Dans staat centraal op Holland Festival h 911 a n d fe2tiva l Nog tienduizend kaarten voor Michael Jackson kunst/rtv glerum q Gepolijste Don Giovanni door de Nederlandse Opera Tv-programma van NOS rond choreograaf Hans van Manen Eeidac Qounxmt DINSDAG 2 JUNI 1992 Fragment van Ubent mijn moederwas veel te kort Ze is eigenlijk reuze zielig, die Renée Soutendijk. Ze is 35 jaar, en dat betekent in filmkringen datje eigenlijk al aardig op leeftijd begint te raken. Een lekkere jonge meid spelen is er niet meer bij, een doorleefde rijpe vrouw is ze ook nog niet, en interessante jonge-moeder-rollen liggen niet voor het opscheppen. Nou ja, echt zielig is ze ook weer met. Tenminste te oordelen aan haar goedlachse optreden als VPRO's eerste Zomergast van dit seizoen, zondagavond. Ze mocht een hele avond vullen met stukjes film en televisie naar haar eigen keuze, en praatte daar fris en onbevangen over met gastheer Peter van Ingen. Die probeerde haar, zoals dat bij de VPRO verplicht is, regelmatig te dwingen tot diepzinnigheid, maar daar trapte Soutendijk gelukkig niet in: die paste voorsemi- psychologisch gezeur, en verheugde zich steeds voornamelijk op het bekijken van het volgende fragmentje van haar keus. Van Ingen moest zich daar dan maar in sch ikken, hoewel hij steeds met de handen devoot-intellectueel gevouwen klaar zat om de zielknijper uit te hangen. „Waarom heb je juist dit fragment gekozen?", vroeg hij dan maar, waarop hij nogal eens de kous op de kop kreeg: „Ik had eigenlijk een ander f ragment gevraagdzei Soutendijk dan, er mild aan toevoegend dat dit ook wel goed was, hoor. De actrice had overigens een aantal interessante noten op haar zang, met als kijkhoogtepu nten de reprise van dat klassieke stukje 'Hadimassa' met Ton van Duinhoven als de party-robot, en een (veel te kort) fragment van 'U bent mijn moeder' van en met Joop Admiraal. Eigenlijk moet dat laatste gewoon elk jaar minstens één maal worden herhaald, er is in de hele televisiegeschiedenis nauwelijks iets gemaakt dat dit prachtige en aangrijpende en geestige en ontroerende stuk kan evenaren. Bij de AVRO konden we zaterdag vernemen welke programma's in september in de finale zitten van de uitreiking van de Televizier-ring. U weet wel, dat veelbegeerde kleinood dat de lezers van het gelijknamige blad toekennen aan het populairste programma, en dat maarzo zelden bij de organiserende omroep terechtkomt. Ook dit jaar valt de ring niet de AVRO ten deel. want de drie kandidaten in de eindronde zijn Medisch Centrum West' (TROS, al voorde derde opeenvolgende keer), 'Goede Tijden' Slechte Tijden (RTL4) en 'In de Vlaamsche Pot' (Veronica). Dat moet de leiding van de 'Algemene' toch aan het denken zetten, zou je zeggen. Zeker als je daarbij ook nog eens ziet dat er bij de finalisten ook geen programma's zitten van de collega's op het eerste net met wie de AVRO tegenwoordig zo innig samenwerkt. Bij de eerste tien zat maar één AVRO-produktie (Glamourland van Gert-Jan Dröge, eigenlijk een nogal on-AVRO-achtig programma) en één andere Nederland-1-serie De zomer van '45 van de KRO). De rest was van de concurrentie op andere netten (en vooral ook, weer, van RTL4). Dat de nieuw ingestelde Televizier-tulp voorde populairste buitenlandse serie naar de VARA gaat voor 'Flying doctors' is geen verrassing: deze Australische serie is al jaren elke week goed voor een top-tien-notenng in de tabellen van de kijkdichtheid. We moeten zeggen: met enig