„Cruijff had aan de drank moeten gaan, of zoiets" mal e AJAX-LIEFDE BIJ MAARTEN SPANJER DIEP GEWORTELD J Alles kon Satirisch Bijna veertig Rijk de gooijer Succestrekt Ccidóc Qowvant' ZATERDAG 30 MEI 1992 PAGINA 31 Idoor WILKO TEN DAM AMSTERDAM Hij is dan wel een bekende Nederlander, maar hij wil z'n beroep er niet van maken. Begrijp je? In panels zitten, zo ver hoopt Maarten Spanjer niet af te zakken. Men sen, zegt hij, verkopen zich toch overal voor. Voor een ton of twee zou hij het trouwens wel doen, z'n ziel verpatsen aan zo'n dom quizprogramma. „Maar dat bieden ze nooit, dus het komt er niet van". Hij deed wel een reclamespot: Beun de Haas in een Bovag-commercial. Haast verontschuldigend: „Ja, maar daar heb ik niets op tegen. Als ik er maar mezelf in kwijt kan. Ze zullen me nooit vragen om heel serieus een wasmiddel aan te prijzen. Dat wil ik ook niet". Hij brouilleerde onlangs met Margaret- ha van Dam, een vooraanstaand cas- tingbureu. Hem was verzocht om eens wat aan z'n gebit te doen, z'n tanden stonden te scheef. Spanjer ging in de aanval en bestempelde Van Dam als een herdershond in een bloemetjesjurk. En gooide mogelijk z'n eigen glazen in, want rollen liggen niet voor het opra pen. „Het was misschien dom, maar ik heb een rechtvaardigheidsgevoel". Omhoog krullende lippen. „Een serie als Medisch Centrum West kan ik dus wel vergeten. Dat moet dan maar. Cas tingbureaus maken gebruik van hun machtspositie. Je kunt beter met alle winden meewaaien. Maar ik wil dat niet". Na Spetters kwam de stilte. Liefde en lange vingers (een tv-film), Soldaat van Oranje, Pastorale en De Gulle Minnaar waren surrogaat. Er is niet altijd werk voor 'grappige jongens'. Cynisch: „Er is nu een andere generatie grappige jon gens: Frank Masmeijer, Gordon. Die komen dus ook vaak op televisie?'. En zijn zeker niet zichzelf, vindt hij. „Dat vind ik het ergst, iemand die op televi sie zichzelf niet is. Zo'n binnenstebui ten gekeerd kunstgebit, met zo'n eeuwi- ge smile op zijn bek. En ik wil zelfs nog zover gaan: Als Hans Kazan en Hans i van der Togt wel zichzelf zijn, wordt het er niet vrolijker op voor ze. Ik kan niet tegen de onechtheid op tv. Dat is het leuke van Paul de Leeuw en Boudewijn Büch. Die spelen geen act, ten minste dat gevoel heb ik". iVoor het sportprogramma Voetbal 80 werd hij benaderd door Jan Mulder, ex- voetballer van Ajax en Aoderlecht en momenteel columnist. Ze zochten een acteur die kon voetballen. „Het was misschien wel het meest opmerkelijke sportprogramma ooit. Alles kon. Ik heb laatst nog wat banden bekeken en schoot weer in de lach. Van types als J drs. Vijfje en Miskend Talent kan ik nog genieten. Het programma waarin I koffie werd gemorst over de Kick Wil- stra-boekjes kan ik me nog goed herin- neren. Met die stripserie heb ik me een groot gedeelte van mijn jeugd ver maakt. Ik heb alle achttien delen. Als er een deel uitkwam, zat ik met mijn bij een gesprokkelde drie kwartjes te wachten voor de winkel". I Hij kan zich sommige passages herin- neren. „Als Wilstra droomt dat hij en de gladiatoren de ring in komen bij- I voorbeeld: 'Ave ceasar, zij die gaan pin gelen groeten U'. Wilstra was een won- j dermidvoor, maar ook een wonder- j mens. Een soort Eric de Noorman in de sport, want hij kon een beetje vechten en hield veel van zijn vrouw. Je zag ze nooit zoenen, maar je kon merken dat hij veel om haar gaf. Hij kreeg dan ook twee voorbeeldige zoontjes. Met de zelfde krul in het haar". De hoofdklasse was Spanjers top, al kreeg hij een keer een aanbieding van 1 FC Amsterdam. „Voor 15.000 gulden I kon ik komen, maar ik wilde er meer uithalen. 