de Internationale
ip luchkunst Ausstellung in
.ei -eipzig.
)e met de Boekensleutel be
toonde uitgave 'Spelen met
ga liërogliefen' bestaat onder
meer uit een doos met 24 rub
ier stempels van hiërogliefen,
ien stempelkussen en een
joekje met uitleg en puzzels.
Spelen met hiërogliefen' is
en bewerking van een uitgave
ml an het Metropolitan Museum
z 'f Art in New York. De Griffels,
enselen en de Boekensleutel
morden op 6 oktober, aan de
-ti'ooravond van de Kinderboe-
ei enweek, in Amsterdam uitge
leekt. Thema van de Kinder-
iar 'oekenweek 1992, die van 7 tot
1 n met 17 oktober duurt is
er *tnd in ziiicht!'.
'a.1
L
om de presentatie voor zijn re
kening te nemen. Jan Douwe:
„Ik vind dat het affiche van
Pinkpop met Lou Reed, The
Cult, maar ook Buffalo Tom, er
luisteren. Zo presenteert hij
elke dinsdagnacht 'For the re
cord'. Jan Douwe: „Mart is in
de loop der jaren een muziek-
vriendje van mij geworden. Ik
dit jaar beter uitziet dan dat wil niet klef overkomen, maar
HILVERSUM - Voor het
eerst in de drieëntwintig
jarige geschiedenis van
Pinkpop zal de NOS, in sa
menwerking met de
VARA, (deels) recht
streeks op televisie ver
slag doen van het festival.
Het gaat om drie uitzen
dingen, waarin de muziek,
de sfeer op het terrein en
de geschiedenis van dit
(steeds verrassende muzi
kale gebeuren hand in
hand gaan.
„Dit is natuurlijk de ideale
aanpak. De TT in Assen is ook
alleen maar leuk als hij recht
streeks op het scherm wordt
gebracht en je als kijker wordt
geconfronteerd met een ge
beurtenis waarvan je de afloop
niet weet", laat Jan Douwe
Kroeske weten. „Als VARA
hebben we altijd achteraf aan
dacht besteed aan Pinkpop,
ook omdat we nooit twee da
gen achter elkaar zendtijd had
den zoals de NOS nu. Deze sa
menwerking is echt een voor
beeld voor de volgende jaren".
De liefde van Jan Douwe voor
Pinkpop is (bijna) grenzeloos.
Hij reist al negen jaar naar
van het Belgische dubbelfesti
val Torhout/Werchter. Torhout
heeft een opbouw voor het gro-
als alle radiopresentatoren zo
veel verstand zouden hebben
van muziek als Smeets, dan
te publiek met een doorsnee zou de Nederlandse radio er
smaak. Op het moment dat
Pinkpop zijn groepen bekend
had gemaakt, zagen de Belgen
heel anders en echt een stuk
beter uitzien. Hij is een lief
hebber, die ook ongelooflijk
de generatiekloof in hun opzet veel weet van hedendaagse
en hebben ze nog snel groepen
als Pearl Jam bij Pinkpop weg
gehaald om dat gat te dichten.
muziek. Zijn stek is echter de
Southernrock: Bonnie Raitt,
Jackson Browne, Tom Petty,
Pinkpop is heel erg van deze The Eagles. Die hoek",
tijd met 'Hallo Venray' bij De eerste aflevering op zondag
voorbeeld als de opkomende is vooral een historische door-
groep. Hoewel er voor The Cult kijk. In de tweede helft van de
geen directe reden is om aan te jaren zeventig, maar ook later,
treden, is 1992 het jaar van
Soundgarden en Pearl Jam. Zij
staan er om het succes van vo
rig jaar te consolideren".
Mart Smeets
Centrale presentator tijdens
de televisie-uitzendingen is
Mart Smeets. Jan Douwe:
„Mart is de man van Neder
land 3. Hij is degene die je
moet hebben voor grootschali
ge live-klussen. Ik ben er maar
bij gehaald, hoewel ik natuur
lijk zal proberen zo actief mo
gelijk deel te nemen aan het
voor het publiek de aan- en af
kondigingen van de groepen te
verzorgen".