recht. Het gaat ergens over, er wordt heel goed in gespeeld. Voor de Australische economie moet de export van al die goed gemaakte tv-series een aardige opsteker zijn. Om onze periodieke onderscheiding voor wrak taalgebruik wordt deze week gevochten. De genomineerden zijn Jack van der Voorn (presentator van het AVRO-spelletje 'Kijk op Spoil:') voor zijn aankondiging van een 'aanvalsoffensief de NOS-afdehng ondertiteling voor 'wereldweide' in plaats van wereldwijdein het journaal van zondag: en KRO's Han van der Meer voor zijn mededeling (in het gezondheidsprogramma 'Je zidt het zien') dat er in een aantal overheidsgebouwen een rookverbod is 'afgevaardigd'. Bezige Bij neemt uitgeverij Balans over AMSTERDAM Uitgeverij De Bezige Bij zal in januari volgend jaar Uitgeverij Balans overnemen. Dat hebben bestuur en direc tie van de twee uitgeverijen gisteren bekendgemaakt. Balans-di recteur J.G. Gaarlandt wordt lid van de directie van De Bezige Bij en zal vanaf 1994 de huidige directeur van De Bezige Bij, A. J. R. Hamming, opvolgen. Bij De Bezige Bij bestond reeds enige* tijd het plan om de non-fictie in eigen fonds tot ontwikkeling te brengen. Door de overname van Balans zal dit voornemen daad werkelijk ten uitvoer worden gebracht. Volgens een gezamenlij ke verklaring zal Uitgeverij Balans ook in de nieuwe situatie haar eigen identiteit van non-fictie uitgeverij bewaren. (ADVERTENTIE) G'Y'kku M |G'Y"E K'U M GY'E'K'U M GY'K'K'Ü M GTK'KU M z* KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN BV O Veiling No. 53B in Den Haag op 9 juni Prlvécollectie Bredius kijkdagen: 5 t/m 6 juni van 10.00 - 16.00 u u Inlichtingen en catalogus: tel. 070-356 01 65 Catalogus tevens verkrijgbaar bij: Donr.cr Boeken. Rotterdam, r= O Scheltema Holkema Vermeulen. Amsterdam. Verwijs, de Haagse Boekhandel. Den Haag. Broese Kemink, Utrecht sv'u'lun'vO 5>a.juo.iV'vQ !N,.u?..iY',VQ iY'.VQ Essay-prijs voor scholiere DEN HAAG Simone Eind hoven, leerlinge van de vijfde klas- van het VWO van de Rijksscholengemeenschap Noord-Kennemerland in Alk maar, heeft de jaarlijkse essay wedstrijd van de Amerikaanse ambassade in Den Haag ge wonnen. De scholiere krijgt voor 'As Good As Bread', een essay over de roman 'Washing ton Square' van Henry James, een weekje Washington aange boden. Pascal van Maurik uit Eindhoven, Astrid Stilma uit Barneveld en Maria Arufe Car- ballo uit Beverwijk wonnen met hun essays prijzen in de vorm van boeken. Première van Mozarts Don Giovanni door de Nederlandse Opera met het Koninklijk Concertgebouworkest om- der leiding van Nikolaus Harnon- court. Muziektheater Amsteram, gis teravond, 8 voorstellingen in juni. Idoor ERIK BESIER In 1988 werd door de Neder landse opera met Harnoncourt als dirigent van het Concert gebouworkest een zeer ge slaagde serie Don Giovanni voorstellingen gegeven. Die zelfde produktie met alleen nog twee zangers van de oor spronkelijke cast - William Shimell als Don Giovanni en Hans Peter Blochwitz als Don Ottavio - beleefde gister avond in het Amsterdamse Muziektheater de eerste van een serie van 9 heruitvoerin gen. Wederom was het een groot succes, getuige de luide bijval achteraf, die zowel de so listen als de dirigent en de re gisseur betrof. Toch was het to neelbeeld van Götz Loepel- mann nog steeds even sober en werd gedomineerd door vier enorme driehoekige woontorens die als dominoste nen per scène een andere op stelling en belichting kregen en verder nauwelijks door ex tra