'Voor 25.000 doen ze het ook wel', dacht ik. Dus niet, hè. Ik kreeg een telefoontje dat ik nergens meer op -J Als hij een vrouw was, zou hij nooit verliefd worden op de gitarist van een Rband. Dat is kiezen voor de gemakkelijkste weg, zegt hij. En seks hebben met een vrouw van zeventig lijkt hem weerzinwekkend. Maarten Spanjer, toch al 39, blijft altijd die onbevangen jongen, shockerend met ongenuanceerde uit spraken. Hij knoeide in zijn rol als drs. Vijfje in het sportprogramma Voetbal 80 eens een volledige pot koffie over Kick Wilstra-strips (een klein fortuin aaiX waard) en liet in de film Spetters z'n broek tot op de enkels zakken om met Kt vrienden uit te zoeken wie 'de grootste' had. Spanjer, voetballiefhebber pur kgel 1 sang, laat z'n blik eens dwalen over de voetbalwereld en verhaalt over het 'r schrijven van boeken, serieus acteren, z'n afkeer van zogenaamde 'echte man ;ram nen', kalende schedels en Hugo Metsers, die volgens hem de geschiedenis is ingegaan als de filmvibrator van de jaren zeventig. rogiü L h hoefde te rekenen. Het is één van de weinige dingen waar ik spijt van heb, Al was het alleen maar voor de gein. Één jaar profvoetbal". Opgegroeid met Ajax, nog steeds sup porter. „Vroeger woonden de spelers gewoon bij je in de straat, nu is dat niet meer voor te stellen. Ze voetbalden na de training ook altijd nog een partijtje met ons mee". Hij schreef ooit een coverstory over. Ajax voor de Haagse Post, nu is hij be zig met een boek over de Amsterdamse club. „Ajax Literair is de voorlopige werktitel. Gastschrijvers maken ieder een stuk over het Ajax-gevoel. Ook Ju les Deelder. Hij zal waarschijnlijk een anti Ajax-verhaal schrijven. Tenminste, dat vermoed ik". Zijn Ajax-liefde zit diep geworteld. Er gebeurt meer in De Meer. „Er wordt ook het mooiste voetbal gespeeld. De Europese toernooien, bijvoorbeeld, die vallen zo tegen. Ik kijk wel een tijdje, maar ga dan vaak wat anders doen". Hij wordt haast triest. „Het vorige WK- toernooi was toch niet om aan te zien. Ik ben naar de finale geweest, maar die was om te huilen. En daar moeten dan de twee beste landen van de wereld te genover elkaar staan". Hij droomt geregeld dezelfde droom. Door de poort betreedt hij het veld. In het Ajax-shirt. „Vroeger droomde ik dat ik als zeventienjarig talentje het veld opkwam, nu ben ik gewoon 39. Ik zie de spelers kijken en denken 'Hij is eigenlijk te oud, maar laten we hem de kans nog maar eens geven'. En die kans grijp ik, want topvoetbalier is toch het mooiste beroep dat er is. Het gras, het volle stadion: geweldig". Voetbal 80 is niet meer. De VARA stopte, maar Spanjer denk dat er nog steeds ruimte is voor een satirisch sportprogramma. „Je moet sport luch tig brengen. Niet zoals Barend en Van Dorp dat doen. Ze willen te geforceerd leuk zijn en dat kunnen ze niet. Toen ik die spot zag van Johan Cruijff, waarin hij jongleert met een pakje sigaretten, dacht ik gelijk: 'Dit is onmogelijk'. Ik heb het met René van der Gijp uitge probeerd, maar je trapt zo'n pakje echt geen drie keer achter elkaar omhoog. Als ik nu een programma had, zette ik de tien beste voetballers van Nederland op een rij en liet ze het allemaal probe ren. Met die band was ik naar het recla mebureau in Spanje gegaan en had ze gevraagd hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, want het is onmogelijk. Cruijff zei tegen mij: 'Het stond er in een half uurtje op', maar dat geloof ik gewoon niet". Hij vindt het jammer dat Cruijff geen afscheid heeft genomen van het voet bal. „Mijn respect voor hem is groot, maar hij is natuurlijk slechts trainertje in Barcelona. Daarmee verdwijnt iets van het aureool dat om hem heen hangt. Dat maakt het allemal een beet je rot voor hem. Terwijl Piet Keizer, met een hangbuik nu, veel meer een mysterie is. Cruijff had aan de drank moeten gaan, of zoiets. Maar hij blijft een grootheid; zelfs hem in de dug-out zien zitten is een genot". Maradona, zegt hij, ging tijdens zijn carrière aan de coke, dat is ook niet goed. Die had even moeten wachten. „Want een groot artiest, wat een top voetbalier is, moet aan lager wal raken. Slechts dan blijft de mystiek bewaard". Chet Baker, uit het raam gevallen, Tommy