Wie denkt dat Mart Smeets al
leen verstand heeft van sport,
vormde het festival de spring
plank naar wereldfaam. Het
aantal legendarische optre
dens is niet op een hand te tel
len. Dire Straits, The Police,
U2, Herman Brood en Melissa
Etheridge ('I want you') scho
ten als kometen omhoog na ge
dreven muzikaal vuurwerk op
het podium.
De twee uitzendingen op twee
de pinksterdag laten recht
streekse beelden van het festi
val zien, maar ook eerder die
dag opgenomen groepen en
gesprekjes. Voor de sfeerbeel
den vanaf het veld is Reinier
muzikale gasten en de sfeer
beelden achter het podium
dragen Smeets en Kroeske de
zorg. Jan Douwe: „We hebben
de afgelopen weken veel be-
Centrale presentator Mart Smeets: heel veel kennis van de heden
daagse muziek.
FOTO: NOB
Of hij ook echt voor de camera
verschijnt is afwachten, hoe
wel ook Reed, die voor een
tweede keer op Pinkpop en la
ter Torhout/Wcrchter staat,
heeft laten weten mee te zullen
werken. Jan Douwe: „Alleen
David Byrne heeft alles gewei
gerd. Zijn concert mag ook
niet worden vastgelegd. De
rest van de groepen was, zover
ik weet, geen probleem".
„Van elk optreden brengen we
tussen de twaalf en twintig mi
nuten in beeld. Bij Hallo Ven
ray mag volgens mij een num
mer als 'Eugene' bijvoorbeeld
niet ontbreken, maar als het
technisch niet perfect in beeld
is gebracht, zal je een andere
keuze moeten maken".
sprekingen en vergaderingen
gehad over de invulling. Hoe
wel er nog genoeg zal worden
geïmproviseerd, heb ik met
Mart besproken dat hij bij
voorbeeld Lou Reed inter
viewt. Dat lijkt mij heel leuk.
Ik heb Reed namelijk heel
hoog zitten, ben een aanbid
der, terwijl Mart veel meer zal
kunnen relativeren. Ik heb
Lou Reed inmiddels twee keer
gesproken, de eerste keer had
ik het idee in het hok van de
tijger te worden binnengela
ten. Lou Reed deed er alles aan
om mij zo snel mogelijk af te
maken. Dat was een uiterst
pijnlijke affaire. Maar de twee
de keer was het heel leuk".
Elvis postzegel
De populariteit van Elvis Presley, is sinds zijn dood op 16 augustus
1977 eigenlijk niet afgenomen. Zijn graf wordt dagelijks nog door dui
zenden mensen bezocht. Reden voor de Amerikaanse PTT om de
'koning van de rock roll' op een postzegel te vereeuwigen. Binnen
kort is zijn beeltenis verkrijgbaar. Toch gingen de Amerikaanse pos
terijen zeer omzichtig te werk voor dit besluit viel. Er werd een enquê
te gehouden waarbij iedereen zijn mening mocht geven. Een miljoen
mensen stemden voor de postzegel.
FOTO EPA
DEN HAAG „Er wordt
wel gezegd dat wij een cul
tureel ambassadeur voor
Nederland zijn. Dat is heel
vleiend, maar een ambas
sadeur moet ook betaald
worden. Het is een beden
kelijke tendens als we ge
dwongen worden ons geld
voornamelijk in het bui
tenland te verdienen".
Met deze woorden richtte artis
tiek leider van het Nederlands
Dans Theater Jiri Kylian zich
gisteren tot de vaste Tweede
Kamer-commissie van cul
tuur. tijdens een hoorzitting
over het Kunstenplan van mi
nister D'Ancona. Het al door
een bezuiniging van de ge
meente Den Haag getroffen
gezelschap, dat in het Kun
stenplan anderhalf miljoen
minder krijgt dan gevraagd,
wordt nu ook nog geacht twin
tig procent van het budget uit
eigen inkomsten te halen. Dat
kan misschien wel, zo hield het
gezelschap de Kamerleden
van de commissie voor, maar
dan zit Nederlands meest ge
vraagde dansgroep vrijwel
constant in het buitenland.
„En dat kan toch niet de be
doeling zijn", meende Kylian,
ook al wijzend op de reisver-
plichting in eigen land die aan
de wvc-subsidie gekoppeld is.