rekwisieten werden omge ven. Ook de regie van Alfred Kirchner bracht weinig verras singen, maar had het voordeel duidelijk te zijn en zelden in extremen te vervallen. Het team zangers was homo geen zonder grote uitschieters naar boven of beneden. Willi am Shimell is stemtechnisch en als acteur een ideale Don Giovanni. Zijn knecht Leporel lo werd niet minder kundig ge acteerd en gezongen, alleen bleek Gilles Cachemaille slor dig als het om inzetten en tem pi in het algemeen ging. De meeste lof kreeg terecht de jonge Italiaanse Eva Mei die een waardige Donna Anna neerzette. De Tsjechische Eva Jenis die Charlotte Margiono, die'als enige Nederlander had zullen meezingen maar daar door ziekte verhinderd was, verving deed dat goed zij het dat zij niet tot de meest over tuigende zangers behoorde. En daarmee komt' het voor naamste punt van kritiek van deze eerste heruitvoering naar voren. Het was een gladde ge polijste uitvoering met veel aandacht voor de in uiterst langzame tempi geschilderde romantiek. Echt meegesleept werd men echter nergens, laat staan dat de grafstem van de Commendatore tot koude ril lingen leidde. Het nobele stemgeluid van Johann Tilli werd niet extra versterkt en werkte niet als de wrekende rechtvaardigheid maar veeleer als een morele veroordeling van Don Giovanni aan het ein de van diens rebelse leven. Ook de grote ensembles, met name de gezongen sextetten, misten glans hetgeen gedeel telijk werd veroorzaakt door het op die momenten vrij fors uitpakkende orkest. Ondanks deze kritiek blijft er genoeg over voor de Mozartliefhebber om te proberen of er misschien nog een kaartje te bemachti gen valt, al was het op de avond zelf want dan vallen er altijd weer bestelde plaatsen uit. AMSTERDAM - In Am- sterdam is gisteravond j het 45ste Holland Festival I geopend. De opening in het Concertgebouw werd bijgewoond door koningin Beatrix en prins Claus. Het Holland Festival dat de gehele maand juni duurt, biedt in totaal bijna 90 voorstellingen, ver- deeld over de categorieën opera, theater, dans en film. Centraal staat onder meer de choreograaf en fotograaf Hans van Manen. Van hem worden tijdens de festivalmaand een vijftiental choreografieën op gevoerd. In de Meervaart in de hoofdstad is daarnaast een ten toonstelling ingericht van fo to's van Van Manen, die voor het merendeel nog nooit zijn gepubliceerd of aan het pu bliek zijn getoond. Tijdens de openingsavond, die ook werd bijgewoond door on der anderen de ministers D'Ancona (cultuur) en Pronk (ontwikkelingssamenwerking) werden twee stukken van Van Manen gedansd, de 'Trois Gnossiennes' op muziek van Satie, uitgevoerd door Het Na tionale Ballet, en 'Theme' uit 'True Colour' op muziek van Harry de Wit, uitgevoerd door het National Fonds. De openingsavond in het Con certgebouw is wat betreft de opzet nieuw. Festivaldirecteur Jan van Vlijmen omschreef het enige tijd geleden als een ka- leidoscopische avond, omdat er een voorproefje wordt gege ven van de drie hoofdthema's van het festival. Zo zal van de Italiaanse componist Luigi Nono (overleden in 1990) het stuk 'Con Luigi Dallapiccola' worden uitgevoerd door Circle Percussion. In het Holland Festival wordt Nono's werk uit het begin van de jaren tachtig, de 'Prometeo', opgevoerd. Fes tivaldirecteur Van Vlijmen be schouwt het Prometeo-project als één van de belangrijkste onderdelen van de 45-ste edi tie, zo zei hij enige tijd geleden bij de presentatie van het festi valprogramma. Russische