Cooper, tijdens het optreden overleden aan een hartstilstand, het is allemaal goed. „Zo hoort het: perfect. Aan de absolute top staan heeft iets tra gisch, daarbij hoort sterven onder tragi sche omstandigheden. Ik denk dat Ma rilyn Monroe, als ze nog had geleefd, alle glans kwijt geraakt was en verwor den was tot een triest vrouwtje". Was het Miskend Talent daarop een parodie? „Misschien een beetje. Hij had natuurlijk nooit de top gehaald en wilde dat juist zo graag. Dat smetteloos wit waarin hij was gekleed, had iets treurigs. Er kleefde iets zieligs aan. Hij was gefrustreerd, zoals iedereen die z'n droom niet kan verwezelijken". Stilte, staren. Alsof hij zijn eigen idee wil verwoorden. Dan: „Ik probeer af en toe de ouderdom te verdringen. Ik ben nu bijna veertig, maar dertig worden is veel erger. Ik schrok me een beroerte. Je geest wordt namelijk niet ouder. Toen ik jong was, vond ik meisjes van twintig leuk, op mijn dertigste ook en nu vind ik het nog. Andersom werkt dat niet meer, of ze moeten op oudere mannen vallen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat, als je seks belang rijk vindt, je met een vrouw van zeven tig naar bed kunt gaan. Dus zal ik het altijd wel zoeken in de jonge meiden en moeten zij het doen met een ouwe vent". „Je bent je opeens bewust dat je ouder wordt. Je kamt je haar een keer nat en ziet dat op jouw achterhoofd ineens minder haar zit. Dat zijn flinke klappen hoor. Je kunt bijvoorbeeld plastische chirurgie doen, maar helpt dat werke lijk? Laatst zag ik Liz Taylor bij het concert voor Freddy Mercury. Ze leek dertig, maar kletste als iemand van ze ventig. Een soort seniel vrouwtje, dat mensen toesprak die helemaal geen boodschap aan haar hadden. Ze stond FOTO: AB HAKEBOOM Spanjer de acteur. en is niet te stuiten. Stel je voor, 67 is hij al en nog een kwajongen. Ik heb eens met hem op een boot gezeten en daar zat hij in z'n slaap volledige bijbelfrag menten op te sommen. Het was geen act, hij sliep echt. Hij had het over Ma- leachi, een profeet. En hij lalde maar door. Zelfs in z'n slaap is hij nog ver moeiend". „Je ziet het aan zijn kop: daar zit alles in. En hij leeft, hè. Zuipen, roken, laat naar bed. Ik houd daar wel van. Kerels die altijd een jongetje blijven. Dat is toch veel echter dan die zogenaamde 'echte mannen', die in de kroeg zelfs hun autotelefoon meenemen. Die han gen ze dan gewoon aan hun riem, kij ken er nog serieus bij ook. Daar kan ik niet goed tegen, als ze aan hun Mérce- des met getint glas hun volwassenheid ophangen". In de brievenrubriek met De Gooijer pakt hij de roddelbladen aan, die hij verafschuwt. Nederlanders verkopen voor efen habbekrats hun gevoel. „Rob de Nijs heeft samen met Belinda Meul- dijk een proces aangespannen tegen zo'n blad. Omdat hun zoontje in een kwaad daglicht werd gesteld. Ik vind De Nijs wel de laatste die geld mag eisen. Hij heeft z'n hele leven met zichzelf lo pen leuren, tot zelfs een interview in Penthouse toe. Daarin vertelde hij doodleuk dat hij overwoog een kogel door zijn hoofd te schieten. Dat vind"ik schandalig en op dat moment is hij vo gelvrij. Ik heb dan het recht om uit te leggen hoe hij dat moet doen. Pistool tegen zijn kop en de trekker overhalen. Dan is het lekker snel afgelopen met hem. Maar hij is zo ijdel en gek op zich zelf dat hij te laf is om het echt te doen". Krijg je een stempel voor eeuwig opge- drukt? „Dat hoeft niet, al kom je er wel moeilijk vanaf. Hugo Metsers is bij voorbeeld na Blue Movie de geschiede nis ingegaan als de Filmvibrator van de jaren zeventig. Hij stond samen met Carry Tefsen te wippen. Tefsen heeft door haar latere rollen die stempel weg weten te wissen. Het lijkt me trouwens bijzonder leuk om die scène nog eens te zien, en dat moet vlak voor 'Zeg 'ns v.