Wil het NDT kunnen blijven
voortbestaan, dan is het nodig
komend jaar een miljoen gul
den te verdienen. En dat wordt
moeilijk. Hoewel de prijzen
voor het komend seizoen wor
den verhoogd, verwachten be
stuur en directie van het gezel
schap daar weinig van. „De
prijzen zijn al hoog, en ons
over het algemeen jonge pu
bliek zal nog hogere prijzen
niet kunnen betalen", aldus G.
van de Lagemaat yan het NDT.
Ook op personeelskosten kan
niet worden bezuinigd, want
het gezelschap zit al op een mi
nimum. Bovendien dreigt de
verkoop van de produkties in
het land, buiten het eigen
Danstheater aan het Haagse
Spui, ook nog eens te stagne
ren, doordat de schouwburgen
met lagere budgetten te kam
pen hebben. „We hebben grote
moeite om ons produkt af te
zetten", aldus Van de Lage
maat.
Winst
De winst die het afgelopen sei
zoen werd gemaakt, 1,2 mil
joen gulden, is geheel gesto
ken in verbetering van de
„schandalig lage" danserssala
rissen en in het eigen dansthe
ater. Bovendien was die winst
vrijwel geheel te danken aan
het Kylian-retrospectief, „en
daarmee kun je niet aan de
gang blijven", meende Van de
Lagemaat.
Volgens de voorzitter van de
Raad voor de Kunst J. de Ruy-
ter kan alleen minister Kok
van Financiën kan nog uit
komst bieden als het gaat om
de „gruwelijk" lage salarissen
en IILVERSUM Veronica laat het mediaprogramma 'Stop de
t lersen' van Tom Egbers in het nieuwe seizoen niet terugkeren,
tr feronica is wel met Egbers in onderhandeling over twee nieuwe
programma's. Eén daarvan betreft een nieuwsprogramma. Vol-
een woordvoerster van Veronica sloeg 'Stop de persen' aan
het publiek en was er ook behoefte aan. Waarom de omroep
lis ',et programma dan toch stopzet, zei de woordvoerster niet pre-
z jes te weten. Egbers gaat overigens ook voor de NOS aan de
al lag. Hij wordt ingezet bij de uitzendingen tijdens de Olympi-
che Spelen. Daarnaast gaat hij voor de NOS, waar hij tot 1990
voor werkte, een muziekprogramma maken. Dit alles in overleg
hiet zijn huidige werkgever Veronica.
(ADVERTENTIE)
vrijdag 5 t/m zondag 14 juni
PLEIN-DEN HAAG
Info en gratis festivalkrant:
070 - 354 32 02
Podium Nederlandse jazz in gevaar
DEN HAAG Het North Sea Jazz Festival vindt het geen stijl
dat minister D'Ancona van cultuur de jaarlijkse subsidie van
150.000 gulden aan dit evenement uit haar Kunstenplan heeft
geschrapt. Volgens de organisatie dreigt het podium voor Neder
landse jazzmusici op het festival met ingang van komend jaar
dreigt te verdwijnen. Het genoemde bedrag werd namelijk meer
dan tien jaar lang besteed aan „een podium, publiciteit en bege
leiding van de jonge Nederlandse musicus". De organisatie
denkt tijdens het komende festival, dat op 10, 11 en 12 juli in het
Nederlands Congresgebouw in Den Haag wordt gehouden, bijna
vier miljoen aan eigen inkomsten te verwerven. De anderhalve
ton van D'Ancona lijken daarbij vergeleken heel weinig, maar
volgens woordvoerster Jos Acket van de organisatie moet het be
drag ook als een waarderingssubsidie worden gezien ën mag suc
ces niet worden gestraft. Bovendien voldoet North Sea Jazz vol
gens haar aan D'Ancona's eisen op het gebied van het zelf ver
werven van inkomsten, pluriformiteit, internationale aspecten,
cultuurdeelname en uitzending op radio en televisie.
voor dansers in ons land.
Het is hem in de afgelopen tijd
niet duidelijk geworden waar
het geld anders vandaan zou
moeten komen. De ministeries
van WVC (cultuur) en Sociale
Zaken erkennen volmondig
dat de salarissen te laag zijn,
maar kunnen verder kennelijk
ook géén soelaas bieden.