componisten Tijdens de opening kwamen verder de Russische compo nisten Stravinksky, door het Nieuw Sinfonietta Amsterdam en Oestvolskaja door het Schönberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw Formidabele balletten Holland Festival: AT&T Danstheater - Nederlands Danstheater met vier bal- /etten van Hans van Manen. Idoor FRANK DELBOY I Aangezien een voorpremière toch ook een première is, start- I te het Holland Festival 1992 1 danskunstig op de eerste van deze festivalmaand in Den Haag, de stad waarin dit cultu rele evenement tenslotte in 1947 werd geboren. Hans van Manen, ruim dertig jaar een zich zeer sterk profilerende j Nederlandse choreograaf in de internationale danswereld, staat vanzelfsprekend centraal in dit festival, waarvan Den Haag bijna uitzonderings- gewijs - op balletgebied dit maal toch een aardig graantje meepikt in de vorm van een half dozijn dansavonden in het AT&T Danstheater. Vier Van Manen-balletten vormen het veelal toch formidabele pro gramma, waarin zelfs een we reldpremière, 'On the Move' met als muziek Prokofjefs Vi oolconcert no. 1, fraai vertolkt door de Roemeense soliste Mi- haela Martin en begeleid door het als altijd parate Neder lands Balletorkest onder lei ding van Roelof van Driesten. Van Manen verwerkt vólks- dansmotieven in deze premiè re, waarin veertien dansers in sterk wisselende groeperingen hun plastisch lied van de lede-, maten niet alleen met voelbare overtuiging zongen, maar 'eveneens, onder meer via de j helderheid van de geheven ar- Imen, met optimaal muzikaal inlevingsvermogen. Als chore ografisch kleinood de tijdloze, niet-erotische pas de deux 'Two', op de bezonken muziek van een Berceuse van Busoni eindigend in berusting. We derom op muziek van Prokof- jef 'Visions Fugitives', vijftien georkestreerde pianominiatu ren, sfeertekeningen in zakfor maat, die in hun geraffineerde eenvoud kloek en ijzersterk in de ruimte staan. Als uitsmijter 'Black Cake', de feesttaart die Van Manen bakte ter gelegen heid van het dertigjarig be staan van het Nederlands Danstheater. Weliswaar gratie en glamour op ballroombasis en een scènische champagne mousse tot besluit, maar in fei te een van de zwakkere gele genheidswerken van deze meesterchoreograaf. Een cast van zichtbaar aangeschoten feestgangers is een wel wat te zware concessie aan het festi- valpubliek, dat gisteren overi gens de zaal van het AT&T Danstheater slechts voor de helft vulde. Gelukkig krijgt het publiek in Den Haag nog de kans op 6,9,10,11 en 12 juni de schade in te halen. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19 00 uur, zaterdags tussen 14 00 en 15.00 uur, teletoonnr. 071- 122248 en uw krant wordt nog dezeltde avond nabezorgd. .4 Tijdens de opening van het Holland Festival sprak koningin Beatrix onder anderen met Jan van Vlijmen (midden) en de Russische dirigent Andrey Boreyko van Nieuw Symfonietta. FOTO:ANP aan bod. Het Nieuw Sinfoniet ta Amsterdam zal tijdens het gehele festival onder leiding van dirigent Andrej Boreiko staan. Deze Rus vervangt de zieke dirigent Lev Markiz. De opening bood in totaal acht prpdukties. Het gebrekkige geluidsinstal latie in het Concertgebouw gooide gisteravond roet in het eten, waardoor met name de presentator van de openingsa vond, Joop van Tijn onver staanbaar bleef. Hans van Manen is vanavond de centrale figuur in het NOS-program- ma 'Let's dance'. FOTO: SP Let's dance, balletserie aflevering Corps. NOS-televisie