**, Maarten Spanjer: Het ergste vind ik als iemand op televisie zichzelf niet meer is. Zo 'n binnenste buiten gekeerd kunstgebitmet zo'n eeuwige smile op zijn bek". daar als een oma die even gezellig met. de koektrommel langskwam". Spanjer voelt zich bevoorrecht, zegt hij, omdat hij weinig zorgen heeft gehad. „Je krijgt natuurlijk wel een aantal klappen. Als je ouders overlijden, bij voorbeeld. Dat is iets waar je eigenlijk nooit op rekent, maar het gebeurt bij iedereen. Echt grote rampen hebben zich nooit voltrokken, misschien omdat ik nooit veel verantwoordelijkheden heb gekend. Misschien ben ik die wel uit de weg gegaan, maar ik vind het wel prettig zo. Plezier hebben is essentieel, ook in je werk. Ik heb mijn vader vroe ger wel eens gevraagd: 'U vindt uw werk toch wel leuk?' 'Nee', zei hij dan, 'ik vind het helemaal niet leuk, maat ik moet het doen. Jullie moeten toch te eten hebben'. Ik vind dat ongelooflijk. Zo kan ik niet leven. Daarom heb ik een heel sterk ontwikkeld freelance-ge- voel. Het houdt me scherp en creatief". Zijn eerste boek, 'Eigen Schuld', ging over een jongen tussen de twaalf en zes tien, Maarten. De verkoop (12.000 stuks) was redelijk succesvol, maar kreeg naast goede ook veel slechte re censies. Het Utrechts Nieuwsblad had het over walgelijke puberproza. Span jer, fel: „Dat is onzin. Het komt vaak voort uit jaloezie. Recensenten moeten elke dag stukjes schrijven over anderen. Het is 't oude verhaal. Ik ben het boek niet gaan schrijven omdat ik zonodig schrijver wilde worden. Ik kreeg beel den uit het verleden, die ik op papier wilde zetten. Het is vrij logisch dat je debuutboek over je jeugd gaat, vind ik. Maar vaak wordt het je verweten, zo van 'die kerel moet weer zonodig'. Ik heb me er niet druk om gemaakt". Het tweede boek, 'De Bekenner', is bij na klaar en de beste afleveringen van de faxrubriek, die hij samen met Rijk de Gooijer voor Nieuwe Revu maakt, wer den onlangs gebundeld. „Ik mag het graag doen, zo samen met Rijk. Hij is zeer komisch, ik kan geweldig om hem lachen. Hij heeft een geweldige energie FOTO: PR Het 'Miskend Talent' deelt hand tekeningen uit. FOTO: SP Een quiz presenteren wil hij wel, maar dan eentje die hij zelf heeft bedacht. „Iedereen heeft aan het begin van het programma alle prijzen, maar kunnen die gaandeweg kwijtraken. Een fout antwoord: koelkast weg. Even aarzelen: aju televisie. Die prijzen moeten dan ook voor hun ogen worden vernietigd. Ik heb het idee wel eens aan een pro grammamaker voorgelegd, maar die was niet geïnteresseerd". Het idee komt voort uit walging. „De prijzen die ze tegenwoordig kunnen winnen, gaan mijn pet te boven. De hebzucht moet bevredigd worden. Vrouwtjes die in tranen uitbarsten als ze vijf reizen en tien koelkasten winnen. Ze kijken snikkend in de camera of ze net hun moeder hebben verloren". Een trek aan z'n sigaret, een slok cog nac. Hij filosofeert over het succes en de aantrekkingskracht op vrouwen. Het is een onlosmakelijke combinatie. „Een vrouw voelt zich aangetrokken tot een man die iets goed kan. Een goede po partiest, een goede voetballer. Noem maar op. Dat vinden vrouwen lekker, dan ontstaat een erotische aantrek kingskracht. Sommige vrouwen vallen op iedereen, daar houd ik niet van. Als ik een vrouw was. zou ik bijvoorbeeld nooit op een gitarist vallen. Die staat al tijd vooraan, dat is de gemakkelijkste weg. Een drummer zou bij mij meer kans hebben, of een saxofonist. Ik vind een saxofoon namelijk een geweldig sexy instrument". Serieus, als het over z'n toekomst gaat: „Er moet maar weer 'ns een filmrol ko men. Werkloos toezien is voor een ac teur nou niet bepaald een bewijs dat hij goed bezig is. Ik zal trouwens zeker niet elke rol accepteren. Sommige acteurs zie je opeens in een kinderprogramma opduiken. Zo'n soort Edwin Rutten, poep op de stoep. Het lijkt mij niets om in een korte leren broek met een pet op je hoofd de kinderen te vermaken. Dan zou ik denken dat er onderweg iets fout is gegaan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 31