BTW-tarief
Volgens de Vereniging van Ne
derlandse Toneelgezelschap
pen (VNT) zou een verlaging
van het BTW-tarief voor de in
stellingen op het gebied van de
podiumkunsten een aardig al
ternatief zijn voor de bezuini
gingen die minister D'Ancona
voorstelt. „Dat is ook goed voor
de internationalisering die zij
wenst, maar waar zij onvol
doende tegenover lijkt te wil
len stellen", aldus de vereni
ging. De minister wil dat de ge
zelschappen in totaal 20 pro
cent meer van hun eigen in
komsten gaan opbrengen. Ze
denkt dat de noodzaak om
meer publiek te werven zeer
stimulerend zal zijn. Volgens
artistiek leider Erik Vos van de
Haagse toneelgroep De Appel
werkt dat echter alleen maar
„ontwrichtend". Hij gaf echter
toe dat er wel wat te verbeteren
valt aan het toneelbestel. „We
zijn te blameren voor het te
kort aan bewustzijn, aan initia
tieven en aan zelfvertrouwen".
Hij wees de Raad voor de
Kunst echter als de grote boos
doener aan. Die heeft volgens
hem 15 jaar lang heel specifiek
éénrichtingsbeleid gevoerd en
wilde niets weten van pu
blieksgericht werken. De mi
nister heeft daar slechts spora
disch iets aan gedaan, maar de
huidige bewindspersoon wil
nu volstrekt verkeerde maat
regelen, vindt Vos.
De VNT is bereid het toneelbe
stel te wijzigen. Minder pro
dukties en langere toernees
(van zo'n 35 voorstellingen) lij
ken een aardige aanzet. De re
latie tussen producenten en
distributeurs moet dan wel
verbeteren. Ook de acteurs
moeten hun houding wijzigen:
ze willen nu telkens korte-ter-
mijncontracten om hun han
den vrij te houden voor nieuwe
stukken. Vooral de betere ac
teurs maken zich daaraan
schuldig.
li
MOSKOU - Na de ham
burgers van McDonalds,
funk en fusion en met
veel zorg gebleekte spij
kerbroeken, zijn de Rus
sen nu met hun laatste
trend echt gearriveerd
in het werelddorp van
het consumentisme: ze
krijgen een eigen soap
serie. 'De Smirnovs'
wordt gefilmd in Wenen
en Moskou en zal eind
deze zomer op de Mos-
kouse televisie worden
vertoond.
Als alle goede soaps is 'De
Smirnovs' een combinatie
van romantiek, passie, span
ning en sensatie. Aangezien
het een Russische serie is,
moet ook de didactische fac
tor niet uitgeschakeld wor
den. De serie bestaat uit
twintig tweedelige afleverin
gen van 45 minuten. Het eer
ste deel is de door acteurs ge
speelde soap zelf; het tweede
deel is een commentaar van
experts op de lessen in
markteconomie uit de eerste
helft. De Smirnovs ontdek
ken de nieuwe wereld van
het kapitalisme.
De telefoon rinkelt in de
Moskouse flat. Vader Sergei
Smirnov neemt op en roept
opgewonden: „Het is Katja
in Wenen. Ze zegt dat Pjotr
vastzit in een lift in een wa
renhuis op twintig meter
hoogte". „O hemeltje", gilt
grootmoedertje Smirnov.
„Katja", zegt vader Smirnov
met nadruk, „iemand moet
naar boven gaan en die jon
gen naar beneden halen".
Maar Katja bezweert hem
dat hij zich geen zorgen
hoeft te maken. Dit is het
Westen. Er zal zo wel iemand
komen.
Dochter Katja studeert eco
nomie aan de universiteit
van Wenen. Haar broer Pjotr
is vrachtwagenchauffeur.
Hun avonturen in Wenen
zullen de lasten en lusten
van de kapitalistische we
reld bij miljoenen Russen in
de woonkamer brengen. De
serie is een co-produktie van
het Instituut voor de Wereld
economie in Moskou, de
Weense producent van on
derwij sfilms Ecovision en de
Russische televisie. De Oos
tenrijkse televisie betaalt on
geveer de helft van het bud
get van twee miljoen dollar.