Nederland 3, vanavond 23.15 uur. HILVERSUM ,,Er wor den nogal wat dingen ver toond en gezegd die al be kend zijn, maar het is van belang om zulke zaken nog eens te herhalen voor een groter publiek. Daar om wordt bijvoorbeeld een deel van Van Manens ballet 'Life' vertoond, één van de hoogtepunten uit het oeuvre van Van Ma nen". Dat zei Wilbert Bank, samen steller en regisseur van het 'Vi deo Amicorum voor Hans van Manen', gisteren in Hilversum tijdens de voorvertoning van het televisieprogramma. De NOS zendt het programma vanavond uit op in de serie „Let's dance". De centrale positie van Van Manen tijdens het Holland Festival was voor de NOS aan leiding om het programma over de balletmeester te ma ken. Een documentaire, leek niet de juiste aanpak, omdat er daar nogal wat van zijn. aldus Bank. „Dan hadden we die ge woon kunnen herhalen". Voor de verandering werd daarom gekozen voor een zogenaamd 'Video Amicorum' als variant op het 'Liber Amicorum', dat in de universitaire wereld veel al bij een afscheid wordt aan geboden. De ondertitel van het televisieprogramma, dat 60 mi nuten en 1 seconde duurt, is dan ook 'Denkend aan en over Hans van Manen'. Ongeveer tien vrienden, ken nissen en medewerkers lever den voor het programma een bijdrage van hooguit drie en een halve minuut, waarin ze praktisch vrij waren te doen of te zeggen wat ze wilden. De enige restrictie was dat ze het in hun bijdrage niet mochten hebben over hun bewondering voor Van Manen. Dat ze de choreograaf bewonderen, werd zonder meer aangenomen, dus dat hoefde niet nog eens hard op gezegd worden. De deelnemende vrienden en kennissen, onder wie Benno Premsela, Keso Dekker, Ischa Meijer, Willem-Jan Otten, Er- win Olaf, Gérard Lemaitre en Peter Struycken, werden door samensteller Bank zelf gese lecteerd. De keuze werd be perkt tot Nederlanders en on der meer bepaald door de va riëteit. De deelnemers aan het Amicorum moesten op ver- schilende gebieden werkzaam zijn. Naast de bijdragen bestaat het „Video Amicorum" uit frag menten van Van Manens bal letten en -als slotstuk- een klompendans uitgevoerd door 104 dansers die sinds 1959 ooit in een ballet van Van Manen hebben gedanst. Aan deze dans, die Van Manen ooit voor een amateurdansfestival maakte, doet onder anderen Rudy van Dantzig mee. Idoor HANS PIET ZAANDAM Op papier leek het veelbelovend: een persconferentie met Michael Jackson. De me gaster is echter nooit in Zaandam gearriveerd. Ze ker opgehouden door de voorbereidingen van het Europese deel van zijn 'Darigerous'-tournee, die op 27 juni in het Duitse München van start gaat. En dan nog... Michael kan toch alleen maar wat verlegen la chen en te zacht praten om hem echt te verstaan, tenzij hij natuurlijk op een podium staat en zijn muziek klinkt. De persconferentie gisteren in Zaandamse discotheek The Palace was overigens geen misleiding. In zoverre dat nie mand had beloofd dat Michael Jackson wel aanwezig zou zijn. Doel was om de concerten van de ex-Jackson 5-puber wat ex tra in het licht te zetten. Er zijn namelijk nog tienduizend kaarten beschikbaar voor de twee Kuip-optredens in Rot terdam, die hij op 30 juni en 1 juli geeft. En dan tellen we er niet de kaarten bij die sponsor Pepsi Cola heeft afgenomen van organisatie-bureau Mojo om in de komende weken door middel van wat onbenullige kwisjes weg te geven aan de smachtende fans. Die 'persconferentie' was (deels) een lachwekkende ver toning door de Pepsi-bobo Jo- han Brand, die dacht voor een zaal met reclame-rekruten te staan. Hij zou ze nog wel even de laatste kneepjes van het vak bijbrengen. Brand ver dronk bijna in zijn eigen recla me-jargon en modieuze ge praat. „Dat Pepsi Cola voor de derde keer in zee is gegaan met Michael Jackon komt om dat Pepsi net als Michaels mu ziek 'jeugd' betekent en dus fun is" en „Michael is een con stante top-performer gebleken en daar staat Pepsi ook voor... Hij wilde overigens pas in 1993 voor een tournee naar Europa komen, maar wij hebben hem gedwongen dat al in 1992 te doen". Samenwerking Een van de Michael Jackson- acties wordt gevoerd in samen werking met Albert Heijn. In verband hiermee nam Jackson speciaal voor Pepsi een casset te-single op. „Deze cassette wordt op acht juni gelanceerd en is 'exclusief in Nederland bij twee flessen Pepsi Cola en met bijbetaling van twee gul den vijfennegentig te verkrij gen bij de kassa's van de win kelketen. We hebben ook een tv-commercial laten maken, die zowel een stuk Pepsi als een stuk Michael Jackson neerzet. Mag ik de tape..." waarna de cassette-single 'So meone Put Your Hand Out' klonk. En daarvan gaan er twaalf in een dozijn. De plaat zal in elk geval nooit in de Top 40 belanden. Daarvoor voldoet hij volgens Siebe Kroeske, van de Stichting top 40, niet aan de eisen van de vrije winkelver koop. Exclusief En hoe exclusief is die single eigenlijk voor het publiek? Pepsi Brand: „Hij wordt inter- son Journaal' en tijdens het programma 'Dancetrax' spe ciale clubmixen van Jackson- nummers. Ook kunnen meer dan honderd toegangskaarten voor de concerten worden ge wonnen. Het speciale 06-num- mer hiervoor wordt bekendge maakt tijdens 'De Havermout Show'. De enige met een echt zinnig verhaal was de heer Tieleman, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Sophia Kin derziekenhuis in Rotterdam. Zijn ziekenhuis is sinds 1863 gegroeid van 8 naar 240 bed den. Hierdoor is, ondanks alle uitbreidingen, het onderko men te klein geworden en staat nieuwbouw voor de deur. Er is echter één probleempje voor dit kindervriendelij ke kinderziekenhuis namelijk een tekort van twee miljoen gulden. Zes miljoen werd bij elkaar gesprokkeld met kleine giften en er was een grote do natie van vijf miljoen gulden. Tekort Voor dat tekort komt Michael Jackson om de hoek kijken. Hij heeft namelijk enige jaren geleden de Heal the World Foundation opgericht. Deze stichting stelt zich ten doel geld in te zamelen voor hulp behoevende kinderen en het milieu. Jackson heeft zich ten doel gesteld 100 miljoen op te halen voor Kerstmis 1993. Van daar ook de Pepsi-sponsoring. Op het moment dat Michael in Nederland is, zal hij persoon1- lijk een bedrag bij het Sophia- kinderziekenhuis brengen. Om welk bedrag het gaat, kon Pepsi Brand niet zeggen: „Het gaat om een substantiële som geld. Zullen we nu iets gaan drinken". nationaal uitgebracht en al leen al in Nederland worden 300.000 cassettes vervaar digd". Zo exclusief dus. Pepsi Brand wilde overigens op geen van de echt brandende vragen antwoord geven. „Zul len we maar wat gaan drin ken", was telkens zijn verweer. Pepsi heeft overigens op een handige manier de TROS voor zijn karretje weten te spannen. Martijn Krabbé was er om te vertellen dat de TROS-radio op 25 juni een 'Dangerous Day' houdt. Daarin zit onder meer elk half uur een 'Michael Jack- Michael Jackson start zijn Europese tournee in München. FOTO: AP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13