Tijdsgeest
De soapserie is de abstracte
kroniek van onze tijd gewor
den. Of het verhaal zich nu
afspeelt in Melbourne of
Londen, de soapserie weet
de tijdsgeest te vangen. Het
is onze gemeenschappelijke
taal geworden, onze gedeel
de zorg. Het is de enige
kunstvorm die alle grenzen
van ras en klasse over
schrijdt.
'De Smirnovs' mikt op de
'Zeitgeist' van het post-com-
munistische Rusland. Mana
ger Gerhard Friedrich van
Ecovision zegt in de Wall
Street Journal: „Veel Russen
denken dat het paradijs na
bij is nu het communisme
plaatsmaakt voor het kapita
lisme. Wij willen laten zien
hoe ze dat paradijs kunnen
organiseren. En waar de
grenzen liggen van dat para
dijs".
„Eerst hadden we bedacht
dat de Smirnovs rijk zouden
worden. Maar we dachten
dat de kijkers dan zouden
kunnen gaan denken dat de
markteconomie automatisch
rijkdom betekent. Maar wat
de markteconomie eigenlijk
betekent is de kans op rijk
dom".
De serie klinkt wat zwaar
vergeleken bij de systemati
sche trivialiteit van de wes
terse soaps. Zo begint de se
rie met de Smirnovs bij een
ijshockey-wedstrijd. Een
verteller vergelijkt de activi
teiten op het ijs met de woes
te baren van het kapitalisme.
Friedrich legt uit: „Het risico
van het ondernemerschap is
vergelijkbaar met het risico
van een ijshockeyer die door
de verdediging heenbreekt.
Begrijpt u?". U begrijpt.
Verleiden
In een aflevering ontmoet
Katja een vriendelijke be-
drijfsadvocaat die haar uit
legt hoe je een bedrijf kunt
opzetten en vervolgens pro
beert haar te verleiden. Dat
lukt hem. natuurlijk, niet:
dat zou niet 'kulturny' zijn.
Daar is Moskou nog nie£
klaar voon
niet cultureel verantwoori
Daar is Moskou nog ni
klaar voon
Wat betreft Pjotr in de "lift.
laten hem daar niet zitten^
zoals ongetwijfeld in Mos'
kou het geval zou zijn ge*
weest. Nadat de verteller d£
functie van de gouden gids
heeft uitgelegd („Er zijn der
tien pagina's met bedrijven
die ramen installeren")
wordt een reparatieservice
gebeld om hem naar bene
den te halen.
In de laatste aflevering keert
Pjotr terug naar Moskou met
een tent. Hij haalt vader,
moeder en oma over om te
gaan kamperen in WenerA
Om te oefenen zetten ze d$
tent op in de woonkamer.
Zullen de SmirriÖys inder
daad naar Wenen gaan? Stu^
deert Katja af en maakt ze,
carrière? Krijgt Pjotr zijn ei-]
gen transportbedrijf.' Kijli'
naar televisie Moskouv'
The Times Londen
William Maxwell Gaines
NEW YORK - William
Maxwell Gaines, oprichter
en uitgever van het be
kende komische blad
'Mad', is gisteren op 70-ja-
rige leeftijd overleden.
Functionarissen van de
uitgeverij verklaarden dat
hij stierf in zijn slaap.
Gaines begon zijn loopbaan
met het uitgeven van een hor
ror-strip voor hij in 1952 in
Mad publiceerde. Hoewel voor
het blad geen reclame werd ge
maakt werd het met zijn sati
res op bestaande strips snel
een groot succes. Vanaf 1955
werd het acht maal per jaar uit
gegeven in een oplage van eèn
miljoen exemplaren. Hei hlad.
dat in talloze landen eigen edi
ties heeft, bleef trouw aan.fle
opzet van satires op de poli
tiek. de cinema, spört en tele
visie en trok een aantal van jle
grootste komische tekenaars
aan. Gezicht van Mad werd'Al
fred E. Neumann, een joch rjïet
sproeten en uitstaande tanden,
die talloze gedaanten aannarn.
van presidentskandidaat ,'[ot
Attila de Hun. In de jaren vijf
tig moest Gaines voor een Se
naatscommissie eens zijn w^rk
verdedigen tijdens een onder
zoek over invloed van strips óp
de jeugd. De uitgever laat
vrouw en drie kinderen achter.